Show je creativiteit: Muziek en ander geluid

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Ei » do aug 30, 2007 5:39 pm

Een topic gewijd aan eigen muziek en andere eigen geluiden.

Dit is een voortzetting van onder meer het topic:
Show je creativiteit! 2.0
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?t=10
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » za sep 01, 2007 8:20 am

http://www.mediafire.com/?7zyzxz3mzvx
http://media.putfile.com/Pianospel-Caspar

Zelf gecomponeert en gespeeld. Het is nog niet helemaal af, maar nu ben ik er tevreden genoeg over dat ik het post. Ben benieuwd wat jullie vinden :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » za sep 01, 2007 5:28 pm

Tip: Zet linken tussen url-tags, dan blijven ze ook werken als ze in quotes staan. Nu zit ik de url-tags zelf vaak toe te voegen. (Zoals hier.)

Caspar schreef:http://www.mediafire.com/?7zyzxz3mzvx
http://media.putfile.com/Pianospel-Caspar

Zelf gecomponeert en gespeeld. Het is nog niet helemaal af, maar nu ben ik er tevreden genoeg over dat ik het post. Ben benieuwd wat jullie vinden :)

Ik wist niet dat jij piano speelt. Laat staan dat je zelf componeert. Interessant. Complimenten. Ik zie een verhoogd percentage talenten op McDrake. Talenten waar ik zelf niet aan kan tippen.

Een vriend van mij speelt en componeert op keyboard. Electronisch. Hij heeft vroeger orgelles gehad. Maar dat is toch anders dan piano spelen. Meestal speelt hij hoofdzakelijk met zijn rechterhand, terwijl de linker een paar bastonen doet. Bij jouw pianospel hoor ik twee handen volop spelen. (Of tenminste, dat meen ik te horen.)

Kun je zelf teksten op muziek zetten? Heb je dat weleens geprobeerd? Bijvoorbeeld een lied zoals in Schubert's 'Die Schöne Müllerin' en 'Winterreise', een lied dat bestaat uit alleen zang en piano?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za sep 01, 2007 5:38 pm

Ik speel 3 jaar orgel, maar piano gaat me volgens mij ook heel goed af. Dit is mijn eerste en enige compositie, maar het moeten er zeker meer worden. Eerst waren dit allemaal losse stukjes van 1 minuut ofzo, en daar heb ik een beetje mee zitten spelen, uittesten wat kan en wat niet, en dit is er uitgekomen. Ik gebruik inderdaad bijna de hele tijd 2 handen, en hij het orgel ook nog 2 voeten. Misschien dat ik daarom beide handen veel tegelijk gebruik, omdat bij een orgel de voeten de bas doen.

Orgelspelen is inderdaad heel anders dan piano, omdat een piano doorklinkt en een orgel niet. Maar bij een orgel kan je een toon een heel stuk aanhouden en dat hoor je dan ook het hele stuk, terwijl het bij een piano na een tijdje wel wegsterft. Ik ben benieuwd hoe deze compositie van mij op het orgel klinkt, dat kan ik dinsdag op les misschien even uittesten.

Teksten op muziek zetten heb ik weleens geprobeerd, maar het lukt me nog niet heel goed. Ik ben met een vriend al wel bezig daarmee, zelf liedjes maken en de muziekbegeleiding erbij doen, maar dat schiet nu nog niet echt op. Ik hoop er wel mee door te gaan, want componeren vind ik heel erg leuk.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Stephan » zo sep 02, 2007 5:49 pm

Bravo! En ik moet een gedicht van jouw op muziek zetten :)? Dat klinkt aardig virtuoos.

Een nieuwe versie van een demo:

‘Sweet girl’

http://www.mediafire.com/?bmombzmbzg2

Over de compositie ben ik nogal onzeker. Komt de opname evenwichtig over, of moet er meer tekst bij?
Eigenlijk gaat de tekst over een onmogelijk(gemaakt)e verliefdheid. Maar ik heb alleen de mooie zijde van dat verhaal hierin opgenomen. Misschien dat ik de donkere kant in een andere demo kan verwerken. Dan kan de luisteraar zelf kiezen of hij gedeprimeerd wil worden, of niet :).

En een remix van (volgens mij) Siberische tijger, nu ‘Tennis’:

http://www.mediafire.com/?5v1gtald40w

De gitaren zijn strakker en netter, en ik heb meer met de computer gewerkt. Nadeel daarvan is dat de opname te mechanisch kan worden, misschien moet ik de geprogrammeerde bas voor een echte vervangen.

Ik experimenteer sinds kort met Equalizen, op aanraden van mijn gitaarleraar. Hierdoor klinken de gitaren veel helderder. Hoewel ik nauwelijks verstand heb van wat ik doe wanneer ik aan de digitale equalizerknoppen met verschillende Herzen draai.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » zo sep 02, 2007 5:52 pm

Oh ja, de tekst:

Half long black hair
Ears sticking out
Only sweetness
Comes from her mouth

I'm so ugly
Still she is kind
I've never seen more
Beautiful eyes
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Caspar » zo sep 02, 2007 5:56 pm

Stephan schreef:Bravo! En ik moet een gedicht van jouw op muziek zetten :)?

Ik zou het wel erg leuk vinden ja :). Maar ik moet het zelf ook nog eens proberen.

Jou dingen moet ik ook nog eens beluisteren, net als die van Daniel.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » zo sep 02, 2007 6:18 pm

Stephan schreef:‘Sweet girl’
http://www.mediafire.com/?bmombzmbzg2

Zeker niet slecht. Wat meer zang zou ik wel doen, want nou klinkt het een beetje vervelend. Wat ik vooral mis in deze en die andere is dat er zeg maar niet een soort hoogepunt in zit, het is de hele tijd hetzelfde. Het is niet echt een begin-midden-eind.

Klinkt leuk, maar een beetje oppervlakkig. Het doet me teveel denken aan muziek voor een computerspelletje (computerspelletjes kunnen goeie muziek hebben, daar niet van). Het klinkt zeg maar heel erg gemaakt.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Stephan » di sep 04, 2007 10:15 am

Bedankt voor je commentaar. Ik ga er zeker iets mee doen. Zoals ik al zei kan ik bij 'Tennis' de geprogrammeerde computerloop aan het begin door een basgitaarloopje vervangen. Heel misschien ook zang, hoewel ik bang ben om de opname daarmee te verpesten.
Voor 'Sweet girl' ga ik denk ik expirimenteren met een refrein, en iets meer variatie. Nadeel is wel dat ik heel weinig tijd heb. Als ik niet op school zit heb ik wel andere dingen die gedaan moeten worden. Echt relaxed muziek maken zit er voor mij zelden in.
De vakanties bieden die mogelijkheid wel. Hoewel ik dan de neiging heb om te diep in de muziek op te gaan, zodat ik uiteindelijk tot in de vroege uren nog steeds achter de computer zit op te nemen en te mixen en er niet gezonder op word.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Caspar » di sep 04, 2007 6:19 pm

Gelukkig heb ik het nog niet zo heel druk met school. Binnenkort mag ik misschien ook elke week in de kerk 1 uur orgel komen spelen (oefenen voor met de pedalen en klavierwisselingen, maar dan kan ik ook gewoon zelf dingetejs spelen), dus dat is wel leuk.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » vr sep 14, 2007 7:18 am

Vanaf nu mag ik elke donderdad van 3 tot half 5 orgelspelen in de kerk. Gisteren was de eerste keer, en zo'n orgel helemaal voor jezelf is echt geweldig. Waarschijnlijk ga ik ook nog wel wat dingen opnemen, maar dat doe ik later pas.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Henrieke » vr sep 14, 2007 1:39 pm

Caspar schreef:Vanaf nu mag ik elke donderdad van 3 tot half 5 orgelspelen in de kerk. Gisteren was de eerste keer, en zo'n orgel helemaal voor jezelf is echt geweldig. Waarschijnlijk ga ik ook nog wel wat dingen opnemen, maar dat doe ik later pas.

Leuk! Welke kerk is het? Is het 'n beetje mooi orgel?
Henrieke
Member
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jun 19, 2006 7:12 am

Berichtdoor Daniel73 » za sep 22, 2007 1:44 pm

Antwoorden op een bericht van Stephan in 'Show je creativiteit! 2.0'
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5927#p5927

2007-09-14, Stephan schreef:Gaaf, nieuwe demo's. Ik heb er een aantal beluisterd. Onder andere 'Omeda-rt0133 03m02 mixdown 1 1' klinkt heel interessant. De zanglijn is aanstekelijk, net als de bijna Oosterse achtergrondzang, die in dynamiek varieëert. Ook de funkachtige gitaar is gaaf, en beter te horen in 'omeda-rt0133_(fs0006a_s02)'.

Dat zijn deze twee:

- Roverjam (ln-snippers) (o.b.v. "Demo song #3")
http://www.mediafire.com/download.php?1wavie1mmdt
omeda-rt0133-03m02-mix1-1.mp3

- Demo song #3 (instr.)
http://www.mediafire.com/download.php?8nlbmbczbms
omeda-rt0133-fs0006a-s02.mp3

'Roverjam' is zomaar een ruw probeersel uit pakweg 2000. Zomaar voor mezelf. Op basis van een instrumentale opname van de conservatorium-gitarist uit pakweg 1998, getiteld 'Demo song #3'.
Probleem is dat ik er geen akkoorden van heb, en dat ik geen idee heb of ik die muziek zelf zou kunnen spelen.
De mix bevat een samenvoeging van twee los van elkaar opgenomen zanglijn-probeersels. Eén daarvan is op basis van flarden teksten uit een Nijgh-tekstboek, van 'De reiziger', 'De rover' en 'De roos'. Wat ik fascinerend vond was de overvloed aan mooie woorden en soepele zinnen waar ik uit putte.

Ik wilde proberen zelf een zanglijn te ontwikkelen over een akkoordenschema. Ik ben verbaasd over je compliment. Ik heb hevig getwijfeld om deze opname op internet te zetten. Ik verwachtte klachten over kromme tenen. De zang is vaak schaamteloos vals en de uitspraak plat.
Tegen het einde (04:00) ga ik door op de woorden "de roos, de rode roos". Dat vind ik zelf, denk ik, ondanks de gruwelijke valsheid, een van mijn betere probeerseltjes. Ik raakte hoorbaar van m'n stuk van de Nijgh-flarden. Wat kon die man mooie zinnen schrijven.

De samenvoeging van de twee zanglijn-pogingen was een manier om te kijken of hun combinatie iets interessants zou opleveren. Dat kan toevalstreffers opleveren waar ik anders nooit op was gekomen, maar het kan ook botsen. Bedoeling is dat ik meeneem wat geslaagd is in een volgende poging.

Ik zou 'Roverjam' gaarne oefenen en ontwikkelen als ik de akkoorden ervan had.
Daarbij wil ik dan gaan proberen om gaandeweg de Nijgh-flarden te vervangen door eigen woorden. Een pittige, leerzame klus. Zeker als men dat met elkaar kan vergelijken. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za sep 22, 2007 3:04 pm

Vervolg. Antwoorden op een bericht van Stephan in 'Show je creativiteit! 2.0'
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5927#p5927

2007-09-14, Stephan schreef:Verder heb ik tot nu toe twee opnames met akoestische gitaar gehoord, die me qua inhoud (harde aanslag, compositie) aan Frusciante doen denken (apart is een demo die abrupt in de tweede zin van een nieuw vers stopt, op zich een gaaf idee :)).

Ik denk dat je 'Zomerskim jam' en 'Buidelzon jam' bedoelt. Dat zijn twee recente probeersels waarin ik probeer om zanglijnen te zingen over een ander akkoorschema dan waarvoor ze bedoeld waren. Vandaar dat ik extra moeite om de juiste toon te vinden. Zeker bij het "stralend"-refrein in 'Zomerskim jam', dat meestal vals begint.

- Zomerskim jam
http://www.mediafire.com/download.php?21snyng7in0
omeda-fosmix0134_070820.mp3

Het "stralend"-refrein begint alleen bij 01:15 goed, waar ik het refrein meteen herhaal en dus nog in de sfeer ervan zit. Bij schakeling van couplet-schema naar refrein, zet ik "stralend" fout en vals in. Maar ik was al blij met wat wel lukte. Bij 01:15 heb ik tenminste een voorbeeld waar het refrein wel begint zoals ik bedoelde.

Het akkoordenschema stamt uit 1997 en is overgenomen van een jongen uit Zweden die ik via internet kende. Hij speelde dat schema op gitaar tijdens een bezoek bij mij, samen met de keyboardvriend. Toen was er geen zang.

couplet (steeds dezelfde 2 maten achter elkaar)
| 1/2A 1/2G | 1/2D 1/2C | 1/2A 1/2G | 1/2D 1/2C |
| 1/2A 1/2G | 1/2D 1/2C | 1/2A 1/2G | 1/2D 1/2C |

refrein
| G | G | D | D |
| C | C | Em | Em |



- Buidelzon jam (edit)
http://www.mediafire.com/download.php?9tnsy3jznzt
omeda-fosmix0135_070820_edit.mp3
Uitvoering is afgekapt door een uitglijder. Omdat ik vanaf dat punt louter in herhaling ging vallen vond ik het wel best zo. De edit staat voor een halve vloek die ik er maar uitgeknipt heb.

Het akkoordenschema van is overgenomen van de keyboard-vriend:

- F's theme (Stralend) (instr.)
http://www.mediafire.com/download.php?0bfepcezztu
omeda-fs0004a-s01
Afkomstig van een tape-opname. Stemming/pitch kan dus afwijken.

Hieronder een rechtstreekse digitale opname van de Roland MT-120 sequenzer:

- F's theme (Stralend) (instr.)
http://www.mediafire.com/download.php?6cbnzjz1t3h
omeda-mt120_0101_norm.mp3
Deze zou in standaard-stemming mee te spelen moeten zijn.

Op dit schema, uit 1995, staat oorspronkelijk de "stralend"-zanglijn. In 'Buidelzon jam' heb ik die zanglijn vervangen voor een zanglijn uit een ander idee van de keyboard-vriend. (Dat idee heet 'Free'.)

Ik heb na 'Buidelzon jam' geprobeerd een "skim"-tekst te schrijven. Zo noem ik een tekst waarin betekenis en inhoud op tweede plaats staan, ten gunste van klank en metrum. Dat is 'Vrijheid skim' geworden:

- Vrijheid skim
http://www.mediafire.com/download.php?eiusl1yttjz
omeda-fosmix0136_070826.mp3

De akkoorden zouden als volgt moeten zijn:

| Am | Am | F | G |
| Am | Am | F | G |

| Am | Am | F | G |
| Am | Am | F | G |

| Am | Am | F | G |
| Am | Am | F | G |

| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |
| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |

| Am | Am | F | G |

| Am | Am | F | G |
| Am | Am | F | G |

| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |
| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |

| G | G | C | C |
| D | D | D | D |
| G | G | C | C |
| D | D | D | D |

| Am | Am | F | G |
| Am | Am | F | G |

| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |
| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |

| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |
| Cm | Eb | Bb | 1/2Fm 1/2Gm |

| Em | G | Am | Bm |
| Em | G | Am | Bm |
| Em | G | Am | Bm |
| Em | G | Am | Bm |

| C | G | F | 5/8F 3/8G |
| C | G | F | 5/8F 3/8G |
| C | G | F | 5/8F 3/8G |
| C | G | F | 5/8F 3/8G |
| C | G | F | 5/8F 3/8G |
| C | G | F | 5/8F 3/8G |
| C | C |

Ik hoop dat ik alles goed heb gereconstrueerd. De tellingen van "1/2Fm 1/2Gm" en "5/8F 3/8G" heb ik zelf ingevuld. Correcties zijn welkom.

Hieronder de voorlopige tekst van 'Vrijheid skim'.
Coupletten zijn losjes op basis van 'Free'. Daarin viel me het zelfpromotende "free when you're mine" op.
Het refrein is domweg een herhaling van de laatste twee regels van het eerste en tweede couplet. Bij gebrek aan beter.
Het intermezzo is een vertaling van weer een ander idee van de keyboardvriend, 'Bathroom'. (De muziek daarvan is voor 'Mooi weer vandaag' gebruikt.) De tekst van 'Bathroom' begon met "I am sitting in the bathroom". Dat kan een metafoor voor een WC zijn. Omdat ik wilde proberen of dit in contrast zou combineren met de zweverige coupletten, heb ik in die richting vertaald. Geen idee wat bedoeld was.
Het outro is een Bijbelcitaat. Spreuken 23:29-35. (NBV-vertaling.)

Ik denk dat de tekst over valse verleiding zal gaan. Zoals verleiding van een valse profeet, een loverboy en alcohol/drugs.

Vrijheid skim

Ga je met me mee.
Ontdek een ander land.
Laat je spullen staan
en zet je zorgen aan de kant.
En ik geef je een hemel.
Zuiverder dan goud.
Vrijheid voor je leven.
Als je van me houdt.

Vraag niet verder door.
Ik weet al wat je voelt.
Laat me nu begaan
en neem m'n woorden goedbedoeld.
En ik open de poorten.
Zonder voorbehoud.
Vrijheid voor je leven.
Als je van me houdt.

Vrijheid voor je leven.
Als je van me houdt.

Geef jezelf mijn kracht
en raak de wereld kwijt.
Volg een hoger doel
van onbezorgde eeuwigheid.
Waar we zweven in wolken.
Innig en vertrouwd.
Vrijheid voor ons leven.
Als je van me houdt.

Vrijheid voor je leven.
Als je van me houdt.

Ik zit hier op de pleetroon
en huil m'n tranen weg.
M'n smoelwerk ziet asgrauw
en ik voel me vrees'lijk slech.

Ik wil de grond verlaten.
Ik wil de grond verlaten.

(herhaling couplet 3 en refrein)

(outro, Spreuken 23:29-35)

Wie roept altijd ach en wee,
wie maakt altijd ruzie?
Wie heeft altijd wat te klagen,
wie raakt altijd nodeloos gewond?
Wie heeft altijd troebele ogen?
Een dronkaard, die tot in de vroege morgen drinkt,
die blijft proeven van de wijn.
Laat je niet verleiden door de glans van wijn,
wanneer hij fonkelt in de beker.
Hij glijdt zo makkelijk over de tong,
maar later bijt hij als een slang,
spuit hij gif als een adder.
Dan zie je vreemde dingen
en begin je wartaal uit te slaan.
Je voelt je heen en weer geslingerd door de golven,
alsof je vastzit boven in het want.
‘Ik ben geslagen, maar heb niets gevoeld,
ik ben afgerost, maar heb niets gemerkt.
Laat ik maar eens opstaan,
eerst een beker wijn.’


(uitgetypt o.b.v. 26-08-2007/28-08-2007)

Hieronder de muziek van 'Free', die ik zijdelings heb genoemd:

- Free (instr.)
http://www.mediafire.com/download.php?2snmjblbbgx
omeda-fs0001a_s09.mp3
Geen idee wat hiervan de akkoorden zijn. De zanglijn is instrumentaal te horen. (De zanglijn die ik heb geprobeerd om te zetten naar 'Buidelzon jam'.)
Dit is een van de eerste eigen composities van de keyboard-vriend. Pakweg 1990. Kort nadat hij de synthesizer (Yamaha YS-200) had gekocht.

Van de muziek van 'Bathroom' (de basis van 'Mooi weer vandaag') hoop ik in de nabije toekomst een digitale transfer te maken. Al was het maar voor mezelf. :) Die opname, ook uit pakweg 1990, staat vooralsnog alleen op tape.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za sep 22, 2007 3:34 pm

Vervolg. Antwoorden op een bericht van Stephan in 'Show je creativiteit! 2.0'
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5927#p5927

2007-09-14, Stephan schreef:'Eigen Dungeon (de0002) (edit)' doet me qua lo-fi geluidsbeeld aan 'You're so great' van Graham Coxon denken.

Dat is:
- Eigen Dungeon (de0002) (edit)
http://www.mediafire.com/download.php?c2j3pttmjzh
omeda-eigen_dungeon_01_(de0002_ruwe_transfer)_edit.mp3

Ik hóóp dat deze opname maar een kopie is. Een die te laag is uitgestuurd. Dit wil ik in de nabije toekomst uitzoeken.
Zoals het me bijstaat is het mogelijk dat dit een cassette-kopie was van een paar andere cassettes, waaruit dit het enige was wat ik zelf speelde.

De opname van 'Eigen Dungeon' stamt uit pakweg 1997, of anders later. Een vriend van me, die ik nog niet genoemd heb, had een voorloper van de i-Pod. Een walkman die kan opnemen. Zodoende kon hij buiten opnames maken. Deze opname is 's avonds stiekem gemaakt op een bedrijventerrein waar betonnen rioolbuizen (etc.) lagen gestapeld. Een terrein met (ik meen) zachte grond, omgeven door bomen. Bijzondere aan deze opname vind ik dat je kunt horen dat het een kampvuur-gehalte heeft.

Buitengeluid is uniek. Napoleon XIV heeft daarover geschreven: "Outdoors the sound travels away from the point of emission and not back again, there is no bounce-back. In order to sound like you're outdoors, you have to go outdoors."

Die vriend en ik zaten allebei op gitaarles bij de convervatorium-gitarist (die van 'Demo song #3'). We waren meestal te lui om te oefenen en hadden gauw redenen gevonden om naar buiten te gaan. Dit was een keer toen we onze gitaren hadden meegenomen. Een van de weinige keren dat er echt iets gespeeld is. In de opname trommelt hij op de kast van zijn gitaar.

Waar ik van ophoor is dat ik daar zang en spel tegelijk doe, en dat ik dit vrij onverstoord doe. Hoewel ik ergens verkeerde akkoorden inzet, waar ik "fout" zeg, blijft het spel voor mijn doen vrij vloeiend doorgaan. En het gaat hier al om een eigen akkoordenschema met een grotendeels eigen zanglijn. Waarom o waarom heb ik deze hobby toentertijd niet voortgezet, tien jaar geleden?
Als ik deze opname terughoor, vraag ik me af waarom ik sindsdien met allerlei internet-projecten ben begonnen. Ik dacht dat zelf muziek leren maken, mezelf zoethouden, een tijdverspilling was. Alsof het wel nuttig was om achter vrienden aan te sjokken die wel muziek maakten.

De tekst is nooit uitgeschreven. Voor zover ik een tekst had. Volgens mij zijn de akkoorden als volgt:

Em | Em | Am | Am |
Em | Em | Am | Am |

| G | G | C | Cadd9 |
| G | G | C | Cadd9 |
| A | D | A | D |

Met Cadd9 bedoel ik een C-akoord met een D (op de B-snaar) erbij:
X32030

De keyboardvriend vroeg zich af of de overgang met A en D wel netjes was. Dit werd een discussie met de conservatorium-gitarist en die wist het tot mijn opluchting goed te praten.
Nu, tegenwoordig, heb ik een gitaarleraar die sowieso weinig van theoretische praatjes moet hebben. Hoewel hij me uitvoerig theoretische uitleg geeft zou hij liever zien dat ik zelf ga leren wat ik goed of slecht vind, op gehoor.

Andere opnames uit pakweg 1997 die ook buiten gemaakt zijn, bevatten volgens mij wat opnames van een vriend van die walkman-vriend. Die liep in een weekend, 's nachts langs de Waterweg zichzelf te begeleiden op gitaar. Dit was met een aantal anderen erbij. Ik zou zoiets gaarne herhalen. Sowieso het buiten opnemen. Daar kan geen afgesloten oefenruimte tegenop.

EDIT: McDrake-link gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op za sep 22, 2007 3:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron