Show je creativiteit: Muziek en ander geluid

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Daniel73 » wo dec 26, 2007 4:04 am

Frank schreef:Het huis met de beelden:

de een na laatste versie vind ik het mooist gezongen. Daar klopt alles.

Je bedoelt 'Het huis met de beelden #9'?

Het huis met de beelden #9 (Fostex)
[url]omeda-fosmix0176_071223.mp3[/url]
http://www.mediafire.com/?19bvxd2xtxv
23-12-2007. Harmonie-versie, met "koor".

Frank schreef:In de laatste versie zijn de verlengde klinkers, gepaard gaand met uithalen, wat mij betreft geen verbetering.

Het huis met de beelden (24-12-2007)
http://www.mediafire.com/?3mji3in4mft
24-12-2007. Oefenruimte.

Wat ik in voorgaande versies mis is de kring-spiraaaaal. Ik denk dat dit woord vraagt om zo'n nadrukkelijke uitspraak, om duidelijk te maken dat het om een kringSPIRAAL gaat, en niet om een kringspier-aal.

Ik heb momenteel de indruk dat de tekst als volgt benadrukt kan worden:
"MisSCHIEN dat EENS de TIJD
zijn EIgen KRING-spiRAAL doorKRUIST

In deze (ongenummerde) versie van gisteren, in de oefenruimte, leg ik een overdreeeven nadruk op die zinsdelen. Waarna het mij pas bij terugluisteren leek alsof de tekst hier vraaaaagt om een slingerend effect als in een spiraal.

Er moet volgens mij hoe dan ook iets extra's met die regels gebeuren denk ik, in de zang. Pas na die regels is het dan weer enigszins "back to normal" zoals in het eerste couplet, om de tekst te laten landen op de "vaders hand" en de "eeuwig starende beelden" van dat eerste couplet. Waarbij de "eeuwig starende beelden" terugkomen, maar ditmaal als refreinregel.

In mijn laatste versie, in de oefenruimte, heb ik woorden ik BELANGRIJK vind BENADRUKT. Dat is erg vermoeiend om naar te luisteren, maar het gaat mij bovenal om zekerheid te vinden dat ik belangrijke woorden juist uitspreek. Ik zing hier alsof de luisteraar doof is. Ik kan me altijd nog inhouden en dat zal ik zeker doen. Maar NU gaat het mij vooral om een juiste indeling van de tekst en van juiste beklemTONING... eh.. beKLEmtoning. Ik heb liever dat ik nu overdrijf dan dat ik een klemtoon mis of verkéérd benadruk. Doe ik het nu alleen overdreven of ligt irritatie aan een foute nadruk?

Bijvoorbeeld, welke uitspraak is hieronder het aannemelijkst?
EEUwig starende BEELden
eeuwig STArende BEELden
EEUwig STArende BEELden
Of moet ik varieren en dus voor twee mogelijkheden kiezen?
Wat ik hier belangrijk vind is dat het woord "starende" het enige werkwoord in de tekst is dat aan de stenen is gekoppeld. Staren is het enige wat de stenen "doen". Dat is volgens mij het enige dat de stenen doet "leven", en wat dus angst aan kan jagen. Vandaar ik dat ik nu hard en overdreven staaaaaaaaaaaarende zing, om zeker te weten dat zoiets in een demo-opname niet gemist wordt. Ik probeer LEVEN in die stenen te krijgen. Als ik de tekst ingehouden zing dan vind ik het een saai mompelig monoloog worden. Ik zoek een manier om de juiste nadrukken en klemtonen te vinden die essentieel zijn experimenteer met een (kinderlijke?) levendigheid als contrast met die saaie dode stenen. Ik kan altijd nog kiezen voor een plechtige zang, als ik maar een goed demo-voorbeeld heb met juiste klemtonen en een juist verloop.

Wat ik me nu afvraag is:
- Zijn de nadrukken helemaal fout of alleen te overdreven?
- Is de uitspraak goed of fout?
- Is de zanglijn-indeling van de tekst wel/niet goed?

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0016_071221-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?1ttg2uotjvz
21-12-2007. Vlugge nachtelijke poging. Met grotendeels nieuwe intonatie-aanpak. Gauw opgenomen voordat ik het spontane idee weer kwijt was.
Let niet op het hoge stemmetje. :) In privé vroeg een vriend me weer hoog te zingen.

Wauw. Dit is inderdaad veel beter dan de vorige, op de hoge zang na. Wat je zegt, de intonatie zit nu helemaal goed, het luistert nu heel lekker weg :)

Probleem hier is dat ik volgens mij nog teveel verander aan Nijgh's tekst. Nu terugluisterend kan ik, mede dankzij zo'n opname, inmiddels wel invullen wat origineel is geschreven. In deze oude versie heb ik nog "mij als kind", terwijl Nijgh's "'t kind van toen" me inmiddels wel makkelijk overkomt. Op een manier dat ik me afvraag waarom ik er moeite mee had.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden #9 (Fostex)
omeda-fosmix0176_071223.mp3
http://www.mediafire.com/?19bvxd2xtxv
23-12-2007. Harmonie-versie, met "koor".

Ja, ook heel goed. Het koor vind ik wel irritant, maar wederom gewoon goed.

Probleem is sowieso dat ik alles integraal gebeurt. Van begin tot en met het eind. Zoiets moet dan later, bij uitwerking ingedeeld worden. Helemaal geen koor? Of alleen op specifieke plaatsen?

Hieronder wat oude, eerdere mixen, waarin het koor-gedoe minder prominent aanwezig is.

OUD - Het huis met de beelden #8 (Fostex)
omeda-fosmix0175_071222.mp3
http://www.mediafire.com/?czy5jr2fn1u
22-12-2007. Lead-zang upfront.
Deze mix is schoner (minder brijerig) dan #9. In deze mix ontbreekt een stem, die in #9 is toegevoegd.

OUD - Het huis met de beelden #5 (Fostex)
omeda-fosmix0172_071221.mp3
http://www.mediafire.com/?diofrlilggx
21-12-2007. Ei-ritme toegevoegd, plus een aantal stemmen. Kringspiraal is
terug. En "dat het weer zal gebeuren".
Bij "Misschien dat eens de tijd" probeer ik een stem die gaandeweg iets kerk-achtigs krijgt. Dat is later basis voor die brij van met name #9 geworden.

Achteraf denk ik dat #8 qua geluid minder storend is dan #9, en #5 minder storend dan #8 en #9. Maar die extra stemmen had en heb ik nodig om te kunnen kiezen. Het feit dat ik toch steeds de behoefte kreeg om extra stemmen te doen vind ik een teken dat ik toch nog niet het maximale te pakken heb voor een uiteindelijke enkele zanglijn.

Zelfs al had ik een niet falend koor neergezet dan was dat toch een zwakte geweest. Dan is het alsof de tekst of de muziek zo'n koor-effect nodig heeft om gepruimd te worden. Zo'n aankleding moet dus sowieso bijzaak zijn. want als ik spontaan een liedje wil spelen op mijn gitaar heb ik toch niet altijd een koor ter beschikking. Alleen een gitaar en mezelf. Dus daar moet ik het uiteindelijk toch mee doen.

Caspar schreef:Wat ik wel leuk vond in de vorige versies is dat je op het einde Pompei Herculaneum herhaalt en dan steeds slordiger zegt, dat vond ik heel leuk. :)

Dat kan terugkomen. Ik vraag me alleen af of ik daarmee in een enkele zang te ver ga, als basis-model. Moet het persé of is het een aankleding? Heeft de muziek het nodig of kan het ook zonder?

In een uiteindelijke versie, op basis van een demo die ik nu eerst gemaakt wil hebben, wil ik als aankleding iets vulkaan-achtigs overdonderends hebben en dan vind ik zo'n rommelig effect sowieso interessant als aankleding. Dat het iets rommelends(!) wordt, als het geluid van naderend gevaar. Iets dat aanzwelt gedurende het lied of alleen het outro.
Wat ik als toevallig effect grappig vind is hoe mijn aanvankelijke uitspraak van het refrein ("POMpi") onder mijn nieuwe uitspraak ("pomPEE") door lijkt te rollen. Omdat ze ten opzichte van elkaar verschoven zijn. Onder de nieuwe PEji zit de oude POM, en daarna volgt de oude peji. Op die manier ontstaat een rommelige "echo". Maar daar heb je twee zangers voor nodig. Het wordt een soort van pomPOM, in combinatie. Als tweede stem kan dan in dit geval bijvoorbeeld "pompiherkulaneaah" gezongen worden, zodat de foute POM-klemtoon wegvalt in verzonnen klanken die op gehoor toch lijken op een "rommelige" herhaling van de voorgrondzang.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden (24-12-2007)
http://www.mediafire.com/?3mji3in4mft
24-12-2007. Oefenruimte.

Je hoort echt dat het liedje groeit. Hier spreek je de klinkers wat anders uit. Bij de E-klanken vind ik het leuk, maar bij de andere klinkers niet :).

Ik vraag me af of de "LA" geoorloofd is in Herculaneum. Ik spreek het woord uit als "gymNAsIUM".
Misschien is "neum" als in "muSEum"?

De "LA" is de enige nadruk die mij echt irriteert in de laatste versie. Alsof ik ernaast zit.
Misschien is het "herCUUlaNEEEEEEEEEum"?


(Is er een Triviant-speler in de zaal?)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor kopiekat » wo dec 26, 2007 4:11 am

Een transcriptie van 'Het huis met de beelden'. Uit het boek 'Tekst en uitleg' (1991).

Het huis met de beelden

Aan mijn vaders hand
zag ik het witte stenen huis
met de eeuwig starende beelden.
Zo lang geleden, maar de schrik
van 't kind van toen
slaat nu nog door me heen
uit de ogen van de dode stenen beelden.

Pompeji Herculaneum
het doodgetrapte leven
dat hier voorgoed blijft kleven
als een vlieg tegen de muur
Pompeji Herculaneum.

Onder de grijze hemel
ziet zelfs het onkruid grauw van angst
en zelfs de zachte zuidenwinden
kunnen de laatste adem niet
verdrijven die hier hangt op deze plaats
in de ogen van de witte stenen beelden.

Misschien dat eens de tijd
zijn eigen kringspiraal doorkruist
en ik ben zo bang
dat het weer zal gebeuren
ik ben zo bang
dat het kind in mij
vergeefs zal tasten
naar zijn vaders hand
voor de ogen
van de eeuwig starende beelden.

Pompeji Herculaneum,
het doodgeslagen leven
dat hier voorgoed blijft kleven
als een vlieg tegen de muur,
Pompeji Herculaneum.

(L. Nijgh, 1970)

bron: http://www.lennaertnijgh.nl/archief/lntk_tu065.html#lntt00_bk1991a_074_l_tekstweergave
kopiekat
 

Berichtdoor archeoloog » wo dec 26, 2007 4:44 pm

Herculaneum was vroeger een redelijk onbekend stadje en is bekend geworden door de uitbarsting van de Vesivius op 24 augustus 79 n. Chr.Het werd bedolven onder een ca.16 m. dikke laag van vulkanische modder.
Voor de uitbarsting had de stad enkele opmerkelijke kentekens.Bijvoorbeeld het urbanisatieplan was voorzien als een stramien van orderlijke rechthoeken (insulae genoemd).Die tekening is similair aan deze van Napels, stad gesticht door de Grieken. Daardoor kan men stellen dat ook Herculaneum zou kunnen gesticht zijn door de Grieken.Het stadje bestond door dicht op elkaar gebouwde huizen en winkels. Daar er geen of weinig hoven waren in Herculaneum werden deze voorzien als binnenkoeren met zuilen.De opervlakte van het stadje is ongeveer 12 hectare.

even opgezocht.
archeoloog
 

Berichtdoor Caspar » za dec 29, 2007 12:43 pm

Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Stephan » zo dec 30, 2007 6:04 pm

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0012_071217-11leftplus.mp3
http://www.mediafire.com/?b1wy2njlz0j
Vlugge poging. Oefenruimte, 17-12-2007.

Als basis vind ik het een interessante opname. De melodie en het akkoordenschema klinken goed.

Daniel73 schreef:Ik ben benieuwd naar muzikale tips van Stephan, van Caspar en van anderen. Akkoorden, melodie, indeling, etc. Misschien zou het leuk zijn om elk een eigen versie te maken en die te vergelijken met elkaar, waarna wellicht een combinatie gemaakt kan worden van de beste invullingen. Het lijkt me leuk om op zo'n manier met muziek en tekst te stoeien.

Dat lijkt me zeker leuk. Het lukt niet om deze vakantie naar Maassluis te komen, maar we kunnen digitaal iets maken. Ik heb het wel heel erg druk, dus ik moet eerst een aantal dingen op orde krijgen. Ik moet nu heel hard werken aan een enorm belangrijk werkstuk voor school over John Kennedy (als ik het na de vakantie niet af heb mag ik mijn examens niet maken :( ).


Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0014_071219-01mono_edit3.mp3
http://www.mediafire.com/?bm0weenmw12
Thuis, 19-12-2007. Nachtelijke mono-opname met ongeplugde electrische gitaar.
Achteraf zwaar bewerkt met effecten. Hysterisch, maar het gaat om het idee.

Erg gave uitvoering. Apart dat je de gitaar zonder versterker hebt opgenomen. Was dat om de buren te vriend te houden :)?
Het gebruik van reverb geeft de opname een eigen karakter. Ik weet niet zeker of het de tekst persé ondersteunt, maar het klinkt in ieder geval erg goed.

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden (Fostex)
omeda-fosmix0169_071220.mp3
http://www.mediafire.com/?emmc0cveyug
Thuis, (2x) 19-12-2007. Nachtelijke portable mono-opname met ongeplugde electrische gitaar, in de kleine, nachtelijke uurtjes op het vloerkleed. Die opname vervolgens gebruikt als basis-spoor voor de Fostex 4-sporenrecorder, tegen middernacht. Een sfeeropname dus.

Deze vind ik nog beter dan de vorige, met de dubbelzang. Persoonlijk vind ik PomPEji ook mooier. Is dit overigens een grafstem :)? Volgens mij klinkt dat iets beangstigender? Of ben ik in de war met grunt?

Dnaiel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0016_071221-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?1ttg2uotjvz
21-12-2007. Vlugge nachtelijke poging. Met grotendeels nieuwe intonatie-aanpak. Gauw opgenomen voordat ik het spontane idee weer kwijt was.
Let niet op het hoge stemmetje. In privé vroeg een vriend me weer hoog te zingen.

Hoge zang? Ik vind de zang best interessant. Het klinkt een beetje triest/melancholisch, maar zeker niet onwennig.

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden #9 (Fostex)
omeda-fosmix0176_071223.mp3
http://www.mediafire.com/?19bvxd2xtxv
23-12-2007. Harmonie-versie, met "koor".

Dit is erg indrukwekkend. Er zitten echt hele mooie stukjes in, waarbij alle zanglijnen elkaar complementeren. Helaas ook een paar foutjes, maar die kun je eruit werken.
Ook de ritmische begeleiding (eggshaker?) is erg goed. Nu alleen nog bas, en het nummer is compleet :).

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden (24-12-2007)
http://www.mediafire.com/?3mji3in4mft
24-12-2007. Oefenruimte.

Dit klinkt heel strak. Zowel de zang als de gitaar klinken prettig in het gehoor, vrijwel de hele opname lang. Alleen het laatste stukje (Pompeiji Herculaneum) is hier en daar was minder geslaagd.
Die benadrukking van ‘aal’ is inderdaad een goede oplossing. Zo valt ‘kringspier’ minder op en krijgt de luisteraar geen kans om foute associaties te maken.
De percussieve akoestische gitaar vind ik erg goed, een kenmerk van je opnamen. En de stem klinkt krachtig en netjes.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma dec 31, 2007 1:46 am

Daniel73 schreef:Janneke Honing
omeda-pmcjvc0019_071224-01.mp3
http://www.mediafire.com/?7zj4aibzmz9
24-12-2007. Oefenruimte.

Frank schreef:Janneke Honing:

mooi nummer. Coupletten en eerste twee regels van het refrein (t/m Janneke Honing) staan als een huis. De laatste vier regels van de refreinen vind ik dan weer helemaal niks. Ik zou overwegen om op die punten de muziek compleet om te gooien en het wat ingetogener te maken.

Zonder tekst erbij vat ik de woorden 'krant', 'strijkt' en 'chocomelvlag' niet. Met name krant en strijkt kun je misschien wat duidelijker uitspreken (d.w.z. de 't' bij krant en 'tr' bij strijkt).

De laatste vier regels van de refreinen is alles, behalve de eerste twee aanroepende regels.
Ik zal je advies uitproberen. Wat bedoel je precies met ingetogen? Als tegenstelling tot uitbundig? Zou het dan misschien ook kunnen om de coupletten ingetogen te doen? Zoals ik de tekst interpreteerde is deze als een zomerse, komische knipoog.
Janneke Honing,
Janneke Honing,
als je wilt dan kom ik bij je.
Als ik met je mee mag rijen,
kunnen we vandaag misschien
gaan zwemmen in de zee.

Een ingetogen versie zou kunnen betekenen dat de ik-persoon echt serieus naar Janneke zit te smachten. Ik vind de te kleine oude bikini van Janneke in het tweede couplet suggereren dat het om een luchtige tekst gaat, waarin de ik-persoon vrolijk meedoet aan het genieten van Janneke's verschijning.
Maar misschien zou het even makkelijk kunnen dat het hier om een soort van 'Malle Babbe' gaat. Waarin de ik-persoon meewarig en kritisch staat tegenover die kerels die Janneke omringen, en de laatste vier regels van de refreinen een plechtig "eens dan komt de dag" (zoals in 'Malle Babbe') zijn. De mannen die Janneke nu omringen zijn viespeuken, maar de ik-persoon is oprecht.

Opvallend hoe anders dezelfde tekst kan zijn in diverse interpretaties. Hoe kijk jij precies tegen de tekst aan?

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Ik ben benieuwd naar muzikale tips van Stephan, van Caspar en van anderen. Akkoorden, melodie, indeling, etc. Misschien zou het leuk zijn om elk een eigen versie te maken en die te vergelijken met elkaar, waarna wellicht een combinatie gemaakt kan worden van de beste invullingen. Het lijkt me leuk om op zo'n manier met muziek en tekst te stoeien.

Dat lijkt me zeker leuk. Het lukt niet om deze vakantie naar Maassluis te komen, maar we kunnen digitaal iets maken. Ik heb het wel heel erg druk, dus ik moet eerst een aantal dingen op orde krijgen. Ik moet nu heel hard werken aan een enorm belangrijk werkstuk voor school over John Kennedy (als ik het na de vakantie niet af heb mag ik mijn examens niet maken :( ).

Een werkstuk over John Frusciante is inderdaad enorm belangrijk.
O nee, er staat Kennedy... ;)
Succes met school. Probeer daar als eerste vanaf te wezen, door huiswerk voorop te stellen. Dan heb je dat voorgoed gehad.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0014_071219-01mono_edit3.mp3
http://www.mediafire.com/?bm0weenmw12
Thuis, 19-12-2007. Nachtelijke mono-opname met ongeplugde electrische gitaar.
Achteraf zwaar bewerkt met effecten. Hysterisch, maar het gaat om het idee.

Erg gave uitvoering. Apart dat je de gitaar zonder versterker hebt opgenomen. Was dat om de buren te vriend te houden :)?
Het gebruik van reverb geeft de opname een eigen karakter. Ik weet niet zeker of het de tekst persé ondersteunt, maar het klinkt in ieder geval erg goed.

Ik probeerde met het reverb-effect een kil, winters, onwerkelijk, verontrustend, ruimtelijk geluid neer te zetten. Alsof je alleen bent in op een verlaten plek met stenen beelden en stenen gebouwen.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden (Fostex)
omeda-fosmix0169_071220.mp3
http://www.mediafire.com/?emmc0cveyug
Thuis, (2x) 19-12-2007. Nachtelijke portable mono-opname met ongeplugde electrische gitaar, in de kleine, nachtelijke uurtjes op het vloerkleed. Die opname vervolgens gebruikt als basis-spoor voor de Fostex 4-sporenrecorder, tegen middernacht. Een sfeeropname dus.

Deze vind ik nog beter dan de vorige, met de dubbelzang. Persoonlijk vind ik PomPEji ook mooier. Is dit overigens een grafstem :)? Volgens mij klinkt dat iets beangstigender? Of ben ik in de war met grunt?

De basis hiervan is de opname "omeda-pmcjvc0014_071219-01mono_edit3.mp3". Die kun je er doorheen horen, op de achtergrond.
Opname-methode is gebaseerd op Barrett en Frusciante in een aantal solo-opnames: Eerst gitaar en zang, daarna de rest. Het idee van een ongeplugde electrische gitaar komt van Barrett's 'Terrapin'.

Wat is grunt?
Wat betreft grafstem vind ik Leonard Cohen interessant op zijn LP 'Songs of Love and Hate'. Ik denk dat dit mij heeft beïnvloed. Zwaar en duister. Het "angstige" hoge stemmetje is hier een contrast. Zoals Cohen gebruik maakt van vrouwenstemmen op de achtergrond. Maar dat besef ik me nu pas.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0016_071221-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?1ttg2uotjvz
21-12-2007. Vlugge nachtelijke poging. Met grotendeels nieuwe intonatie-aanpak. Gauw opgenomen voordat ik het spontane idee weer kwijt was.
Let niet op het hoge stemmetje. In privé vroeg een vriend me weer hoog te zingen.

Hoge zang? Ik vind de zang best interessant. Het klinkt een beetje triest/melancholisch, maar zeker niet onwennig.

Ik vind deze uitvoering wat saai. Teveel hetzelfde. Het ging me meer om het ritme, dat ik probeerde vol te houden. In deze aanpak is de ik-persoon permanent angstig en bedeesd. Misschien kan het een en ander gebruikt worden in een pittige versie.
Wat deze versie qua aanpak volgens mij het meest doet verschillen van de anderen is dat deze plechtig is. Alsof het gaat om een uiterst gevoelig lied waarbij je een speld kunt horen vallen.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden #9 (Fostex)
omeda-fosmix0176_071223.mp3
http://www.mediafire.com/?19bvxd2xtxv
23-12-2007. Harmonie-versie, met "koor".

Dit is erg indrukwekkend. Er zitten echt hele mooie stukjes in, waarbij alle zanglijnen elkaar complementeren. Helaas ook een paar foutjes, maar die kun je eruit werken.
Ook de ritmische begeleiding (eggshaker?) is erg goed. Nu alleen nog bas, en het nummer is compleet :).

Ik vind dat ik hier, in #9, een chaotische overdub te ver ben gegaan. Een hoge harmonie-zang die evenzeer stoort als aanvult. Dat vergt veel geduld en inspanning van de luisteraar.

Achteraf had ik liever de nadruk gelegd op #8, die ik hier pas later gepost heb:
OUD - Het huis met de beelden #8 (Fostex)
omeda-fosmix0175_071222.mp3
http://www.mediafire.com/?czy5jr2fn1u
22-12-2007. Lead-zang upfront.
Deze mix is schoner (minder brijerig) dan #9. In deze mix ontbreekt een stem, die in #9 is toegevoegd.

Maar ook deze versie is maar een schets. De tekst bevat nog oefenwijzigingen die ik inmiddels heb teruggedraaid.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden (24-12-2007)
http://www.mediafire.com/?3mji3in4mft
24-12-2007. Oefenruimte.

Dit klinkt heel strak. Zowel de zang als de gitaar klinken prettig in het gehoor, vrijwel de hele opname lang. Alleen het laatste stukje (Pompeiji Herculaneum) is hier en daar was minder geslaagd.
Die benadrukking van ‘aal’ is inderdaad een goede oplossing. Zo valt ‘kringspier’ minder op en krijgt de luisteraar geen kans om foute associaties te maken.
De percussieve akoestische gitaar vind ik erg goed, een kenmerk van je opnamen. En de stem klinkt krachtig en netjes.

Ik twijfel nog aan "Herculaneum". Ik zeg "HERcuLAneUM". Waarbij de "LA" me opvalt als een zere duim die omhoog steekt. Ik gok nu, achteraf, dat het "herCUlaNEum" (zoals in "atheNEum") is. Maar voordat ik weer ga tobben met dat woord wil ik eerst zeker weten wat nou de uitspraak is. Qua muziek zijn beide mogelijkheden makkelijk te plaatsen op hetzelfde schema, dus dat maakt niet uit.

Voorlopig zie ik deze versie qua indeling als voorlopig "definitief" referentie-punt. Wat betreft akkoorden en plaatsing van de woorden denk ik dat ik nu een vaste basis heb om op voort te bouwen. Of dat nou een rustige versie of desnoods een disco-versie is, of meerdere versies, maakt dan op zich weinig verschil. Dat zijn dan interpretaties van dezelfde structuur.

Volgens mij moet dit het schema zijn dat ik speel in deze laatste opname:

couplet 1
| G | C | G | C |
| D | G | C | G |
| C | G |

refrein 1
| G | 1/4C 3/4Cadd9 | G | 1/4C 3/4Cadd9 |
| G | 1/4C 3/4Cadd9 |

brug (couplet 2)
| Cadd9 | G | Cadd9 | D |
| G | 1/4C 3/4Cadd9 | G | C |
| G |

couplet 3
| G | C | G | C |
| D | G | C | G |
| C | G |

| G |

refrein 2
| G | 2/4C 2/4Cadd9 | G | 2/4C 2/4Cadd9 |
| G | 1/4C 3/4Cadd9 | G | 1/4C 3/4Cadd9 |

outro (omkering refrein)
| C | G |

De Cadd9-timing is een indicatie van plaatsen waar ik denk dat deze extra noot een aanvulling kan zijn. Misschien kan er ook een onder "vader's hand"?
In principe kun je gewoon G, C en D als akkoorden spelen. Zoals ik deed in voorgaande versies.

De brug is eigenlijk qua basisschema ook een couplet, maar ik sla de eerste G over en begin er bij de C.
De Cadd9 dient daar om naar de D toe te gaan. Mijn gedachte is dat in het eerste deel van de brug, de D-noot zodoende prominent kan zijn in C, G en vervolgens in D, waar de noot oplost als grondtoon.

Het outro is qua basis-akkoorden een omgekeerd refrein. Het refrein gaat van G naar C. Het outro begint met C en gaat naar G. Bij de overgang van refrein naar outro heb je dus als basis twee maten C achter elkaar.

Wat vinden jullie van het schema?
Ik ben benieuwd naar versies van anderen. Kunnen jij en Caspar een poging wagen?

EDIT: BBcode hersteld.
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op ma dec 31, 2007 1:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma dec 31, 2007 4:30 am

2007-11-21, Stephan schreef:Het grootste probleem is tijdgebrek. Ik heb een tijdje terug gezien dat er nieuwe posts stonden in dit topic, maar meteen daarna moest ik naar school/huiswerk maken/folders vouwen en bezorgen/gitaar oefenen. Het is feitelijk zo dat er volgens school iets mis is als ik op een moment niets heb te doen...
Verder vind ik kritiek geven heel moeilijk, vanwege 1: beperkte kennis en 2: angst om op ander mans tenen te staan. Maar ik weet dat je natuurlijk iets post om er een reactie op te krijgen, dus ik zal proberen er tijd voor te maken.

Tijd is mijn grootste vijand. Het liefst zal ik van alles eeuwig willen doen, maar daar is geen tijd voor. Door het hebben van vele interesses vind ik dat een best frustrerend luxe-probleem.

Wat betreft het geven van kritiek op muziek heb ik moeite om in woorden te vatten wat ik hoor en eventueel wat ik zou willen horen. Ook omdat ik vervolgens kritiek kan hebben op mijn eigen kritiek.
Woorden zijn een ander medium dan muziek. Ik zou in woorden eindeloos kunnen uitwijden over muziek, maar het blijft een droge benadering die je toch moet horen.

Het lastigste in beoordelen vind ik dat smaken verschillen, in de zin dat dit moeilijk te meten is. Al is mijn smaak volgens mij dusdanig divers dat ik in veel richtingen kan meepraten.
Ik probeer meestal te oordelen in de richting van muziek die (volgens mij) veel mensen aan zou spreken. In mijn eigen oefeningen probeer ik daaraan te werken, dat het uiteindelijk zoiets wordt. Ongeacht of ik ooit daadwerkelijk zover kom.

2007-11-25, Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Navelstaar
omeda-pmcjvc0003_071023-02mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?ejcvzsmktvm
Met... Stephan op melodie-gitaar.
Opname van vorige week. Gemaakt in een koude oefenruimte. 22 oktober 2007.

Wat vinden jullie hiervan? Wie had erbij willen zijn? :)

Eindelijk heb ik 'm dan beluisterd! Ik had Daniel per telefoon gezegd de opname te zullen beluisteren --zo'n kleine maande geleden. Het kwam er steeds maar niet van. Tijd ontbrak of ik dacht er domweg niet aan. Maar nu heb ik dan toch geluisterd naar de eerste single van het binnenkort wereldberoemde duo Stephan & Daniel! Jammer dat jullie geen vrienden zijn van Jan S., dat was succes verzekerd geweest!

We zijn toch al vrienden van Rockerduck? Kom op met dat succes voor ons!

Rockerduck schreef:Ik wil voorop stellen dat ik grote bewondering heb voor mensen die een instrument kunnen bespelen en vooral de gitaar, want wat is er nou cooler dan een gitaar?

Wat ik kan, dat kan jij ook.
Aanpakken die hap. Twee of drie open akkoorden zijn al genoeg.

Rockerduck schreef:Het nummer is niet mijn stijl, dat zeg ik maar ronduit. Ik vind het wel knap gemaakt. Daniel heeft wel gelijk dat het op een gegeven moment monotoon wordt, maar niet voordat eerst veel verschillende, voor mij 'vervreemde' effecten zijn gebruikt. Daarmee bedoel ik, dat het nummer begint met een lekker in het gehoor liggend gitaartje, zoals je dat in een mainstream poplied zou verwachten en dat er dan opeens een vervreemdende (is dat een woord?) gitaar 'overheen' komt. Het is een contrast. Het went moeilijk. Als het gewend is, wordt het inderdaad monotoon.

Wat is wel jouw stijl? Waar houd je wel van?

Ik heb begrepen van de "keyboardvriend" (met wie ik weleens samenwerk) dat de akkoorden vreemd zijn. Achter elkaar Bm F Am D. Die F zou volgens platte theorie onlogisch zijn. Al begreep ik van hem, na het beluisteren van de opname, dat Stephan dit weet op te lossen in zijn gitaarwerk. Wat vindt Stephan van de akkoorden?

Volgens mij is deze opname interessant als een basis voor meer muzieklagen. Meer gitaarwerk van Stephan, bijvoorbeeld. Ik denk dat hij aan het begin allerlei ideeën opgooit die later verdwijnen. Die zouden in een tweede gitaarlijn terug kunnen komen bijvoorbeeld.

Rockerduck schreef:Vanaf 3 minuut nog-wat meen ik iemand te horen 'zingen'. Daniel? Ik kan alleen niet verstaan wat er gezongen/gezegd wordt.

Zomaar een schetsje.

In een diepe slaap, zo vertrouwd
vind ik jou in mijn armen
omdat je van me houdt
en de morgenzon blijft ver
want ik val - in een diepe slaap

Rockerduck schreef:Het leukste vind ik de laatste seconden, waar ik Daniel hoor zeggen: "Ging best leuk, toch?" :lol:

Ik zei: "Dit vin'k wel leuk."
De opname loopt door in het volgende bestand:
chat: variatie
(0:30) omeda-pmcjvc0003_071023-03mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?2gj3jhmsh2h

Een schoolvoorbeeld van hoe ik langs iemand heen kan praten.


Twee andere, eerdere, korte versies:

Navelstaar (instr) (01:16)
omeda-fosmix0107_060404.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?2zzdyjnnesy

2006. Eerste versie. Instrumentaal.

Navelstaar #2 (01:15)
omeda-fosmix0148_070828.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?7cdzz8mt2n2

2007. Instrumentaal met poging tot tekst die hierboven staat.

Over een latere, eigen poging:
2007-12-01, Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Navelstaar [oefenruimte 05-11-2007]
omeda-pmcjvc0006_071105-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?40w24vr5l7e
Zanglijn op basis van wat gitaar-ideeën van Stephan van 22-10-2007. (http://www.mediafire.com/download.php?ejcvzsmktvm)

Deze vind ik weer ietsje minder. Een beetje saai, en het einde vond ik ook niet zo mooi.

Het einde bevat het "slaap"-idee.
(2:14) Deze latere, laatste versie vind ik ook minder. Het is een oefening om ideeën van Stephan's gitaarwerk voor een zanglijn te gebruiken. Maar ik doe dat grotendeels zonder tekst en zonder structuur.

Enerzijds lijkt het me interessant om een Philip Glass-achtige "saaie" roes te hebben, waar volgens mij de versie met Stephan naartoe neigt, met doorlopend variaties op hetzelfde thema. Anderzijds bedenk ik me of dit akkoordenschema uitgebouwd zou moeten worden, in plaats van eindeloos herhaald.

Ik ben benieuwd of, en hoe, Stephan met het idee wil experimenteren.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma dec 31, 2007 6:29 am

2007-11-25, Rockerduck schreef:Rockerduck heeft de moed niet opgegeven, maar Rockerduck is weinig te vinden op Off-topic. Dat komt omdat Rockerduck het al druk genoeg heeft zonder Internet. Maar af en toe komt hij toch even binnenspringen en dan is het board weer als kool gegroeid. Zoveel dat hij het bijna niet meer bij kan houden...

Hè, nou ga ik ook al in de derde persoon schrijven...

Ja. En ook jij hebt het over tijdgebrek. :)

2007-11-25, Caspar schreef:
Daniel73 schreef:De muziek duurt mij nu te lang om aandachtig naar te blijven luisteren. De opname klinkt mij als een ideeënbus waaruit veel interessante ideeën zijn te plukken voor een ingekorte versie. Ook zou je arrangementen kunnen toevoegen en wellicht zang en/of gesproken tekst. Nu vind ik de opname interessant doch te onvoltooid. Je kunt er volgens mij meer van maken. Zeker als je kunt overdubben.

Ja, het is zeker niet af. Het begin zit al min of meer helemaal in mijn hoofd, maar later wordt het een improvisatie. Ik ga zeker nog kijken of ik er wat beters (korters) mee kan maken.

R09_0018.MP3, 'Orgelgeval'
http://www.mediafire.com/?a5xzijzuk10

Ik ben benieuwd.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Je stemgeluid vind ik op zich mooi. Je slist volgens mij, maar dat hoeft voor mij niet persé een probleem te zijn.

Ik slis inderdaad, vind ik zelf niet zo'n probleem, ik ga ook niet naar een logopedist.

Wat? Een eigen karakertje? Zo word je nooit eenheidsworst. :)
Ik vind het leuk klinken. Voor mij heeft het een charme.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Je voordracht vind ik te vlak. Alsof je de tekst opleest, en alsof je meer bezig bent met netjes op veilig zingen dan met het uiten van emotie. Zeker bij 'Sammy' van Ramses Shaffy. Probeer daar op een theatrale opera-achtige manier te zingen, zoals Ramses. Uit volle borst. Hóóg Sammy, kijk omhóóg Sammy.

INderdaad, te vlak, monotoon zei iemand anders, met weinig gevoel. Ik denk dat ik nu al een stuk beter zing, maar het kan zeker nog beter, dus ik zal er aan denken.

Zing! ZING! Uit volle borst. Lucht je hart. Oefening baart kunst.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Probeer jezelf uit te dagen. Durf rustig voor schut te staan. Durf als het ware met volle overgave in een ravijn te storten. Zingen is voor mij meestal een zaak van leven en dood. Of je bent héél vrolijk, of héél verdrietig. Ik denk dat Ramses Shaffy wat dat betreft een goed voorbeeld is. Wellicht zullen veel mensen zo'n overdreven zang storend vinden, maar toch lijkt het mij een mooi punt om mee te beginnen. Schaamteloos overdrijven. In latere oefeningen kun je je voordracht altijd nog dimmen als het voor de luisteraar te vermoeiend blijkt. Zoals met mijn "Valse Kraai".

Voor schut staan vind ik niet zo'n probleem. Ik zal binnenkort maar weer eens wat zingen, is sowieso niet iets wat ik vvaak doe, ik zing alleen wel eens liedjes mee.

Je kunt ter afwisseling ook je eigen teksten gaan uitvoeren.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ik zal er later op reageren als ik alles beluisterd heb. Kun je misschien een speellijst geven van wat je speelt en wanneer wat begint? (Ik hoorde bijvoorbeeld Bach genoemd in een aangekondiging.)

Zal ik doen. Volgens mij zeg ik bij alles wat ik speel wel wat het is, maar een lijstje is wel handig.


Waar blijft dat lijstje dan? :)
Wat je speelt klinkt volgens mij goed.

Hoe neem je het geluid op? En waar plaats je de microfoon? Het lijkt alsof het geluid van de orgelpijpen van ver komt, terwijl ik dichtbij pedalen hoor.

2007-11-30, Caspar schreef:Had nu net een uurtje tijd over en er was niemand thuis, dus heb ik maar wat gezongen. Een eigen tekst dit keer, namelijk Eindtijd:
Caspar schreef:Eindtijd

Mannen die vechten met zwaarden en dolken,
Zeeën van olie die branden en kolken,
Het helse kabaal van brekende wolken,
Een bloedrode haat die de wereld zal bevolken.

Lantaarns die doven en zwak neonlicht,
Ramen zijn gesloten en poorten gaan dicht,
In straten sluipen schimmen zonder een gezicht,
Dagenlang zoekend naar een nieuw evenwicht.

Mensen gaan op hun knieën voor een onbekende macht,
De ene kant wordt zwakker en de andere wint kracht,
Nog levende zielen zijn naar liefde op jacht,
Een noodsituatie die niemand had verwacht.

Nu het heelal sneller dan het licht uitdijt,
En de wereld reist sneller dan het licht naar de eindtijd,
Waarna de mens van elke vorm van pijn is bevrijdt,
Ook al raken we dan het zicht op de wereld kwijt.

Caspar (30-09-’07)

http://media.putfile.com/Eindtijd
http://www.mediafire.com/upload_complete.php?id=gzoih9ly3ub

De tweede link werkt niet.

Caspar schreef:['Eindtijd'] Het is nog niet perfect, maar het resultaat mag er zijn. In het begin en op het eind gaat het even fout met de tekst, maar al met al vind ik het toch wel goed gelukt. De orgelsolo vanaf 1:35 tot 2:30 (ongeveer) is geimproviseerd, de rest van de muziek zat al min of meer in mijn hoofd en had ik al een paar keer gespeeld. Ik ben benieuwd wat jullie vinden :)

Ik vind het orgelspel goed. Ook je stem vind ik goed, maar die is moeilijk te volgen in opname. Ik heb de indruk dat je nu veel beter en overtuigender zingt dan op de eerdere opnames. Ben je beïnvloed door Jacques Brel?
In je Super-Zwerfman film is je stem energiek en uitbundig. Zou je dat door kunnen vertalen naar Eindtijd, als experiment? Ik ben benieuwd hoe je klinkt als je de tekst hardop en luid zingt. (Of krijg je dan problemen met huisgenoten en buren?)

De sfeer van je spel doet me denken aan Nico (bekend van The Velvet Underground) op haar solo-platen waarop ze een harmonium (trap-orgel?) bespeelt.

NICO - Frozen Warnings (1969)
http://nl.youtube.com/watch?v=7kTXS45-LKA
Hoewel hier volgens mij weinig van dat orgel te horen is, doet haar stijl me ook hier denken aan wat jij doet. Van LP 'The Marble Index'.
Op de LP 'Desert Shore' (met name in 'Janitor of Lunacy') speelt Nico vaak alleen met orgel. Daarvan kan ik helaas niets vinden op YouTube.
't Is overigens tragisch afgelopen met deze mevrouw. Dus dit is weer een typische muziektip van mij.

2007-12-01, Stephan schreef:@ Caspar:

De sfeer van ‘Eindtijd’ vind ik best goed. Het zou wel iets strakker kunnen, maar dat gaat meestal vanzelf, hoe vaker je het doet.
De tekst spreekt me niet heel erg aan, maar dat is een geval van smaak. Ik ben meer van de luchtigere dingen, terwijl jouw teksten wat dieper en intellectueler zijn. Dat is gewoon mijn stijl niet, maar je moet gewoon doen wat je zelf het liefste doet. Waar je wel aan kunt werken is het metrum. De zinnen lopen niet altijd even soepel.
Verder is de zang in het begin wat zwakjes en monotoon, maar geleidelijk word ze wat beter. Daar zou je op zich aan kunnen werken. Ikzelf moet daar ook flink aan werken. Zoals Daniel zegt moet je de woorden die je zegt zien en voelen, in plaats van dat je een aantal rijmende betekenisloze zinnen opdreunt. Dat laatste doe ik heel vaak.

't Hangt ook af van wat je wilt. Monotoon zingen kan ook een functie hebben. 't Is maar waar je heenwilt.

Wat ik onder meer waardeer aan Caspar is zijn lef en zelfverzekerdheid. Dat valt me op in deze opname, en bij de Super-Zwerfman film. Hij heeft iets theatraals en schaamteloos, heb ik zo de indruk. Als je zo'n kracht kunt beheersen en doseren in een voordracht, is dat volgens mij al het halve werk.

Ik hoop meer van Caspar's eigen muziek te horen. En zijn Radio4-covers mogen er wat mij betreft ook zijn.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » ma dec 31, 2007 10:54 am

Daniel73 schreef:Ik slis inderdaad, vind ik zelf niet zo'n probleem, ik ga ook niet naar een logopedist.

Wat? Een eigen karakertje? Zo word je nooit eenheidsworst. :)
Ik vind het leuk klinken. Voor mij heeft het een charme.


Daniel73 schreef:Waar blijft dat lijstje dan? :)
Wat je speelt klinkt volgens mij goed.

Komt eraan, komt eraan :D. Nu eerst vakantie he (en straks heb ik het weer druk met school :P)

Daniel73 schreef:Hoe neem je het geluid op? En waar plaats je de microfoon? Het lijkt alsof het geluid van de orgelpijpen van ver komt, terwijl ik dichtbij pedalen hoor.

Ja, ik had nu de microfoon bij de toetsen neergelegd, dus die hoor je heel duidelijk, bij een volgende opname zal ik het bij de pijpen zelf leggen.

Daniel73 schreef:Ben je beïnvloed door Jacques Brel?

Nee, zijn muziek ken ik niet zo goed. Mijn vader heeft wel een LP van hem.

Daniel73 schreef:In je Super-Zwerfman film is je stem energiek en uitbundig. Zou je dat door kunnen vertalen naar Eindtijd, als experiment? Ik ben benieuwd hoe je klinkt als je de tekst hardop en luid zingt. (Of krijg je dan problemen met huisgenoten en buren?)

Ik zing alleen maar als er niemand thuis is (anders dan staat meestal de tv aan en is er sowieso te veel ander geluid), en de buren zullen ook weinig last er van hebben, dus ik kan het wel een keertje proberen.

Daniel73 schreef:'t Is maar waar je heenwilt.

Naar de top natuurlijk :D

Daniel73 schreef:Ik hoop meer van Caspar's eigen muziek te horen. En zijn Radio4-covers mogen er wat mij betreft ook zijn.

Liever eigen muziek. Ik weet niet of ik nog veel ga zingen, want ik merk dat ik dat minder leuk vind om te doen dan gewoon iets spelen zonder zang. Dat ligt er misschien ook aan dat ik alleen zingen niet zo leuk vind. Als ik een liedje maak wil ik er eentje met gitaren en drums er bij :D
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » ma dec 31, 2007 10:55 am

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ik slis inderdaad, vind ik zelf niet zo'n probleem, ik ga ook niet naar een logopedist.

Wat? Een eigen karakertje? Zo word je nooit eenheidsworst. :)
Ik vind het leuk klinken. Voor mij heeft het een charme.

Whooo, dit ging even fout :D
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Frank » za jan 05, 2008 2:27 pm

Daniel73 schreef:
Daniel73 schreef:Janneke Honing
omeda-pmcjvc0019_071224-01.mp3
http://www.mediafire.com/?7zj4aibzmz9
24-12-2007. Oefenruimte.

Frank schreef:Janneke Honing:

mooi nummer. Coupletten en eerste twee regels van het refrein (t/m Janneke Honing) staan als een huis. De laatste vier regels van de refreinen vind ik dan weer helemaal niks. Ik zou overwegen om op die punten de muziek compleet om te gooien en het wat ingetogener te maken.

Zonder tekst erbij vat ik de woorden 'krant', 'strijkt' en 'chocomelvlag' niet. Met name krant en strijkt kun je misschien wat duidelijker uitspreken (d.w.z. de 't' bij krant en 'tr' bij strijkt).

De laatste vier regels van de refreinen is alles, behalve de eerste twee aanroepende regels.
Ik zal je advies uitproberen. Wat bedoel je precies met ingetogen? Als tegenstelling tot uitbundig? Zou het dan misschien ook kunnen om de coupletten ingetogen te doen? Zoals ik de tekst interpreteerde is deze als een zomerse, komische knipoog.
Janneke Honing,
Janneke Honing,
als je wilt dan kom ik bij je.
Als ik met je mee mag rijen,
kunnen we vandaag misschien
gaan zwemmen in de zee.

Een ingetogen versie zou kunnen betekenen dat de ik-persoon echt serieus naar Janneke zit te smachten. Ik vind de te kleine oude bikini van Janneke in het tweede couplet suggereren dat het om een luchtige tekst gaat, waarin de ik-persoon vrolijk meedoet aan het genieten van Janneke's verschijning.
Maar misschien zou het even makkelijk kunnen dat het hier om een soort van 'Malle Babbe' gaat. Waarin de ik-persoon meewarig en kritisch staat tegenover die kerels die Janneke omringen, en de laatste vier regels van de refreinen een plechtig "eens dan komt de dag" (zoals in 'Malle Babbe') zijn. De mannen die Janneke nu omringen zijn viespeuken, maar de ik-persoon is oprecht.

Opvallend hoe anders dezelfde tekst kan zijn in diverse interpretaties. Hoe kijk jij precies tegen de tekst aan?

De tekst interpreteer ik ook als vrolijk en luchtig. Een beetje zoals in 'strand' van Nijgh. Dat nummer zingt Boudewijn de Groot vrolijk en luchtig, maar hij heeft bij de zang niet veel uithalen. Ik vind de laatste vier regels van het refrein van jouw versie van 'Janneke Honing' niet vloeiend klinken en misschien wat 'over the top'.
Frank
 

Berichtdoor opdringerige Stephan-fan » wo jan 30, 2008 3:04 am

Uniek! Alternatieve versies van een demo-CD die Stephan vorige jaar heeft gemaakt:

The moons a perfect place to dance 21
http://media.putfile.com/The-moons-a-perfect-place-to-dance-21
Siberian tiger 77
http://media.putfile.com/Siberian-tiger-77
What if I told you 14
http://media.putfile.com/What-if-I-told-you-14
Waking up 81
http://media.putfile.com/Waking-up-81


'Show je creativiteit! 2.0':
2007-08-04 22:14:19, Stephan schreef:Pasgeleden heb ik een Cd samengesteld met een aantal remixen van eerdere opnames een paar nieuwe. Het is vooral om het gevoel te hebben iets af te hebben gemaakt. Mezelf kennende zal ik nog wel wat gaan remixen, maar daar blijf ik mee bezig.


1. Sand and sea

http://media.putfile.com/Sand-and-sea

2. Unlikely

http://media.putfile.com/Unlikely

3. Siberian tiger

http://media.putfile.com/Siberian-tiger

4. Waking up

http://media.putfile.com/Waking-up-38

5. Empty

http://media.putfile.com/Empty-73

6. North-European pine-needles

http://media.putfile.com/North-Europian-pine-needles

7. Rain

http://media.putfile.com/Rain-71-83

8. What if I told you

http://media.putfile.com/What-if-I-told-you-42

9. Safari (good things)

http://media.putfile.com/Safari-good-things

10. The moon’s a perfect place to dance

http://media.putfile.com/The-moons-a-pe ... e-to-dance


Teksten:

---
Unlikely

It’s unlikely she’ll ever love me

---
Waking up

First try to get some sleep
I know the sea is deep
You know that I can’t swim
You knew it all along
I like you, I love you, I want you to know the way I way
But I’m not sure if I can feel

First try to get a job
I know the sea is deep
You know that I can’t sleep
You knew it all along
I like you, I love you, I want to know the way you feel
But I’m not sure if I can feel

But I don’t know if I am real

---
Empty

There’s no water in our swimming pool
And it’s raining outside
Lets go swimming tonight

---
What if I told you

What if I told you I love you
What would you do?

I can’t say what I feel inside, oh no

What if you’d slap me in my face
What if I’d make you loose your grace?

I can’t say what I feel inside, oh no

What if I told you I love you
What would you do?

I can’t say what I feel inside, oh no

---
Safari (good things)

Take all the bad things and replace them for something good
Take all the bad things and replace them for something good
Feel the sun shining on your face
Take all the bad things out of my soul

Take all the bad things and replace them for something good
Take all the bad things and replace them for something good
Feel the rain falling on your face
Take all the bad things out of this world

---
The moon’s a perfect place to dance

People walking
In slow-motion
I feel like crying
Below the ocean
Tonight
I’m feeling cold inside
Tonight
The moon’s a perfect place to dance

Coffee’s falling
It’s not my coffee
People laughing
She’ll never love me
Tonight
I’m feeling warm inside
Tonight
The moon’s a perfect place to dance
---

url: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5650#p5650

Normalitair krijgen wij Stephan-fans zulke unieke opnames op McDrake aangereikt. Zoals bijvoorbeeld is gebeurd met die CD, vorig jaar.
Zou Stephan veranderd zijn in een kluizenaar? Zoals alle andere muzikale genieën? Is hij ons voor altijd ontglipt? Zijn deze vier alternatieve opnames de laatste restjes?
opdringerige Stephan-fan
 

Berichtdoor Daniel73 » za feb 16, 2008 4:18 am

Reacties op oude berichten van Stephan en Caspar. Over hun muziek.
2007-12-01, Stephan schreef:Ik heb een aantal bestanden opnieuw upgeload:

Wat je zegt
http://www.mediafire.com/?dfg111mllun

Wat zijn de akkoorden?

Als ik zo vrij mag zijn zou ik met dit idee willen spelen. Ik had ooit zelf ook het gezegde "Wat je zegt ben je zelf" in gedachte als zijdelingse regel, dus ik heb er iets mee. Zoals ik jouw idee interpreteer zou die regel een refrein kunnen zijn met een stel pittige, wellicht quasi-komisch coupletten die er naartoe werken. Zo zou ik het uitproberen, als je dat toestaat.


Dit vind ik interessant klinken als muziek voor FluitketelTV van Luuk.
Als ik wederom zo vrij mag zijn me in te mengen in andermans werk. :)

Wat zijn de akkoorden? Is dit eenvoudig mee te spelen voor mij?

Stephan schreef:We dronken thee
http://www.mediafire.com/?2gbrdg3dbjt

En weer kom ik een gezegde tegen dat ikzelf toevallig ook in gedachten had: "aan de lopende band". Ditmaal kan ik het aantonen met een (off-line) opname, een aanzet van vorig jaar augustus. :) Ik heb "Leef aan de lopende band". Dat idee ga ik binnenkort uitproberen in de oefenruimte. Ik wil iets met een akkoordenschema dat als een lopende band blijft doordenderen. Tot dusver heb ik een halve maat E gevolgd door een halve maat G, in up-tempo vierkwart en eindeloos herhaald.

Ook 'We dronken thee' vind ik interessant. De blokfluitsolo vanaf 01:43 komt hier en daar wat vals op me over. Ik weet niet waar het precies aan ligt. Verder vind ik 'm wel goed (die solo).

Ook van deze titel zou ik de akkoorden willen weten. Dat geldt voor meer van je opnames, maar ik moet ergens beginnen. :) Ik zou deze drie titels, tesamen met 'Maak me wakker', willen oefenen als een prille poging om wat te kunnen spelen van wat jij hebt gemaakt.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:[‘Sweet girl’ / 'Unimpressed': http://www.mediafire.com/download.php?5wm52vlfbbu] Is "I'm so ugly" een citaat? Anders begrijp ik de tekst niet als je daarna "Still she is kind" schrijft.

“I’m so ugly” is een gedachte, van mezelf. En toch is ze aardig tegen me. Het is inderdaad wel een beetje depri. Ik ben er achteraf ook niet echt tevreden mee. Ik ben nu aan een nieuwe tekst aan het werken, waarbij ik in plaats van te proberen een mooie tekst neer te zetten gewoon de feiten eerst droog op een rijtje zet. En daarna pas er iets van gaan maken. Wat je zegt over een goed fundament is inderdaad heel belangrijk.

Hoe bedoel je "ook" niet echt tevreden? Ik vind de tekst op zich wel goed. Ik ben benieuwd naar mogelijkheden.

De tekst, die je op 2 september 2007 plaatste, is:
Half long black hair
Ears sticking out
Only sweetness
Comes from her mouth
I'm so ugly
Still she is kind
I've never seen more
Beautiful eyes

Is "ears sticking out" (oren die uitsteken) een kenmerk van schoonheid?

Ik zou de tekst misschien als volgt doen: "She's so ugly". Dat ze lelijk is, behalve haar ogen. In de zin dat ogen een spiegel van de ziel zijn. En in de zin dat ogen volgens mij vaak het mooiste van een mens zijn.
Andersom kan de zogenaamd wel mooie ik-persoon vernemen dat ook aan hem uiteindelijk alleen zijn ogen echt mooi zijn. Dat zij hem andersom gezien ook maar lelijk vindt. Zodat de twee gelijk staan.

Een ander idee waar ik aan denk is "I'm so ugly" erin laten, tegenover een mooi meisje, en dan toewerken naar de reden waarom het meisje aardig tegen de ik-persoon is. Dat zij dan als verklaring geeft:
"I've never seen more
Beautiful eyes"
Dat zodoende dus een terugkerende refrein-regel wordt.

Wat ik mis in het mooi en lelijk is waar dan het onderscheid ligt. Ik denk dat die ogen een spil kunnen zijn om daar invulling aan te geven.

En ja hoor: De muziek vind ik heel goed. Wat zijn de akkoorden?'
Tot dusver vier verzoekjes om akkoordenschema's, en dat in één bericht. Laat ik het daar maar even bij houden. :)

2007-12-01 17:13:34, Caspar schreef:
Stephan schreef:[http://media.putfile.com/Eindtijd] @ Caspar:

De sfeer van ‘Eindtijd’ vind ik best goed. Het zou wel iets strakker kunnen, maar dat gaat meestal vanzelf, hoe vaker je het doet.

Dankje :)
Stephan schreef:Waar je wel aan kunt werken is het metrum. De zinnen lopen niet altijd even soepel.

Ik had het niet speciaal geschreven om te zingen, dus of het goed 'zingbaar' was heb ik niet op gelet, vandaar dat het soms niet helemaal past :).
Stephan schreef:Verder is de zang in het begin wat zwakjes en monotoon, maar geleidelijk word ze wat beter. Daar zou je op zich aan kunnen werken. Ikzelf moet daar ook flink aan werken. Zoals Daniel zegt moet je de woorden die je zegt zien en voelen, in plaats van dat je een aantal rijmende betekenisloze zinnen opdreunt. Dat laatste doe ik heel vaak.

Ja, zang is inderdaad nog iets waar ik aan moet werken :)

Wat zijn de akkoorden van 'Eindtijd'? Of zijn ze te moeilijk voor een beginneling als ik op gitaar?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za feb 16, 2008 9:12 am

c-klein, f-klein en g-klein :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » za feb 16, 2008 6:58 pm

Daniel73 schreef:Wat zijn de akkoorden van 'Eindtijd'? Of zijn ze te moeilijk voor een beginneling als ik op gitaar?

Caspar schreef:c-klein, f-klein en g-klein :)

Je bedoelt Cm, Fm en Gm? Dat moet in principe te doen zijn voor mij. Ik heb nog moeite met doorlopend barré-akkoorden. Zeker op akoestische gitaar. Dus dat is meteen een goede oefening.

Hieronder nog een reactie op een oud bericht dat ik in mijn vorige bericht ben vergeten.
2007-12-29, Caspar schreef:http://media.putfile.com/Pianostuk-II

Net opgenomen.

Ik vind er interessante ideeën in zitten. Maar de tijdsduur vind ik "overlong", zoals dat zo mooi heet. Een loopje van gebroken akkoorden komt vaak terug, waardoor het stuk gaat dralen tussen house en klassiek. Op een geven moment denk ik: "Nu weet ik het wel." En dan wordt het vervelend.
Op een gegeven moment wordt het terugkerende loopje wat drammerig en hamerig, vind ik. Dan is het loopje me al duidelijk en dan ga je nog meer nadruk leggen. Alsof de luisteraar doof is. Daar mis ik dynamiek en nuance.

Je vorige pianospel, 'Pianospel Caspar', vind ik beter klinken. Die heeft volgens mij meer inhoud en meer muzikaliteit.
Pianospel Caspar
http://media.putfile.com/Pianospel-Caspar
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron