Show je creativiteit! 2.0

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Stephan » wo aug 23, 2006 4:34 pm

Hier is m'n nieuwe cover van In A Little While:
http://media.putfile.com/In-a-littlewhile

Ik vind 'm beter gelukt dan de eerste poging.
Ik zal straks meer commentaar geven, nu moet ik eerst folders bezorgen :/.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr aug 25, 2006 8:27 pm

Stephan schreef:Hier is m'n nieuwe cover van In A Little While:
http://media.putfile.com/In-a-littlewhile

Ik vind 'm beter gelukt dan de eerste poging.
Ik zal straks meer commentaar geven, nu moet ik eerst folders bezorgen :/.

Ik vind 'm ook beter gelukt. De gitaren vullen elkaar mooi aan. En ik hoor iets van een xylofoon-achtig geluid op de achtergrond, dat me bevalt.

Op dit moment moet ik helaas - gelukkig voor McDuck - ernstig gaan minderen met internet. Ik zou dolgraag urenlang willen schrijven, maar dat gaat ten koste van tijd en energie die ik voorlopig niet kan missen. Ik moet weer hard voor mezelf worden. Mijn disclipine is totaal aan gort.

Zo zou ik zelf ook graag opnames en ideeën online zetten, maar mijn computers zijn een zooitje wegens gebrekkige archivering. (Directory hier, directory daar.) Iets waar ik mezelf al meer dan een jaar over beklaag, maar waar ik nog weinig tegen gedaan heb. Ik zou nu graag wat op willen nemen om oefeningen uit te proberen, maar dan heb ik nog meer troep...

Daarom moet ik pas op de plaats maken en me wat betreft McDuck richten op structurele taken, om rondzwervende ideeën te verwerken. (Nog zo'n belofte!)

Kortom: Ik ga mezelf defragmenteren en consolideren. Technisch gesproken.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » ma aug 28, 2006 12:48 pm

Deze 'In a Little While' komt dichter bij het echte nummer. De drums heb ik dit keer het hele nummer door geprogrammeerd. Bij de vorige opname liep de metronoom (en de quantize) niet met de gitaar synchroon, waardoor het mislukt was om handmatig de drums te programmeren. De shaker die je tijdens het refrein hoort is met de microfoon opgenomen.
Ik heb geprobeerd om de zang zoveel mogelijk in hele delen op te nemen. Een hele zangtrack in een keer lukt me niet, omdat ik pauzes nodig heb om op adem te komen. Ik zing eerst het eerste couplet plus refrein, dan het tweede couplet, dan het bridge en dan het laatste stuk.
In eerdere opnames heb ik gewoon een basis zangtrack opgenomen om dan de slechtere stukken eruit te knippen en over te zingen. Zo krijg je een heel knutselwerk, en dat is nogal onecht.
Ik heb eergisteren een zang opgenomen die beter klinkt dan deze, die zal ik als ik vanmiddag thuis kom van school posten.
Het xylofoon geluid is iets dat me pas na een aantal keer intensief luisteren naar de echte ‘In a Little While’ opviel. Je hoort het vanaf het tweede refrein. Ik heb het opgenomen met de piano en er daarna een ‘muziekdoos’ geluidseffect overheen gedaan.
Ik denk dat de gitaar tijdens de bridge en laatste refrein nu ook aardig kloppen, bij eerdere pogingen kon ik daar nauwelijks soep van maken.
Je hoort trouwens aan het begin van elke maat ook rechts een akoestische gitaar, en vlak voor het tweede refrein speelt die een stukje mee met akkoorden. Dit is de tweede keer dat ik akoestische gitaar opneem. Helaas moet ik er een distortie gain overheen zetten om ‘m een beetje te kunnen horen. Als ik ‘m echt hard wil zetten komt er een distortie ruis overheen.

Daniel73 schreef:Op dit moment moet ik helaas - gelukkig voor McDuck - ernstig gaan minderen met internet. Ik zou dolgraag urenlang willen schrijven, maar dat gaat ten koste van tijd en energie die ik voorlopig niet kan missen. Ik moet weer hard voor mezelf worden. Mijn disclipine is totaal aan gort.

Ik denk alleen dat het eerder andersom is. Helaas voor McDuck en gelukkig voor jouw. Als andere zaken belangrijker zijn moet je die zeker voor laten gaan.
Je bent aan jezelf meer verschuldigd dan aan een stel mensen waar je virtueel mee communiceert.

Daniel73 schreef:Zo zou ik zelf ook graag opnames en ideeën online zetten, maar mijn computers zijn een zooitje wegens gebrekkige archivering. (Directory hier, directory daar.) Iets waar ik mezelf al meer dan een jaar over beklaag, maar waar ik nog weinig tegen gedaan heb. Ik zou nu graag wat op willen nemen om oefeningen uit te proberen, maar dan heb ik nog meer troep...

Ik moet binnenkort een grote schoonmaak houden met Cubase. Ik ben erachter gekomen dat het programma niet alleen tracks opslaat die ik gebruik, maar ook mislukte tracks die ik van het project delete. Er staan nu in verschillende ‘audio’ mappen aardig wat audio bestanden die ik helemaal niet gebruik maar die wel ruimte innemen.

Overigens wou ik net voorstellen om samen via internet een cover van U2 te maken. Ik ben op het moment bezig met het maken van een CD met m’n favoriete nummers van U2. Tot nu toe heb ik ‘Lemon’, ‘In a Little While’ en ‘All I want Is You’ opgenomen. Mogelijke andere nummers zijn:

New Year’s Day
The Unforgettable Fire
I Still Haven’t Found
what I’m Looking for
An Cat Dubh
With Or Without You
Until The End Of The World
Sunday Bloody Sunday
Electrical Storm
Stories for Boys
The Sweetest Thing
Drowning Man
Gone
New York
Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me

Als je je computer hebt geordend en tijd en zin hebt, zouden we een van die nummers op kunnen nemen. Ook eigen suggesties zijn welkom.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Stephan » ma aug 28, 2006 9:33 pm

Oh ja, en 'Kite' vind ik een geweldig nummer. Die ga ik ook proberen te coveren.
Het is me overigens gelukt om de nieuwe microfoon te gebruiken. Nu kan ik ook akoestische gitaar opnemen, en betere drums. En de zang klinkt veel beter, zonder distortie erover heen.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo sep 06, 2006 1:17 am

Stephan schreef:Als andere zaken belangrijker zijn moet je die zeker voor laten gaan.
Je bent aan jezelf meer verschuldigd dan aan een stel mensen waar je virtueel mee communiceert.

Dat is waar. Probleem is dat ik me dan schuldig voel. Omdat McDuck niet zonder mij kan. (uche-kuche-uche)

Stephan schreef:[archivering] Ik moet binnenkort een grote schoonmaak houden met Cubase. Ik ben erachter gekomen dat het programma niet alleen tracks opslaat die ik gebruik, maar ook mislukte tracks die ik van het project delete. Er staan nu in verschillende ‘audio’ mappen aardig wat audio bestanden die ik helemaal niet gebruik maar die wel ruimte innemen.

Je zou sessie-sheets bij kunnen houden, waarop je informatie over de sporen bijhoudt:
Titel nummer
spoor 1: ...
spoor 2: ...
etc.
Zo kun je bij elk spoor opschrijven wat je hebt opgenomen en houd je overzicht. Zo werkt men in de studio. Er zijn programma's voor. Misschien biedt CuBase de mogelijkheid. Ik vind papier vooralsnog prettiger.

Stephan schreef:Overigens wou ik net voorstellen om samen via internet een cover van U2 te maken. Ik ben op het moment bezig met het maken van een CD met m’n favoriete nummers van U2. [...] Als je je computer hebt geordend en tijd en zin hebt, zouden we een van die nummers op kunnen nemen. Ook eigen suggesties zijn welkom.

Leuk idee. Al zal het helaas een lange tijd duren voor ik zover ben met mijn computer. Er zijn teveel zaken die ik voor me uitgeschoven heb. Plicht roept! En dan kan ik niet horen wat ik speel. :)
Het zal nog langer duren voordat ik een cover van U2 op kan nemen. Ik begin liever met een simpele 12-maats blues van drie akkoorden, bijvoorbeeld. Als opwarmer. Ken je bluesschema's?

Stephan schreef:Het is me overigens gelukt om de nieuwe microfoon te gebruiken. Nu kan ik ook akoestische gitaar opnemen, en betere drums. En de zang klinkt veel beter, zonder distortie erover heen.

Ik vind je opnames interessant en hoop zeker meer te horen.
Wat vind je van Barks's 'Ode to the Disney Ducks' als tekst voor een lied?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » wo sep 06, 2006 11:24 am

Daniel73 schreef:Dat is waar. Probleem is dat ik me dan schuldig voel. Omdat McDuck niet zonder mij kan. (uche-kuche-uche)

Aha, een stockholm-syndroom. Je bent gehecht geraakt aan iets dat eigenlijk slecht is voor je gezondheid.

Daniel73 schreef:Titel nummer
spoor 1: ...
spoor 2: ...
etc.
Zo kun je bij elk spoor opschrijven wat je hebt opgenomen en houd je overzicht. Zo werkt men in de studio. Er zijn programma's voor. Misschien biedt CuBase de mogelijkheid. Ik vind papier vooralsnog prettiger.

Een goed idee. Dan kan ik alle audiotracks die ik niet gebruik weggooien. Er staan nu verschillende mappen met honderden audio tracks, variërend van 1 tot 30.000 Kb. Daar krijg ik nu de terugslag van. Bij opnames met een heleboel tracks, zoals ‘Lemon’, slaat de computer af en toe over.

Daniel73 schreef:Het zal nog langer duren voordat ik een cover van U2 op kan nemen. Ik begin liever met een simpele 12-maats blues van drie akkoorden, bijvoorbeeld. Als opwarmer. Ken je bluesschema's?

Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar ik zal er ongetwijfeld wel wat van gehoord hebben.
Volgens wikipedia:
“Bluesschema's zijn opgebouwd vanuit een basisbeginsel van bijna alle moderne muziek: the forth en the fifth. Het principe gaat als volgt:
1) Neem je grondtoon (bvb.: E) 2) Tel vanaf de grondtoon 4 tonen bij(fourth), de grondtoon meegerekend (dus: E-F-G-A) 3) Tel vanaf de grondtoon 5 tonen bij (fifth), de grondtoon meegerekend (dus E-F-G-A-B)
We krijgen dus: E-A-B. Met de fourth and the fifth kan je alle bluesmuziek en ook een groot deel van andere muzieksoorten begeleiden. Om te soleren in bluesmuziek, maak je gebruik van de pentatonische toonladder.”
U2’s ‘Rattle And Hum’ gaat terug naar de roots van de Amerikaanse muziek, gospel, rock ’n roll en ongetwijfeld ook blues. Ken je ‘Angel of Harlem’?
Van ‘When Love Comes To Town’ weet ik zeker dat het blues is, alleen zijn de fills die B.B. King na de refreinen speelt me ver boven mijn niveau.
Daniel73 schreef:Ik vind je opnames interessant en hoop zeker meer te horen.
Wat vind je van Barks's 'Ode to the Disney Ducks' als tekst voor een lied?

Ode to the Disney Ducks

They ride tall ships to the far away,
and see the long ago.
They walk where fabled people trod,
and Yetis trod the snow.

They meet the folks who live on stars,
and find them much like us,
With food and love and happiness the
things they most discuss.

The world is full of clans and cults
abuzz as angry bees,
And Junior Woodchucks snapping jeers
at Littlest Chickadees.

The ducks show us that part of life
is to forgive a slight.
That black eyes given in revenge
keep hatred burning bright.

So when our walks in sun or shade
pass graveyards filled by wars,
It's nice to stop and read of ducks
whose battles leave no scars.

To read of ducks who parody
our vain attempts at glory,
They don't exist, but somehow leave
us glad we bought their story.

Carl Barks – 1999
Dat ziet er heel interessant uit. Ik heb dit gedicht eerder gelezen (In Barks/Rosa?), maar ik kan me weinig van dat tweede deel, de laatste drie verzen, herinneren.
Het zou leuk zijn om twee hobby’s, Disney en muziek, met elkaar te mengen.
Een grappig en origineel eerbetoon aan Barks.
Zeg maar wanneer je tijd hebt. Ik heb het zelf op het moment ook best druk, maar ik kan alvast wat experimenteren met akkoorden, etc.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » za sep 09, 2006 1:34 pm

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Dat is waar. Probleem is dat ik me dan schuldig voel. Omdat McDuck niet zonder mij kan. (uche-kuche-uche)

Aha, een stockholm-syndroom. Je bent gehecht geraakt aan iets dat eigenlijk slecht is voor je gezondheid.

Ben ik gegijzeld door McDuck? Stockholm-syndroom is dat je gaat houden van je gijzelnemer(s).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholm_syndroom


Stephan schreef:[sessie-sheets] Een goed idee. Dan kan ik alle audiotracks die ik niet gebruik weggooien. Er staan nu verschillende mappen met honderden audio tracks, variërend van 1 tot 30.000 Kb. Daar krijg ik nu de terugslag van. Bij opnames met een heleboel tracks, zoals ‘Lemon’, slaat de computer af en toe over.

Hieronder een voorbeeld van een sessie-sheet van Pink Floyd. Vier sporen.
Afbeelding

Bij 'Scream Thy Last Scream' staat:
1: guitar, organ
2: bass, drums
3: vocal + sfx [sfx = sound effects]
4: double speed voices

Bij 'Set The Controls For The Heart Of The Sun' staat:
1: drums, cymbal
2: bass, guitar, organ
3: vibes, vocal
4: vocal

Misschien is de sheet niet berekend op het vermelden van vier sporen. Omdat er twee sporen per regel gekrabbeld staan. Maar je hebt zo wel een indruk van hoe een studio-sheet eruit kan zien.

Stephan schreef:[simpele 12-maats blues van drie akkoorden] Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar ik zal er ongetwijfeld wel wat van gehoord hebben.
Volgens wikipedia:
“Bluesschema's zijn opgebouwd vanuit een basisbeginsel van bijna alle moderne muziek: the forth en the fifth. Het principe gaat als volgt:
1) Neem je grondtoon (bvb.: E) 2) Tel vanaf de grondtoon 4 tonen bij(fourth), de grondtoon meegerekend (dus: E-F-G-A) 3) Tel vanaf de grondtoon 5 tonen bij (fifth), de grondtoon meegerekend (dus E-F-G-A-B)
We krijgen dus: E-A-B. Met de fourth and the fifth kan je alle bluesmuziek en ook een groot deel van andere muzieksoorten begeleiden. Om te soleren in bluesmuziek, maak je gebruik van de pentatonische toonladder.”

De wiskundige details ken ik niet. Dat is mij nog te moeilijk. Ik heb het boek 'De gitaar' van Ralph Denyer. (254 blz, uitgeverij Becht)
Afbeelding
Een vriend raadde mij dat boek aan. Hij kan muziek wel wiskundig benaderen. Zo kan hij zonder instrument berekenen hoe tonen wel/niet bij elkaar passen.
Dat wil ik ook kunnen, maar tot dusver beperk ik me tot bladzijde 77 en 78, waar voorbeeldschema's staan, als uitleg van hoe akkoordenreeksen in elkaar kunnen zitten.

Zo staat er als (basis) 12-maats blues:
E E E E
A A E E
B A E B

Probeer die maar eens. Een vierkwarts-maat per akkoord.
Weet je wat een vierkwartsmaat is? Een vierkwartsmaat ("4/4") bestaat uit 4 tellen, die elk precies even lang duren: 1 2 3 4
Bij elke 1 begint een nieuwe maat. Dus twee maten is: 1 2 3 4 1 2 3 4
Denk bijvoorbeeld aan marcheren.

Andere boeken die ik heb zijn:

Frank Rich - Het Complete Bluesboek (Reba 00450) (40 blz.)
Afbeelding
Frank Rich - Kinder Liedjes 1 (Reba 00009) (28 blz.)
Afbeelding
Frank Rich - Kinder Liedjes 2 (Reba 00010) (28 blz.)
Afbeelding

http://www.reba.nl

Verder heb ik van James Arden 'De jonge blokfluiter' deel 1 t/m 5. (XYZ Huizen) Deze gebruik ik voor sopraanblokfluit en gitaar. Gitaar omdat ik losse noten wil spelen.
Om echt een stap-voor-stap gitaarlesboek te hebben en notenschrift te leren, in stijl van 'De jonge blokfluiter', zou je zelf kunnen informeren bij een muziekwinkel.
De basis van het notenschrift ken ik nog van vroeger, dus vandaar dat ik voorlopig uit de voeten kan met een sopraanblokfluit-boekje. Nadeel is dat de lage E-snaar niet mee doet. (De laagste toon is een C, op de A-snaar.)

Stephan schreef:U2’s ‘Rattle And Hum’ gaat terug naar de roots van de Amerikaanse muziek, gospel, rock ’n roll en ongetwijfeld ook blues. Ken je ‘Angel of Harlem’?
Van ‘When Love Comes To Town’ weet ik zeker dat het blues is, alleen zijn de fills die B.B. King na de refreinen speelt me ver boven mijn niveau.

Ik heb 'Rattle and Hum' op CD, en sinds deze week voor €6,99 op DVD.
B.B. King is een gitaargrootheid. Begin bij het begin. Dat heeft B.B. ook moeten doen. Houd het even bij platweg akkoorden aanslaan. Dan heb je een basis waar je later altijd nog over kunt soleren. Begin makkelijk, om eerst het principe te begrijpen.
Gevaar met coveren is dat je andermans kunstjes gaat nabootsen, van de buitenkant af, zonder te snappen hoe het kunstje in elkaar zit. Waar ik op hamer is de binnenkant. Vergeet U2 even en ga stoeien met 2 of 3 akkkoorden.

Zo kun je eindeloos doorgaan met afwisselend een maat E en een maat A:
E A E A E A (etc.)
Probeer daar overheen te zingen of te neuriën. Ik ben benieuwd hoe dat klinkt. Je kunt zo heel eenvoudig al een heel lied in elkaar zetten, met refrein en al.

Wat ik oefen is een halve maat E en een een halve maat A. (Dus twee tellen E en twee tellen A.)
Dit is op basis van 'It is obvious' van Syd Barrett, van de CD 'Barrett' (1970). Op Amazon kun je een stukje horen:
http://www.amazon.com/gp/music/clipserve/B00000DQTO001004/0/ref=mu_sam_wma_001_004/104-1164584-4719918

Barrett is een inspirator van Frusciante. Wat blijkbaar ook geldt voor rommelig spelen.
In principe is het drie minuten lang dezelfde akkoordenwisseling. Alleen E en A. Met een gedicht-achtige tekst erover, waarin regels als: Your stars my stars are simple cot bars. (Jouw sterren en mijn sterren zijn simpele wiegenspijlen/kooispijlen.)
Wellicht aardig als inspiratie, zo'n simpel akkoordenschema. (Ik kan je het complete nummer mailen.)

Stephan schreef:Zeg maar wanneer je tijd hebt. Ik heb het zelf op het moment ook best druk, maar ik kan alvast wat experimenteren met akkoorden, etc.

Voorlopig heb ik geen tijd. Het kan maanden duren voordat ik klaar ben met opruimen en archiveren. Als je jezelf een plezierig leven gunt, stel dan nooit uit tot morgen wat je vandaag op kunt ruimen. Anders zit je later met bakkenvol troep. Dat merk je nu al aan CuBase, hoe opnemen kan resulteren in directories vol bestanden.
Ik kijk ernaar uit om weer op te gaan nemen, maar voorlopig moet ik streng tegen mezelf zijn.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » za sep 09, 2006 5:36 pm

Daniel73 schreef:Ben ik gegijzeld door McDuck? Stockholm-syndroom is dat je gaat houden van je gijzelnemer(s).

Nouja, in figuurlijke zin heeft McDuck je aandacht gegijzeld.

Daniel73 schreef:[sessie-sheet Pink Floyd] Misschien is de sheet niet berekend op het vermelden van vier sporen. Omdat er twee sporen per regel gekrabbeld staan. Maar je hebt zo wel een indruk van hoe een studio-sheet eruit kan zien.

Aha, bedankt. Ik kan iets soortgelijks overnemen op papier. Het gaat me erom dat ik overzicht houd; niet overzicht op de tracks die ik wel nodig heb, maar juist op de tracks die wegkunnen.
Eerlijk gezegd is het grootste gedeelte van die scan nog wartaal voor me, daar moet ik me meer in verdiepen.

Daniel73 schreef:Weet je wat een vierkwartsmaat is?

Yup, gewoon het standaard metronoomritme. Met ritmische secties heb ik over het algemeen niet zo’n groot probleem, omdat ik ook een beetje drum.

Daniel73 schreef:Verder heb ik van James Arden 'De jonge blokfluiter' deel 1 t/m 5. (XYZ Huizen) Deze gebruik ik voor sopraanblokfluit en gitaar. Gitaar omdat ik losse noten wil spelen.
Om echt een stap-voor-stap gitaarlesboek te hebben en notenschrift te leren, in stijl van 'De jonge blokfluiter', zou je zelf kunnen informeren bij een muziekwinkel.

Zelf speel ik losse noten tot nu toe op gevoel of op gehoor. Ik heb ook nog twee gitaarboeken (van Fastrack) waarin o.a. het notenschrift wordt uitgelegd. Daar heb ik tot nu toe niet veel van begrepen, maar ik moet er gewoon eens voor gaan zitten.

Daniel73 schreef:Ik heb 'Rattle and Hum' op CD, en sinds deze week voor €6,99 op DVD.

Vond je het wat? Ik vind de DVD heel intressant, en de CD heb ik sinds kort gekocht. ‘Hawkmoon 269’ en ‘Heartland’ vind ik heel erg mooi.
Een nummer dat buiten de boot valt vind ik ‘God Part II’. Qua stijl zou deze beter op ‘Achtung Baby’ passen. Het schijnt een soort vervolg te zijn op Elton John’s ‘God’, dat nummer heb ik nooit gehoord.

Daniel73 schreef:Het gevaar met coveren is dat je andermans kunstjes gaat nabootsen, van de buitenkant af, zonder te snappen hoe het kunstje in elkaar zit. Waar ik op hamer is de binnenkant. Vergeet U2 even en ga stoeien met 2 of 3 akkkoorden.

Ik ben sinds vanmorgen weer bezig met eigen muziek. Samen met mijn broer neem ik met Adobe Audition een soort country-song op, met akoustische gitaar. We hebben gewoon een refrein terplekke verzonnen en zijn dat nu aan het uitbreiden.
Ook ben ik bezig met een cover van ‘I Will Follow’. Dit is opzich een van de meest ongecompliceerde nummers van U2, waarin het vooral om de emotie (boosheid, verwardheid) draait. Het gaat erom dat ik dat overtuigend breng.
Ik heb de baslijn al opgenomen, en de gitaar gaat na een aantal mislukte pogingen steeds beter.
De drums moeten persé akoustisch, omdat ik de drums van ‘I Will Follow’ een belangrijk onderdeel van het nummer vind. Helaas dat het een ongelooflijke knutselpartij wordt, omdat ik de drums handmatig in de maat moet proberen te zetten. Ik zal ‘m laten horen zodra hij af is.

Daniel73 schreef:Wellicht aardig als inspiratie, zo'n simpel akkoordenschema. (Ik kan je het complete nummer mailen.)

Graag, ik ken nog niet echt veel van Syd Barret. Eigenlijk niks. Tenminste, ik heb wel wat van Pink Floyd gehoord, maar ik kan niet echt onderscheiden wat Barrets aandeel daaraan is geweest. ‘Run Like Hell’ vind ik een memorabel nummer.

Daniel73 schreef:Voorlopig heb ik geen tijd. Het kan maanden duren voordat ik klaar ben met opruimen en archiveren. Als je jezelf een plezierig leven gunt, stel dan nooit uit tot morgen wat je vandaag op kunt ruimen. Anders zit je later met bakkenvol troep. Dat merk je nu al aan CuBase, hoe opnemen kan resulteren in directories vol bestanden.
Ik kijk ernaar uit om weer op te gaan nemen, maar voorlopig moet ik streng tegen mezelf zijn.

Neem de tijd (en misschien een kopje koffie :)) . Ik moet zelf ook die schoonmaak houden met Cubase. En ik moet ook aandacht besteden aan een aantal andere zaken, zoals school, enzovoorts.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Walrus » zo sep 10, 2006 1:23 am

Stephan schreef:Een nummer dat buiten de boot valt vind ik ‘God Part II’. Qua stijl zou deze beter op ‘Achtung Baby’ passen. Het schijnt een soort vervolg te zijn op Elton John’s ‘God’, dat nummer heb ik nooit gehoord.

Elthon John???????

John Lennon - God
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=UuknBhy-lN4
Youtube-info: Added July 03, 2006. From jkbbr549. An original video I created of John Lennon's song God from the PLastic Ono Band album. It features scenes from the movie "Imagine", footage shot the night he was killed, quotes, and photos from the internet.

Laatste seconden tonen (naar verluidt) een foto waarop John Lennon een handtekening geeft aan zijn moordenaar, die hem een aantal uren later zou neerschieten.
Walrus
 

Berichtdoor H? » zo sep 10, 2006 1:28 am

Elthon??? ELTON.
H?
 

Berichtdoor Daniel73 » ma sep 11, 2006 6:10 am

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Ben ik gegijzeld door McDuck? Stockholm-syndroom is dat je gaat houden van je gijzelnemer(s).

Nouja, in figuurlijke zin heeft McDuck je aandacht gegijzeld.

Dat komt omdat ik voor mijn geestesoog jou, Rockerduck, Wouter, Sander, Dukka, en alle andere McDuckers, zie snotteren en huilen als ik niet op McDuck ben. Daarom offer ik mezelf op.
Zo heb ik een vleermuis op jullie af gestuurd, om jullie met de nodige vitamine P te voeden. Helaas ging de vleermuis doen alsof hij mij was. Daarom reageer ik nu zelf, onder eigen naam, om duidelijk te maken dat ik een verrekt aardige kerel ben. In tegenstelling tot wat Pluizer deed vermoeden, met zijn verfoeilijke Daniël-imitaties.
Over creativiteit showen gesproken... Heb ik me nu uit de aliascrash gekletst? :D

Daniel73 schreef:[sessie-sheet Pink Floyd] Aha, bedankt. Ik kan iets soortgelijks overnemen op papier. Het gaat me erom dat ik overzicht houd; niet overzicht op de tracks die ik wel nodig heb, maar juist op de tracks die wegkunnen.
Eerlijk gezegd is het grootste gedeelte van die scan nog wartaal voor me, daar moet ik me meer in verdiepen.

Ik wilde alleen de sporen-opsomming laten zien, ter illustratie van wat ik eerder schreef:
06-09-2006, Daniel73 schreef:Titel nummer
spoor 1: ...
spoor 2: ...
etc.
Zo kun je bij elk spoor opschrijven wat je hebt opgenomen en houd je overzicht. Zo werkt men in de studio.

Het overzicht van WAVs die je nodig hebt, maakt tevens duidelijk wat je niet nodig hebt. Het is maar hoe je ernaar kijkt.

Als het in eerste instantie gaat om het verwijderen van WAVs, misschien zou je dan de WAVs tijdelijk kunnen verplaatsen naar een tijdelijke directory. (Via Windows Verkenner.) Je hebt dan kans dat CuBase zelf meldt welke bestanden nodig zijn, als je een song opent. Die WAVs kun je dan op de oorspronkelijke plek terugzetten. Wat je dan uiteindelijk overhoudt in de tijdelijke directory, moeten dan de overbodige WAVs zijn.
Doe wel eerst een testje, bijvoorbeeld door het verplaatsen van een enkele WAV waarvan je zeker weet dat je 'm gebruikt. Om te zien hoe CuBase reageert.
En let op dat je dusdanig naar een tijdelijke directory verplaatst, dat je de bestanden weer makkelijk terug kunt zetten op hun oorspronkelijke plek. Dus als WAVs in meerdere directories staan, houd die structuur dan in stand. Zo kunnen WAVs in verschillende directories dezelfde naam hebben, en als je zulke WAVs door elkaar gooit zou je in de war raken.

Misschien kun je via CuBase de WAVs eerst een eenduidige naam geven, als dit niet het geval is. In het shareware-programma N-Track zit een optie om WAVs in een song te hernoemen, zodat het programma de hernoemde WAVs blijft herkennen. (Wel de song opnieuw opslaan.) Die optie is handig als je standaardnamen hebt die bv. "new1.wav", "new2.wav", "new3.wav" (etc.) heten.

Hoe dan ook, doe éérst een test. Om zeker te zijn dat alles gewenst gaat.

Stephan schreef:Zelf speel ik losse noten tot nu toe op gevoel of op gehoor. Ik heb ook nog twee gitaarboeken (van Fastrack) waarin o.a. het notenschrift wordt uitgelegd. Daar heb ik tot nu toe niet veel van begrepen, maar ik moet er gewoon eens voor gaan zitten.

Er valt op zich weinig te begrijpen. Het gaat om toonhoogte en toonlengte. Voordeel van bv. Arden's 'De jonge blokfluiter' is dat je stapje voor stapje leert hoe het notenschrift werkt. Eerst met een enkele noot met eenzelfde lengte, dan twee noten, dan drie (etc.), en dan langzaam worden dan ook de 2/4, 3/4 en 4/4 maatsoorten en de nootlengte erbij gehaald. Zo'n methode raad ik aan. Stapje voor stapje.
Wat ik doe is braaf zulke lesjes volgen, en dan tussendoor natuurlijk vrijuit rotzooien en herrie maken.

Stephan schreef:Ik ben sinds vanmorgen weer bezig met eigen muziek. Samen met mijn broer neem ik met Adobe Audition een soort country-song op, met akoustische gitaar. We hebben gewoon een refrein terplekke verzonnen en zijn dat nu aan het uitbreiden.

Wat is Adobe Audition? Kunnen we op McDuck een nummer verwachten van de gebroeders Stephan?

Stephan schreef:Ook ben ik bezig met een cover van ‘I Will Follow’. Dit is opzich een van de meest ongecompliceerde nummers van U2, waarin het vooral om de emotie (boosheid, verwardheid) draait. Het gaat erom dat ik dat overtuigend breng.
Ik heb de baslijn al opgenomen, en de gitaar gaat na een aantal mislukte pogingen steeds beter.
De drums moeten persé akoustisch, omdat ik de drums van ‘I Will Follow’ een belangrijk onderdeel van het nummer vind. Helaas dat het een ongelooflijke knutselpartij wordt, omdat ik de drums handmatig in de maat moet proberen te zetten. Ik zal ‘m laten horen zodra hij af is.

Hoezo, handmatig in de maat moet proberen te zetten? Je kunt een metronoom gebruiken tijdens het spelen, een zogenaamde click-track. Zo zou 'Lithium' van Nirvana opgenomen zijn.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Wellicht aardig als inspiratie, zo'n simpel akkoordenschema. (Ik kan je het complete nummer mailen.)

Graag, ik ken nog niet echt veel van Syd Barret. Eigenlijk niks. Tenminste, ik heb wel wat van Pink Floyd gehoord, maar ik kan niet echt onderscheiden wat Barrets aandeel daaraan is geweest. ‘Run Like Hell’ vind ik een memorabel nummer.

Syd Barrett is de oprichter van Pink Floyd en heeft relatief maar kort meegespeeld, tot het begin van 1968. 'It Is Obvious' is een solo-nummer uit 1970, van zijn tweede solo-LP. Kort daarna ging hij als een kluizenaar leven, bij zijn moeder.
De VPRO-versie van Frusciante's 'Untitled#11' lijkt een beetje op een Barrett-nummer ('Dark Globe'), waarin Barrett hysterisch "wouldn't you miss me" brult, terwijl hij op een acoustische gitaar banjert. Ik heb de indruk dat Frusciante er op Barrett probeert te lijken, ook qua uiterlijk.
Kortom, weer een geknakte artiest uit mijn platenkast. Er gaan verhalen over Barrett (en Frusciante) die wijzen op schizofrenie of autisme.

Ik zal je 'It Is Obvious' mailen. Helaas heeft Windows Media Player volgens mij een gebrekkige MP3-encoder, zodat er vagelijk een science-fiction-achtige ruis te horen is.
Mijn gitaarleraar zegt dat de uitvoering slordig begint, in de eerste regel, met een A die een E moet zijn. Maar in principe is het schema E en A, in halve maten achter elkaar door. Twee akkoorden. Ik speel het lied graag, alleen al vanwege de eenvoud.
Het nummer is opgenomen door Barrett eerst op te nemen, zingend met acoustische gitaar. Daar overheen zijn de overdubs gemaakt.
Er zijn veel mensen die Barrett maar niks vinden, evenals Frusciante's eerste twee CDs. Te rommelig.

Bij Barrett zou ik weleens een teksten-onderzoek willen doen. Vaak zie ik de absurdse tekstweergaves op internet. (Bv. "cock bars" i.p.v. "cot bars".)

Mooi vind ik bv. de regels:
"Remember those times I could call
through the clear daytime and you'd be there"

Pink Floyd's 'Run Like Hell' komt van de 2LP 'The Wall' uit 1979. Een concept dat o.a. naar Barrett's problematiek verwijst: iemand die een muur om zich heen heeft staan en er niet meer uit kan komen.

Barrett's hysterische 'Dark Globe' vind ik een aanrader. (Akkoorden C, G, D.) Maar ik wil je niet overstelpen met depri-muziek.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Ik kijk ernaar uit om weer op te gaan nemen, maar voorlopig moet ik streng tegen mezelf zijn.

Neem de tijd (en misschien een kopje koffie :)) . Ik moet zelf ook die schoonmaak houden met Cubase. En ik moet ook aandacht besteden aan een aantal andere zaken, zoals school, enzovoorts.

Zoals je ziet laat ik me weer eens verleiden tot een nachtelijk McDuck-bezoek... Ik ben weer ongezond bezig.

Met koffie ben ik gestopt. Ik heb gemerkt dat drugs, zoals koffie en sigaretten, een ongezonde uitwerking op mij hebben. Als ik koffie drink word ik Pluizer, als het ware.
Sinds vorige week woensdag ben ik met roken gestopt. En alcohol vind ik al een paar jaar niks, mede omdat ik gezien heb hoe dat een mens kan slopen.

Eigen creativiteit, zoals muziek (leren) spelen, is mijn geneesmiddel geworden. Eigenlijk heb ik best spijt van internet en computers als hobby op zich. Verleiding is te groot om me teveel met anderen bezig te houden, terwijl ik daar vreselijk nerveus van word.
Ook ben ik te praatziek en op internet kun je daar 24 uur per dag mee doorgaan. Een bodemloze put. Een eindeloze vrije val, zodat het lijkt op vliegen.
Maar zonder internet (en vooral McDuck) had ik dat nooit ontdekt. Ik zal moeten leren doseren, iets waar ik nu in faal.

Onder 'Wat is je favoriete single/langspeler/etc.?' staat een reactie op 'Rattle and Hum':
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=3575#p3575

*EDIT* boardlinking updated naar McDrake
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op zo feb 11, 2007 2:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma sep 11, 2006 6:34 am

Daniel73 schreef:Misschien kun je via CuBase de WAVs eerst een eenduidige naam geven, als dit niet het geval is. In het shareware-programma N-Track zit een optie om WAVs in een song te hernoemen, zodat het programma de hernoemde WAVs blijft herkennen. (Wel de song opnieuw opslaan.) Die optie is handig als je standaardnamen hebt die bv. "new1.wav", "new2.wav", "new3.wav" (etc.) heten.

Ik bedoel hier N-Track als een voorbeeld van een programma met een hernoem-functie voor WAVs. Misschien lijkt het alsof ik het programma adviseer, maar een CuBase songformaat zal waarschijnlijk niet herkend worden (en vice versa). Het is dus louter een voorbeeld. Ik ga er vooralsnog vanuit dat Cubase ook zo'n optie heeft.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » di sep 12, 2006 3:47 pm

Hier vooralsnog een versie 'I Will follow'. Ik ben over de meeste dingen aardig tevreden, op de zang na, en de chaos. Ik moet 'm nog een beetje ordenen. De drums kan ik misschien netter overdoen.
http://media.putfile.com/Iwillfollow
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo sep 13, 2006 3:47 am

Daniel73 schreef:Bij 'Set The Controls For The Heart Of The Sun' staat:
1: drums, cymbal
2: bass, guitar, organ
3: vibes, vocal
4: vocal

Bij spoor 3 gaat het om vocals. Meervoud dus. Al was deze correctie maar om aan te tonen dat ik niet helemaal kippig ben. :)

Wat betreft 'It Is Obvious' van Barrett vraag ik me af of het 4/4 is, of misschien 2/4. Verschil is dat je dan tot en met 2 telt. (EEN, twee, EEN, twee.) Bij 4/4 tel je tot en met 4, en duurt het dus twee keer zolang voordat de geaccentueerde eerste tel terugkomt. (EEN, twee, drie, vier.)

28-09-2006, Stephan schreef:[''In a Little While'] Ik heb geprobeerd om de zang zoveel mogelijk in hele delen op te nemen. Een hele zangtrack in een keer lukt me niet, omdat ik pauzes nodig heb om op adem te komen. Ik zing eerst het eerste couplet plus refrein, dan het tweede couplet, dan het bridge en dan het laatste stuk.

Hoe bedoel je, pauzes om op adem te komen?
Deze opname heeft dagen in mijn gedachten gezeten. Op een positieve manier. Wat me in de muziek aanspreekt is dat bij 00:40 een gitaar (links) gaat corresponderen met de gitaar rechts, waarna een samenspel ontstaat. Wat me in die electrische gitaar links aanspreekt is dat er een lichte distortie is, die een gonzend geluid veroorzaakt. Dat correspondeert mooi met de schone(re) electrische gitaar rechts. Dit soort combinaties probeer ik ook, maar jij hebt hier echt voor elkaar zoals ik het zou willen.
Interessante kopstem (falset).

12-09-2006, Stephan schreef:Hier vooralsnog een versie 'I Will follow'. Ik ben over de meeste dingen aardig tevreden, op de zang na, en de chaos. Ik moet 'm nog een beetje ordenen. De drums kan ik misschien netter overdoen.
http://media.putfile.com/Iwillfollow

Klinkt interessant. Heb je de drums zelf gedaan? Ik vind ze interessant en energiek klinken.
Klopt het dat ik zachtjes een metronoom hoor, of doe je dat zelf? Bij 02:11 lijkt dit metronoom-achtige geluid even uit de maat te gaan, alsof er een misstap is.
Je schreef dat je handmatig de drums in de maat probeert te zetten. Hoezo is dat? Het lijkt mij handiger om die tijd te besteden aan het leren om strak(ker) te drummen.
Wat je zou kunnen doen is eerst een metronoom-spoor opnemen, als click-track, en dan daarna de drums in delen opnemen. Zoals je bij de zang van 'In a Little While' deed. Bijvoorbeeld eerst de oneven coupletten, dan de even coupletten, en dan de refreinen.

Ik hoor tikken in het geluid, bijvoorbeeld bij 01:18. Zijn dat montage-tikken? Die kunnen ontstaan als je buiten de zero-crossings knipt. Een zero-crossing is het nulpunt, waar de geluidsgolf de horizontale middellijn passeert. Als je precies op dat punt knipt, heb je een tikvrije montage.
Bij geluidsprogramma 'CoolEdit 2000' zit een optie om de dichtsbijzijnde zero-crossing te vinden. Hoe je dan 100% synchroon blijft weet ik helaas niet. Dat moet ik zelf nog uitvissen.

Ik vind dat je goed bezig bent. De gitaar heeft het gonzende van de gitaar in 'In a Little While'. Misschien zou je een ondersteunende zachte, schone gitaar eronder kunnen zetten, om een contrast te creëren. Een acoustische gitaar, bijvoorbeeld, die op elke oneven tel een slag zet.

Over je eigen werk, van juni:

"Regen 10" (2006-06-13) 01:25
http://media.putfile.com/Regen-10
Deze kapt af, lijkt het. Deze uitvoering lijkt op twee gedachten te hinken. Is hier sprake van een lied of van "avant-garde"? Ik houd wel van wat verwarring, maar hier meen ik stuurloosheid te horen.

- - - - - - - - -
Avant-garde, ook wel gespeld als avantgarde, is een term die wordt gebruikt om acties of bewegingen aan te duiden die nieuw of experimenteel van aard zijn. Het woord wordt vooral gebruikt in relatie tot kunst en cultuur, in de schilderkunst, muziek, literatuur, film en theater.
[urk]http://nl.wikipedia.org/wiki/Avant_Garde[/url]
- - - - - - - - -

"regent de pannetjes worden nat" (2006-06-13) 02:17
http://media.putfile.com/regent-de-pannetjes-worden-nat
Qua tekst vind ik dat je hier te hoog grijpt. De zang klinkt geforceerd alsof je zelf nog niet weet hoe de tekst te zingen. Over tekststructuur kan ik weinig zeggen omdat ik zelf nog veel moet leren. Ik heb zojuist even geprobeerd om de tekst te zingen o.b.v. twee akkoorden, en volgens mij zit er genoeg ritme in om er een lied van te maken. Wat ik doe is kijken waar ik langzaam moet zingen en waar ik kan versnellen. Ik heb de indruk dat je de woorden allemaal rèèèèèkt, waardoor de tekst onnodig moeilijk klinkt. En ik mis daarbij een vertelling, alsof de klemtonen verkeerd worden uitgesproken.

Nu klinkt het als:
Ik kreeg veertig GRAden koorts.

Wat mij logisch lijkt is:
Ik kreeg VEERtig graden koorts.

Het gaat om de veertig. Daar draait de zin om. Die graden had je bij achtendertig ook gehad, dus dat is ondergeschikt.
Ik kan nu zelf niet opnemen, met deze computer. Anders zou ik het voor proberen te doen. Vooropgesteld dat ik als een blinde in het duister tast. Een vriend van mij heeft me dit ooit geleerd, maar ik moet het zelf nog oefenen.
Waar het (volgens mij) om draait is dat je de woorden brengt zoals in spreektaal. Dat je ze zingt zoals je ze zou zeggen.
Zo zingt Bono niet over "one LOVE", maar over "ONE love". Want het gaat om de "one". Of dat nu over "love" of over "life" gaat, is daaraan ondergeschikt.
Ik ben benieuwd of hier boeken over zijn, over het neerzetten van een zanglijn. Om maar nogmaals te benadrukken dat ik er nog veel over te leren heb.

"Ze is een dovende ster" (2006-06-24) 04:39
http://media.putfile.com/Ze-is-een-dovende-ster

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Qua geluidsbeeld en ideeën vind ik het interessant en intrigerend. Alsof je fantasie vloeiend in geluid om kan zetten. Als je dit leert te beheersen en te verfijnen, denk ik (als leek) dat er een goede musicus in je schuilt.
Op dit moment vind ik het iets te langdradig/saai/richtingloos, als geheel. Vooral de zangpartij die de hele tijd tijd een een delay delay heeft heeft. Dat dat wordt wordt vervelend vervelend. Snap je snap je? Ook omdat de tekst er onverstaanbaar door wordt.
Maar verder petje af. Dit zou ik ook wel willen. Ongelofelijk dat je dit in zo'n korte tijd hebt geleerd, zo op te nemen.

Heb ik met deze drie al je eigen nummers gehad? Muziek van 'Zo vaak zaterdag' even buiten beschouwing gelaten?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo sep 13, 2006 3:55 am

Daniel73 schreef:
28-09-2006, Stephan schreef:['In a Little While'] Ik heb geprobeerd om de zang zoveel mogelijk in hele delen op te nemen. Een hele zangtrack in een keer lukt me niet, omdat ik pauzes nodig heb om op adem te komen. Ik zing eerst het eerste couplet plus refrein, dan het tweede couplet, dan het bridge en dan het laatste stuk.


De datum moet 28-08-2006 zijn.
En het gaat om 'In a Little While' zoals gepost op 23-08-2006.
http://media.putfile.com/In-a-littlewhile
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron