Show je creativiteit: Muziek en ander geluid

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Daniel73 » za sep 22, 2007 4:20 pm

Vervolg. Antwoorden op een bericht van Stephan in 'Show je creativiteit! 2.0'
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5927#p5927

2007-09-14, Stephan schreef:Wat me aanspreekt is het losse karakter van de demo's, zoals demo's horen te zijn. Ik denk dat het een zwakte van mij is dat ik te graag dingen vast wil leggen, terwijl het goed is om zoveel mogelijk op je ideeën variëren en uit te proberen.

Ook ik wil te graag vastleggen. Voordat ik maar geoefend heb begin ik al.
Met mijn klad-opnames probeer ik ideeën vast te leggen die ik later in alle rust kan uitwerken. Het gaat me nu vooral om de ideeën. Die zitten me dwars. Die moeten eruit. Zodat ik materiaal heb dat op zich al te spelen en te oefenen is. Materiaal dat zich kan gaan uitbouwen.

Een zwakte van demo's vind ik dat ze te los kunnen zijn. Er zijn maar weinig mensen die voor hun plezier naar demo's luisteren. Enerzijds vind ik het een compliment dat ik met Niandra LaDes van Frusciante vergeleken word, maar anderzijds is ook daar maar een klein publiek voor.
Demo's kunnen gemakzuchtig klinken, alsof zo'n opname alles is wat je kan. Uitdaging voor mij is dat ik uiteindelijk een aantal strakke demo's maak met een duidelijke, doordachte aanpak. Frusciante heeft de CD 'Shadows Collide With People' opgenomen omdat hij het beu werd dat mensen hem beroerd vonden klinken op z'n platen. Met die CD wilde hij een tegendeel laten horen.

Stephan schreef:Ik moet er meer naar luisteren om echt commentaar te kunnen geven. Eén ding dat me wel opviel is dat de zang soms zacht uitgemixt is in verhouding tot de gitaar. Op zich jammer, omdat je dan het geluid harder wil zetten om de zang te horen, maar dan gaat de gitaar ook harder.

Ik zal erop letten. Kun je een opname noemen als voorbeeld?

Het verbaast me, dat je vraagt of de zang harder kan. Je bent de eerste. :) Ik heb de neiging mijn (ahum) zang te verbergen. In een aantal opnames heb ik de zang zacht gemixt omdat ik de zang te vals vond. Dat probeer ik dan te maskeren.
Ook zijn er opnames waarin ik bij het opnemen en/of het mixen de hardheid domweg verkeerd inschat. Bij de acoustische 'Zomerskim jam' en 'Buidelzon jam' is zang en gitaar gelijktijdig opgenomen met dezelfde microfoon. Dan gaat het ene geluid vaak ten koste van het andere.

Een doelbewuste, beoogde reden om zang soms zacht uit te mixen is dat ik dan de muziek harder kan zetten zonder dat daar een stem bovenuit zweeft. Misschien heb ik teveel Nirvana geluisterd.
Wat mij betreft mag zang best onverstaanbaar zijn, als er dan maar een afgedrukte tekst is. (Voor zover er echt een tekst is.) De onverstaanbaarheid Nirvana vind ik interessant omdat ik er dan makkelijk zelf wat van kan maken, als ik meezing met hun CDs.
Nadeel bij mij is dat m'n instrumentale muziek-partijen nog te matig zijn. Dus daar valt weinig aan te horen. Ze storen vaak. Bedoeling is dat ze zo goed worden dat luisteraars zich daarop kunnen richten en dat zang daardoor minder nadruk behoeft.

Overigens experimenteer ik tegenwoordig met mijn gitaar-compressor als compressor voor de microfoon. Zo wordt het stemvolume constanter en beter te mixen. Deze methode levert als nadeel/bijwerking een bak ruis op. Want ik moet opletten dat ik het geluid niet laat oversturen. Een gitaar-compressor is eigenlijk niet bedoeld voor zang.
In het verleden voegde ik vaak compressie toe op de computer. Door de zang en de instrumenten uiterst links en rechts te plaatsen. (Knuppelstereo.) Zo kreeg ik twee sporen, waarvan ik het zang-spoor geïsoleerd kon bewerken met een 2:1 of 3:1 compressie.
Ik denk dat voor een evenwichtig signaal, compressie bij zang onontbeerlijk is. Tenzij je heel constant kunt zingen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo sep 23, 2007 3:08 am

Daniel73 schreef:- Eigen Dungeon (de0002) (edit)
http://www.mediafire.com/download.php?c2j3pttmjzh
omeda-eigen_dungeon_01_(de0002_ruwe_transfer)_edit.mp3

'Eigen Dungeon' was een manier van mij om een refrein-idee van de keyboard-vriend enigszins na te spelen. Uit een idee dat 'Exposure' heette. Dat had een akkoordenschema dat mij toen te moeilijk was en dat ik nog steeds moeilijk vind. In afgelopen dagen heb ik een poging gewaagd:

Nood-les #8
http://www.mediafire.com/download.php?em31zmgxmdm
omeda-fosmix0155_070921.mp3
In de zangpoging is te horen hoe het refrein zich verhoudt met dat in 'Eigen Dungeon'.
Het tempo vind ik te traag. Ik wilde genoeg tijd hebben bij het neerzetten van de akkoorden.

Nood-les #3 (instr.)
http://www.mediafire.com/download.php?5bzutz93zma
omeda-fosmix0150_070920.mp3
Instrumentale mix. Het opnemen ging hoorbaar met moeite. Behalve de voor mij nog lastige akkoorden heeft het schema een vreemde timing met het Am-akkoord.

Het akkoordenschema dat ik speel is als volgt:

| Am | Am | 1/2F 1/2G | Am |
| Cm | Cm | 1/2Ab 1/2Bb | Cm |

| D | C | D | Em |
| D | 1/2C 1/2D | Am | Am |

| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | 1/2F 1/2G |
| Am | 1/2F 1/2G | Em | 1/2Em 1/4F 1/4G |


Exposure (instr.) (syntheziser runthrough)
http://www.mediafire.com/download.php?4bojcz1xzct
omeda-de0005b01_s02.mp3
Uiterst ruwe versie van de keyboard-vriend, uit pakweg 1994.
Verschil met wat ik heb is volgens mij dat hij het refrein-schema als volgt heeft:

| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | 1/2F 1/2G |
| Em | 1/2Em 1/4F 1/4G |

Ik heb in 'Nood-les' twee maten tussengevoegd (Am, 1/2F, 1/2G) alvorens naar Em te gaan. Is dat een verbetering of een verslechtering? Ik twijfel.


De tekst (of wat daarvoor door moet gaan) is vooralsnog een ruw skim-probeersel, losjes op basis van een tekst-idee dat ik vroeger in gedachten had voor 'Exposure'.
Dit is hoe ik de tekst voorlopig wil gaan proberen tijdens oefeningen:

Nood-les (skim)

Late at night
and I still can't sleep.
All those dreams I have of you.
Your sweetness. Your eyes.
And you look away.
And I don't know what to do.

Standing there at a stormy tide.
With a closed shell full of life.
And the pearly tears all locked inside.

Don't say you don't hear it calling
in the dungeon of your heart.
Don't ignore the distant crawling.
'Cause it's tearing you apart.
The truth is like a mermaid.
When she dies she turns to foam.
Don't be shy and don't be too late.
Let the harbour garden be your home.


Geen idee wat een "harbour garden" (haventuin) zou moeten zijn, maar "harbour" vind ik te kort. In 'Nood-les #8' zing ik "harbour gutter" (havengoot), maar dat vind ik lelijk klinken en dan wordt de onzin mij te storend.


Nood-les #6
http://www.mediafire.com/download.php?ejyxm2ad1md
omeda-fosmix0153_070920.mp3
Alternatieve zangpoging.
Experiment waarin ik met 'Eigen Dungeon' overlappende refrein-regels probeer te vermijden door ze te vervangen met wat kreten van elders. Dat viel me tegen.
Verder bevat deze opname een gelalde melodie o.b.v de leadpartij in 'Exposure', die ik in versie #8 gebruik als zanglijn en wil kunnen improviseren op gitaar.


Excuses voor de belabberde uitvoeringen. Ik heb veel te oefenen. Hopelijk is het idee duidelijk genoeg.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Luuk » za sep 29, 2007 1:46 pm

Ik probeer nu zelf ook wat liedjes te maken,
voor de beats gebruik ik 'Fruity Loops Studio 7'.
Is dit een goed programma?
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Daniel73 » zo sep 30, 2007 11:52 pm

- Nood-les #9
http://www.mediafire.com/download.php?fmhzrza3nm2
omeda-fosmix0159_070927.mp3
Mix van zanglijn in Nood-les #6 ("trouble"-refrein) en Nood-les #8 (couplet/brug).
Om tóch de overlappende dungeon-refreinregels te mijden. Ik vind dat ze in 'Nood-les' teveel op de grondtonen af denderen. In tegenstelling tot in 'Eigen dungeon'.
Dus ik ben van gedachten veranderd en beschouw 'Nood-les #9' nu als het uitgangspunt dat ik wil gaan uitwerken.

- Zaterdag jam #3
http://www.mediafire.com/download.php?0venbg2cd3x
omeda-fosmix0160_070927.mp3
Eén couplet. Versie met andere tekst dan 'Zo vaak zaterdag'.
Jatwerk. Een skimtekst voor 99% gebaseerd op losse regels her en der. Ze zijn lukraak geplukt op klank en klemtoon, uit een oosters boek (Bhagavadgita, vertaald door Nooteboom). Oorspronkelijke betekenis/samenhang is hier bij mij dus verloren gegaan. Al vind ik dat de mijns inziens verbluffend poëtische kracht toch blijft staan, ondanks de verminking.
Misschien kan de distorted wah-wah in de toekomst uitgewerkt worden als een soort oosters drone-achtig geluid, en/of als een didgeridoo.

Bedoeling is nu dat ik deze ideeën eerst eens ga óefenen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » do okt 04, 2007 10:08 pm

Daniel73 schreef:Probleem is dat ik er geen akkoorden van heb, en dat ik geen idee heb of ik die muziek zelf zou kunnen spelen.

Kun je de akoorden aan de vriend van het conservatorium vragen?
Het klinkt als funk. Wat daarbij belangrijk is, is dat je een goede op en neer-slag hanteert. Daar probeer ik de laatste echt op aan het letten. Tot nu toe heb ik maar wat aangerommeld qua slagrichting.
Heb je al geprobeerd om het op gehoor na te spelen? Je kunt ook vragen of die vriend het uit kan schrijven op notenschrift of tab.

Daniel73 schreef:De zang is vaak schaamteloos vals en de uitspraak plat.

Op zich vind ik dat interessant. Natuurlijk kan het altijd verder uitgewerkt worden, maar het is iets dat ik nog nooit eerder heb gehoord.

Daniel73 schreef:Eén daarvan is op basis van flarden teksten uit een Nijgh-tekstboek, van 'De reiziger', 'De rover' en 'De roos'. Wat ik fascinerend vond was de overvloed aan mooie woorden en soepele zinnen waar ik uit putte.

Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Waar ik waarschijnlijk bang voor ben is dat wat ik dan maak voelt alsof het niet van mezelf is. Maar het is een goed idee om op deze manier vrij te zijn in het maken van zanglijnen en daarna de geleende zinnen voor eigen zinnen te vervangen.
Ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen.

Daniel73 schreef:Vandaar dat ik extra moeite om de juiste toon te vinden. Zeker bij het "stralend"-refrein in 'Zomerskim jam', dat meestal vals begint.

Ik vind de zanglijn er heel goed pij bassen. Er spreekt echt een duidelijke sfeer uit, een eigen karakter.

Daniel73 schreef:Het akkoordenschema stamt uit 1997 en is overgenomen van een jongen uit Zweden die ik via internet kende.

Speelt hij het ook in ‘Zomerskim jam’? Of speel jij het? Ik vind de uitvoering echt goed, een strakke partij.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » vr okt 05, 2007 9:38 am

Daniel73 schreef:[akkoordenschema ‘Vrijheid skim’] Ik hoop dat ik alles goed heb gereconstrueerd. De tellingen van "1/2Fm 1/2Gm" en "5/8F 3/8G" heb ik zelf ingevuld. Correcties zijn welkom.

Van akkoordenschema’s heb ik nauwelijks verstand. Als ik zelf iets als gedachtesteun uitschrijf is het niet volgens officiële regels, maar zo geschreven dat ik het zelf begrijp.

Daniel73 schreef:Ook ik wil te graag vastleggen. Voordat ik maar geoefend heb begin ik al.

Misschien is dat een nadeel van de gemakkelijkheid van het opnemen van muziek tegenwoordig. Vroeger oefende mensen net zo lang tot ze hun materiaal van achter naar voor kenden.
Hoewel er aan het veel vastleggen van muziek ook weer voordelen zitten, omdat je er zo natuurlijk meer ervaring mee krijgt.

Daniel73 schreef:Frusciante heeft de CD 'Shadows Collide With People' opgenomen omdat hij het beu werd dat mensen hem beroerd vonden klinken op z'n platen. Met die CD wilde hij een tegendeel laten horen.

Ook de cd ‘To record only water for ten days’ is heel strak en doordacht. Voor zover ik het me goed herinner vertelde Frusciante in een interview dat de titel sloeg op een manier om je lichaam te zuiveren (door bv. het drinken van water) zodat dat door zou klinken in de muziek.
Van ‘Shadows Collide With People’ heb ik tot nu toe de akoestische demo’s gehoord, en een paar uiteindelijke nummers. Is hij aan te raden?

Meer reacties volgen later. Ik schrijf op dit moment op school, zodat ik niet echt op de demo’s kan reageren.
En ik heb hierna een idioomtoets voor Frans (alweer Frans :(), waar ik echt voor moet leren.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » vr okt 05, 2007 3:09 pm

- Verloren fantasie
http://www.mediafire.com/?1wlwvwi0xcd

Deze heb ik voor het grootste deel (alle gitaar) vorige zaterdag opgenomen. Qua gitaargeluid revolutionair, omdat ik voor het eerst via de versterker heb opgenomen, inplaats van via de electrische piano. Zo klinkt de gitaar echt als een gitaar. Ik heb er verder ook helemaal geen effecten overheen gedaan dan die standaard op de versterker zaten (distortion voor de sologitaren).
De basisriff is iets dat ik vaak speel als ik aan het jammen ben en compleet de weg kwijt raakt.

De karige zang en blokfluit heb ik er in de loop van de week aan toegevoegd. De tekst:

Verloren fantasie

Ze las een sprookje aan me voor
We dronken thee aan de lopende band
(We dronken thee aan de lopende band)

Fantasie
Waar ben je nu?
Ik voel me zo
Leeg
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Luuk » zo okt 07, 2007 4:35 pm

Ik heb iets geprobeerd, namelijk een 'hoorspel'.
http://media.putfile.com/hoorspel-66
Het is een dialoog tussen Rolfje en Luuk.
Ik heb voor het achtergrond geluid vogeltjes en een autotoeter gebruikt. :P
Wat vinden jullie ervan?
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Daniel73 » zo okt 07, 2007 10:22 pm

Luuk schreef:Ik heb iets geprobeerd, namelijk een 'hoorspel'.
http://media.putfile.com/hoorspel-66
Het is een dialoog tussen Rolfje en Luuk.
Ik heb voor het achtergrond geluid vogeltjes en een autotoeter gebruikt. :P
Wat vinden jullie ervan?

Hoe/waarmee heb je dit opgenomen? Doe je beide stemmen tegelijkertijd? Of heb je eerste de ene stem en daarna pas de andere opgenomen?

Weet je wat sporen zijn?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Belediging » ma okt 08, 2007 10:40 am

Natuurlijk is het in één keer opgenomen! Waarom zouden Rolfje en Luuk dan apart naar de studio komen? Ze nemen het samen op!
Belediging
 

Berichtdoor Daniel73 » ma okt 08, 2007 12:56 pm

Belediging schreef:Natuurlijk is het in één keer opgenomen! Waarom zouden Rolfje en Luuk dan apart naar de studio komen? Ze nemen het samen op!

Ook dan kun je gebruik maken van sporen. Weet je wat dat zijn?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Luuk » di okt 09, 2007 8:12 am

Jah, ik heb gebruik gemaakt van sporen.
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Caspar » di okt 09, 2007 8:05 pm

Stephan schreef:- Verloren fantasie
http://www.mediafire.com/?1wlwvwi0xcd

Veel beter dan de andere 2 nummers die je had laten horen! Een heel erg heldere, simpele sound, maar net niet zo simpel dat het saai wordt, er zit genoeg variatie in! Van mij had er wel ietsje meer tekst ingemogen, en de tekst die je nu hebt vind ik ook niet zo bijzonder, maar de muziek is heel mooi! Ik zie zeker vooruitgang, en zoals Daniel al zei wil ik best een keertje een tekst voor je schrijven als je dat zelf leuk lijkt :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Stephan » do okt 11, 2007 4:17 pm

Bedankt :). De tekst is inderdaad nogal crap, maar ik was bang dat als ik daar te lang op zou werken, de demo in de vergetelheid zou raken. Ik ga er zeker nog aan werken.
Op zich is het een leuk idee om samen te werken, al heb ik het wel ontzaglijk druk. Maar als je een tekst hebt die je echt graag op muziek zet kan ik er op zijn minst iets mee proberen.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » do okt 11, 2007 4:47 pm

Nog een korte demo van een paar dagen terug, ook een idee waar ik al een tijdje aan werkte. En wéér een armzalige tekst :).

- Wat je zegt
http://www.mediafire.com/?dn9xy5ntx0i

Ik ben van plan om een strakkere versie op te nemen, en de sologitaar voor elektrische gitaar te vervangen.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron