- - - -
Opnames o.b.v. ideeën Stephan:
- - - -
Vuurwerk proef
omeda-pmcjvc0038_080324-03mono.mp3
http://www.mediafire.com/?gdaxy2ojz3k
24-03-2008. Oefenruimte. Spontaan probeersel.
Tekst van 'Maak me wakker'. Over akkoorden van 'Sweet girl / Unimpressed'.
Wat mij betreft past de tekst verrassend goed. De zanglijn is o.b.v. van wat ik me van Stephan's melodie herinnerde. Deze kon ik vrij vloeiend volgen, zonder me te hoeven forceren. Mij klinkt het alsof de optelsom groter dan de delen is. Dat de delen elkaar treffend versterken.
Ik ben benieuwd wat o.a. Stephan van deze verhuizing vindt. Is het top of flop?
Gebruikte akkoorden-notitie:
D – Em – D – Em
Refrein:
Em – C – G – D
D – Em – C - G
She talks to me
omeda-pmcjvc0038_080324-04rightplus.mp3
http://www.mediafire.com/?kpm32vwy50w
24-03-2008. Oefenruimte. Spontaan probeersel.
Uit geheugen wat flarden tekst van 'Sweet girl / Unimpressed', aangevuld met spontaan gewauwel mijnerzijds. Over akkoorden van 'We dronken thee'.
Wat mij betreft interessant als spontaan probeersel. Het zanglijn-probeersel is wat ik me vagelijk van Stephan herinnerde, aangevuld met wat me ter plekke aan klanken en woorden te binnen schoot.
Ik vind de combinatie tenminste interessant genoeg om er verder mee aan de slag te gaan.
Gebruikte akkoorden-notitie:
De akkoorden zijn voor het over grootste deel: G – D – Em – C
Behalve tijdens de bridge: D – Em – D - Em
Ik heb dit tijdens het spelen aangevuld met ergens wat Am-akkoorden tussendoor. Volgens mij ergens bij gedeelte D en Em.
- - - -
Opnames o.b.v. akkoordenschema's van vriend die keyboard speelt:
- - - -
Vervloekt proef (24-03-2008)
omeda-pmcjvc0038_080324-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?nm51jq3ny99
24-03-2008. Oefenruimte. Met instrumentale versie over bassige speakers van een componenten-set.
Zie voor de instrumentale versie mijn bericht van 2007-11-11 21:06:37.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=6252#p6252
Akkoorden: Em, afgewisseld met een progressie van GM naar Am (die teruggaat naar Em).
De notitie die ik heb is:
4x Em (intro)
8x Em (loopje: g, f#, e)
1x Gm
1x Am
Het loopje over Em doe ik uiterst losjes na met "ta-ta tam".
Er bestaat/bestond op de computer van die vriend een korte, instrumentale synthesizer-aanzet, van 9 juli 2004. Daar heb ik helaas geen opname van. Hopelijk is deze versie nog op te duiken.
Zie voor de tekst mijn bericht van 2007-06-01 18:54:14, onder 'Show je creativiteit! 2.0'. Daarvan heb ik vooralsnog alleen het refrein gebruikt.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5338#p5338
Datums daar heb ik verkeerd overgetypt. Het moeten 9 en 11 juli 2004 zijn. (Bij 9 juli staan, hoe dom, maand en dag andersom.) Het idee onstond volgens mij op 8 juli 2004. (Hoe waarlijk interesant is dit alles...)
BTW. Zulke typefouten doet me afvragen hoe zinvol het is om met datums te strooien, als ze toch fout kunnen zijn.
Bij elke letter en cijfer kan in plaats van informatie een nieuw onuitroeibaar misverstand ontstaan. Een nieuwe voortzetting van de babylonische spraakverwarring. Misschien zou ik daar wat mee kunnen doen, als een idee voor een tekst. Iets met woorden versus klanken, of zoiets. Waarin klanken staan voor een universele taal.
- - - -
Daniel73 schreef:Zeeruis jam #26
omeda-fosmix0177_080319_edit080320-2.mp3
http://www.mediafire.com/?010zxz1xdfm
2008. Fostex.
Zoveelste poging om de tekst over de muziek in te delen.
De coupletten zijn nogal opzeggerig. Het gaat me hier in eerste instantie om de indeling. In plaats van 16 maten tekst achter elkaar en dan 16 maten vrijwel instrumentaal, heb ik nu gekozen voor 8 maten tekst (couplet) en dan 8 maten vrijwel instrumentaal. Wat ik een keer herhaal. Zodoende worden het eerste en tweede couplet, die beide rap-/ratel-achtig gebracht zijn, elk gevolgd door 8 maten (relatieve) kalmte.
Zeeruis proef (24-03-2008)
omeda-pmcjvc0037_080324-05mono.mp3
http://www.mediafire.com/?jnjvkzwaxcc
24-03-2008. Oefenruimte. Met instrumentale versie over bassige speakers van een componenten-set.
Deze opname volgt de indeling van 'Zeeruis jam #26'. Grootste verschil is dat de "Verzonken in een Zee van Ruis"-gedeeltes wat sneller gezongen worden. (1:27 en 2:26)
Een mogelijkheid is dat bij de herhaling van "Dolend door de tegenwind" (1:57) een driestemmige canon komt. Waarvan ik er de eerste en laatste stem zing. Uitgezonderd de regel "Ik voel me oud en onbemind", die wel enkelstemmig blijft.
Hoewel ik de zang lomp breng, ben ik op zich tevreden over deze opname. 'Zeeruis' is voor mij een lastig idee om te voltooien. Het heeft, tot vervelens toe, vele veranderingen gekend. Met deze, huidige versie van 'Zeeruis' denk ik (hoop ik) dat ik eindelijk de beste ideeën heb gecombineerd tot een vruchtbare basis. Eventueel zouden in de huidige indeling de opgefokte, "gerapte" coupletten wat vertraagd worden van 8 maten naar een kleine 12 maten. (Bij de 13e begint "Zonder koers", over F-akkoord.)
Overige ideeën, zoals geschrapte zanglijnen, kunnen elders gebruikt worden, in andere titels.
Zie voor de instrumentale versie mijn bericht van 2007-09-28 03:40:38, onder 'Show je creativiteit! 2.0'.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5995#p5995
(omeda-zeeruispnd_instr_010309.mp3)
Ik denk (hoop) dat ik wat betreft zanglijn nu redelijk klaar ben.
Verdere invulling zal denk ik uit muziek moeten gaan komen. Bijvoorbeeld door ten eerste een betere mix van de instrumentale versie. Waarin de synthesizers wel goed te horen zullen zijn.
- - - -
Daniel73 schreef:Ouwe kletskoek #3
omeda-fosmix0179_080319_edit_norm80.mp3
http://www.mediafire.com/?wyveyzx9xcy
Fostex. Meerstemmig, met gesproken tekst als preek. Opname van oefenruimte als basis.
Een ruwe uitwerking van het idee dat ik in gedachten had.
Ouwe kletskoek (24-03-2008)
omeda-pmcjvc0037_080324-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?dv12z9zxmgf
24-03-2008. Oefenruimte. Met instrumentale versie over bassige speakers van een componenten-set.
Tekst is wat uitgebreider. Er is in ruwe opzet een extra couplet, en de preek is verlengd.
In de preek citeer ik vrijwel letterlijk het Evangelie van Thomas. Het gaat om Thomas 84 (hier een regel ingekort), Thomas 80, Thomas 81, en Thomas 59 (halve regel ingekort).
Zang is lomp en uitgelaten. Dat uitgelaten past overigens bij de tekst.
Tijdens het gesproken gedeelte maak ik een spreekfout. Bij Thomas 59 had ik moeten zeggen:
"Zie op naar de levende zolang jullie leven,
opdat jullie niet sterven,
en dan zoeken
en niet in staat zult zijn om te zien."
(In de opname maak ik een fout in de "zoeken"-regel. Ik verwarde die met "en niet" van de volgende regel.)
Zie voor de instrumentale versie mijn vorige bericht.
- - - -
Daniel73 schreef:Vergeten liedje
omeda-pmcjvc0026_080225-01.mp3
http://www.mediafire.com/?ibkntz4ioxg
25-02-2008. Thuis. Over de synth-remake.
Over de tekst tot dusver, over verslagenheid en een verloren strijd, ben ik redelijk tevreden.
De akkoorden bestaan, zoals eerder gemeld, uit alleen Cm en Bb. Een maat per akkoord, om en om. Ik doe in deze oefening mijn best om te suggereren alsof het meer akkoorden zijn.
Vergeten liedje (27-03-2008)
omeda-pmcjvc0041_080327-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?yud3v1mb1zg
27-03-2008. Thuis. Met een instrumentale versie bassig door speaker die tesamen met recorder in klein open houten kastje geplaatst is, van buitenaf toegezongen. Ik vind dit een interessant geluid opleveren.
In deze opname heb ik geprobeerd om de zang nadrukkelijk klaaglijk te brengen. Op een zeurderige, wanhopige, klaaglijke manier zoals in fado-achtige muziek. Daarmee bedoel ik, grofweg gesteld, muziek van landen in omgeving van de Middellandse Zee. Landen als Portugal, Spanje, Griekenland, Turkije, Marokko en Israël. Met laatstgenoemde bedoel ik gezang bij de klaagmuur in Jeruzalem, te Israël. Ik wil uitproberen hoe 'Vergeten liedje' klinkt als een klaaglied. Met overigens ook een vleugje Jordaan te Amsterdam. Smartlappen met een snik.
Probleem met dit soort klaagzang is dat het bij een amateur al gauw als belachelijk en/of irritant over kan komen.
Ik stel mezelf als uitdaging om in 'Vergeten liedje' te gaan oefenen aan een zang die daadwerkelijk een brok in de keel oproept, een heuse snik. En tot die tijd blijft het bij benaderend gekweel. En wellicht een "gewone" zangversie voor degenen die dat wensen.
Tekst is inhoudelijk uitgebreid. Wat mij betreft is de tekst nu inhoudelijk gezien voltooid. Ik irriteer me alleen aan een paar metrum-botsingen, te weten "
Ik heb een gedeelte toegevoegd over een ezel die niet verder komt. Dat beeld komt uit het Evangelie volgens Filippus 43.
Wat mij betreft is de tekst nu inhoudelijk redelijk klaar. Die ezel was wat ik miste om de rest, van mijzelf, te doen kloppen.
Het beeld van gestorven mensen is geïnspireerd op een interpretatie van oude geschriften zoals Thomas en Filippus. De dood staat dan voor een toestand waarin de geest bv. door hebzucht is afgestompt van het ware, goede leven. In die zin kan men dus uit die doodse toestand opstaan. Maar dat laatste laat ik erbuiten. Bij mij is sprake van hopeloze, troosteloze verslagenheid. Een onversneden angstige visie dat het nooit goed komt. Dat alles een verloren strijd is. Wat je ook doet.
Ik ben wat betreft deze opname met name tevreden over de indeling van de zang over de muziek. Bijvoorbeeld de manier hoe de tekst zich combineerd met het synthesizer-loopje. Precies bij het "zwoegend en zwoegend" van de ezel zet het loopje in. Achteraf gezien vind ik dat loopje een uitbeelding van die zwoegende ezel. De knarsende gitaren zouden misschien het raderwerk en de molensteen kunnen uitbeelden. En doordat de akkoorden steeds een om-en-om herhaling zijn, blijft alles (waaronder dus de ezel) op steeds maar dezelfde plaats.
Instrumentale versies:
Silence "synth-remake" (instr. 23-11-2007)
omeda-071123_silence.mp3
http://www.mediafire.com/?llm11wmq05m
Remake van 'Silence surrounds me'. (zie vorige bericht.)
Om vage redenen maakte CuBase een totaal andere mix dan was bedoeld. Het basloopje is daardoor snoeihard. Wat vaag op de achtergrond blijft is een partij die accenten op de even achsten legt.
Silence #7 (instr.)
omeda-fosmix0182_080327.mp3
http://www.mediafire.com/?dpmajtwocum
Fostex. Submix voor latere instrumentale invulling.
De Silence "synth-remake" als basis.
Dubbele, distorted power chords. Een daarvan met hevige wah-wah.
Enkele distorted wah wah gitaar die de volle akkoorden (Cm en Bb) neerzet.
Probleem kan zijn dat volle akkoorden bij hevige distortion vals kunnen klinken. Ik meen volgens Wikipedia.
Geen idee of dat hier het geval is. Ik heb om die reden gekozen voor met name powerchords, en in deze mix staan de volle akkoorden op de achtergrond.
Mijn plan is om op basis van deze mix te gaan oefenen met losse noten. Nu speelt alleen de synthesizer losse noten.
Plan is o.m. om het (nu onhoorbare) ritme op de even achtsten, nieuw toe te voegen.
- - - -
Uit het licht (afgekapt)
omeda-pmcjvc0036_080324-01mono.mp3
http://www.mediafire.com/?brbzswyinf1
16-03-2008. Thuis. Met een instrumentale versie over speakers.
Vluchtige, door tape-gebrek afgekapte poging om tekst 'Zo vaak zaterdag' van Frank Jonker over (weer) een ander schema te zingen.
Akkoorden, met CAPO III:
| Am | F | Dm | Em |
| Am | Em | G | Dm/Em |
| C | G | F | C |
| C | G | F | Em |
Geen idee wat bedoeld wordt met "Dm/Em". Ik heb het uitgelegd als een rondje eindigend op Dm, en daarna een rondje eindigend op Em.
- - - -
Ben benieuwd welke rampzalige typefouten ik ditmaal heb gemaakt. Ik heb ooit van een striphandelaar begrepen dat in een catalogus gemiddeld 100 fouten staan...
En zo tob ik instrumentaal en tekstueel voort. Fout op fout. Nooit kom ik verder. Alles versláágenheid...