http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5927#p5927
2007-09-14, Stephan schreef:Wat me aanspreekt is het losse karakter van de demo's, zoals demo's horen te zijn. Ik denk dat het een zwakte van mij is dat ik te graag dingen vast wil leggen, terwijl het goed is om zoveel mogelijk op je ideeën variëren en uit te proberen.
Ook ik wil te graag vastleggen. Voordat ik maar geoefend heb begin ik al.
Met mijn klad-opnames probeer ik ideeën vast te leggen die ik later in alle rust kan uitwerken. Het gaat me nu vooral om de ideeën. Die zitten me dwars. Die moeten eruit. Zodat ik materiaal heb dat op zich al te spelen en te oefenen is. Materiaal dat zich kan gaan uitbouwen.
Een zwakte van demo's vind ik dat ze te los kunnen zijn. Er zijn maar weinig mensen die voor hun plezier naar demo's luisteren. Enerzijds vind ik het een compliment dat ik met Niandra LaDes van Frusciante vergeleken word, maar anderzijds is ook daar maar een klein publiek voor.
Demo's kunnen gemakzuchtig klinken, alsof zo'n opname alles is wat je kan. Uitdaging voor mij is dat ik uiteindelijk een aantal strakke demo's maak met een duidelijke, doordachte aanpak. Frusciante heeft de CD 'Shadows Collide With People' opgenomen omdat hij het beu werd dat mensen hem beroerd vonden klinken op z'n platen. Met die CD wilde hij een tegendeel laten horen.
Stephan schreef:Ik moet er meer naar luisteren om echt commentaar te kunnen geven. Eén ding dat me wel opviel is dat de zang soms zacht uitgemixt is in verhouding tot de gitaar. Op zich jammer, omdat je dan het geluid harder wil zetten om de zang te horen, maar dan gaat de gitaar ook harder.
Ik zal erop letten. Kun je een opname noemen als voorbeeld?
Het verbaast me, dat je vraagt of de zang harder kan. Je bent de eerste. Ik heb de neiging mijn (ahum) zang te verbergen. In een aantal opnames heb ik de zang zacht gemixt omdat ik de zang te vals vond. Dat probeer ik dan te maskeren.
Ook zijn er opnames waarin ik bij het opnemen en/of het mixen de hardheid domweg verkeerd inschat. Bij de acoustische 'Zomerskim jam' en 'Buidelzon jam' is zang en gitaar gelijktijdig opgenomen met dezelfde microfoon. Dan gaat het ene geluid vaak ten koste van het andere.
Een doelbewuste, beoogde reden om zang soms zacht uit te mixen is dat ik dan de muziek harder kan zetten zonder dat daar een stem bovenuit zweeft. Misschien heb ik teveel Nirvana geluisterd.
Wat mij betreft mag zang best onverstaanbaar zijn, als er dan maar een afgedrukte tekst is. (Voor zover er echt een tekst is.) De onverstaanbaarheid Nirvana vind ik interessant omdat ik er dan makkelijk zelf wat van kan maken, als ik meezing met hun CDs.
Nadeel bij mij is dat m'n instrumentale muziek-partijen nog te matig zijn. Dus daar valt weinig aan te horen. Ze storen vaak. Bedoeling is dat ze zo goed worden dat luisteraars zich daarop kunnen richten en dat zang daardoor minder nadruk behoeft.
Overigens experimenteer ik tegenwoordig met mijn gitaar-compressor als compressor voor de microfoon. Zo wordt het stemvolume constanter en beter te mixen. Deze methode levert als nadeel/bijwerking een bak ruis op. Want ik moet opletten dat ik het geluid niet laat oversturen. Een gitaar-compressor is eigenlijk niet bedoeld voor zang.
In het verleden voegde ik vaak compressie toe op de computer. Door de zang en de instrumenten uiterst links en rechts te plaatsen. (Knuppelstereo.) Zo kreeg ik twee sporen, waarvan ik het zang-spoor geïsoleerd kon bewerken met een 2:1 of 3:1 compressie.
Ik denk dat voor een evenwichtig signaal, compressie bij zang onontbeerlijk is. Tenzij je heel constant kunt zingen.