FluitketelTV

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Ei » ma feb 25, 2008 11:37 pm

TimJoosten schreef:ik begijp jouw stelling men. ei...

... de rolfje live shows beginnen zaai te worden omdat het er zoveel zijn.

wij zullen nu meer tijd tussen de live shows doen zodat het iets spannender word.

Ei vindt de hoeveelheid los staan van de inhoud. En is drie of vier shows veel?

Over het algemeen vindt Ei dat er in de "live shows" te veel stiltes en dode momenten zijn. Dan weet niemand echt wat te zeggen en dat wordt saai. "Kijk. Nou. Ehh."

Ei's indruk is dat de Fluitketelaars vaak nog wat te schuchter zijn. Uitzondering zijn bijvoorbeeld het verspillen van huisraad in FluitketelTV Show 1, het frisbee-filmpje en de verdwijningtruc in Rolfje Live Show- Aflevering 4:
FluitketelTV Show 1
http://www.dailymotion.com/FluitketelTV/video/x2xigk_de-fluitketeltv-show-1_fun
Frisbeeën met Luuk en Sjoerd
http://youtube.com/watch?v=8wG1iKLomjg
Rolfje Live Show- Aflevering 4 (verdwijntruc 02:22)
http://video.google.nl/videoplay?docid=2353299235200620463
Die momenten vindt Ei interessant om naar te kijken. Daar gebeurt wat. Momenten dat men iets wáágt. Dat wagen hoeft niet persé rebels geklier te zijn, zoals in deze bijvoorbeelden. Wat Ei aanspreekt over Superzwerfman is dat Caspar en vooral vader Andreas (in deel 2) daar op te lijken te gaan in hun onzin en één worden met hun rol. Als je iets doet, ga er dan echt voor.

Reden van deze vergelijking met Superzwerfman is niet om te zeggen dat de een beter is dan de ander, maar om voorbeelden van spel te geven die Ei bijzonder geslaagd vindt. Wordt één met je rol. Dan kan het interessant zijn als je uit je rol valt, en die toch weer weet op te pikken en verder te gaan met het spel.
Ei ziet in Superzwerfman een aantal momenten waarin de vader een improvisatie-talent toont, bijvoorbeeld als hij per ongeluk (op film) zijn bootsleutels in het water laat vallen. Om dan door te gaan met de stelling dat ín de boot vast wel reserve-sleutels liggen, vindt Ei een treffend voorbeeld van improvisatie-talent en lef. Vooral omdat, als je doordenkt, dat een Python-achtige onzin is. Het slaat nergens op, en toch loopt het vloeiend. Als je valt, val dan mooi.

Van zulke momenten kan Ei geen genoeg krijgen. Kom maar op met de hoeveelheid. :)

Heb lef. Durf met de camera te spelen. Durf jezelf in je rol te verplaatsen. Dúrf!
En, nogmaals: Als je valt, val dan mooi.

Later meer.
Ei heeft gesproken. Doe er uw voordeel mee. :P
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Luuk » di feb 26, 2008 8:32 am

Dankjewel, Ei. Hier kan ik iets mee. Die momenten van die filmpjes uit jouw post vond ik ook zeer leuk om te maken.
Ik ben het ook met je eens dat de hoeveelheid los staat van de inhoud, ik heb bij nummer 4 meer van te voren gepland en bedacht.
Ik had een idee om voor Rolfje Live Show sketches te maken, waarschijnlijk op locatie.
Eerst had ik ook een soort programma dat heette "Lachen met Luuk en Sjoerd", daar bij gingen we ook mensen aan spreken op straat en zo, dat was ook heel leuk om te doen.
Mischien kan ik meer van dit soort dingen voor de nieuwe Rolfje Live Show gaan maken.
De "dode momenten" zal ik tegen proberen te houden door meer van te voren af te spreken, ik denk dat het dan ook veel leuker wordt.
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Luuk » di feb 26, 2008 6:34 pm

Test:
Rolfje-test voor de aankomende clip :), ik heb gewerkt met greenscreen en soms is Rolfje een beetje doorzichtig,
maar ik ga dat oplossen door hem goed te belichten. De zwembewegingen moet ik nog een beetje oefenen...

http://www.dailymotion.com/video/x4ih6w_rolfje-onder-water_animals
Afbeelding
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Tim-fan » di feb 26, 2008 7:30 pm

Rolfje schreef:Welke grap vind je het leukst van Tim, Tim-fan?
Welke grap vind je het leukst van Sjoerd, Sjoerd-fan?
Welke grap vind je het leukst van Luuk, ik weet niet of er een Luuk-fan bestaat. :P

Sjoerd-fan schreef:
Rolfje schreef:Welke grap vind je het leukst van Sjoerd, Sjoerd-fan?

Dat hij geen potten mayonaise wilde kopen aan de telefoon.
O, en dat hij de frisbee tegen Luuk's hoofd gooit :lol:, en zijn improvisatie is zeer goed.

Tim maakt zoveel grappen dat er onmogelijk een beste te vinden is.

Een voorbeeld:
Tim: "En sinds wanneer kon je praten? Was dat vanaf je geboorte al? Of eh..."
Rolfje: "Wanneer denk je dan dat ik ben geboren?"
Tim: "Dat weet ik niet."
Rolfje: "Al in 852."
Tim: "Zo. Dan heb je lang de tijd gehad om het te kunnen leren."

:lol:

Zie: Rolfje Live Show 1 (6:43)
http://www.dailymotion.com/fluitketeltv/video/x42hun_rolfje-live-show-1-af_shortfilms
Tim-fan
 

Berichtdoor Sjoerd-fan » di feb 26, 2008 7:34 pm

Heb je nog meer voorbeelden?
Sjoerd-fan
 

Berichtdoor Tim-fan » di feb 26, 2008 8:14 pm

Sjoerd-fan schreef:Heb je nog meer voorbeelden?

Jij niet dan, Sjoerd-fan? Zijn jouw voorbeelden op?

Nog een voorbeeld:
Rolfje: "Ik wil nog wel wat vragen beantwoorden."
Tim: "Ja? Wil je nog vragen beantwoorden?"
Rolfje: "Ja ik had wel verwacht..."
Tim: "Meerkeuze of open vragen?"

Zie: Rolfje Live Show 1 (bij 7:54)
http://www.dailymotion.com/fluitketeltv/video/x42hun_rolfje-live-show-1-af_shortfilms
Tim-fan
 

Berichtdoor Sjoerd-fan » di feb 26, 2008 8:17 pm

Mijn voorbeelden op? Ik kan putten uit een bron met voorbeelden!
En kun je me misschien even uitleggen wat er grappig is aan deze uitspraak?
Sjoerd-fan
 

Berichtdoor Tim-fan » di feb 26, 2008 8:33 pm

Sjoerd-fan schreef:Mijn voorbeelden op? Ik kan putten uit een bron met voorbeelden!

Bluf bluf! Kom maar op met die voorbeelden dan!

Sjoerd-fan schreef:En kun je me misschien even uitleggen wat er grappig is aan deze uitspraak?

Haha! Dat is nou humor van Tim. Humor voor fijnproevers. Rolfje wil meer vragen en Tim biedt hem een vragen-menu aan. Wat dus eigenlijk al een meerkeuze-vraag is.

't Is misschien moeilijk om uit te leggen, maar 't heeft iets meligs.
Nu jij, Sjoerd-fan!
Tim-fan
 

Berichtdoor Tim-fan » di feb 26, 2008 8:43 pm

Aan wie het nog niet snapt.

Tim-fan schreef:Rolfje wil meer vragen en Tim biedt hem een vragen-menu aan. Wat dus eigenlijk al een meerkeuze-vraag is.

Voor de duidelijkheid: Rolfje wil meer vragen krijgen van Tim.

Tim: "Meerkeuze of open vragen?"

Kijk. Dit is toch al een meerkeuze-vraag?

Vat je 'm? :lol:
Tim-fan
 

Berichtdoor TimJoosten » do feb 28, 2008 11:10 pm

Zo heb ik het zelf nog niet bekeken.
TimJoosten
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: za jan 05, 2008 9:09 pm

Berichtdoor Ei » za maart 01, 2008 8:53 pm

2008-02-26, Luuk schreef:Dankjewel, Ei. Hier kan ik iets mee. Die momenten van die filmpjes uit jouw post vond ik ook zeer leuk om te maken.
Ik ben het ook met je eens dat de hoeveelheid los staat van de inhoud, ik heb bij nummer 4 meer van te voren gepland en bedacht.
Ik had een idee om voor Rolfje Live Show sketches te maken, waarschijnlijk op locatie.
Eerst had ik ook een soort programma dat heette "Lachen met Luuk en Sjoerd", daar bij gingen we ook mensen aan spreken op straat en zo, dat was ook heel leuk om te doen.
Mischien kan ik meer van dit soort dingen voor de nieuwe Rolfje Live Show gaan maken.
De "dode momenten" zal ik tegen proberen te houden door meer van te voren af te spreken, ik denk dat het dan ook veel leuker wordt.

Is 'Lachen met Luuk en Sjoerd' op internet te vinden?

Ei heeft alle Rolfje Live Shows inmiddels helemaal bekeken. Ei zal proberen om een detailleerder oordeel te geven. Als jullie daarop zitten te wachten, tenminste. (Geldt ook voor Superzwerfman.)

Probleem is dat Ei na het geven van een oordeel, ook dat oordeel gaat beoordelen. En zo is het eind zoek.
Ei heeft bijvoorbeeld gesteld dat jullie meer lef moeten hebben. Maar daarbij vergeet Ei te verduidelijken dat je al veel lef hebt als je jezelf durft te tonen voor een publiek.


