Wat is je favoriete single/langspeler/etc.?

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Net Duck » di apr 18, 2006 10:20 pm

Het beste van top 100 1986, is mijn favo LP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Net Duck
 

Berichtdoor Pluizer » wo apr 19, 2006 11:15 am

IF everyone demanded peace instead of another television set than there'd be peace- John Lennon
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 19, 2006 11:43 pm

Pluizer schreef:IF everyone demanded peace instead of another television set than there'd be peace- John Lennon

Wat een prachtige en wijze uitspraak! :)
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Pluizer » do apr 27, 2006 2:12 am

MegaChriz, wat vind je van Paul McCartney als bassist? Bij The Beatles, bv. in nummers als 'Paperback writer' en 'Rain', vind ik hem weergaloos. Zijn bas is melodieus, swingend en funk-achtig.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor MegaChriz » do apr 27, 2006 6:04 pm

Het nummer 'Paperback Writer' vind ik een geweldig nummer! Vooral dat stuk gitaar na het refrein* vind ik erg goed (dat is volgens mij dan de bassgitaar).

*Paperback writer, writer, writer (als de Beatles steeds hoger gaan zingen)

Rain, ook een goed nummer met een goede tekst. Ook grappig dat tegen het eind een stuk achterstevoren wordt afgespeeld. Ik heb het achterstevoren stuk ook eens een keer achterstevoren afgespeeld (dus dan krijg je hem als oorspronkelijk opgenomen). Maar volgens mij zong John op dat moment iets anders dan 'Rain'. Ik weet het niet meer. Ik zal dat stuk van het liedje binnenkort weer eens achterstevoren afspelen.

Ken jij ook het nummer 'I Feel Fine', Pluizer? Dat nummer heeft een bijzondere intro. Volgens mij ook met een bassgitaar. (Sorry, ik kan nog niet altijd de muziekinstrumenten precies herkennen).

Er is ook een nummer dat Paul McCartney de bass met zijn stem maakt. 'I Will' heet dat nummer (staat op 'White Album'). Behalve dat Paul McCartney het nummer zingt, hoor je dus ook op de achtergrond een soort van 'dum, dum dum, dum'.

Paperback Writer is één van mijn favoriete nummers van The Beatles. Dat komt niet alleen door het geweldige gitaargeluid, maar ook door de tekst. Al vanaf mijn zevende schrijf ik graag verhalen, en Paperback Writer gaat ook over een schrijver.
Een dag niet gelachen...
...is in ieder geval een dag zonder Chris de Koala!
MegaChriz
Member
 
Berichten: 52
Geregistreerd: za maart 04, 2006 8:47 pm
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Blackbird » zo jun 04, 2006 6:43 am

Evidence for McCartney's death consists of hundreds of "clues" found in the Beatles' many recordings. They include statements allegedly heard when a song is played backwards; symbolism found in obscure lyrics; even references drawn from the relative position of illustrations on the covers of LPs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Is_Dead

Brrr!
Blackbird
 

Berichtdoor Pluizer » ma jun 19, 2006 2:06 am

- - - - - - -

17-06-2006 19:15:39, Stephan schreef:
Pluizer schreef:Het zijn kaarsen die langzaam uitgaan.

Heb je die nieuwe clip van de Red Hot Chili Peppers gezien? Daar geeft Kiedis een Cobain-imitatie (A la MTV Unplugged), met daar doorheen beelden van een dovende kaars. Het schijnt dat sommige Nirvana-fans woedend hebben gereageerd. Ikzelf denk dat Cobain het niet erg gevonden zou hebben.

http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=37648#p37648
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=37703#p37703

- - - - - - -
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Henrieke » ma jun 19, 2006 12:18 pm

Ware Muziekliefhebber schreef:Een topic voor favoriete singles, langspelers, etc.

Een van mijn favorieten is: The Who - Tommy (2LP)

Wie kent deze rock-opera uit 1969? Vanavond een special over drummer Keith Moon in 'Het uur van de wolf', op Nederland 3 of zo. Zo virtuoos als Keith Moon kon drummen konnen (en kunnen) weinigen hem dat nadoen. Men zegt dat de Muppet Animal op hem is gebaseerd.

Is dat het liedje wat ze als jingle voor de Top 2000 van radio 2 gebruiken?

Een favoriete LP of single heb ik niet, want ik heb er geen een in mijn bezit. Ik kan veel oudere muziek waarderen, in ieder geval vind ik het meeste spul beter dan wat er nu in de hitlijsten staat. (de top 40 bestaat toch voor meer dan de helft uit covers en de originelen zijn beter) In principe vind ik alles leuk, als het maar een beetje vrolijk is. Dus aub geen deathmetal of smartlappen.
Ik heb veel van de Beatels, de Dire Straits, en nog heel wat anderen op mijn computer staan, maar de enige band waar ik echt CD's van gekocht heb is They Might Be Giants. Die maken al twintig jaar erg leuke muziek, jammer dat ze nauwelijks bekend zijn in Nederland.
Henrieke
Member
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jun 19, 2006 7:12 am

Berichtdoor Tekenfilmfreak » ma jun 19, 2006 10:28 pm

Henrieke schreef:maar de enige band waar ik echt CD's van gekocht heb is They Might Be Giants. Die maken al twintig jaar erg leuke muziek, jammer dat ze nauwelijks bekend zijn in Nederland.

They Might Be Giants is min of meer geparodieërd in de jaren '90 tekenfilmserie Tiny Toon Adventures (wie kent ze niet?). In een bepaalde aflevering hebben de Tiny Toons een muziekstation (parodie op MTV) en daar worden verschillende liedjes gespeeld, begeleid door tekenfilms. De figuurtjes Plucky en Hamton doen twee liedjes van They Might Be Giants, die -bij gebrek aan bekendheid, denk ik dus- in het Nederlands vertaald zijn als: Misschien Wel Reuze. De liedjes zijn wel in het Engels. (Verder in het programma doen ze nog o.a. Aretha Franklin en Madonna en een parodie op 'De tovernaarsleerling' van Disney.)

Tiny Toon Adventures

Wikipedia schreef:Their appearance on the show Tiny Toon Adventures also gained recognition for their songs "Particle Man" and "Istanbul (Not Constantinople)".

http://en.wikipedia.org/wiki/They_Might_Be_Giants

Jammer dat die serie nooit meer herhaald word.
Tekenfilmfreak
 

Berichtdoor Henrieke » ma jun 19, 2006 10:37 pm

Beide geweldige liedjes. Ik heb de tekenfilmpjes op mijn computer staan, als iemand ze wil zien geef ik wel een linkje.
Het leuke aan They Might Be Giants vind ik dat ze zo 'maf' zijn voor popartiesten; ze dragen gewoon overhemden, spelen zowel rock als rustige muziek, hebben ongelovelijk rare teksten en onderwerpen. Zoek maar eens op www.youtube.com naar clips, dan snap je wel wat ik bedoel.
Ze hebben trouwens ook het liedje van the Mickey Mouse Clubhouse gezongen.
Henrieke
Member
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jun 19, 2006 7:12 am

Berichtdoor Tekenfilmfreak » di jun 20, 2006 12:09 am

Het zou leuk zijn, als je de linkjes hier zou willen plaatsen.

Ik heb YouTube pas leren kennen, er zijn heel veel leuke videofragmentjes te vinden.
Tekenfilmfreak
 

Berichtdoor Henrieke » di jun 20, 2006 12:32 am

Tekenfilmfreak schreef:Het zou leuk zijn, als je de linkjes hier zou willen plaatsen.

Ik heb YouTube pas leren kennen, er zijn heel veel leuke videofragmentjes te vinden.

Bij deze:
http://downloads.opalcat.com/files/They ... %20Man.mpg
en
http://downloads.opalcat.com/files/They ... tanbul.mpg

Nu maar hopen dat de links werken.


Youtube is geweldig... Zoek maar eens op 'Donald Duck'. Lekker veel filmpjes, die ik binnenkort trouwens wel op DVD ga bestellen. Maar voordat we te veel offtopic gaan...
Henrieke
Member
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jun 19, 2006 7:12 am

Berichtdoor Zimmerman » wo aug 23, 2006 9:57 pm

Webwereld Nieuwsbrief, 23-08-2006:
* Dylan: moderne muziek zo slecht dat downloaden mag
Muzikale grootheid Bob Dylan heeft het niet zo op digitale
muziek. 'Vroeger was alles beter', lijkt de strekking van een
interview dat hij gaf aan Rolling Stone.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/42547
Zimmerman
 

Berichtdoor Daniel73 » ma sep 11, 2006 4:11 am

Vervolg van een discussie onder 'Show je creativiteit! 2.0', pagina 16:
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewto ... 3568#p3568

09-09-2006, Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Ik heb 'Rattle and Hum' op CD, en sinds deze week voor €6,99 op DVD.

Vond je het wat? Ik vind de DVD heel intressant, en de CD heb ik sinds kort gekocht. ‘Hawkmoon 269’ en ‘Heartland’ vind ik heel erg mooi.
Een nummer dat buiten de boot valt vind ik ‘God Part II’. Qua stijl zou deze beter op ‘Achtung Baby’ passen. Het schijnt een soort vervolg te zijn op Elton John’s ‘God’, dat nummer heb ik nooit gehoord.

Geen Elton John. Het nummer 'God Part II' verwijst naar het nummer 'God' van John Lennon.

John Lennon and the Plastic Ono Band - God
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=UuknBhy-lN4
Youtube-info: Added July 03, 2006. From jkbbr549. An original video I created of John Lennon's song God from the PLastic Ono Band album. It features scenes from the movie "Imagine", footage shot the night he was killed, quotes, and photos from the internet.

Ik heb de DVD 'Rattle and Hum' nog niet bekeken. Daar zie ik in de tracklisting geen 'God Part II' op staan. Wel 'Sympathy For The Devil' van The Rolling Stones.

Op Youtube staat een live-uitvoering van 'God Part II":

U2 - God Part II (Australia 1989)
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=hCCOn132jNQ
Youtube-info: A rare performance of God Part II, live in Australia 1989.

Geen idee waarom Bono het nodig vond om een sequel te maken. Wat mij betreft voegt het niets toe aan Lennon's origineel. En in vergelijking vind ik John Lennon de beste tekst hebben, puur technisch gesproken.
Bono's regel "did you hear what I said" vind ik een vuller. Bono komt praatziek over. Zijn statements worden gevolgd door een tegenspraak, wat de tekst stuurloos maakt. "Ik geloof niet in dit, maarrr..."

Bono's versie komt op mij over alsof hij Lennon wil corrigeren/verzachten die zegt niet in Jezus te geloven. Door het in "part II" op de gemeenplaats "I believe in love" te gooien. John Lennon zingt dat hij "just" in zichzelf en zijn vrouw Yoko geloofd. Dat verwijst naar liefde, en wie verkondigde liefde volgens de Bijbel? Jezus!
Het zal wel idioot en vergezocht zijn van mij, maar ik zou niet weten waarom Bono zich zou bemoeien met andermans lied, dat een mening verkondigt waar hij zelf heel anders over denkt. Om dan een "part II" te maken vind ik best brutaal.
Ironischerwijs ben ik door Bono op het bestaan van dat Lennon-nummer gewezen. En sindsdien vind ik "part II" maar flauw. Goede muziek maar een slappe tekst. Maak dan een lied waarin je "I believe in Jesus!" over de daken schalt, of zo.

Wat mij in 'Rattle and Hum' stoort is het koketteren met sterren, zoals ook in 'Angle of Harlem'. Is Billie Holiday volgens Bono een boodschapper van god? Hoe moet ik dat engel anders opvatten van iemand die religieus is ingesteld? Is het afgoderij?
Ik vind 'Rattle and Hum' een interessante CD, maar voor mij begeeft Bono zich er op een grens.

Wat mij stoorde aan het begin van het (PopMart?) live-fragment wat je een keer op McDuck toonde, was de manier hoe U2 zichzelf laat vereren in een live-optreden door als vier supersterren, uitvoerig applaus te ontvangen.
http://media.putfile.com/U2---Mofo-1997-MTV-Europe-Awards
Ik vind dat Bono zich al zeker sinds 'Achtung Baby' als een afgod gedraagt. Bono Vox Superstar, als het ware. Als dit een rol is, wanneer stapt hij er dan uit?

Maar ik moet wel benadrukken dat ik ontzettend extreem ben. (Iets wat ik beter kwijt kan in een Pluizer-rol, omdat men dan denkt dat het een grap is.) Als iemand beweert religieus te zijn en dat uitdraagt, zoals Bono, verwacht ik een voorbeeldfunctie. Daar ben ik een vreselijke drammer in.
Onlangs kreeg Bono kritiek omdat hij probeert om de Ierse belasting te ontduiken via een constructie. Misschien zou Bono het einde van de originele 'God' van Lennon kunnen zingen in een bewerking: "Just believe in me. Money and me."

Bono zingt reeds in 'God Part II':
"I don't believe in riches but you should see where I live."

Overigens was John Lennon ook hypocriet, met zijn 'Working Class Hero'. Ik heb begrepen dat Lennon vermoord is door een fan die Lennon eerst vereerde en vervolgens meende dat Lennon de boel belazerde. Ik vind het geen reden te moorden, maar wel een interessant punt om te bespreken.

Zo zingt Lennon bij The Beatles, in 'The Ballad of John and Yoko', dat hij gekruisigd gaat worden:
"Christ you know it ain't easy,
You know how hard it can be.
The way things are going
They're gonna crucify me."

Is dat niet een tikkeltje absurd? Ik zou zowat stellen dat een Lennon hier uitlokt om vermoord te worden via een ene of andere Judas-figuur. Vooral als hij een paar jaar ervoor al gedonder had toen hij The Beatles met Jezus vergeleek, en beweerd zou hebben dat The Beatles populairder zijn dan Jezus:

- - - - - - - -
Lennon often spoke his mind freely and the press was used to querying him on a wide range of subjects. On 4 March 1966 in an interview for the London Evening Standard with Maureen Cleave, who was a friend, Lennon made an off-the-cuff remark regarding religion.

"Christianity will go. It will vanish and shrink. ... I don't know what will go first, rock 'n' roll or Christianity. We're more popular than Jesus now. Jesus was all right but his disciples were thick and ordinary. It's them twisting it that ruins it for me."

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Lennon#.22More_popular_than_Jesus.22_controversy
- - - - - - - -

Ik denk dat popsterren als Lennon en Bono beter na moeten denken voordat ze gaan koketteren met religieuze figuren zoals Jezus. Vooral als het de schijn heeft dat ze zo'n figuur gebruiken ter ere van zichzelf en hun bankrekening.
Persoonlijk kan het me weinig schelen, maar ik vind dat ze op zo'n manier een domme indruk maken die ten koste gaat van hun eigen grootheid.

(Dit was misschien meer wat voor het topic 'Geloven 3.0'.)

*EDIT* boardlinking updated naar McDrake
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op zo feb 11, 2007 4:43 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » ma sep 11, 2006 12:26 pm

Daniel73 schreef:Geen Elton John. Het nummer 'God Part II' verwijst naar het nummer 'God' van John Lennon.

Stom van me. Ik haal die twee vaak vanwege de naam door elkaar.

Daniel73 schreef:Ik heb de DVD 'Rattle and Hum' nog niet bekeken. Daar zie ik in de tracklisting geen 'God Part II' op staan. Wel 'Sympathy For The Devil' van The Rolling Stones.

Dat klopt, ook 'Hawkmoon 269' staat er niet op. Er staan wel een paar oudere nummers op, zoals 'Bad' en 'Sunday Bloody Sunday', die niet op het album staan.

Daniel73 schreef:Geen idee waarom Bono het nodig vond om een sequel te maken. Wat mij betreft voegt het niets toe aan Lennon's origineel. En in vergelijking vind ik John Lennon de beste tekst hebben, puur technisch gesproken.
Bono's regel "did you hear what I said" vind ik een vuller. Bono komt praatziek over. Zijn statements worden gevolgd door een tegenspraak, wat de tekst stuurloos maakt. "Ik geloof niet in dit, maarrr..."

Ikzelf ben ook niet zo’n fan van ‘God Part II’. De tekst is de meest geforceerde die ik van U2 heb gehoord.
Dit nummer wekt me de indruk dat U2 ‘cool’ wil zijn, en daarmee gaan ze rechtstreeks tegen hun principes in.
In feite doet U2 hetzelfde tijdens de ZooTv tour en de bijhorende albums, maar daar neem ik het met een korrel zout, omdat het eerder satirisch of kritisch bedoeld is.

Hier een ontleding van ‘God Part II’ door fans (dus objectief):

1. “God part II is the sequel to the original song of John Lennon "God", in that song Lennon explains his abberration to the whole world (including the Beatles, the Pope, the Government, etc), sating that what he only believes in is Love; the Lennon version truly sums up the vision of the young people during the sixties and first half of the seventies. Bono, on the other hand, makes a second part of the song that in my oppinion tries to make show all the people which lived in the era of the 60's and 70's that they have forgotten the principles they defended in their youth and act exactly the opposite way, you could see an example of these in the phrase don't believe in riches but you should see where I live, it can also be seen that Bono tries to make all of us see the importance of the future over the sublimation of the past: don't believe in the sixties, the golden age of pop, you glorify the past, while the future dries up. His conclussion, is the same as the one that Lennon had: I believe in love.
Ricardo De Vecchi al334425 academ01.mor.itesm.mx (contributed before the 20:th of February 1998)
2. The "Goldman" in the song is Albert Goldman, author of various controversal biographies including one on Elvis (his most famous one) and John Lennon (see the dedication of God Part II plus the song "God" on John Lennon and the Plastic Ono Band's initial LP). In short, critics of Goldman contend that along with missing the cultural and artisitic significance of Elvis and the Beatles, Goldman essentially highlighted the worst he saw in each man, turning them into monsters rather than human beings.
In an interview Dan Eliot have on tape, Bono says This same Ass%$&^ is writing a book about John Lennon... Hence the line Instant Karma's gonna get him, if I don't get him first!.
Jonas Steverud (Maintainer of U2MoL) This text is based on two letters to the U2 mailinglist Wire by david.comay eng.sun.com and Dan Eliot (deliot earthlink.net) (contributed before the 20:th of February 1998)
3. The singer Bono is referring to in the lines: Heard a singer on the radio late last night, He says he's gonna kick the darkness 'til it bleeds daylight is Canadian singer-songwriter Bruce Cockburn, from his song Lovers in a Dangerous Time.
Ara Kulidjian (17:th of November 2003)”


Daniel73 schreef:Bono's versie komt op mij over alsof hij Lennon wil corrigeren/verzachten die zegt niet in Jezus te geloven. Door het in "part II" op de gemeenplaats "I believe in love" te gooien. John Lennon zingt dat hij "just" in zichzelf en zijn vrouw Yoko geloofd. Dat verwijst naar liefde, en wie verkondigde liefde volgens de Bijbel? Jezus!
Het zal wel idioot en vergezocht zijn van mij, maar ik zou niet weten waarom Bono zich zou bemoeien met andermans lied, dat een mening verkondigt waar hij zelf heel anders over denkt. Om dan een "part II" te maken vind ik best brutaal.

Dat is wat meer mensen van ‘Rattle & Hum’ vonden. U2 waande zich te groot door zich op de hoogte van grootheden als The Beatles, Jimi Hendrix, Bob Dylan en B.B. King te stellen. Ikzelf zie weinig problemen met het coveren van liedjes van grootheden, of met het samenspelen met die grootheden. Alleen bij het maken van een vervolg, zoals bij ‘God Part II’, krijg ik kromme tenen.
Volgens U2 zelf was ‘Rattle & Hum’ een soort chaotisch plakboek waarin ze hun Joshua-Tour tijd door Amerika wilden vastleggen. De kritiek die ze op het album kregen was blijkbaar de oorzaak van de vervorming van ‘Rattle & Hum’ naar ‘Achtung Baby’. Bono noemde ‘Achtung Baby’ ‘het geluid van vier mannen die de Joshua Tree omhakken’.

Daniel73 schreef:Wat mij in 'Rattle and Hum' stoort is het koketteren met sterren, zoals ook in 'Angle of Harlem'. Is Billie Holiday volgens Bono een boodschapper van god? Hoe moet ik dat engel anders opvatten van iemand die religieus is ingesteld? Is het afgoderij?

Ik heb ‘Angel of Harlem’ altijd gezien als een liefdeslied. Met het idee dat de hoofdpersoon iemand tegenkomt die hij niet uit zijn hoofd krijgt. “Soul Love, and this love won’t let me go-o-o-o-, So Long, Angel of Harlem”. In de zin van ‘You’re Beautiful’, van James Blunt. Alleen misschien dat Bono meer door een engelachtige stem gefascineerd wordt dan door een engelachtig uiterlijk, zoals Blunt.
Vergis ik me, of is ‘Billie Holiday’ een zij? Billie is volgens mij een jongensnaam.

Daniel73 schreef:Wat mij stoorde aan het begin van het (PopMart?) live-fragment wat je een keer op McDuck toonde, was de manier hoe U2 zichzelf laat vereren in een live-optreden door als vier supersterren, uitvoerig applaus te ontvangen.

Ikzelf vat deze overdreven vorm van overdreven zelfverering op het uitdrukken van verwarring die faam met zich meebrengt. Ik heb een interview gedownload uit de tijd van ZooTv waarin Bono op een snobberige manier duidelijk maakt dat hij teveel betaalt krijgt, dat U2 de muziek dient en dat alles door aanbidders en platenmaatschapijen uit zijn proporties wordt geblazen.

Daniel73 schreef:Onlangs kreeg Bono kritiek omdat hij probeert om de Ierse belasting te ontduiken via een constructie.

Net als de Stones, geloof ik. Beide bands hebben een kantoor in Amsterdam geopend, omdat hier in Nederland bands veel meer profiteren van roaylities.

Daniel73 schreef:Ik denk dat popsterren als Lennon en Bono beter na moeten denken voordat ze gaan koketteren met religieuze figuren zoals Jezus.

Mee eens. Maar ik vind een aantal nummers waarin Bono over God of Jezus zingt juist wel weer heel mooi. Zoals “40” en ‘Yahweh’. Het gaat mij erom dat Bono meent wat hij zingt.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron