Beautiful Freaks - alternative music pirate radio

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Daniel73 » ma apr 05, 2010 3:40 pm

Caspar schreef:Nee, helaas. De oude uitzendingen zijn niet goed gearchiveerd dus daarvan hebben we alleen steeds de eerste 15 minuten. Jammer, he?

Iets is beter dan niets.

Playlist 10: Violen! (moderne bands met ouderwetse liedjes)

March 29, 2010
Caspar

Vandaag stond er eigenlijk één instrument centraal in de uitzending: de viool. Bijna in elk liedje, van de indie ‘nerd’-rock van Wilco tot de jaren ‘50 bubblegum-pop producerende hedendaagse bands. Dat was ook iets wat in deze uitzending veel voorkwam: bands die teruggrijpen naar het verleden. Zowel London Town van The Magic Theatre als God Help The Girl met een gelijknamig nummer en Camera Obscura’s French Navy. Abel vulde dat natuurlijk aan met echt ouderwetse muziek uit de ’50s en ’60s met onder andere The Beatles, Marvin Gaye en Elvis Presley. Ook nog wat indierock en britpop, het gebruikelijke Oasis-nummer van Abel, om af te sluiten met de baroque-pop van Arcade Fire die mooi combineerde met Fanfarlo, David Bowie en gek genoeg ook met Bob Dylan.


1. Eels – Beautiful Freak

2. The Magic Theatre – London Town
3. God Help the Girl – God Help the Girl
4. Camera Obscura – French Navy

5. Elvis Presley – My Boy
6. Marvin Gaye – What’s Going On?
7. Ike & Tina Turner – River Deep Mountain High
8. The Beatles – She’s Leaving Home

9. Field Music – Measure
10. Neil Young – Alabama
11. Wilco – Jesus, etc.

12. Eels – Going to Your Funeral, Pt. 2
13. Oasis – Champagne Supernova
14. Radiohead – Anyone Can Play Guitar

15. Sigur Rós – Untitled 8 (“Popplagið”)
16. Jónsi – Boy Lilikoi

17. Fanfarlo – I’m a Pilot
18. Bob Dylan – One More Cup Of Coffee
19. David Bowie – Space Oddity

20. Arcade Fire – No Cars Go

De archieven zijn zoals altijd te vinden op de archief-pagina.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/03/playlist-10-violen-moderne-bands-met-ouderwetse-liedjes/
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo apr 07, 2010 1:59 pm

Playlist 10 staat op een andere overzichtspagina ('Muziek') dan de rest ('Radio').

Playlist 11: Music Inspired by The Lion King
April 5, 2010
Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. The National – Bloodbuzz Ohio
3. Nick Cave – Ramblin’ Mind
4. Tindersticks – Tiny Tears

5. The Beatles – I Am the Walrus
6. The Doors – The End
7. Eric Clapton – After Midnight

8. The Yardbirds – Still I’m Sad
9. Dan McCafferty – Out of Time
10. Talking Heads – Crosseyed and Painless
11. Animal Collective – Brother Sport

12. The Prodigy – Voodoo People
13. Kid Cudi – The Prayer
14. Master(…) – Breakaway
15. Flinke Namen – Dansen

(klik verder voor uitleg bij de nummers)


The NationalBloodbuzz Ohio / Nick CaveRamblin’ Mind / TindersticksTiny Tears
Tussen deze drie nummers zijn meerdere overeenkomsten, maar de beste is wel de diepe stem die alledrie de bands hun zanger heeft, elk weer op een andere manier mooi. The National en Tindersticks wat warmer en Nick Cave rauw, maar alledrie prachtig. De eerste twee nummers van het blokje hebben ook allebei dezelfde soort sluipmoord-sfeer, geen harde rock maar toch een onderhuidse spanning. Nog iets dat me opvalt: folk-bandjes zingen vaak over Ohio!

The Beatles - I Am the Walrus / The DoorsThe End / Eric Clapton - After Midnight
Respectievelijk pop, bluesrock en bluespoprock uit de sixties, met het Oedipus-monster The End in het midden, voor deze uitzending uitgekozen vanwege de gelijkenissen met bandje uit het vaderland DeWolff. I Am the Walrus was, in de monomix, een verzoekje van trouwe luisteraar Daniël. Alsjeblieft!

The Yardbirds - Still I’m Sad / Dan McCaffertyOut of Time / Talking Heads - Crosseyed and Painless / Animal Collective - Brother Sport
Music Inspired by The Lion King, zoals Abel al in andere woorden zei. De Afrikaanse invloeden kwamen terug bij zowel The Yardbirds (de band van Eric Clapton. Hij stapte er zelf uit nadat For Your Love werd geproduceerd, volgens hem te ‘pop’) en Talking Heads als Animal Collective. Alleen Dan McCafferty was een beetje een vreemde eend in de bijt.

The Prodigy - Voodoo People / Kid CudiThe Prayer / Master(…) - Breakaway / Flinke Namen - Dansen
Verandering van spijs doet eten, zei gast Stephan al en hoewel deze muziek me niet echt beviel heeft hij daar wel gelijk in. Een ander geluid bij Beautiful Freaks is ook wel fijn, en de rappers zijn bij ons ernstig ondervertegenwoordigd net als de dance-muziek dus toch leuk.

Morgen of vanavond de archieven en volgende week weer ‘gewoon’ met Caspar, verwacht onder andere MGMT en Jónsi die hen covert, meer van Nick Cave en ik ga eens kijken of ik zelf ook nog wat leuke hiphop en dance kan laten horen. Ook verzoekjes zullen volgende uitzending weer eens langskomen!

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/04/playlist-11-music-inspired-by-the-lion-king/
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » wo apr 07, 2010 3:56 pm

Dank voor het melden! Ik breng even een wijziging aan :D
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » ma apr 12, 2010 9:17 pm

Playlist 12: Oog om oog, tand om tand
April 12, 2010
Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. Johnny Cash – The Mercy Seat
3. Jakob Dylan – Truth for a Truth

4. Bob Dylan – Shelter from the Storm
5. Simon&Garfunkel – A Simple Desultory Philippic (Or How I Was Robert McNamara’d into Submission)
6. Jack Johnson – Do You Remember

7. The Drums – Let’s Go Surfing
8. MGMT – It’s Working
9. Jónsi – Time to Pretend

10. Yeasayer – I Remember
11. The Waterboys – Trumpets
12. The Cure – Fascination Street

13. Kate Bush – Running Up That Hill (A Deal With God)
14. The Cocteau Twins – Ivo
15. Avril Lavigne – Alice

16. Green Day – Holiday
17. Oasis – Helter Skelter
18. The Beatles – Helter Skelter

19. Nick Cave & The Bad Seeds – The Mercy Seat

Voor het archief en de uitleg, druk op de ‘read more’-link rechts onderaan dit bericht.

Johnny Cash – The Mercy Seat / Jakob Dylan – Truth for a Truth
De (tekstuele) overeenkomst in dit nummer is natuurlijk een uitdrukking uit de christelijke symboliek: an eye for an eye and a tooth for a tooth, waar zowel Nick Cave (Johnny Cash heeft The Mercy Seat gecovert) als Jakob Dylan, die blijkbaar de artiestenachternaam van de cannabisheld die zijn vader is heeft geërfd, variëren met de tekstregel truth for a truth.

Bob Dylan – Shelter from the Storm / Simon&Garfunkel – A Simple Desultory Philippic (Or How I Was Robert McNamara’d into Submission) / Jack Johnson – Do You Remember?
Nu de oude man zelf, met een van zijn beste nummers van zijn meesterwerk Blood on the Tracks. Daarna parodiëren singer-songwriters Paul Simon en Art Garfunkel de meester hemzelf in een liedje met een wel erg lange titel. Erg treffend, die onnavolgbare teksten en zelfs de zang klinkt als Bob Dylan. Met als leukste stukje tekst: He’s so unhip that
When you say Dylan, he thinks you’re talking about Dylan Thomas, whoever he was. Het was trouwens een verzoekje van onze trouwe luisteraar Daniël. Jack Johnson valt dan weer een beetje buiten de boot tussen deze grondleggers van de moderne popmuziek maar is een mooi bruggetje naar de surfpostpunk van The Drums.

The Drums – Let’s Go Surfing / MGMT – It’s Working / Jónsi – Time to Pretend
The Drums was door mij al verkozen tot een van dé zomerhits van dit jaar, hoewel het liedje zelf iets ouder is. Post-punk maar dan, zoals we van een bandje uit het hippe Brooklyn gewend zijn, met een flinke dosis extra invloeden, in dit geval die van de surfmuziek. Net als bij MGMT, die dan wat meer electro en ’60s/’70s flowerpowerpop gebruiken. Daarover heb ik ook al meer geschreven op Beautiful Freaks. Qua stijl is Jónsi natuurlijk iets heel anders maar die keuze wordt wel duidelijk als je beseft dat Time to Pretend origineel een nummer van voorgenoemde MGMT is.

Yeasayer – I Remember / The Waterboys – Trumpets / The Cure – Fascination Street
Na The Drums en MGMT blijven we nog even bij de woozy sounds van de Brooklyn-scene met Yeasayer. Om vervolgens verder te gaan naar de daadwerkelijke invloeden van die stroming, voornamelijk jaren ‘80 muziek. Voornamelijk The Cure met hun new wave of post-punk, die veel hebben betekent voor de hedendaagse muziek. De grootse sound van The Waterboys sluit misschien niet aan bij die eclectische bandjes uit Brooklyn, maar wel bij de depressieve Cure.

Kate Bush – Running Up That Hill (A Deal with God) / The Cocteau Twins – Ivo / Avril Lavigne – Alice
Verder met de jaren ‘80, zo mogelijk nog duisterder en zwartgalliger dan The Cure, met de favoriete zangeressen van mijn moeder. Na het ietwat klinische liedje van Kate Bush overtreffen The Cocteau Twins haar in extravagantie. Erg vervreemdend hoe zo’n duister liedje toch pakkend kan zijn. Het sprookjesachtige van hen is dan weer een goede aansluiting op Avril Lavigne’s soundtrack voor de nieuwe film van Alice In Wonderland. Volgens Abel wellicht het slechtste nummer ooit gedraaid op Patapoe, met uitzondering van Jay-Z’s verkrachting van Forever Young natuurlijk, maar Nick Cave is het daar niet mee eens.

Green Day – Holiday / Oasis – Helter Skelter / The Beatles – Helter Skelter
Green Day sluit een beetje aan op het (gemaakt) ruige geluid van eerdergenoemde zangeres, en dat is natuurlijk ook het nummer Helter Skelter, waarvan Oasis een aardige maar niet geweldige cover heeft gemaakt. Hoewel het blokje eigenlijk een opbouw is naar de echt ruige afsluiter van Nick Cave & The Bad Seeds.

Nick Cave & The Bad Seeds – The Mercy Seat
Ik zei al: ‘Beautiful Freaks zou Beautiful Freaks niet zijn als we na de cover van Johnny Cash niet ook het origineel zouden draaien’. Er is haast geen betere afsluiter denkbaar dan het bezwerende lied van Nick Cave. Het nummer straalt doodsangst, stervensverdriet en waanzin uit, seminaal! Geen woorden voor nodig, gewoon luisteren!
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Rubberduck » di apr 13, 2010 1:33 am

Waanzinnig mooie lijst, Caspar. Leuk om te lezen dat je zo goed over nagedacht hebt over de te draaien nummers, afspeelvolgorde, thematiek etc. Het was natuurlijk veel simpeler geweest om er zomaar gewoon een paar liedjes in te knallen. Ik hoop niet dat je later een professioneel dj wilt worden bij de radio, want daar ben je duidelijk te intelligent voor, en teveel begaan met de muziek. Als je dj wilt worden, zul je flink moeten oefenen op flauwe grappen en debiele spelletjes...

Ik moet bekennen dat ik zelf altijd vergeet te luisteren. Dan zie ik naderhand dit topic en dan denk ik: "oh ja, da's waar ook!" Maar ga zo door; ik begrijp dat je een mooi programma in elkaar zet.

Overigens vind ik bij Simon & Garfunkel's het meest treffende stukje Dylan-imitatie de uitroep: "But it's allright mom, everybody must get stoned!" verwijzend naar 'It's allright ma (I'm only bleeding)' en 'Rainy day women # 12 & 35'. Maar vooral die uitspraak... Als ik niet beter wist, zou ik zweren dat het hem zelf was.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » di apr 13, 2010 7:42 am

Rubberduck schreef:Waanzinnig mooie lijst, Caspar. Leuk om te lezen dat je zo goed over nagedacht hebt over de te draaien nummers, afspeelvolgorde, thematiek etc. Het was natuurlijk veel simpeler geweest om er zomaar gewoon een paar liedjes in te knallen.

Ja, dat is toch wel een van de beste eigenschappen van Beautiful Freaks, die playlists. Ik maak ze trouwens niet zelf, maar wissel elk blokje af met Abel. Zo was het stuk met Cash en Jakob Dylan van mij, daarna draaide Abel Bob Dylan en S&G, toen ik weer The Drums, MGMT en Jonsi, etc. De playlists maken is op zich al een hobby, omdat ik er altijd wel een paar nieuw uitgebrachte nummers in moet doen, die ook op de BF-blog gerecenseerd worden, en soms nog verzoekjes. En dan ook nog mooie gethematiseerde blokjes maken! :P Steevast maak ik de eerste 3 blokken en zijn Abel zijn blokken 'aansluit- en overgangsblokken', maar Abel weet toch altijd weer goede combinaties te vinden!

Rubberduck schreef:Ik hoop niet dat je later een professioneel dj wilt worden bij de radio, want daar ben je duidelijk te intelligent voor, en teveel begaan met de muziek. Als je dj wilt worden, zul je flink moeten oefenen op flauwe grappen en debiele spelletjes...

Het is niet mijn ambitie, nee. En als het dan toch moet, bij een radiostation waar het echt om de muziek gaat, en niet om de commerciële belspellen en wat al niet meer. En ik wil ook zelf kunnen bepalen wat ik draai! Zijn er überhaupt dat soort radiostations in Nederland?

Rubberduck schreef:Ik moet bekennen dat ik zelf altijd vergeet te luisteren. Dan zie ik naderhand dit topic en dan denk ik: "oh ja, da's waar ook!" Maar ga zo door; ik begrijp dat je een mooi programma in elkaar zet.

Elke maandagavond zet ik meteen het archief van de afgelopen uitzending online, dus ook als je vergeet te luisteren of op maandagmiddag geen tijd hebt, staan de archieven voor je open: http://beautifulfreaks.nl/archief/
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » wo apr 21, 2010 7:08 pm

Playlist 13: De knul met de kauwbom
April 19, 2010
Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. The Streets – Turn the Page
3. Primal Scream – Loaded
4. Richard Ashcroft – Are You Ready?

5. The Beatles – Chains
6. The Beatles – Girl
7. The Beatles – For No One
8. The Beatles – Strawberry Fields Forever

9. Green Day – 21 Guns
10. The Beatles – Happiness Is a Warm Gun
11. Tom McRae – The Boy with the Bubblegun

12. Mouse & the Traps – A Public Execution
13. Bob Dylan – Like a Rolling Stone
14. R.E.M. – Losing My Religion

15. Tim Buckley – No Man Can Find the War
16. Mumford&Sons – Little Lion Man
17. The Tallest Man On Earth – King of Spain

18. Johnny Cash – San Quentin
19. Oasis – I Am the Walrus (live)
20. Jeff Buckley – Lilac Wine (live)

The Streets – Turn the Page | Primal Scream – Loaded | Richard Ashcroft – Are You Ready?
Ik had beloofd ook eens wat hip-hop te draaien en dat was dus afgelopen uitzending, het epische nummer Turn The Page van The Streets. Natuurlijk wel een Britse hip-hopband, die over het algemeen een stuk beschaafder en intelligenter klinken dan hun Amerikaanse tegenhangers. Vervolgens was Primal Scream niet echt hip-hop maar het daaraan verwante genre dub met ook veel dance-invloeden. De echte overeenkomst in dit blokje is echter die tussen Primal Screams Loaded en Are You Ready? van The Verve’s solo-zanger Richard Ashcroft. Met een beetje een muzikaal gehoor is de overeenkomst in melodie tussen die twee nummers niet te ontkennen. Leuke anekdote: toen ik Loaded draaide pakte vader Andreas meteen daarop mijn viool en speelde feilloos het melodietje na.

The Beatles – Chains | The Beatles – Girl | The Beatles – For No One | The Beatles – Strawberry Fields Forever
De reden voor deze overkill aan Beatles-nummers in de uitzending, ook nog in latere blokjes, is natuurlijk het jubileum van de band. 50 jaar geleden is die namelijk opgericht en misschien is het daarom dat er vooral nummers uit de begintijd van The Beatles zijn gedraaid door Abel en die van hun ‘hoogtepunt’ (Sgt. Peppers, Abbey Road, Let It Be) niet. Abel wilde ook ‘het andere geluid’ van The Beatles laten horen en zeker Rubber Soul en Revolver worden door de gemiddelde luisteraar toch wat onderschat.

Green Day – 21 Guns | The Beatles – Happiness Is a Warm Gun | Tom McRae – The Boy with the Bubblegun
De voor de hand liggende verbindende factor van al deze nummer is natuurlijk het woord ‘gun’, in het ene liedje iets prominenter naar voren komend dan in het ander. Maar er moet gezegd worden dat het nummer van Green Day wel erg Lennonesque aan doet. De trouwe luisteraar hoorde ook een minuut stilte tijdens dat popliedje, met een reden. Onlangs is namelijk een verbod op muziek afgekondigd door de sharia-regering in Somalië, en om de radiostilte daar te herdenken hebben we ook hier een korte radiostilte ingevoerd. Binnenkort nog meer protestacties!

Mouse & the Traps – A Public Execution | Bob Dylan – Like a Rolling Stone | R.E.M. – Losing My Religion
‘Ja, eerst hebben jullie geluisterd naar Bob Dylan’s Like a Rolling Stone, en daarvoor… ook!’ Gefopt! Het was natuurlijk A Public Execution van Mouse & the Traps, afkomstig van de seminale Nuggets-compilatie. Maar de gelijkenis is zo treffend dat we spontaan Bob Dylan mee willen zingen in de ‘cover’ en in Bob Dylans nummer de instrumenten uit A Public Execution verwachten. De megahit van R.E.M. staat misschien een beetje los van dit duo maar paste op de een of andere muzikale manier toch goed bij de voorgaande twee nummer. Een gevoelskwestie misschien.

Tim Buckley – No Man Can Find the War | Mumford&Sons – Little Lion Man | The Tallest Man On Earth – King of Spain
Het verplichte folkblokje van de uitzending, om de genrevariatie erin te houden. Wat ik voornamelijk wilde laten horen was de vocale overeenkomst tussen vader Buckley en de Zweedse ‘Tallest Man On Earth’, hoewel dit Buckley-nummer daarvoor misschien niet het meest geschikt was (maar I Never Asked To Be Your Mountain hadden we al gedraaid). Mumford&Sons weet dan weer een perfecte combintie te maken tussen folk- en rockmuziek op een haast epische manier, en met prachtige samenzang.

Johnny Cash – San Quentin (live) | Oasis – I Am the Walrus (live) | Jeff Buckley – Lilac Wine (live)
Het was Abels idee om een blokje in te richten met enkel livemuziek, aangespoord door zijn 10 jaar oude liefde voor San Quentin, waar hij weer naar ging luisteren door het nummer dat ik vorige week van Cash draaide. Over onze live-ervaring op Rock Werchter, waarbij Oasis de avond compleet maakte met deze Beatles-cover, hebben Abel en ik al verteld, maar dat het geweldig was mag natuurlijk wel vaker gezegd worden. Om na vader ook zoon te draaien is dan weer typisch Beautiful Freaks en ook al vond ik Lilac Wine niet écht afsluiterwaardig, het is wel een goed nummer.

Downloaden: Mediafire
Luisteren: SoundCloud
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » do apr 22, 2010 4:52 pm

Opmerkingen over de uitzending van 19 april 2010. ("beautifulfreaks013-20100419.mp3")

Jullie zijn lastig te verstaan vanwege een dof, mompelig geluid van de microfoons. Kunnen jullie dat bijstellen? De muziek klinkt in principe wel goed.

Misschien praten jullie te snel en te weinig gearticuleerd, waardoor jullie gesprekken (bovenop het doffe geluid) extra overkomen als geroezemoes.
Wat ook meespeelt, is dat jullie elkaar niet laten uitpraten. Geregeld hoor ik twee stemmen tegelijk.

Ik vind de plaatblokjes soms te lang duren. Zo is er van 1:00:06 t/m 1:04:09 een beschouwing over Bob Dylan en Mouse & the Traps; een aanbeveling om een compilatie genaamd 'Nuggets' te kopen; een uitleg over Record Store Day; en daarna een korte aankondiging van het folk-blokje. Vier minuten praten en dat soms ook nog door elkaar heen, vind ik erg lang. Halverwege ben ik afgehaakt: information overload.

Waarom worden de luisteraars met "u" aangesproken?

Tussen 35:29 en 36:32 valt het geluid geheel weg. Vanaf 44:23 leggen jullie uit, dat dit een bewuste radiostilte is vanwege een religieus muziekverbod in Somalië. (Wist ik niets van.) Op mij kwam het over als een radiostoring. Je zou in het vervolg, aan het begin van zo'n stilte, kunnen aankondigen dat het nu even stil wordt en dat je daarna uitlegt waarom. Besteed je op de site ook aandacht aan het onderwerp? Ik zag zo gauw niets, vandaag.

De The Beatles-week van de AVRO was naar aanleiding van het stoppen van The Beatles, in 1970. Dus niet vanwege hun oprichting, zoals jij beweert.
Vier decennia geleden gingen de Beatles uit elkaar. Daarom besteedt de AVRO een week lang op radio en tv aandacht aan deze legendarische popgroep.

Op 10 april 1970 gingen de Beatles uit elkaar. Een gebeurtenis om te herdenken. Daarom komt de AVRO van maandag 12 tot en met zaterdag 17 april met een complete Beatlesweek.

bron: http://www.omroep.nl/artikelen/de-beatles-een-week-lang-in-het-zonnetje

Zo, ik heb me weer gehaat gemaakt met mijn kritieken. :P
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » do apr 22, 2010 5:21 pm

"Daniel73" schreef:Jullie zijn lastig te verstaan vanwege een dof, mompelig geluid van de microfoons. Kunnen jullie dat bijstellen? De muziek klinkt in principe wel goed.

Ik had het zelf ook al gemerkt, en geprobeerd bij te stellen, maar dat lukte niet. Onhandig is ook dat ik in de studio niet goed kan horen hoe de stemmen op de radio overkomen. Ik heb ook al weleens geprobeerd om daarvoor een hoofdtelefoon aan te sluiten maar de apparatuur bij Patapoe is ook niet alles. Ik zal het maandag weer proberen.

Misschien ligt het aan het gebruik van windkappen (die zwarte bollen op de microfoons) in de studio? Die zouden kunnen bijdragen aan een dof geluid, denk ik. Zoals je zegt ligt het echt aan de microfoontechniek of -instellingen, want de muziek klinkt, voor een piratenradiozender, redelijk goed. Zoals ik al zei, ik ga maandag m'n best doen om hier wat mee te experimenteren, maar word dan niet boos als je telkens 'test, test' hoort :P

"Daniel73" schreef:Misschien praten jullie te snel en te weinig gearticuleerd, waardoor jullie gesprekken (bovenop het doffe geluid) extra overkomen als geroezemoes.

Ik weet het niet. Ben nu ook uitzending 13 aan het herbeluisteren en de articulatie en spreeksnelheid lijkt me toch alleszins redelijk, hoor. Je hebt wel gelijk dat we, vooral ik trouwens, soms net teveel mompelen, maar dat heeft meer de maken met met enthousiasme praten dan duidelijk articuleren (tegelijkertijd, hoe enthousiaster ik word hoe sneller ik ga praten :P).

"Daniel73" schreef:Wat ook meespeelt, is dat jullie elkaar niet laten uitpraten. Geregeld hoor ik twee stemmen tegelijk.

Dat vind ik dan juist wel weer leuk; er is duidelijke interactie tussen Abel en mij. Maar misschien spreek ik nu meer vanuit de ervaringen uit de studio dan vanuit een luisteraarsvisie. Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is, ook omdat op de radio twee stemmen door elkaar veel onduidelijker klinken dan twee stemmen door elkaar heen 'in real life'. Maar ook hier denk ik dat met iets beter afgestelde microfoons en helderder gepraat al heel wat opgelost kan worden. Maar ik zal er aandacht aan besteden hoor ;)

"Daniel73" schreef:Ik vind de plaatblokjes soms te lang duren. Zo is er van 1:00:06 t/m 1:04:09 een beschouwing over Bob Dylan en Mouse & the Traps; een aanbeveling om een compilatie genaamd 'Nuggets' te kopen; een uitleg over Record Store Day; en daarna een korte aankondiging van het folk-blokje. Vier minuten praten en dat soms ook nog door elkaar heen, vind ik erg lang. Halverwege ben ik afgehaakt: information overload.

Jij zegt het. In de studio vergeten je soms dat je ook op de radio bent en wordt een informatief praatblokje meer een onderonsje tussen mij en Abel. Je hebt inderdaad gelijk dat zoveel informatie achter elkaar teveel is. We proberen het wel te doseren en ik denk ook dat dit één van de allerlangste blokjes is, maar soms gaan we er net overheen.

"Daniel73" schreef:Waarom worden de luisteraars met "u" aangesproken?

Hmmm.. 'Jullie' zeg je nou eenmaal niet tegen je luisteraars, vind ik. Als ik jullie zeg heb ik het gevoel dat ik het tegen een schoolklas heb, en u zeg ik liever tegen geboeide mensen die met respect luisteren.

"Daniel73" schreef:Tussen 35:29 en 36:32 valt het geluid geheel weg. Vanaf 44:23 leggen jullie uit, dat dit een bewuste radiostilte is vanwege een religieus muziekverbod in Somalië. (Wist ik niets van.) Op mij kwam het over als een radiostoring. Je zou in het vervolg, aan het begin van zo'n stilte, kunnen aankondigen dat het nu even stil wordt en dat je daarna uitlegt waarom. Besteed je op de site ook aandacht aan het onderwerp? Ik zag zo gauw niets, vandaag.

Tja, als we ook een plaat op 16 toeren achterstevoren mogen draaien valt een onaangekondigde stilte wel mee :P. Het was een bewuste keuze om dat onaangekondigd te doen, maar achteraf gezien was het natuurlijk heel dom, voor de luisteraar. Zoals ik al zei vergeet ik soms simpelweg de luisteraar, maar daar moet ik dus echt aandacht aan gaan besteden!
Over het muziekverbod in Somalië: Abel en ik gaan daar een soort project over maken als protest, en daar gaan we zeker nog aandacht aan besteden op onze site. Je hoort er nog van!

"Daniel73" schreef:Zo, ik heb me weer gehaat gemaakt met mijn kritieken. :P

Welnee! Wij moeten ons programma verbeteren en de meeste van je kritiekpunten zijn heel goed en ik ga zeker iets met deze kritiek doen, omdat ik natuurlijk ook wil dat onze luisteraars zo goed mogelijk naar ons programma kunnen luisteren. Even een kort overzichtje van wat ik maandag beter moet doen:

- Microfoons goed instellen
- 'Enthousiaster' praten/minder mompelen; duidelijk articuleren; rustig praten
- Niet teveel willen zeggen in 1 praatblokje (denk aan de luisteraar)

By the way, maandag is Abel er niet, wat betekent dat ik meer ruimte heb om muziek te draaien en tijd heb ingeruimd voor The Celebration of the Lizard. Zorg je dat Jim Morrison meeluistert?
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » do apr 22, 2010 5:23 pm

Nog steeds even aan het luisteren, en ik ontdek dat vanaf 1:14:40 mijn stem een stuk beter klinkt, op een acceptabel niveau. Mee eens?
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » ma apr 26, 2010 4:26 pm

Caspar schreef:Misschien ligt het aan het gebruik van windkappen (die zwarte bollen op de microfoons) in de studio? Die zouden kunnen bijdragen aan een dof geluid, denk ik. Zoals je zegt ligt het echt aan de microfoontechniek of -instellingen, want de muziek klinkt, voor een piratenradiozender, redelijk goed.

Die windkappen filteren wind- en plopgeluiden. Zulke geluiden kunnen ook ontstaan als je te hard ademt in de microfoon, of bij het uitspreken van de letter P. Misschien wordt het geluid iets helderder als je de kappen verwijdert, maar dan kun je dus storende bijgeluiden krijgen.

Is de microfoon niet aangesloten aan een equalizer/toonregelaar?
Vandaag vind ik je weer dof en bassig klinken. Ik moet me concentreren om je te volgen. De muziek klinkt wel goed. Misschien dat je stem tegen het einde van de uitzending iets helderder klinkt.

Caspar schreef:Zoals ik al zei, ik ga maandag m'n best doen om hier wat mee te experimenteren, maar word dan niet boos als je telkens 'test, test' hoort :P

Waarom zou je "test" zeggen? Misschien kun je met een eigen laptop de gesproken stukken opnemen en deze off-air terugluisteren tijdens het afspelen van de nummers.

Caspar schreef:
"Daniel73" schreef:Misschien praten jullie te snel en te weinig gearticuleerd, waardoor jullie gesprekken (bovenop het doffe geluid) extra overkomen als geroezemoes.

Ik weet het niet. Ben nu ook uitzending 13 aan het herbeluisteren en de articulatie en spreeksnelheid lijkt me toch alleszins redelijk, hoor. Je hebt wel gelijk dat we, vooral ik trouwens, soms net teveel mompelen, maar dat heeft meer de maken met met enthousiasme praten dan duidelijk articuleren (tegelijkertijd, hoe enthousiaster ik word hoe sneller ik ga praten :P).

Wat het ook is, voor mij als buitenstaander zijn de gesprekken moeilijk te volgen. Vooral als ik met iets bezig ben.
Jullie weten wat jullie gezegd hebben, dus jullie hebben voorkennis als jullie terugluisteren. Voor mij als luisteraar is alles nieuw.

Caspar schreef:
"Daniel73" schreef:Wat ook meespeelt, is dat jullie elkaar niet laten uitpraten. Geregeld hoor ik twee stemmen tegelijk.

Dat vind ik dan juist wel weer leuk; er is duidelijke interactie tussen Abel en mij. Maar misschien spreek ik nu meer vanuit de ervaringen uit de studio dan vanuit een luisteraarsvisie. Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is, ook omdat op de radio twee stemmen door elkaar veel onduidelijker klinken dan twee stemmen door elkaar heen 'in real life'. Maar ook hier denk ik dat met iets beter afgestelde microfoons en helderder gepraat al heel wat opgelost kan worden. Maar ik zal er aandacht aan besteden hoor ;)

Ja, met een helder microfoongeluid zou veel opgelost zijn. Heel veel.
Twee stemmen tegelijk is twee keer zo hard als een enkele stem. Je zou, als je inbreekt, tenminste wat verder van de microfoon kunnen praten. Als de eerste persoon dan stopt met praten, kun je vol in de microfoon praten. Als je elkaar zo afwisselt, zou dat volgens mij al veel schelen.

Caspar schreef:[1:00:06 t/m 1:04:09] In de studio [vergeet] je soms dat je ook op de radio bent en wordt een informatief praatblokje meer een onderonsje tussen mij en Abel. Je hebt inderdaad gelijk dat zoveel informatie achter elkaar teveel is. We proberen het wel te doseren en ik denk ook dat dit één van de allerlangste blokjes is, maar soms gaan we er net overheen.

Hier ging je er ruim overheen, wat mij betreft. Ook omdat er steeds een nieuw onderwerp bijkwam, waardoor ik me wanhopig afvroeg: wanneer houdt die reeks aan onderwerpen op?
Nooit de luisteraar vergeten! Stel je voor dat je als klant naar een winkel gaat, waar het personeel zo druk in een onderonsje is, dat ze jou als klant niet opmerken. Dan is elke minuut te lang.

Caspar schreef:
"Daniel73" schreef:Waarom worden de luisteraars met "u" aangesproken?

Hmmm.. 'Jullie' zeg je nou eenmaal niet tegen je luisteraars, vind ik. Als ik jullie zeg heb ik het gevoel dat ik het tegen een schoolklas heb, en u zeg ik liever tegen geboeide mensen die met respect luisteren.

Je kunt ook "je" en "jij" zeggen.

Caspar schreef:Over het muziekverbod in Somalië: Abel en ik gaan daar een soort project over maken als protest, en daar gaan we zeker nog aandacht aan besteden op onze site. Je hoort er nog van!

Wanneer? :)

Caspar schreef:By the way, maandag is Abel er niet, wat betekent dat ik meer ruimte heb om muziek te draaien en tijd heb ingeruimd voor The Celebration of the Lizard. Zorg je dat Jim Morrison meeluistert?

Ja, maar nu zijn andere overleden artiesten jaloers op hem:
Jimi Hendrix wil ‘1983 (A merman I Should Turn To Be)’
John Lennon wil ‘Revolution 9′ van The Beatles.
Frank Zappa wil ‘The Return Of The Son Of Monster Magnet’ van The Mothers Of Invention.
Erik Brann wil ‘In-A-Gadda-Da-Vida’ van Iron Butterfly.
Rick Wright wil ‘Atom Heart Mother’ of ‘Echoes’, van Pink Floyd.

Kijk mij er niet op aan. Ik ben slechts boodschapper! :P
Misschien zou je een structurele oplossing kunnen zoeken? Eens in de twee weken een heel lang nummer? (dram dram)

Hopelijk heb je ook genoten van 'The Celebration Of The Lizard'. Ik begrijp niet waarom de overige leden van The Doors dit afgekeurd hebben. Voorheen was het nummer alleen als live-uitvoering verkrijgbaar, op de LP 'Absolutely Live' uit 1970.
Trouwens, vond je het nodig om de luisteraar te waarschuwen voor Morrison's schreeuw "Wake up!"? :)
En heb ik zitten "zeuren"? Ha! Zo maken jullie jezelf te schande, dat een Ware Muziekliefhebber zo heeft moeten aandringen om jullie het licht te doen zien!! :P

Caspar schreef:Nog steeds even aan het luisteren, en ik ontdek dat vanaf 1:14:40 mijn stem een stuk beter klinkt, op een acceptabel niveau. Mee eens?

Ik vind de verschillen minimaal. Wat, waar en hoe verander jij instellingen? Is het niet mogelijk om de microfoons overdreven schel te zetten, als test? (Zo test ik geluidsinstellingen, door ze te overdrijven.)
En is het mogelijk om een reverb te gebruiken? Het geluid is behalve dof, ook erg droog.


Zomaar een spontaan idee voor een quiz. Een die is omgekeerd:
Luisteraars bellen om een vraag te stellen, die door de diskjockeys beantwoord moet worden.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma apr 26, 2010 4:30 pm

Daniel73 schreef:Twee stemmen tegelijk is twee keer zo hard als een enkele stem.

Dan! Twee keer zo hard DAN een enkele stem.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » ma apr 26, 2010 5:52 pm

Vandaag nog geen tijd gehad om terug te luisteren hoe ik vandaag klonk, maar volgens jou weer niet al te best? Even wat uitleg: er zijn twee microfoons, beide aangesloten op een mengpaneel met drie draaiknoppen, voor de lage, middelste en hoge tonen. Beide micro's hebben ook een windkap die op of af kan (vandaag had ik af). Ik kan wel horen wat ik in de microfoon zeg (hoe het op de radio klinkt dus), maar niet zo duidelijk (itt de muziek, gek genoeg). Ik heb vandaag geprobeerd om een hoofdtelefoon op het mengpaneel aan te sluiten, maar gek genoeg hoorde ik via de hoofdtelefoon wel de muziek maar niet het microfoongeluid. Maar misschien weet ik al wat ik fout heb gedaan. Ik ga ook nog eens uitzoeken hoe ik wel het geluid door een hoofdtelefoon kan horen, want dan kan ik het precies afstellen. Ik heb al een idee hoe ik dat moet doen.

Volgende week geen uitzending helaas, maar ik blijf er aandacht aan besteden hoor. Anders bel je een keertje tijdens de uitzending, en geef je aan of ik meer bas, midden of hoog erin moet gooien. Ik denk zelf, om het mompelen tegen te gaan, minder bas.

Ik heb deze week, mede door de afwezigheid van Abel, minder gepraat (wel te snel, bedacht ik me achteraf), maar ik hoop dat het beter was.

The Celebration beviel me wel, goed nummer. Hoewel ik The End nog altijd beter vind :). Zoals Abel al zei zijn de nummers van Hendrix en Lennon in elk geval kort genoeg om in een reguliere uitzending te draaien, en In-A-Gadda-Da-Vida is mijn favoriete 17 minuten durende song dus die komt zeker nog een keer langs :). Het 'zeuren' heb ik later gerectificeerd hoor, trouwe luisteraar Daniel!

Ik weet niet of je nou een grapje maakt of niets, want het is wel degelijk twee keer zo hard ALS een enkele stem, hoor. ;) Nogmaals bedankt voor je kritiek trouwens, ik heb er zeker wat aan.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » do mei 13, 2010 7:10 pm

Playlist 14: Perfecte Imperfectie
April 27, 2010
Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. Okkervil River – Stand Ins, One
3. Okkervil River – Lost Coastlines
4. Roky Erickson with Okkervil River – John Lawman
5. 13th Floor Elevators – You’re Gonna Miss Me

6. Eels – Last Stop: This Town
7. Pixies – Where Is My Mind?
8. R.E.M. – Leave
9. The Radio Dept. – The Video Dept

10. Los Campesinos – You! Me! Dancing!
11. Kate Nash – Paris
12. Kate Nash – Mansion (alleen het stukje met gesproken tekst)
13. Yeah Yeah Yeahs – Zero

14. The Doors – The Celebration of the Lizard

15. Muse – Man with the Harmonica & Knights of Cydonia (live)


Okkervil River – Loast Coastlines | Roky Erickson with Okkervil River – John Lawman | 13th Floor Elevators – You’re Gonna Miss Me`
In dit blokje staat de samenwerking russen Roky Erickson en Okkervil River natuurlijk centraal (ik heb er ook al over geblogd). Goed is te horen hoe de sound van die samenwerking verschilt van Okkervil River en ook van de 13th Floor Elevators, het bandje waar Roky Erickson in de ’60s bij zat.

Eels – Last Stop: This Town | Pixies – Where Is My Mind? | R.E.M. – Leave | The Radio Dept. – The Video Dept
Toen ik zei dat in dit blokje alleen maar jaren ‘90 liedjes zaten sprak ik niet helemaal de waarheid. Where Is My Mind? komt namelijk uit 1988 (ik vroeg me ook al hardop af of dat liedje niet wat ouder was) en The Radio Dept. zelfs uit 2010 (maar dat had ik hopelijk ook gezegd?). Toch pastten ze allemaal bij elkaar. Je hoort duidelijk de invloed die Pixies, en trouwens ook de vroege R.E.M., hebben gehad op de indie-sound in de jaren ‘90 zoals bij Eels. Dit liedje van R.E.M. was dan van hun latere, wat experimentelere periode maar juist daar kwam die rauwe sound weer naar voren. The Radio Dept. mag dan wel een 2010-bandje zijn (goed, ze bestaan al wat langer), hun geluid grijpt aangenaam terug naar vroeger tijden, niet alleen Pixies of R.E.M. maar ook duidelijk naar The Cure en The Smiths.

Los Campesinos – You! Me! Dancing! | Kate Nash – Paris | Kate Nash – Mansion | Yeah Yeah Yeahs – Zero
Ook hier komt weer dat rommelige, onaffe geluid terug, de erfenis van de jaren ‘90. Los Campesinos nog wel het meest uitbundig zoals je van een collectief kan verwachten, Kate Nash al een stuk beheerster en de Yeah Yeah Yeahs mengen het geheel vervolgens met elektronische beats en destilleren een heel eigen geluid. Verder heeft Kate Nash nog een maatschappijkritische tekst die ze graag met de wereld wilde delen op haar nieuwe album (ik heb erover geschreven!), dus die heb ik maar uitgezonden.

The Doors – The Celebration of the Lizard
Wow! Ik was totaal sprakeloos. Wat een geweldig epos van Jim Morrison met The Doors. Ik had het uitzenden ervan weliswaar een tijdje uitgesteld maar eens moest het moment daar zijn en de afwezigheid van Abel gaf mij er de prima gelegenheid voor, en pas nu besef ik dat het gewoon iets was dat moest gebeuren. Ook leuk om de verschillen te bemerken tussen de losse versie van Not To Touch The Earth en die die in dit nummer verwerkt zit.

Muse – Man with the Harmonica & Knights of Cydonia (live)
Dit nummer heb ik ook live gezien in Rotterdam, weliswaar niet de specifieke uitvoering die ik nu draaide maar wel dezelfde combinatie tussen het bekende western-deuntje en Muse haar epische Knights of Cydonia. Ook gewoon een geweldig nummer en elke keer als ik het luister beleef ik weer opnieuw dat concert.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/04/playlist-14-perfecte-imperfectie/

Download


Playlist 15: Echo’s van de Talking Heads
May 10, 2010
Caspar

Getergd en geteisterd door technische problemen is deze uitzending helaas niet wat het zou moeten zijn, maar hopelijk heeft de luisteraar toch van de muziek kunnen genieten.

1. Eels – Beautiful Freak

2. Judy Henske – House of the Rising Sun
3. Johnny Hallyday – House of the Rising Sun
4. Hank Williams Jr. – House of the Rising Sun
5. Animals – House of the Rising Sun

6. Midlake – Winter Dies
7. John Grant – JC Hates Faggots
8. The Beatles – For No One

9. Scott McKenzie – San Francisco
10. The Pains of Being Pure at Heart – Say No to Love
11. Avi Buffalo – What’s In It For?

12. Broken Bells – Citizen
13. Field Music – In the Mirror

14. Foals – What Remains
15. Talking Heads – Once in a Lifetime
16. Nada Surf – Enjoy the Silence

17. The Cure – The Same Deep Water As You
18. David Bowie – Let’s Dance

19. A plus D – Stardust Kids (David Bowie vs. MGMT)


Vier verschillende versies van ‘The House of the Rising Sun’
Het was al langer een plan van Abel en mij om een complete uitzending te wijden aan dit nummer en de vele covers die er van te vinden zijn maar tot nog toe is het er nog niet van gekomen. Toch kon Abel het niet laten om alvast wat verrassend leuke covers ervan te laten vallen, waarvan de Franse versie van Judy Henske nog wel het meest bijzonder was.

Midlake – Winter Dies | John Grant – JC Hates Faggots | The Beatles – For No One
Winter Dies van Midlake werd al beschreven als een combinatie tussen King Crimson, Wilco en Crosby, Stills, Nash & Young, maar de reden dat we het vandaag draaiden was dat zij het muzikale gedeelte van het debuutalbum van John Grant hebben verzorgd. Uiterst geslaagd en op een nummer als JC Hates Faggots helemaal niet meer te herkennen als Midlake. Wat wel te herkennen (en niet te ontkennen) valt in dat nummer is de muzikale overeenkomst met For No One, misschien wel het mooiste nummer van The Beatles.

Scott McKenzie – San Francisco | The Pains of Being Pure at Heart – Say No to Love | Avi Buffalo – What’s In It For?
Vrolijke muziek mag bij Beautiful Freaks natuurlijk niet ontbreken en hoewel die band met die lange naam uit New York komt stralen alledrie deze nummers een lekker vrolijk west-coastsfeertje uit. Say No to Love is een pas uitgekomen liedje en ook Avi Buffalo heeft net zijn debuut uit, terwijl Scott McKenzie duidelijk de popmuziek van het verleden vertegenwoordigd (Abel was op vakantie in San Francisco, vandaar).

Broken Bells – Citizen | Field Music – In the Mirror
Dat Avi Buffalo net The Shins zijn was natuurlijk al bekend en het is dan ook niet verwonderlijk dat beide bands op hetzelfde label zitten. In plaats van die link direct te leggen heeft Abel ervoor gekozen een nummer van Broken Bells te draaien, de welbekende combinatie tussen James Mercer, de zanger van The Shins, en de producer Danger Mouse. Field Music legt wat elektronica bij als aanloopje naar een door ritme gedomineerd blokje.

Foals – What Remains | Talking Heads – Once in a Lifetime | Nada Surf – Enjoy the Silence
Foals is weliswaar niet echt een goede band en ook dit liedje is maar matig, het was wel een perfect voorbeeld om de immense invloed van Talking Heads te illustreren. Ik nam tijdens de uitzending al de gewaagde stelling aan dat deze band even invloedrijk moet zijn geweest als Joy Division. Beide bands bepalen de New Wave sound uit de jaren ‘80 die Nada Surf dan weer zo treffend covert met een hedendaagse tint.

The Cure – The Same Deep Water As You | David Bowie – Let’s Dance
Nog meer jaren ‘80! The Cure is daar wel het archetype voorbeeld van alleen een stuk zwartgalliger dan de popmuziek van Depeche Mode. Dat ook David Bowie in de dat decennium zich geïnspireerd voelde om wat ‘anders’ te gaan doen is in Let’s Dance goed te horen, hoewel het daarna bergafwaards ging en pas in 1995 weer goedkwam.

A Plus D – Stardust Kids (David Bowie vs. MGMT)
Een zogenaamde ‘mash-up’, twee liedjes bij elkaar gemixt, als afsluiter. Hier wordt op voortreffelijke wijze het deuntje uit Kids van MGMT vermengd met de zang van David Bowie uit Ziggy Stardust.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/05/playlist-15-echos-van-de-talking-heads-2/

Download
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » do mei 13, 2010 7:59 pm

Caspar schreef:Vandaag nog geen tijd gehad om terug te luisteren hoe ik vandaag klonk, maar volgens jou weer niet al te best? Even wat uitleg: er zijn twee microfoons, beide aangesloten op een mengpaneel met drie draaiknoppen, voor de lage, middelste en hoge tonen. Beide micro's hebben ook een windkap die op of af kan (vandaag had ik af). Ik kan wel horen wat ik in de microfoon zeg (hoe het op de radio klinkt dus), maar niet zo duidelijk (itt de muziek, gek genoeg). Ik heb vandaag geprobeerd om een hoofdtelefoon op het mengpaneel aan te sluiten, maar gek genoeg hoorde ik via de hoofdtelefoon wel de muziek maar niet het microfoongeluid. Maar misschien weet ik al wat ik fout heb gedaan. Ik ga ook nog eens uitzoeken hoe ik wel het geluid door een hoofdtelefoon kan horen, want dan kan ik het precies afstellen. Ik heb al een idee hoe ik dat moet doen.

Zijn in de uitzending van 10 mei 2010 ('Echo’s van de Talking Heads') de stemmen iets helderder? Met name de lage stem van Abel blijft bassig en moeilijk te verstaan. Wat zegt hij bijvoorbeeld vanaf 22:25? "We all hate faggots"? Ook jij kan het niet verstaan, want je vraagt hem te herhalen wat hij zegt. Maar ook die herhaling kan ik moeilijk of niet verstaan.
Regelen de drie draaiknoppen voor de lage, middelste en hoge tonen, alleen de microfoons of ook de muziek? Voor een minder bassig geluid kun je de draaiknop voor de lage tonen naar beneden draaien.

Caspar schreef:Volgende week geen uitzending helaas, maar ik blijf er aandacht aan besteden hoor. Anders bel je een keertje tijdens de uitzending, en geef je aan of ik meer bas, midden of hoog erin moet gooien. Ik denk zelf, om het mompelen tegen te gaan, minder bas.

Ja, minder bas. En eventueel wat meer middenhoge tonen.

Daniel73 schreef:
Daniel73 schreef:Twee stemmen tegelijk is twee keer zo hard als een enkele stem.

Dan! Twee keer zo hard DAN een enkele stem.

Caspar schreef:Ik weet niet of je nou een grapje maakt of niets, want het is wel degelijk twee keer zo hard ALS een enkele stem, hoor. ;)

:O Maak jij nu een grapje? Het is "groter dan", zover ik weet.
Je bent groter dan een kabouter.
Je bent nog groter als een reus. (Oftewel: je bent nog groter als je een reus bent.)

Twee keer zo hard als een enkele stem betekent dus, dat een enkele stem twee keer zo hard is. Zou ik denken.

Maar goed, dit is wat een taalkenner me eens schreef:
"groter als": dit is al spreektaal sinds mensenheugenis. Op school probeert men erin te rammen dat het fout is, maar eigenlijk is dat een arbritraire beslissing van een "deskundige" van een paar honderd jaar geleden.

Maar zo lust ik er nog wel een paar! Ik heb gelezen dat het verschil tussen "kennen" en "kunnen", en "liggen" en "leggen", erin geramd wordt door mensen die deskundigen volgen. Dat zou dus eenzelfde geval zijn als "groter als". Maar het antwoord daarop was:
Niet helemaal, want het verschil tussen kunnen en kennen heeft wel degelijk een functie. Hoewel er bijna nooit verwarring kan ontstaan.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron