Geloven 3.0

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 01, 2008 12:20 pm

Daniel73 schreef:Vanwaar die grote verandering in het Nieuwe Testament? Het volk Israël kan verschillen van het volk van Jezus. Een Israëliër hoeft immers geen christen te zijn.

God hield zijn belofte door de Verlosser voor alle mensen te sturen. Omdat niemand zich kon redden door zijn eigen daden. Ook zijn eigen volk niet.

Daniel schreef:Door deze significante verandering zijn Israëliërs van het Oude Testament hun god kwijt in het Nieuwe Testament. Een Israëliër die weigert in Jezus te geloven is dus, ondanks het Oude Testament, alsnog een goddeloze.
Zo ontstaat er een verschil tussen Jezus en de Joden. Terwijl Jezus zelf een Jood was.
Het Nieuwe Testament berooft Joden van hun geloof. Als je als christen het Nieuwe Testament leest kun je spontaan een hekel krijgen aan Joden, die de "heilige" Jezus bekritiseren. Wat hebben die gemene Joden zich misdragen door Jezus aan te pakken. Alsof het normaal is zo'n Jezus even hun geloof komt jatten en het toewendt om zichzelf te laten vereren.

De Joden zijn ook gewoon mensen, niet veel beter of slechter dan de rest van ons. Ik geloof dat christenen die de bijbel lezen het doorgaans zo'n beetje op die manier zien. Sommige geloven wel in Jezus en sommigen niet.

Daniel schreef:En nu is een Jood die weigert in Jezus te geloven, een goddeloos persoon. God heeft genade met "iedereen die in Jezus gelooft". Zodoende is Ridder ter Geit de Nederlander tot Gods volk verkoren, en zit een Jood in Israël in het duister.

Christenen hebben andermans geloof geroofd, en met dat geroofde geloof hebben ze eeuwenlang gemoord en gemarteld. Ze hebben zelfs mensen vermoord van wie ze hun geloof hebben gejat. (Was Hitler geen christen?) Die talloze zonden in naam van Jezus roepen toch op tot bescheidenheid vind ik.

Hitlers acties waren niet in naam van Jezus, maar voor het belang van Duitsland (vond hij). Hitler was zelf geloof ik trouwens half-Joods.

Daniel schreef:Wie kan er trots zijn een christen te zijn? Kunnen christenen echt rekenen op god's genade, denk je? Christenen hebben zichzelf uitgenodigd, door middel van hun Nieuwe Testament. Maar zoals bij de kruisiging bleek, had god maar weinig interesse in Jezus. Terwijl god in het Oude Testament wel reageerde op Mozes en Elia. Rara, hoe kan dat?

In de Bijbel staat als kritiek op Jezus genoteerd, dat hij een getuigenis over zichzelf aflegde. De Joden verklaarden Jezus bezeten, staat er genoteerd. Ook staat er dat Jezus alcohol dronk, en dat hij agressief kon zijn jegens de toenmalige kerk.
Wie zegt dat god op Jezus zat te wachten? Probeer daar maar bewijs van te vinden buiten dat "Nieuwe Testament". De zogenaamde voorspellingen uit het Oude zijn gemaakt door een uiterst geforceerde "quote mining" en door verkeerd citeren (frauderen) in het Nieuwe Testament. Heb je dat onderzocht, hoe duister het Nieuwe Testament eigenlijk is?

Dat is een kwestie van geloven. Dat God Jezus in de steek liet aan het kruis was omdat Hij even de zonden van iedereen moest dragen.

Daniel schreef:Wat doe jij, met een god die eigenlijk van een ander volk is? In feite geloof je in niets meer dan in ene Jezus, die door het échte "Gods volk" als een godslasteraar werd gezien. Hoe kun je geloven dat Jezus geen praatjesmaker was?

Léés de Bijbel. Op z'n minst hele bladzijdes. Niet van die bijeen geraapte citaatjes die door een dominee aan elkaar gelijmd worden. Je hebt me zelf gewezen op de zonen van de goden in Genesis. Maar als het puntje bij paaltje komt, lijk je je eigen kennis totaal te negeren omwille van het krijgen van een "high" gevoel. Dan is god ineens Jezus en het licht, etc. En dan zeg je: "Wij zijn het volk Gods. Geloof dit nu maar."

Je schrijft: "Geloof dit nu maar." Hoezo "maar"?
Geloof jij het zelf, Ridder ter Geit?

God heeft iedereen geschapen. Het Joodse volk was uitverkoren, maar God is natuurlijk ieders God. Ik heb getwijfeld en moeite met somige passage's uit de Bijbel gehad, maar als ik in de Bijbel lees (ik lees daadwerkelijk de hele bijbel en heb deze al eens helemaal uit gehad, ben toen overnieuw begonnen) raak ik overtuigd. Overtuigd door de sterke waarheid en menselijkheid van het Woord. In de Psalmen, bijvoorbeeld, de diepe menselijkheid van David.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Heilsoldaat » vr feb 01, 2008 12:30 pm

Daniel73 schreef:Kan het nog gekker worden? Wat ben jij griezelig op deze manier, Heilsoldaat.
Heb je kindsoldaten nodig voor je heilige oorlog? :/

Wij noemen dat 'jongsoldaten'.

Daniel schreef:Een verband tussen religie en vechten leggen alsof het een "goede kwestie" betreft, vind ik kwalijk.

Twee vragen aan Heilsoldaat:
- Kan Heilsoldaat voorbeelden noemen van "goede kwesties" waar het leger "soms"(!) voor strijdt?
- Mag een leger strijden omwille van "het licht van God"?

- Wederopbouw van een land.
- Geen leger die daadwerkelijk fysiek geweld gebruikt.

Je moet het deels zien als iets van die tijd. Het leger werfde mensen en zo kwam William Booth op het idee om op zo'n manier ook te werven, voor het goede.
Heilsoldaat
Member
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 8:42 pm

Berichtdoor Heilsoldaat » vr feb 01, 2008 12:32 pm

Daniel73 schreef:Nu ik de berichten van William Booth en Heilsoldaat heb gelezen, twijfel ik aan de onschuld van de naamgeving van het "Leger Des Heils" en hun "Strijdkreet". Vanwaar de moedwillige associatie met "duisternis"?
Wil het Leger Des Heils strijden tegen armoede of gaat het meer om strijden voor "het licht van God"? Worden zodoende mensen geëvangeliseerd die aan lagerwal zitten, op hun zwakst zijn en eigenlijk geen kant meer op kunnen? Hoe vrijblijvend is de strijd van Leger Des Heils tegen armoede? Is de liefdadigheid bedoeld om de armen te helpen of om ene Jezus te promoten? Daar zit een groot verschil tussen. Ik zou dat graag willen weten voordat ik weer geld geef aan zo'n "Leger".

Het gaat om beiden. Ze geven heil op twee manieren.
Heilsoldaat
Member
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 8:42 pm

Berichtdoor Heilsoldaat » vr feb 01, 2008 12:38 pm

Daniel73 schreef:Hoe weten jullie zo zeker dat wat jullie brengen echt "heil" is? Het zogenaamde "licht van God" heeft mensen veel ellende bezorgd, tot op de dag van vandaag. Haat tegen homo's en andere andersdenkenden bijvoorbeeld. Is dat waar jullie voor strijden? Er zijn veel christenen die het "licht van god" als een reden tot homohaat zien. Zie het artikel "Alle mannen van de stad……" voor een voorbeeld van verdeeldheid bij de Christen-Unie.

Wij zijn volledig tegen homo-haat.

Daniel schreef:Dat "licht van god" zoals dat vaak verkondigd wordt, is een oorzaak van veel ellende en armoede. Er zijn vele christenen met een groot huis, twee auto's en weet ik wat voor rijkdom. Maar geen nood, want Jezus zal ze genadig zijn.
Op zo'n manier praat je goed wat slecht is. Geloof maar in Jezus en je kunt rekenen op zijn genade. Zo'n rechter zou elke crimineel wel willen hebben. Vrijspraak gegarandeerd. Lekker makkelijk. Op deze manier draagt Jezus bij aan oorlog op de wereld.

Mensen zondigen juist minder OMDAT ze weten dat Jezus genadig is. In het Leger des Heils zeker.

Daniel schreef:En wat zei Jezus volgens de Bijbel?
Matteüs 10:34
Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Jezus is dus níet gekomen om vrede te brengen. Jezus is gekomen om het zwaard te brengen. En dat is hem wel gelukt.

Dat klopt. Omdat er voor iets groots en belangrijks gestreden moet worden. Het lot van de mensen.

Daniel schreef:Wat zien jullie als geestelijke hulp? Iemand die ongelovig is, is die volgens jullie in nood?

Ja.

Daniel schreef:Waar halen jullie de definitie vandaan dat god geen duisternis is? Gaan jullie mij vertellen wat god precies is en wat niet? Terwijl de Bijbel stelt dat god ondoorgrondelijk s?

Als je stelt dat god geen duisternis is heeft dat verregaande consequenties. Want dan beperk je god in zijn almachtigheid. God zou dan buiten de duisternis vallen, omdat duisternis een gebrek aan licht is. Waar duisternis is, kan geen licht zijn. Want anders is het niet meer duister.
Dus het is kiezen of delen: Is god beperkt tot lichte ruimtes? Of is god almachtig en dus ook duisternis?

God kan de duisternis verlichten.
Heilsoldaat
Member
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 8:42 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di feb 05, 2008 2:50 am

Ridder ter Geit schreef:Ik heb getwijfeld en moeite met somige passage's uit de Bijbel gehad, maar als ik in de Bijbel lees (ik lees daadwerkelijk de hele bijbel en heb deze al eens helemaal uit gehad, ben toen overnieuw begonnen) raak ik overtuigd. Overtuigd door de sterke waarheid en menselijkheid van het Woord. In de Psalmen, bijvoorbeeld, de diepe menselijkheid van David.

Door dit gegeven geinspireerd heb ik afgelopen zondag in de kerk een getuigenis gehouden over mijn gelooftwijfels en waarom ik toch geloof als ik bijbel lees. Was wel toepasselijk. Het ging over gelovigen en ongelovigen en het zout der aarde zijn als christen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » di feb 05, 2008 3:47 pm

Ridder ter Geit schreef:
Ridder ter Geit schreef:Ik heb getwijfeld en moeite met somige passage's uit de Bijbel gehad, maar als ik in de Bijbel lees (ik lees daadwerkelijk de hele bijbel en heb deze al eens helemaal uit gehad, ben toen overnieuw begonnen) raak ik overtuigd. Overtuigd door de sterke waarheid en menselijkheid van het Woord. In de Psalmen, bijvoorbeeld, de diepe menselijkheid van David.

Door dit gegeven geinspireerd heb ik afgelopen zondag in de kerk een getuigenis gehouden over mijn gelooftwijfels en waarom ik toch geloof als ik bijbel lees. Was wel toepasselijk. Het ging over gelovigen en ongelovigen en het zout der aarde zijn als christen.

Mag mij van het hart dat ik op deze manier, als je zo extremistisch praat over gelovigen tegenover ongelovigen, moeite heb om je serieus te nemen? Ik vind je op deze manier angstaanjagend en allesbehalve zout der aarde. Sorry Ridder, maar jij bent op deze manier een type christen dat mij doet gruwen van geloof. Ga vooral zo door, dus.
Laat de mensen maar weten hoe beter jij bent dan een ander, meneer de christen, en hoe kortzichtig je dat onderbouwt. Aha, Ridder ter Geit is beter dan een ongelovige. Een ongelovige is smakeloos en flauw, maar een christen is het zout der aarde. Mag ik een emmer?
Dit zijn nou typische de overtuigingen waardoor oorlogen kunnen ontstaan. Als was het maar omdat je een dappere poging doet om een groot deel van de mensheid als inferieur aan jezelf te bestempelen. Je hangt een hatelijk, volksmennerig, zwart-wit verhaaltje op over hoe goed een christen is ten opzichte van andersdenkenden.

Een christen mag volgens de Bijbel niet oordelen, maar niettemin lusten ze er toch pap van. Zo overtuigd zijn ze van de waarheid van Jezus.
Wat zei Jezus ook al weer, over een balk in je eigen ogen? Heb jij de jouwe al verwijderd? Nee dus.

Je oordeelt over god (die volgens jou "licht" zou zijn). Je oordeelt over Jezus (wiens bedoelingen jij invult m.b.t. het "zwaard"). Je oordeelt over gelovigen en over ongelovigen.
Ik hoop dat mensen die mij nu te hard vinden, ook lezen hoe grof en totalitair je kan zijn als christen. Heel jammer. Ridder, het lijkt mij alsof dat christelijke geloof ten koste gaat van je karakter en je menselijkheid.

En waar baseer je die oordelen op? Je geeft geen antwoord op vragen over je eigen vage stellingen. Je vertelt hoe "overtuigd" je bent, en dat je de Bijbel van kaft tot kaft hebt gelezen, en toch ga je voorbij aan een uitleg van je eigen stelling dat god licht is in duisternis. Wat de duisternis is en wie daar dan voor verantwoordelijk is in jouw zwart-witte wereld, dat negeer je.

Eerder in dit topic heb je zelf gewezen op een duistere kant van de Bijbel, of deze tenminste beaamd. Zoals god's sabotage van het werk aan de toren van Babel, en de zonen van de goden die omgang hebben met mensen. (Beide in Genesis.) Dominees hebben moeite met zulke passages, volgens Ridder. Niettemin is Ridder toch "overtuigd". Rara, hoe kan dat?

Je probeert je publiek te overtuigen met: "Geloof dit nu maar." Ben jij dan het zout der aarde? Met zo'n flauw, discriminerend verhaaltje?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Heilsoldaat » di feb 05, 2008 4:39 pm

De uitspraken rond het zout der aarde zijn er vooral op gericht dat we proberen een positief verschil te maken. Niet dat we ons beter achten dan anderen. Volgens christenen is iedereen 'een parel in Gods hand'. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat een christen beter is dan anderen. Ik vind veel christenen vaak juist irritant omdat ze denken van alles maar beter te weten, persoonlijk. Ik vind anderen willen laten zien wat je aan geloof kan hebben wat anders dan het denken allemaal beter te weten. Wat ik overigens invul qua God en Jezus, dat zijn volgens mij mogelijke verklaringen. Die volgen meestal op mensen die uiten dat iets niet klopt. Om een mogelijkheid aan te geven waarin het wel zou kunnen kloppen.
Ik heb het inderdaad moeilijk met sommige delen van de bijbel. Daarom probeer ik aan te geven hoe ik het toch kan ervaren als zijnde waar.
Heilsoldaat
Member
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 8:42 pm

Berichtdoor Heilsoldaat » di feb 05, 2008 4:40 pm

Dit bovenstaande was bedoeld als post van 'Ridder ter Geit'.
Heilsoldaat
Member
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 8:42 pm

Berichtdoor Nico de Mus » vr feb 29, 2008 4:58 pm

@Heilsoldaat en Ridder ter Geit

Is God almachtig?
Kan God een steen scheppen die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet kan tillen?
Nico de Mus
 

Berichtdoor Rockerduck » zo maart 02, 2008 2:57 am

George Carlin- Religion is bullshit
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Van hem heeft Bill Maher het geleerd. Ik ben onder de indruk. Zó goed doordacht.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Zimma » zo maart 02, 2008 4:31 pm

Rockerduck schreef:George Carlin- Religion is bullshit
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Van hem heeft Bill Maher het geleerd. Ik ben onder de indruk. Zó goed doordacht.

Rockerduck komt van de duivel. De engelen van de Zoon des mensen zullen hem straffen. Rockerduck zal uitgeworpen worden in de vurige oven. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

Matteüs 13:37-43
Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen; de akker is de wereld; het goede zaad, dat zijn de kinderen van het Koninkrijk; het onkruid zijn de kinderen van de boze; de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding der wereld; de maaiers zijn de engelen. Zoals nu het onkruid verzameld wordt en met vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het Koninkrijk huns Vaders. Wie oren heeft, die hore!
Zimma
 

Berichtdoor Daniel73 » ma maart 03, 2008 12:02 am

Rockerduck schreef:George Carlin- Religion is bullshit
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Van hem heeft Bill Maher het geleerd. Ik ben onder de indruk. Zó goed doordacht.

Rockerduck, ben jij gelovig of atheïst? (Je was/bent katholiek?)
In hoeverre vind je religie echt onzin?

- Geloof je op een of andere manier dat er "iets" meer is?
- Geloof je dat je na je lichamelijke dood voorleeft? Dat er "leven na de dood" voor je is?
- Geloof je op de een of andere manier in geesten? Geesten die je kunt oproepen, bijvoorbeeld?
- Geloof je dat je misschien, hoe minimaal ook, het risico loopt dat je door verkeerd gedrag (wat dan ook) na je dood gestraft zult worden?

Ik ben behalve van Rockerduck ook benieuwd hoe anderen op vragen als deze zouden antwoorden.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Heilsoldaat » ma maart 03, 2008 5:50 pm

Nico de Mus schreef:@Heilsoldaat en Ridder ter Geit

Is God almachtig?
Kan God een steen scheppen die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet kan tillen?

Almacht is niet te vatten in aardse logica.
Heilsoldaat
Member
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 8:42 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma maart 03, 2008 11:29 pm

Heilsoldaat schreef:
Nico de Mus schreef:Is God almachtig?
Kan God een steen scheppen die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet kan tillen?

Almacht is niet te vatten in aardse logica.

- Hoe kun je dan stellen dat god almachtig is, als je een aards woord als "almacht" toch niet kan vatten in aardse logica? Waar heb je het dan over?
- Wat wil je zeggen met "aardse logica"? Schuif je je logica opzij om te geloven? Wat is dan het verschil met waanzin?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Heilsoldaat » di maart 04, 2008 11:54 am

Met almacht vat je dat iets hoger is dan het aardse. Aardse logica is wel toepasbaar op het geloof, maar niet op een begrip dat de aardse logica ontstijgt, zoals almacht.
Heilsoldaat
Member
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 8:42 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron