Show je creativiteit! 2.0

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor melaatse songschrijver » za mei 27, 2006 2:01 am

Had ik maar talent

Had ik maar talent.
O had ik maar talent.
Had ik maar talent.
O had ik maar talent.

(refrein)
Wat rijmt er op talent?
Wat rijmt er op talent?
Talent. Talent.
Wat rijmt er op talent?

O had ik maar talent.
Had ik maar talent.
O had ik maar talent.
Hàààààd ik maar talent.
melaatse songschrijver
 

Berichtdoor valse achtergrondzanger » za mei 27, 2006 2:05 am

Wauauauauauauauauauauw! Dat swíngt te gék man.
Yeah! Wow! Right on! Right on!
valse achtergrondzanger
 

Berichtdoor drummer zonder maten » za mei 27, 2006 2:10 am

Hier kan ik wel wat mee.

Had ik maar...
1, 3, 3, 1, 4, 2, ... 3, 4, 1, 4, ...
talent
.. 2, 1, ...
drummer zonder maten
 

Berichtdoor Ridder ter Geit » za mei 27, 2006 8:39 am

Wanneer de zombies dat ontdekken roept de burgemeesterzombie: "Hou ze tegen!" Vervolgens zegt Opperzombie: "Luister niet naar hem, stop ze en grijp ze!"
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Dolle Dichter » za mei 27, 2006 1:00 pm

Wat rijmt er op talent?
Je bent een leprapatient.
Ik heb je nooit gekend
Maarja, alles went
Borst vooruit, wees een vent
Niet te los of te decadent
Wees ook zeker geen krent
Dat is niet het derde commandement
Lok je oma niet uit de tent
Ik loop van hier tot Gent
Er is geen kluizenaar die je echt kent
Wees gewoon wie je bent
Zei ik al kipjes etend
De geplukte kip was kalend
Heb je ooit zonder paraplu gerend?
Iemand zin in Freedent?
Witte tanden zijn een trend
Waarom? riep de Swahilinese kapster wenend
M'n hart is zo klein als vijf cent
etc.ent
Dolle Dichter
 

Berichtdoor Ridder ter Geit » za mei 27, 2006 1:10 pm

Opperzombie schrok behoorlijk. Hij had zich voorgenomen zich stil en op de achtergrond te houden, maar kon zich niet inhouden. Hij hield vlug 3 voor zijn hoofd om niet op te vallen.
"Hee, kijk eens" zei Asojongerezombie. "Hij het een elijen voor z'n kop! Nu valt-ie eg nie op!"
"Neen, totaal onopvallend" stemde Irritantejongerezombie in. "Ik merk niet eens dat hij er staat."
Vervolgens werden deze twee zombies afgeleid doordat Asojongerezombie zomaar voor de lol Irritantejongerezombie ging schoppen.

Onder het schavot werd overleg gehouden door de zwarte aliens.
"Ik wil ze nu dood hebben. Ik ben nog nooit zo vernederd!" riep 1.
"Nu ja," zei Bnm. "ik herinner me nog die keer dat je de baas van alle Affranen (nummer 0, ook wel onder de ere-titel: De Grote Nul) een hand mocht geven, terwijl je je slijmkluwen in je hand had zitten!"
"Het is genoeg! Ik ben jullie Oinkers zat! Wij gaan onze wapens pakken en een bloedbad onder de zombies aanrichten!"
Qwerty was opvallend stil. Meestal in deze situatie was hij de hoorsprieten van Zxcb en Bnm stiekem aan elkaar aan het knopen, welke dit steevast pas merken als ze allebei een andere kant uitliepen, maar ook daar was hij dit keer niet mee bezig.
Hij was heel erg hard aan het denken, namelijk. Zijn denkspriet werd tweemaal zo lang, hetgeen zelden voorkwam. Het was een moreel dilemma. Hij werd er zijn hele leven al van beschuldigd te weekhartig te zijn en derhalve nooit iets te zullen bereiken, maar hij kan er niets aan doen. Zijn hele leven probeerde hij zich desondanks te bewijzen. Hij was nu zelfs commandant geworden, al was het van een stel idioten bij elkaar geraapt omdat het de enigen zijn die ze niet zouden missen als ze op aarde zouden stranden.
Dus wat dat betreft kon hij zich nu bewijzen als hij zombies overhoop ging schieten.
"Ik ga ze schieten" zei 1. "Ga je mee."
Qwertys tentakel ging weifeld naar de richting van zijn ruimtegeweer. De andere aliens keken vol spanning toe.
Qwerty keek gauw nog één keer naar zijn mannen, terwijl zijn hand al naar zijn wapen greep. Achter het domme hoofd van Bnm zag hij een mens lopen.
Zuchtend pakte hij zijn wapen. 1 keek tevreden.
Ineens liet hij zijn wapen met een schok weer vallen, welke hierbij rakelings langs Bnm's tentakel heen ging.
"Idioot!" riep deze.
"Eh.. commandant Idoot" verbeterde hij, omdat hij besefte dat dit onbeleefd was tegen zijn meerdere.
"Een mens!" riep Qwerty uit. "Daar loopt een mens!"
"Zeur niet!" riep 1. "Ik ga zombies afschieten!"
"Maar, echt een mens, geen zombie. Daar moeten we het onze van weten, hoe kan dat? Mannen, we gaan eerst die mens achterhalen."
"Je doet maar" zei 1. "Wij gaan schieten. Iedereen die wil winnen komt met mij mee."
"En iedereen die taart wil?" vroeg Bnm.
"Mannen!" riep Qwerty. "Blijven jullie mij trouw of lopen jullie over?"
Zuchtend besloten alle Oinkers toch hun tentakel op die van Qwerty te leggen. Hij betaalt hun tenslotte hun Oinkse Gloeps.
"Dan zien we elkaar misschien later weer eens, maar waarschijnlijk in minder plezierige omstandigheden" zei 1 grimmig, voor hij zijn wapens laadde en onder het schavot vandaan ging.
De Oinkers verlieten het schavot via de andere zijde en hij probeerde de mens tussen de zombies te traceren.
Bnm verliet het schavot als gebruikelijk als laatste en liep tegen iemand op.
"Kun jij niet uitkijken, jij smerige rotzombie met je lelijke..."
"Kijk jij maar eens uit, vuile glibberige alien!"
Bnm keek op, geschrokken van de vrouwelijke stem en zag tot zijn verbazing een vrouwelijke zombie die er voor een zombie heel aardig uitzag.
Hij sloeg een beetje dicht en rende maar vlug achter zijn groep aan.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » za mei 27, 2006 1:13 pm

CORRECTIE:

Opperzombie schrok behoorlijk. Hij had zich voorgenomen zich stil en op de achtergrond te houden, maar kon zich niet inhouden. Hij hield vlug 3 voor zijn hoofd om niet op te vallen.
"Hee, kijk eens" zei Asojongerezombie. "Hij het een elijen voor z'n kop! Nu valt-ie eg nie op!"
"Neen, totaal onopvallend" stemde Irritantejongerezombie in. "Ik merk niet eens dat hij er staat."
Vervolgens werden deze twee zombies afgeleid doordat Asojongerezombie zomaar voor de lol Irritantejongerezombie ging schoppen.

Onder het schavot werd overleg gehouden door de zwarte aliens.
"Ik wil ze nu dood hebben. Ik ben nog nooit zo vernederd! Woehahaha!" riep 1.
"Nu ja," zei Bnm. "ik herinner me nog die keer dat je de baas van alle Affranen (nummer 0, ook wel onder de ere-titel: De Grote Nul) een hand mocht geven, terwijl je je slijmkluwen in je hand had zitten!"
"Het is genoeg! Woehahahaha! Ik ben jullie Oinkers zat! Woehahahaha! Wij gaan onze wapens pakken en een bloedbad onder de zombies aanrichten! Woehahahaha!"
Qwerty was opvallend stil. Meestal in deze situatie was hij de hoorsprieten van Zxcb en Bnm stiekem aan elkaar aan het knopen, welke dit steevast pas merken als ze allebei een andere kant uitliepen, maar ook daar was hij dit keer niet mee bezig.
Hij was heel erg hard aan het denken, namelijk. Zijn denkspriet werd tweemaal zo lang, hetgeen zelden voorkwam. Het was een moreel dilemma. Hij werd er zijn hele leven al van beschuldigd te weekhartig te zijn en derhalve nooit iets te zullen bereiken, maar hij kan er niets aan doen. Zijn hele leven probeerde hij zich desondanks te bewijzen. Hij was nu zelfs commandant geworden, al was het van een stel idioten bij elkaar geraapt omdat het de enigen zijn die ze niet zouden missen als ze op aarde zouden stranden.
Dus wat dat betreft kon hij zich nu bewijzen als hij zombies overhoop ging schieten.
"Ik ga ze schieten, woehahahaha!" zei 1. "Ga je mee, woehahahaha?"
Qwertys tentakel ging weifeld naar de richting van zijn ruimtegeweer. De andere aliens keken vol spanning toe.
Qwerty keek gauw nog één keer naar zijn mannen, terwijl zijn hand al naar zijn wapen greep. Achter het domme hoofd van Bnm zag hij een mens lopen.
Zuchtend pakte hij zijn wapen. 1 keek tevreden.
Ineens liet hij zijn wapen met een schok weer vallen, welke hierbij rakelings langs Bnm's tentakel heen ging.
"Idioot!" riep deze.
"Eh.. commandant Idoot" verbeterde hij, omdat hij besefte dat dit onbeleefd was tegen zijn meerdere.
"Een mens!" riep Qwerty uit. "Daar loopt een mens!"
"Zeur niet! Woehahahaha" riep 1. "Ik ga zombies afschieten! Woehahahaha!"
"Maar, echt een mens, geen zombie. Daar moeten we het onze van weten, hoe kan dat? Mannen, we gaan eerst die mens achterhalen."
"Je doet maar, woehahahaha" zei 1. "Wij gaan schieten. Woehahahaha. Iedereen die wil winnen komt met mij mee. Woehahahaha."
"En iedereen die taart wil?" vroeg Bnm.
"Mannen!" riep Qwerty. "Blijven jullie mij trouw of lopen jullie over?"
Zuchtend besloten alle Oinkers toch hun tentakel op die van Qwerty te leggen. Hij betaalt hun tenslotte hun Oinkse Gloeps.
"Dan zien we elkaar misschien later weer eens, maar waarschijnlijk in minder plezierige omstandigheden, woehahahaha" zei 1 grimmig, voor hij zijn wapens laadde en onder het schavot vandaan ging.
De Oinkers verlieten het schavot via de andere zijde en hij probeerde de mens tussen de zombies te traceren.
Bnm verliet het schavot als gebruikelijk als laatste en liep tegen iemand op.
"Kun jij niet uitkijken, jij smerige rotzombie met je lelijke..."
"Kijk jij maar eens uit, vuile glibberige alien!"
Bnm keek op, geschrokken van de vrouwelijke stem en zag tot zijn verbazing een vrouwelijke zombie die er voor een zombie heel aardig uitzag.
Hij sloeg een beetje dicht en rende maar vlug achter zijn groep aan.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Pluizer » zo mei 28, 2006 1:55 pm

Stephan schreef:Ik zal het proberen met de gitaarversterker. Ik heb de gitaar tot nu toe opgenomen via de elektrische piano.

Kan dat, met een gitaarversterker ertussen? Of doe je het zonder?

Stephan schreef:Op die manier kun je zonder geluid te maken opnemen, want er zit een koptelefoonplug in de piano.

Er zit ook een hoofdtelefoon-aansluiting op je computer: de speaker-aansluiting.

Stephan schreef:Ik vraag me alleen af of het geluid via de vertsterker beter is? Die is immers erop gebouwd.

Bedoel je de gitaarversterker? De gitaarversterker lijkt mij het beste, omdat je dan het gitaargeluid kunt regelen.

Ik ben benieuwd of je tegen het mono/stereo-probleem aanloopt. (Geluid van één kant.)
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Stephan » zo mei 28, 2006 2:32 pm

Pluizer schreef:Kan dat, met een gitaarversterker ertussen? Of doe je het zonder?

Ik doe het zonder verterker. Anders moet ik dat ding elke dag een stuk of vier keer naar beneden en dan weer naar boven sjouwen, dat is bevordelijk voor een hernia -).
M'n ouders zijn nogal gesteld op orde en rust. Dat geld ook voor het opnemen, ik heb vrijwel nooit tijd om die zanglijn op te nemen. s'Morgens een afspraak, daarna houdt m'n moeder een siësta, dan zitten m'n broertjes TV te kijken, dan eten en s'avonds is het 'te laat om nog met dat geluid te rotzooien'.
Boehoehoe, arme ik.
Maar stukje bij beetje krijg ik een paar opnames af. 'Sunday' is op de zanglijn na vrijwel klaar. Daarnaast ben ik bezig met een rommelige versie van 'An Cath Dubh', en een onafgemaakte 'Exit', bij die laatste gaat het me vooral om de zanglijn.

Pluizer schreef:Er zit ook een hoofdtelefoon-aansluiting op je computer: de speaker-aansluiting.

Inderdaad, maar de verterker geeft ook geluid tijdens het opnemen. En als ik de verterker zachter zet wordt het opnamesignaal ook zachter.

Pluizer schreef:Bedoel je de gitaarversterker? De gitaarversterker lijkt mij het beste, omdat je dan het gitaargeluid kunt regelen.

Opzich kan dat ook via de computer. Als je een gitaarpartij hebt opgenomen kun je er digitale effecten overheen gooien als distortion, reverb, 'bass', delay, etc. Natuurlijk niet zo'n authentiek geluid als bij echte effecten, maar het is wel heel handig.

Pluizer schreef:Ik ben benieuwd of je tegen het mono/stereo-probleem aanloopt. (Geluid van één kant.)

Dat probleem heb ik alleen tijdens het recorden. Bij de uiteindelijke opname zelf is het geluid over links en rechts gelijk verdeeld. Het enigste lastige hiervan is dat je niet goed hoort of je de gitaar wel goed inspeelt.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » zo mei 28, 2006 10:38 pm

Voilá, m'n 'Sunday Bloodey Sunday' cover.
http://media.putfile.com/U2-cover-sunday
Ik ben best tevreden over de muziek, vooral het gitaarsolo vind ik aardig gelukt.
Wat ik echt vreselijk vind is de zang. Zelfs met hier en daar een effect (een soort delay), klinkt die vreselijk vals en beneden maats. Ik moet nodig op zangles.
Iniedergeval is dit waar ik het meest mee bezig ben geweest, de afgelopen vier dagen. Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt. Vooral van de muziek -).
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Pluizer » ma mei 29, 2006 3:10 am

Stephan schreef:Voilá, m'n 'Sunday Bloodey Sunday' cover.
http://media.putfile.com/U2-cover-sunday

Leuk! Je weet nu dus hoe je moet opnemen, overdubben en mixen. Ik meen minstens vijf sporen te horen. Ben je dat allemaal zelf?

Stephan schreef:Ik ben best tevreden over de muziek, vooral het gitaarsolo vind ik aardig gelukt.

Tja, wat kan ik dan nog zeggen? :)
Hoe zijn de drums gemaakt? Ik vind de gitaren interessant, maar wat ik mis is bv. een gitaar die iets van drama neerzet, ter ondersteuning. Een gitaar die meegaat met de drums, bijvoorbeeld. Het gitaarwerk is nu alleen lief en zweverig. Dat klinkt op zich ook goed, dus dit is een kwestie van smaak.

Ik denk dat door een stevige gitaar de zang beter op z'n plek zou vallen, als een geluidseffect om en over die stevige gitaar heen. Ik denk bijvoorbeeld aan een partij met het distorted gitaargeluid van het intro van Nirvana's 'Smell Like Teen Spirit', en dat door heel jouw versie heen.
Als distorted niet kan vanwege geluidsoverlast, dan zou ik voor een partij met het stevige akoestische geluid van Frusciante gaan.
Zodoende is er een gitaar die de aandacht van de luisteraar blijft vasthouden, los van de zang.

Stephan schreef:Wat ik echt vreselijk vind is de zang. Zelfs met hier en daar een effect (een soort delay), klinkt die vreselijk vals en beneden maats.

Ik vind de zang vrij goed qua invulling. De delay vind ik interessant, waarbij aangetekend mijn opmerking over contrast. Als je de gitaar-invulling zo rustig laat, dan mis ik een droge(re) lead vocal over alles heen. Tenzij het geluid echt zo stuurloos bedoeld is. Nu klinkt de zang als een geluidseffect. Alsof het nummer alleen achtergrondzang heeft.

Stephan schreef:Ik moet nodig op zangles.

Je hoort jezelf nu terug en je kan een mix maken zonder zang, als instrumentale mix om mee te oefenen. Als je op een juiste manier kritisch bent is dat een zangles op zich.

Stephan schreef:Iniedergeval is dit waar ik het meest mee bezig ben geweest, de afgelopen vier dagen. Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt. Vooral van de muziek -).

't Is wat rommelig maar ik vind het een veelbelovend begin. Ik moet door het een en ander heenluisteren, maar dit is veel meer dan ik had verwacht in zo'n korte tijd. Applaus!

Het gaat er nu om dat je het opnemen en inspelen verder in de vingers krijgt, maar dat gaat vanzelf als je er eenmaal mee bezig bent. Ik ben benieuwd naar meer.

Beeld en geluid. Welkom in het McDuck multimedia jam-café.

Nu nog een redevoering van Rockerduck over Taïda, Ayaan, Rita en Bush. Want als een Limbolandse burgemeester kan rappen, waarom hij dan niet.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Pluizer » ma mei 29, 2006 7:41 am

17-05-2006, McDuck Menu schreef:deze twee, maar die had ik al onder duck tekeingen geplaatst:
http://i74.photobucket.com/albums/i272/ ... meljpg.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i272/ ... rtoren.jpg

Mooi gedaan! Vooral die met Tom Poes en Bommel. Bij de vuurtorren vind ik het water teveel op een rotspartij lijken. Een besneeuwde rotspartij. Ik mis beweging.

Stephan schreef:Het is inderdaad waar dat Bono vaak té zelfverzekerd over komt, dat sommige mensen ‘m zelfs zien als een messias-figuur. Maar Bono zegt zelf: “May I say without guile, I am as sick of messianic rock stars as the next man, woman and child.” (Uit een artikel over Afrika).

Zou ik ook zeggen. Mooie woorden. Maar ondertussen. :P
Bono heeft zelf ten tijde na 'Achtung Baby' een typische rockster ten tonele gevoerd, zoals in 'The Fly', 'Lemon' en 'Discotheque'. En nu lijkt het me alsof hij in die rol is blijven steken.

Stephan schreef:Ik heb heel veel respect voor Bono, juist omdat hij altijd zelfverzekerd overkomt. Daarin is hij een groot voorbeeld voor mij.

Ik vind Bono ook een groot voorbeeld, ook wat betreft het onder aandacht brengen van problematiek. Maar waar zou ik zijn zonder mijn eeuwige kritische kanttekeningen? Dan zit ik zonder tekst.

Stephan schreef:["40"] Dit nummer is het laatste van het ‘War’-album, en in gebasseerd op Psalm 40. ‘How looong to sing this song?’.

Ik zie het. Interessant! Dat hebben ze mooi gedaan, de muziek past goed bij de tekst.

Stephan schreef:[nare kennismaking met Nirvana] Die broer is diegene met schizofrenie waar ik het in het ‘Autisme’topic over heb. Hij had voortdurend ruzie met m’n ouders, vandaar dat Nirvana (onterecht) het etiketje ‘slecht’ heeft gekregen.

Chaotische muziek kan een rommelig leven stimuleren, tenminste dat denk ik. Het doet toch iets met je gemoedstoestand. In hoeverre laat je je meeslepen in de wereld van een ander? Ik heb momenten waarop ik Nirvana grijs draai, maar ik merk dat het ook een weldaad is om bijvoorbeeld Radio4 op te zetten, of de brave classic rock van CityFM. Als je teveel opgaat in bv. Nirvana moet je goed beseffen waarom dat is, denk ik. Veel van de muziek bevat een sfeer van zelfdestructie en ziekte. Kurt Cobain had nogal de blues. Om maar een vergelijking te trekken met andere smartelijke muziek. Lekker klagen over hoe het leven tegenzit. Maar als levenswijze is het een doodlopende steeg.
Muziek is een roesmiddel, of dat nou Mozart is of Nirvana. Ik merk voor mijzelf dat het gezond is om op chaotische momenten juist overzichtelijke muziek te draaien, bv. brave hardrock.
Ook binnen een groep kan er veel verschil zijn. Zo word ik ontzettend ongrijpbaar als ik het nummer 'The Unforgettable Fire' of 'Bad' hoor. Dan ben je me kwijt. Terwijl ik bij 'Even Better Than the Real Thing' en 'Mysterious Ways' zin krijg om de ramen te gaan lappen. Doet me denken aan Barks's hypnose-pistool.

Verder hebben ouders vaak weerzin tegen de herrie van de jeugd. Hoe zou het leven zijn als je ouders je platen zouden draaien? "Pap, mag ik m'n Nirvana-platen terug?" Ben je alsnog je muziek kwijt. :)

Speelt je broer muziek? Het allerbeste is zelf muziek maken, i.p.v. passief luisteren naar een ander. Muziek maken is volgens mij de allerbeste therapie. Desnoods raggen op de snaren totdat ze je om de oren vliegen. Spelen alsof je leven er vanaf hangt.
De farmaceutische industrie zou instorten. Straks komen ze me halen omdat ik dit onthul. :)

Stephan schreef:[lijstje van gitaren] Ikzelf hem een elektrische Ibanez, een elektrische Stingray en een akoustische Stagg. Als ik akoustische gitaar speel gebruik ik het liefst mijn moeders Ibanez. En een van m’n broers heeft nog een aukoustische gitaar waarvan ik het merk niet ken. Die klinkt wel scherp, maar speelt heel stroef.
En we hebben nog een basgitaar van Yamaha.

Hallo, dan kan je wel een tijdje vooruit met CuBase. Dan kun je ze allemaal tegelijk gebruiken, bijvoorbeeld.
Zelf heb ik alleen een electrische mist-paarse Yamaha en -hoera- sinds kort weer mijn oude goedkope akoestische Bolero C100. Vooral deze laatste brengt de buren in vervoering. (nja!) Ik vond het vroeger een stroef ding om mee te beginnen, maar nu vind ik dat juist wel leuk. De Yamaha is leuk om de vingers los te krijgen, maar op de Bolero moet ik de touwenklimmer uithangen. Alsof ik aan het sporten ben.

Stephan schreef:[ 'Zaterdag'] Ik denk dat het aan de komma’s ligt, inderdaad. Ikzelf wil tussen de zinnen ademhalen terwijl het vrijwel meteen achterelkaar door moet lopen.

Dat kan ook aan de muziek liggen. Probleem is dat ik te weinig ervaring ermee heb. Ik zou gerust stukjes staan rappen, en ik vind dat het moet kunnen, met Lou Reed's The Velvet Underground als voorbeeld. Maar het kan ook op smokkelen lijken. En het maakt de tekst moeilijker mee te zingen, voor zover dat een rol speelt.
Wat ik interessant vind is een tekst schijnbaar moeiteloos neerzetten. Alsof je precies weergeeft wat je op dat moment voelt, en de tekst daar een spontane uiting van is. Ik vind Leonard Cohen interessant met zijn losse manier van zingen, alsof hij afwisselend te snel is met zijn woorden en dan weer te laat. Dat heeft iets aparts, vind ik. Alsof de zanger af en toe meer aan het praten is dan aan het zingen. Om dan weer zangerig in een melodie op te gaan, en daarna weer praterig.
Maar dat vereist veel overtuigingskracht. 'Zaterdag' vind ik leuk om te doen als probeersel, maar voor mij is het te hoog gegrepen. Ik moet eerst nog veel oefenen.

Wat betreft de tekst heb ik een bijna orthodoxe moeite met de openingsregels "Ze zegt ze heeft geen tijd voor mij / maar vrijdag nog een uurtje vrij". Ik vind dat grammaticaal fout, want het is geen citaat. Ik kan dat niet wijzigen omdat de tekst van iemand anders is. In couplet 3 is "en geen gedoe, zo lang als mag" ook fout. Ik maak daar het liefst "zo lang als 'T mag" van, met een ingeslikte "'T".
Punt is dat ik moeite heb met overleggen. Ik heb moeite om op zulke punten op een lijn te komen. Dat vind ik een groot nadeel van het werken met andermans materiaal. Is de ander te snel tevreden, of zit ik spijkers op laag water te zoeken, etc.?

Stephan schreef:
Pluizer schreef:Zou je iets willen maken op de muziek van 'Zaterdag'?

Hier is m’n uiteindelijke akoustische versie, na een aantal mislukte pogingen:
http://media.putfile.com/Zaterdag4
Een slechte kwaliteit, en je moet niet teveel op de beelden letten; die lopen totaal niet gelijk. Ik moest het filmpje compressen omdat hij vanwege de lengte ver boven het bestandgrootheids-limiet van ‘putfile; uitstak. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik vind het idee interessant. Zo'n partij hoort er zeker bij. Iemand anders is nu met de muziek bezig en ik ben ermee gestopt, omdat ik nog niet toe ben aan concurrentie. Ik hoopte dat mijn demo zou meehelpen een gezamelijk resultaat, maar het bleef mijn versie en dat vind ik teveel eer voor mijn beperkte kunnen. Ik heb liever dat ideeën samenkomen.

Verder kan ik zelf altijd nog een eigen tekst schrijven op mijn akkoordenschema en melodie. Een uitdaging op zich. Bijkomend voordeel van eigen werk is dat je zelf de auteursrechten hebt.

Wat vind je bijvoorbeeld van deze eerste regels?

"De baby lust geen rijstebrij
en slapen is er ook niet bij"

Past dat? :D

Stephan schreef:Jij bent zowaar de enigste die ik ken die echt iets met muziek doet, echt liedjes opneemt. Dat vind ík inspirerend.

Dank. *bloos* Ik doe mijn best om het plezier uit te dragen. Wat ik leuk vind aan jou is dat je enthousiast en spontaan met je muziek omgaat. Als je dat vast kunt houden, ben je volgens mij al een eind op weg. Er zijn muzikanten die het tot principe lijken te verheffen om vooral NIET te spelen. Vingers te stroef. Het weer is te warm. Bla bla.
Mijn grootste voorbeelden zijn straatmuzikanten. Die staan in weer en wind. Dat is echte muziek.

Stephan schreef:Ik ben al bezig met het schrijven van liedjes, dus ik zou meteen aan de slag kunnen.

Heb je een voorbeeld van eigen werk?

Stephan schreef:
Pluizer schreef:Zo vaak zaterdag #12 (instr)] Wat vind je van het effect van de distorted leadgitaar in deze opname?

Ik vind het goed erbij klinken. Het klinkt vind ik zweverig, en dat past bij de tekst, ‘Dan droom ik weg bij ’t grote niets’. De leadgitaar zorgt voor variatie.

Nadeel vind ik dat je nu duidelijker mijn muzikale matigheden hoort. Er zijn teveel beperkte invullingen en er is nergens variatie in de mix. Het is een prak geworden. Dat vind ik voor een zanglijn handig, omdat ik dan het maximale eruit moet halen. Maar het is oersaai en vermoeiend om naar te luisteren.
De distorted wah-wah is eerste keer dat ik het effect uitprobeer. Veel ervan is toevallig, want ik had geen idee wat het pedaal zou gaan doen. Nu zou ik grote moeite hebben om de toevallige aardigheidjes na te doen. Hier en daar hoor ik een glimp van wat een wah-wah zou kunnen toevoegen.
Het voetenwerk van een wah-wah is bijna een soort van drummen. Waarbij het groot verschil maakt of je voor, tijdens, of na een slag het pedaal bedient. En er is een opwaartse beweging en een neerwaartse. Op dit moment is het één groot chaotisch verrassingsfeest. Best wel irritant, als je er op let.

Hieronder mijn laatste 'Zaterdag'-poging, namelijk een ruwe zang-uitwerking van de drie coupletten. Met enkele stem, en een ontzettende arrogantie wat betreft valsheid. Uneasy listening. Vooral de laatste regel is ont-zet-tend vals. Maar als het zo al geen lied is, dan is het mooi gezongen ook niets.

'Zo vaak zaterdag #13'
http://home.kabelfoon.nl/~dve/temp/fosmix0113_060515.mp3
Helaas klinkt de compressie beroerd, met een slisserig geluid.

Bedoeling van deze opname was om een enkele zanglijn te kiezen, voor een uitvoering met enkele stem. Anders zou je altijd met meerderen moeten zijn, terwijl de tekst nota bene in ik-persoon is.
De harmonie-jam 'Zaterdag jam #2' is een samenloop van lijnen, en klinkt leeg. Nu ik het terughoor, irriteer ik me wild. Ik voer daar overduidelijk een kunstje uit. In 'Zo vaak zaterdag #13' stel ik de overtuiging voorop. Al heb ik hoorbaar moeite met de overdosis aan tekst en beelden. Eigenlijk moet het tempo sneller, maar ik vind nu al druk en opgefokt.

Ik kan er vooralsnog niets mee. De lompe instrumentatie valt teveel op. Dat is voor mij een teken. Hier zou nog hard aan gewerkt moeten worden. Aan definitieve muziek voor andermans tekst ben ik nog lang niet toe.

Stephan schreef:Ik speel zelf geen blokfluit, maar het lijkt me inderdaad een frustrerend beperkend instrument. Ik kan me er niet bepaald op uitleven.

Ik heb inmiddels een C-sopraan blokfluit en een lesboekje. Ik kan de tonen B, A, G, en F al een beetje spelen. Het uitleven heb ik meer met een blokfluit dan met gitaar. Met een blokfluit moet je controle over je ademhaling hebben. Na een tijdje blazen ben ik helemaal in de wolken. Wat is het leven mooi. Ik zou er zo mee over straat willen lopen, als rattenvanger. Ik dacht dat blokfluiten de ultieme sufheid ten top waren, maar ik ben er nu helemaal verslaafd aan. Ik vind het vermoeiender en inspannender dan gitaar. Blokfluit rules!

Stephan schreef:Ik heb wel een keer tijdens een Japanse drumvoorstelling (Tao) twee dwarsfluiten gehoord, en dat klonk weer heel mooi.

Dwarsfluiten vind ik mooi. En vooral panfluiten. (Die rieten aan elkaar gebonden fluiten waar je overheen moet blazen.)
Ik wil fluit en gitaar gaan combineren. En wie weet hoe een fluit door een wah-wah klinkt.

Stephan schreef:Ik kan wel op gehoor liedjes uitvissen, maar het is niet zo dat ik een nieuw liedje terplekke met de CD mee kan spelen. Ik moet er wel even voor gaan zitten.

Nou, dat vind ik al heel wat. Kon ik dat maar.

Stephan schreef:Hier nog een paar filmpjes die ik laatst heb geschoten:

Vraagje: Heb je geen hoofd? :) Dit doet me denken aan de ouders van 'Cow and Chicken', die alleen benen hebben. :D

Stephan schreef:http://media.putfile.com/mettalica-31

Mooi. Kon ik maar tokkelen.

Stephan schreef:http://media.putfile.com/Stairway-58

Idem. Mooi gedaan. Op akoestische gitaar nog wel. Is dat de Ibanez? (Laat ik interessant doen. Je kunt me alles wijsmaken.)

Stephan schreef:http://media.putfile.com/introfruscianteangieonzin

Ik herken het Frusciante-loopje. Is de rest van jezelf? Dit vind ik het interessantste filmpje van deze vier. Samen met je uitwerking van 'Zaterdag'.

Stephan schreef:http://media.putfile.com/Smellslikenirvana

Grappig hoe je er zingend bij uit je dak gaat, of tenminste doet alsof.
Zo'n soort gitaargeluid bedoel ik voor je versie van 'Sunday Bloody Sunday'.

Stephan schreef:Die laatste moet je niet al te serieus nemen, ik was al dat overspelen en opnemen zo zat dat ik het leuk vond om een matige Kurt Cobain- imitatie te doen. (en dit filmpje moest ik ook compressen, deze loopt ook niet synchroom).

Ik heb ook zin om iets mafs te maken. Je streeft me voorbij. :)
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Pluizer » ma mei 29, 2006 8:21 am

18-05-2006, Stephan schreef:Ik zou het ook heel leuk vinden om samen te werken, al moet ik eerst even kijken of dat lukt.

Dat geldt ook voor mij. Wat vind je van een 12-maats bluesschema?

Bijvoorbeeld een bluesschema in G:
G | C7 | G | G7
C | Cm | G | G
D7 | C7 | G | G

Zoiets lijkt me geinig om overheen te spelen. Al keert het technische probleem nu om. Jij hebt CuBase. Ik zit momenteel zonder software.

Stephan schreef:['Zaterdag'] Het wordt overigens ongetwijfeld de Zomerhit van McDuck, er is maar weinig concurrentie -).

Zijn er meer muzikanten op McDuck? Of houden die zich nu wijselijk stil?

Stephan schreef:[U2-mp3 'Wake Up Dead Man(Mix Version)] Ik heb ‘m ontvangen, bedankt -). Zo te horen is het einde van de opname de eerste versie van ‘Ultra Violet’, dat vind ik een van de mooiste nummers van Achtung Baby.

Er is veel materiaal van deze sessies in omloop. Zoals een vroege 'Acrobat'.

Stephan schreef:Ik heb wel eens van ‘Lady with the Spinning Head’ gehoord, maar het nummer zelf kende ik nog niet. Is die misschien verschenen op een single?

Volgens mij wel.

Stephan schreef:[knoppen op je versterker]Even kijken… Op een rij:
Inputs: ‘High Gain’ en ‘Low Gain’.
Draaiknop ‘Normal Gain’, plus twee kleine knopjes ‘bright’en ‘channel’.
Vier draaiknoppen voor ‘Equalization’, ‘Low’, ‘Mid’, ‘High’ en ‘Presence’.
Twee draaiknoppen voor ‘Lead Gain’, ‘Supersat’ en ‘Post’, en ook twee kleine knopjes ‘shift’en ‘gain’.
Drie draaiknoppen voor de ‘Voicing’, ‘Bottom’, ‘Body’ en ‘Edge’.
Twee plugs voor Effects: ‘Send’ en ‘Return’.
Een draaiknop voor ‘Reverb’, ‘Level’.
En uiteraard een aan/uit-knop -).

Dat is veel meer dan wat ik heb. Ik zou niet weten wat die knoppen allemaal voorstellen.

Stephan schreef:[versterker die tot en met 11] Gaat die film over de band ‘Spinal Tap’? Daar heb ik laatst een persiflage op gezien bij ‘The Simpsons’.

Ja, ik bedoel de band 'Spinal Tap'. Ik ben benieuwd of 'The Simpsons' op die 11-versterker ingaan.
Ik heb gehoord dat er bands zijn die niet zien wat nou grappig is aan 'Spinal Tap', omdat het een en ander erg op de werkelijkheid lijkt. Zo kunnen bands en muzikanten zijn.

Stephan schreef:
Pluizer schreef:Ik zou mijn moeder de deur uitdoen. Katten boven alles!

Nouja, dat vind ik weer zielig voor m’n moeder.

Hard zijn. Je kent het spreekwoord: Wie zijn ouders liefheeft, kastijdt ze.

Stephan schreef:Als ik later op mezelf woon bestel ik gewoon een vrachtwagen lading vol katten.

Een vrachtwagenlading vol katten bestellen. Wat klinkt dat diervriendelijk. :)

Stephan schreef:Op www.satriani.com staat een heleboel materiaal. Ik ken niet zoveel van Satriani, maar hij kan in elk geval heel erg goed gitaar spelen.

Ik zal eens luisteren.

Stephan schreef:Uiteraard is het ook een kwestie van smaak, wie je goed vind of niet. Maar qua techniek behoren John Petrucci, Joe Satriani, Steve Vai en Yngwie Malmsteen tot de beste.

Pfff. Als ik leer met mijn McDuck-verslaving om te gaan, haal ik ze zo in. (nja!)

Leon schreef:['Ze'] Een zeikerig liefdesdrama, kritiek is welkom.

Interessant, vooral dat je op zo'n verliefde manier beiden een spook wordt.
Ben je muzikant? Heb je meer werk?

Stephan schreef:Ik ben benieuwd hoe een stem klinkt als je er een wah-wah effect op loslaat -).

Dat klinkt ongeveer hetzelfde als met gitaar. Ik heb wel een rommelig jam-voorbeeldje, maar ik ben vrijwel door mijn webruimte heen, na die 'Zaterdag'-mp3s. In dat voorbeeld dat de wah-wah aangesloten op de delay, zodat het vervormde geluid zich opstapelt, al naar gelang ik de feedback van de delay opendraai. Die opname doet een beetje denken aan je 'Sunday Bloody Sunday', qua effect. Pluizer was zijn tijd weer vooruit. (nja!)
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Pluizer » ma mei 29, 2006 8:32 am

Pluizer schreef:['Ze' van Leon'] Interessant, vooral dat je op zo'n verliefde manier beiden een spook wordt.

Wel nadelig voor mij dat het een punt uit een tekst waar ik mee bezig ben. Ik meende origineel te zijn, al bak ik er totdus niets van. Ik dacht iets bedacht te hebben dat nooit eerder is bedacht. Komt Leon met de primeur.

Ik had iets over elkaar schaduwen als een spook. Waarbij onduidelijk is wie nou wie schaduwt. Het kan bijvoorbeeld puur de ik-persoon zijn die een interactie fantaseert. Dat maakt het dan extra spookachtig. Iemand die twee spoken verzint, een voor zichzelf en een voor de ander (die van niets weet).

*EDIT* boardlinking updated naar McDrake
Laatst bijgewerkt door Pluizer op zo feb 11, 2007 2:18 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Stephan » ma mei 29, 2006 10:35 pm

Pluizer schreef:Leuk! Je weet nu dus hoe je moet opnemen, overdubben en mixen. Ik meen minstens vijf sporen te horen. Ben je dat allemaal zelf?

Ik ben blij dat je het wat vindt -). Het zijn in totaal vijf sporen, allemaal door mij. Nummer 1 voor de gitaar (riff, chorus en gitaarsolo), nummer 2 (een miditrack) voor de drums, die ik met de piano heb ingespeeld (en daarna met de computer heb bewerkt. 'Over Quantize' zet de noten precies in de maat).
Op track drie heb ik de basgitaar gespeeld, eigenlijk een elektrische gitaar met een reverb-effect eroverheen. Track vier en vijf zijn de stemmen, waarbij ik de achtergrondstem met delay bewerkt heb.
En er was nog een track waarmee ik alles heb samengevoegd, maar die telt niet mee.

Pluizer schreef:Ik vind de gitaren interessant, maar wat ik mis is bv. een gitaar die iets van drama neerzet, ter ondersteuning.

Nu je het zegt, bij de echte 'Sunday' hoor je een soort scheurend, huilend gitaargeluid op de achtergrond. Daar kan ik wat mee doen.

Ik zal zo gauw mogelijk op de rest reageren, ik ben heel druk in de weer. Vooral met school. Maar ondertussen heb ik 'An Cat Dubh' af op de zang na. En ik heb de gitaarpartij van 'Wake Up Dead Man' net ingespeeld, misschien kan ik 'Jezus' veranderen in, bijvoorbeeld, 'Bono', of 'Elvis' -).

Hier is trouwens de voorlopige versie van Exit, ik heb vandaag de zang en de drums gedaan, en ook het grootste gedeelte van de distorted gitaar:
http://media.putfile.com/U2-cover-Exit
Ik vind 'm een beetje fragmentarisch overkomen, suggesties zijn welkom. Dat zang vind ik bij het eerste couplet nog te pruimen, maar als ie de hoogte in gaat gaat ie naar mijn mening de mist in. Maar dit is het hoogste dat ik (hopelijk voorlopig) kan halen. Ik ben benieuwd wat je ervan vind.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron