2008-02-23, Daniel73 schreef:Stephan schreef:[‘Wat je zegt’] De akkoorden:
Couplet: Am – G – C – F
Refrein: C – Dm – C – Dm
Natuurlijk mag je met het idee spelen. Ik ben benieuwd naar jouw idee.
Bij deze alvast iets vlugs. Twee versies. Een paar uur geleden kort na elkaar gemaakt, met de mono-recorder.
Niets vertellen
omeda-pmcjvc0024_080223-02.mp3
http://www.mediafire.com/?baqgtjkjzjk23-02-2008. Thuis. Eerste poging. Op de bank met ongeplugde electrische gitaar.
Niets vertellen (karaoke)
omeda-pmcjvc0025_080223-01.mp3
http://www.mediafire.com/?mggj4m12sj023-02-2008. Thuis. Tweede poging. Bij jouw opname 'Wat je zegt' over bureau-speakers.
Deze "karaoke"-poging heeft mijn voorkeur. Hier wordt volgens mij duidelijk wat ik in de eerste poging kaal uitprobeer.
Wat je zegt
http://www.mediafire.com/?dfg111mllunJouw opname, die als achtergrond bij mijn tweede poging is gebruikt.
Ik heb het akkoordenschema van 'Wat je zegt' als volgt begrepen.
refrein:
| 1/2Am 1/2G | 1/2C 1/2F | 1/2Am 1/2G | 1/2C 1/2F |
| 1/2F |
couplet:
| C | Dm | C | Dm |
| C | Dm | C | Dm |
Bij mij is er een belangrijk verschil.
Wat ik in het couplet doe is:
| C | Dm | C | Dm |
| C | Dm | C | C |
Ik blijf in mijn gitaarpoging de laatste C aanhouden en ga dan pas over naar de Am van het refrein. Dat is in 'Wat je zegt' alleen mogelijk na het afsluitende, tweede couplet. Omdat daar de opname stopt.
Wat ik beoog met die aanhoudende C is dat ik bij het omhoog gaan van de zanglijn ("ze kunnen niets vertellen") wil suggereren dat ook het akkoord verandert, terwijl hetzelfde akkoord aangehouden wordt. Pas daarna wisselt het akkoord, naar de Am.
Overigens houd ik ook hier en daar de laatste F van het refrein wat langer aan. Ik denk dat het aanhouden van hetzelfde akkoord een spanning oproept die de overgang van couplet naar refrein interessanter maakt.
- - - -
Hieronder weer een aantal muziek-oefeningen van mij. Het gaat om versies van titels die ik eerder gepost heb.
- - - -
Het huis met de beelden (03-03-2008)
omeda-pmcjvc0031_080303-07_edit080323.mp3
http://www.mediafire.com/?nnzytzhft1v03-03-2008. Oefenruimte. Met fade out.
Versie met "POMpeI herCUlaNEum" als uitspraak. Naar aanleiding van een tip van iemand die zei zeker te weten dat de uitspraak zo moet. Als ik het goed overgenomen heb...
- - - -
Zeeruis jam #26
omeda-fosmix0177_080319_edit080320-2.mp3
http://www.mediafire.com/?010zxz1xdfm2008. Fostex.
Zoveelste poging om de tekst over de muziek in te delen.
De coupletten zijn nogal opzeggerig. Het gaat me hier in eerste instantie om de indeling. In plaats van 16 maten tekst achter elkaar en dan 16 maten vrijwel instrumentaal, heb ik nu gekozen voor 8 maten tekst (couplet) en dan 8 maten vrijwel instrumentaal. Wat ik een keer herhaal. Zodoende worden het eerste en tweede couplet, die beide rap-/ratel-achtig gebracht zijn, elk gevolgd door 8 maten (relatieve) kalmte.
Mijn bedoeling met o.m. de coupletten is dat er een ritme onder komt dat te horen is in het intro van een oude instrumentale versie, uit 1993, die ik eerder heb gepost:
In het intro hebben de bekkens een typisch disco-achtig ritme:
1e-2e-3e-4 1e-2e-3e-4 1e-2e-3e-4 (etc.)
Dat ritme wil ik doorvoeren door de hele instrumentatie. Bijv. met een eitje en/of gitaar. Ik denk dat dit disco-achtige ritme een "missing link" is in de latere remake-poging.
- - - -
Ouwe kletskoek #3
omeda-fosmix0179_080319_edit_norm80.mp3
http://www.mediafire.com/?wyveyzx9xcyFostex. Meerstemmig, met gesproken tekst als preek. Opname van oefenruimte als basis.
Een ruwe uitwerking van het idee dat ik in gedachten had.
Tekst is vrij gebaseerd op flarden van oude, apocriefe geschriften. De gesproken tekst, in intermezzo, is letterlijk geciteerd van (ook apocrief) Evangelie van Thomas.
Ik denk dat ik hier mezelf als bezeten, geloofsgestoord orakel probeer neer te zetten. Bedoeling is om een soort van blij, hoopvol gevoel neer te zetten op een doorgeslagen, vervreemdende manier. Waarbij ik bewust kies voor "afgekeurde" geschriften, waaraan ik vrijelijk een eigen invulling geef.
Akkoorden zijn op basis van een oud, instrumentaal idee van een vriend die ik in het openbaar vooralsnog maar "keyboardvriend" noem (bij gebrek aan een alias).
Talcoholic Wife (Rhythmic life) (instr.)
omeda-d0009b_edit_edit080322.mp3
http://www.mediafire.com/?wfdlxjt3kx8Cassette-opname uit pakweg 1991. Synthesizer (Yamaha YS-200) en (Yamaha) drumcomputer.
Helaas is de enige opname die ik van die versie heb. De harde drumcomputer slaat de synthesizer aan gort. Daardoor is het uiterst moeilijk om uit te vissen wat de synthesizer (8-tonige, ingebouwde sequencer) doet. Niet in het minst omdat de programmeur, die vriend dus, in de instrumentatie van alles verstopt en suggereert.
Op die oude synthesizer kon hij mijns inziens de vernuftigste trucjes programmeren. Maar er was toen voor ons geen mogelijkheid om de resultaten over te zetten naar een computer, en geheugenkaarten waren beperkt en duur. Er werd een cassette-opname van het totaalgeluid gemaakt en daarna werd het geheugen gewist voor iets nieuws.
Akkoorden heb ik als volgt doorgekregen en gespeeld.
couplet:
| C | C | C | C | (etc.)
variatie:
| G | F | C | C |
intermezzo:
| Cm | Fm | Gm | Cm |
(en dan weer terug naar C van couplet)
Mijn bedoeling is mijn zanglijn-poging te gaan oefenen met die oude, instrumentale opname als basis. En idem voor gitaar.
Geen idee of dat wat wordt.
Op zich leek de muziek me kinderlijk eenvoudig door die lang aangehouden C. Maar het vergt volgens mij extra veel van de instrumentatie. Om te vermijden dat het saai wordt.
- - - -
Lang en afgekapt #4
omeda-fosmix0073_060312_edit071014_2.mp3
http://www.mediafire.com/?jizdqoyyjz12006. Fostex. Meerstemmig over een brij van overdubs. De slordigheid van de instrumentatie was reden om een idee over een sloddervos uit te proberen als tekst-onderwerp.
Deze opname had ik vagelijk in gedachten in de oefenruimte. Daarom ontbreekt in de oefenruimte het zinnetje "mijn zakken zitten vol met gruis". Dat was ik vergeten.
In de oefenruimte vermijd ik de regel "ik heb geleefd als een beest", wat ik vervang voor "ik dacht alleen maar aan feest". Ik bedacht me dat men beweert dat dieren/beesten hun eigen nest niet vervuilen. Waarbij ik vergat dat ik het heb over een slodderVOS, dat verwijst naar een beest. En men zegt ook wel dat mensen, in tegenstelling tot dieren, de beesten zijn. Dus ik snap eigenlijk niet waarom ik dat "geleefd als een beest" heb willen weglaten.
Wat in de oefenruimte ook ontbreekt is de dominee in de spiegel. En het omkeren van het akkoorden-schema.
Akkoorden komen uit het boek 'De gitaar' van Ralph Denyer.
Ze zijn een herhaling van
| C7 | F | G7 | C |
Halverwege gaat de instrumentatie achterstevoren lopen. Dus dan is het schema ook achterstevoren:
| C | G7 | F | C7 |
- - - -
Nood-les proef
omeda-pmcjvc0032_080310-02_edit080323.mp3
http://www.mediafire.com/?kfyjmkdjxmc10-03-2008. Thuis. Met instrumentale gitaar-opname uit oefenruimte (03-03-2008) over speakers.
De zoveelste zanglijn-oefening. Ditmaal probeer ik ideeën die ik had, te verplaatsen over het schema.
Het akkoordenschema is iets ingekort door twee maten aan herhaling weg te laten:
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | 1/2F 1/2G |
| Am | 1/2F 1/2G | Em | 1/2Em 1/4F 1/4G |
Ingekort:
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | Am |
| Am | 1/2F 1/2G | Am | 1/2F 1/2G |
| Em | 1/2Em 1/4F 1/4G |
- - - -
Windweg (instr.)
omeda-pmcjvc0033_080310-04.mp3
http://www.mediafire.com/?m2dl4i3ymze10-03-2008. Oefenruimte.
Oefening om een voor mij lastige akkoordenreeks uit 'Gone with the wind' te leren.
Die akkoorden heb ik als volgt doorgekregen:
| 3/8Am 3/8G 1/4R | 3/8Am 1/4C 3/8G | 3/8Am 3/8G 1/4R | 1/2F 1/8R 3/8G |
(R staat voor rust)
Dit is in 'Gone with the wind' te horen onder de hardrockgitaar, bij 2:34 en 3:59.
Mijn bedoeling is dat de akkoordenschema's van 'Sarah J' en 'Gone with the wind' samengevoegd gaan worden tot één enkele versie. Dus ik wil zeker weten of ik dat ritme nu eindelijk eens kan spelen, voordat ik verder ga.
- - - -
Vergeten liedje
omeda-pmcjvc0026_080225-01.mp3
http://www.mediafire.com/?ibkntz4ioxg25-02-2008. Thuis. Over de synth-remake.
Over de tekst tot dusver, over verslagenheid en een verloren strijd, ben ik redelijk tevreden.
De akkoorden bestaan, zoals eerder gemeld, uit alleen Cm en Bb. Een maat per akkoord, om en om. Ik doe in deze oefening mijn best om te suggereren alsof het meer akkoorden zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een luidkeels geklaag, zoals hier:
Silence (Vergeten liedje) (oefenruimte 17-12-2007)
omeda-pmcjvc0012_071217-07mono_norm90.mp3
http://www.mediafire.com/?yjvi2nmy8xr17-12-2007. Oefenruimte.
Ik heb gruwelijk veel moeite om op gitaar heen en weer te blijven gaan tussen Cm en Bb. Wat iets teveel bijdraagt aan de klaagzang. Daardoor had ik extra moeite met de zang. Je hoort me balen van de gitaar.
Mijn doel is dat de zang wat fado-achtig, turks-achtig wordt. Zang met een klaaglijke jengel erin.
Dat word bij mij helaas gauw vals.
- - - -
Moog hinde
omeda-pmcjvc0027_080225-01.mp3
http://www.mediafire.com/?jhgjwmi9mld25-02-2008. Thuis.
Ruwe spontane oefening om een tekst (een haastig bewerkte Psalm 42) over de muziek te zetten.
Irritant gezongen, maar volgens mij wel bruikbaar als aanzet. Ik probeerde het blazer-geluid te volgen, dat bedoeld was als inspiratie voor een zanglijn.
Gedachte hierachter is dat ik wil experimenteren met Psalmen waar ik de religieuze context uit verwijder. Ik ben benieuwd hoe ze klinken als basis voor liefdesliedjes tussen gelijken.
Ik denk dat het experimenteren uit zal komen op een persoon die een beoogde geliefde grenzeloos idealiseert, alsof die geliefde goddelijk is.
Akkoorden zouden E afgewisseld met B moeten zijn.
Als ik dat goed begrepen heb.
- - - -
En zo heb ik weer een oeverloos, breedsprakig bericht op mijn naam staan.
Mijn plan is om een apart topic op te richten over mijn hobby-muziekproject. Een topic waar ik mezelf kan vervelen en waar ik schaamteloos kan uitwijden over wat ik doe. Eventuele hoogtepunten (ha ha!) kan ik dan alsnog in het huidige, algemene topic plaatsen.