Kuifje

Het vervolg van <U>Andere striptitels</U> op McDuck.nl

Berichtdoor admin » za sep 10, 2011 4:03 pm

Uit het topic 'Jan, Jans en de kinderen!':

2011-09-10 08:34:42, Ridder ter Geit schreef:
Daniel73 schreef:Eigenlijk is de echte 'Jan, Jans en de Kinderen' gestopt bij Jan Kruis. Zoals Kuifje is gestopt bij Hergé. Slim van Kruis om geld te verdienen aan Studio-versies. Als de echte strip (van Kruis) toch stopt, is dit een winstgevende manier om er afscheid van te nemen. Wie weet, hoe men aan Kuifje had kunnen verdienen.

Tja, maar Kuifje stopte volgens mij toen Hergé overleden was. Wat zou hij dan nog aan geld gehad hebben? En moest hij daarvoor dan zijn levenswerken om zeep helpen? Zijn nabestaanden hebben er waarschijnlijk toch wel genoeg aan verdiend.

bron: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=14228#p14228

2011-09-10 22:58:51, Ridder ter Geit schreef:
Daniel73 schreef:De praktijk is, dat veel werknemers hun brood verdienen aan (in dit geval) strips. Als de artiest om artistieke redenen stopt, zou dat hun ontslag betekenen. In die zin is het egoïstisch om een goedlopende serie te stoppen.

Bedoel je dat in het geval van Hergé, indien anderen de reeks voort hadden gezet na zijn dood, mensen na zijn dood hier langer hun geld mee hadden kunnen verdienen? Het kan ook dat het stoppen andere tekenaars/schrijvers inspireert om hun eigen reeks te maken in plaats van iets van een ander voort te zetten. Daarnaast houdt de reeks Kuifje een bepaalde waarde doordat ze alles van Hergé zijn. Zo is er een tekenfilmserie en nu weer een film over gemaakt.

bron: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=14231#p14231
admin
Site Admin
 
Berichten: 17
Geregistreerd: di aug 14, 2007 1:01 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za sep 10, 2011 4:12 pm

Ridder ter Geit schreef:Bedoel je dat in het geval van Hergé, indien anderen de reeks voort hadden gezet na zijn dood, mensen na zijn dood hier langer hun geld mee hadden kunnen verdienen? Het kan ook dat het stoppen andere tekenaars/schrijvers inspireert om hun eigen reeks te maken in plaats van iets van een ander voort te zetten. Daarnaast houdt de reeks Kuifje een bepaalde waarde doordat ze alles van Hergé zijn. Zo is er een tekenfilmserie en nu weer een film over gemaakt.

Het inspireren van andere tekenaars/schrijvers betekent, dat je concurrentie steunt. Het geld dat in jouw kassa had kunnen belanden, verdwijnt nu in andermans kassa.
Kuifje is nu verplicht om trouw te blijven aan de wereld van Hergé. Een wereld van inmiddels tientallen jaren geleden. Er mogen geen nieuwe verhalen gemaakt worden. Stel je voor, hoe populair Kuifje anno 2011 had kunnen zijn als hij nieuwe avonturen had beleefd? Daar houden de echte Hergé-verhalen ook van kunnen profiteren.

Geen kwaad woord over de legendarische Hergé, natuurlijk. Maar was hij niet een beetje een control freak, door Kuifje met zich mee het graf in te nemen?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 10, 2011 6:48 pm

Daar kun je over verschillen van mening. Ik vind het pijnlijk dat met elk nieuw uitkomend Jan, Jans en de kinderen verhaal voor mijn gevoel de serie verder 'verwaterd', hoe de Jan Kruis delen zo een steeds kleiner deel van het geheel aan Jan, Jans en de kinderen strips wordt. Ik vind het fijn dat Kuifje dit bespaard is gebleven.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Michiel P » do sep 22, 2011 1:05 am

Ridder ter Geit schreef:
Daniel73 schreef:De praktijk is, dat veel werknemers hun brood verdienen aan [...] strips. Als de artiest om artistieke redenen stopt, zou dat hun ontslag betekenen.

Bedoel je dat in het geval van Hergé, indien anderen de reeks voort hadden gezet na zijn dood, mensen na zijn dood hier langer hun geld mee hadden kunnen verdienen?

Je moet bedenken dat Hergé een hoop medewerkers had, die na zijn dood werden ontslagen. Eventueel hadden deze medewerkers Kuifje kunnen voortzetten.

Ridder ter Geit schreef:Daarnaast houdt de reeks Kuifje een bepaalde waarde doordat ze alles van Hergé zijn.

Dat lijkt maar zo, want eigenlijk werkten er allerlei andere tekenaars aan Kuifje. In een vroeg stadium was dat Edgar P. Jacobs, die Hergé heeft geholpen bij het moderniseren van de vooroorlogse albums. Later werd Hergé bijgestaan door Bob de Moor, die bijv. verantwoordelijk is voor de hertekende versie van "De Zwarte Rotsen". Vliegtuigen werden getekend door Roger Leloup en andere voertuigen door Jacques Martin.

Ridder ter Geit schreef:Zo is er een tekenfilmserie en nu weer een film over gemaakt.

Ja, maar die heeft Hergé natuurlijk niet getekend! Die tekenfilms zijn overigens tenenkrommend. Wél leuk zijn de korte filmpjes van Quick & Flupke. Die strip leent zich ook beter voor 'n tekenfilm.

Daniel73 schreef:Stel je voor, hoe populair Kuifje anno 2011 had kunnen zijn als hij nieuwe avonturen had beleefd? Daar houden de echte Hergé-verhalen ook van kunnen profiteren.

De uitgever en de sinistere erven, zul je bedoelen!
Michiel P
Member
 
Berichten: 17
Geregistreerd: vr aug 17, 2007 7:39 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 24, 2011 9:06 am

Maar die uitgever en erfgenamen verdienen toch nog steeds heel veel geld aan de tekenfilmserie en de film die nog komt en de albums die nog steeds verkocht worden?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » ma okt 17, 2011 3:09 pm

Michiel P schreef:De uitgever en de sinistere erven, zul je bedoelen!

Die erven staan niet best bekend in fanwereld, heb ik begrepen. Ze zouden erg moeilijk doen over het tonen van afbeeldingen.

Ridder ter Geit schreef:Maar die uitgever en erfgenamen verdienen toch nog steeds heel veel geld aan de tekenfilmserie en de film die nog komt en de albums die nog steeds verkocht worden?

Stel je voor dat Kuifje anno 2011 nog avonturen zou beleven. Dat zou hem aansluiting kunnen geven op de wereld van de jeugd. Nu is Kuifje meer iets antiquariatisch, een stripfiguur van vroeger. Stilstand is achteruitgang.

Overigens heb ik de waardering voor Kuifje nooit helemaal begrepen. De tekstballonnen zijn volgestampt, de humor is niet bepaald om te gillen, het tekenwerk is fantasieloos en het verhaal sleept zich maar voort in quasi-wetenschappelijk geneuzel.
Reeds als kind kon Kuifje me niet zo boeien. Toen ik me een keer door een Kuifje-album heengeworsteld had, bleek het verhaal verder te gaan in een volgend album - dat op dat moment natuurlijk niet aanwezig was.
Ik ben meer van de Suske en Wiske, door Willy Vandersteen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » di okt 18, 2011 4:18 pm

Kuifje is natuurlijk wel een van de eerste grote avonturenstrips. Het spreekt erg tot de verbeelding, met veel kennis over andere landen erin verweven. De humor vind ik persoonlijk ook erg leuk, dat zit hem wat mij betreft voor een groot deel in de personages. Het is ook gewoon heel avontuurlijk.
Suske en Wiskes kan ik ook wel waarderen, vooral die van Willie Vandersteen, al las ik laatst eens een nieuwe en vond ik de humor nog wel reuze sterk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Re: Kuifje

Berichtdoor Daniel73 » di jun 05, 2012 5:50 pm

Sunday, January 01, 2012

Complete listing of Tintin books

New readers will find that Tintin's comics adventures by Hergé come in a variety of different formats, and you may not know the reading order.

Although you won't get terribly confused if you read the books out of sequence, some adventures do lead into others and characters sometimes refer to events from previous stories. The adventures are listed chronologically below.

As to format, you can go with the full-size, single "albums" or, if you're ok with the beautiful artwork being a little smaller, the more economical three-adventures-in-one volumes.

As a tie-in to the 2011 Tintin movie, there are also several "young-reader" versions of the books. In these, the adventures are intact, but supplemented with historical information that ties into the stories.

Note that the Tintin books have been in print for decades now in various editions. The links below are an attempt to connect readers to in-print copies of the books in the most common different formats.

bron en lijst: http://popculturesafari.blogspot.nl/2012/01/complete-listing-of-tintin-books.html
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Strips en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron