Show je creativiteit: Muziek en ander geluid

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Stephan » za dec 01, 2007 6:04 pm

@ Caspar:

De sfeer van ‘Eindtijd’ vind ik best goed. Het zou wel iets strakker kunnen, maar dat gaat meestal vanzelf, hoe vaker je het doet.
De tekst spreekt me niet heel erg aan, maar dat is een geval van smaak. Ik ben meer van de luchtigere dingen, terwijl jouw teksten wat dieper en intellectueler zijn. Dat is gewoon mijn stijl niet, maar je moet gewoon doen wat je zelf het liefste doet. Waar je wel aan kunt werken is het metrum. De zinnen lopen niet altijd even soepel.
Verder is de zang in het begin wat zwakjes en monotoon, maar geleidelijk word ze wat beter. Daar zou je op zich aan kunnen werken. Ikzelf moet daar ook flink aan werken. Zoals Daniel zegt moet je de woorden die je zegt zien en voelen, in plaats van dat je een aantal rijmende betekenisloze zinnen opdreunt. Dat laatste doe ik heel vaak.

@ Rockerduck:
Leuk dat je ‘navelstaar’ hebt beluisterd :). Ben je overigens een Jan S. fan, of was dat sarcastisch :P?

Daniel73 schreef:Maar wat is nog online te vinden van jou? En wat vind je aanraders van jezelf?

Ik heb sinds kort een Hyves-site, waar een aantal liedjes op staan. O.a. ‘Wat je zegt’, en twee nieuwe instrumentale demo’s, ‘Eiland’ en ‘Café blabla’. Nadeel hiervan is dat je de audiobestanden niet kunt downloaden of door- of terugspoelen. Voordeel is dat je muziek niet zomaar gedelete word. Tot nu toe heb ik daar bij Hyves nog geen last van gehad.

Ik heb een aantal bestanden opnieuw upgeload:

Wat je zegt
http://www.mediafire.com/?dfg111mllun

Tennis
http://www.mediafire.com/?5efgejndenn

We dronken thee
http://www.mediafire.com/?2gbrdg3dbjt

Daniel73 schreef:Wat betreft het oefenen: We kunnen een speellijst afspreken. En bijbehorende akkoordenschema's uiteraard.

Het is inderdaad een goed idee om gericht aan iets te werken. Misschien kunnen we het qua tijd ook iets relaxter doen, dus iets minder vroeg dan de vorige keer :).

Daniel73 schreef:Is "I'm so ugly" een citaat? Anders begrijp ik de tekst niet als je daarna "Still she is kind" schrijft.

“I’m so ugly” is een gedachte, van mezelf. En toch is ze aardig tegen me. Het is inderdaad wel een beetje depri. Ik ben er achteraf ook niet echt tevreden mee. Ik ben nu aan een nieuwe tekst aan het werken, waarbij ik in plaats van te proberen een mooie tekst neer te zetten gewoon de feiten eerst droog op een rijtje zet. En daarna pas er iets van gaan maken. Wat je zegt over een goed fundament is inderdaad heel belangrijk.

Daniel73 schreef:Wat zijn voor jou voorbeelden van "de mist in gaan" en "lelijke dingen"? Ben ik te mild?

Ik heb met name in het begin dat de solo gitaar wat onhandig en onsoepel klinkt. En ik raak veel onbedoelde noten. Maar verderop in de opname zitten wel een aantal gave stukjes. Het is alleen een erg lange opname, dus zo vaak luister ik er niet helemaal naar.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Caspar » za dec 01, 2007 6:13 pm

Stephan schreef:@ Caspar:

De sfeer van ‘Eindtijd’ vind ik best goed. Het zou wel iets strakker kunnen, maar dat gaat meestal vanzelf, hoe vaker je het doet.

Dankje :)
Stephan schreef:Waar je wel aan kunt werken is het metrum. De zinnen lopen niet altijd even soepel.

Ik had het niet speciaal geschreven om te zingen, dus of het goed 'zingbaar' was heb ik niet op gelet, vandaar dat het soms niet helemaal past :).
Stephan schreef:Verder is de zang in het begin wat zwakjes en monotoon, maar geleidelijk word ze wat beter. Daar zou je op zich aan kunnen werken. Ikzelf moet daar ook flink aan werken. Zoals Daniel zegt moet je de woorden die je zegt zien en voelen, in plaats van dat je een aantal rijmende betekenisloze zinnen opdreunt. Dat laatste doe ik heel vaak.

Ja, zang is inderdaad nog iets waar ik aan moet werken :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » za dec 01, 2007 7:19 pm

Caspar schreef:Die opnames van jou zal ik ook nog wel luisteren morgen :)

Tsss. Dat zeggen ze allemaal. Zelf heb ik amper tijd om te oefenen omdat ik opnames van Stephan en Caspar trouw recenseer. Laat ik een keer op me wachten dan is Caspar teleurgesteld. Ja, dan voelt hij eventjes de pijn en de artistieke eenzaamheid die ik sinds jaar en dag voel.
Alleen als ik een gitarist uitnodig die mij wegspeelt, dán pas heb ik aandacht.

Mijn muziek-oefeningen zijn zo punk, junk en anti-maatschappelijk, dat mensen er niets van willen weten. Dat is tenminste de ware muziek. Vergelijken met mij zijn Barrett, de Sex Pistols, Nirvana en Frusciante een stel nagemaakte aandachttrekkers. Ik ben wel puur. Als ik zou schreeuwen "Stay awaaaaaaay!", dan wil je als luisteraar echt wegblijven.

- Silence (26-11-2007, over synth-remake)
omeda-pmcjvc0011_071126-01_edit.mp3
http://www.mediafire.com/?9omymy9my1z
Klad-opname thuis, over een vluchtige remake van een oud muziek-idee van keyboardvriend.

- Silence surrounds me (instr.)
omeda-fs0002a_s04.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?0mu26ml0yxd
Het idee van vroeger. Pakweg 1990/1991.

De akkoorden zijn tot dusver alleen Cm en Bb. Een maat per akkoord, en dat eindeloos herhaald.
Mijn bedoeling is om te experimenteren met het maken van een gevarieerde zanglijn over alsmaar dezelfde dreun. Misschien ben ik op zoek naar wat Johnny Cash doet?

Alvast wat reacties op Stephan:
Stephan schreef:Ik heb sinds kort een Hyves-site, waar een aantal liedjes op staan. O.a. ‘Wat je zegt’, en twee nieuwe instrumentale demo’s, ‘Eiland’ en ‘Café blabla’.

Kun je die twee nieuwe instrumentale demo's, 'Eiland' en 'Café blabla' ook op Mediafire zetten?

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Wat betreft het oefenen: We kunnen een speellijst afspreken. En bijbehorende akkoordenschema's uiteraard.

Het is inderdaad een goed idee om gericht aan iets te werken. Misschien kunnen we het qua tijd ook iets relaxter doen, dus iets minder vroeg dan de vorige keer :).

Hoe kunnen we relaxter zijn als we minder tijd hebben? Ik vind dat we de vorige keer, door mijn schuld, te lang bij mij thuis bleven. Volgens mij waren we pas tegen 12 uur 's middags in de oefenruimte. Veel te laat, vind ik. En toen had ik spijt van mijn gedraal. Ik heb interesse in zo lang mogelijk de tijd hebben, zeker als ik je maar zelden zie. *snik*

Mensen... Wat zijn dat toch voor wezens?
Was ik een bacterie, dan roeide ik ze allemaal uit!
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za dec 01, 2007 8:03 pm

Daniel73 schreef:Vrijheid skim
omeda-pmcjvc0006_071105-06left.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?fizmwnobvty

Ik vind het liedje erg mooi, maar de andere versie vind ik mooier, die in dit bericht staat: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewto ... 5959#p5959
Door de insturmentatie daar komt de 'sfeer' van het liedje denk ik beter naar voren.

Daniel73 schreef:Akelig liedje
omeda-pmcjvc0006_071105-10right.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?9jomolbkxg9

Mooi! Je oudere versie was ietsje strakker, deze klinkt vrij gehaast (je zingt ook sneller). Deze is ook maar half zo kort. Ik zie wel dat je wat aan de tekst veranderd hebt. De zang vind ik wel beter, maar het mag wel wat langzamer. Ik weet niet of je het expres zo snel hebt gedaan, ik heb vaak dat ik onbedoeld sneller ga praten, bij zingen heb ik dat minder omdat ik met het baspedaal de maat houd, maar als ik een gedicht voordraag vinden mensen vaak dat ik het veel te snel doe.

Meer komt later :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » za dec 01, 2007 8:18 pm

Daniel73 schreef:Morgen wordt een mooie dag (vandaag)
omeda-pmcjvc0006_071105-05mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?aeymjy3il2j

Deze had ik nog niet eerder gehoord! Mooie tekst in elk geval. Het liedje loopt ook lekker. Fijn om te luisteren.

Daniel73 schreef:Vervloekt proef
omeda-pmcjvc0006_071105-12mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?9nd9yy0tmbt

Is dit een test om te kijken of de tekst goed gaat passen? De tekst had ik al gelezen en die vond ik heel erg mooi, en deze muziek klinkt ook goed, dus ik kijk uit naar het eindresultaat!

Daniel73 schreef:Navelstaar
omeda-pmcjvc0006_071105-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?40w24vr5l7e
Zanglijn op basis van wat gitaar-ideeën van Stephan van 22-10-2007. (http://www.mediafire.com/download.php?ejcvzsmktvm)

Deze vind ik weer ietsje minder. Een beetje saai, en het einde vond ik ook niet zo mooi.

Daniel73 schreef:Sloddervos (a.k.a. "Lang en afgekapt")
omeda-pmcjvc0006_071105-02mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?5wjy92mc2wd

Leuk! Prettig om te luisteren. Er zit ook nog een regel tekst in die je eerder gebruikte in Akelig Liedje :)

Daniel73 schreef:Zeeruis proef
omeda-pmcjvc0006_071105-08mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?fxmzzxtdmrm

Ook deze vind ik vrij gehaast en snel klinken. Het is geen 'relaxte' muziek om te luisteren.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ja » di dec 04, 2007 6:40 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Die opnames van jou zal ik ook nog wel luisteren morgen :)

Tsss. Dat zeggen ze allemaal. Zelf heb ik amper tijd om te oefenen omdat ik opnames van Stephan en Caspar trouw recenseer. Laat ik een keer op me wachten dan is Caspar teleurgesteld. Ja, dan voelt hij eventjes de pijn en de artistieke eenzaamheid die ik sinds jaar en dag voel.
Alleen als ik een gitarist uitnodig die mij wegspeelt, dán pas heb ik aandacht.

Ja, dat is wel flauw van iedereen die dat doet!
Ja
 

Berichtdoor Caspar » di dec 04, 2007 8:34 pm

Mijn vader kan van iemand op zijn werk een elektronisch kerkorgel krijgen, deze:
http://www.ahlborn-orgeln.de/2007/prael ... um230.html

Betekent el dat het oude elektronische orgel weg gaat, maar da's natuurlijk niet zo erg als je dit er voor terug krijgt :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » di dec 04, 2007 8:35 pm

Caspar schreef:http://www.ahlborn-orgeln.de/2007/praeludium/praeludium230/praeludium230.html

Ik weet trouwens niet zeker of het deze is, maar wel een soortgelijk type.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Frank » ma dec 17, 2007 7:56 pm

Ik wil graag liedteksten gaan schrijven, maar van muziek heb ik geen jota begrepen. Iets op rijm zetten, geen probleem. De zinnen/regels ongeveer even lang maken, geen probleem. Maar dan? Ik probeer het vloeiend te laten klinken, maar er doen ook geruchten de ronde dat er zoiets als 'metrum' bestaat.

Nu concreet de vraag. Hoe verwerk ik metrum in mijn teksten, zodat een muzikaal genie er vrij eenvoudig een echt lied van kan maken?
Frank
 

Berichtdoor Caspar » ma dec 17, 2007 8:35 pm

Hoi Frank!

Zelf heb ik ook geen idee wat metrum is en hoe ik het moet gebruiken. Lennaert Nijgh heeft gezegd dat je bij het schrijven van een liedtekst een melodie in je hoofd moet hebben, ook al wordt het uiteindelijk anders. Ik heb zelf nog maar een liedje gemaakt en daarbij kwam het eigenlijk gewoon vanzelf, maar die tekst had ik niet per se als liedtekst bedoeld en achteraf dus als liedje gemaakt.

Waarschijnlijk kunnen Daniel en Stephan van dit forum je wel verder helpen :). Post anders ook een paar van je geschreven liedteksten elders hier, dat is ook altijd leuk om te lezen.

Groetjes, Caspar
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » ma dec 17, 2007 8:39 pm

Ik lees nu wat over metrum op internet, en het schijnt wat te maken met de klemtonen op de lettergrepen. Als je bijvoorbeeld 2 zinnen hebt met 10 lettergrepen, zoiets:
- - - - - - - - - - (elke streep is een lettergreep)

En dan hebben de 1e, 3e, en 7e een klemtoon, dus zo:
+-+---+---

Dan moet dat dan ook weer in de volgende regel. Hopelijk snap je het een beetje.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » di dec 18, 2007 6:50 am

Caspar schreef:Ik lees nu wat over metrum op internet, en het schijnt wat te maken met de klemtonen op de lettergrepen. Als je bijvoorbeeld 2 zinnen hebt met 10 lettergrepen, zoiets:
- - - - - - - - - - (elke streep is een lettergreep)

En dan hebben de 1e, 3e, en 7e een klemtoon, dus zo:
+-+---+---

Dan moet dat dan ook weer in de volgende regel. Hopelijk snap je het een beetje.

Is dat van die 1e, 3e, en 7e een klemtoon een wetmatigheid of een voorbeeld?

Toen ik Lennaert vroeg over metrums en klemtonen, zei hij iets als: "Daar zijn boeken over." en "Ik kan je niet leren lopen."
Zie ook mijn geratel van 13 november, onder het topic 'Show je Creativiteit: Gedichten en Verhalen'.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=6273#p6273

Wat betrefs metrums, klemtonen en liedteksten. Dat onderwerp komt voor mij als manna uit de hemel. Gisteren heb ik in de oefenruimte een vlugge poging gedaan om een liedtekst die goed zou moeten zijn op muziek te zetten. Een tekst waarmee ik moeite heb met het metrum en het ritme ervan.

Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0012_071217-11leftplus.mp3
http://www.mediafire.com/?b1wy2njlz0j
Vlugge poging. Oefenruimte, 17-12-2007.
Opnames als deze maak ik om achteraf terug te luisteren wat ik eventueel bruikbaar vind en vooral wat ik afkeur.

Ik wilde , ook door mijn eigen beperkingen, simpele muziek onder de blijkbaar elitaire liedtekst zetten. Muziek om later uit te bouwen. Alles draait nu om onderstaand schema en delen ervan. Drie akkoorden.
| G | C | G | C |
| D | G | C | G |

Het gaat mij nu in eerste instantie om het geloofwaardig doen overkomen van een zangmelodie voor de tekst. Of het de moeite waard is voor mij om mee te oefenen.
In dit geval denk ik dat het eerste deel van het eerste en derde couplet hoopvol gaat, en ook het refrein. Ik weet in het refrein alleen niet of het POMpije of pomPIJE is, en wat ik doe. Volgens mij het laatste.

Ik heb hoorbaar moeite met in het eerste couplet "Zo lang geleden, maar de schrik / van 't kind van toen slaat nu nog door me heen / uit de ogen van de dode stenen beelden". Vooral met "de schrik / van 't kind van toen". Dat vind ik moeilijk uit te spreken. Ligt dat aan mij? Mis ik hier een nuance?

Bij "slaat nu nog door me heen" leg ik volgens mij de klemtoon op "nog": "Zo lang geleden, maar de schrik / van 't kind van toen slaat nu NOG door me heen".
Zou dat "slaat NU nog door me heen" moeten zijn? Dan zou het ongeveer als volgt gaan: "Zo lang geleden, MAAR de SCHRIK / van 't KIND van TOEN slaat NU nog DOOR me HEEN".
Wat te doen? Wie weet raad?

In het tweede couplet heb ik moeite met het begin, waar ik bij het eerste en derde couplet geen moeite heb. Het begin van het tweede couplet heeft volgens mij een heel ander aanloopritme: "Onder de grijze hemel / ziet zelfs het onkruid grauw van angst".
Ik heb moeite met "onder de grijze hemel" en het meteen erop volgende "ziet zelfs het onkruid". Ik krijg het zo gauw niet stromend. Ook niet als ik de tekst declameer.
Hoewel ik na uitglijders in het verleden liever uitkijk met het maken van wijzigingen in andermans werk, vraag ik me af of er iets als "Onder grijze hemels / ziet zelfs onkruid grauw van angst" van gemaakt kan worden. Dat kan ik wel vloeiend uitspreken. Is zo'n wijziging geoorloofd? Of mis ik een nuance die dan verloren gaat, zowel qua metrum als inhoud?

Mag ik valsspelen en rommelen aan de tekst omdat mij dit goed uitkomt en ik geen andere mogelijkheid zie? Hoewel in dit geval de schrijver er wellicht geen probleem van zou maken, wil ik toch zeker van mijn zaak zijn alvorens ik een verandering doorvoer. Want anders verwoest ik andermans creatie, domweg omdat ik die niet begrijp.

De liedtekst zelf laat ik nog even niet zien omdat ik benieuwd ben of, en hoe, de inhoud van de tekst mondeling overkomt.
Is de inhoud interessant? En klinkt deze überhaupt als een liedtekst voor een popliedje?

Ik ben met name benieuwd naar wat Caspar zo op het gehoor van de tekst vindt. Of hij er chocolade in ziet. De inhoud komt namelijk op mij over als iets dat overeenkomt met hoe Caspar zou schrijven. En aangezien hij een falende Valse Kraai zowaar complimenten gaf voor het haastig op muziek proberen te zetten van zijn (Caspar's) 'Verdwaald', ben ik benieuwd wat hij van deze tekst vindt en van mijn haastige geklooi erbij.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Frank » di dec 18, 2007 12:10 pm

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0012_071217-11leftplus.mp3
http://www.mediafire.com/?b1wy2njlz0j
Vlugge poging. Oefenruimte, 17-12-2007.
Opnames als deze maak ik om achteraf terug te luisteren wat ik eventueel bruikbaar vind en vooral wat ik afkeur.

Mooi liedje. Inderdaad wat elitair, maar niet op een vervelende manier. Wel storend vind ik de regel waarin 'de tijd een kringspier doorkruist'. Het woord 'kringspier' valt nogal op in de tekst en dan is het jammer dat ik de toegevoegde waarde niet snap. Sowieso gaat deze regel me de pet te boven.

Ik heb hoorbaar moeite met in het eerste couplet "Zo lang geleden, maar de schrik / van 't kind van toen slaat nu nog door me heen / uit de ogen van de dode stenen beelden". Vooral met "de schrik / van 't kind van toen". Dat vind ik moeilijk uit te spreken. Ligt dat aan mij? Mis ik hier een nuance?

Bij "slaat nu nog door me heen" leg ik volgens mij de klemtoon op "nog": "Zo lang geleden, maar de schrik / van 't kind van toen slaat nu NOG door me heen".
Zou dat "slaat NU nog door me heen" moeten zijn? Dan zou het ongeveer als volgt gaan: "Zo lang geleden, MAAR de SCHRIK / van 't KIND van TOEN slaat NU nog DOOR me HEEN".
Wat te doen? Wie weet raad?

Zoals hiervoor aangegeven heb ik geen verstand van metrum e.d. Maar idd. klemtoon op NU. En als je dan nog niet tevreden bent, herschrijven.

In het tweede couplet heb ik moeite met het begin, waar ik bij het eerste en derde couplet geen moeite heb. Het begin van het tweede couplet heeft volgens mij een heel ander aanloopritme: "Onder de grijze hemel / ziet zelfs het onkruid grauw van angst".
Ik heb moeite met "onder de grijze hemel" en het meteen erop volgende "ziet zelfs het onkruid". Ik krijg het zo gauw niet stromend. Ook niet als ik de tekst declameer.
Hoewel ik na uitglijders in het verleden liever uitkijk met het maken van wijzigingen in andermans werk, vraag ik me af of er iets als "Onder grijze hemels / ziet zelfs onkruid grauw van angst" van gemaakt kan worden. Dat kan ik wel vloeiend uitspreken. Is zo'n wijziging geoorloofd? Of mis ik een nuance die dan verloren gaat, zowel qua metrum als inhoud?

Vergelijk ook eens: 'onder de groene hemel, in de blauwe zon, speelt het blikken...'

'Zelfs' is geen mooi woord hier. Het combineert niet met 'onkruid grauw van angst'. Vergelijk: "wanneer de doden dronken zijn, en Pierlala verdwijnt." Als je hiervan zou maken 'als zelfs de dode dronken zijn' dan heb je geen probleem. Omdat de rest van de zin lekker klinkt.
Zelfs moet dus sowieso weg, dat allitereert ook gemakkelijker tussen 'grijze' en grauw'.
Dus: Onder grijze hemels/Ziet onkruid grauw van angst
Of: Onder de grijze hemel/Ziet onkruid grauw van angst

Beter is eigenlijk om ook 'ziet' weg te laten en in de plaats daarvan 'is' te gebruiken of zelfs helemaal niets. Maar misschien ben ik nu te Maas-en-Walerig bezig. Want nogmaals; van metrum/melodie weet ik niets.

Mag ik valsspelen en rommelen aan de tekst omdat mij dit goed uitkomt en ik geen andere mogelijkheid zie? Hoewel in dit geval de schrijver er wellicht geen probleem van zou maken, wil ik toch zeker van mijn zaak zijn alvorens ik een verandering doorvoer. Want anders verwoest ik andermans creatie, domweg omdat ik die niet begrijp.

Lijkt me logisch dat er goede wisselwerking moet ontstaan tussen tekst en melodie. Als iets niet kan, dan kan het niet. Ik zou het wel in overleg doen met de schrijver van de tekst.

De liedtekst zelf laat ik nog even niet zien omdat ik benieuwd ben of, en hoe, de inhoud van de tekst mondeling overkomt.
Is de inhoud interessant? En klinkt deze überhaupt als een liedtekst voor een popliedje?

Inhoud is zeker interessant. Misschien niet voor het grote publiek. Beetje psychedelisch. Het sleutelwoord versta ik niet. Pompi-nog-wat. Reuze-interessant.
Frank
 

Berichtdoor Daniel73 » di dec 18, 2007 1:48 pm

Frank schreef:Mooi liedje. Inderdaad wat elitair, maar niet op een vervelende manier. Wel storend vind ik de regel waarin 'de tijd een kringspier doorkruist'. Het woord 'kringspier' valt nogal op in de tekst en dan is het jammer dat ik de toegevoegde waarde niet snap. Sowieso gaat deze regel me de pet te boven.

"Misschien dat eens de tijd / zijn eigen kringspiraal doorkruist"

Frank schreef:
In het tweede couplet heb ik moeite met het begin, waar ik bij het eerste en derde couplet geen moeite heb. Het begin van het tweede couplet heeft volgens mij een heel ander aanloopritme: "Onder de grijze hemel / ziet zelfs het onkruid grauw van angst".
Ik heb moeite met "onder de grijze hemel" en het meteen erop volgende "ziet zelfs het onkruid". Ik krijg het zo gauw niet stromend. Ook niet als ik de tekst declameer.
Hoewel ik na uitglijders in het verleden liever uitkijk met het maken van wijzigingen in andermans werk, vraag ik me af of er iets als "Onder grijze hemels / ziet zelfs onkruid grauw van angst" van gemaakt kan worden. Dat kan ik wel vloeiend uitspreken. Is zo'n wijziging geoorloofd? Of mis ik een nuance die dan verloren gaat, zowel qua metrum als inhoud?

Vergelijk ook eens: 'onder de groene hemel, in de blauwe zon, speelt het blikken...'

'Zelfs' is geen mooi woord hier. Het combineert niet met 'onkruid grauw van angst'. Vergelijk: "wanneer de doden dronken zijn, en Pierlala verdwijnt." Als je hiervan zou maken 'als zelfs de dode dronken zijn' dan heb je geen probleem. Omdat de rest van de zin lekker klinkt.
Zelfs moet dus sowieso weg, dat allitereert ook gemakkelijker tussen 'grijze' en grauw'.
Dus: Onder grijze hemels/Ziet onkruid grauw van angst
Of: Onder de grijze hemel/Ziet onkruid grauw van angst

Beter is eigenlijk om ook 'ziet' weg te laten en in de plaats daarvan 'is' te gebruiken of zelfs helemaal niets. Maar misschien ben ik nu te Maas-en-Walerig bezig. Want nogmaals; van metrum/melodie weet ik niets.

Ik heb moeite met het uitspreken van "ziet onkruid". Volgens mij moet er tussen "ziet" en "ONkruid" een woord zonder klemtoon.
Wat vind je van "Onder grijze hemels/Ziet het onkruid grauw van angst"?

Frank schreef:
Mag ik valsspelen en rommelen aan de tekst omdat mij dit goed uitkomt en ik geen andere mogelijkheid zie? Hoewel in dit geval de schrijver er wellicht geen probleem van zou maken, wil ik toch zeker van mijn zaak zijn alvorens ik een verandering doorvoer. Want anders verwoest ik andermans creatie, domweg omdat ik die niet begrijp.

Lijkt me logisch dat er goede wisselwerking moet ontstaan tussen tekst en melodie. Als iets niet kan, dan kan het niet. Ik zou het wel in overleg doen met de schrijver van de tekst.

De schrijver is overleden, in dit geval.

Frank schreef:
De liedtekst zelf laat ik nog even niet zien omdat ik benieuwd ben of, en hoe, de inhoud van de tekst mondeling overkomt.
Is de inhoud interessant? En klinkt deze überhaupt als een liedtekst voor een popliedje?

Inhoud is zeker interessant. Misschien niet voor het grote publiek. Beetje psychedelisch. Het sleutelwoord versta ik niet. Pompi-nog-wat. Reuze-interessant.

"Pompeij Herculaneum".
Volgens mij verwijzen deze woorden naar twee steden uit de oudheid, Pompeij en Herculaneum, die bij een vulkaanuitbarsting (van de Vesuvius) zijn bedolven.

Vanaf 2:11 probeer ik in de zang zijdelings een donderend, lawine-achtige geweld neer te zetten. Door de woorden "Pompeij Herculaneum" steeds rommeliger te brengen en een soort van te laten rollen.
Ik denk hier aan een refrein-uitwerking met een dubbele basdrum, drukke bas en heavy metal gitaar. Dit in contrast met overwegend acoustische coupletten.

Bedankt voor de tips! Ik vrees dat ik inderdaad wat met de tekst zal moeten gaan stoeien. Er zijn blijkbaar meer mensen die er een aantal moeilijk uitspreekbare regels in vinden. Volgens de schrijver, de grote Nijgh himself, heeft niemand zich aan deze zeer persoonlijke tekst uit 1970 gewaagd.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Frank » di dec 18, 2007 2:20 pm

Daniel73 schreef:Ik heb moeite met het uitspreken van "ziet onkruid". Volgens mij moet er tussen "ziet" en "ONkruid" een woord zonder klemtoon.
Wat vind je van "Onder grijze hemels/Ziet het onkruid grauw van angst"?

Probeer eens 'is onkruid' te zingen. Dan heb je een woord zonder klemtoon en wordt het bovendien wat korter, zodat je grauw van angst niet zo snel hoeft uit te spreken. Achteraf kun je dan kijken of je de tekst wel zo aan wil passen of dat er misschien andere oplossingen zijn.

"Pompeij Herculaneum".
Volgens mij verwijzen deze woorden naar twee steden uit de oudheid, Pompeij en Herculaneum, die bij een vulkaanuitbarsting (van de Vesuvius) zijn bedolven.

Aha! Nu snap ik de tekst ook.

Vanaf 2:11 probeer ik in de zang zijdelings een donderend, lawine-achtige geweld neer te zetten. Door de woorden "Pompeij Herculaneum" steeds rommeliger te brengen en een soort van te laten rollen.
Ik denk hier aan een refrein-uitwerking met een dubbele basdrum, drukke bas en heavy metal gitaar. Dit in contrast met overwegend acoustische coupletten.

Dit is erg goed gelukt. Het laaste stuk van het lied is het sterkste.

Bedankt voor de tips! Ik vrees dat ik inderdaad wat met de tekst zal moeten gaan stoeien. Er zijn blijkbaar meer mensen die er een aantal moeilijk uitspreekbare regels in vinden. Volgens de schrijver, de grote Nijgh himself, heeft niemand zich aan deze zeer persoonlijke tekst uit 1970 gewaagd.

Aiaiai, van Nijgh himself, dan denk ik niet dat ik de persoon ben om opmerkingen te maken over de tekst.
Frank
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron