Films

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 04, 2006 12:22 am

Bovendien wordt je denk ik snel Godfather-moe als je twee van die films achter elkaar kijkt. Part II behandelt simultaan de opkomst van de jonge Vito en de neerwaartse spiraal van geweld waar Michael in terecht komt, en maakt zo een verbintenis tussen vader en zoon op dezelfde leeftijd.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jul 23, 2006 8:53 pm

John Hughs heeft veel kinderfilms gemaakt die er vaak op neer komen dat de dieven veel pijn moeten lijden. 'Home Alone' is daar een bekend voorbeeld van, dat vond ik ook erg leuk toen ik klein was. Of ik het nu nog leuk zou vinden weet ik niet, ik heb het lang niet gezien. Ik weet alleen dat ik gruwel van deel III, waar Kevin niet meer in zit.

'Planes, Trains and Automobiles' met Steve Martin en John Candy vond ik erg goed. Wat lichtzinnig en het verteld gewoon ALLEEN waar het op neer komt. Die man wil naar huis en wordt onderweg vrienden met die andere man in zekere zin. Verder gewoon lekker veel problemen en chaos.

In het topic voorstellen op McDuck.nl hadden we het over wat cynischere films. 'Falling Down' vind ik ook wel goed, bijvoorbeeld. Dit soort films zijn duidelijk wat minder lichtzinnig.

Welke films me nog meer bevallen?

'Bean' bijvoorbeeld. Veel vinden hem erg slecht en misschien doet hij wel afbreuk aan 'Mr. Bean' uit de serie, maar het greep me. Die muziek; die acties om zijn fouten goed te maken, de voortvarendheid...

Het valt me wel op dat nieuwere populaire films in de bioscoop me vaak tegenvallen ten opzichte van oudere (vooral die uit de jaren '80). In de jaren 80 hadden ze Star Wars, Indiana Jones en Back to the Future.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 24, 2006 12:14 am

Pluizer schreef:Ik vergat een antwoord. Ja, 'The Wall' is van Pink Floyd. De film is geregisseerd door Alan Parker, 1982.

""The Wall" isn't a pleasant movie, nor is it a simplistic or banal movie. It is brutal, cynical, and disturbing, but it has moments of flesh-tingling beauty and an uplifting message in the end, if you persevere. I recommend both it and the album to anyone who enjoys a powerful movie. In my opinion, "The Wall," along with a few other albums, represents the pinnacle of rock music."
http://www.imdb.com/title/tt0084503/

Uplifting message aan het einde? Heb ik iets gemist? Op de 2LP (uit 1979) is sprake van een letterlijke vicieuze cirkel. Het laatste nummer loopt over naar het eerste: "Isn't this were..." "we came in?"

Een andere goede doch huiveringwekkende film vind ik 'Heavenly Creatures' (1994), waarvan Kate Winslet nu een bekende actrice is. Die film is geregisseerd door Peter Jackson, inmiddels overbekend van 'Lord of the Rings'.
http://www.imdb.com/title/tt0110005/

Och, en hoe kan ik 'The War of the Roses' (1989) vergeten? Over een echtpaar in een scheiding. Ze blijven vooralsnog bij elkaar wonen en dat levert de waanzinnigste wraakacties op.
http://www.imdb.com/title/tt0098621/

En 'Falling down'? (1983) Over iemand die helemaal doordraait, maar volgens mij toch best vaak gelijk heeft. (nja!)
http://www.imdb.com/title/tt0106856/

Uiteraard is er ook 'The Shining' (1980), met Jack Nicholson. Geregisseerd door Stanley Kubrick. Dat is voor mij een zenuwsloper. Op een gegeven moment schrok ik van de beeldovergangen. Vooral een scene met een tennisbal staat me bij, waarin de bal rolt van vader Jack naar zijn zoontje. En dan die gesprekken met die zogenaamde mensen van vroeger. Brrrrr!
http://www.imdb.com/title/tt0081505/

Films waar je gegarandeerd sarcastisch van wordt, en waarschijnlijk zelfs cynisch. Ik ben eerder cynisch dan sarcastisch.
Proef mee van de verbittering en de verzuring. Niks happy end. We gaan er allemaal aan!

Hoog percentage Michael Douglas, trouwens. ('Falling Down', 'The War of the Roses, 'The Game')

Piet jeziet meniet schreef:
Pluizer schreef:En 'Falling down'? (1983) Over iemand die helemaal doordraait, maar volgens mij toch best vaak gelijk heeft. (nja!)

Een mooie film. Tegelijkertijd beklemmend en grappig, dat vind ik knap gedaan.

Rockerduck schreef:
Pluizer schreef:Dat zag ik nadat ik mijn bericht getypt had. Ik moest dus meteen aan 'The Truman Show' denken, al voel ik me meer zoals in 'The Game'.

Bij 'The Game' dacht ik steeds dat de film afgelopen was, en dan kwam er wéér een wending. Niet vervelend trouwens, eerder knap gedaan.

Pluizer schreef:Die heb ik gelezen. Dat was voordat ik de film heb gezien. Leuke Duck-parodie met typisch Donald-einde. Weet jij waar ik het kan vinden?

Ik kende de film toen wel, dus zag meteen dat het er een bewerking van was. 'Groundhog Day' kan ik 100 keer zien, net zoals bijv. 'Back to the Future'.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom Donald aan het einde opeens wél een nieuwe dag beleeft. Immers, hij heeft het advies van z'n neefjes niet opgevolgd (uitkijken voor hun speelgoed waarover hij constant viel voordat hij naar bed ging).

Verstrikt in de tijd staat in DDExtra 12-2000.

Pluizer schreef:Dit is een typisch geval waarin ik diverse associaties probeer samen te smelten tot een nieuw geheel. Ik dacht aan minister-president Jan Peter, maar ook aan "P.J." van de Nederlandse vertaling van Disney-film 'Robin Hood'. De te grote kroon van "P.J." koppelde ik aan de Gouden Helm van Barks. Als je het paadje verder doorwandelt kun je dus zeggen dat Koning Pluizer op de troon van een afwezige koning zit.
Knettergek word je ervan, als je zo gaat denken. Don't try this at home. (nja!)

En is de afwezige koning... Sander? :P

Rockerduck schreef:
Pluizer schreef:Ik vergat een antwoord. Ja, 'The Wall' is van Pink Floyd. De film is geregisseerd door Alan Parker, 1982.

""The Wall" isn't a pleasant movie, nor is it a simplistic or banal movie. It is brutal, cynical, and disturbing, but it has moments of flesh-tingling beauty and an uplifting message in the end, if you persevere. I recommend both it and the album to anyone who enjoys a powerful movie. In my opinion, "The Wall," along with a few other albums, represents the pinnacle of rock music."
http://www.imdb.com/title/tt0084503/

Ik ben benieuwd naar de film. Zul je net zien dat ze die nooit uitzenden op tv. Wél ieder jaar dezelfde 6 Eddie Murphy-films, maar een film als 'The Wall'... ho maar. Bestaat-ie op dvd?

Pluizer schreef:En 'Falling down'? (1983) Over iemand die helemaal doordraait, maar volgens mij toch best vaak gelijk heeft. (nja!)
http://www.imdb.com/title/tt0106856/

Ik vond die erg tegenvallen. De beschrijving uit m'n tv-gids ging in de trant van: 'iemand die het helemaal gehad heeft gaat uit z'n dak en doet dingen die misschien niet mogen, maar stiekem kun je je wel met hem identificeren'. Wat een kletspraat, Michael Douglas is in deze film een psychopaat, die verdient wat hij krijgt. En gelijk hebben? In wat voor wereld leef jij? :o

Pluizer schreef:Uiteraard is er ook 'The Shining' (1980), met Jack Nicholson. Geregisseerd door Stanley Kubrick. Dat is voor mij een zenuwsloper. Op een gegeven moment schrok ik van de beeldovergangen. Vooral een scene met een tennisbal staat me bij, waarin de bal rolt van vader Jack naar zijn zoontje. En dan die gesprekken met die zogenaamde mensen van vroeger. Brrrrr!
http://www.imdb.com/title/tt0081505/

Nog een film die ik nog steeds niet heb gezien. Op mijn 'to see' lijstje. Ook van deze film is een Donald-strip gemaakt, door Vicar, die vorig jaar in de Extra is verschenen.

Pluizer schreef:Films waar je gegarandeerd sarcastisch van wordt, en waarschijnlijk zelfs cynisch. Ik ben eerder cynisch dan sarcastisch.
Proef mee van de verbittering en de verzuring. Niks happy end. We gaan er allemaal aan!

Hoewel ik min of meer ook zo'n houding heb, soms, vind ik het ook wel fijn om films te zien waardoor je aan die werkelijkheid kan ontsnappen. Zo zag ik gister op NL 3 de mooiste film sinds tijden, 'The girl in the café'.
http://www.imdb.com/title/tt0443518/

Er is een topic over films op 'Off-topic'.

Wouter schreef:Hmmm...

De man in 'Falling Down' maakte wat goede punten. Waarom kun je in een fast-food-keten niet ontbijten na 10 uur als je daar nu zin in hebt? En waarom moet de gemeente blijven verbouwen, alleen om hun budget te verbruiken zodat ze niet volgend jaar minder krijgen?

Best mogelijk in te zien dat je gek kan worden van alles wat je onderweg kan overkomen.

Ik vind 'Planes, Trains and Automobiles' altijd wel aardig. Met zo'n man die onderweg ook alle mogelijke vervoersnarigheid meemaakt.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 24, 2006 12:31 am

Ridder ter Geit schreef:John Hughs heeft veel kinderfilms gemaakt die er vaak op neer komen dat de dieven veel pijn moeten lijden. 'Home Alone' is daar een bekend voorbeeld van, dat vond ik ook erg leuk toen ik klein was. Of ik het nu nog leuk zou vinden weet ik niet, ik heb het lang niet gezien. Ik weet alleen dat ik gruwel van deel III, waar Kevin niet meer in zit.

Inderdaad heel veel kinderfilms, maar ook veel tienerfilms, die trouwens ook voor niet-tieners erg leuk zijn. Ik noemde in dit topic al eerder 'The breakfast club' uit 1985. Daar ben ik helemaal gek van.

Ridder ter Geit schreef:'Planes, Trains and Automobiles' met Steve Martin en John Candy vond ik erg goed. Wat lichtzinnig en het verteld gewoon ALLEEN waar het op neer komt. Die man wil naar huis en wordt onderweg vrienden met die andere man in zekere zin. Verder gewoon lekker veel problemen en chaos.

Ik vond het heel leuk dat Steve Martin eerst een gruwelijke hekel heeft aan die andere vent. Ik kan mezelf zo herkennen in Martin; alle vervoer ligt plat, je kunt niet naar huis, je bent chagrijnig en je zit opgescheept met iemand die totaal oninteressante dingen vertelt en z'n kop niet houdt... Ik zou Candy voor minder wat aangedaan hebben. Maar het is vooral een heel komische film. Ik lach zelden echt hardop bij een film-komedie, maar bij deze dus wel. De enige andere die dat voor elkaar kreeg, die ik me kan herinneren, is Bruce Almighty.


Ridder ter Geit schreef:In het topic voorstellen op McDuck.nl hadden we het over wat cynischere films. 'Falling Down' vind ik ook wel goed, bijvoorbeeld. Dit soort films zijn duidelijk wat minder lichtzinnig.

Onder 'cynische films' meldde Pluizer ook Groundhog Day, maar dat is uiteindelijk ook een film met een happy end en de cynische hoofdpersoon veranderd in een aardige vent.

Ridder ter Geit schreef:Het valt me wel op dat nieuwere populaire films in de bioscoop me vaak tegenvallen ten opzichte van oudere (vooral die uit de jaren '80). In de jaren 80 hadden ze Star Wars, Indiana Jones en Back to the Future.

Ik vind het jammer dat tegenwoordig zoveel films zo uitgemolken worden. Men werkt nu aan een deel 4 van 'Indiana Jones' en Die Hard. Ik een wanhopige poging het publiek van nu te interesseren, gaat Lindsay Lohan de dochter, en Justin Timberlake de zoon van John McClane spelen! Wat vreselijk. Waarom werkt Bruce Willis hier aan mee? Hij is een mega-ster, hij heeft dit niet nodig. En waarom die delen 4 überhaupt? Soms is een verhaal gewoon afgerond. Klaar. Daarom ook geen deel 4 van Back to the Future. Mario Puzo, de schrijver van 'The Godfather', scheen te werken aan een deel 4, overigens zonder dat regisseur Francis Ford Coppola die film zou willen doen. Puzo is dood. De film komt er niet. Thank God (al klinkt dat op deze manier wat cru.)

Er schijnen nog steeds veel goede films uit te komen. Ik ga nooit naar de bioscoop, want de goede films draaien nooit in mijn woonplaats en in Pathé, onze enige bioscoop, is er geen pauze en dan moet ik altijd halverwege al naar het toilet en mis ik een hoop.

Recente films die uit zijn gekomen en die ik zeker op dvd nog wil zien, zijn Good night and good luck, Syriana, Hotel Rwanda en The Interpreter. Films met een politieke lading/boodschap. Maar dat zal niemand verbazen. :P
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 24, 2006 6:57 pm

Rockerduck schreef:Bij 'The Game' dacht ik steeds dat de film afgelopen was, en dan kwam er wéér een wending. Niet vervelend trouwens, eerder knap gedaan.

Ja, ik herinner me dat er steeds verrassingen waren. Ik heb 'The Game' in de bioscoop gezien, zonder te weten wat ik ervan kon verwachten. Eigenlijk kan ik mensen de film alleen maar aanraden, omdat uitleg het plot al gauw kan bederven.

"Wealthy financier Nicholas Van Orton gets a strange birthday present from wayward brother Conrad: a live-action game that consumes his life."
http://www.imdb.com/title/tt0119174/

A live-action game that consumes his life. Doet mij aan McDuck denken. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo aug 06, 2006 10:29 pm

Ik heb 'Karakter' weer eens gezien. Ik vind dat nu een uitermate sterke Nederlandse film.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Rockerduck » vr aug 25, 2006 11:37 pm

Morgen (zaterdag 26-08) om 22.00 op RTL 5:

Bowling for Columbine

Mis het niet!
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo aug 27, 2006 11:51 am

Die film heb ik al gezien. En ik was geschokt door de manipilatie van het publiek. Ik dacht dat Micheal Moore altijd probeerde voor de waarheid te strijden?

Kijk op z'n minst even goed naar de klok in het interview met Charlton Heston. Is het niet gek hoeveel hierin geknipt is?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 27, 2006 5:23 pm

Ridder ter Geit schreef:Die film heb ik al gezien. En ik was geschokt door de manipilatie van het publiek. Ik dacht dat Micheal Moore altijd probeerde voor de waarheid te strijden?

Kijk op z'n minst even goed naar de klok in het interview met Charlton Heston. Is het niet gek hoeveel hierin geknipt is?

Uit topic 'De slechtste president in de geschiedenis':

Wouter, je kan dan wel zeggen dat er in het interview met Heston aan het einde is geknipt, toch blíjft dit een dijk van een film!

En je kan niet volhouden dat Moore de waarheid geweld aan doet: het ís waar dat Charlton Heston tien dagen na het bloedbad op Columbine Highschool (waar twee tieners 12 leerlingen en een docent doodschoten) naar de betreffende stad kwam om een bijeenkomst te houden van de National Rifle Association, ondanks dat inwoners en de burgemeester hem te kennen hadden gegeven niet welkom te zijn. En amper een paar dagen nadat een jongetje van vier een meisje van zes had neergeschoten in Buell, stond Heston daar om een speech te houden vóór vrij wapenbezit. De planning was gemaakt ná het drama. Dat is geen verzinsel of plakwerk van Moore. Ook loopt Heston zélf weg van het interview aan het einde. Het beruchte knipwerk heb ik niet gezien. Men zegt dat je dan moet letten op de klok achter Michael Moore. Ik heb erop gelet en geen rare tijdsprongen gezien.

Ik vind 'Bowling for Columbine' een ijzersterke aanklacht tegen de Amerikaanse cultuur van angst- en paniekzaaierij en alle (wapen)leed die daarmee gepaard gaat. Heeft Moore alleen de spectaculairste media-verslagen aan elkaar geplakt om een vals beeld creeëren? Nee. Kijk maar eens naar Fox News of een willekeurige andere Amerikaanse zender. YouTube biedt hulp in dit opzicht. Ik vind het goed dat Moore dit adresseert. Meer Amerikanen moeten beseffen dat zij voor de gek gehouden worden door de media, de politici en de commercie, die grof verdienen aan hun angst en hun onschuldige doden.

Eén moment in de documentaire maakt mij aan het huilen. Dat is de 'chronology of American agression' die ik hierboven al eens gepost heb: een clip van 2 minuten met daarin de dieptepunten uit 50 jaar Amerikaans buitenalnds beleid na WO II. Dat wordt gecombineerd met het liedje 'What a wonderful world' van Louis Armstrong. Dat contrast op zich is al goed gevonden en versterkt de gruwelijke beelden, maar te bedenken dat dit gedaan is door een land dat door miljoenen (ook in Europa en Nederland) wordt vereërd als het beste land ter wereld, vervult mij van afschuw.

Ik geef 'Bowling for Columbine' een 10.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Micheal Less » ma aug 28, 2006 6:33 pm

Rockerduck schreef:Ik geef 'Bowling for Columbine' een 10.

Hoe kon het ook anders he..
Micheal Less
 

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 28, 2006 7:25 pm

Haha, leuk...
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Dennis Moore » wo aug 30, 2006 6:32 am

Monty Python - Dennis Moore
http://www.youtube.com/watch?v=gAs2m7Hr3Bc
A Robin Hood spoof, set in Georgian times.

Squire: Lupins?
Moore: Yes, lupins. Come on, come on.
Parson: What do you mean, lupins?
Moore: Don't try to play for time.
Parson: I'm not, but... the flower lupin?
Moore: Yes, that's right.
Squire: Well we haven't got any lupins.
Girl: Honestly.
Moore: Look, my friends. I happen to know that this is the Lupin Express.
Dennis Moore
 

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo aug 30, 2006 6:54 pm

Tja, veel wat uit Amerika komt lijkt erg nep en gemanipuleerd, ja. Maar ik ben bang dat Moore daar ook onder valt. Alles in zijn documantaire lijkt iets teveel een bepaalde kant op te wijzen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Rockerduck » wo aug 30, 2006 7:09 pm

Ridder ter Geit schreef:Tja, veel wat uit Amerika komt lijkt erg nep en gemanipuleerd, ja. Maar ik ben bang dat Moore daar ook onder valt. Alles in zijn documantaire lijkt iets teveel een bepaalde kant op te wijzen.

Ik heb de indruk dat mensen die deze film afkraken vanwege de eenzijdigheid van Moore of de manipulatie van zijn (beeld)materiaal, deze documentaire en vooral het klimaat in de VS niet helemaal begrijpen. Moore wíl juist maar één punt overbrengen, zijn eigen punt. Deze documentaire pretendeert niet eens objectief te willen zijn. Vanaf minuut één is het Moore die zijn mening geeft. Wat geeft het dat hij eenzijdig is. De Amerikanen *kennen* de andere kant van het verhaal al. Dat wordt ze iedere dag voorgeschoteld op o.a. Fox News, waar volgens een recente poll (volgens mij Gallup) 60% van de Amerikanen zijn nieuws vandaan haalt. Zoek eens op YouTube wat Fox News en de andere Amerikaanse media uitzenden. Dan blijkt dat Moore’s tegengeluid meer dan gerechtvaardigd is.

Misschien heeft Moore hier en daar het één en ander gemanipuleerd. Zo zijn er de cijfers over moorden per jaar in verschillende landen, maar hij heeft die niet omgezet in percentages. In de VS wordt wel een veelvoud meer aan mensen vermoord dan in een willekeurig Europees land, maar in de VS wonen natuurlijk veel meer mensen. Dat zou je manipulatie kunnen noemen. Ook in het interview met Charlton Heston zou geknipt en geplakt zijn. Dat zou te merken zijn door op de klok achter Moore te letten. Ik heb aandachtig naar de klok gekeken, maar geen rare tijdsprongen gezien.

Zelfs al heeft Moore gemanipuleerd, dan nog staat dat *niet* in verhouding tot wat de Amerikaanse media de kijker voorschotelen. Om daar een leuk inzicht in te krijgen, kun je op YouTube zoeken naar ‘Jon Stewart’ of ‘The Daily Show’. Bovendien blijft het betoog van Moore overeind. Ook al zou er in het interview geknipt zijn, dan verandert dat niets aan het feit dat Heston tot twee keer toe vlak na een schietincident waarbij minderjarigen betrokken waren, naar het betreffende stadje is afgereisd om er te pleiten vóór vrij wapenbezit.

Al met al vind ik Moore’s betoog erg krachtig. Eindelijk een geluid dat je niet in de mainstream Amerikaanse media vind. Eindelijk iemand die de Amerikanen met hun snufferds op de wantoestanden in eigen land drukt.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 01, 2006 6:36 pm

Als Moore zulke goede punten heeft was het nergens voor nodig voor hem om te manipuleren, toch?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron