Show je creativiteit! 2.0

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 10, 2006 6:06 pm

Gelukzalig grijnzend nam Qwerty het flesje aan. Hij had Opperzombie overtuigd! Hij was best cool.
"Wat nu?" zuchtte Opperzombie.
"Tja.." zei Qwerty. "Jij wordt weer gewoon professor Luigjes en iedereen wordt weer zichzelf.
"Maar hoe wist je dit allemaal?" vroeg professor Luigjes.
"Herinner je je die idioot die je als proefkonijn gebruikte?" vroeg Qwerty.
"Ja" zei Opperzombie. "Pieter Konijn heette hij. Een irritant mannetje."
"Wel, wij vonden hem" zei Qwerty. "Hij deed eerst alsof hij jou was. Noemde zichzelf professor Luigjes, uitvinder van het tegengif. En zo dwong hij ons hem goed te behandelen, zodat hij zich zou herinneren waar het tegengif was."
"Wat?" riep Opperzombie.
"Wel, wij vonden hem" zei Qwerty. "Hij deed eerst alsof hij jou was. Noemde zichzelf professor Luigjes, uitvinder van het tegengif. En zo dwong hij ons hem goed te behandelen, zodat hij zich zou herinneren waar het tegengif was."
"Geef hier dat tegengif!" riep Opperzombie. "Ik wil ook weer bijdehand worden!"
Opperzombie dronk het tegengif in één teug leeg. Vervolgens transformeerde hij naar een professor.
"Eh.. je hebt alles opgedronken" zei Qwerty. "Heu.. en de rest van de mensheid dan?"
"Ik maak wel nieuwe" zei professor Luigjes.
"Doet dat pijn, dat transformeren?" vroeg Qwerty terwijl ze weer verder liepen.
"Nee" zei professor Luigjes.
"Jammer" uitte Qwerty. "Ik bedoel, dat maakt het geheel wel wat krachtiger en indrukwekkender.." verdedigde hij zijn rare standpunt vlug.

Wat later maakte professor Luigjes een enorme voorraad van zijn transformatiemiddel.
De andere aliens hadden inmiddels de zombies afgeschud en hielden zich ergens schuil.
"Hoe zou het Qwerty vergaan?" vroeg Bnm zich af.
"Wat zal er gebeuren na dit gedoe?" vroeg Zxcv zich af. "Als hij professor Luigjes weet te overtuigen zal die iedereen weer mens maken."
"Ik ben al mens!" riep Pieter Konijn blij.
"Hm.. ja.. ik hoop alleen dat jij niet representatief bent voor de gehele mensheid" zuchtte Bnm. "Maar jou" zei hij tot Zombievrouw, "jou zal ik eindelijk in de ware gedaante zien."
Zombievrouw ging hier zelfs van blozen.
"Dank je, Bnm" zei ze. Ze begon steeds meer voor deze maffe alien te voelen.
"Ik hoop maar dat we Asdf en Ghjkl gauw vinden" zei Zxcv.
Ineens hoorden ze het geluid van een oud sproeivliegtuigje. Hier kwam een vreemdkleurig middel uit sproeien.
"Een chemische aanslag!" riep Zxcv. "We gaan er allemaal aan!"
"Waaraan? Banaan!" riep Pieter Konijn.
"Ik wilde dat ik creatief genoeg wat om zou bijdehand te worden" zuchtte Zombievrouw.
"Dat lijkt me niet echt aan te raden, eigenlijk" uitte Bnm.
Na deze afleiding van hun paniek besloten ze hun paniek maar weer te hervatten. Ze zagen allemaal zombies op straat ineens in mensen veranderen.
"Hee, dat is gek" zei Bnm.
Het sproeivliegtuigje landde wat later voor hun neus.
Professor Luigjes en Qwerty stapten uit.
"Gaaf hé!" riep Qwerty. "Gaaf hé! Om een sproeivliegtuigje te gebruiken om iedereen weer mens te maken! Gaaf hé!"
"Nou, tjonge" zei Zxcv, die zijn enthousiasme wat overdreven vond.
Professor Luigjes steeg meteen weer op om verder te sproeien.
Bnm duwde vlug Zombievrouw onder het sproeimiddel.
"Vlug, ik wil je schitterende zelf zien!" riep Bnm.
Bnm zag haar transformeren.
"Nou, wat vind je ervan?" vroeg ze.
"Eh.. tjonge, heel... heel.. origineel. Ik bedoel.. heel.. je persoonlijkheid.. je bent.. tja... ahum.."

Onderwijl bekeken Qwerty en Zxcv de mensen.
"Fijn hé?" zei Qwerty. "We hebben de mensheid gered. Al die eigen, vrij-denkende zielen die kunnen doen wat ze willen."
Hij raakte haast ontroerd.
"Zeker" zei Zxcv. "En als die Affranen met hun luchtschip toch nog hun wapen gaan proberen, zal dat geen effect hebben, omdat er dan geen zombies meer zijn. Ik geloof dat ze Uiop ook hebben meegenomen."
"Mooi" zei Qwerty. "Dan zijn we daar ook van af. Wat zou jij trouwens denken van een baantje als rechtertentakel?"
"Dat lijkt me geweldig" zei Zxcv.
"Dan zul je dat moeten verdienen" zei Qwerty. "Haal eens wat te drinken voor me."
"Grmbl" zei Zxcv.
Asdf en Ghjkl kwamen nu naar hen toe rennen.
"Wij zijn gevangen door het Zombieleger maar toen ze mensen werden hebben ze ons vrijgelaten!" riep Asdf.
"Tjonge" zei Zxcv. "Heel fijn. Maar er gebeurt zoveel dat het fijne wat ondergesneeuwd raakt. Er is maar een bepaald aantal fijnheden waar je je nog om kunt verblijden, en..."
Asdf en Ghjkl sloegen hem op zijn hoofd.
Nu keken ze allemaal hoe de mensheid op hun redding zou reageren.
"Misschien blijven we nog even hangen op aarde" zei Qwerty gelukzalig.
Ze zagen de mensen blij om zich heen kijken.
"Wat fijn om weer mens te zijn!" riep er één. En, zie de datum eens! Net op tijd voor het carnaval!"
"Tjonge!" riep een ander. "Dan kunnen we meteen carvaval vieren. Toen we zombies waren waren we zo on-origineel dat we alleen maar zombiepakken konden maken. Maar die zijn best gaaf!"

De aliens zagen met lede ogen aan hoe een paar tellen later alle mensen in zombiepakken rondliepen en voor de grap ook alle werkwoorden door het woord 'zombie' vervingen.

"Ik wil NIETS, maar dan ook NIETS meer met de mensheid te maken hebben!" riep Qwerty uit. "Kom, we gaan gauw naar huis!"
"Zou Bnm wel mee willen?" vroeg Zxcv zich af. "Hij heeft zojuist zijn geliefde in haar ware gedaante gezien."
Ineens rende Bnm langs ze heen.
"WE GAAN NAAR HUIS!" schreeuwde hij.
De andere aliens volgden hem graag. Ze renden naar hun ruimteschip in de woestijn en lieten de aarde z'n eigen mallotige gang gaan.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Stephan » di jul 11, 2006 12:10 pm

Ik heb een nieuwe cover gemaakt, van 'Untitled #11': http://media.putfile.com/Untitled-cover
Ik had een tijdje geleden al gezocht naar een akkoordschema, gister pas kwam ik eentje tegen die 'Untitled #10' heette, maar eigenlijk van #11 was. De znag is voor het eerst stereo opgenomen, ik denk dat dat iets beter (minder goedkoop) klinkt.
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Hier zijn de tabs:

Amin Bb Dmin
Sold a hole to a dis-aster.

F C Gmin Dmin
Nail the strong winds tied to a door

Amin Bb Dmin
Know the crimes that stick in thru
Un-fastened belts on your heart


F C Gmin Dmin
C Gmin Dmin
And I've never been very smart

Gmaj Dmin F Dmin
But I con-nect you with your shadow, Hey, hey.

e--------------------------------------------------------------------------
b--15b-----15----------------------------------------------------------
g------------------14---12----------------------------------------------
d------------------------------14---12---(12)---7---5h7---7~~~~
a--------------------------------------------------------------------------
E-------------------------------------------------------------------------


Am Bb F C Gmin Gmaj Dmin

0 1 1 0 3 3 1
1 3 1 1 3 3 3
2 3 2 0 3 0 2
2 3 3 2 5 0 0
0 1 3 3 5 2
0 0 1 0 3 3
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » di jul 11, 2006 12:12 pm

Gmaj Dmin

3 1
3 3
0 2
0 0
2
3
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » di jul 11, 2006 12:15 pm

En 'de znag' = de zang, uiteraard.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » wo jul 19, 2006 12:42 pm

http://media.putfile.com/All-I-want-is-You-cover
Vanmorgen opgenomen. Ik had gisteren 'Go Home -Slane' gezien, en ik kreeg meteen zin om All I Want Is You op te nemen. Deze versie is verreweg niet zo goed, maar het is meer een probeersel. Het is niet zo'n heel moeilijk nummer, er zijn maar hoofdzakelijk drie akkoorden, (ik dacht eerst twee), A, D en Fm.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » za jul 22, 2006 2:59 pm

Lemon: http://media.putfile.com/cover-van-Lemon
Ik vind 'Lemon' tegelijkertijd het mooiste en het langdraadigste nummer van 'Zooropa'. De kopzanglijn van Bono vind ik heel mooi. Ik heb me qua timing aan de studioversie geprobeerd te houden, en de drums zijn gebasseerd op een van de vele remixen. Volgens mij de 'perfecto remix'. Dat drumritme uit die mix hoor je volgens mij ook bij de opening van de ZooTVshow (met die jongen die zijn armen op en neer beweegt).
In het midden van de opname hoor je een paar uitgeknipte stukken van MacPhisto's speech tijdens een concert, ik weet eigenlijk niet zeker of het er wel tussenpast.
De gitaar is nogal herhalend, met een flinke dosis delay en chorus. En de basisgitaar zijn een paar ingespeelde loops die ik een stuk of dertig keer heb gekopieerd.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Lorenz » zo jul 23, 2006 6:21 pm

Hallo mensen, ik schrijf sinds kort songteksten. Ik heb een flinke hoeveelheid harde kritiek nodig, want ik heb weinig verstand van het vak, en het is daarbij voor veel mensen lastig om als maker van een gedicht/tekst er zelf de fouten uit te halen. Voor mij iniedergeval wel.

"Haat en liefde in dezelfde doos"

Oh hoe lang heb ik in de zon gelegen?
Hoeveel uren die minuten leken?
Nu is mijn huid rood als mijn ogen
De zon is heet en ongezond
Jij bracht me naar een schaduwloze plek
Nu is mijn hart zo zwart als koffie
Ik wacht bij de telefoon op een teken
Wanneer ga je de stilte verbreken?

Hoe kun je zo harteloos zijn?
Zelfs lachen doet pijn
En als je me gewoon aankijkt
Mij je hand aanrijkt
Klinkt je stem heel bekend
Dan voel ik me zo klein

Ik voel me slecht als jij hier bent
Noem me iemand die jouw echt kent
Wie zegt me of jij wel echt bestaat?
Drink je thee en ga met me mee
Je bracht me naar een godvergeten plek
Oh, heb medelijden met mij
Alles wat ze me verkoopt
Is haat en liefde in dezelfde doos

Hoe kun je zo harteloos zijn?
Je lacht me toe met kiespijn
En als je me gewoon aankijkt
Je hand naar me rijkt
Dan klinkt je stem heel bekend
En dan voel ik me zo klein
Lalalalalalalalaaaalalalalaaaaaaaaaa

"Lege fles"

Ik kijk omhoog naar de sterren ja ik zie hoe ze schijnen en ik er zelf ook een wil zijn
Ik klim omhoog met een ladder maar ik heb hoogtevrees en ik keer terug met de trein
Oh roze blauwe groene amberkleurige gedachten
Neem me mee op een reis tegen elke prijs
Ik kan nauwlijks op verlossing wachten
Ik wil met jouw zijn

Ik weet niet voor wie ik zing
En ik weet niet waarvoor ik zing
Ik weet niet waar ik moet zingen
Op een bruiloft of op een begrafenis
Of op een plek te lachen is

Waarom zou je voor de verandering eens niet origineel willen zijn?
Dat zou je slapeloze nachten besparen
Want wat moet je in hemelsnaam beginnen
Als je niets nieuws meer kan verzinnen?

Het leven is een lege fles
Ja het leven is een lege fles
Het leven is een lege fles, oh
Wat heb je dan aan een levensles?

Blijf alstjeblieft wie je bent en zet jezelf niet voor schut want ik heb je zo hard nodig
Je bent als zuurstof in een zinkende onderzeeër maar nodig rijmt op overbodig
Oranje gele rode amberachtige kleuren
Gelukkige mensen zijn fijn
Ik weet niet wat maar er moet iets gebeuren
Ik heb heel veel bloemen nodig om mijn leven op te fleuren

Lang leve de kritiek!
Lorenz
New member
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo jul 23, 2006 6:05 pm

Berichtdoor Daniel73 » do jul 27, 2006 11:59 pm

John Frusciante - Guitar World 5/06
John Frusciante performs a video lesson for Guitar World Magazine. Lesson includes "Under the Bridge", and demonstrations of Funk, Improvisation, and Soloing.
Part 1 of 3: http://www.youtube.com/watch?v=EuBPE7pwKe0
Part 2 of 3: http://www.youtube.com/watch?v=Y6rdHSblN6c
Part 3 of 3: http://www.youtube.com/watch?v=fwxL8vZ4wPM
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » vr jul 28, 2006 12:24 pm

Aan Pluizer,
Hier is een nieuwe opname van 'Zovaak Zaterdag', waarbij ik heb geprobeerd om meer een geheel te vormen dan een aantal losse ideeën te gebruiken.
Zovaak zaterdag-cover:
http://media.putfile.com/Zovaak-Zaterdag-cover-54

Ik ben heel benieuwd naar wat je ervan vind. Er zijn vier gitaartracks, links een ritmische gitaar die de akkoorden aan een stuk speelt, in het midden een gitaar die gebroken akkoorden speelt, rechts een gitaar die hogere (harmonische) noten speelt en een basgitaar (de Ibanez met een 'suboctave'effect. Ik heb geprobeerd om die Yamaha-basgitaar die hier ligt te gebruiken, maar die doet het niet echt.)
De drums zijn aukoestisch, de hi-hat en de snaredrum. De basdrum is die van jouw drumtrack, in stukjes geknipt en handmatig geplakt. Daardoor loopt het niet overal geweldig synchroom, maar het gaat om het idee.
Ik heb deze opname gebasseerd op 'Zovaak Zaterdag #13', dus het ritme komt redelijk overeen, en de gitaren zijn zo te horen hetzelfde gestemd.
Ik heb trouwens eerder dezelfde opname gemaakt, op de basgitaar en backingvocals na, alleen die liep vast nadat ik perongeluk op een knop genaamd ‘sync’ drukte. Waarschijnlijk is die bedoeld voor Midi.
Ik zal de gitaarpartij zo snel mogelijk solo posten, je kunt ‘m uitproberen als overdub.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 28, 2006 1:06 pm

Liedtekst van "Zo vaak zaterdag". De versie die, aldus schrijver Frank op 8 juli 2001, in het nieuwe boekje van 'De lyrische lairesse' zou komen. Dit boekje heb ik zelf helaas nooit gezien. Een collector's item?

ZO VAAK ZATERDAG

Ze zegt ze heeft geen tijd voor mij
maar vrijdag nog een uurtje vrij
behalve als er wordt gebeld
dan moet ze gaan want tijd is geld
En ik droom weg om niets te doen
naar dagen dat ik net als toen
zo op het einde van de week
stil en dromend naar haar keek
haar spiegelbeeld in 't water zag
nog in het stille water zag,
ja, in mijn ziel is 't zo vaak zaterdag

Hij zegt me dat het af moet zijn
en mee moet met de eerste trein
de winst omhoog, zo wordt gesteld
dus schiet maar op, want tijd is geld
Dan komen dromen in m'n hoofd
van sprookjes waar een kind in gelooft
een lang verloren paradijs
weg van hier, ik ga op reis
dus vraag ik of het later mag
of het ook ietsje later mag
want in mijn ziel is 't zo vaak zaterdag

Nu slaap ik uit van dag tot dag
en geen gedoe, zo lang als mag
Om tien uur 's ochtends het ontbijt
een kopje koffie, 'k neem de tijd
dan droom ik weg bij 't grote niets
de radio, ik drink nog iets
een hele middag in de zon
's avonds zitten op 't balkon
om middernacht een schaterlach
een nachtelijke schaterlach
o, in mijn ziel is 't zo vaak zaterdag
ach, bleef het steeds maar zaterdag...


Tekst: Frank Jonker
18 mei 2001
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za jul 29, 2006 2:04 am

Stephan schreef:Hier is een nieuwe opname van 'Zovaak Zaterdag', waarbij ik heb geprobeerd om meer een geheel te vormen dan een aantal losse ideeën te gebruiken.
Zovaak zaterdag-cover:
http://media.putfile.com/Zovaak-Zaterdag-cover-54

Interessant! Heb je de akkoorden precies zoals hieronder gespeeld, of heb je gevarieerd/uitgebreid?

A | E | A | E
A | D | F#m | E
A | E | A Asus4 | E
A | D | F#m | E
Bm | A Asus4 | E | E
Bm | A Asus4 | E | E7

Dit is bij mij het schema van de coupletten. Intermezzo gaat tot de helft. Indeling is couplet 1, couplet 2, intermezzo, couplet 3.
In overdubs (bv. 'Zo vaak zaterdag #13') heb ik de sussen en septimen achterwege gelaten. Uit slordigheid. Ik was te lui om uit te zoeken waar ik ze gezet had in de basis-opname ('Zaterdag jam').
De sussen en septimen laten de noot D terugkomen (van akkoord D en Bm). Als poging om het schema wat gevarieerder te maken én er tegelijkertijd een geheel van te maken, ter integratie van de Bm. Varieren en toch dezelfde sfeer houden. Tenminste, dat was mijn gedachte.
Het terugkeren op dezelfde noot heet volgens mij een "drone", o.a. bekend van Motown-muziek en ik meen 'Ticket to Ride' van The Beatles.

Overzicht van geposte versies:

Zaterdag jam (instr.)
Daniël. Instrumentaal. De akkoorden zoals hierboven. (Twee keer. Derde keer gaat fout.)
Zaterdag jam
Daniël. Zanglijn-idee. Eén stem. (Eerste en derde couplet.)
Zaterdag jam#2'
Daniël. Harmonie-idee. Op basis van 'Zaterdag jam'. (Eerste en derde couplet.)
Zo vaak zaterdag #12' (instr)
Daniël. Instrumentaal. Ruw geklooi met wah-wah. Op basis van een digitaal verlengde 'Zaterdag jam (instr.)'.
'Zo vaak zaterdag #13'
Daniël. Ruw zanglijn-idee. Eén stem. Op basis van 'Zo vaak zaterdag #12' (instr)'.

Zovaak-Zaterdag-cover [#2]
Stephan. Instrumenten en zang. (2006-07-28)
"Er zijn vier gitaartracks, links een ritmische gitaar die de akkoorden aan een stuk speelt, in het midden een gitaar die gebroken akkoorden speelt, rechts een gitaar die hogere (harmonische) noten speelt en een basgitaar (de Ibanez met een 'suboctave'effect. Ik heb geprobeerd om die Yamaha-basgitaar die hier ligt te gebruiken, maar die doet het niet echt.)
De drums zijn aukoestisch, de hi-hat en de snaredrum. De basdrum is die van jouw drumtrack, in stukjes geknipt en handmatig geplakt. Daardoor loopt het niet overal geweldig synchroom, maar het gaat om het idee.
Ik heb deze opname gebasseerd op 'Zovaak Zaterdag #13', dus het ritme komt redelijk overeen, en de gitaren zijn zo te horen hetzelfde gestemd."

Versies van Stephan op basis van eigen akkoorden:

Zaterdag-COVER [#1 - instr.]
Stephan. Instrumentaal. (2006-06-14)

Zovaak-Zaterdag-Cover [#1]
Stephan. Intrumenten en zang. (2006-07-01)
"Aan het begin en het einde hoor je een soort zeeruis, dat is eigenlijk mijn stem met een stuk of acht effecten erover heen."

Stephan's akkoordschema:
A Em A Em A D ? Em
9
10
11
11
9

En bij het ‘In mijn ziel is het zo vaak Zaterdag’-refrein:

D ? Em
4
5
6
6
4
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za jul 29, 2006 5:08 am

Stephan schreef:[Zovaak zaterdag-cover: http://media.putfile.com/Zovaak-Zaterdag-cover-54] Ik ben heel benieuwd naar wat je ervan vind. Er zijn vier gitaartracks, links een ritmische gitaar die de akkoorden aan een stuk speelt, in het midden een gitaar die gebroken akkoorden speelt, rechts een gitaar die hogere (harmonische) noten speelt en een basgitaar (de Ibanez met een 'suboctave'effect. Ik heb geprobeerd om die Yamaha-basgitaar die hier ligt te gebruiken, maar die doet het niet echt.)
De drums zijn aukoestisch, de hi-hat en de snaredrum. De basdrum is die van jouw drumtrack, in stukjes geknipt en handmatig geplakt. Daardoor loopt het niet overal geweldig synchroom, maar het gaat om het idee.
Ik heb deze opname gebasseerd op 'Zovaak Zaterdag #13', dus het ritme komt redelijk overeen, en de gitaren zijn zo te horen hetzelfde gestemd.

Mooi gedaan. Veel interessante ideeën.

Je instrumentatie klinkt goed, met een opbouw van drums die pas inzetten bij het 2e couplet. De zanglijn kan beter, maar dat is mijn fout. De zang van 'Zo vaak zaterdag #13' is vreselijk slordig. In het eerste couplet zet ik een basis-melodie neer die wegvalt in coupletten 2 en 3. Zo valt de dramatische uithaal van de vijfde regel "en ik droom weg om niets te doen" weg in de vijfde regels van de coupletten erna.

couplet 1: En ik droom weg om niets te doen
couplet 2: Dan komen dromen in m'n hoofd
couplet 3: dan droom ik weg bij 't grote niets

Coupletten 1 en 3 moeten de uithaal hebben, terwijl couplet 2 varieert door te mompelen. Bij jou is dat goed te horen omdat je in couplet 3 beter de uithaal-melodie van couplet 1 terug laat komen.
In de eindregel "steeeeeeds maar zaaaaterdag" ben je helaas wel trouw aan mijn slordigheid, zodat die uithaal bij jou ook vals is. :D

Over het algemeen vind ik jouw zang subtieler klinken dan bij mij. Ik heb de neiging om declamerend en uitgesproken te zingen, alsof de luisteraar doof is. Jij durft de tekst "klein" te zingen, zoals dat volgens mij heet.

van sprookjes waar een kind in gelooft

Ik hoor dat jij ook moeite hebt met die zin. Ik heb de neiging om "kintingelooft" te zingen. Volgens mij is de lengte van deze regel langer dan die op dezelfde plek in couplet 1. Daarbij is de regel een voortzetting van een regel ervoor:

Dan komen dromen in m'n hoofd
van sprookjes waar een kind in gelooft

Tot dusver heb ik hier moeite mee, de plaatsing van de woorden op dit punt. Ook in couplet 3. Wat mogelijk ook tegenzit is dat het akkoordenschema hier aan een herhaling begint (terug naar A en E).
Voor mij is dit vooralsnog een puzzel. De vraag is of de akkoorden aangepast moeten worden, of dat het alleen om timing van de melodie gaat.

Zo zijn er meer punten. Ik vind de tekst moeilijk te zingen, maar op een uitdagende manier. Veel regels lopen in elkaar over, terwijl de zanglijn-melodie tot dusver teveel per regel is ingedeeld. Ik denk dat daar het probleem zit.

Ander voorbeeld is mijn vrijmoedige herhaling van:
couplet 1: nog in het stille water zag,
couplet 2: of het ook ietsje later mag

Die zinnen bevatten zelf al een herhaling ("stille water zag" en "ietsje later mag") en mijn herhaling is vooral om uit te komen met de akkoorden, maar dan op een manier alsof ze van het begin tot het eind volgesmeerd moeten zijn met woorden.
In couplet 3 kom ik wel uit, omdat daar de zaterdag-regel herhaald wordt:
o, in mijn ziel is 't zo vaak zaterdag
ach, bleef het steeds maar zaterdag...

Ik vraag me af of de vrijmoedige extra herhaling van "stille water zag" en "ietsje later mag" iets toevoegt of dat het afbreuk doet.

Stephan schreef:Ik heb trouwens eerder dezelfde opname gemaakt, op de basgitaar en backingvocals na, alleen die liep vast nadat ik perongeluk op een knop genaamd ‘sync’ drukte. Waarschijnlijk is die bedoeld voor Midi.

Geen idee. Ik ken alleen wat basisfuncties van CuBase.

Stephan schreef:Ik zal de gitaarpartij zo snel mogelijk solo posten, je kunt ‘m uitproberen als overdub.

Een instrumentale mix? Die zou ik graag willen hebben.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » za jul 29, 2006 9:56 am

Daniël73 schreef:Heb je de akkoorden precies zoals hieronder gespeeld, of heb je gevarieerd/uitgebreid?

A | E | A | E
A | D | F#m | E
A | E | A Asus4 | E
A | D | F#m | E
Bm | A Asus4 | E | E
Bm | A Asus4 | E | E7

Ik gebruik het volgende schema, dat hier en daar van de bovenstaande afwijkt:

A | E | A | E
A | D | *1 | E
A | E | A | E
A | D | *1 | E
D | *2 | E | E
D | *2 | E | E

Die volgende twee akkoorden ken ik niet van naam:
*1 9
10
11
11
9
x

*2 4
5
6
6
4
x

Ik gebruik overigens hetzelfde schema bij die eerdere ‘Zaterdag’-opnames, alleen heb ik perongeluk Em inplaats van E geschreven. Dat komt door mijn beperkte noten en akkoordenkennis, het nadeel van het lezen van tabs.

Daniël73 schreef:De sussen en septimen laten de noot D terugkomen (van akkoord D en Bm). Als poging om het schema wat gevarieerder te maken én er tegelijkertijd een geheel van te maken, ter integratie van de Bm. Varieren en toch dezelfde sfeer houden. Tenminste, dat was mijn gedachte.

Die integratie is goed gelukt, ik stoor me niet aan de akkoordvariaties.

Daniël73 schreef:Zaterdag jam (instr.)
Daniël. Instrumentaal. De akkoorden zoals hierboven. (Twee keer. Derde keer gaat fout.)

Volgens mij hoor ik deze voor het eerst. Ik moet ‘m over het hoofd gezien hebben. Ik hoor nu die tweede strummende gitaar die bij het tweede couplet invalt beter. Jammer dat hij in de versies met zang niet zo duidelijk te horen is.

Daniël73 schreef:Je instrumentatie klinkt goed, met een opbouw van drums die pas inzetten bij het 2e couplet.

Het idee daarachter is de druk die in het tweede couplet doorschemert. ‘Hij zegt me dat het af moet zijn’, ‘Dus schiet maar op want tijd is geld’, ‘Weg van hier ik ga op reis’.
En daarbij bespaart het de drummer wat moeite :).

Daniël73 schreef:Coupletten 1 en 3 moeten de uithaal hebben, terwijl couplet 2 varieert door te mompelen. Bij jou is dat goed te horen omdat je in couplet 3 beter de uithaal-melodie van couplet 1 terug laat komen.
In de eindregel "steeeeeeds maar zaaaaterdag" ben je helaas wel trouw aan mijn slordigheid, zodat die uithaal bij jou ook vals is.

De variatie van de coupletten een en drie en twee heb ik meer onbewust gedaan. Ik heb de zanglijn opgenomen terwijl ik ondertussen naar jouw zang luisterde, ik hoorde duidelijk een verschil tussen ‘Dan droom ik weg om niets te doen’ en ‘Dan komen dromen in m’n hoofd’.
Die laatste ‘zaterdag’ uithaal bezorgt me inderdaad kromme tenen als ik terugluister. Die van jouw is zeker beter.
Maar het is toch een prestatie, als je bedenkt dat ik alles in de huiskamer moest zingen, terwijl mijn broertjes en mijn vader aandachtig mee zaten te luisteren, hopend dat ik fouten zou maken zodat ze me konden uitlachen :).
Hier is iniedergeval de gitaartrack zonder drums en stem:
http://media.putfile.com/zaterdag-gitaar

Daniël73 schreef:Over het algemeen vind ik jouw zang subtieler klinken dan bij mij. Ik heb de neiging om declamerend en uitgesproken te zingen, alsof de luisteraar doof is. Jij durft de tekst "klein" te zingen, zoals dat volgens mij heet.

Misschien moet ik wel. Ik heb nu een beugel, die net strak is gedraaid...
Maar wat ook kan helpen is om de hoofdzanglijn twee keer op te nemen, dat idee heb ik ergens op internet gelezen. Dan kun je de regels die je echt niet om aan te horen vind gewoon vervangen voor eentje die beter gelukt is.
Ik weet alleen niet hoe dat werkt met een analoge recorder, zoals jouw Fostex. Bij Cubase is het een kwestie van knippen en plakken.
Daniël73 schreef:Tot dusver heb ik hier moeite mee, de plaatsing van de woorden op dit punt. Ook in couplet 3. Wat mogelijk ook tegenzit is dat het akkoordenschema hier aan een herhaling begint (terug naar A en E).
Voor mij is dit vooralsnog een puzzel. De vraag is of de akkoorden aangepast moeten worden, of dat het alleen om timing van de melodie gaat.

Ik heb zelf ook geen idee. Ik heb eerlijk gezegd niet zo’n moeite met deze regel. Ik kan me wel herinneren dat je een stukje terug moeite had met de openingszin, die niet helemaal goed liep. Een variatie daarvan zou kunnen zijn:

“Ze zegt dat ze geen tijd voor me heeft
Maar dat ze me vrijdag nog een uurtje geeft”
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » do aug 03, 2006 12:13 am

Frank schreef: Klinkt erg goed, die gitaren van Stephan. Instrumentaal gezien klinkt het heel erg lekker. Veel meer kan ik er ook niet van zeggen, aangezien ik zelf op het gebied van composities, akkoorden e.d. een complete leek ben.
Alleen blijf ik ergens het idee hebben, dat het vooral in het begin meer up-tempo moet. De drukte in het leven bij de drukte in de muziek, als het ware. Misschien heeft het ook te maken met de melodie die ik zelf in mijn hoofd had toen ik het schreef.
Het zou leuk zijn als iemand dat nog eens probeerde. Maar hoe dan ook, alle lof voor Stephans poging.

(Sunday, July 30, 2006 10:51 AM)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » ma aug 07, 2006 10:44 pm

Ik voel me gevleid :), leuk dat de schrijver het wat vindt.
Het tempo zou inderdaad omhoog kunnen, hoewel ik jouw tempo ook goed bij de muziek vind passen. Met name bij het eerste en het derde vers.
Maar het is goed om met snelheid te experimenteren om te kijken wat het beste werkt.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron