Guust Flater

Het vervolg van <U>Andere striptitels</U> op McDuck.nl

Berichtdoor jan Baksteen » di mei 18, 2010 10:15 am

Wat raar dat Guust hier tussen staat.
Naast Donald Duck is Guust wel mijn favoriet.

Wie kan zich ook net zo dubbel lachen om Guust Flater? En wat is er zo grappig aan?
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 61
Geregistreerd: za mei 13, 2006 6:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di mei 18, 2010 9:35 pm

Guust Flater vind ik ook zeer leuk.

Wat ik er leuk aan vind:
- zijn manier van van alles slopen
- zijn uitvindingen waar steeds op voort wordt geborduurd
- zijn 'werk'houding
- de grappen zijn altijd niet zomaar een blunder, maar er zit altijd nog een soort dubbelzinnig extra grapje in
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » di mei 18, 2010 9:35 pm

En Guust loopt feitelijk gewoon rond in de gewone echte Belgische wereld van de uitgeverij van Robbedoes. Dus iets bijzonders in een levensechte omgeving!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor jan Baksteen » wo mei 19, 2010 7:52 pm

Ridder ter Geit schreef:En Guust loopt feitelijk gewoon rond in de gewone echte Belgische wereld van de uitgeverij van Robbedoes. Dus iets bijzonders in een levensechte omgeving!

Oh, heeft er iemand bestaan die net zo was als Guust Flater? Dat is grappig!
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 61
Geregistreerd: za mei 13, 2006 6:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma mei 24, 2010 12:44 am

Nou, dat niet, maar er was wel echt een redactie van Robbedoes, dus in die zin was het soort-van realistisch.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Duckfan van McDrake Disne » do mei 27, 2010 6:09 pm

In ons Nederlands (schoolvak, niet de taal) boek, als er over strips wordt gesproken, dan weet je zeker dat het over Guust Flater gaat. Donald Duck, daar staat geen woord van in. Zelfs niet bij de historische strips! Wat ze rekenen als historisch: iets wat mensen vroeger heel veel lazen en nu nog steeds. Suske en Wiske, Lucky Luke, dat begrijp ik allemaal nog wel. Maar kan iemand mij vertellen of Guust Flater een historische strip is? Volgens mij stond hij nog bovenaan ook nog. Ook hebben we uit dat boek geleerd over objectief en subjectief gedoe. Het hele boek probeerde zo objectief mogelijk te zijn, behalve dat ene stukje. Ik dacht oz bij mezelf: dat is pas een Guust Flater-fan.
Duckfan van McDrake Disne
Member
 
Berichten: 241
Geregistreerd: ma okt 20, 2008 7:57 pm
Woonplaats: Hier (Frans voor gisteren)

Berichtdoor Rubberduck » vr mei 28, 2010 12:34 am

Guust is in die zin uniek, dat het een fictief personage is, die rondloopt in de 'echte' wereld, namelijk de redactie van het weekblad Robbedoes. Ik denk dat de strip mede daarom zo succesvol was: het gaf de lezers wekelijks een zogenaamd inkijkje in de redactie van het blad. De grappen waren ook vaak met de redactie afgestemd, zodat ze een directe relatie hadden met wat er die week in het blad gebeurde. In het album valt die context natuurlijk weg. (Hoewel Dupuis met de nieuwe reeks van een aantal jaar geleden heel goed werk heeft geleverd om die context zo goed mogelijk uit te leggen.)

Guust was volgens mij ook (één van de) eerste anti-held(en). In die tijd had je heel veel avonturenstrips in Robbedoes (trouwens ook in Kuifje), waarin de hoofdrol werd gespeeld door onkreukbare, fatsoenlijke mannen. Franquin tekende behalve Guust ook Robbedoes zelf, een echte klassieke held. Guust was in alles het tegenovergestelde: alles wat hij deed, zelfs het simpelste klusje, werd een mislukking.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Strips en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron