Show je creativiteit: Muziek en ander geluid

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Bruno » wo jun 08, 2011 5:39 pm

Bruno schreef:
Daniel73 schreef:Doe je een muziekopleiding?

Nee, ik doe geen muziekopleiding en ik zal het waarschijnlijk nooit doen.

Daar kom ik nog even op terug: ik sluit het inmiddels niet uit dat ik het ooit zal doen, want ik hoorde er opeens hele positieve verhalen over van andere muzikanten die daar op zitten.
Bruno
Member
 
Berichten: 16
Geregistreerd: zo mei 08, 2011 5:01 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jun 12, 2011 1:20 pm

Daniel73 schreef:['Het Huis met de Beelden'] Pas sinds 19 april 2011 heb ik, als midi-bestand en op bladmuziek, een akkoordenschema en zanglijn waar ik tevreden mee ben. (Voor zover ik er ooit tevreden mee zal zijn.)

Inmiddels gaat het om een versie van 31 mei 2011.
Ik heb overbodige akkoorden-overgangen onder de tekst weggehaald. (De overgangen van een halve maat.) Ik zat veel te moeilijk te doen. De basis van het couplet is nu weer G en C, met een Am als variatie op de C.
Het tempo is versneld van 90 naar 96 bpm. (Ook 99 bpm geprobeerd, 10% sneller, maar dat is misschien te overdreven.)
Deze versie moet ik nog netjes opnemen. Maar volgens mij wordt dit mijn eerste echte muziekcompositie. Dat mag ook wel, na jaren klooien. :)

Bruno schreef:
Bruno schreef:Nee, ik doe geen muziekopleiding en ik zal het waarschijnlijk nooit doen.

Daar kom ik nog even op terug: ik sluit het inmiddels niet uit dat ik het ooit zal doen, want ik hoorde er opeens hele positieve verhalen over van andere muzikanten die daar op zitten.

Kun je noten lezen? Als je dat kan, ben je al een eindje op weg.
Bizar dat veel muzikanten amper met elkaar kunnen communiceren, omdat ze geen theorie kennen. Dan krijg je van die praatjes als: "Dat dingetje dat je net deed, doe dat nog eens." Waarop de ander vraagt: "Welk dingetje bedoel je?" De eerste: "Nou, dat da-di-do-do-dum." De ander: "Dit?" (Speelt wat.) De eerste: "Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat andere." Dodelijk vermoeiend is dat.

Mijn muzieklerares zei dat theorie belangrijk is, omdat je ook niet, alleen op gevoel een huis gaat bouwen.
En ik wil daaraan toevoegen, dat een schrijver ook het alfabet en wat grammatica-regels moet kennen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Bruno » zo jun 12, 2011 2:21 pm

Daniel73 schreef:Kun je noten lezen? Als je dat kan, ben je al een eindje op weg.
Bizar dat veel muzikanten amper met elkaar kunnen communiceren, omdat ze geen theorie kennen. Dan krijg je van die praatjes als: "Dat dingetje dat je net deed, doe dat nog eens." Waarop de ander vraagt: "Welk dingetje bedoel je?" De eerste: "Nou, dat da-di-do-do-dum." De ander: "Dit?" (Speelt wat.) De eerste: "Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat andere." Dodelijk vermoeiend is dat.

Het kan allebei. Ik kan al zowat m'n hele leven noten lezen en heb iets van 14 jaar klassiek piano gespeeld. Maar wat je hier zegt, klopt niet echt. Want amper communiceren valt wel mee met dat dingetjesverhaal. Het klopt inderdaad ongeveer dat het zo gebeurt, maar dat hoeft niet te zijn omdat je geen noten kan lezen en het hoeft ook niet per se onduidelijk te zijn. Kortom, ik ben het met je eens dat iedereen theorie zou moeten kennen en dat is tegenwoordig bijna altijd het geval, maar het dingetjesverhaal is absoluut niet vermoeiend en zal altijd blijven omdat het handig is.

Wat wel zo is, is dat je ook kan zeggen 'dat dingetje' 'welke' 'dat hoge dingetje in het intro toen we nog in B zaten, vlak voor zijn break' Dan combineer je het. Dit gebeurt ook vaak, bij onduidelijkheid. Bij drummers doen we vaak inderdaad 'die fill van net moet je erin houden' 'welke' 'terrrrrak tak tak tetak tak terakedonk boem' 'oh die, ok' Veel praktischer dan dingen eerst in noten opschrijven of ja ik heb geen idee wat voor voorsprong jij denkt te hebben met noten op zulk soort momenten.
Bruno
Member
 
Berichten: 16
Geregistreerd: zo mei 08, 2011 5:01 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jun 12, 2011 4:57 pm

Bruno schreef:Wat wel zo is, is dat je ook kan zeggen 'dat dingetje' 'welke' 'dat hoge dingetje in het intro toen we nog in B zaten, vlak voor zijn break' Dan combineer je het.

Het één hoeft het andere niet uit te sluiten. Een combinatie is inderdaad beter.

Bruno schreef:Dit gebeurt ook vaak, bij onduidelijkheid. Bij drummers doen we vaak inderdaad 'die fill van net moet je erin houden' 'welke' 'terrrrrak tak tak tetak tak terakedonk boem' 'oh die, ok' Veel praktischer dan dingen eerst in noten opschrijven of ja ik heb geen idee wat voor voorsprong jij denkt te hebben met noten op zulk soort momenten.

Als men nog aan het breinstormen is, zou het uitschrijven van noten teveel tijd in beslag kunnen nemen. Maar wat ik zie, is dat sommige gitaristen zelfs niet de naam van de noot weten die ze aanslaan. Dan staan ze de frets te tellen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Bruno » zo jun 12, 2011 5:02 pm

Heb je het over beroepsmusici die dat niet kunnen? Want als je een hobbyist bent en je kan geen noten lezen, dan is het geen probleem. Bij de beroepsmensen zijn het volgens mij meestal de wat oudere mensen bij wie dit soms voorkomt. Minder bij jonge mensen, sinds al die pop en rockscholen zijn opgericht. Het hoeft ook niet erg te zijn. Het zal me niks verbazen als Elvis het ook niet wist, bijv.
Bruno
Member
 
Berichten: 16
Geregistreerd: zo mei 08, 2011 5:01 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jun 12, 2011 5:12 pm

Ik heb het over amateurmuzikanten van jouw leeftijd, waarvan een aantal een MBO-opleiding volgen waarin muziek prominent aanwezig is. Ik moet de eerste nog tegenkomen die wat van het notenschrift snapt. Dan krijg je van die smoesjes als: "Wij spelen op gevoel."

Zodra het notenschrift gebruik maakt van hulplijntjes, heb ik als belegen beginneling nog moeite. Maar de standaardbalk met op de lijntjes de noten EGBDF (Een Goede Boer Dorst Flink) en op de tussenlijnen FACE ("gezicht"), dat is les één van menige gitaarles.
Iemand dacht dat het ezelsbruggetje Een Aap Die Graag Bananen Eet (EADGBE) opging, maar dat gaat over de standaardstemming van gitaarsnaren.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Bruno » zo jun 12, 2011 5:21 pm

Ik heb nooit van die ezelsbruggetjes gehoord. Ik onthoud het gewoon. Qua notenschrift is het wel zo dat ik het in principe kan lezen, maar wel moeilijk vind om het in één klap te herkennen/spelen. Lange (en korte) en heel lastige klassieke stukken leerde ik dan liever eerst uit mijn hoofd, als ik ze op een concert moest spelen. Want dat kijken naar het notenschrift leidt me vaak alleen maar af!
Bruno
Member
 
Berichten: 16
Geregistreerd: zo mei 08, 2011 5:01 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jun 13, 2011 4:17 pm

Bruno schreef:Ik heb nooit van die ezelsbruggetjes gehoord. Ik onthoud het gewoon.

Hij wel. :)

Bruno schreef:kijken naar het notenschrift leidt me vaak alleen maar af!

Daar heb ik ook last van. Wat ik vooral handig vind is dat het notenschrift een duidelijke notatie mogelijk maakt, die via midi is te beluisteren en te beoordelen. Dat is andere koek dan met handen en voeten, akkoorden te noteren in een uitgetypte tekst. Ik vind het notenschrift een goed bedacht systeem. Uiteindelijk zou ik alleen papieren composities willen uitbrengen, met geluidsopnames op de tweede plaats.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za aug 20, 2011 7:13 pm

Daniel73 schreef:['Het Huis met de Beelden'] Inmiddels gaat het om een versie van 31 mei 2011.

Inmiddels ook afgekeurd. Ik hoorde Nijgh in mijn gedachten zeggen: "Hier moet jij harder aan werken." (Zoals hij ooit een keer zei over een tekst van mij.)
Pas recentelijk, afgelopen week, ontdek ik dat die "Aan mijn vader" beter werkt als opmaat. Dus de "vader" op de 1e tel (in plaats van "aan"). In het 2e couplet de "grij-" op de 1e tel, en in het 3e de "eens". Dat ik dit pas ontdek na jaren verkeerd, geforceerd te hebben ingezet, is een harde les in bescheidenheid.
Verder vond ik de "ogen" wegvallen, terwijl ogen een universele, angstaanjagende indruk kunnen maken op mens en dier. (Denk maar vlinders met getekende ogen op hun vleugels, om vijanden te imponeren.)

Een idee van mij is nu, om met het tempo 120bpm te werken, waaraan deels een 60bpm-gevoel gegeven kan worden. Deze tempo lopen synchroon met de klok. Het 3e couplet verwijst naar "de tijd", en 120bpm kan een wandelritme zijn. (De ik-persoon wandelt met zijn vader.)
Misschien reageert de tekst op het ritme van de klok? Om maar brutaal te gissen naar Nijgh's intenties? Ik denk zelfs aan een versie met alleen het tikken van klokken als "drums".

De huidige recentste versie van de bladmuziek is van 15 augustus 2011. Die wil ik nog even laten rijpen. Ik kan niet wachten om het resultaat te laten horen op internet. Maar om dan steeds misbaksels en ruwe experimenten te plaatsen, zoals ik heb gedaan, dat schiet niet op.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Vorige

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron