Deze heb ik net afgemaakt:
http://media.putfile.com/U2inawhileIn A Little While. Ik vind het een van de mooiste nummers van 'All that You Can't Leave Behind'.
Ik heb er een deel van de 'Wake Up Dead Man'-out-take in verwerkt die je me hebt gestuurd, om de bridge op te vullen. (A man dreams one day to fly.../turn me on, you turn me on, etc). De microfoon deed het niet, dus ik had er maar iets doorheen gegooid. Ik hoop dat het niet te erg stoort, maar ik kan het er altijd nog uithalen. (Waarschijnlijk had je ook al gehoord dat het outro van m'n Sunday-cover het tweede vers van 'Vertigo' is?)
Ik heb bij dit nummer veel gelet op het origineel, met name qua geluidstechnieken. Zo hoor je de gitaar eerst van rechts, dan van links en van rechts, en aan het einde komt er een nieuwe distorted gitaar met een centraal geluid.
Van de drums kon ik niet veel maken.
Nu aan de slag met 'An Cat Dubh' en 'Wake Up, Bono'.
Pluizer schreef:Nu nog een redevoering van Rockerduck over Taïda, Ayaan, Rita en Bush. Want als een Limbolandse burgemeester kan rappen, waarom hij dan niet.
Zou kunnen, al hou ik niet veel van rap. Tenminste, niet van die leeghoofdige gangstarap van tegenwoordig.
Tupac was dan iemand met een boodschap. In de zin van: Ik ben wel een gangster, maar ook een mens. Maar wat je nu op TV ziet is vaak zo belachelijk. Stoere rappers die op een speedboot met een aantal mooie vrouwen en een koffer vol geld voor de politie vluchten, etc.
Maarja, zulke overdrijvingen en stereotypes heb je bij elk muziekgenre, denk ik.
Misschien kunnen we een clip schieten met Rockerduck die in een speedboot met een aantal mooie vrouwen, waaronder Ayaan Hirsi Ali, en een koffer vol geld vlucht voor George Bush en Rita Verdonk, die laatste beide in helikopters?
Pluizer schreef:Bono heeft zelf ten tijde na 'Achtung Baby' een typische rockster ten tonele gevoerd, zoals in 'The Fly', 'Lemon' en 'Discotheque'. En nu lijkt het me alsof hij in die rol is blijven steken.
Hij draagt nog steeds een wrap-around zonnebril, maar ik vind dat hij vanaf de 'Elevation'-tour langzaam gestopt is met z'n maskerade. Van al z'n figuren vind ik MacPhisto de apartste, die in 'Lemon' te zien is.
Ik heb gelezen dat Bono's rollenspel een reactie was op de ongenadige kritiek die ze vooral van Amerikaanse kant op 'Rattle and Hum' kregen. De 'Zoo Tv'-tour en de 'Popmart'-tour zijn beide schijn het bedoeld als parodie op de commerciele maatschappij.
Pluizer schreef:Verder hebben ouders vaak weerzin tegen de herrie van de jeugd. Hoe zou het leven zijn als je ouders je platen zouden draaien? "Pap, mag ik m'n Nirvana-platen terug?" Ben je alsnog je muziek kwijt.
Inderdaad, dus de generatiekloof is toch ergens goed voor -).
Pluizer schreef:Veel van de muziek bevat een sfeer van zelfdestructie en ziekte. Kurt Cobain had nogal de blues. Om maar een vergelijking te trekken met andere smartelijke muziek. Lekker klagen over hoe het leven tegenzit. Maar als levenswijze is het een doodlopende steeg.
Dat heb ik dus bij metal. En bij Nirvana ook wel een beetje. Ik wissel nummers als 'Aneurysm' af met rustige akoustische nummers, als 'Polly', en 'Oh Me'.
Muziek heeft wel degelijk invloed op je stemming, maar ik geloof niet in die verhalen dat muziek aanzet tot zelfmoord. Zo zou een tiener zichzelf om het leven hebben gebracht omdat Marilyn Manson dat in een tekst gezegd zou hebben. Alsof je alles moet doen dat Manson zegt. Ik vind dat mensen soms vergeten dat ze een eigen wil hebben.
Pluizer schreef:Speelt je broer muziek? Het allerbeste is zelf muziek maken, i.p.v. passief luisteren naar een ander. Muziek maken is volgens mij de allerbeste therapie. Desnoods raggen op de snaren totdat ze je om de oren vliegen. Spelen alsof je leven er vanaf hangt.
Hij speelt geen intsrument. Hij heeft zich nu vrijwillig laten opnemen, nadat hij een heel eind langs een spoorbaan was gaan lopen. Dat is wat ik voor het laast heb gehoord.
Pluizer schreef:De Yamaha is leuk om de vingers los te krijgen, maar op de Bolero moet ik de touwenklimmer uithangen. Alsof ik aan het sporten ben.
Ikzelf heb het liefst een middenklasse gitaar, als die akoustische Ibanez. Aan de ene kant speelt hij heel fijn en heeft hij een uitstekend geluid, aan de andere kant is het ook weer geen kostbaar erfstuk waar je omslachtig mee om moet gaan.
Pluizer schreef:Punt is dat ik moeite heb met overleggen. Ik heb moeite om op zulke punten op een lijn te komen. Dat vind ik een groot nadeel van het werken met andermans materiaal. Is de ander te snel tevreden, of zit ik spijkers op laag water te zoeken, etc.?
Nouja, dat heb ik ook. Ik vind het moeilijk om iets met de muziek van 'Zaterdag' te doen. Is mijn intrepetatie te kitscherig, loop ik er de kantjes vanaf, is het nog wel 'Zaterdag'?, etc.
Je moet eigenlijk gewoon meedenken. Als de openingsregel niet lekker loopt ben jij waarschijnlijk niet de enige die dat vindt (ik heb er niet zo'n probleem mee, maar anderen misschien wel). Als je dat dan voor die ander waarmee je samenwerkt onder woorden brengt Help je diegene daar alleen maar mee.
Ikzelf heb het geluk dat ik familie heb die eerder cynisch is dan instemmend. Je hebt van de moeders die alles wat hun kind maakt geweldig vinden. Mijn moeder zegt het eerlijk wanneer ze m'n zang vreselijk vind. Dat vind ik opzich niet leuk om te horen, maar in een zekere zin is het wel constructief.
Je moet alleen opassen dat je niet té eerlijk bent, waardoor je het creative proces vast laat lopen. Dat is het nadeel van mijn familie.
Pluizer schreef:Ik vind Leonard Cohen interessant met zijn losse manier van zingen, alsof hij afwisselend te snel is met zijn woorden en dan weer te laat. Dat heeft iets aparts, vind ik. Alsof de zanger af en toe meer aan het praten is dan aan het zingen. Om dan weer zangerig in een melodie op te gaan, en daarna weer praterig.
Volgens mij is er een biografische film over Leonard Cohen gemaakt ('Leonard Cohen - I'm Your Man'), waarbij verschillende artiesten liedjes van hem vertolken, waaronder U2. Ik vind 'Hallelujah' een mooi nummer. Eigenlijk is het de enigste die ik ken. Heb jij aanraders?
Pluizer schreef:Ik vind het idee interessant. Zo'n partij hoort er zeker bij. Iemand anders is nu met de muziek bezig en ik ben ermee gestopt, omdat ik nog niet toe ben aan concurrentie. Ik hoopte dat mijn demo zou meehelpen een gezamelijk resultaat, maar het bleef mijn versie en dat vind ik teveel eer voor mijn beperkte kunnen. Ik heb liever dat ideeën samenkomen.
Teveel eer :/? Ik vind jouw invulling van 'Zaterdag' een goed idee. Zoals je zelf zegt moet er wat variatie en snelheid doorheen.
Het is wel goed wanneer ideeën samenkomen. Daarom zei ik in het begin van dit topic dat ik het liefst een band heb. Dan kan iedereen brainstormen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
We kunnen een band oprichten. 'De Gevarieerde Lopende Band Producten', of 'De Eenzame Kluizenaars', 'De Straatmuzikanten', of...
Pluizer schreef:Verder kan ik zelf altijd nog een eigen tekst schrijven op mijn akkoordenschema en melodie. Een uitdaging op zich. Bijkomend voordeel van eigen werk is dat je zelf de auteursrechten hebt.
Precies, dat is het voordeel van eigen werk. En als je een 'foutje' maakt hoort niemand het -).
Pluizer schreef:Wat vind je bijvoorbeeld van deze eerste regels?
"De baby lust geen rijstebrij
en slapen is er ook niet bij"
Past dat?
Kuch! (*hersens zijn iets politieks aan het verzinnen*).
Nou, een mooi rijmschema. 'Rijstebrij/ook niet bij'. Dat loopt.
Wel een kanttekening dat het onderwerp, of de beeldspraak me niet heel erg aan spreekt. Ik bedoel, een liedje over een verwende baby?
Pluizer schreef:Heb je een voorbeeld van eigen werk?
Om eerlijk te zijn wel. Leon is m'n pseudoniem. Hij is iemand die wél het lef heeft om een (serieuze) songtekst op internet te zetten.
Pluizer schreef:De distorted wah-wah is eerste keer dat ik het effect uitprobeer. Veel ervan is toevallig, want ik had geen idee wat het pedaal zou gaan doen. Nu zou ik grote moeite hebben om de toevallige aardigheidjes na te doen. Hier en daar hoor ik een glimp van wat een wah-wah zou kunnen toevoegen.
Het voetenwerk van een wah-wah is bijna een soort van drummen. Waarbij het groot verschil maakt of je voor, tijdens, of na een slag het pedaal bedient. En er is een opwaartse beweging en een neerwaartse. Op dit moment is het één groot chaotisch verrassingsfeest. Best wel irritant, als je er op let
Het lijkt me iets dat je moet leren, waar je aan gewend moet raken. Gewoon uitproberen.
Pluizer schreef:Met enkele stem, en een ontzettende arrogantie wat betreft valsheid. Uneasy listening. Vooral de laatste regel is ont-zet-tend vals. Maar als het zo al geen lied is, dan is het mooi gezongen ook niets.
Ik ken nummers die juist vanwege de valsheid naar mijn mening heel mooi zijn. Vooral 'The Cranberries', en ook Bono, op de 'Achtung/Zooropa/Pop' CD's. Het kan heel mooi zijn, maaar dan wel voor een enkele keer. het heeft inderdaad iets arrogants.
Waar ik echt níet tegen kan, is die übervalsche Duitse kleine meisjes, als die van 'Scnappi' en 'Lüftballon'. De rillingen lopen me dan in negatieve zin over de rug.
Pluizer schreef:Ik kan er vooralsnog niets mee. De lompe instrumentatie valt teveel op. Dat is voor mij een teken. Hier zou nog hard aan gewerkt moeten worden. Aan definitieve muziek voor andermans tekst ben ik nog lang niet toe.
Maar je kunt uiteraard ideeën geven. Heb je het akkoordschema en de zanglijn van 'Zaterdag' zelf gecomponeerd?
Pluizer schreef:Ik dacht dat blokfluiten de ultieme sufheid ten top waren, maar ik ben er nu helemaal verslaafd aan. Ik vind het vermoeiender en inspannender dan gitaar. Blokfluit rules!
. Het lijkt me nogsteeds niet echt iets voor mij. Ik zou eerder voor een mondharmonica kiezen, die maken een klagender geluid.
Volgens mij gebruikt 'Jethro Tull' een fluit, door de gitaar en drums heen. Eerlijk gezegd heb ik hun nog nooit gehoord. Ken jij ze?
Pluizer schreef:Ik wil fluit en gitaar gaan combineren. En wie weet hoe een fluit door een wah-wah klinkt.
Waarschijnlijk als een kopstem door wah-wah?
Pluizer schreef:Nou, dat vind ik al heel wat. Kon ik dat maar.
Ik ben heel primitief begonnen. Een jaar terug speelde ik deuntjes van 'The Godfather' na, en langzaam klom ik omhoog. Hoe meer je speelt, hoe beter het gaat. Net als met Swahilinees leren -).
Pluizer schreef:Vraagje: Heb je geen hoofd? Dit doet me denken aan de ouders van 'Cow and Chicken', die alleen benen hebben.
Nouja, ik ben niet zo fotogeniek. En eigenlijk ook niet zo videogeniek. De filmpjes mét hoofd, die ik heb geschoten, vind ik daarom het vertonen niet waard.
(Maar als je 't héél graag wilt kan ik met, auw, ieks... moeite, oei, wel iets uploaden).
Pluizer schreef:Mooi. Kon ik maar tokkelen.
Tokkelen? Wat is dat precies?
Het spijt me, maar op het gebied van benamingen ben ik heel slecht. Sinds kort begin ik pas echt de namen in m'n hoofd te stampen van de akkoorden die ik al zo'n twee jaar speel.
Pluizer schreef:Idem. Mooi gedaan. Op akoestische gitaar nog wel. Is dat de Ibanez? (Laat ik interessant doen. Je kunt me alles wijsmaken.)
Heu, het is een Martin, van boven de 2000 euro. Nee hoor, grapje, toch de Ibanez. Hij speelt het fijnst van alles dat ik hier aan akoustische gitaren heb.
Pluizer schreef:Ik herken het Frusciante-loopje. Is de rest van jezelf? Dit vind ik het interessantste filmpje van deze vier. Samen met je uitwerking van 'Zaterdag'.
Herken je de akkoorden van 'Angie', van The Stones? Dat is het middenstuk. Het laatste deel is een improvisatie, die ikzelf een beetje op metal vind lijken.
Vandaar de naam 'Frusciante/Angie/Onzin'.
Pluizer schreef:Grappig hoe je er zingend bij uit je dak gaat, of tenminste doet alsof.
Om eerlijk te zijn was ik de tekst vergeten, dus neuriëde ik maar iets. Ik vind het bij dit liedje lastig om tegelijkertijd te schreeuwen: 'With the lights out... etc.', en de gitaar te spelen. Dan struikel ik over de woorden.
Pluizer schreef:Juist ja. Aha. Ik snap het. Vandaar.
(Wat is dít nou weer? Dokter! Ik word gèèèèèèèèk!)
Oh, dat was m'n broer. Die wou z'n kans grijpen om z'n brouwsels op internet te verspreiden. (Hij studeert voor 3D-animatie en is van plan om naar Japan te verhuizen om daar te proberen werk te vinden. Ambitieus, hoor).
Pluizer schreef:Dat geldt ook voor mij. Wat vind je van een 12-maats bluesschema?
Bijvoorbeeld een bluesschema in G:
G | C7 | G | G7
C | Cm | G | G
D7 | C7 | G | G
Zoiets lijkt me geinig om overheen te spelen. Al keert het technische probleem nu om. Jij hebt CuBase. Ik zit momenteel zonder software.
Volgens mij moet het te doen zijn. Als jij naar mij een bestand opstuurt kan ik 'm net als bij de 'U2 Dead Man out-take' als track openen om er iets overheen te spelen, toch?