2008-02-19 15:22:14, Luuk schreef:Rolfje Live Show- Aflevering 4Een vierde Rolfje Live Show met Rolfje, Sjoerd en Luuk! Rolfje stelt vragen aan Sjoerd, ze worden gebeld. In het reclame-blok word er een eikenhoutenkast verkocht en een bierkratje gepromoot. Er is ook een nieuwe vondst gedaan… Oh wacht! Ik vertel al te veel, kijk maar gewoon!
Klik hier!
Wat betreft de "Live Show"-gedeeltes in Live Show 4:
Ei vindt het decor goed verzorgd. De invulling en de layout. Ei stelt voor om wat meer in te zoomen. Kracht van de eerste derde Live Shows vindt Ei dat Rolfje en Tim daar beter, gedetailleerder, beeldvullender te zien zijn. Gelaatsuitdrukkingen van Sjoerd zijn minder te zien, in vergelijking.
De belichting vindt Ei het mooiste in de vierde Live Show. Ei vindt dat er opmerkelijk goed gebruik is gemaakt van wat dat daglicht van buiten lijkt te zijn.
Ook de kleuren vindt Ei goed gedaan, zowel van het decor als hoe ze (mede dankzij de belichting) overkomen in de opname. Zo zijn volgens Ei de blauw beklede kist waarin Rolfje zit (linksonder) en de blauwe paraplu-hoed van Sjoerd (rechtsboven) in een mooie diagonale balans met elkaar, versterkt door het felbelichte neutrale tafellampje in het midden van het beeld.
Wat betreft beeldverhouding heeft Ei iets vernomen over een "gulden snede" waarbij een beeld opgedeeld wordt in onder meer twee diagonale lijnen, die elkaar in het midden van het beeld kruisen. (Een diagonale lijn van linksboven naar rechtsonder, en een diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven.) En een loodrechte horizontale lijn en een verticale lijn, beide precies door het kruispunt van de twee diagonale lijnen. Zodoende is het beeld opgedeeld in gelijke vlakken, en is het de bedoeling dat deze vlakken gebruikt worden voor de invulling, en dat daarbij gespeeld wordt met het kruispunt in het midden. Hoewel dat kruispunt het absolute middelpunt is, probeer je dan het object iets uit het midden te zetten. Zou je een onderwerp exact op het kruispunt zetten, dan is het beeld al gauw saai. Bedoeling is volgens Ei dat je als het ware een duidelijk midden hebt dat gesuggereerd wordt door wat buiten het midden gebeurd. Zo kan het midden zelf neutraal zijn en toch duidelijk aanwezig.
Zo is een beeld bijvoorbeeld interessanter als iemand die naar links kijkt, zich rechts van het middelpunt bevindt. Zodoende is het beeld opgedeeld in, vanuit het middelpunt, rechts de persoon en links de (abstracte) kijkrichting van de persoon.
Ei vindt deze van-horen-zeggen theorie (zoals Ei die omschrijft) terugkomen in het beeld van Rolfje en Sjoerd. Ei vindt de diagonale lijnen, de horizontale lijn, de verticale lijn en het middelpunt interessant ingevuld. Doordat in het bijna-middelpunt een neutraal gekleurd bedlampje staat, vindt Ei het een spil die de diagonale blauwe lijn versterkt. Een diagonale lijn die de verticale verdeling doorbreekt van Rolfje links en Sjoerd rechts. Het grijs van de telefoon in het midden-onder komt terug in de trui van Sjoerd rechtsonder, en die neutrale trui is in verhouding met het neutrale schilderij linksboven. Vindt Ei, tenminste.
Ei meent deze esthetische theorie ook te zien in tekenwerk van Barks. Een beeldinvulling waarin met zo'n lijnen-verdeling gewerkt en gespeeld is. Hulde, dus.
Bij beoordeling van beelden (strips, foto's, films, etc.) gaat Ei vaak automatisch op zoek naar zo'n verdeling. Is de verdeling afwezig dan vindt Ei het resultaat al gauw minder geslaagd.
Overigens vindt Ei dat de lijnen-verdeling ook te zien is in de eerste drie Live Shows. Rolfje en Tim bevinden zich daar vaak in een diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven.
Snapt iemand wat Ei bedoelt? Of zit Ei maar wat te orakelen?
Over de inhoud van Live Show 4, inclusief tussenfilmpjes:
- Bij 01:00 en 04:05 dragen Luuk en Sjoerd een bord met een vrijwel onleesbare tekst ("reclame") erop geschreven. Ei zou hier in de montage een beeldtekst overheen zetten, zodat het bord als blanco achtergrond fungeert. Zoals bijvoorbeeld is gedaan met de witte kast waarop een zwarte tekst ("15 cent!") verschijnt. (03:14)
- Bij 01:06 betreurt Ei het gebruik van een echt bestaand merk. En dat het om alcohol gaat.
- Ei vindt de prijsstijging bij 02:06 grappig. De manier hoe Sjoerd corrigeert en hoe in beeldtekst de prijs daarop verspringt van "€5,95" naar "€5,99". Ook het wegkijken van de kijker bij 02:16 vindt Ei grappig. Ook het salto-trucje van Luuk met het kratje (02:21) vlak voor de beeldovergang vindt Ei sterk.
Verder vindt Ei dat deze reclame weinig inhoud heeft. 't Gaat al vrij snel over Rolfje, wat het voor Ei teveel "ons kent ons" maakt. En Ei ziet weinig grappigs in hondjes met kratten, als daar niets mee gedaan wordt. Waarom zou Rolfje zo'n mini-krat nodig hebben? Een bierkrat nog wel? Volgens Ei geeft Luuk de beurt gauw aan "professor" Sjoerd, in de hoop dat die er wat van eh.. brouwt. Even lijkt het ergens heen te gaan. Maar dan gaat het weer over Rolfje, of die fietsen kan. En ondertussen tikt de reclame-zendtijd maar door, alsof het niets kost. Van zo'n TellSell-achtige reclame moet meer te maken zijn, denkt Ei.
- Zoals gezegd vindt Ei de verdwijntruc heel grappig. De meligheid van Luuk en Sjoerd, waaronder hun gelach, werkt hier aanstekelijk.
Overigens had volgens Ei de truc overtuigend kunnen zijn als de schuurdeur al die tijd had opengestaan. Of als Luuk op een hoek zou staan waarachter Sjoerd zich kan verstoppen.
- De kastreclame bij 02:58 vindt Ei te lang uitgesponnen. Ei ziet lang en breed aankomen dat er iets of iemand uit die kast gaat komen. En vanaf het moment dat het is gebeurd wordt de reclame stuurloos tot aan de beeldtekst-grap bij 03:51 ("0900-SJOERD" met daaronder "bellen op eigen risico"). De enige grap waar Ei echt om kon lachen in dit filmpje.
Misschien had er in plaats van "ongedierte" iets gedaan kunnen worden met als beeldspraak "een lijk in de kast hebben"?
- In het vervolg van de Live Show wordt Sjoerd telefonisch onderbroken door iemand die blijkbaar potten mayonaise te koop aanbiedt. (04:34) Later wordt Sjoerd weer onderbroken, ditmaal over potten van vijf kilo. (05:32) Misschien had hiermee wat meer gedaan kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld een vraag van Rolfje waarom Sjoerd geen mayonaise wil, en daar een heel gesprek van te maken. Zodat Sjoerd dus ook door Rolfje onderbroken wordt over mayonaise. Misschien zelfs herhaaldelijk. Zodat Sjoerd meer moeite heeft om zijn verhaaltje over het rode licht te vertellen, en zodoende baalt van zowel die beller als Rolfje. Dat soort spanning mist Ei nu.
Die mayonaise zou een heel eigen leven kunnen gaan leiden. Misschien zou Sjoerd kunnen vertellen aan Rolfje dat hij door eerdere telefoontjes al een huis vol potten mayonaise heeft. Rolfje zou dan kunnen zeggen dat hij (Rolfje) zich per telefoon nooit iets zou aan laten smeren, door niemand. Zelfs niet door die Arie. Op een moment dat Sjoerd weg is kan dan de telefoon gaan en ook Rolfje overrompeld worden door een aantrekkelijke mayonaise-aanbieding. Zodat ook Rolfje met potten mayonaise zit. Iets in die richting. Om maar ter plekke iets van een sub-verhaallijn te verzinnen rondom mayonaise.
- Bij 05:07 vertelt Sjoerd een verhaal over een agent die bij rood licht staat. Ei kent een column van Nijgh waarin ook zoiets staat. 'Door rood', 10 februari 1987. Fragment:
Ik had op weg naar de stad zelf een kleine aanvaring met het gezag. Op een tweewieler ga je niet wachten voor het stoplicht, als je rechtsaf moet. Dus reden ze me bij de volgende kruising klem, twee jongens in een burgerauto, die hun pet listig hadden afgezet om op gewone mensen te lijken. Een beetje onsportieve truc, het is zelfs de vraag of petloos in een gewone auto rondrijden niet onder uitlokking van strafbare feiten valt.
'Heeft u dat rode licht niet gezien,' begon de ene agent. Ik wist wat er ging komen, de andere agent zou dan vragen: 'En weet u wel wat dat rode licht betekent?' Enzovoorts, stijl lagere school. Ik vond mezelf te oud voor het grapje. Ik had er geen zin in, deze keer.
'Jazeker heb ik dat rode licht gezien,' zei ik, 'ik heb alleen jou niet gezien.' Ze zwegen onthutst. Natuurlijk weten ze wel dat het zo in elkaar zit, maar om de waarheid zo maar recht voor je raap te krijgen...
'Dus als u ons had gezien, was u niet door het rode licht gereden?'
'Precies.'
Je zag ze denken. Dit zou betekenen dat verkeerslichten alleen maar effect hebben als er een agent naast gaat staan, terwijl ze zijn uitgevonden om die agent te vervangen.
Rood licht wilde dus zeggen: kijk uit of er politie aankomt, zo nee, kijk dan uit of er geen verkeer aankomt en rijd door. Groen licht zou dan hetzelfde betekenen: kijk uit of er politie aankomt, zo nee, kijk dan of er iemand door rood licht gaat en rij dan verder. Mismoedig gingen ze weg, met te grote petten.
- Na het tweede telefoontje van Arie/Bombarie krijgt Rolfje een lachbui die blijft voortduren. (05:46) Een reactie die een interessant contrast geeft met balende Sjoerd, die Rolfje aanhoudend blijft vragen waarom Rolfje zo moet lachen. Rolfje legt uit dat hij Sjoerd grappig vindt met zijn "Arie Bombarie". Waarop Sjoerd zegt dat hij (Sjoerd) de grap zelf niet zo leuk vindt. (06:18) Dat afkeuren van die eigen grap, in plaats van gevleid te zijn, vindt Ei grappig.
Daarop blijft Rolfje doorlachen om Sjoerd. Ei vindt het jammer dat Sjoerd hier niets mee doet en wacht tot Rolfje klaar is met lachen. (06:31) Sjoerd had hier steeds bozer kunnen worden, waarover Rolfje steeds meer had kunnen gaan lachen. Wat is die Sjoerd toch grappig als hij boos is, hihihihihi. Als Sjoerd dan almaar bozer wordt en Rolfje almaar harder gaat lachen, ontstaat volgens Ei een komische situatie die je kunt uitbuiten. Misschien kan Sjoerd dan uiteindelijk boos weglopen, waarop plotseling eenzame Rolfje het lachen vergaat. En precies dan gaat de telefoon... (Arie Bombarie weer.)
- Bij 06:44 zegt Sjoerd woest op Arie te zijn. Niettemin geeft Sjoerd geen krimp als Arie/Bombarie in een plotselinge oproep van Rolfje wordt uitgenodigd om naar de studio te komen. (07:02) Rolfje geeft als reden dat ze dan niet meer met Sjoerd hoeven te bellen. Maar zit Sjoerd dan wel op bezoek te wachten? Is bezoek niet veel erger dan telefoontjes?
- Vanaf 07:14 vindt Ei de Live Show inzakken in een "ons kent ons". Op de vraag wat Sjoerd's favoriete programma is, antwoordt hij dat het FluitketelTV is, met op de tweede plaats de Rolfje Live Show. Is Sjoerd hier een gast, of een medewerker die zichzelf complimenteert? Daarna begint Rolfje over een "Piratenlied" dat voor de kijker onbekend blijft. Op momenten als deze lijkt het Ei alsof men, als men niets meer te zeggen heeft, dan maar naar FluitketelTV of Rolfje gaat verwijzen. Misschien zou dit aardig kunnen worden als een parodie op komkommernieuws? Dan heeft het een reden. Al zal ook dan meer inhoud gegeven moeten worden aan zulke verwijzigingen, vindt Ei.
- In het filmpje vanaf 07:56 vindt Ei de beeldtiteling heel mooi en overtuigend gedaan. ("Luuk van den Dam"/ "correspondent")
Het filmpje zelf vindt Ei flauw en leeg uitgewerkt. Er gebeurt eigenlijk niets. Met het gegeven dat je kinderen in een auto kunt achterlaten met kleurpotloden en papier, moet veel meer te doen zijn dan nu gebeurt.
Misschien had Sjoerd "HELP" kunnen schrijven op dat papier, en hadden alle ramen met dergelijke "tekeningen" beplakt kunnen zijn, met teksten als "LAAT ME ERUIT!". En misschien had Sjoerd rustig kunnen zijn doordat hij inmiddels bewusteloos of zelfs morsdood is.
- De aftiteling vindt Ei mooi gedaan. (08:35)
Samengevat: Vooral de aankleding van deze show vindt Ei goed gedaan. Ook de variatie van filmpjes vindt Ei goed. Maar aan de inhoud kan volgens Ei nog veel toegevoegd worden.
Genoeg gewauwel van Ei. Voor dit moment, tenminste.
Een stap verder en Ei zit beeldje voor beeldje te recenseren.