Wat zijn de voornamen van de spelers in 'Superzwerfman 2'? Kan Caspar een rolverdeling geven?
Ei kan nu slechts gissen:
Superzwerfman = Caspar
booteigenaar = vader Andreas
vrouw booteigenaar = (moeder?) Judith
bungalow-eigenaresse & vrouw in trappenhuis & makelaar & oudste dochter booteigenaar = jongere, oudste zus van Caspar?
jongste dochter booteigenaar = jongste zus van Caspar?
camera = Sophie?
- De eerste 1:36 minuten tonen "audities" en blijkbaar vooral spontane beelden van mensen die aan 'Superzwerfman 2' meewerken. Ei vindt het zijdelingse gesprek tussen vader Andreas en Caspar interessant, hoe ze op elkaar reageren. Hoe Caspar bijvoorbeeld naast zijn vader staat te kijken naar het mobieltje. Vader vertelt over een tip die hij blijkbaar op dat mobieltje heeft ontvangen. Waarop Caspar zegt: "Ja, nou dat interesseert me dus helemaal niks." Waarna een discussie tussen vader en zoon ontstaat, die stopt op het moment dat Caspar ontdekt dat hij gefilmd wordt. Caspar lacht dat stampvoetend weg en zegt: "Stop maar." Waarop de cameravrouw afkeurend reageert en zegt dat ze (moeder?) Judith nog moet filmen. Wat Ei verder leuk is het lieve kleine meisje (zusje?) dat niettemin de camera een mep geeft, waarop een "Auw!" van de cameravrouw volgt. (Kreeg de cameravrouw de zoeker in haar oog?)
Wat betreft de paar "audities" tussendoor vindt Ei het meisje (oudere kleine zus?) geslaagd, met het stereotype verwijfde "Jij zwerver!" en de meppende bewegingen.
- Bij 1:37 begint een buitenopname, van twee rotte bananenschillen. Hoort dat bij Superzwerfman? Komt Superzwerfman daar op af, bijvoorbeeld?
- Bij de eerste introductie-poging (die naar Superman verwijst) corrigeert de cameravrouw zichzelf door, zodra meerdere bomen in beeld komen, van "boom" naar het meervoud "bomen" te gaan. Waaraan ze toevoegt: "Staan allemaal recht overeind." Die grapjes mist Ei in de tweede poging (die naar Superzwerfman verwijst), vanaf 2:39.
- Bij 3:06 begint het gedeelte met booteigenaar vader Andreas. Volgens Ei ligt Superzwerfman andersom dan bij de ontdekking door vader Andreas. Eerst met de voeten richting de punt van de boot. Daarna met het hoofd. Dat doet Ei denken aan de tekenfilm MacBeth van Herman Finkers, waarin dergelijke grappenmakerij te zien is. (Daar is een handschoen ineens van een hand verdwenen bij handlezen, bijvoorbeeld.)
Hoe komt Superzwerfman ineens aan een bril? Ironischerwijs is Caspar tijdens de "audities" zonder bril te zien. Ei neemt aan dat Caspar meer geld heeft dan Superzwerfman. Was het dan niet logischer geweest om armoedige Superzwerfman zonder bril te houden, en rijke Caspar een bril te laten dragen? Ei vindt dat Superzwerfman door de bril een beschaafdere indruk maakt dan zonder. En hoe komt Superzwerfman ineens aan die bril? Gestolen of zo? Ei mist uitleg. In de eerste 'Superzwerfman' heeft Superzwerfman geen bril en nu ineens wel.
Bij 5:13 vallen de bootsleutels in het water. Het verlies van die sleutels ten spijt vindt Ei dit een van de hoogtepunten van de film. Die plons en dan die "Nee!". Ei vindt dat vader Andreas hier een improvisatie-talent en lef toont. Om na plotseling, onbedoeld verlies van sleutels, doodleuk door te gaan met de stelling dat ín de boot vast wel reserve-sleutels liggen, vindt Ei een treffend voorbeeld van improvisatie. Vooral omdat, als je doordenkt, de verwijzing naar reserve-sleutels een Python-achtige onzin is. Hoe kun je bij je reserve-sleutels komen als je daar je sleutels voor nodig hebt? Of laat vader Andres zijn boot altijd open? Dan kunnen ook anderen bij de reserve-sleutels. Het slaat dus nergens op, en toch loopt het vloeiend. Op deze manier draagt de scène bij aan de meligheid. Voor Ei een typisch geval van: Als je valt, val dan mooi.
De achtervolging van Superzwerfman door vader/booteigenaar Andreas (6:05) vindt Ei heel grappig. Het lijkt er even op dat Superzwerfman er met een vermanend "Ophoepelen!" vanaf was, maar dan komt de booteigenaar hem achterna met een: "Zeg, dat je doe je niet nog es hèh?" Waarop Superzwerfman het na een nerveus lacherige "Nee", op een lopen moet zetten omdat de booteigenaar inmiddels dreigt te gaan schoppen. Wist Caspar dat hij zo achterna gezeten zou worden?
Voordat de achtervolging is afgerond roept de cameravrouw te vroeg "cut!", terwijl het spel nog loopt. Ei zou de hele achtervolging erin laten in een eindmontage. Dan maar met die "cut!" er doorheen. Eigenlijk stopt de opname nu al iets te vroeg, vindt Ei. Misschien hadden Superfzwerfman en vader/booteigenaar Andreas eerst helemaal uit beeld gelopen moeten zijn.
- Op 6:20 begint een scène waarin Superzwerfman wat ronddoolt met zijn boodschappentassen, wandelend over een brug. Dat geeft een indruk van hoe Superzwerfman leeft.
Wat Ei hierbij bijzonder treffend vindt is dat bij 6:39 zijdelings gefilmd is hoe toevallig een boot onder die brug doorvaart. Ei vindt dat een geslaagde afronding van de voorgaande bootscène, waar Superzwerfman van een boot af is gestuurd. Geen idee of het zo bedoeld is, maar voor Ei werkt het. De bootscène is afgerond, en er is een contrast tussen armoede (dolende Superzwerfman) en rijkdom (een varende booteigenaar).
- Bij 06:55 begint een "andere mooie zondagmorgen", "waar de lucht weer blauw helder scheen". Dat is in werkelijkheid natuurlijk diezelfde dag. Zo worden meligheid en tijdtekort mooi uitgebuit, vindt Ei.
Ei neemt overigens aan dat een helder blauw schijnende lucht een abusievelijke vermenging van een schijnende zon en een blauwe lucht. Maar Ei vindt zulke versprekingen grappig in een melige film.
Superzwerfman's verbouwing van de "mini-bungalow" (huisje in speeltuin) vindt Ei wat vaag. Ei vindt de grap van de cameravrouw leuk, dat Superzwerfman behalve die bungalow ook een hamer heeft gevonden. Maar verder kan Ei er weinig van maken. Superzwerfman wordt betrapt door de vrouwelijke eigenaar en weggestuurd.
Maar waarom staat Superzwerfman te timmeren aan een bungalow die hij heeft gevonden? Een bungalow, nota bene. Dat getimmer is vragen om ontdekt te worden. En aan de stem van de eigenaresse te horen, is zij netter dan Superzwerfman.
Waar de scène met de boot goed werkte voor Ei, vindt Ei deze scène zwak. Wat doet Superzwerfman bij zo'n bungalow op zo'n manier? Waarom is Superzwerfman niet gaan slapen, zoals op de boot? Houdt Superzwerfman van werken? Daar lijkt het wel op, met zo'n bui om te gaan verbouwen.
Ei vindt de eigenaresse goed en overtuigend gespeeld. Maar uit haar reactie blijkt dat ook zij niet snapt waar Superzwerfman daar mee bezig is.
Wat Ei wel sterk vindt is hoe Superzwerfman bij het weglopen in frustratie een trap uitdeelt aan een wipkip, die in het speeltuintje staat. (08:05) Jammer dat, evenals met de achtervolging door de booteigenaar, iemand te vroeg stopt met de film. In dit geval Superzwerfman, die na de trap meteen stopt en vragend achterom kijkt naar de camera, die afzwenkt naar de grond. Zo maak je het jezelf moeilijk tijdens de montage, als je zo krap filmt.
- Bij 8:16 begint in scène waarin Superzwerfman uit een trappenhuis gestuurd wordt. Deze scène vindt Ei overtuigender dan de bungalow-scène. Wat voor Ei afbreuk doet is dat de vrouw zegt dat het trappenhuis haar "huis" is. Is de boedeling dat we hier een trappenhuis zien of een huis? Misschien had de vrouw kunnen zeggen: "'t Is mijn flat!"
Ei vindt het leuk dat Superzwerfman en de vrouw schande van elkaar spreken. Voor de vrouw zal het een schande zijn zo arm te zijn, en voor Superzwerfman zal het een schande zijn om zo rijk te zijn. Als Ei zo vrijelijk mag interpreteren.
Ook het gedoe met telkens die tassen vindt Ei geslaagd, zoals ook in voorgaande scènes.
- Bij 9:21 begint een scène waarin Superzwerfman meteen weer in een flat is. Dat vindt Ei een matige overgang. Hier gaat de film zwalken. Superzwerfman gaat een lift in en loopt even later over een galerij. Wat doet hij daar? Hier wordt het Ei te vaag. Had Superzwerfman dan minstens hardop tegen zichzelf laten praten, of had er een voice-over bij gezet. Nu lijkt deze scène een verlengde van de voorgaande flatscène. Ei mist iets dat de twee scènes uit elkaar houdt.
Op de galerij laat Superzwerfman steeds een tas vallen. Bij 09:35 vindt Ei dit onhandige tobben met een teveel aan tassen overtuigend gespeeld. Superzwerfman laat hier een (wit/blauwe) tas vallen op het moment dat hij achter zich ziet dat een andere (oranje) tas is gevallen. Ook de tas die blijft hangen aan zijn voet bij 09:44 is overtuigend.
Er zijn momenten waarin duidelijk te zien is dat Superzwerfman met opzet tassen laat vallen. Vanaf 9:50 vindt Ei dat storend worden. Daar zou Ei de scène afkappen. Daar wordt volgens Ei het spel langdradig, de opzet te opzichtig en gebeurt er niets nieuws meer.
Tot zover Ei's beoordeling van deel 2.1.