Ei vindt dat de eerste drie Live Shows de soepelste gesprekken hebben. Tim en Rolfje lijken spontaan vrij makkelijk te praten met elkaar. Groot nadeel vindt Ei de leegheid van de onderwerpen. Na 30 minuten aan vragen aan Rolfje weet je als kijker eigenlijk nog weinig tot niks over Rolfje. Dat een hond hondenbrokken eet mag amper een verrassing heten.
Ei heeft de indruk dat Tim inzakt in Live Show 3. Alsof het voor hem ook saai wordt. 't Is Rolfje, Rolfje, Rolfje. Zonder dat Rolfje een karakter of achtergrond lijkt te hebben. 't Blijft ontzettend vaag en dat roept bij Ei moeheid en soms zelfs irritatie op. Wie is die Rolfje? Waarom blaast hij hoog van de toren? Het lijkt alsof Rolfje de baas over de mensen is. Alsof de mensen naar Rolfje moeten opkijken. Wat maakt Rolfje zo bijzonder? Wat geeft Rolfje die vrijheid? Ei mist onderbouwing.

Over 'Rolfje Live Show 1':
Rolfje zegt dat hij is geboren in 852. (06:51) Maar volgens 'Rolfje Live Show 3' is hij geboren in 1852. (03:42) Duizend jaar later dus. Hoe zit dat?


Over 'Rolfje Live Show 2':
- Luuk zegt buiten beeld, en nogal hard, "geen dank" tegen Rolfje. (00:58) Dat leidt af. Als kijker vraagt Ei zich af: Wie is die Luuk? Waarom komt hij niet in beeld als hij zich in het gesprek wil mengen? Op deze manier worden Rolfje en Tim uit hun wereld gehaald, vindt Ei. Alsof ineens de stem van god door het geluid heenkomt.
Bij 02:47 wordt kritisch naar Luuk verwezen ("gekke vraag"), en daar lijkt Luuk wel afwezig te zijn. Verwarrend.
- Rolfje's antwoord over auto's of fietsen (02:33) vervalt al gauw in geneuzel over nieuwste technieken. Hoezo, "nieuwste technieken"? Ei vindt het nog wel grappig dat Rolfje ja-knikt als reactie op zijn eigen antwoord (02:38), maar dan valt Rolfje in herhaling en zakt het totaal in. Waarop Tim doodleuk verder gaat met een volgende vraag. Terwijl Ei zich zou afvragen: Hoezo heeft Rolfje nieuwste technieken nodig?
Opmerkingen die wijzen op het feit dat Rolfje eigenlijk maar een handpop is, kunnen ten koste gaan van zijn geloofwaardigheid. Als je speelt met doorbreken van de "vierde wand", ga er dan zorgvuldig mee om.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierde_wand
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_wall
- De "gekke vraag" (02:47) vindt Ei een van de leukere. Rolfje geeft een grappig antwoord... en vervalt al gauw in afleidend geneuzel over "after effects" (03:17), waardoor de spanning weg is en de boel implodeert. Tim doet pogingen er nog wat leven in te blazen. Door over een buurman te beginnen en door aan te bieden te gaan slaan. Maar dan gaat Rolfje arrogant verder met het antwoord over koffie (03:33), waarbij Tim meteen een belediging naar z'n hoofd krijgt. ("Ik lust ook wel graag koffie. En jij ook wel, zo te zien aan je hoofd. Nee, grapje.") In scènes als deze is Rolfje volgens Ei bezig met, hoe heet dat, het stelen van de aandacht. 't Is een situatie waarin de ene speler de andere wegduwt. Tim krijgt hier amper kans te reageren. En als hij reageert kan hij botweg afgekapt worden. Dat stoot af, vindt Ei. Dan is het moeilijk voor Ei om dan nog interesse voor Rolfje te blijven houden.
- Rolfje vermeldt "McDrake radio" (05:06). Zou dat misschien een samenwerking met Radio Caspar kunnen worden? Is dat een idee? Geluid is makkelijk in hoge kwaliteit uit te wisselen via internet.
- Tim zegt dat hij niet meezingt met liedjes. (05:49) En gesteld wordt dat Sjoerd en Wies ook niet mee zullen zingen. Ei zou het leuk vinden als ze dat wel deden. Je zou een soort van Idols kunnen houden. En men echt niet kan zingen kun je dat uitbuiten door een valse Idols te maken, waarin men zo vals mogelijk moet zingen.
Ei durft te wedden dat Tim wel kan zingen, overigens.
- Ei vindt het grappig dat op het moment dat Rolfje zingt "dans maar mee", Tim aanstalten maakt om op te stappen: "Nou, ik ga vast..." (07:03)
Misschien vind Ei het grappig omdat het inmiddels een beetje een verrassing is, dat Rolfje het onderspit delft. Blijkbaar laat Tim zich toch niet zomaar inpalmen door Rolfje. Dat wijst Rolfje enigszins terecht en verstevigt de eigen wil van Tim.
- Tim zegt dat hij meer gesprekken heeft. "Ik heb nog meer interviews". (07:13) Dat hij naar Lassie gaat. (07:17) Rolfje vraagt: "Ga jij alle honden af?" (07:19) Ei denkt dat hier meer had kunnen gebeuren. Misschien had Rolfje jaloers kunnen reageren en de veronderstelling hebben gehad dat hij (Rolfje) de enige was die in de belangstelling zou staan. Nu blijkt dat hij slechts een van vele honden is, kan dat voor hem een afknapper zijn. Rolfje kan jaloers vragen wat Lassie heeft dat hij (Rolfje) niet heeft. Dat soort spanning mist Ei. Tim zegt dat hij naar Lassie gaat. Nou oké dan... Er gebeurt niets met dat gegeven. En zo ziet Ei meer momenten die stuurloos blijven zweven. Rolfje en Tim doen te weinig met wat ze elkaar toespelen.


Over 'Rolfje Live Show 3':
- Tim zegt dat hij iets al een keer gezegd heeft. (00:17) Iets dat blijkbaar niet op film staat. Ei vindt dat Rolfje dit heel leuk opvangt door zich tot de kijker te richten en die uit te leggen dat Tim "stemmetjes in zijn hoofd" hoort.
Ei vindt dit een goed voorbeeld van improvisatie. Iets onverwachts dat wordt opgepikt alsof het erbij hoort.
- Ei vindt het grappig dat Rolfje zegt dat hij de vragen uit z'n hoofd heeft geleerd en dat hij meteen daarop uitgebreid gaat spieken van een papier. (00:47)
- Ei vindt het grappig dat Tim aanbiedt om de vragen voor te lezen omdat hij er anders "voor niks een beetje bij" zit. (01:48) Reden is dat Rolfje zo druk met zichzelf is, dat hij Tim totaal vergeet.
- Als een "rare naam" (Floris Stokkel?) ter sprake komt zegt Tim: "Kan ie ook niets aan doen." (02:13) Wat Ei grappig vindt is hoe Rolfje die opmerking vervolgens spottend nadoet.
- Wat Ei ook grappig vind is dat Tim de vraag "waarom ben je bruin" misinterpreteert als een vraag aan hemzelf in plaats van aan Rolfje. (02:18)
- Rolfje constateert dat een Ernie-pop omvalt. (04:01) Tim stelt een spontane vraag: "Ben je fan van Ernie?" (04:06) Dit wordt door Rolfje zijdelings beantwoord, om vervolgens verder te gaan met waar Rolfje zelf over bezig was voordat hij (Rolfje) zélf over Ernie begon. Dit is wederom een geval waarin Rolfje zelf een zijspoor pakt, maar dat vervolgens afkapt zodra de ander er wat mee gaat doen. Zo maak je medespelers monddood. Ironischerwijs lijkt het nu alsof het Tim was die over dat Ernie-zijspoor begon en dat Rolfje hem corrigeert, terwijl het Rolfje zelf was die Ernie ter sprake bracht. Wat Ei betreft een voorbeeld waar Rolfje afstompend bazig is.
- Rolfje lijkt de aanvankelijke vraag te vergeten en zegt tegen Tim: "Je moet wel even het blaadje erbij houden, hè?" (04:12) Tim zegt daarop: "Ja nee, jij moet effetjes goed onthouden wat de vragen zijn." (04:20) Ei vindt dat Rolfje hier grappig terecht gewezen wordt. Zeker omdat Rolfje met al z'n praats nu even niets weet te zeggen. De manier hoe Tim vervolgens brutaal lachend terugkijkt naar Rolfje, vindt Ei heel geslaagd. Het geeft Rolfje wat tegengas.
- Bij 06:01 komt het borrelnootjesduel ter sprake. Wat Ei hier grappig vindt is hoe Rolfje na Tim's langdurige, naar woorden zoekende, weifelende antwoord botweg concludeert: "Dus je had gewoon geen zin." En dat Tim dat bevestigt.
- Ei vindt het grappig dat Tim besluit te gaan slapen en dat Rolfje een tijdje onverstoord doorgaat. (06:55)
- Wat Ei ook grappig vindt is dat als Rolfje zichzelf omschrijft als antwoord op de vraag wat voor een dier hij is, en dan aan Tim vraagt: "Wat denk je dat ik ben?", Tim daarop antwoordt: "Een ezel." (08:30) De manier hoe deze dialoog zich opbouwt vindt Ei geslaagd. Wel jammer dat Rolfje daarna alleen maar de open deur intrapt dat hij een hond is. Daar had misschien meer kunnen gebeuren.
- Bij 09:31 kapt het filmpje abrupt af met: "Onze vragen zijn op." Is dat de bedoeling?

Al met al vindt Ei de interactie veelbelovend. Als de vragen inhoudelijk interessanter en afwisselender zijn en de personages nog wat beter op elkaar ingespeeld, zou dat volgens Ei de Rolfje Live Shows ten goede komen. Het begin is er, maar de uitwerking blijft zweven.

Overigens vraagt Ei zich af of Tim er zin in heeft om mee te doen. Vooral bij de derde show heeft Ei de indruk dat Tim wat afwezig is. Alsof Rolfje zo prominent vooraan staat, dat je vanzelf buitengesloten wordt. 't Is nogal een opgave om 30 minuten lang als een wat ondergeschikte vragensteller te fungeren. Vervreemdt Rolfje zo niet z'n eigen medewerkers? Of had Tim misschien überhaupt geen zin ditmaal? Ei heeft de indruk dat de derde show wat geforceerd is. Of zit Ei weer 'ns geklutst te bazelen?

Later meer. Dan over de vierde show.
't Is overigens niet Ei's bedoeling om overal zo uitgebreid over te typen. Dus wees gerust. :)
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » za maart 01, 2008 10:11 pm

Ei schreef:Ei heeft alle Rolfje Live Shows inmiddels helemaal bekeken. Ei zal proberen om een detailleerder oordeel te geven. Als jullie daarop zitten te wachten, tenminste. (Geldt ook voor Superzwerfman.)

Tuurlijk, zolang het een beetje aardig blijft.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » za maart 01, 2008 10:21 pm

Ik bekijk nu Rolfje Live Show 1, er zitten heel veel eh-momenten in. In principe hoef je niet perse teksten gaan te verzinnen van tevoren, maar als je je goed inleeft in je rol gebeurt zo'n eh-moment niet. Sophie en ik hebben ook nooit van tevoren teksten, maar als ik Superzwerfman speel dan spreek en handel ik ook gewoon als hem, dan hoef ik zegmaar neit na te denken van eh.. wat zou Superzwerfman nu zeggen?
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Luuk » za maart 01, 2008 11:47 pm

Ei schreef:Is 'Lachen met Luuk en Sjoerd' op internet te vinden?

Nee, misschien zet ik het er nog wel eens op, maar het programma was niet goed genoeg gelukt.

Ei schreef:Als jullie daarop zitten te wachten, tenminste. (Geldt ook voor Superzwerfman.)

Ja, ik heb heel erg veel aan je kritieken, Ei! :)

Ei schreef:Het lijkt alsof Rolfje de baas over de mensen is. Alsof de mensen naar Rolfje moeten opkijken. Wat maakt Rolfje zo bijzonder? Wat geeft Rolfje die vrijheid? Ei mist onderbouwing.

Je hebt gelijk. Ik moet zijn karakter uitbouwen en veel meer diepte geven. Rolfje is een nieuwschierig en ondeugend hondje, maar tijdens deze Rolfje Live Shows liet ik hem soms een beetje arrogant overkomen.
Ei schreef:Rolfje zegt dat hij is geboren in 852. (06:51) Maar volgens 'Rolfje Live Show 3' is hij geboren in 1852. (03:42) Duizend jaar later dus. Hoe zit dat?

Ik zeg in 1 ook dat hij in 1852 geboren was, maar het kwam een beetje onverstaanbaar over. Als je goed luistert hoor je 'tien'.


Ei schreef:- Luuk zegt buiten beeld, en nogal hard, "geen dank" tegen Rolfje. (00:58) Dat leidt af. Als kijker vraagt Ei zich af: Wie is die Luuk? Waarom komt hij niet in beeld als hij zich in het gesprek wil mengen? Op deze manier worden Rolfje en Tim uit hun wereld gehaald, vindt Ei.

Het was meer bedoelt als een soort antwoord zodat het zou lijken dat Luuk ook achter de schermen aanwezig zou zijn,
en ik vind dat je niet persé in beeld hoeft te komen om je met het gesprek te mengen, want de kijker kan zelf volgens mij zelf erg goed een beeld creeeren bij een stem. Dat heb je ook bij series met onzichtbare personages waar je alleen de stem van hoort.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ongezien_personage


Ei schreef:Bij 02:47 wordt kritisch naar Luuk verwezen ("gekke vraag"), en daar lijkt Luuk wel afwezig te zijn. Verwarrend.

Hoezo blijkt Luuk daar afwezig te zijn? Hij heeft verder niks toe te voegen of beantwoorden in dit fragment, dus doet hij dit ook niet. Je hoort bij die eerdere scene Rolfje en Tim Luuk bedanken, bij deze scéne praten ze alleen over Luuk.

Ei schreef:- Rolfje's antwoord over auto's of fietsen (02:33) vervalt al gauw in geneuzel over nieuwste technieken. Hoezo, "nieuwste technieken"?

Heb je ooit een hond zien fietsen? :P Nou met de "nieuwste technieken" wel. :)

Ei schreef:Opmerkingen die wijzen op het feit dat Rolfje eigenlijk maar een handpop is, kunnen ten koste gaan van zijn geloofwaardigheid. Als je speelt met doorbreken van de "vierde wand", ga er dan zorgvuldig mee om.

Hier heb je gelijk in, ik ga er zeker wat mee doen. :)

Ei schreef:Tim doet pogingen er nog wat leven in te blazen. Door over een buurman te beginnen en door aan te bieden te gaan slaan. Maar dan gaat Rolfje arrogant verder met het antwoord over koffie (03:33), waarbij Tim meteen een belediging naar z'n hoofd krijgt. ("Ik lust ook wel graag koffie. En jij ook wel, zo te zien aan je hoofd. Nee, grapje.") In scènes als deze is Rolfje volgens Ei bezig met, hoe heet dat, het stelen van de aandacht. 't Is een situatie waarin de ene speler de andere wegduwt. Tim krijgt hier amper kans te reageren. En als hij reageert kan hij botweg afgekapt worden. Dat stoot af, vindt Ei. Dan is het moeilijk voor Ei om dan nog interesse voor Rolfje te blijven houden.

Die "belediging" was meer een onderonsje tussen Tim en mij, voor de aflevering hadden we daar al een grap over gemaakt, aangezien Tim niet goed had geslapen. Het is wel waar dat ik als Rolfje vaak door Tim heen praatte, ik had dit beter aan moeten pakken.

Ei schreef:- Rolfje vermeldt "McDrake radio" (05:06). Zou dat misschien een samenwerking met Radio Caspar kunnen worden? Is dat een idee? Geluid is makkelijk in hoge kwaliteit uit te wisselen via internet.

Ja, dat is een leuk idee. In het "Eigen Radiozender?"-topic hadden we hier ook al ideeen over.

Ei schreef:- Tim zegt dat hij niet meezingt met liedjes. (05:49) En gesteld wordt dat Sjoerd en Wies ook niet mee zullen zingen. Ei zou het leuk vinden als ze dat wel deden. Je zou een soort van Idols kunnen houden. En men echt niet kan zingen kun je dat uitbuiten door een valse Idols te maken, waarin men zo vals mogelijk moet zingen.
Ei durft te wedden dat Tim wel kan zingen, overigens.

Hier is inmiddels verandering in gekomen, Tim en Sjoerd hebben bevestigt mee te willen werken aan een nummer. (Misschien wel meerdere nummers.)


Ik ga de aankomende Rolfje Live Shows leuker maken door: Een herkenbare intro met lied, meer grappen, reclames, filmpjes en een prijsvraag en misschien een eind-lied op dezelfde melodie als het beginlied.
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Ei » zo maart 02, 2008 4:15 am

2008-02-19 15:22:14, Luuk schreef:Rolfje Live Show- Aflevering 4
Een vierde Rolfje Live Show met Rolfje, Sjoerd en Luuk! Rolfje stelt vragen aan Sjoerd, ze worden gebeld. In het reclame-blok word er een eikenhoutenkast verkocht en een bierkratje gepromoot. Er is ook een nieuwe vondst gedaan… Oh wacht! Ik vertel al te veel, kijk maar gewoon! :P

Klik hier!

Wat betreft de "Live Show"-gedeeltes in Live Show 4:
Ei vindt het decor goed verzorgd. De invulling en de layout. Ei stelt voor om wat meer in te zoomen. Kracht van de eerste derde Live Shows vindt Ei dat Rolfje en Tim daar beter, gedetailleerder, beeldvullender te zien zijn. Gelaatsuitdrukkingen van Sjoerd zijn minder te zien, in vergelijking.
De belichting vindt Ei het mooiste in de vierde Live Show. Ei vindt dat er opmerkelijk goed gebruik is gemaakt van wat dat daglicht van buiten lijkt te zijn.
Ook de kleuren vindt Ei goed gedaan, zowel van het decor als hoe ze (mede dankzij de belichting) overkomen in de opname. Zo zijn volgens Ei de blauw beklede kist waarin Rolfje zit (linksonder) en de blauwe paraplu-hoed van Sjoerd (rechtsboven) in een mooie diagonale balans met elkaar, versterkt door het felbelichte neutrale tafellampje in het midden van het beeld.

Wat betreft beeldverhouding heeft Ei iets vernomen over een "gulden snede" waarbij een beeld opgedeeld wordt in onder meer twee diagonale lijnen, die elkaar in het midden van het beeld kruisen. (Een diagonale lijn van linksboven naar rechtsonder, en een diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven.) En een loodrechte horizontale lijn en een verticale lijn, beide precies door het kruispunt van de twee diagonale lijnen. Zodoende is het beeld opgedeeld in gelijke vlakken, en is het de bedoeling dat deze vlakken gebruikt worden voor de invulling, en dat daarbij gespeeld wordt met het kruispunt in het midden. Hoewel dat kruispunt het absolute middelpunt is, probeer je dan het object iets uit het midden te zetten. Zou je een onderwerp exact op het kruispunt zetten, dan is het beeld al gauw saai. Bedoeling is volgens Ei dat je als het ware een duidelijk midden hebt dat gesuggereerd wordt door wat buiten het midden gebeurd. Zo kan het midden zelf neutraal zijn en toch duidelijk aanwezig.
Zo is een beeld bijvoorbeeld interessanter als iemand die naar links kijkt, zich rechts van het middelpunt bevindt. Zodoende is het beeld opgedeeld in, vanuit het middelpunt, rechts de persoon en links de (abstracte) kijkrichting van de persoon.
Ei vindt deze van-horen-zeggen theorie (zoals Ei die omschrijft) terugkomen in het beeld van Rolfje en Sjoerd. Ei vindt de diagonale lijnen, de horizontale lijn, de verticale lijn en het middelpunt interessant ingevuld. Doordat in het bijna-middelpunt een neutraal gekleurd bedlampje staat, vindt Ei het een spil die de diagonale blauwe lijn versterkt. Een diagonale lijn die de verticale verdeling doorbreekt van Rolfje links en Sjoerd rechts. Het grijs van de telefoon in het midden-onder komt terug in de trui van Sjoerd rechtsonder, en die neutrale trui is in verhouding met het neutrale schilderij linksboven. Vindt Ei, tenminste.
Ei meent deze esthetische theorie ook te zien in tekenwerk van Barks. Een beeldinvulling waarin met zo'n lijnen-verdeling gewerkt en gespeeld is. Hulde, dus.
Bij beoordeling van beelden (strips, foto's, films, etc.) gaat Ei vaak automatisch op zoek naar zo'n verdeling. Is de verdeling afwezig dan vindt Ei het resultaat al gauw minder geslaagd.

Overigens vindt Ei dat de lijnen-verdeling ook te zien is in de eerste drie Live Shows. Rolfje en Tim bevinden zich daar vaak in een diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven.
Snapt iemand wat Ei bedoelt? Of zit Ei maar wat te orakelen?


Over de inhoud van Live Show 4, inclusief tussenfilmpjes:
- Bij 01:00 en 04:05 dragen Luuk en Sjoerd een bord met een vrijwel onleesbare tekst ("reclame") erop geschreven. Ei zou hier in de montage een beeldtekst overheen zetten, zodat het bord als blanco achtergrond fungeert. Zoals bijvoorbeeld is gedaan met de witte kast waarop een zwarte tekst ("15 cent!") verschijnt. (03:14)
- Bij 01:06 betreurt Ei het gebruik van een echt bestaand merk. En dat het om alcohol gaat.
- Ei vindt de prijsstijging bij 02:06 grappig. De manier hoe Sjoerd corrigeert en hoe in beeldtekst de prijs daarop verspringt van "€5,95" naar "€5,99". Ook het wegkijken van de kijker bij 02:16 vindt Ei grappig. Ook het salto-trucje van Luuk met het kratje (02:21) vlak voor de beeldovergang vindt Ei sterk.
Verder vindt Ei dat deze reclame weinig inhoud heeft. 't Gaat al vrij snel over Rolfje, wat het voor Ei teveel "ons kent ons" maakt. En Ei ziet weinig grappigs in hondjes met kratten, als daar niets mee gedaan wordt. Waarom zou Rolfje zo'n mini-krat nodig hebben? Een bierkrat nog wel? Volgens Ei geeft Luuk de beurt gauw aan "professor" Sjoerd, in de hoop dat die er wat van eh.. brouwt. Even lijkt het ergens heen te gaan. Maar dan gaat het weer over Rolfje, of die fietsen kan. En ondertussen tikt de reclame-zendtijd maar door, alsof het niets kost. Van zo'n TellSell-achtige reclame moet meer te maken zijn, denkt Ei.
- Zoals gezegd vindt Ei de verdwijntruc heel grappig. De meligheid van Luuk en Sjoerd, waaronder hun gelach, werkt hier aanstekelijk.
Overigens had volgens Ei de truc overtuigend kunnen zijn als de schuurdeur al die tijd had opengestaan. Of als Luuk op een hoek zou staan waarachter Sjoerd zich kan verstoppen.
- De kastreclame bij 02:58 vindt Ei te lang uitgesponnen. Ei ziet lang en breed aankomen dat er iets of iemand uit die kast gaat komen. En vanaf het moment dat het is gebeurd wordt de reclame stuurloos tot aan de beeldtekst-grap bij 03:51 ("0900-SJOERD" met daaronder "bellen op eigen risico"). De enige grap waar Ei echt om kon lachen in dit filmpje.
Misschien had er in plaats van "ongedierte" iets gedaan kunnen worden met als beeldspraak "een lijk in de kast hebben"?
- In het vervolg van de Live Show wordt Sjoerd telefonisch onderbroken door iemand die blijkbaar potten mayonaise te koop aanbiedt. (04:34) Later wordt Sjoerd weer onderbroken, ditmaal over potten van vijf kilo. (05:32) Misschien had hiermee wat meer gedaan kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld een vraag van Rolfje waarom Sjoerd geen mayonaise wil, en daar een heel gesprek van te maken. Zodat Sjoerd dus ook door Rolfje onderbroken wordt over mayonaise. Misschien zelfs herhaaldelijk. Zodat Sjoerd meer moeite heeft om zijn verhaaltje over het rode licht te vertellen, en zodoende baalt van zowel die beller als Rolfje. Dat soort spanning mist Ei nu.
Die mayonaise zou een heel eigen leven kunnen gaan leiden. Misschien zou Sjoerd kunnen vertellen aan Rolfje dat hij door eerdere telefoontjes al een huis vol potten mayonaise heeft. Rolfje zou dan kunnen zeggen dat hij (Rolfje) zich per telefoon nooit iets zou aan laten smeren, door niemand. Zelfs niet door die Arie. Op een moment dat Sjoerd weg is kan dan de telefoon gaan en ook Rolfje overrompeld worden door een aantrekkelijke mayonaise-aanbieding. Zodat ook Rolfje met potten mayonaise zit. Iets in die richting. Om maar ter plekke iets van een sub-verhaallijn te verzinnen rondom mayonaise.
- Bij 05:07 vertelt Sjoerd een verhaal over een agent die bij rood licht staat. Ei kent een column van Nijgh waarin ook zoiets staat. 'Door rood', 10 februari 1987. Fragment:
Ik had op weg naar de stad zelf een kleine aanvaring met het gezag. Op een tweewieler ga je niet wachten voor het stoplicht, als je rechtsaf moet. Dus reden ze me bij de volgende kruising klem, twee jongens in een burgerauto, die hun pet listig hadden afgezet om op gewone mensen te lijken. Een beetje onsportieve truc, het is zelfs de vraag of petloos in een gewone auto rondrijden niet onder uitlokking van strafbare feiten valt.
'Heeft u dat rode licht niet gezien,' begon de ene agent. Ik wist wat er ging komen, de andere agent zou dan vragen: 'En weet u wel wat dat rode licht betekent?' Enzovoorts, stijl lagere school. Ik vond mezelf te oud voor het grapje. Ik had er geen zin in, deze keer.
'Jazeker heb ik dat rode licht gezien,' zei ik, 'ik heb alleen jou niet gezien.' Ze zwegen onthutst. Natuurlijk weten ze wel dat het zo in elkaar zit, maar om de waarheid zo maar recht voor je raap te krijgen...
'Dus als u ons had gezien, was u niet door het rode licht gereden?'
'Precies.'
Je zag ze denken. Dit zou betekenen dat verkeerslichten alleen maar effect hebben als er een agent naast gaat staan, terwijl ze zijn uitgevonden om die agent te vervangen.
Rood licht wilde dus zeggen: kijk uit of er politie aankomt, zo nee, kijk dan uit of er geen verkeer aankomt en rijd door. Groen licht zou dan hetzelfde betekenen: kijk uit of er politie aankomt, zo nee, kijk dan of er iemand door rood licht gaat en rij dan verder. Mismoedig gingen ze weg, met te grote petten.

- Na het tweede telefoontje van Arie/Bombarie krijgt Rolfje een lachbui die blijft voortduren. (05:46) Een reactie die een interessant contrast geeft met balende Sjoerd, die Rolfje aanhoudend blijft vragen waarom Rolfje zo moet lachen. Rolfje legt uit dat hij Sjoerd grappig vindt met zijn "Arie Bombarie". Waarop Sjoerd zegt dat hij (Sjoerd) de grap zelf niet zo leuk vindt. (06:18) Dat afkeuren van die eigen grap, in plaats van gevleid te zijn, vindt Ei grappig.
Daarop blijft Rolfje doorlachen om Sjoerd. Ei vindt het jammer dat Sjoerd hier niets mee doet en wacht tot Rolfje klaar is met lachen. (06:31) Sjoerd had hier steeds bozer kunnen worden, waarover Rolfje steeds meer had kunnen gaan lachen. Wat is die Sjoerd toch grappig als hij boos is, hihihihihi. Als Sjoerd dan almaar bozer wordt en Rolfje almaar harder gaat lachen, ontstaat volgens Ei een komische situatie die je kunt uitbuiten. Misschien kan Sjoerd dan uiteindelijk boos weglopen, waarop plotseling eenzame Rolfje het lachen vergaat. En precies dan gaat de telefoon... (Arie Bombarie weer.)
- Bij 06:44 zegt Sjoerd woest op Arie te zijn. Niettemin geeft Sjoerd geen krimp als Arie/Bombarie in een plotselinge oproep van Rolfje wordt uitgenodigd om naar de studio te komen. (07:02) Rolfje geeft als reden dat ze dan niet meer met Sjoerd hoeven te bellen. Maar zit Sjoerd dan wel op bezoek te wachten? Is bezoek niet veel erger dan telefoontjes?
- Vanaf 07:14 vindt Ei de Live Show inzakken in een "ons kent ons". Op de vraag wat Sjoerd's favoriete programma is, antwoordt hij dat het FluitketelTV is, met op de tweede plaats de Rolfje Live Show. Is Sjoerd hier een gast, of een medewerker die zichzelf complimenteert? Daarna begint Rolfje over een "Piratenlied" dat voor de kijker onbekend blijft. Op momenten als deze lijkt het Ei alsof men, als men niets meer te zeggen heeft, dan maar naar FluitketelTV of Rolfje gaat verwijzen. Misschien zou dit aardig kunnen worden als een parodie op komkommernieuws? Dan heeft het een reden. Al zal ook dan meer inhoud gegeven moeten worden aan zulke verwijzigingen, vindt Ei.
- In het filmpje vanaf 07:56 vindt Ei de beeldtiteling heel mooi en overtuigend gedaan. ("Luuk van den Dam"/ "correspondent")
Het filmpje zelf vindt Ei flauw en leeg uitgewerkt. Er gebeurt eigenlijk niets. Met het gegeven dat je kinderen in een auto kunt achterlaten met kleurpotloden en papier, moet veel meer te doen zijn dan nu gebeurt.
Misschien had Sjoerd "HELP" kunnen schrijven op dat papier, en hadden alle ramen met dergelijke "tekeningen" beplakt kunnen zijn, met teksten als "LAAT ME ERUIT!". En misschien had Sjoerd rustig kunnen zijn doordat hij inmiddels bewusteloos of zelfs morsdood is.
- De aftiteling vindt Ei mooi gedaan. (08:35)

Samengevat: Vooral de aankleding van deze show vindt Ei goed gedaan. Ook de variatie van filmpjes vindt Ei goed. Maar aan de inhoud kan volgens Ei nog veel toegevoegd worden.


Genoeg gewauwel van Ei. Voor dit moment, tenminste.
Een stap verder en Ei zit beeldje voor beeldje te recenseren. :)
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron