Filmidee: 'Don Quichotte'

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Caspar » wo jan 27, 2010 11:06 pm

Een ridder raakt verdwaald in onze moderne samenleving:
Ridder staat op een groot plein handschoenen naar mensen toe te werpen (wat in de middeleeuwen een uitdaging betekende). Hij voelt zich niet serieus genomen en genegeerd. Na een tijdje loopt er een mooi meisje langs dat haar neus snuit in een zakdoek. De ridder vindt de zakdoek en maakt er zijn queeste van het meisje te vinden en haar te trouwen. Tijdens zijn missie stuit hij steeds op problemen in onze samenleving. Zo wordt onze wereld vanuit een ander perspectief voorgesteld.

Dat is ongeveer het centrale idee. Ik wil er een soort serie van maken en in enkele delen uitwerken, waarbij elk deel natuurlijk een onderwerp centraal staat (ridder op het plein, met het openbaar vervoer, 'kastelen', etc.). Ik ben benieuwd naar de meningen en ideeen van bijvoorbeeld Ei maar ook andere McDrake leden, hoe ik de film verder kan uitwerken en beter kan maken, ideeen voor leuke scenes of personages enzovoorts. Gewoon wat hulp dus.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jan 28, 2010 9:38 am

Uitstekend idee. Don Quichotte als de verdwaasde ridder die uit de tijd is vind ik een erg boeiend thema. Ook wel vergelijkbaar met de Ridder ter Geit, in zekere zin. Ik denk dat je het beginprincipe al goed uitgedacht hebt.

Waar je aan zou kunnen denken is het toevoegen van een Sancho Panza-figuur. Een arm mannetje die noodgedwongen voor een beetje geld in de gekte van de ridder mee moet gaan, terwijl hij wél beter weet. Kan voor een leuke dynamiek zorgen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Caspar » do jan 28, 2010 6:35 pm

Dat was inderdaad al het idee. Het kan bijvoorbeeld iemand zijn die erg is begaan met het lot van de armen, maar zelf ook arm is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat Ridder die tegenkomt in de tram. Ik zie het al helemaal voor me:

Eerst proeert de ridder met moeite in de tram binnen te komen. Hij is natuurlijk angstig dus stapt soms ook snel weer uit. Uiteindelijk zit hij in de tram en helemaal in paniek (nagelbijten en nerveuze tikjes, etc.) kijkt hij uit het raam. Dan komt SP naast hem zitten. Die vraagt 'Waar moet u eruit?'. De ridder schrikt zich helemaal te pletter en raakt volledig in paniek, staat met veel kabaal op en zegt 'ik moet er HIER uit' en rent de tram uit.

Dan loopt hij even over straat en even later duikt SP (want hij zag dat de ridder hulp kon gebruiken) weer op waarna ze een beetje vrienden worden.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ei » vr jan 29, 2010 2:34 am

Caspar schreef:Ik ben benieuwd naar de meningen en ideeen van bijvoorbeeld Ei maar ook andere McDrake leden, hoe ik de film verder kan uitwerken en beter kan maken, ideeen voor leuke scenes of personages enzovoorts. Gewoon wat hulp dus.

Ken je de film 'Monty Python and the Holy Grail', uit 1975? Deze bevat Koning Arthur als enigszins verdwaasde ridder.
Op YouTube is de complete film te vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=NjCdWz65iuk

Hoe wil je jouw ridder vormgeven? Met middeleeuwse kleding?
En wat gebruik je als paard? Een creatieve, komische manier om goedkoop een paard neer te zetten is al gebruikt in 'The Holy Grail'. :)
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 29, 2010 9:37 am

Dan zou ik de SP-figuur een vriendelijke persoon maken die lijdzaam alles zal gaan ondergaan. Iemand waarmee de kijker mee kan leven.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Caspar » vr jan 29, 2010 6:12 pm

The Holy Grail heb ik een stuk of 3 keer gezien. Ik denk dat mijn ridder wel middeleeuws-achtige kleding aanheeft. Niet heel overdreven (harnas etc.), maar wel gewoon een zwaard en een cape en bijvoorbeeld een wit shirt met een rood kruis erop.

Dat vind ik een goed idee Ridder ter Geit :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Duckfan van McDrake Disne » vr jan 29, 2010 6:36 pm

Hoe raakt de ridder eigenlijk verdwaald in de eenentwintigste eeuw? En kun je een specifieke datum noemen? En plaats? Want "moderne samenleving" kan betekenen Sydney, 12 juni 2015, of New York, 17 december 1999. Dan kan de ridder terug naar het verleden gaan op 1 januari 2000.
Duckfan van McDrake Disne
Member
 
Berichten: 241
Geregistreerd: ma okt 20, 2008 7:57 pm
Woonplaats: Hier (Frans voor gisteren)

Berichtdoor Duckfan van McDrake Disne » vr jan 29, 2010 6:52 pm

Okee, jij hebt het verhaal al, ik bedenk er iets smeuigs omheen.
Dorestad, 1 april 999.
Ridder Don Kiesjot haalt weer eens een grap uit met iemand. Deze keer is de mysterieuze tovenaar aan de beurt. Deze wordt kwaad en betovert hem zo dat hij 10 eeuwen lang geen grappen kan uithalen. De ridder gaat terug naar de stad en gooit handschoenen om voor de grap te duelleren. Ineens wordt alles wazig...

Wijk bij Duurstede, 1 april 1999.
Henk van Don heeft zojuist zijn hele familielijn uitgepluist. Hoe zijn betovergrootvader als arme boer naar de stad verhuisde. Hoe de familie daarvoor steeds armer werd. Hoe een vooraanstaande koopman al z'n geld verloor in 1672. Hoe een edelman na de Middeleeuwen koopman wordt. Hoe een of andere Don Kiesjot in 996 de koning heeft gered en daardoor een edelman werd. Hoe hij, na de geboorte van zijn zoontje verdween. Er staat zelfs een afbeelding bij. De wind steekt op, maar heel plaatselijk. Op het plein tegenover hem draait een klein wervelwindje. En uit die wervelwind stapt- zijn voorvader! Nog steeds gooit hij zakdoekjes op de grond. Een meisje pakt het op en snuit er in.

Samen met professor de Boer gaat Henk proberen Don naar de toekomst te sturen. Hij is bang dat hij anders nooit geboren zal worden. Het meisje (Van Don's buurmeisje) rijdt in een grote vrachtwagen weg. Ze gaat naar Canada verhuizen. Don springt er bovenop. Nu moeten Van Don en De Boer naar Canada, om Kiesjot tegen te houden, en terug naar Wijk bij Duurstede voor het 1 januari is. Dan, alleen dan, is er genoeg "nieuwjaarsenergie" om Kiesjot terug sturen naar 999 (of 1000, ligt eraan hoe je het bekijkt). Alleen... dit duurt langer dan het lijkt.
Duckfan van McDrake Disne
Member
 
Berichten: 241
Geregistreerd: ma okt 20, 2008 7:57 pm
Woonplaats: Hier (Frans voor gisteren)

Berichtdoor Caspar » vr jan 29, 2010 8:36 pm

Hmmm, ik ben niet zo dol op de jaartallen enzo. Dat is toch niet nodig, en kan zelfs belemmerend werken, voor het verhaal?

De oorsprong van onze ridder is inderdaad wel wat om over na te denken. Want dat wij bij SUperzwerfman een beetje te snel uitgewerkt en daardoor ontstonden er veel gaten.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Duckfan van McDrake Disne » za jan 30, 2010 12:44 pm

Geen probleem als je mijn idee niet wilt gebruiken hoor.
Duckfan van McDrake Disne
Member
 
Berichten: 241
Geregistreerd: ma okt 20, 2008 7:57 pm
Woonplaats: Hier (Frans voor gisteren)

Berichtdoor Ei » zo jan 31, 2010 5:15 pm

Duckfan van McDrake Disne schreef:Geen probleem als je mijn idee niet wilt gebruiken hoor.

Ei vindt dat idee wel leuk. Doet overigens een beetje denken aan Oena Duck.
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm


Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron