Show je creativiteit: Muziek en ander geluid

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Caspar » za feb 16, 2008 7:01 pm

Ja, Cm, Fm en Gm.

Pianostuk II kan zeker nog verbeterd worden, ik speel 'm nog regelmatig, maar je tip is goed. Eigenlijk meer varieren dus, in plaats van het loopje de hele tijd herhalen. Ik zal kijken wat ik kan en nog wat opnemen.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » za feb 16, 2008 7:40 pm

Caspar schreef:Ja, Cm, Fm en Gm.

Pianostuk II kan zeker nog verbeterd worden, ik speel 'm nog regelmatig, maar je tip is goed. Eigenlijk meer varieren dus, in plaats van het loopje de hele tijd herhalen. Ik zal kijken wat ik kan en nog wat opnemen.

Misschien kun je proberen of je een zangmelodie over de muziek heen kunt zetten. Dan heb je variatie over het loopje heen. In de huidige opname is het vaak alleen het loopje dat te horen is, en dat vind ik voor instrumentale muziek te karig.

Hieronder wederom nog een reactie op een oud bericht dat ik ben vergeten ben in mijn vorige berichten.
2007-12-31, Caspar schreef:
Daniel73 schreef:[40 minuten orgelmuziek: http://media.putfile.com/Caspar-op-Orgel-15-november-2007-Amsterdam] Waar blijft dat lijstje dan? :)
Wat je speelt klinkt volgens mij goed.

Komt eraan, komt eraan :D. Nu eerst vakantie he (en straks heb ik het weer druk met school :P)

Zuster Anna, ziet u al iets? Heeft Caspar het lijstje?

Lijstjes maken ís vakantie. In de derde wereld zouden kindertjes jaloers op je zijn. Die zouden dolgraag lijstjes maken. Maar zij hebben geen bezittingen om op te sommen. (preek preek preek) :)

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ben je beïnvloed door Jacques Brel?

Nee, zijn muziek ken ik niet zo goed. Mijn vader heeft wel een LP van hem.

Dan heb je meer Jacques Brel in huis dan ik.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:In je Super-Zwerfman film is je stem energiek en uitbundig. Zou je dat door kunnen vertalen naar Eindtijd, als experiment? Ik ben benieuwd hoe je klinkt als je de tekst hardop en luid zingt. (Of krijg je dan problemen met huisgenoten en buren?)

Ik zing alleen maar als er niemand thuis is (anders dan staat meestal de tv aan en is er sowieso te veel ander geluid), en de buren zullen ook weinig last er van hebben, dus ik kan het wel een keertje proberen.

Je zou ook kunnen oefenen in de kerk, tijdens het orgelspelen.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:'t Is maar waar je heenwilt.

Naar de top natuurlijk :D

De top van wat? :)

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ik hoop meer van Caspar's eigen muziek te horen. En zijn Radio4-covers mogen er wat mij betreft ook zijn.

Liever eigen muziek. Ik weet niet of ik nog veel ga zingen, want ik merk dat ik dat minder leuk vind om te doen dan gewoon iets spelen zonder zang. Dat ligt er misschien ook aan dat ik alleen zingen niet zo leuk vind. Als ik een liedje maak wil ik er eentje met gitaren en drums er bij :D

Wat iemand "leuk" vindt is een onmeetbare factor voor mij. Daar ga ik vaak op stuk. Dan hoor ik iemand iets doen dat ik leuk vind en dan blijken ze het zelf niet leuk te vinden.
Aan 'Eindtijd' te horen heb je volgens mij talent om jezelf via zang te uiten. Ik zou er meer van willen horen. Hoewel ik je instrumentale muziek ook interessant vind. Hetzelfde geldt voor Stephan. Ik vind de afwisseling interessant.

Ook ik zou liever willen spelen met gitaren en drums erbij. Maar dat zit er voorlopig niet in. 't Is roeien met de riemen die je hebt. En aanpassing aan concrete praktische omstandigheden, i.p.v. dromen, kan heel verheffend zijn. Zo ben ik in muziek meestal op alleen mezelf aangewezen, en ik ga dat steeds leuker vinden. Alsof ik steeds meer vriendjes met mezelf word. Werken met muzikanten kan veel hindernissen hebben, waar je solo geen last van hebt.

Hoe dan ook, ik hoop dat je wel veel zult gaan zingen. Meer kan ik niet doen. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za feb 16, 2008 11:54 pm

Daarnet nog wat op Pianostuk II geimproviseerd en wat nieuwe dingetjes geprobeerd, het klinkt nu wel beter, misschien ga ik ooit nog een keertje iets opnemen (net als dat lijstje dat ik nog moet maken).

Wat zingen betreft: Ik heb laatst op de fiets geprobeerd om het gedicht 'The Wanderer' van Walter de la Mare (kan je volgens mij wel ergens op google vinden ;)) te zingen en dat ging wel aardig, dus misschien kan ik daar een lied van maken.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » zo feb 17, 2008 5:06 am

2007-08-04 22:14:19, Stephan schreef:Pasgeleden heb ik een Cd samengesteld met een aantal remixen van eerdere opnames een paar nieuwe. Het is vooral om het gevoel te hebben iets af te hebben gemaakt. Mezelf kennende zal ik nog wel wat gaan remixen, maar daar blijf ik mee bezig.

Heb je een titel voor deze CD?

Het gevoel te hebben iets af te hebben gemaakt hoop ik bereiken met binnenkort een audio-CD vol akoestische opnames uit de oefenruimte. Zodat ik een reeks tracks heb die ik vervolgens kan beoordelen. Mijn bedoeling is dat een volgende CD dan een condensatie wordt van die CD, enzovoort, zodat ik uiteindelijk een CD heb met een uiteindelijke speellijst en invulling die me geheel bevalt. Elke CD is dan een afgesloten fase. Zoals een live-setlist die zich door de tijd heen ontwikkelt.


Dit vind ik interessant als backing-track. Ik mis nog wat instrumentale invulling. Ik vind deze track een heel goede basis voor meer ideeën. Kant-en-klaar bruikbaar.
Als ik de akkoorden zou weten... ;)

Siberian tiger 77 [alternatief]
http://media.putfile.com/Siberian-tiger-77

Is een ingekorte versie van 'Sand and sea'?
Deze versie vind ik tegenvallen. In de "echte" 'Sand and sea', op de CD, vind ik met name het geluid van de tokkelende electrische gitaren veruit superieur.


Unlikely

It’s unlikely she’ll ever love me

Wauw. Die versnelde stem vind ik goed gedaan. Ook de muziek vind ik goed.
Vanaf 01:50, als je normaal gaat zingen, vind ik het nummer wat inzakken. Misschien zou je er de smurfenzanglijn als gitaarsolo kunnen spelen? Ik mis iets. Ik heb er wat ideeën bij.
Ook deze track vind ik kant-en-klaar bruikbaar voor overdubs. Wat er staat, dat staat.


Mijns inziens interessant als backing-track. Vanaf 01:18, die electrische gitaar, vind ik deze track pas goed op gang komen.
't Is eigenlijk hetzelfde verhaal: bruikbaar voor overdubs.


Waking up

First try to get some sleep
I know the sea is deep
You know that I can’t swim
You knew it all along
I like you, I love you, I want you to know the way I way
But I’m not sure if I can feel

First try to get a job
I know the sea is deep
You know that I can’t sleep
You knew it all along
I like you, I love you, I want to know the way you feel
But I’m not sure if I can feel

But I don’t know if I am real

Hier vind ik de smurfenstem wat minder geslaagd. Zeker aan het begin, tussen 0:30 en 0:56. Ik zou de smurfenstem in deze track hooguit leuk vinden als harmonie met een gewone stem.

Waking up 81 [alternatief]
http://media.putfile.com/Waking-up-81

Deze versie, met normale stem, vind ik beter. Deze versie vind ik bijna voltooid klinken.
Ik zou in het midden van het stereobeeld een stevige slaggitaar neerzetten. Maar ja, ik heb geen akkoorden. :)


Empty

There’s no water in our swimming pool
And it’s raining outside
Lets go swimming tonight

De achtergrondzang, van de smurf en de normale stem, tussen 0:15 en 0:50 vind ik qua geluid ontzettend afbreuk doen. Ik zou die zang ver op de achtergrond zetten en de melodie op gitaar er overheen spelen op de voorgrond. (Idem voor het gedeelte tussen 01:36 en 01:57.)
Wederom een track die ik zou willen spelen.


Deze vind ik voltooid als backing-track. Volgens mij hoeft hier alleen nog zang bij. In het midden van het stereobeeld.
Ik vind dat je bijzonder goed bent in het neerzetten van geluidsbeelden. Met name in deze track. Ik vind dat je goed weet te combineren.


Volgens mij kan dit interessant zijn als een instrumentale track. Ik vind 'm voor een instrumentale track bijna voltooid. Ik zou er een electrische lead-gitaar bij doen, in samenspel met de Moog-achtige lead die bij 0:30 begint. Tussen 1:30 en 1:50 hoor ik ruimte voor een lead-gitaar, die dan iets solo kan doen.

Ik zou niettemin minstens een poging willen wagen om er iets met zang overheen te doen.


What if I told you

What if I told you I love you
What would you do?

I can’t say what I feel inside, oh no

What if you’d slap me in my face
What if I’d make you loose your grace?

I can’t say what I feel inside, oh no

What if I told you I love you
What would you do?

I can’t say what I feel inside, oh no

Deze track vind ik zo goed als voltooid.
Ik zou zelf in het midden op de achtergrond een akoestische slag-gitaar toevoegen.
Het synthetische loopje vanaf 03:17 (rechts) vind ik bijzonder geslaagd.

What if I told you 14 [alternatief]
http://media.putfile.com/What-if-I-told-you-14

Deze mix vind ik tegenvallen. Het geluid komt leeg op me over.
De versie op de CD vind ik wel vol klinken. De bas, bijvoorbeeld.


Safari (good things)

Take all the bad things and replace them for something good
Take all the bad things and replace them for something good
Feel the sun shining on your face
Take all the bad things out of my soul

Take all the bad things and replace them for something good
Take all the bad things and replace them for something good
Feel the rain falling on your face
Take all the bad things out of this world

Hier zou ik coupletten aan toevoegen.
Qua instrumentie zou ik er minstens een ritme-gitaar bij doen, in het stereo-midden.


10. The moon’s a perfect place to dance

http://media.putfile.com/The-moons-a-perfect-place-to-dance

The moon’s a perfect place to dance

People walking
In slow-motion
I feel like crying
Below the ocean
Tonight
I’m feeling cold inside
Tonight
The moon’s a perfect place to dance

Coffee’s falling
It’s not my coffee
People laughing
She’ll never love me
Tonight
I’m feeling warm inside
Tonight
The moon’s a perfect place to dance

Deze track vind ik samen met track 8, 'What if I told you', zo goed als voltooid.
Ik zou proberen om hier een melodieuzere bas-partij bij te zetten, in het stereo-midden.


Deze versie vind ik tegenvallen. Het synth-loopje vanaf 0:37 (links) vind ik misplaatst. Maar ook de rest vind ik beduidend minder dan de CD-versie.


Tot zover mijn CD-beschouwing inclusief de vier extra versies. Ik vind alle tien titels interessant. (Afhankelijk van de versie.)
Als je interesse hebt in samenspelen zou ik dit materiaal gaarne als basis daartoe gebruiken. Ik zou er wel mee aan de slag willen. Als ik de akkoorden heb kan ik wat oefenen m.b.v. de CD, terwijl jij je ondertussen op school kan storten. Laat maar weten of ik mee mag doen. 't Is jouw CD. :)

Overigens vind ik het heel moeilijk om op te schrijven hoe ik de muziek hoor. Maar dat ik ze inspirerend vind, moge duidelijk zijn. Ik ben er enthousiast over.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » vr feb 22, 2008 7:06 pm

Ik heb gister de Cd binnengekregen, met de opnames van de maandagjam en een heleboel opnames die ik op internet heb geplaatst (waarvan een heleboel overigens niet meer op mijn computer stonden). Dankjewel!
Op zich best gênant om die eerste opname, de cover van 'Sunday Bloody Sunday', terug te horen :D.

opdringerige stephan-fan schreef:Normalitair krijgen wij Stephan-fans zulke unieke opnames op McDrake aangereikt. Zoals bijvoorbeeld is gebeurd met die CD, vorig jaar.
Zou Stephan veranderd zijn in een kluizenaar? Zoals alle andere muzikale genieën? Is hij ons voor altijd ontglipt? Zijn deze vier alternatieve opnames de laatste restjes?

Ik heb het enorm druk met school. Ik heb al maanden niks meer opgenomen. Ook het schrijven van liedjes is nauwelijks mogelijk.
Daarbij ben ik aan het nadenken over het maken van muziek. Ik wil het sowieso iets meer relaxed aanpakken: het maken van muziek moet leuk zijn, in plaats van een verplichting (met stress, en zinloos zoeken naar perfectie, etc.).

Ik ben erover na aan het denken om pas weer op te nemen wanneer ik iets heb waar ik helemaal achter sta. Tot nu toe heb ik aan de lopende band opgenomen op basis van kleine ideeën, om daarna met behulp van eindeloos mixen te proberen er iets van te maken. Ik wil nu een vaststaande basis, waar ik achteraf niet meer op terug hoef te komen. Ik feite wil ik iets neerzetten waar ik zonder twijfel tevreden over kan zijn.
Daarnaast heb ik het geweldig druk, en voor het eerst verschuif ik mijn hobby’s om tijd te maken voor andere dingen. Enerzijds heb ik dan het knagende gevoel: ik had zoveel kunnen produceren en leren als ik veel meer met muziek bezig was geweest.
Anderzijds: door muziek relaxed te benaderen blijft het leuk. Hoe serieuzer ik met muziek omga, hoe minder leuk het wordt.

Daniel73 schreef:[‘Wat je zegt’] Wat zijn de akkoorden?

Als ik zo vrij mag zijn zou ik met dit idee willen spelen. Ik had ooit zelf ook het gezegde "Wat je zegt ben je zelf" in gedachte als zijdelingse regel, dus ik heb er iets mee. Zoals ik jouw idee interpreteer zou die regel een refrein kunnen zijn met een stel pittige, wellicht quasi-komisch coupletten die er naartoe werken. Zo zou ik het uitproberen, als je dat toestaat.

De akkoorden:

Couplet: Am – G – C – F
Refrein: C – Dm – C – Dm

Natuurlijk mag je met het idee spelen. Ik ben benieuwd naar jouw idee.

Daniel73 schreef:Dit vind ik interessant klinken als muziek voor FluitketelTV van Luuk.
Als ik wederom zo vrij mag zijn me in te mengen in andermans werk.

Wat zijn de akkoorden? Is dit eenvoudig mee te spelen voor mij?

De akkoorden zijn voor het grootste deel:

D – Em – Bm – A G

Dan heb je een soort reggaestukje: A – G – D – D

Meteen daarna: D – D – D – A G

Daarna: Bm – A – G – A
Bm – A – G – G

Dan 4X: D – Em – Bm – A G
Met voor de overgang naar een andere akkoordenregel: D – Em – D Em – D Em – D Em

Als eindstuk: Bm – Bm – Bm – Bm
Bm – A – D – D
D – D – D – D
D – A – Bm – Bm

En als laatste: D – D – D – D
D – D – A G – D

Zoiets :). Een beetje warrig, ik weet niet of het helemaal klopt. Maar als je naar ‘Tennis’ luistert met deze akkoorden erbij moet het lukken.

Daniel73 schreef:Ook van deze titel zou ik de akkoorden willen weten. Dat geldt voor meer van je opnames, maar ik moet ergens beginnen. Ik zou deze drie titels, tesamen met 'Maak me wakker', willen oefenen als een prille poging om wat te kunnen spelen van wat jij hebt gemaakt

De akkoorden zijn voor het over grootste deel: G – D – Em – C
Behalve tijdens de bridge: D – Em – D - Em

Daniël73 schreef:Hoe bedoel je "ook" niet echt tevreden?

Ik bedoel in de zin van ‘dan ook’. Daardoor.

Daniel73 schreef:Is "ears sticking out" (oren die uitsteken) een kenmerk van schoonheid?

Ik bedoel dat de oren uit het haar staken, wat er inderdaad heel mooi uit zag :).
De akkoorden:

D – Em – D – Em

Refrein:

Em – C – G – D
D – Em – C - G
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » za feb 23, 2008 6:03 am

Stephan schreef:Ik heb gister de Cd binnengekregen, met de opnames van de maandagjam en een heleboel opnames die ik op internet heb geplaatst (waarvan een heleboel overigens niet meer op mijn computer stonden). Dankjewel!

De (om precies te zijn) DVD-R bevat in de rootdirectory de transferbestanden van de audiotapes. Deze vier bestanden zijn in "stereo" en bevatten bij elkaar alles wat die dag is opgenomen. De andere in de rootdirectory geplaatste bestanden, die subnummering hebben, zijn een een stukken geknipte kopie van de transferbestanden, omgezet naar mono.
Op de plaats van "0002-03" t/m "0003-01" is in de "stereo"-transfer een storing te horen in het rechterkanaal. Een bliepend bijgeluid. Die storing heb ik in de mono-bestanden vermeden door alleen het linkerkanaal te kiezen. Geen idee hoe die storing op tape is gekomen.

Een aantal van de mono-bestanden heb ik gebruikt als nummers die ik gepost heb op 30-10-2007: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=6151#p6151
En ik heb ze (zoals daar vermeld) gebruikt op een audio-CD, waarvan alle naar 44.100khz geconverteerde bestanden staan in "cd"-directory. Bij het branden van mijn audio-CD heb ik de pauzes-optie uitgeschakeld.

Directories "stephan001" en "stephan002" bevatten bij elkaar alle bestanden die ik tot dusver van je binnengekregen heb via Putfile en Mediafire. Een verzameling die iedereen die je op McDuck/McDrake gevolgd heeft, had kunnen maken.
Helaas ontbreken de twee door jouw genoemde, op Hyves geplaatste instrumentale demo's 'Eiland' en 'Café blabla', die niet te downloaden zijn. Zou je die bestanden op Mediafire willen zetten?
Zie je bericht van 01-12-2007: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=6493#p6493

Downloaden van Putfile is op zich wel te doen, via een omweggetje. Omdat daar de download-url te vinden is in de "bron" van de pagina. Een url met "/getfile/" erin.
Mijn voorkeur gaat uit naar Mediafire. Al is daar ironischerwijs alleen een download-mogelijkheid. Precies omgekeerd dus.

Stephan schreef:Op zich best gênant om die eerste opname, de cover van 'Sunday Bloody Sunday', terug te horen :D.

Je allereerste Cubase-opname, blijkbaar. De allereerste opname, die je op McDuck hebt geplaatst, is een filmpje van hoe je een deel van 'Under the bridge' speelt. Historisch materiaal. Ik vind het interessant om te horen hoe snel je muzikale ontwikkeling is.
Je hebt veel materiaal geplaatst dat volgens mij makkelijk opweegt tegen eventuele vertoningen die je zelf inmiddels als "gênant" typeert. Zie jezelf wat dat betreft als John Frusciante. :)

Zelf probeer ik de schaamte voorbij te zijn door mijn geklooi te plaatsen zonder er al te veel bij stil te staan. Blijkbaar biedt een site als Mediafire de ruimte om huiselijk geknutsel online te plaatsen, dus waarom niet?
Verschil met jou vind ik echter dat jij een aantal opnames hebt geplaatst die volgens mij veel meer voorstellen dan dat. Jij bent serieus muzikaal. Op een creatieve manier die ik zelden hoor. Ik vind je richting het geknutsel van Frusciante gaan. Met niettemin een duidelijk eigen stijl. Als jij uiteindelijk, vergelijkbaar met Spinvis, een CD zou uitbrengen in een winkel zou ik die willen kopen. Omdat je muziek maakt die ik interessant blijf vinden.
Bij veel huiselijke opnames, en zeker die van mijzelf, hoor ik veel gemiste kansen en beperkingen. Veel van jouw opnames zijn daarentegen rijk aan invulling, nota bene met meerdere muziek-instrumenten en zang. Zoals met je internet-CD is er volgens mij weinig voor nodig om zulke opnames te completeren tot iets wat apart is, maar toch opgezet kan worden in bredere kring.

'Rain 71 83', bijvoorbeeld.
http://media.putfile.com/Rain-71-83
Zelfs al zou dit de enige van je opnames zijn die deze kwaliteit had, dan nog zou ik je prijzen. Ik vind deze opname zo ráák. Als je zoiets hier in Nederland in elkaar flanst, dan kun je wat voorstellen. Vind ik. Al was het maar om de creativiteit die je hebt.

'Rain 71 83' is exact een opname waar ik op zich niets over te zaniken kan hebben. Zelfs de geluidskwaliteit is opmerkelijk goed. Zeker voor een demo.
Het enige wat ik nog zou willen proberen is een akoestische slaggitaar. Een geluid zoals met de single-versie van 'Kelly watch the stars' van Air:

Air - Kelly watch the stars
http://www.youtube.com/watch?v=iV_oBB1iQQk
Maar in tegendeel tot 'Rain 71 83' vind ik de album-versie van 'Kelly watch the stars', zónder die akoestische gitaar, onverdagelijk saai. Ik snap niet waarom ze die weg heb gelaten.
In 'Rain 71 83' is er electrisch gitaarwerk dat volgens mij voldoende opweegt tegen het synthetische werk. Hier en daar een akoestische gitaar op de achtergrond zou volgens mij de kers op de toch al smakelijke taart zijn.

Voor mij zou het een uitdaging zijn om 'Rain 71 83' te proberen overtreffen met een zangpartij er overheen. Als ik zonodig goede zanglijnen wil kunnen maken, dan kan ik me hiermee ongestoord uitleven. Een heuse auditie. Als het me met deze opname niet lukt, dan heb ik een probleem. Er kan hoofdzakelijk eigenlijk alleen nog zang bij. De zanger staat voor het blok: erop of eronder. :)
En ook wat betreft een akoestische gitaar zou ik me idem dito kunnen uitleven. Dus ik kan niets meer verlangen dan dit.

Wat zijn de akkoorden van 'Rain'?

Stephan schreef:Ik heb het enorm druk met school. Ik heb al maanden niks meer opgenomen. Ook het schrijven van liedjes is nauwelijks mogelijk.
Daarbij ben ik aan het nadenken over het maken van muziek. Ik wil het sowieso iets meer relaxed aanpakken: het maken van muziek moet leuk zijn, in plaats van een verplichting (met stress, en zinloos zoeken naar perfectie, etc.).

Met wat je tot dusver hebt gemaakt zou ik minstens maanden vooruit kunnen, met oefenen van zang en gitaar. Al moet dat inderdaad geen verplichting worden. Ik wil muziek gebruiken voor momenten waarop ik geacht word mezelf te ontspannen. Een soort van bloemschikken-achtige dagbesteding. Of ik wel/geen talent heb laat zich toch niet dwingen. En hoewel ik zeker op gitaar rampzalig ben in vergelijking met jou, maar niettemin toch temidden van mijn brij een paar opnames hebben weten te maken die door een aantal mensen verdragen werden als "goed", ben ik eigenlijk al waar ik wezen wilde. Ik hoef er alleen maar voor te gaan zitten. En sinds ook mijn akoestische gitaar een strap heeft, kan ik zelfs blijven staan of relaxt door de ruimte wandelen.
wat mij bevalt is dat muziek maken steeds leuker wordt voor mij. Nadeel is dat muziek maken dan geen probleem meer is. En aangezien ik probleemverslaafd ben... ;)

Stephan schreef:Ik ben erover na aan het denken om pas weer op te nemen wanneer ik iets heb waar ik helemaal achter sta. Tot nu toe heb ik aan de lopende band opgenomen op basis van kleine ideeën, om daarna met behulp van eindeloos mixen te proberen er iets van te maken. Ik wil nu een vaststaande basis, waar ik achteraf niet meer op terug hoef te komen. Ik feite wil ik iets neerzetten waar ik zonder twijfel tevreden over kan zijn.
Daarnaast heb ik het geweldig druk, en voor het eerst verschuif ik mijn hobby’s om tijd te maken voor andere dingen. Enerzijds heb ik dan het knagende gevoel: ik had zoveel kunnen produceren en leren als ik veel meer met muziek bezig was geweest.
Anderzijds: door muziek relaxed te benaderen blijft het leuk. Hoe serieuzer ik met muziek omga, hoe minder leuk het wordt.

Volgens mij ben je al waar je wezen moet. Het enige waarvan ik durf te stellen dat ik je muzikaal nog kan "verbeteren", is dat ik volgens mij meer let op wat in kinderliedjes gebeurd en wat Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh aan evergreens hebben afgeleverd. Los van smaak denk ik dat daar een structuur te vinden is die je kan helpen echt een lied neer te te zetten. In de zin van basiszaken als couplet, brug, refrein. En volgens mij kun je daar veel nummers van je CD voor gebruiken. Ik tenminste wel. Want ik wil dat van die songstructuren zelf leren. (Wanneer een brug, wanneer een refrein, etc.)
Ik zou willen dat ik zelf zover was als jij. Want jij hoeft bij een aantal alleen nog maar te zingen. Met die CD heb je volgens mij nu alleen nog het leuke werk voor je leggen: zingen. Voor een demo-CD zijn vier tot zes nummers al genoeg, en je hebt daar nu genoeg backing-tracks voor. Hooguit een eenvoudig slaggitaartje erbij. Het moeilijke technische werk is klaar bij jou. Vind ik.

Voordat je jezelf (zoals velen) gaat verliezen in technische vertwijfeling, zou ik het Cubase-gedoe voorlopig opzij schuiven en me beperken tot het meespelen en zingen met wat je hebt gemaakt. Een CD-speler is dan meer dan genoeg. Volgens mij ben je er. Dat is tenminste hoe ik er zelf tegenaan kijk. Aan wat je nu geleverd hebt, heb ik zelf in voorlopig in principe voldoende.

Wat betreft mijn eigen opnames beperk ik me voorlopig bij voorkeur tot akoestische gitaar die is opgenomen met de draagbare cassette-recorder. Ik heb met de Fostex kunnen proeven van hoe muziek in principe tot leven komt als ik eerst maar zou gaan óefenen. En aangezien ik voor oefenen in feite alleen een gitaar nodig heb, probeer ik me bij de kern te houden. Alleen een gitaar moet voor mij genoeg zijn. Ik weet nu waar ik het voor doe.

Wat betreft techniek wil ik me nu eindelijk eens storten op het afronden van mijn geplande archivering/indexering van projecten van weleer. Dat beloof ik mezelf al jaren: een schone lei. Ik heb teveel materiaal opgestapeld waar ik op terug wil komen. Als ik nieuwe opnames maak, wordt dat alleen maar meer van hetzelfde. Overigens een idee voor een lied dat ik 'Sloddervos' noem: "Ik heb alles, maar ik kan niets vinden."

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:[‘Wat je zegt’] Wat zijn de akkoorden?

Als ik zo vrij mag zijn zou ik met dit idee willen spelen. Ik had ooit zelf ook het gezegde "Wat je zegt ben je zelf" in gedachte als zijdelingse regel, dus ik heb er iets mee. Zoals ik jouw idee interpreteer zou die regel een refrein kunnen zijn met een stel pittige, wellicht quasi-komisch coupletten die er naartoe werken. Zo zou ik het uitproberen, als je dat toestaat.

De akkoorden:

Couplet: Am – G – C – F
Refrein: C – Dm – C – Dm

Natuurlijk mag je met het idee spelen. Ik ben benieuwd naar jouw idee.

Ah, dat ziet er verademend simpel uit. Als ik hier niets van kan maken met m'n zelfgeprezen kinderliedjes-fetish, kan ik het meteen al opgeven. :)


Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Dit vind ik interessant klinken als muziek voor FluitketelTV van Luuk.
Als ik wederom zo vrij mag zijn me in te mengen in andermans werk.

Wat zijn de akkoorden? Is dit eenvoudig mee te spelen voor mij?

De akkoorden zijn voor het grootste deel:

D – Em – Bm – A G

Dan heb je een soort reggaestukje: A – G – D – D

Meteen daarna: D – D – D – A G

Daarna: Bm – A – G – A
Bm – A – G – G

Dan 4X: D – Em – Bm – A G
Met voor de overgang naar een andere akkoordenregel: D – Em – D Em – D Em – D Em

Als eindstuk: Bm – Bm – Bm – Bm
Bm – A – D – D
D – D – D – D
D – A – Bm – Bm

En als laatste: D – D – D – D
D – D – A G – D

Zoiets :). Een beetje warrig, ik weet niet of het helemaal klopt. Maar als je naar ‘Tennis’ luistert met deze akkoorden erbij moet het lukken.

Het op gehoor leren herkennen van akkoorden kunnen voor mij, zelfs met notities erbij, een moeilijke opgave zijn. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Al was het maar alvast met de progressies zoals je ze hier letterlijk weergeeft.


Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Ook van deze titel zou ik de akkoorden willen weten. Dat geldt voor meer van je opnames, maar ik moet ergens beginnen. Ik zou deze drie titels, tesamen met 'Maak me wakker', willen oefenen als een prille poging om wat te kunnen spelen van wat jij hebt gemaakt

De akkoorden zijn voor het over grootste deel: G – D – Em – C
Behalve tijdens de bridge: D – Em – D - Em

Moet makkelijk te doen zijn voor me.


Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Is "ears sticking out" (oren die uitsteken) een kenmerk van schoonheid?

Ik bedoel dat de oren uit het haar staken, wat er inderdaad heel mooi uit zag :).
De akkoorden:

D – Em – D – Em

Refrein:

Em – C – G – D
D – Em – C - G

Misschien zou je dat van die schoonheid uit kunnen werken in de tekst?

Ik heb nu minstens de akkoorden van:
- Maak me wakker
- Wat je zegt
- Tennis
- We dronken thee
- ‘Sweet girl’ / 'Unimpressed'

Tot dusver vallen de akkoorden me alles mee, in de zin dat ik ze makkelijk moet kunnen spelen. Dus er is voorlopig weinig tot geen excuus om je nog te storen. Volgens mij ben ik nu aan zet. (ulp!)


Alleen de akkoorden van 'Rain 71 83' nog.
Dán ben ik echt 100% gelukkig. ;)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za feb 23, 2008 10:42 am

Een vervolg op mijn voorgaande bericht.
Stephan schreef:[‘Wat je zegt’] De akkoorden:

Couplet: Am – G – C – F
Refrein: C – Dm – C – Dm

Natuurlijk mag je met het idee spelen. Ik ben benieuwd naar jouw idee.

Bij deze alvast iets vlugs. Twee versies. Een paar uur geleden kort na elkaar gemaakt, met de mono-recorder.

Niets vertellen
omeda-pmcjvc0024_080223-02.mp3
http://www.mediafire.com/?baqgtjkjzjk
23-02-2008. Thuis. Eerste poging. Op de bank met ongeplugde electrische gitaar.

Niets vertellen (karaoke)
omeda-pmcjvc0025_080223-01.mp3
http://www.mediafire.com/?mggj4m12sj0
23-02-2008. Thuis. Tweede poging. Bij jouw opname 'Wat je zegt' over bureau-speakers.
Deze "karaoke"-poging heeft mijn voorkeur. Hier wordt volgens mij duidelijk wat ik in de eerste poging kaal uitprobeer.

Wat je zegt
http://www.mediafire.com/?dfg111mllun
Jouw opname, die als achtergrond bij mijn tweede poging is gebruikt.

Een bezwaar van mij is dat ik bij met name de regel "de liefde in je ogen" ontzettend leentjebuur speel bij een nummer van Simply Red:

Simply Red - So Beautiful
http://www.youtube.com/watch?v=kjf7NZZiog8
Het gaat mij om de terugkerenderegels "My little golden baby / Were all you birds flown out". Eerste keer vanaf 1:06. Dat was tenminste wat ik bij je akkoorden in gedachten kreeg. Ik hoorde dat nummer gisteren toevallig in het plaatselijke winkelcentrum.

't Valt erg op, vind ik. Kan ik met zulk jatwerk wegkomen? 't Is tenminste eens wat anders dan jatten van The Beatles. :)

De tekst van mij is lukraak. Vooral fonetisch bedoeld. Om domweg maar iets te zingen te hebben.
(jij)
Wat je zegt ben je zelf. Ja.
Wat je zegt ben je zelf. Ja.

(ik)
Als je zo vermoeid bent
kom je iets tekort.
De liefde in je ogen.
Ze kunnen niets vertellen.
Ze kunnen niets vertellen.

Vind je deze zanglijn-poging een idee om mee verder te gaan, of keur je het af?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » zo feb 24, 2008 7:23 pm

Een collega van mijn vader had nog een orgeltje (elektronishc kerkorgel) dat weg moest en die hebben wij dus overgenomen. Er moet nog het een en ander gemaakt worden, maar ik heb er al een opname van gemaakt, een soort 'verbeterde versie' van deze:

Caspar schreef:Orgelgeval
http://www.mediafire.com/?a5xzijzuk10

Dit is de nieuwe, gespeeld op het nieuwe orgel, ik vind hem een stuk beter klinken:
http://media.putfile.com/Orgelgeval-Remake
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » zo feb 24, 2008 7:24 pm

Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » vr maart 21, 2008 6:10 pm

Caspar schreef:Een collega van mijn vader had nog een orgeltje (elektronishc kerkorgel) dat weg moest en die hebben wij dus overgenomen. Er moet nog het een en ander gemaakt worden, maar ik heb er al een opname van gemaakt, een soort 'verbeterde versie' van deze:

Caspar schreef:Orgelgeval
http://www.mediafire.com/?a5xzijzuk10

Dit is de nieuwe, gespeeld op het nieuwe orgel, ik vind hem een stuk beter klinken:
http://media.putfile.com/Orgelgeval-Remake

Caspar schreef:Putfile link Orgelgeval:
http://media.putfile.com/Orgelgeval-Caspar

Ik vind 'Orgelgeval' qua geluid voller klinken dan 'Orgelgeval Remake'. Er zijn meer lage tonen. En ook de hoge tonen klinken vol. Er is een ritme-box waar je kunt leunen en die je vrijheid geeft om erover te variëren in je spel.

In 'Orgelgeval Remake' speel je een handmatig ritme. Door steeds op elke tel (1/4) van de vierkwartsmaat een basnoot te plaatsen. Dat ritme vind ik monotoon worden. Zou je kunnen proberen om er hier en daar tenminste een halve tel (1/8) in het ritme te plaatsen?

Muzikaal gezien vind ik beide versies moeilijk vergelijken. Ik vind dat ze elk interessante ideeën bevatten.
'Orgelgeval' vind ik als geheel te lang duren. Maar ik vind er veel interessante ideeën in zitten.
'Orgelgeval Remake' lijkt wat ideeën van 'Orgelgeval' over te slaan. Misschien omdat je in 'Orgelgeval Remake' blijkbaar maar één hand vrij had, door dat handamtige ritme?

Heb je beide orgels nog? Of wordt het huis dan te vol? Ik zou ze beiden willen houden.
Het ene orgel heeft wat het andere orgel mist. En andersom.

Kun je overdubben? Zoals Stephan doet met Cubase?
Ik ben benieuwd hoe de orgels in combinatie met elkaar zullen klinken.

Welk van de twee orgels is te zien in 'Superzwerfman 2.3'? (05:21)
http://video.google.nl/videoplay?docid=7981769355259758644&hl=nl
Het orgel dat daar te zien is lijkt mij ontzettend interessant om op te spelen.

Hoe lang speel je orgel?
Heb je serieus interesse om muziek te maken? Zoals bv. Stephan?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr maart 21, 2008 6:14 pm

Garbel garbel. 't Is weer typefoutentijd.

Daniel73 schreef:Er is een ritme-box waar je kunt leunen

een ritme-box waarop je kunt leunen

door dat handamtige ritme?

handmatige ritme
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » vr maart 21, 2008 7:32 pm

Daniel73 schreef:Muzikaal gezien vind ik beide versies moeilijk vergelijken. Ik vind dat ze elk interessante ideeën bevatten.
'Orgelgeval' vind ik als geheel te lang duren. Maar ik vind er veel interessante ideeën in zitten.
'Orgelgeval Remake' lijkt wat ideeën van 'Orgelgeval' over te slaan. Misschien omdat je in 'Orgelgeval Remake' blijkbaar maar één hand vrij had, door dat handamtige ritme?

Het ritme in Orgelgeval Remake is met de pedalen (voeten) gedaan, dus ik had wel 2 handen vrij. Orgelgeval is gedeeltelijk een improvisatie.

Ei schreef:Heb je beide orgels nog? Of wordt het huis dan te vol? Ik zou ze beiden willen houden.
Het ene orgel heeft wat het andere orgel mist. En andersom.

Het orgel van Orgelgeval is nu weg (was kapot gegaan, dus hadden we sowieso niks meer mee kunnen doen). Het andere orgel wat we nu hebben is meer een kerkorgel en daarom heel anders van klank. Maar we hebben een huis in Duitsland gekocht, en dat was van een oude orgelbouwer en er staan heel veel orgeltjes in die we hebben overgekocht, o.a. een Orgel die een beetje lijkt op die van Orgelgeval, nog 2 andere electronische orgels, een huisorgeltje (met pijpen!), een vleugel, piano, harmonium... Kortom, genoeg instrumenten :)

Ei schreef:Kun je overdubben? Zoals Stephan doet met Cubase?
Ik ben benieuwd hoe de orgels in combinatie met elkaar zullen klinken.

Ik heb het nooit gedaan, maar misschien is het heel makkelijk.

Ei schreef:Welk van de twee orgels is te zien in 'Superzwerfman 2.3'? (05:21)
http://video.google.nl/videoplay?docid=7981769355259758644&hl=nl
Het orgel dat daar te zien is lijkt mij ontzettend interessant om op te spelen.

Dat is het orgel van Orgelgeval.

Ei schreef:Hoe lang speel je orgel?

3 a 4 jaar inmiddels.

Ei schreef:Heb je serieus interesse om muziek te maken? Zoals bv. Stephan?

Voorlopig vind ik het gewoon hartstikke leuk om te spelen, maar misschien zie je me over 6 jaar wel terug in een bandje.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor vraagje tussendoor » vr maart 21, 2008 8:13 pm

Caspar schreef:we hebben een huis in Duitsland gekocht

Ga je emigreren?
vraagje tussendoor
 

Berichtdoor Caspar » vr maart 21, 2008 8:20 pm

Nog niet, maar als Nederland onderwater loopt of als ik en m'n zusjes gaan studeren en m'n vader en moeder oud en grijs zijn. Voorlopig gewoon voor de vakanties :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » zo maart 23, 2008 7:19 pm

2008-02-23, Daniel73 schreef:
Stephan schreef:[‘Wat je zegt’] De akkoorden:

Couplet: Am – G – C – F
Refrein: C – Dm – C – Dm

Natuurlijk mag je met het idee spelen. Ik ben benieuwd naar jouw idee.

Bij deze alvast iets vlugs. Twee versies. Een paar uur geleden kort na elkaar gemaakt, met de mono-recorder.

Niets vertellen
omeda-pmcjvc0024_080223-02.mp3
http://www.mediafire.com/?baqgtjkjzjk
23-02-2008. Thuis. Eerste poging. Op de bank met ongeplugde electrische gitaar.

Niets vertellen (karaoke)
omeda-pmcjvc0025_080223-01.mp3
http://www.mediafire.com/?mggj4m12sj0
23-02-2008. Thuis. Tweede poging. Bij jouw opname 'Wat je zegt' over bureau-speakers.
Deze "karaoke"-poging heeft mijn voorkeur. Hier wordt volgens mij duidelijk wat ik in de eerste poging kaal uitprobeer.

Wat je zegt
http://www.mediafire.com/?dfg111mllun
Jouw opname, die als achtergrond bij mijn tweede poging is gebruikt.

Ik heb het akkoordenschema van 'Wat je zegt' als volgt begrepen.
refrein:
| 1/2Am 1/2G | 1/2C 1/2F | 1/2Am 1/2G | 1/2C 1/2F |
| 1/2F |
couplet:
| C | Dm | C | Dm |
| C | Dm | C | Dm |

Bij mij is er een belangrijk verschil.
Wat ik in het couplet doe is:
| C | Dm | C | Dm |
| C | Dm | C | C |
Ik blijf in mijn gitaarpoging de laatste C aanhouden en ga dan pas over naar de Am van het refrein. Dat is in 'Wat je zegt' alleen mogelijk na het afsluitende, tweede couplet. Omdat daar de opname stopt.

Wat ik beoog met die aanhoudende C is dat ik bij het omhoog gaan van de zanglijn ("ze kunnen niets vertellen") wil suggereren dat ook het akkoord verandert, terwijl hetzelfde akkoord aangehouden wordt. Pas daarna wisselt het akkoord, naar de Am.

Overigens houd ik ook hier en daar de laatste F van het refrein wat langer aan. Ik denk dat het aanhouden van hetzelfde akkoord een spanning oproept die de overgang van couplet naar refrein interessanter maakt.

- - - -


Hieronder weer een aantal muziek-oefeningen van mij. Het gaat om versies van titels die ik eerder gepost heb.

- - - -

Het huis met de beelden (24-12-2007)
http://www.mediafire.com/?3mji3in4mft
24-12-2007. Oefenruimte.

Het huis met de beelden (03-03-2008)
omeda-pmcjvc0031_080303-07_edit080323.mp3
http://www.mediafire.com/?nnzytzhft1v
03-03-2008. Oefenruimte. Met fade out.
Versie met "POMpeI herCUlaNEum" als uitspraak. Naar aanleiding van een tip van iemand die zei zeker te weten dat de uitspraak zo moet. Als ik het goed overgenomen heb...

- - - -

Zeeruis proef [oefenruimte 05-11-2007]
omeda-pmcjvc0006_071105-08mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?fxmzzxtdmrm

Zeeruis jam #26
omeda-fosmix0177_080319_edit080320-2.mp3
http://www.mediafire.com/?010zxz1xdfm
2008. Fostex.
Zoveelste poging om de tekst over de muziek in te delen.
De coupletten zijn nogal opzeggerig. Het gaat me hier in eerste instantie om de indeling. In plaats van 16 maten tekst achter elkaar en dan 16 maten vrijwel instrumentaal, heb ik nu gekozen voor 8 maten tekst (couplet) en dan 8 maten vrijwel instrumentaal. Wat ik een keer herhaal. Zodoende worden het eerste en tweede couplet, die beide rap-/ratel-achtig gebracht zijn, elk gevolgd door 8 maten (relatieve) kalmte.

Mijn bedoeling met o.m. de coupletten is dat er een ritme onder komt dat te horen is in het intro van een oude instrumentale versie, uit 1993, die ik eerder heb gepost:
Sea of madness (lang, instr.)
omeda-fs0009a-s03.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?4dmdzzm1mzv

In het intro hebben de bekkens een typisch disco-achtig ritme:
1e-2e-3e-4 1e-2e-3e-4 1e-2e-3e-4 (etc.)
Dat ritme wil ik doorvoeren door de hele instrumentatie. Bijv. met een eitje en/of gitaar. Ik denk dat dit disco-achtige ritme een "missing link" is in de latere remake-poging.

- - - -

Ouwe kletskoek [oefenruimte 15-10-2007]
omeda-pmcjvc0005_071102-02left.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?9mnryeok2bp

Ouwe kletskoek #3
omeda-fosmix0179_080319_edit_norm80.mp3
http://www.mediafire.com/?wyveyzx9xcy
Fostex. Meerstemmig, met gesproken tekst als preek. Opname van oefenruimte als basis.
Een ruwe uitwerking van het idee dat ik in gedachten had.

Tekst is vrij gebaseerd op flarden van oude, apocriefe geschriften. De gesproken tekst, in intermezzo, is letterlijk geciteerd van (ook apocrief) Evangelie van Thomas.
Ik denk dat ik hier mezelf als bezeten, geloofsgestoord orakel probeer neer te zetten. Bedoeling is om een soort van blij, hoopvol gevoel neer te zetten op een doorgeslagen, vervreemdende manier. Waarbij ik bewust kies voor "afgekeurde" geschriften, waaraan ik vrijelijk een eigen invulling geef.

Akkoorden zijn op basis van een oud, instrumentaal idee van een vriend die ik in het openbaar vooralsnog maar "keyboardvriend" noem (bij gebrek aan een alias).

Talcoholic Wife (Rhythmic life) (instr.)
omeda-d0009b_edit_edit080322.mp3
http://www.mediafire.com/?wfdlxjt3kx8
Cassette-opname uit pakweg 1991. Synthesizer (Yamaha YS-200) en (Yamaha) drumcomputer.
Helaas is de enige opname die ik van die versie heb. De harde drumcomputer slaat de synthesizer aan gort. Daardoor is het uiterst moeilijk om uit te vissen wat de synthesizer (8-tonige, ingebouwde sequencer) doet. Niet in het minst omdat de programmeur, die vriend dus, in de instrumentatie van alles verstopt en suggereert.
Op die oude synthesizer kon hij mijns inziens de vernuftigste trucjes programmeren. Maar er was toen voor ons geen mogelijkheid om de resultaten over te zetten naar een computer, en geheugenkaarten waren beperkt en duur. Er werd een cassette-opname van het totaalgeluid gemaakt en daarna werd het geheugen gewist voor iets nieuws.

Akkoorden heb ik als volgt doorgekregen en gespeeld.
couplet:
| C | C | C | C | (etc.)
variatie:
| G | F | C | C |
intermezzo:
| Cm | Fm | Gm | Cm |
(en dan weer terug naar C van couplet)

Mijn bedoeling is mijn zanglijn-poging te gaan oefenen met die oude, instrumentale opname als basis. En idem voor gitaar.
Geen idee of dat wat wordt.

Op zich leek de muziek me kinderlijk eenvoudig door die lang aangehouden C. Maar het vergt volgens mij extra veel van de instrumentatie. Om te vermijden dat het saai wordt.

- - - -

Sloddervos (a.k.a. "Lang en afgekapt") [oefenruimte 05-11-2007]
omeda-pmcjvc0006_071105-02mono.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?5wjy92mc2wd

Lang en afgekapt #4
omeda-fosmix0073_060312_edit071014_2.mp3
http://www.mediafire.com/?jizdqoyyjz1
2006. Fostex. Meerstemmig over een brij van overdubs. De slordigheid van de instrumentatie was reden om een idee over een sloddervos uit te proberen als tekst-onderwerp.
Deze opname had ik vagelijk in gedachten in de oefenruimte. Daarom ontbreekt in de oefenruimte het zinnetje "mijn zakken zitten vol met gruis". Dat was ik vergeten.

In de oefenruimte vermijd ik de regel "ik heb geleefd als een beest", wat ik vervang voor "ik dacht alleen maar aan feest". Ik bedacht me dat men beweert dat dieren/beesten hun eigen nest niet vervuilen. Waarbij ik vergat dat ik het heb over een slodderVOS, dat verwijst naar een beest. En men zegt ook wel dat mensen, in tegenstelling tot dieren, de beesten zijn. Dus ik snap eigenlijk niet waarom ik dat "geleefd als een beest" heb willen weglaten.
Wat in de oefenruimte ook ontbreekt is de dominee in de spiegel. En het omkeren van het akkoorden-schema.

Akkoorden komen uit het boek 'De gitaar' van Ralph Denyer.
Ze zijn een herhaling van
| C7 | F | G7 | C |
Halverwege gaat de instrumentatie achterstevoren lopen. Dus dan is het schema ook achterstevoren:
| C | G7 | F | C7 |

- - - -

Nood-les #3 (instr.)
omeda-fosmix0150_070920.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?5bzutz93zma

Nood-les proef
omeda-pmcjvc0032_080310-02_edit080323.mp3
http://www.mediafire.com/?kfyjmkdjxmc
10-03-2008. Thuis. Met instrumentale gitaar-opname uit oefenruimte (03-03-2008) over speakers.
De zoveelste zanglijn-oefening. Ditmaal probeer ik ideeën die ik had, te verplaatsen over het schema.

Het akkoordenschema is iets ingekort door twee maten aan herhaling weg te laten:
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | 1/2F 1/2G |
| Am | 1/2F 1/2G | Em | 1/2Em 1/4F 1/4G |

Ingekort:
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | 1/2F 1/2G |
| Em | 1/2Em 1/4F 1/4G |

- - - -

Sarah J (met zanglijn, instr.)
omeda-fs0009a_s02.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?cfrhxzezzxt

Sarah J (remake 1, instr.)
omeda-de0004b02_s01.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?ftt9zyt8hnz

Gone with the wind (Fostex, instr.)
omeda-de0007a01_s01.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?cgj3zi2cyy0

Sarah (oefenruimte 15-10-2007)
omeda-pmcjvc0005_071102-04left.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?c4yb5my0x7j

Windweg (instr.)
omeda-pmcjvc0033_080310-04.mp3
http://www.mediafire.com/?m2dl4i3ymze
10-03-2008. Oefenruimte.
Oefening om een voor mij lastige akkoordenreeks uit 'Gone with the wind' te leren.

Die akkoorden heb ik als volgt doorgekregen:
| 3/8Am 3/8G 1/4R | 3/8Am 1/4C 3/8G | 3/8Am 3/8G 1/4R | 1/2F 1/8R 3/8G |
(R staat voor rust)
Dit is in 'Gone with the wind' te horen onder de hardrockgitaar, bij 2:34 en 3:59.

Mijn bedoeling is dat de akkoordenschema's van 'Sarah J' en 'Gone with the wind' samengevoegd gaan worden tot één enkele versie. Dus ik wil zeker weten of ik dat ritme nu eindelijk eens kan spelen, voordat ik verder ga.

- - - -

Silence (26-11-2007, over synth-remake)
[omeda-pmcjvc0011_071126-01_edit.mp3
http://www.mediafire.com/?9omymy9my1z

- Silence surrounds me (instr.) [pakweg 1990/1991]
omeda-fs0002a_s04.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?0mu26ml0yxd

Vergeten liedje
omeda-pmcjvc0026_080225-01.mp3
http://www.mediafire.com/?ibkntz4ioxg
25-02-2008. Thuis. Over de synth-remake.
Over de tekst tot dusver, over verslagenheid en een verloren strijd, ben ik redelijk tevreden.
De akkoorden bestaan, zoals eerder gemeld, uit alleen Cm en Bb. Een maat per akkoord, om en om. Ik doe in deze oefening mijn best om te suggereren alsof het meer akkoorden zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een luidkeels geklaag, zoals hier:

Silence (Vergeten liedje) (oefenruimte 17-12-2007)
omeda-pmcjvc0012_071217-07mono_norm90.mp3
http://www.mediafire.com/?yjvi2nmy8xr
17-12-2007. Oefenruimte.
Ik heb gruwelijk veel moeite om op gitaar heen en weer te blijven gaan tussen Cm en Bb. Wat iets teveel bijdraagt aan de klaagzang. Daardoor had ik extra moeite met de zang. Je hoort me balen van de gitaar.

Mijn doel is dat de zang wat fado-achtig, turks-achtig wordt. Zang met een klaaglijke jengel erin.
Dat word bij mij helaas gauw vals.

- - - -

Moog (instr.)
omeda-070316moog.mp3
http://www.mediafire.com/download.php?7dcmzmshk4t

Moog hinde
omeda-pmcjvc0027_080225-01.mp3
http://www.mediafire.com/?jhgjwmi9mld
25-02-2008. Thuis.
Ruwe spontane oefening om een tekst (een haastig bewerkte Psalm 42) over de muziek te zetten.
Irritant gezongen, maar volgens mij wel bruikbaar als aanzet. Ik probeerde het blazer-geluid te volgen, dat bedoeld was als inspiratie voor een zanglijn.

Gedachte hierachter is dat ik wil experimenteren met Psalmen waar ik de religieuze context uit verwijder. Ik ben benieuwd hoe ze klinken als basis voor liefdesliedjes tussen gelijken.
Ik denk dat het experimenteren uit zal komen op een persoon die een beoogde geliefde grenzeloos idealiseert, alsof die geliefde goddelijk is.

Akkoorden zouden E afgewisseld met B moeten zijn.
Als ik dat goed begrepen heb.

- - - -

En zo heb ik weer een oeverloos, breedsprakig bericht op mijn naam staan.
Mijn plan is om een apart topic op te richten over mijn hobby-muziekproject. Een topic waar ik mezelf kan vervelen en waar ik schaamteloos kan uitwijden over wat ik doe. Eventuele hoogtepunten (ha ha!) kan ik dan alsnog in het huidige, algemene topic plaatsen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron