Show je creativiteit: Muziek en ander geluid

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Daniel73 » di dec 18, 2007 6:23 pm

Frank schreef:
Daniel73 schreef:Ik heb moeite met het uitspreken van "ziet onkruid". Volgens mij moet er tussen "ziet" en "ONkruid" een woord zonder klemtoon.
Wat vind je van "Onder grijze hemels/Ziet het onkruid grauw van angst"?

Probeer eens 'is onkruid' te zingen. Dan heb je een woord zonder klemtoon en wordt het bovendien wat korter, zodat je grauw van angst niet zo snel hoeft uit te spreken. Achteraf kun je dan kijken of je de tekst wel zo aan wil passen of dat er misschien andere oplossingen zijn.

Volgens mij is "is" in dit geval een wel beklemtoond woord, dat botst met "onkruid". ("HEmels IS ONkruid" )
Ik heb minder moeite met "HEmels ZIET zelfs ONkruid GRAUW", of "HEmels ZIET het ONkruid GRAUW", of "ONder de GRIJze HEmel ZIET het ONkruid GRAUW".

Een andere wijziging die ik overweeg is "de schrik in 't kind van toen", in plaats van "de schrik van't kind van toen". Ik denk dat "schrik in" ruimte schept, omdat "in" met een klinker begint en het woord "van" reeds gebruikt wordt ("van toen").

Frank schreef:
"Pompeij Herculaneum".
Volgens mij verwijzen deze woorden naar twee steden uit de oudheid, Pompeij en Herculaneum, die bij een vulkaanuitbarsting (van de Vesuvius) zijn bedolven.

Aha! Nu snap ik de tekst ook.

Dan snap je meer dan ik. :)
Het "huis met de beelden" is een bestaand huis in Haarlem. Met o.m. een beeld van een leeuwachtig, sfinx-achtig figuur met een vrouwenhoofd en vrouwenborsten. In een boekje, 'Lennaert Nijgh Verbeeld' (2005), is een foto van Lennaert bij dat huis te zien, uit 1973.

Frank schreef:
Bedankt voor de tips! Ik vrees dat ik inderdaad wat met de tekst zal moeten gaan stoeien. Er zijn blijkbaar meer mensen die er een aantal moeilijk uitspreekbare regels in vinden. Volgens de schrijver, de grote Nijgh himself, heeft niemand zich aan deze zeer persoonlijke tekst uit 1970 gewaagd.

Aiaiai, van Nijgh himself, dan denk ik niet dat ik de persoon ben om opmerkingen te maken over de tekst.

Waarom niet? Hier was ik al bang voor, dat men anders zou reageren als de naam Nijgh eraan verbonden blijkt.
Klinkt "kringspiraal" nu ineens wel mooi? :)

Als een tekst moeilijk is uit te spreken, terwijl Nijgh bekend staat om melodische teksten, is er misschien is iets mis met de tekst zelf.
Boudewijn heeft me enkele jaren terug na een optreden verteld dat hij 'Huis met de beelden' (en 'Anima') niet op muziek zal zetten, omdat hij er weinig aan vindt. Geen idee of dat met structuur of inhoud te maken heeft, maar de tekst is hoe dan ook door Boudewijn afgekeurd.

Een tekst die Boudewijn wel op muziek heeft gezet, 'De ijssalon' voor Liesbeth List, vind ik evenals 'Huis met de beelden' een moeilijke en wat grillige structuur voor een liedje hebben. De uitvoering is jazzy. Vage muziek dus. En List vertelt meer dan ze zingt. Ik vraag me af of ik daar lang naar zou kunnen luisteren.
Hetzelfde geldt voor 'Berlijn'. Die heeft Boudewijn enkele jaren geleden op muziek gezet. Er zitten daar regels in die ik, ook uit de mond van Boudewijn, te moeilijk vind klinken. Alsof er meer aan gekneed en geschaafd had kunnen worden.

Zulke teksten vergen veel van een componist. Wat misschien een eufemisme kan zijn voor een stroeve, grillige tekst. Zo is Nijgh's 'Sneeuw', op een enkele voorlopige poging na, nooit op muziek gezet. Al deze titels zijn te vinden in liedtekstbundel 'Ik doe wat ik doe' (Nijgh & Van Ditmar, 2000). Teksten die door Lennaert zijn goedgekeurd, maar waar velen blijkbaar met een boog omheen lopen.

Nooit gedacht dat ik, puriteins als ik ben, zo vrij met een Nijghtekst zou willen stoeien. Door wat aanpassingen te maken. Het feit dat weinig tot geen componisten zich aan de tekst wagen, maakt me wat moediger daartoe.
Boudewijn veranderde ook weleens wat. Zelf heeft Lennaert weleens gezegd dat Boudewijn een compliment verdient voor het vloeiend uitspreken van "een vuurpijl spuit de hemel in", in 'Meester Prikkebeen'. Dat is een bekkenbreker.

Een verandering in andermans tekst moet, vind ik, wel echt een verbetering zijn. Zeker als de tekst toch een soort van "heilig" is. Hoe afgekeurd deze ook is.

Komende tijd wil ik gaan experimenteren met schaven aan de tekst. Dat lijkt me een interessante, leerzame oefening. En ik zou er graag aan willen werken met Stephan in de oefenruimte.
Ik ben benieuwd naar muzikale tips van Stephan, van Caspar en van anderen. Akkoorden, melodie, indeling, etc. Misschien zou het leuk zijn om elk een eigen versie te maken en die te vergelijken met elkaar, waarna wellicht een combinatie gemaakt kan worden van de beste invullingen. Het lijkt me leuk om op zo'n manier met muziek en tekst te stoeien.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » di dec 18, 2007 7:14 pm

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0012_071217-11leftplus.mp3
http://www.mediafire.com/?b1wy2njlz0j
Vlugge poging. Oefenruimte, 17-12-2007.
Opnames als deze maak ik om achteraf terug te luisteren wat ik eventueel bruikbaar vind en vooral wat ik afkeur.

Mooi! De tekst spreekt me sowieso erg aan, inderdaad wat meer 'mijn stijl'. Als opzet/schets voor een liedje vind ik het ook goed gelukt, hoewel je zelf al een paar kleine dingetjes opmerkte die nog niet helemaal goed klonken.

Het lijkt me een leuk idee om alledrie (Stephan, jij en ik dus) een versie van het liedje te maken, ik zal zelf zo snel mogelijk beginnen.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Frank » di dec 18, 2007 8:36 pm

Dan snap je meer dan ik. :)
Het "huis met de beelden" is een bestaand huis in Haarlem. Met o.m. een beeld van een leeuwachtig, sfinx-achtig figuur met een vrouwenhoofd en vrouwenborsten. In een boekje, 'Lennaert Nijgh Verbeeld' (2005), is een foto van Lennaert bij dat huis te zien, uit 1973.

Met deze extra info ;) lijkt de tekst niet zo ingewikkeld.

Lennaert Nijgh bezocht Pompei en Herculaneum. De sfeer die daar hing, beschrijft hij heel mooi. Tijdens dat bezoek aan Zuid-Italië deden de verkoolde beelden hem herinneren aan het Witte Huis in Haarlem, waar hij vroeger met zijn vader langskwam. In een flits was hij daar in Pompei even bang als toen in Haarlem voor de ogen van die beelden. Naar de reden van die angst laat hij de lezer raden. Bang voor een nieuwe vulkaanuitbarsting, angst dat de wereld vergaat of gewoon vrees voor een versteend leven zonder idealen en dynamiek. En dat er dan niemand zal zijn wiens hand hij vast kan nemen.

Veel succes met het perfectioneren van het nummer! En stuur het naar Boudewijn, zal hij leuk vinden!

Ik ga me nog even inlezen. Zodra ik de grondbeginselen van het tekstschrijven ken en de meeste valkuilen weet te ontwijken, zal ik eens een creatief probeersel op dit forum plaatsen.
Frank
 

Berichtdoor Daniel73 » wo dec 19, 2007 7:23 am

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0012_071217-11leftplus.mp3
http://www.mediafire.com/?b1wy2njlz0j
Vlugge poging. Oefenruimte, 17-12-2007.
Opnames als deze maak ik om achteraf terug te luisteren wat ik eventueel bruikbaar vind en vooral wat ik afkeur.

Mooi! De tekst spreekt me sowieso erg aan, inderdaad wat meer 'mijn stijl'. Als opzet/schets voor een liedje vind ik het ook goed gelukt, hoewel je zelf al een paar kleine dingetjes opmerkte die nog niet helemaal goed klonken.

Bij deze een nieuwe vlugge poging.

Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0014_071219-01mono_edit3.mp3
http://www.mediafire.com/?bm0weenmw12
Thuis, 19-12-2007. Nachtelijke mono-opname met ongeplugde electrische gitaar.
Achteraf zwaar bewerkt met effecten. Hysterisch, maar het gaat om het idee.

Ik heb ditmaal de interne tekstvolgorde van Nijgh aangehouden, waarin het refrein meteen na het eerste couplet volgt.
Het tweede couplet heb ik een maat opgeschoven over het akkoordenschema, zodat het niet op een G maar op een C begint. Zodoende kan couplet 2 een soort van brug zijn naar het "normale" couplet 3 dat er meteen op volgt.
(Akkoordenschema komt in principe op hetzelfde neer als de vorige poging.)

De tekst zelf heb ik geprobeerd te redigeren. Ik heb een regel herschreven ("de schrik / van mij als kind"), van "hemel" meervoud gemaakt en een aantal woorden geschrapt.
Ik ben hoogst benieuwd naar wat jullie van dit vandalisme vinden.

Hoewel ik het rammelende gitaarwerk vreselijk vind en ik mezelf hoorbaar inhoud voor de buren, denk ik dat deze poging een redelijke indicatie geeft van mogelijkheden die ik zie. Zo probeer ik een gevoel van angst neer te zetten door de eindregels over de beelden, met een effect een griezelige nadruk te geven. Ineens een effect dat plots weer weg is. Ik zou deze regels het liefst met een kerkkoor erbij doen. Een beetje de gotische kant uit.

Reacties zijn welkom! Wees kritisch. Ik vraag erom.

Caspar schreef:Het lijkt me een leuk idee om alledrie (Stephan, jij en ik dus) een versie van het liedje te maken, ik zal zelf zo snel mogelijk beginnen.

Ik ben benieuwd. Er zijn overigens meer van zulke teksten van Nijgh. 'Sneeuw' bijvoorbeeld. Ik denk dat je die ook mooi zult vinden.

Frank schreef:Met deze extra info ;) lijkt de tekst niet zo ingewikkeld.

Lennaert Nijgh bezocht Pompei en Herculaneum. De sfeer die daar hing, beschrijft hij heel mooi. Tijdens dat bezoek aan Zuid-Italië deden de verkoolde beelden hem herinneren aan het Witte Huis in Haarlem, waar hij vroeger met zijn vader langskwam. In een flits was hij daar in Pompei even bang als toen in Haarlem voor de ogen van die beelden. Naar de reden van die angst laat hij de lezer raden. Bang voor een nieuwe vulkaanuitbarsting, angst dat de wereld vergaat of gewoon vrees voor een versteend leven zonder idealen en dynamiek. En dat er dan niemand zal zijn wiens hand hij vast kan nemen.

Huh? Is Lennaert in Pompeji en Herculaneum geweest? Waar heb je deze informatie vandaan? Verzin je dit?

Frank schreef:Veel succes met het perfectioneren van het nummer! En stuur het naar Boudewijn, zal hij leuk vinden!

Zou het? Wordt hij niet reeds overladen met valse kraaien?

Frank schreef:Ik ga me nog even inlezen. Zodra ik de grondbeginselen van het tekstschrijven ken en de meeste valkuilen weet te ontwijken, zal ik eens een creatief probeersel op dit forum plaatsen.

Valkuilen zijn interessant. Ik heb veel geleerd door hier in dit soort topics te kijken naar hoe anderen ook onderuit gaan. Ik denk dat het schrijven van teksten vooral een kwestie van proberen is. Fouten durven maken.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Frank » wo dec 19, 2007 12:44 pm

Daniel73 schreef:Huh? Is Lennaert in Pompeji en Herculaneum geweest? Waar heb je deze informatie vandaan? Verzin je dit?

Pure speculatie. Het is mijn interpretatie van de tekst zoals die op papier staat. Ik heb geen flauw benul van het leven en de gedachten van Nijgh.

Maar waarom zou hij er niet geweest zijn? Half Nederland is daar geweest.


Zou het? Wordt hij niet reeds overladen met valse kraaien?

Nooit geschoten, is altijd mis! Je krijgt hooguit geen reactie. Overigens denk ik dat Boudewijn de Groot het best interessant vindt om te luisteren naar een op muziek gezette versie van dit nummer, omdat hij daar zelf tot op heden niet in geslaagd is. Zeker nu hij een sabbatical heeft. Lijkt me in ieder geval interessanter voor hem dan allerlei mensen die zelfverzonnen teksten laten beoordelen.

(wel voluit zingen, dan)
Frank
 

Berichtdoor gids » do dec 20, 2007 5:59 am

Frank schreef:[speculatie] Lennaert Nijgh bezocht Pompei en Herculaneum. De sfeer die daar hing, beschrijft hij heel mooi. Tijdens dat bezoek aan Zuid-Italië deden de verkoolde beelden hem herinneren aan het Witte Huis in Haarlem, waar hij vroeger met zijn vader langskwam. In een flits was hij daar in Pompei even bang als toen in Haarlem voor de ogen van die beelden. Naar de reden van die angst laat hij de lezer raden. Bang voor een nieuwe vulkaanuitbarsting, angst dat de wereld vergaat of gewoon vrees voor een versteend leven zonder idealen en dynamiek. En dat er dan niemand zal zijn wiens hand hij vast kan nemen.

Huis met de beelden:
De voormalige buitenplaats Eindenhout, het Huis met de Beelden, was tijdens de bezetting getuige van enige opmerkelijke gebeurtenissen. Meestal speelden die zich af in de achter het Huis gelegen bossen. Het Haarlemse verzet executeerde daar enige Duitse bezetters. Hoeveel precies, is niet bekend. Aan de straatkant van het Huis vond ook een executie plaats. Daar beroofden enige Duitsers de Heemsteedse verzetsman ir. H. van Tongeren van het leven. Wellicht was daarbij zelfs de 'Slager van Lyon', Klaus Barbie, betrokken.

Trefpunt van de Raad van Verzet
Naast het Huis met de Beelden, en aan de achterzijde grenzend aan de bossen, stond het huis van de beeldhouwer Mari Andriessen. Na de oorlog ontwierp hij onder andere het monument op de Dreef, 'Man voor het vuurpeloton', en de 'Dokwerker' te Amsterdam. Tijdens de oorlog bood hij in zijn huis tijdelijk onderdak aan onderduikers die nog zochten naar een meer definitieve verblijfplaats. In de voorkamer van huize Andriessen kwamen de leden van de Raad van Verzet (RVV), de groep waartoe Hannie Schaft behoorde, bij elkaar. Vanuit de naar de straatzijde uitgebouwde woonkamer hadden ze een goed zicht op de omgeving. Als er onverwacht een arrestatieteam van de Duitsers aankwam, hadden ze dus nog tijd om te vluchten.

Executie
Truus Oversteegen beschrijft hoe één van de executies plaatsvond. Het slachtoffer was een SS-officier die een seincode van het verzet gebroken had en op het spoor was gekomen van uiterst gevoelige informatie. Truus moest hem verleiden en naar het bos lokken. Tot haar eigen verwondering lukte dat. 'Eindelijk bereikten we het huis met de beelden. Door mooie laantjes ging het naar de vijver. Na een griezelig stevige omhelzing was er plotseling de stem van Frans ...'. De commandant van de Haarlemse RVV, Frans van der Wiel, riep de SS-er in het Duits tot de orde. De geschrokken officier klakte zijn hakken tegen elkaar, maakte excuses en vertrok. Daarna schoot Van de Wiel hem door het hoofd. Truus: 'Ik wist dat dit zou gebeuren, maar schrik, angst en walging gingen als een steek door me heen'. Ze moest overgeven. Het lijk werd begraven en de sporen uitgewist. In de agenda van de SS-er troffen de verzetslieden een schat aan belangrijke gegevens aan.

http://virtueletochten.noord-hollandsarchief.nl/?pp_id=118
gids
 

Berichtdoor Daniel73 » do dec 20, 2007 6:18 am

Bij deze een iets meer uitgewerkte kladpoging waarover ik dolgraag reacties wil. Zeker van degenen die iets van de voorgaande twee versies beluisterd heeft.

Het huis met de beelden (Fostex)
omeda-fosmix0169_071220.mp3
http://www.mediafire.com/?emmc0cveyug
Thuis, (2x) 19-12-2007. Nachtelijke portable mono-opname met ongeplugde electrische gitaar, in de kleine, nachtelijke uurtjes op het vloerkleed. Die opname vervolgens gebruikt als basis-spoor voor de Fostex 4-sporenrecorder, tegen middernacht. Een sfeeropname dus. :)

In de vorige versie legde ik bij "Pompeji"de klemtoon anders. Ik deed "POMpee", maar volgens mij is het "pomPEji". Wat denken jullie? Doe ik het nu goed?
Beide zijn mogelijk, dus dat is het probleem niet. (Ik vind "pomPEji" mooier.)

Ik heb geprobeerd om een grafstem neer te zetten. Een doffe stem gecombineerd met een stem in distortie. En ik heb een electrische gitaar toegevoegd die de begeleiding wat steviger moet maken.

Het woord "kringspiraal" heb ik in "kronkelpad" veranderd. Hoewel ik "kringspiraal" in filosofische zin mooi vind, denk ik dat een "kronkelpad" (wat hetzelfde begint) in praktijk meer aanspreekt. Als ik zo eigenwijs mag zijn.
Ik doe weer "nu nog", "de grijze hemel" en "zijn vaders hand", zoals oorspronkelijk geschreven.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » do dec 20, 2007 5:44 pm

Deze versie vind ik tot nu toe de mooiste. De zang gaat nu helemaal goed en de sfeer is mooi gedaan. De zang is niet zo goed te verstaan maar de stem die je hebt gedaan is wel heel erg leuk :D
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » vr dec 21, 2007 7:28 am

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden (Fostex)
omeda-fosmix0169_071220.mp3
http://www.mediafire.com/?emmc0cveyug
Thuis, (2x) 19-12-2007. Nachtelijke portable mono-opname met ongeplugde electrische gitaar, in de kleine, nachtelijke uurtjes op het vloerkleed. Die opname vervolgens gebruikt als basis-spoor voor de Fostex 4-sporenrecorder, tegen middernacht. Een sfeeropname dus. :)

Caspar schreef:Deze versie vind ik tot nu toe de mooiste. De zang gaat nu helemaal goed en de sfeer is mooi gedaan. De zang is niet zo goed te verstaan maar de stem die je hebt gedaan is wel heel erg leuk :D

Nee nee nee. Ik zit er hier volgens mij nog steeds naast met mijn intonatie. Inmiddels ik weer een nieuwe poging waarvan ik benieuwd ben wat je ervan vindt. (Wordt je het al zat, jury zijn?)

Tadaaaa...

Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0016_071221-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?1ttg2uotjvz
21-12-2007. Vlugge nachtelijke poging. Met grotendeels nieuwe intonatie-aanpak. Gauw opgenomen voordat ik het spontane idee weer kwijt was.
Let niet op het hoge stemmetje. :) In privé vroeg een vriend me weer hoog te zingen.

Ik heb de indruk dat ik in deze nieuwe versie een intonatie te pakken heb die de tekst een speelsheid geeft die ik van Nijgh gewend ben.
En.... dat de kringspiRAAL wel heel mooi kan worden. In deze versie zing ik nog "kronkelpad", maar ik denk dat "kringspiRAAL doorKRUIST" hier niettemin qua intonatie duidelijk bij te bedenken is, hoe die hier zou klinken.

Is deze poging beter dan de vorige versies? Even los van de onwennige, hoge zang?
Ik kan 'm nu vloeiend zingen, en laag, maar ik wilde niet riskeren dat ik deze inval zou gaan vergeten. Je kunt me tijdens het spelen horen denken: "Als ik dit maar volhoud." Er zitten een aantal valse uitglijders, maar volgens mij heb ik niettemin een "Nijgh-gevoel" in de intonatie gevonden.

Wellicht zet ik me voor joker, maar ik heb nu echt een eureka-gevoel. Het is kringspiRAAL doorKRUIST. Ik zat op het verkeerde been doordat bij "kring" een akkoordenovergang zit. KringspiRAAL.
Ik kan niet wachten tot ik dit ga opnemen, die kringspiRAAL. Als het na een nachtje slapen nog steeds zo logisch klinkt. Want immers, Nijgh zegt, in een andere tekst: Met de slaap komt de spijt. ;)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo dec 23, 2007 7:15 am

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0016_071221-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?1ttg2uotjvz
21-12-2007. Vlugge nachtelijke poging. Met grotendeels nieuwe intonatie-aanpak. Gauw opgenomen voordat ik het spontane idee weer kwijt was.
Let niet op het hoge stemmetje. :) In privé vroeg een vriend me weer hoog te zingen.

Bij deze een vlugge, aangeklede versie van deze opname.

Het huis met de beelden #9 (Fostex)
omeda-fosmix0176_071223.mp3
http://www.mediafire.com/?19bvxd2xtxv
23-12-2007. Harmonie-versie, met "koor".

Volgens mij heb ik, al zegt het weinig, mezelf overtroffen. Ondanks de ruwheid.
Dit gaat richting Beach Boys, of tenminste een parodie ervan...
Op naar Bohemian Rhapsody? :)


Caspar! Frank! Stephan!
Alstublieft, hoort mij nog eenmaal aan!
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Frank » ma dec 24, 2007 6:16 pm

Perfect! Een hit! Zo zie je maar waartoe een beetje doorzettingsvermogen kan leiden!

Twee punten waar je op moet letten:

1) Er zit een echo aan de tekst vast. Dit vind ik storend. Of dit zo bedoeld is of aan de opname ligt, ik denk dat het zonder mooier is.

2) De uitspraak van Pompeji Herculaneum. Jij vernederlandst deze woorden. Waarschijnlijk heeft Nijgh het zo bedoeld, omdat PompeJI ook de Nederlandse schrijfwijze is van deze verloren gegane stad. De uitspraak boeit mij overigens helemaal niks, maar het zou je zomaar op kritiek kunnen komen te staan van taalpuristen. In het Latijns moet het namelijk minstens HerkoelaneOEm zijn. Maar ja, we zeggen hier ook geen mOEseOEm. Misschien dat een fonetisch expert uitkomst kan bieden?
Frank
 

Berichtdoor Frank » ma dec 24, 2007 6:24 pm

Die echo zal het koor zijn. Ontslaan! :)
Frank
 

Berichtdoor Daniel73 » di dec 25, 2007 6:09 am

Frank schreef:Perfect! Een hit! Zo zie je maar waartoe een beetje doorzettingsvermogen kan leiden!

Is het echt leuk? Ik hoor het van meer mensen. Waar ik me nerveus over maak is dat het als vanzelf ontstond en zichzelf schreef. Ineens had ik een ritme te pakken waarover de tekst als vanzelf liep en het mij goed uitkwam dat het C-akkoord na de eerste eeuwige beelden overgaat naar een D, waardoor een soort van schok ontstaat. En ineens had ik grijze hemel als een sprong in het akkoordenschema, waar een extra schok is.
De tekst verwijst naar angst en dood, dus de moeilijkheidsgraad is dat het geen al te aangenaam deuntje mag zijn en er toch een spanningsboog moet blijven in de tekst en muziek, die verhindert dat de luisteraar dusdanig onaangenaam geraakt is dat de muziek uitmoet. Maar het was alsof de tekst die ik aanvankelijk moeilijk vond, nu klinkt alsof het iets te makkelijk is. Want ik heb dit als vanzelf, bij oneindige beluisteringen van klad-opnames, in elkaar gezet.
Zoals in de versies is te horen ben ik "als vanzelf" steeds dichter bij de originele tekst gekomen. En heb ik zelfs "van 't kind van toen", "ziet zelfs", en "op deze plaats" weten in te voegen.

Mijn interpretatie van de tekst is dat deze in het refrein een soort van profetische vervloeking in zich lijkt te hebben, waarin "Pompeji Herculaneum" als een bezwering wordt uitgeroepen.
Ik heb nu inmiddels vele beelden bij wat 'Het huis met de beelden' als tekst voor mij betekent. Het hoeft voor mij niet persé over dat ene Haarlemse huis te gaan, maar kan voor mij ook gelden als metafoor voor beelden in het algemeen. Beelden die "staren". Alsof je als kind met je vader meegaat naar een museum met akelige kunst, over dood en verderf. Maar het kan voor mij ook gelden als beelden in het algemeen, van het overleden mensen bijvoorbeeld. Dit in gedachte aan de witte gipsen beelden van Pompeji, waarin mensen in de vorm beelden zijn te zien van hoe ze bedolven werden en hun vorm als afdruk geconserveerd werd.
Voor mij is de tekst nu een typische Nijgh-tekst in de zin dat ik er vloeiend beelden bij kan zien, in een toch vrij vloeiend, uit zichzelf lopende tekst. Zo makkelijk dat het verdacht wordt. Doe ik dit of is het gewoon een kwestie van "luisteren" naar de tekst en steek ik er dan maar schril bij af? Dit gaat te makkelijk.

Grootste voordeel voor mij is dat ik in de afgelopen week heel veel geleerd meen te hebben in hoe een tekst met een eigen ritme, over een lukraak akkoordenschema een soort van ritmisch samenspel gaat vormen.

Frank schreef:Twee punten waar je op moet letten:

1) Er zit een echo aan de tekst vast. Dit vind ik storend. Of dit zo bedoeld is of aan de opname ligt, ik denk dat het zonder mooier is.

Die echo wordt gevormd door de vele zangopnames die zich opstapelen. Ik heb geprobeerd om diverse combinaties van intonaties en klanken te maken, onder meer als studie voor een eventueel rouwend koor. Maar dat is nogal een brij geworden. Voor mij heeft zo'n brij als voordeel dat ik er een pad mee uitzet van mogelijkheden. Lastig vind ik dat anderen dit moeilijk kunnen volgen. Ik denk zo'n koor weg als het mij niet bevalt. En dat levert dan weer een idee op.
Ik kan niet weten wat niet werkt als ik niet eerst uit mijn dak ga met een brij van toeters en bellen. Dan ben ik helemaal in mijn element en zit ik daarna weer te tobben over de eenzaamheid ervan, omdat ik niet kan overbrengen hoe ik inmiddels alweer meer geleerd meen te hebben. De klad-opnames zijn bedoeld als zolderkamer-geoefen, en dan baal ik dat ik mensen lastig gevallen heb met iets wat eigenlijk alleen voor mij werkt en voor wie zin heeft om, door de kromme tenen heen, uit te vissen waar ik heen wil met zo'n brij. Ik luister bijvoorbeeld van de ene stem naar de andere stem. Wat de hoofdstem laat liggen kan ergens in die brij wel aanwezig zijn. Maar ja, wat heeft een ander aan zo'n feestje van mijzelf? Dan zie ik toch al gauw Henk-Jan Smits voor me.

Uiteindelijk heb ik als principe dat een lied, zeker van Nijgh, in basis met bijvoorbeeld alleen een gitaar en zang moeten werken. Dusdanig dat zo'n "koor" (brij) sowieso overbodig is. Maar het was voor mijzelf ontzettend leuk om die brij in elkaar te flansen en er oneindig naar te luisteren voordat ik ineens weer een idee kreeg. Een idee dat ik erbij moest opnemen voordat ik het zou vergeten, de uitglijders voor lief nemend.

Frank schreef:2) De uitspraak van Pompeji Herculaneum. Jij vernederlandst deze woorden. Waarschijnlijk heeft Nijgh het zo bedoeld, omdat PompeJI ook de Nederlandse schrijfwijze is van deze verloren gegane stad. De uitspraak boeit mij overigens helemaal niks, maar het zou je zomaar op kritiek kunnen komen te staan van taalpuristen. In het Latijns moet het namelijk minstens HerkoelaneOEm zijn. Maar ja, we zeggen hier ook geen mOEseOEm. Misschien dat een fonetisch expert uitkomst kan bieden?

Is mijn uitspraak fout of alleen Vernederlandst?

Een juist uitspraak van die twee woorden is allerbelangrijkst. Ik kan doen wat ik wil, maar als ik fout zit is het sowieso belachelijk. Anderzijds, als ik te puristisch wordt, kan dat óók belachelijk zijn. Is het "AUtomaat" of "Otomaat"?

Met dat refrein neem ik het grootste risico. Kun jij of iemand anders de woorden fonetisch spellen als Vernederlandste uitspraak? Alsof ik vijf jaar oud ben?
HerculanEum? HerculanIum? HerkoelaneOEm?
Als "OEM" slechts een meer Latijnse uitspraak is, kan dat een contrast worden in samenzang. Nederlands en Latijns.

En mag ik de "LA" (HercuLA) benadrukken? Of is dat in principe belachelijk?
Het zijn van die kleine dingen die uiteindelijk genadeloos kunnen tegenwerken. Al was het maar uit domheid. Dan sta je met tranen in je ogen voor een publiek te zingen terwijl men zich rotlacht, of irriteert, over een onbedoeld idiote uitspraak. Alsof je bv. als Rotterdammer letterlijk "flAt" zegt i.p.v. "flEt".

Bij deze twee nieuwe opnames, waaronder een ander "nieuw" lied.
Een single? :)

Janneke Honing
omeda-pmcjvc0019_071224-01.mp3
http://www.mediafire.com/?7zj4aibzmz9
24-12-2007. Oefenruimte.

Het huis met de beelden (24-12-2007)
http://www.mediafire.com/?3mji3in4mft
24-12-2007. Oefenruimte.


Heb ik de uitspraak van het refrein 'Het huis met de beelden' hier nog fout of niet?
Dat is echt heel belangrijk voor me om te weten. Want verder denk ik dat de coupletten/brug nu "af" zijn als compositie. Terwijl ik dacht dat het refrein een makkie was met mijn aanvankelijke "POMpi"... Pas als "pomPE" kunnen de mensen tenminste snappen dat het over een welbekende plaats gaat en niet over een pompstation... Het zijn van die kleine dingen die een tekst spannend of idioot kunnen maken. Zeker met Nijgh.

Wat betreft de coupletten/brug denk ik dat de tekst een soort van "spiraal" vormt. Zeker nu ik "van 't kind van toen" en "op deze plaats" heb weten in te passen. Het lijkt mij alsof de tekst enigszins als een spiraal naar die "vaders hand" gaat. Zoals ik begin lijkt het een vrolijk kinderliedje te worden en ineens slaat het om en wordt het een en al vervloeking en ellende, richting die "vaders hand".

Wat betreft spiralen. Hoe is nu de "kringspiraal"? Ik heb er heel duidelijk "kringspirAAAL" van gemaakt.
Of dringt de "kringspier-aal" zich nog op?
Weer zo'n klein ding dat een uitvoering van de tekst kan maken of breken...

In de muziek heb ik een Cadd9 (een C met een d-noot) in het refrein en de brug ("Onder de grijze") verwerkt. Ik gebruik 'm de brug om een wrang geluid aan de gitaar te geven en om naar de "zuidenwinden" te gaan, die op een D-akkoord landt (waar de d-noot de grondtoon is). Omdat de G een d-noot als kwint heeft, kan ik zodoende in C G en D een constante monotone zang aanhouden rond de d-noot. Dat is tenminste de gedachte. Een d-noot klinkt een tikje "raar" op een C, en dat probeer ik uit te buiten. Zo kan ik, als ik het goed doe, muzikaal verantwoord een onwennig gevoel geven dat het misgaat, terwijl het toch klopt. Een Cadd9 doet mij denken aan Sonic Youth, die vaak zulke akkoorden hebben.

Hopelijk heb ik nu een versie van "Het huis met de beelden" die, als er geen bezwaren zijn, als mijn "officiële" referentie-model kan dienen voor de zanglijn. Met name voor mijzelf, als spiekbrief. Ik wil dus 100% zeker weten of de uitvoering wat betreft uitspraak en vertelling wel of niet "af" is. Ook wat betreft inleefbaarheid. Komt de tekst inhoudelijk over of klinkt het als iemand die wat bazelt over angst voor stenen?

Zenuwen...
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Frank » di dec 25, 2007 3:13 pm

Het huis met de beelden:

de een na laatste versie vind ik het mooist gezongen. Daar klopt alles. In de laatste versie zijn de verlengde klinkers, gepaard gaand met uithalen, wat mij betreft geen verbetering.

Janneke Honing:

mooi nummer. Coupletten en eerste twee regels van het refrein (t/m Janneke Honing) staan als een huis. De laatste vier regels van de refreinen vind ik dan weer helemaal niks. Ik zou overwegen om op die punten de muziek compleet om te gooien en het wat ingetogener te maken.

Zonder tekst erbij vat ik de woorden 'krant', 'strijkt' en 'chocomelvlag' niet. Met name krant en strijkt kun je misschien wat duidelijker uitspreken (d.w.z. de 't' bij krant en 'tr' bij strijkt).
Frank
 

Berichtdoor Caspar » di dec 25, 2007 4:00 pm

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden
omeda-pmcjvc0016_071221-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?1ttg2uotjvz
21-12-2007. Vlugge nachtelijke poging. Met grotendeels nieuwe intonatie-aanpak. Gauw opgenomen voordat ik het spontane idee weer kwijt was.
Let niet op het hoge stemmetje. :) In privé vroeg een vriend me weer hoog te zingen.

Wauw. Dit is inderdaad veel beter dan de vorige, op de hoge zang na. Wat je zegt, de intonatie zit nu helemaal goed, het luistert nu heel lekker weg :)

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden #9 (Fostex)
omeda-fosmix0176_071223.mp3
http://www.mediafire.com/?19bvxd2xtxv
23-12-2007. Harmonie-versie, met "koor".

Ja, ook heel goed. Het koor vind ik wel irritant, maar wederom gewoon goed. Wat ik wel leuk vond in de vorige versies is dat je op het einde Pompei Herculaneum herhaalt en dan steeds slordiger zegt, dat vond ik heel leuk. :)

Daniel73 schreef:Het huis met de beelden (24-12-2007)
http://www.mediafire.com/?3mji3in4mft
24-12-2007. Oefenruimte.

Je hoort echt dat het liedje groeit. Hier spreek je de klinkers wat anders uit. Bij de E-klanken vind ik het leuk, maar bij de andere klinkers niet :).
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron