Pluizer schreef:Deze drum-track vind ik interessant. Heb je die zelf gemaakt? Vaak luister ik met enige vrees naar drum-tracks, omdat die voor mij het geluidsbeeld grondig kunnen verknallen. Zo hoor ik ook bij jou het constante hihat-gebruik, terwijl ik in plaats daarvan meer houd van drums en percussie. Ik hoor bv. liever een tamboerijn dan hihats. Hihats kunnen erg goedkoop en populistisch klinken, en ze vreten de rest van de geluiden op.
Ik heb de drums inderdaad zelf gemaakt. Ik heb geprobeerd om de drums zo dicht mogelijk bij het origineel te houden.
Opzich klinken de hihats aardig goed vind ik, voor computersimulatie, hoewel echte hihats veel beter klinken.. Ik denk dat hi-hats opzich niet erg zijn in een liedje, zolang ze goed qua geluidsterkte op de rest van de band zijn afgestemd. Ze moeten niet teveel aandacht opeisen. Zo ken ik iemand die zich mateloos irriteert aan Meg White’s drummen, omdat er constant harde bekkengeluiden aan een stuk door doorheen klinken.
Van U2 heb je o.a. ‘Beautiful Day’ waarin Larry Mullen Jr. Een tamboerijn gebruikt. Dat klinkt best heel mooi. Maar ik denk dat je in principe evenveel last van een tamboerijn kan hebben als van een hi-hat, afhangend van de sterkte van het geluid.
Pluizer schreef:Gitaarspel vind ik goed en verzorgd gedaan. Dat zou ik niet kunnen.
Als je graag ‘An Cat Dubh’ wilt spelen kun je de tabs vinden op ‘U2station.com onder ‘tablature’. Daar staan de tabs van elk U2-nummer, en afentoe ook drumbladmuziek, die voor ‘Sunday Bloody Sunday’, ‘Beautiful Day’ en ‘where the Streets Have No Name’ heb gebruikt.
Pluizer schreef:De drums vind ik storend. Ik heb moeite ze te plaatsen en het lijkt me alsof ze een eigen leven leiden, los van de rest. Alsof het een 'Revolution #9'-collage is. Dat kan leuk zijn, maar is dat je bedoeling?
Pluizer schreef:Je zou mp3 kunnen proberen.
Dat heb ik geprobeerd, maar de kwaliteit wordt dan heel slecht. Niet dat er een ruis doorheen komt, maar het geluid wordt vervormd, alsof het meer uit de verte komt. Ik zal ‘m toch posten:
http://media.putfile.com/Waar-de-Strate ... aam-Hebben5:24, dat is m’n langste tot nu toe. Vooral de zang (die toch al niet zo daverend is), heeft vanwege de compressie te lijden. Als totaal lijkt het nu wel een soort live-opgenomen concert, zoals de ‘Rain’-uitvoering van U2.
Ik ben wel heel tevreden over de drums. Die komen aardig ind e buurt van de echte, ik heb ze geprogrammeerd met een tab. Voor het eerst heb ik serieus met dynamiek gewerkt, nadruk op verschillende slagen.
In de outro hoor je het eerste couplet van ‘Miracle Drug’, van ‘How to Dismantle an Atomic Bomb’.
Pluizer schreef:Als totaalgeluid en uitvoering vind ik dit het beste wat ik tot dusver van je hebt gehoord.
Ik ook. Met name de zang is aardig gelukt. Ik ben gewend om het nummer een noot hoger te spelen en te zingen, maar de echte ‘One’ is net iets lager, waardoor ik minder moeite met de zang had.
Dat laatste stukje, ‘Can you hear me coming, lord, can you hear me call, can hear me knocking, knocking at your door?’, is een toevoegsel dat Bono er tijdens de Popmart-tour bijzingt, onder andere te zien op de DVD live in mexico.
Pluizer schreef:De echo-canon is leuk maar gaat volgens mij ook langs de muziek heen. Er is freeware waarmee je echo-afstand kan berekenen, om zodoende in de maat te blijven met een effect.
Opzich is die echo niet helemaal serieus bedoelt. Een stelletje lamme ventjes dat op de achtergrond staat mee te lallen.
Maar ik kan inderdaad veel verschillende echo-vormen kiezen, en ik kan ze ook analoog instellen. Dat laatste heb ik in ‘Where the Streets Have No Name’ gedaan.
Pluizer schreef:Voor geluidsbestanden op internet kun je beter een ander formaat dan wav gebruiken. Bijvoorbeeld mp3 of wmv. Dan zou je veel meer bestanden op internet kunnen zetten.
Ik ben al verbaasd dat je zoveel neer kunt zetten. Hoeveel MB in totaal?
Where de Streets Have No Name is in originele versie 27.000 KB. Dat is volegns mij 2,7 MB.
Pluizer schreef:'Beautiful Day' lijkt me moeilijk om na te bootsen. Misschien zou je die raggend op een acoustische gitaar kunnen proberen.
Opzich lukte het wel aardig. Hier is ‘ie:
http://media.putfile.com/Beautiful-dagIk vind ‘m alleen een beetje eentonig. Ik heb er maar een bridge van ‘I will Follow’ doorheen opgenomen, om de eentonigheid te verbreken. (‘Your eyes make a circle...’)
Grappig en tegelijk heel vervelend dat je op de achtergrond een parkiet hoort... M’n broertje laat z’n parkiet vaak midden in de woonkamer staan, en als ik zang opneem gaat hij erdoorheen fluiten.
Nog iets wat achteraf stoort en wat je ook door ‘Where the Streets Have No Name’ kunt horen is het klikken van een openende internetsite. Als ik alle tracks naar een uiteindelijke track opneem neemt cubase alle andere geluiden ook op, inclusief waarschuwingen en klikken, etc.
Ik moet de computer tijdens het uiteindelijke opnemen dus met rust laten.
Pluizer schreef:Die marimba klinkt leuk. Interessante vondst.
Ik heb het idee deels van The White Stripes’ ‘The Nurse’, van ‘Get Behind Me Satan’. Een heel pakkend deuntje hebben ze daar op de marimba.
Daarbij vind ik de marimba een van de midi-instrumenten die niet zo gemaakt en mechanisch overkomen.
Pluizer schreef:"Spaanse regen is beter dan de zon" kan ik niet plaatsen. Hoezo, Saanse regen? Hoezo, beter dan de zon?
Tja, dat is waar. Ik had iets nodig om op ‘tegen’ en ‘grond’ te rijmen, en dan krijg je bij amateurdichters vaak vage teksten.
Het enigste dat ik er zelf van kan maken is dat regen als een opluchting komt in Spanje.
Pluizer schreef:Geluidsbeeld vind ik goed. Drums ook. Ik heb moeite er iets van 'Zo vaak Zaterdag' in te kunnen volgen. Er zitten interessante ideeën in, met die delay-partij erbij en de losse noten. Maar wat ik mis is een lijn. Kun je de tekst hierover zingen?
Heb je het akkoordenschema gevolgd dat ik in dit topic geplaatst heb, of is het een eigen schema?
Ik zou erbij kunnen zingen. Ik had al een zanglijn opgenomen die ik heb weggegooid. Het is hetzelfde schema dat ik heb gebruikt bij het filmpje, alleen dan zachter en een noot lager. (M’n gitaar stand nog een halve stap lager vanwege het opnemen van ‘One’).
Je hoort ‘m zachtjes op de achtergrond, als basis.
Pluizer schreef:Ken je deze? Ik kan het niet spelen, helaas. Ik vind de ritme-wisselingen interessant. Wat ik knap vind is dat elke seconde benut wordt en in een kleine twee minuten een volledig lied neergezet wordt.
Ik zie ‘m voor het eerst. Hele pakkend akkoordschema.
Pluizer schreef:Je zingt dan steeds hetzelfde en het gaat nog nergens over, maar het is een begin. Je hebt iets op terug te vallen. Tijdens het zingen kun je indien echt nodig, alvast iets variëren, uitbreiden en veranderen.
Als de melodie naar wens is kun je de onzin/tekst vervangen door iets totaal anders. Iets dat op de melodie past. Of je gaat bedenken hoe je het bestaande kunt voltooien. Zo zou dit voorbeeld over een inbreker kunnen gaan. Ik noem maar wat. Zo kun je random ideeën in een logisch verband zetten, alsof het altijd zo bedoeld is geweest.
Gaandeweg kun je het uitbreiden zoveel je wil. Intro's, bruggen, outro's, etc. Op een gegeven moment kan dat als vanzelf gaan.
Daar ben ik sinds kort mee bezig. Zo hoort muziek eigenlijk te ontstaan. Gewoon opbouwen vanaf een beplaald idee. Het is vrijwel onmogelijk om meteen een heel lied neer te zetten met alles erop en eraan.
Zo is ‘Ze is een dovende ster ontstaan’. Gewoon een paar akkoorden met midi inspelen, toen de zang erop aangepast en als laatste de drums en gitaren.
Pluizer schreef:Waar ik zelf veel moeite mee heb is het metrum van een tekst, de beklemtoning, zoals met 'Angstig liedje' in dit topic. Dat zou volgens een vast terugkerend metrum moeten zijn, maar het zwalkt. Daar moet ik een boek als 'Rijmwijzer' eens goed op bestuderen.
Daar heb ik ook moeite mee, totdat ik een melodie in gedachte heb. Vandaar gaat alles wel vanzelf.
Pluizer schreef:Deze twee oefen-ideeën ga ik wellicht uitwerken tot echte nummers, om te kijken hoever ik ermee kan komen. Zo probeer ik mezelf uit te dagen
Dat lijkt me een leuke benadering. Wat ik doe is gewoon een deuntje opnemen wat ik leuk vind klinken, om dan er een liedje van te maken. Ik speel vaak eerst afzonderlijke noten, om daarna te kijken watvoor akkoordschema daarbij hoort.
Pluizer schreef:Die heeft weinig tijd voor tips en beschouwingen, helaas. Misschien kun je zelf op cursus, in de loop der tijd.
Ik ga waarschijnlijk binnenkort op gitaarles, en ik volg een cartooncursus. Het wordt dan wel heel erg druk. Maar het is iniedergeval iets waar ik in m’n vrije tijd mee bezig ben. En als ik het vergelijk met de teksten die ik in het begin schreef zie ik best enige vooruitgang.
Pluizer schreef:Solo is Lou Reed vooral bekend van 'Walk on the Wild Side' en 'Perfect Day'. Ander bekend nummer is 'Satelite of Love', gecoverd door U2.
Satelite of Love is volgens mij verschenen op het ‘Million Dollars Hotel’ soundtrack-album, waaraan diverse artiesten waaronder U2 hebben samengewerkt. Dat is dus een cover?
Tijdens de ZooTv tour zongen Lou Reed en Bono het samen, Lou Reed via een scherm verbonden.
Pluizer schreef:De entertainment van U2 is consumptie. Je koopt een kaartje en koopt zodoende de aanwezigheid bij een show. Alsof je de loodgieter bestelt.
Dat is waar. Maar het lijkt me niet dat U2 muziek maakt omdat ze geld nodig hebben. Ze stralen naar mij uit dat ze hun werk graag doen.
Pluizer schreef:Ik word meer geraakt door opnames zoals die twee VPRO-fragmenten van Frusciante, of van een tragische straatmuzikant.
Ik vind over het algemeen niet-Westerse muziek veel meer emotie bevatten dan de gemiddelde Nederlandse smartlap. Maar dat kan door mijn opvoeding komen, met een vader die in de jaren 70 is blijven steken, en een moeder die veel liever in zuid-Europa zou wonen.
Ik ben overigens over naar het volgende jaar, hoera!
* ontkurkt limonade *