Deze bevat vanaf 05:52 alleen ruis.
Caspar schreef:Ei schreef:Wat zijn de voornamen van de spelers in 'Superzwerfman 2'? Kan Caspar een rolverdeling geven?
Superzwerfman = Caspar
booteigenaar = vader Andreas
vrouw booteigenaar = moeder Judith
bungalow-eigenaresse & vrouw in trappenhuis & makelaar & oudste dochter booteigenaar = jongere, oudste zus Eline
jongste dochter booteigenaar = jongste zus Lisa
camera = Sophie
Caspar schreef:Ei schreef:- De eerste 1:36 minuten tonen "audities" en blijkbaar vooral spontane beelden van mensen die aan 'Superzwerfman 2' meewerken.
Ja, het was niet echt grappig bedoeld, Sophie had gewoon even zin om wat te filmen, maar het is wel erg leuk geworden.
Caspar schreef:Ei schreef:- Bij 1:37 begint een buitenopname, van twee rotte bananenschillen. Hoort dat bij Superzwerfman? Komt Superzwerfman daar op af, bijvoorbeeld?
Die zagen we toevallig liggen, en het paste wel goed bij de rest, maar heeft verder niks te maken met de film.
Caspar schreef:Ei schreef:Hoe komt Superzwerfman ineens aan een bril? Ironischerwijs is Caspar tijdens de "audities" zonder bril te zien. Ei neemt aan dat Caspar meer geld heeft dan Superzwerfman. Was het dan niet logischer geweest om armoedige Superzwerfman zonder bril te houden, en rijke Caspar een bril te laten dragen? Ei vindt dat Superzwerfman door de bril een beschaafdere indruk maakt dan zonder. En hoe komt Superzwerfman ineens aan die bril? Gestolen of zo? Ei mist uitleg. In de eerste 'Superzwerfman' heeft Superzwerfman geen bril en nu ineens wel.
Da's inderdaad niet echt slim van ons. Maar er valt altijd nog wat op te verzinnen, misschien had hij bijvoorbeeld al een bril toen hij uit huis ging, maar heeft hij die niet altijd op.
Caspar schreef:Ei schreef:Of laat vader Andres zijn boot altijd open? Dan kunnen ook anderen bij de reserve-sleutels.
Ik denk het wel, hoe komt Superzwerfman anders binnen?
Caspar schreef:Ei schreef:Maar waarom staat Superzwerfman te timmeren aan een bungalow die hij heeft gevonden? Een bungalow, nota bene. Dat getimmer is vragen om ontdekt te worden. En aan de stem van de eigenaresse te horen, is zij netter dan Superzwerfman.
Die eigenaresse is cameravrouw Sophie. Mijn zusje Eline filmt deze scene.Ei schreef:Waar de scène met de boot goed werkte voor Ei, vindt Ei deze scène zwak. Wat doet Superzwerfman bij zo'n bungalow op zo'n manier? Waarom is Superzwerfman niet gaan slapen, zoals op de boot? Houdt Superzwerfman van werken? Daar lijkt het wel op, met zo'n bui om te gaan verbouwen.
Tja, het is niet echt een normaal iets, maar wel Superzwerfman-achtig. Hij doet soms gewoon dingen die nergens op slaan.Ei schreef:Ei vindt de eigenaresse goed en overtuigend gespeeld. Maar uit haar reactie blijkt dat ook zij niet snapt waar Superzwerfman daar mee bezig is.
Vind je het gek, als er een zwerver op jou mini-bungalow zou timmeren zou je het ook niet snappen
Caspar schreef:Ei schreef:Wat voor Ei afbreuk doet is dat de vrouw zegt dat het trappenhuis haar "huis" is. Is de boedeling dat we hier een trappenhuis zien of een huis? Misschien had de vrouw kunnen zeggen: "'t Is mijn flat!"
Ja, maar da's een klein detail. Natuurlijk zijn die ook belangrijk, maar in dit geval wel minder, want huis kan je ook opvatten als iets waar je woont, en ze woont toch wel in die flat
Caspar schreef:Ei schreef:- Bij 9:21 begint een scène waarin Superzwerfman meteen weer in een flat is. Dat vindt Ei een matige overgang. Hier gaat de film zwalken. Superzwerfman gaat een lift in en loopt even later over een galerij. Wat doet hij daar? Hier wordt het Ei te vaag. Had Superzwerfman dan minstens hardop tegen zichzelf laten praten, of had er een voice-over bij gezet. Nu lijkt deze scène een verlengde van de voorgaande flatscène. Ei mist iets dat de twee scènes uit elkaar houdt.
Dat stukje met die lift klopt sowieso niet en kan er wel uitgeknipt worden. Dan is het inderdaad vreemd dat Superzwerfman in een flat is, maar hij kan naar een andere flat zijn gegaan om het daar te proberen. Maar het is inderdaad onduidelijk.
Naast enkele, maar niet alle, karakteristieke Dogma-regels, wordt de film ook gekenmerkt door het ontbreken van gebouwen. De hele film speelt zich af in Dogville dat wordt uitgebeeld door een platte set waarbij de huizen worden aangegeven door witte lijnen op de grond. Tevens zijn de namen van de bewoners op de grond geschreven. Tijdens de scènes ziet men in de achtergrond dan ook de andere dorpsbewoners in hun 'huizen' rustig hun bezigheden hebben. Von Trier maakt echter slechts enkele keren specifiek gebruik van de 'doorzichtigheid' van het dorp bijvoorbeeld tijdens een verkrachtingsscène zoomt de camera uit en zien we op de voorgrond dorpsgenoten die nietsvermoedend hun ding doen. Dogville is opgezet in een grote fabriekshal en daarbuiten is niet gefilmd.
Caspar schreef:Tot zover Ei's beoordeling van deel 2.1.
Hartelijk bedankt. Volgens mij zijn we het in grote lijnen wel met elkaar eens en je wijst me soms op dingen die voor de volgende keer heel handig kunnen zijn.
Luuk schreef:Hier mijn mening over 2.1:
Het begin was grappig met die audities, Superzwerfman die helemaal blij is omdat hij de rol van Superzwerfman gekregen heeft.
De bootscéne was geweldig, hebben jullie die sleutels nog terug gevonden? Ook heel erg grappig is die trap van de booteigenaar bij 06:09.
Ook het stuk met de bungalow is mooi gefilmd met die zonnestralen, dat geeft een erg realistisch beeld. Ook het geklungel met die tassen is leuk bedacht. Straks zal ik 2.2 beoordelen.
Ei schreef:[audities] Heeft deze gezellige drukte echt op een zondagmorgen plaatsgevonden?
Ei schreef:[beeld van een bananenschil] Misschien kun je zulke beelden van afval gebruiken als intermezzo's. Zodat je tussen scènes in, een "sfeer"beeld laat zien van een vuilnisbak, of een fles die in het water drijft, etc. Bijvoorbeeld tussen het ene spelbedrijf en het andere. Je zou er dan eventueel tekst overheen kunnen zetten en een voice-over.
Ei schreef:[Superzwerfman's verleden]
Ei schreef:Ei denkt aan parodie op bv. Disney-strips zoals die van Rosa, waarin "uitleg" gegeven wordt van hoe het verleden van personages geweest zou zijn. Misschien zou je naast Superzwerfman iemand kunnen hebben die hem dan steeds in de rede valt met een heel andere versie van het verhaal. Een versie die nadelig is voor Superzwerfman. Zo kunnen er meerdere versies zijn van een uitleg hoe Superzwerfman aan zijn bril is gekomen.
Wat vind je van zo'n idee?
Ei schreef:- Wat doet Superzwerfman bij zo'n bungalow op zo'n manier?
Ei schreef:- Waarom is Superzwerfman niet gaan slapen, zoals op de boot?
Ei schreef:- Houdt Superzwerfman van werken? Gezien zo'n bui om te gaan verbouwen?
Ei schreef:Caspar schreef:Dat stukje met die lift klopt sowieso niet en kan er wel uitgeknipt worden. Dan is het inderdaad vreemd dat Superzwerfman in een flat is, maar hij kan naar een andere flat zijn gegaan om het daar te proberen. Maar het is inderdaad onduidelijk.
Je zou dat kunnen uitleggen met beelden tussendoor. Beelden waaruit blijkt dat Superzwerfman naar een andere flat gaat.
Ei schreef:Ei mist trouwens ook uitleg waarom Superzwerfman, zoals in deel 2.2 blijkt, ineens gaat aanbellen bij wat de vrouw van de booteigenaar blijkt te zijn.
Ei schreef:Ei probeert een gedachtengang neer te zetten die niet alleen hier maar ook voor toekomstige films geldt. Zo'n scène als bijvoorbeeld die met de
Ei schreef:Is de lens misschien vuil? Het lijkt Ei alsof het beeld beslagen is.
Ei schreef:En dan nu, Ei's beoordeling van Superzwerfman Deel 2.2.
Ei schreef:Deel 2.2 gaat verder met de tassenscène. Bij 0:20 zegt Superzwerfman: "Nou eh, misschien wil deze mevrouw me wel in huis nemen." Wie is "deze mevrouw"? Hoe komt Superzwerfman ineens op het idee om bij een op dat moment nog onzichtbare vrouw aan te gaan bellen?
Ei schreef:Daarna zegt Superzwerfman: "U leek mij zo'n aardige vrouw en mooie ... en zo." Wat zegt Superzwerfman hier precies? "Mooie villa"?
Ei schreef:Bij 00:47 zegt vrouw Judith dat Superzwerfman eerst zijn schoenen uit moet doen. Vanwege hondenpoep onder zijn schoenen. Dat is blijkbaar een spontaan gedeelte, zoals met de bootsleutels.
Ei schreef:Is trouwens vader Andreas op de achtergrond te zien, in de woonkamer?
Ei schreef:De scène op zich blijft vaag. Waarom belt Superzwerfman daar aan? Ook de vrouw vraagt zich dat af. Superzwerfman zegt dat ze hem een aardige vrouw leek. Maar waaruit blijkt dat, in de film? De vrouw wordt zonder introductie opgevoerd, naar aanleiding van gebeurtenissen die het publiek nergens ziet. Wanneer heeft Superzwerfman deze vrouw eerder gezien?
Ei schreef:Vanaf 01:56 besluit de vrouw om, zonder dat Superzwerfman het weet, te bellen met iemand. (Blijkbaar met haar man, de booteigenaar.) De vrouw zegt: "Hé [...]. Ja, hij is binnen." Alsof de persoon aan de andere kant weet wie die "hij" dan is.
Ei schreef:Verder stelt de vrouw dat ze misschien bang wordt en dat ze hem er echt niet uit krijgt. Ze krijgt de tip om hem even op te vangen.
Maar waarom laat de vrouw in de eerste plaats een zwerver binnen als ze hem niet vertrouwt en bang van hem wordt? Als je een aanbellend persoon wantrouwt kun je die beter buiten laten en desnoods je deur barricaderen. De vrouw brengt vrijwillig zichzelf in gevaar. Waarom?
Ei schreef:Bij 4:06 stelt de vrouw voor dat Superzwerfman kan oppassen op haar kind(eren). Dat staat wat haaks op haar eerdere vrees, vindt Ei.
Ei schreef:Is Caspar trouwens 13 of 15?
Bij 5:26 vraagt zus Eline of Superzwerfman afkomstig is van Mars. Waarop Superzwerfman antwoordt dat hij uit een doos komt. Op een schunnige manier kun je dat antwoord dubbelzinnig zien. Is dat zo bedoeld?
Ei schreef:Bij 5:36 stoot Caspar blijkbaar zijn thee om. Zowat over de laptop. Dat wordt bijzonder luchtig opgevat. Als je jezelf op kosten wil jagen, zet dan een kop met vloeistof naast je laptop. Grappig dat zus Eline zegt: "Ik heb het je gezegd."
Ei schreef:Bij 7:10 zegt de vader op het voorstel Superzwerfman een kans te geven: "Nou oke, is goed. Heeft hij zijn handen gewassen?" Waarna Superzwerfman bevestigend zijn handen laat zien aan de camera. Maar kort ervoor (vanaf 6:55) is te zien hoe Superzwerfman zich uitgebreid staat te krabben met diezelfde handen.
Geen idee of dit zo bedoeld is als grap.
Ei schreef:"NOu kan ik jou goed bewaren, ja." (Aha, eindelijk een motief.)
Ei schreef:Bij 9:07 verdwijnt zus Lisa na wat overtuigend gejammer geheel in de tas. Waarom zus Eline schreeuwt: "Niet doen!" En ze gaat blijkbaar haar ouders halen. Terwijl ze Lisa kort tevoren zelf aanmoedigt om die tas in te gaan. Dat staat haaks op elkaar.
Ei schreef:Ei vindt deze scène het zwakste van heel 'Superzwerfman 2'.
Ei schreef:De scène is gevaarlijk, bijna angstaanjagend, en er is nergens humor. Ei vindt dat alleen al aan de stroefheid van de scène te zien is dat het idee gebrekkig is. Zus Lisa moet met nota bene de camera er bovenop overtuigd worden van een actie die ze blijkbaar echt eng vindt. Ei vindt deze scène gruwelijk en geforceerd. Zeker als zus Lisa valt en gaat huilen. 't Lijkt zowat kindermishandeling. Zeker als je de scène los van de rest bekijkt.
Ei schreef:[Vervannging voor de tas-scene]Hoe dan ook, Ei bedoelt een idee dat absurd en grappig tegelijk is. Ei kan meer idioterie bedenken over bv. een kat als ovenschotel dan over een zusje dat echt kan stikken in een tas.
Ei schreef:- Bij 9:24 heeft zus Eline blijkbaar haar ouders gehaald, of de deur voor hen open gedaan. Superzwerfman wordt relatief mild weggestuurd. Ei mist hier overtuiging. Superzwerfman laat zich zonder protest wegsturen en de vader blijft redelijk kalm. De vader had minstens zus Lisa aan de moeder kunnen geven, zodat hij zijn handen vrij heeft en evt. weer een achtervolging kan inzetten.
Ei schreef:Krijgt Superzwerfman zijn tassen achter hem aan? Of blijven die achter?
Ei schreef:Bij 9:54 is te zien dat Caspar/Superzwerfman binnen is. Terwijl is gesteld dat hij weg is.
Ei schreef:Pff. Hopelijk is Ei's oordeel een beetje te volgen. Ei vindt het ontzettend leuk om over films na te denken. Maar op deze uitgebreide manier valt dat moeilijk vol te houden. Wie zo uitgebreid over anderen oordeelt heeft amper tijd over om zelf te leven. De tijd tikt genadeloos voort.
Ei is niet van deze wereld. Zoveel is duidelijk.
Caspar schreef:Ei schreef:De scène is gevaarlijk, bijna angstaanjagend, en er is nergens humor. Ei vindt dat alleen al aan de stroefheid van de scène te zien is dat het idee gebrekkig is. Zus Lisa moet met nota bene de camera er bovenop overtuigd worden van een actie die ze blijkbaar echt eng vindt. Ei vindt deze scène gruwelijk en geforceerd. Zeker als zus Lisa valt en gaat huilen. 't Lijkt zowat kindermishandeling. Zeker als je de scène los van de rest bekijkt.
De scene is niet heel goed gegaan nee, doordat Lisa viel en niet meer in de tas ging. Kindermishandeling vind ik dan wel erg ver gaan (zeker omdat het ook een soort beschuldiging is, niet alleen tegen mij maar ook tegen Sophie, Eline, Andreas en Judith, die allemaal instemden voor de scene (sterker nog, Judith, de moeder van Lisa, heeft de scene verzonnen)). Lisa vond het zelf leuk om mee te werken en ik zou m'n eigen zusjes nooit mishandelen of express iets aandoen.
Caspar schreef:Volgende keer mag je termen als kindermishandeling achterwege laten (wat ik ook als een persoonlijke belediging opvat), maar verder zijn je tips erg nuttig en bruikbaar.
Caspar schreef:Sorry, ik reageerde ook overdreven, maar ik was vooral erg geschrokken omdat je ook wel een beetje gelijk hebt.
Ei schreef:Uit een eerder bericht bleek voor Ei dat Superzwerfman inmiddels een afgedane zaak was. En dan is het extra moeilijk voor buitenstaander Ei om er zelf dan wel over bezig te blijven.
2008-03-12 20:26:07, Ei schreef:- Bij 7:47 stelt moeder Judith aan de vader voor om samen boodschappen te gaan doen. De vader gaat mee onder proest en Superzwerfman mag meteen oppassen op de kinderen.
2008-03-14 02:34:06, Ei schreef:Dat Ei op wat voor manier dan ook iemands hobby-plezier verpest, weegt dat voor Ei zwaarder dan alle eventueel bruikbare tips bij elkaar.
2008-03-13 16:43:10, Caspar schreef:Ei schreef:Deel 2.2 gaat verder met de tassenscène. Bij 0:20 zegt Superzwerfman: "Nou eh, misschien wil deze mevrouw me wel in huis nemen." Wie is "deze mevrouw"? Hoe komt Superzwerfman ineens op het idee om bij een op dat moment nog onzichtbare vrouw aan te gaan bellen?
Zoals je ziet staat het raam open . Daar kon Super de mevrouw zien. 't Is inderdaad wel een beetje onduidelijk gebracht.
Caspar schreef:Ei schreef:Daarna zegt Superzwerfman: "U leek mij zo'n aardige vrouw en mooie ... en zo." Wat zegt Superzwerfman hier precies? "Mooie villa"?
'Mooie deur', dat is ook een van zijn redenen dat hij aanbelde, hij vond de deur mooi.
Caspar schreef:Ei schreef:De scène op zich blijft vaag. Waarom belt Superzwerfman daar aan? Ook de vrouw vraagt zich dat af. Superzwerfman zegt dat ze hem een aardige vrouw leek. Maar waaruit blijkt dat, in de film? De vrouw wordt zonder introductie opgevoerd, naar aanleiding van gebeurtenissen die het publiek nergens ziet. Wanneer heeft Superzwerfman deze vrouw eerder gezien?
Superzwerfman heeft 2 redenen:
1. Hij kon Judith zien via het openstaande raam.
Dit wordt niet duidelijk gebracht. Superzwerfman had bijvoorbeeld door het raam kunnen kijken.
Caspar schreef:2. Een openstaand raam ziet er ook aantrekkelijk uit.
Dit had de reden kunnen zijn waarom Super naar binnen zou kijken.
Caspar schreef:3. Hij vond de deur mooi.
Dit wordt letterlijk gezegd.
Caspar schreef:Ei schreef:Vanaf 01:56 besluit de vrouw om, zonder dat Superzwerfman het weet, te bellen met iemand. (Blijkbaar met haar man, de booteigenaar.) De vrouw zegt: "Hé [...]. Ja, hij is binnen." Alsof de persoon aan de andere kant weet wie die "hij" dan is.
Sophie zette de camera per ongeluk al uit, waardoor een klein stukje van het gesprek weg is, waarin Judith zegt dat er een zwerver binnen is.
Caspar schreef:Ei schreef:Verder stelt de vrouw dat ze misschien bang wordt en dat ze hem er echt niet uit krijgt. Ze krijgt de tip om hem even op te vangen.
Maar waarom laat de vrouw in de eerste plaats een zwerver binnen als ze hem niet vertrouwt en bang van hem wordt? Als je een aanbellend persoon wantrouwt kun je die beter buiten laten en desnoods je deur barricaderen. De vrouw brengt vrijwillig zichzelf in gevaar. Waarom?
Ze kan bang zijn dat Superzwerfman niet meer weg gaat, omdat hij zich gedraagt alsof hij daar al helemaal woont.
Caspar schreef:Ei schreef:Bij 4:06 stelt de vrouw voor dat Superzwerfman kan oppassen op haar kind(eren). Dat staat wat haaks op haar eerdere vrees, vindt Ei.
Judith is nu een stuk minder bang, omdat Superzwerfman 'nog maar een kind is,
Caspar schreef:Ei schreef:Is Caspar trouwens 13 of 15?
Caspar is 13 (ten tijde van de film 12), Superzwerfman is rond de 15.
Caspar schreef:Bij 5:26 vraagt zus Eline of Superzwerfman afkomstig is van Mars. Waarop Superzwerfman antwoordt dat hij uit een doos komt. Op een schunnige manier kun je dat antwoord dubbelzinnig zien. Is dat zo bedoeld?
Nee, maar het is wel grappig.
Caspar schreef:Ei schreef:"NOu kan ik jou goed bewaren, ja." (Aha, eindelijk een motief.)
Ja. Alles wat Superzwerfman tot nu toe dierbaar is geweest, heeft hij in zijn tassen bewaard, vandaar.
Caspar schreef:Ei schreef:Bij 9:07 verdwijnt zus Lisa na wat overtuigend gejammer geheel in de tas. Waarom zus Eline schreeuwt: "Niet doen!" En ze gaat blijkbaar haar ouders halen. Terwijl ze Lisa kort tevoren zelf aanmoedigt om die tas in te gaan. Dat staat haaks op elkaar.
Ze moedigde Lisa aan voor de scene, toen was ze eik. een beetje Out of character.
Caspar schreef:Judith, de moeder van Lisa, heeft de scene verzonnen
Caspar schreef:Ei schreef:[Vervannging voor de tas-scene]Hoe dan ook, Ei bedoelt een idee dat absurd en grappig tegelijk is. Ei kan meer idioterie bedenken over bv. een kat als ovenschotel dan over een zusje dat echt kan stikken in een tas.
Ja, jouw ideeen zijn erg leuk, en ik kan me ook voorstellen wat je tegen hebt op de tas-scene, maar van mij mag hij toch best blijven en het lijkt me niet noodzakelijk om hem over te doen (bovendien willen Eline en Sophie dat zeker niet).
Caspar schreef:Ei schreef:- Bij 9:24 heeft zus Eline blijkbaar haar ouders gehaald, of de deur voor hen open gedaan. Superzwerfman wordt relatief mild weggestuurd. Ei mist hier overtuiging. Superzwerfman laat zich zonder protest wegsturen en de vader blijft redelijk kalm. De vader had minstens zus Lisa aan de moeder kunnen geven, zodat hij zijn handen vrij heeft en evt. weer een achtervolging kan inzetten.
Andreas en Judith bekommeren zich nu in de eerste plaats om Lisa.
Caspar schreef:Ei schreef:Krijgt Superzwerfman zijn tassen achter hem aan? Of blijven die achter?
Die blijven achter
Caspar schreef:Ei schreef:Bij 9:54 is te zien dat Caspar/Superzwerfman binnen is. Terwijl is gesteld dat hij weg is.
Toen hoorde de camera ook niet te lopen, dat stukje kan er beter uitgeknipt worden.
2008-03-14 08:14:04, Caspar schreef:Die Fluitketel-achtige eindmontage waar jij het over hebt in het kort klinkt wel leuk. Een beetje een soort making-of begrijp ik, dus met ingesproken commentaar en mededelingen tijdens de scenes over wat er beter zou kunnen en wat achtergrondinformatie, en interviews met de acteurs. Hartstikke leuk idee! Maar ik wil ook (en nu eerst) een 'gecleande' versie maken van de film zelf. Daarna kunnen we altijd nog making-offs, samenwerkingen met FluitketelTV, bloopers, interviews en andere dingen toevoegen.
Caspar schreef:Ik zeg niet dat ik niks doe of ga doen met je tips en verbeteringen, en sommige dingen (zoals een vervanging van de bungalow-scene en een paar kleine details (waarom belt Super bij Judith aan? Waarom stopt Super Lisa in die tas?)) wil ik ook best opnieuw doen (als Sophie en Eline daar ook zin in hebben) maar het materiaal wat we nu hebben gaat voor mij nu voor. Ik denk namelijk dat we nog een hele hoop kunnen doen met wat we nu hebben, het kan echt nog een stuk beter. Daarna kunnen we nieuwe dingen toevoegen.
Caspar schreef:Je maakt me bijvoorbeeld duidelijk dat als een persoon iets doet dat hij dat niet zomaar kan doen (bungalow bijtimmeren, aanbellen bij Judith). Zoiets kunnen we in latere films voorkomen. En de ideeen voor nieuwe scenes kunnen we natuurlijk ook in andere films gebruiken.
2008-03-15 08:13:09, Caspar schreef:Ik zei niet dat Superzwerfman een afgedane zaak is. Ik wil nu juist vooral aan de slag met Superzwerfman, eerst de filmpjes die we nu hebben bewerken (en in 3 zorgen dat het geluid synchroon komt), dan mogelijk nieuwe scenes en achtergrondmuziek toevoegen, daarna leuke extra's als een making-of met interviews, bloopers etc. Kortom, nog genoeg te doen met Superzwerfman.
Caspar schreef:En zelfs dan maken we nu nog andere filmpjes wat we ook zeker willen blijven doen. We hebben nu juist weer een nieuwe acteur, Abel (bekend als de hacker in Radio RCS), en die wilde heel graag een keer in een filmpje meedoen, dus zodra we het weer minder druk met school hebben...
Caspar schreef:Maar nogmaals, ik vind je tips hartstikke leuk om te lezen en ook nog eens bruikbaar, van mij mag je vooral zo doorgaan (in Superzwerfman 3 zitten nog een paar leuke vechtscenes tussen Eline en Sophie ).
Ei schreef:Caspar schreef:Superzwerfman heeft 2 redenen:
1. Hij kon Judith zien via het openstaande raam.
Dit wordt niet duidelijk gebracht. Superzwerfman had bijvoorbeeld door het raam kunnen kijken.
Misschien zou je een soort van Charles Dickens 'A Christmas Carol'-achtige scène kunnen hebben van Superzwerfman die van buitenaf door het raam ziet hoe fijn de moeder met haar kinderen omgaat. Dat kan dan eventueel herinneren ophalen van hoe aardig - of onaardig - Superzwerfman's eigen moeder is/was.
Ei schreef:Caspar schreef:2. Een openstaand raam ziet er ook aantrekkelijk uit.
Dit had de reden kunnen zijn waarom Super naar binnen zou kijken.
Misschien kan Superzwerfman hier al van plan geweest zijn om te roven, zoals hij later doet in deel 2.3?
Ei schreef:[Commentator tussen de scenes door]
Ei schreef:Ei stelt zich voor dat de moeder makkelijk overslaat van argwaan naar vertrouwen. Wat Ei mist is de terugslag daarvan. Een reactie van de moeder achteraf, nadat de boel in het honderd is gelopen. Iets van: "O, wat heb ik gedaan? Kun je dan helemaal niemand meer vertrouwen tegenwoordig?" Waarop de vader misschien kan reageren met een: "Zie je nou wel? Ik had het toch gezegd?" Eventueel eigenbelang dat de vader kan hebben is dat hij voortaan lekker thuis kan blijven tijdens het boodschappen doen. Iemand moet immers op de kinderen passen. De moeder kan dan stellen dat ze het huis nooit meer durft te verlaten, en dat de vader voortaan maar de boodschappen moet doen. Je zou dan een scène kunnen toevoegen van de vader/booteigenaar die tot zijn ergernis even later als een Superzwerfman met boodschappentassen loopt te zeulen. En Superzwerfman kan hem dan tegenkomen en denken dat ze collega's zijn.
Met zulk soort invullingen zou je kunnen proberen de motivaties en karakters wat meer te doen leven. Emoties tegenover emoties bijvoorbeeld. Een goedgelovig persoon tegenover een scepticus, hoe gaat dat samen en hoe kun je ermee spelen?
Ei schreef:Caspar schreef:Ei schreef:Is Caspar trouwens 13 of 15?
Caspar is 13 (ten tijde van de film 12), Superzwerfman is rond de 15.
Dan lijk je volgens Ei wat ouder dan je bent. Of is dat een belediging.
Ei schreef:Caspar schreef:Ei schreef:"NOu kan ik jou goed bewaren, ja." (Aha, eindelijk een motief.)
Ja. Alles wat Superzwerfman tot nu toe dierbaar is geweest, heeft hij in zijn tassen bewaard, vandaar.
Dan is er blijkbaar weinig dat Superzwerfman dierbaar is, gezien zijn lege tassen.
Ei schreef:Wat Ei in de film mist is motivatie. Bijvoorbeeld Superzwerfman die kijkt naar het zusje en dan (hoorbaar) denkt: "Ik zou je het liefste in een tasje willen doen." Eventueel met zweverige muziek eronder. Misschien zou je zelfs scènes tussen kunnen voegen van Superzwerfman die met de zus in de tas, op een zonnige dag wandelt door de stad. (Zoiets kun je suggereren door een tas te vullen met bv. kleren.) Of alletwee de zussen in tassen. Hoe dan ook, een uitbeelding van wat Superzwerfman in gedachten heeft. Zulke scènes kun je misschien monteren met een wat wazig filter er overheen, om duidelijk te maken dat het denkwolkjes zijn.
Ei schreef:Op zich vindt Ei het idee wel bruikbaar en goed. Maar door de uitwerking wordt voor Ei vaag wat nou eigenlijk het idee is. En als die uitwerking dan ook nog anders loopt dan is bedoeld, blijft er van het idee weinig over. Het kan ook lijken alsof Superzwerfman uit louter gemakzucht die kinderen in tassen wil doen.
Niettemin vindt Ei dat Ei te hard is geweest over het idee. Al was het maar omdat Ei eigenlijk alleen de uitwerking heeft om te beoordelen.
Ei schreef:Zo zou je bijvoorbeeld wat close-ups kunnen maken van bv. Eline en Superzwerfman, waarin ze motivaties geven. Met zo'n close-up hoef je de scène zelf niet na te doen. Je moet alleen opletten dat zo'n close-up logisch gemonteerd wordt. Zo wordt in film vaak met close-ups gewerkt. En ook met andere tussenbeelden, zoals bijvoorbeeld een shot tussendoor van bv. een kat die opschrikt van de herrie. Tijdens zo'n beeldwisseling kun je ook eventueel stukjes weglaten die je ongeschikt vindt. Bijvoorbeeld door wel het geluid te behouden, maar er een ander beeld overheen te zetten. Of door een beeld een ander geluid te geven. Of bijvoorbeeld door tijdens een tussenbeeld in het geluid te knippen. Als bijvoorbeeld een monoloog te lang is kun je even een beeld van een voorbij vliegende vogel laten zien, en dan in het geluid knippen. Op zo'n manier vermijd je dat een beeld lelijk overspringt als je iets weg wilt knippen. Het gat wordt dan immers overlapt door even een nieuw, los beeld. En voor de kijker lijkt het alsof dit live zo gebeurt. Iemand praat en het beeld schakelt eventjes over op een vogel die voorbij vliegt. Je moet dan als kijker maar weten dat het trucjes kunnen zijn om snijmomenten te verdoezelen.
Ei schreef:Neemt niet weg dat Ei hier wat meer actie had verwacht. Zeker van de vader/booteigenaar, die zich toch al ergerde aan Superzwerfman.
Zou je kunnen uitbeelden dat Superzwerfman van grote hoogte van de galerij af gesmeten wordt, door middel van een levensgrote pop die zijn kleren draagt? En dat dan die tassen er achteraan dwarrelen? Zo'n scène zou Ei wel komisch vinden. En leuk om te maken.
Ei schreef:Ei bedoelt een eindmontage die in een raamwerk gegoten is. Bijvoorbeeld een verhalenverteller (Rolfje?) die bij het haardvuur vertelt over de avonturen van Superzwerfman. Ken je de serie 'The Storyteller' (1988) van Jim Henson, de producent van Sesamstraat en Muppet Show?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Storyteller
Daarin zijn sprookjes verteld in een komisch raamwerk van een verhalenverteller die met zijn hond praat. Zoiets zou je met Superzwerfman ook kunnen doen. Aangevuld met close-ups van de spelers zelf, die af en toe een kort commentaar tussendoor geven. Bijvoorbeeld als reactie op de verhalenverteller.
Ei schreef:2008-03-15 08:13:09, Caspar schreef:Ik zei niet dat Superzwerfman een afgedane zaak is. Ik wil nu juist vooral aan de slag met Superzwerfman, eerst de filmpjes die we nu hebben bewerken (en in 3 zorgen dat het geluid synchroon komt), dan mogelijk nieuwe scenes en achtergrondmuziek toevoegen, daarna leuke extra's als een making-of met interviews, bloopers etc. Kortom, nog genoeg te doen met Superzwerfman.
Ei is benieuwd. Je kunt kiezen of je van Superzwerfman een verhaal-onderdeel maakt, of een terugkerend personage zoals bv. Donald Duck.
Ei schreef:Caspar schreef:En zelfs dan maken we nu nog andere filmpjes wat we ook zeker willen blijven doen. We hebben nu juist weer een nieuwe acteur, Abel (bekend als de hacker in Radio RCS), en die wilde heel graag een keer in een filmpje meedoen, dus zodra we het weer minder druk met school hebben...
Misschien zou je met Abel erbij een aantal korte filmpjes kunnen maken. Ongeveer dertig minuten per film, zoals met Superzwerfman deel 2 en 3, is best lang. Misschien zou je kunnen proberen om wat korte, losse situaties neer te zetten. Bijvoorbeeld een kort filmpje over de plotselinge bril van Superzwerfman. Zulke filmpjes kunnen je helpen oefenen voor de langere films. Nadeel van de langere films is dat je nu veel materiaal tegelijkertijd maakt, zonder dat je jezelf tussendoor ontwikkelt. Eigenlijk vindt Ei dat 'Superzwerfman 3', wat ontwikkeling betreft, te snel gemaakt is na 'Superzwerfman 2'. Zeker als Superzwerfman 2 nog onvoltooid is.
Maar nogmaals, doe wat je leuk vindt in je hobby.
Ei schreef:Over het geluid in 'Superzwerfman 3':
Ei neemt aan dat de originele film rechtstreeks op televisie wel goed is, en dat het de computer is waarop het geluid verkeerd loopt. Klopt dat?
(Je filmt toch analoog en in Hi8?)
Keer terug naar Eigen creativiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten