Daniel73 schreef:Akkoordenschema, 4/4, 24 maten, pakweg 120 bpm:
Am | Dm | Am | Dm |
Am | Dm | Am | Dm |
C | C | Em | Em |
Dm | Dm | G | G
F | G | Dm | C |
Em | Em | Em | Em |
Daniel73 schreef:De zanglijn vind ik op zich wel melodieus, maar dat valt weg als de tekst zachtjes gemompeld wordt. Is het je bedoeling om de tekst Spinvis-achtig te brengen, of gaat het om een schets?
Daniel73 schreef:Het zijn "mooooi", "waaaar" en "zijijijijn" die een bedje vormen, als in een koortje.
Daniel73 schreef:Ik dacht dat andere mensen wel konden toveren. Nu blijkt dat niemand kan toveren en dat zelfs "grootheden" als Barks en Nijgh dezelfde praktische levensproblemen hebben als ieder ander, voel ik me ontzettend stom. Ik beschouwde mensen als goden en dan vallen ze vreselijk tegen, omdat dan lijkt alsof ze hun kracht misbruiken om gewone stervelingen zoals arme ik te dwarsbomen.
Daniel73 schreef:Ik Zij zijn overleden omdat ik me met hen bezig hield, en zodoende een vloek overdroeg. Hun dood was mijn schuld. Zo ben ik gaan denken. Cognitieve dissonantie heet dat, volgens mij.
Daniel73 schreef:Ik voel me alsof ik bruut ontwaakt ben, zonder dat ik weet of ik nu wakker ben of dat ik in slaap ben gesust. Wie weet ben ik onkwetsbaar en kan ik van een dak af springen zonder dat het mij wat doet. Snap je wat ik bedoel met werkelijkheid verliezen?
Daniel73 schreef:Steun zoeken bij familie en vrienden helpt niet. Die hebben jarenlang niet willen zien dat ik ziek was, dus ik heb weinig vertrouwen meer in hen.
Daniel73 schreef:Ken je Barks's 'House of Haunts' waarin Dagobert denkt dat hij een geest is en voor zichzelf een verklaring zoekt hoe dat zo gekomen is?
Daniel73 schreef:Als ik jou nu antwoord kost me dat tijd en energie die ik eigenlijk anders moet besteden, maar ik wil graag antwoordden dus dan bedenk ik wel een excuus, en zodoende schuiven mijn andere bezigheden op.
Daniel73 schreef:Als ik niet antwoord ga ik in mijn gedachten alvast een antwoord voorbereiden, waardoor mijn bezigheden óók in de verdrukking komen.
2006-11-12, Stephan schreef:Daniel73 schreef:[http://media.putfile.com/Good-Old-daysy] De mix vind ik qua balans te wensen over laten. De gitaar en de bas vallen grotendeels weg. Op het eerste gehoor is alleen een stem te horen.
De stemmen staan inderdaad nogal hard, nu je het zegt.
Het eerste vers hoort instrumentaal zich op de achtergrond af te spelen. Die gitaren heb ik met een kanaal opgenomen dat ten opzichte van het kanaal waarmee ik de stemmen en de hoofdgitaar heb opgenomen nogal zacht het signaal oppikt.
Maar tijdens het chorus klinken de drums en de hoofdgitaar inderdaad te zacht. Ik moet alle stemmen qua volume een stukje omlaag zetten.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:De regel "Als je jezelf opsluit in een rode telefooncel" vind ik stroef. Het bekt niet.
Misschien komt het door de ‘jezelf’. Dat ‘zelf’ moet ik inslikken om het ritme bij te houden. Zou ‘Als je je opsluit in een rode telefooncel zou je bellen om hulp, dat denk ik wel’ een kloppende zin zijn, ook grammaticaal gezien?
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Nadeel van freeform is dat het rommelig en amateuristisch kan worden.
Wat houd freeform precies in? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een zanger elk couplet anders zingt. Persoonlijk vind ik het moeilijk om me aan de vastgelegde regels te houden, maar als ik alle regels overboord gooi worden mijn teksten nog chaotischer dan ze al zijn.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Elke keer als je me bedankt voor adviezen ben ik ongerust dat je ze serieus neemt, omdat ik veel te oefenen heb en daardoor maar een stuurman aan wal ben.
Ik weet natuurlijk dat je geen afgestudeerd songwriter bent, maar alleen al het feit dat je de muziek zelf niet heb gemaakt en dus objectief ernaar kijkt is een voordeel. Ikzelf praat mijn eigen fouten vaak goed, net als bij tekeningen. Of ik weet wel dat er iets niet helemaal klopt, maar niet wat precies. Zo zijn de opmerkingen over de langdradigheid en de mix van beide ‘Good Old Days’-versies raak.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Ik heb weleens gelezen dat een cult betekent dat "too few people like you too much".
Ik vraag me überhaupt af wat er leuk aan een cultfilm is. Ik verwacht heus geen een uitgekauwd voorspelbaar verhaal, maar om nou 3 uur naar oninteressante schijnbaar onrelatieve onzin te kijken… Dan kijk ik nog liever ‘Desperate housewifes’.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:In een muziektijdschrift werd Barrett ergens in de jaren 90 uitgeroepen tot een der 100 beste gitaristen allertijden, ergens bij de 70 of zo, met als aantekening dat niet zozeer zijn techniek memorabel was, als wel zijn benadering van de gitaar.
Veel muziekkenners zullen Barrett maar rommelig vinden. Ook binnen het Pink Floyd-publiek zijn de meningen verdeeld, voor zover ze Barrett überhaupt kennen.
Mij spreekt Barrett als persoon erg aan. Dat vind ik ook een belangrijk punt bij artiesten, hun persoonlijkheid. Zo hou ik niet erg van Greenday omdat die mensen gemaakt en zelfingenomen op me overkomen. Maar Barrett heeft iets charismatisch, net als Bono.
Dat klinkt natuurlijk cultuurbarbarisch, omdat muziek in de eerste plaats om geluid gaat. Ik heb de DVD nog een keer beluisterd, met name ‘Nick’s Boogie’. Ik moet er alleen echt de tijd voor nemen, niet zomaar op een middagje wanneer al m’n broertjes door de kamer banjeren en ik moet uitkijken of er niets over het beeldscherm flitst dat voor jonge kinderen geschikt is.
In ieder geval hoorde ik bij de tweede keer luisteren een vastere structuur dan ik eerder dacht.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:De zanglijn vind ik op zich wel melodieus, maar dat valt weg als de tekst zachtjes gemompeld wordt. Is het je bedoeling om de tekst Spinvis-achtig te brengen, of gaat het om een schets?
Het is denk ik gewoon mijn gewoonte om woorden te mompelen. Ik heb de tekst ook met elastieken om mijn beugel gezongen, dat ‘versterkt’ het zachte effect.
Ik heb verder weinig nagedacht over of bij het zingen. Het is inderdaad een soort schets, om de melodie die ik tegelijkertijd met de akkoorden in mijn hoofd kreeg uit te proberen.
Ik ken Spinvis niet echt. Wat voor muziek maakt hij ongeveer?
Boudewijn de Groot ken ik een beetje. In een nummer dan ik echt ken, ‘Welterusten meneer de President’, zingt hij inderdaad heel duidelijk. Dat is op zich niet echt mijn stijl. Ik ben in normale conversaties altijd verlegen, en ik hou me vaak op de achtergrond.
Stephan schreef:Ik neem op het moment iets te veel hooi op mijn vork, met teveel ideeën die ik tegelijk wil uitwerken. Ik heb net een chaotische nieuwe demo gemaakt met mijn oude Stingray-gitaar.
Maar ik moet er de tijd voor nemen, anders raffel ik het liedje af en loop ik aan mijn doel voorbij.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Ik dacht dat andere mensen wel konden toveren. Nu blijkt dat niemand kan toveren en dat zelfs "grootheden" als Barks en Nijgh dezelfde praktische levensproblemen hebben als ieder ander, voel ik me ontzettend stom. Ik beschouwde mensen als goden en dan vallen ze vreselijk tegen, omdat dan lijkt alsof ze hun kracht misbruiken om gewone stervelingen zoals arme ik te dwarsbomen.
Hier ken ik mezelf deels in. Ik heb de gewoonte om bepaalde personen helemaal geweldig te vinden. Bijvoorbeeld Bono, Johnny Depp, of wie dan ook. Ook sommige mensen uit mijn directe omgeving. Ik weet niet of dat normaal is. Ik weet wel dat mensen als mijn vader en mijn broer zich groen ergeren als ik voor de zoveelste keer met ‘Bono dit, Bono dat…’ aankom.
Ik herken ook het gedesillusioneerd zijn. Dingen als het openen van een kantoor in Amsterdam vanwege gunstige belastingsregelingen, en het feit dat hij zijn stem kapot heeft geschreeuwd wat hier en daar duidelijk op de laatste DVD, ‘Chicago’, te horen is, komen aan als een klap, omdat de persoon aan wie ik me optrek me teleur stelt. Bono is ook niet perfect. Maar om de een of andere reden verbreekt dat de magie, ik ben plotseling op mezelf aangewezen.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Ik Zij zijn overleden omdat ik me met hen bezig hield, en zodoende een vloek overdroeg. Hun dood was mijn schuld. Zo ben ik gaan denken. Cognitieve dissonantie heet dat, volgens mij.
Dat denk je hopelijk niet nog steeds? Het is natuurlijk erg toevallig, maar Lennaert’s leven en dat van de webmaster staan los van dat van jouw.
Ik heb iets dergelijks nooit meegemaakt. Ik heb me ook nog nooit schuldig gevoeld aan andermans dood. Je hebt al eens eerder vertelt dat je veel moeite had met het overlijden van Nijgh. Alsnog gecondoleerd.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Ik voel me alsof ik bruut ontwaakt ben, zonder dat ik weet of ik nu wakker ben of dat ik in slaap ben gesust. Wie weet ben ik onkwetsbaar en kan ik van een dak af springen zonder dat het mij wat doet. Snap je wat ik bedoel met werkelijkheid verliezen?
Ja en nee. Ik heb zelf ook de neiging om de fantasie in te duiken; door gitaar te spelen, te tekenen, strips en boeken te lezen en films te kijken. En daar lijdt mijn echte leven vaak onder, in de vorm van slaapgebrek, weinig sociale contacten, etc.
Maar ik heb niet de neiging om bijvoorbeeld de natuurwetten uit te proberen. De gedachte aan wat er mis kan gaan is sterker dan de gedachte om het te proberen.
Ik weet niet echt hoe het is. Heb je op zo’n moment geen twijfel?
Stephan schreef:Wat ik wel soms heb is dat ik in kleine dingen weddenschappen maak, in de zin van: als het me lukt om zonder te vallen over een balk heen te balanceren heb ik iets bereikt.
Maar dan schijnt bij meer mensen het geval te zijn. Ik las iets soortgelijks in een boek van Paulo Coelho, ‘De Zahir’. Daarbij maakt de hoofdpersoon een weddenschap met zichzelf dat hij de liefde zal vinden als het hem lukt om op en neer over het bevroren water van een fontein te lopen zonder dat het ijs breekt.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Steun zoeken bij familie en vrienden helpt niet. Die hebben jarenlang niet willen zien dat ik ziek was, dus ik heb weinig vertrouwen meer in hen.
Bij mijn oudere broer is het precies andersom: De verhouding tussen mijn ouders en hem is slecht omdat hijzelf vind dat hij gezond is en dat er niks aan de hand is, terwijl de omstandigheden op het tegendeel wijzen.
Wat dat betreft is het een voordeel dat jij weet dat je ziek bent. Ik vraag me af of en hoe mijn broer erachter komt. Een groot nadeel is dat hij verslaafd is aan drugs
Ik kwam hem dinsdag nog tegen in een muziekwinkel. Hij zag er niet geweldig uit, maar hij deed wel zijn best om een gesprek te houden.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Als ik jou nu antwoord kost me dat tijd en energie die ik eigenlijk anders moet besteden, maar ik wil graag antwoordden dus dan bedenk ik wel een excuus, en zodoende schuiven mijn andere bezigheden op.
Dit klinkt ook heel herkenbaar. Ik geef om welke reden ook dingen die me interesseren de voorrang boven dingen die ook moeten gebeuren, zoals huiswerk. Ik stel verslagen net zo lang uit tot ik de hele nacht moet doorwerken om het op tijd af te krijgen. En dan vind ik de stap te groot om eraan te beginnen.
Maar als ik je in principe het meest help door minder aandacht op te eisen wil ik dat best doen. Als je echt geen tijd hebt om te antwoorden, begrijp ik dat.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Als ik niet antwoord ga ik in mijn gedachten alvast een antwoord voorbereiden, waardoor mijn bezigheden óók in de verdrukking komen.
Heb ik ook. Maar dan met name op momenten dat ik niks te doen heb. Bijvoorbeeld onderweg naar school.
Stephan schreef:Een nieuwe demo, ‘Garage rehearsal # 4’:
http://media.putfile.com/Garage-Rehearsal--4
Ik wou al een tijdje een garageachtig liedje maken, en dit is de bestgelukte versie. Een paar dagen geleden had ik een hoofdriff verzonnen, en die gecombineerd met het akkoordschema van een ander onafgemaakt liedje ( F# - D – Bm – F#9 ).
Ik heb uiteindelijk vier opnames gemaakt, waarbij ik telkens probeerde om fouten uit de vorige opname te verbeteren. (Vandaar de naam ‘ Garage rehearsal # 4’). Bij de eerste opname heb ik van de hoofdriff een liedje proberen te maken door zoveel mogelijk terplekke te improviseren, maar het geheel klonk nogal als los zand. Bij de tweede en derde opname heb ik de ideeën van de eerste opname meer uitgewerkt. Geleidelijk heb ik gitaardelen die ik niet vond passen weggehaald, en gitaardelen die ik mooi vond verder uitgewerkt. De riff die je in deze vierde opname hoort was eerst de zangmelodie.
Stephan schreef:Ik heb de opname vanmiddag aan m’n broer laten horen, en die vond de tekst matig tot slecht. Ik ben er zelf ook niet erg trots op. Het gaat over het afsluiten van mezelf van de wereld door middel van muziek, terwijl ik tegelijkertijd graag wil dat mensen mijn muziek horen. Dit is de tekst:
“Ik wou dat ik een garage had
Een voor mij alleen
Ik wou dat ik een garage had
Zonder mensen om me heen
Ik wou dat ik een garage had
Met alle ruimte voor muziek
Ik wou dat ik een garage had
Maar ook een publiek”
Daniel73 schreef:]Ik vind het goed klinken. Hoe heb je dat distorted geluid gemaakt? Met je stem?
Het gitaarspel doet me denken aan dat van Frusciante. Ook het stereo-effect van twee gitaren na 03:20, waarvan de een rechts en de ander links.
Daniel73 schreef:Ik dacht dat je "gaasje" zong. De middelste lettergreep van "garage" valt weg, zodat het twee lettergrepen lijken.
Daniel73 schreef:Misschien zou iets als "Ik wou dat ik een zolder had" beter passen? (Een woord met twee lettergrepen.)
Daniel73 schreef:Is "ik wou" mooi Nederlands, of is het spreektaal?
Daniel73 schreef:Je wil een plek zonder mensen, maar wel een publiek erbij. Hoe zie je dat publiek? Ga je zingen voor dieren zoals spinnen en muizen, bijvoorbeeld?
Daniel73 schreef:Afgelopen donderdag heb ik met gitaarles geleerd dat de muziektheorie gaten bevat. Ik kreeg het advies om me niet blind te staren op theorie, maar ook te luisteren wat op gevoel goed klinkt.
Daniel73 schreef:Hij maakte een karikatuur van conservatorium-mensen die zich suf studeren op theorie.
Daniel73 schreef:[Uitbreiden van mogelijkheden met akkoorden] Dat wil ik ook, dus ik heb veel te oefenen.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:[http://media.putfile.com/Garage-Rehearsal--4] Ik dacht dat je "gaasje" zong. De middelste lettergreep van "garage" valt weg, zodat het twee lettergrepen lijken.
Dat is een duidelijk voorbeeld van mijn onduidelijke manier van spreken of zingen. Op een internet forum heb ik daar geen last van. Ik slik woorden vaak in omdat ik bang ben dat ze te gemaakt en te nadrukkelijk klinken. Maar het tegenovergestelde, een onverstaanbare zanglijn, is ook niet bevorderlijk voor de muziek.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Misschien zou iets als "Ik wou dat ik een zolder had" beter passen? (Een woord met twee lettergrepen.)
Ik ga de tekst helemaal aanpassen. Ik ben bezig geweest met een paar nieuwe ideeën, naar aanleiding van de dood van iemand die ik redelijk heb gekend.
Stephan schreef:Op het moment heb ik een chaotische tekstloze cover (zonder metronoom) van een liedje gemaakt dat geschreven is voor en door Jehovah’s Getuigen en gedraaid werd op een begrafenis waar ik afgelopen donderdag naartoe ging.
http://media.putfile.com/Lied-108
Stephan schreef:En ik heb een demo gemaakt dat helemaal op een C akkoord is gebaseerd, zoals ‘Tomorrow Never Knows’ van de Beatles.
De werktitel van deze demo’s en nog een paar losse ideeën is: “Ik denk niet dat ik op het verkeerde paard heb gewed, maar dit is een nachtmerrie”. Of “Onafgemaakte CD”, als metafoor voor een onafgemaakt leven.
http://media.putfile.com/Koffie-is-niets-meer-waard
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Is "ik wou" mooi Nederlands, of is het spreektaal?
Het is volgens mij spreektaal. Het zou eigenlijk ‘woud’ moeten zijn. Maar ik zeg in een normale conversatie altijd ‘wou’.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Je wil een plek zonder mensen, maar wel een publiek erbij. Hoe zie je dat publiek? Ga je zingen voor dieren zoals spinnen en muizen, bijvoorbeeld?
Het liedje gaat (of ging) om een tegenstrijdigheid. Enerzijds wordt ik soms gek van mensen en wil ik alleen zijn, anderzijds kan ik niet zonder andere mensen. Als ik het allemaal wel zonder complimenten af kon zou ik ergens in Haïti in een hangmat liggen met een glaasje limonade.
Ik vond het eerst verbazingwekkend dat Bono aan podiumangst lijd, maar het is eigenlijk logisch. Zoiets brengt balans. Een onzeker persoon zoekt het podium op om aandacht te krijgen, zegt hij.
Stephan schreef:[podiumangst] Dat vind ik het eigenaardige en bewonderenswaardige aan John Frusciante. Hij beziet muziek als een vierde dimensie, waar hij alles voor geeft. Volgens eigen zeggen dacht hij tijdens het opnemen van ‘BloodSexSugarmagik’ totaal niet aan het feit dat dat album in de winkels zou komen te liggen. Dat wil ik soms ook. Maar doorgaans zie ik muziek meer als een communicatiemiddel met anderen.
Ik weet eigenlijk niet wat muziek precies is. Mijn kijk erop verandert met de dag.
Stephan schreef:Ik zie mijn publiek dus gewoon als mensen. Het nadeel van spinnen en muizen is dat ik niet denk dat ze begrijpen wat ik wil zeggen. Bij katten en honden heb ik dat idee wel.
Over muizen gesproken trouwens, op het moment heb ik hier een muizenplaag. Ze schieten regelmatig langs de muur van mijn kamer.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Afgelopen donderdag heb ik met gitaarles geleerd dat de muziektheorie gaten bevat. Ik kreeg het advies om me niet blind te staren op theorie, maar ook te luisteren wat op gevoel goed klinkt.
Dat zei mijn gitaarleraar ook.
Als ik muziek schrijf doe ik dat ook altijd op gevoel. Nadeel is dat ik mijn eigen gevoel niet altijd vertrouw. Zo kan ik een gitaarrif of een akkoordenprogressie verzinnen die triest klinkt voor een triest liedje, maar klinkt het wel triest genoeg? Dat is ofwel een leerproces, of een achterstand qua emotionele ontwikkeling. Van dat laatste schijn ik last te hebben. (ik met mijn ‘emotionele intelligentie’).
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Hij maakte een karikatuur van conservatorium-mensen die zich suf studeren op theorie.
Ik zie het conservatorium niet zo zitten (los van het feit of ik er wordt toegelaten of niet). Ik heb het idee dat de meeste mensen eindigen als leraar, terwijl ik juist het creatieve en spontane aspect het leukst vind. Ik vraag me vaak af waarom gitaarleraren gitaarleraren worden. Het is toch veel leuker om zelf muziek te maken?
Daarnaast is het ook in strijd met een spontane muziekcarrière. Het lijkt me gaver om meteen een band op te starten, zoals U2, zonder een benul te hebben van het technische aspect van muziek. Larry Mullen Jr. schijnt de enigste te zijn geweest die een instrument kon spelen.
Dat betekent natuurlijk niet dat ik geen respect heb voor de keuze van een gitaarleraar, ik vind het juist geweldig dat ze de tijd nemen om mensen zoals jij en ik de fijne kneepjes bij te brengen.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:[Uitbreiden van mogelijkheden met akkoorden] Dat wil ik ook, dus ik heb veel te oefenen.
Leuk om te horen dat je nog steeds serieus bezig bent met de gitaar. De meeste mensen in mijn omgeving vinden het even leuk, en laten de gitaar dan verdwijnen onder het stof.
Stephan schreef:Mijn gitaarles bestaat op het moment uit het doornemen van een liedje om vervolgens een week te oefenen op de technisch nieuwe dingen van dat liedje. Vorige les heb ik geoefend op het funkritme van ‘Suck My Kiss’, van de Peppers. Op en neer slag, zodat je een soepel en snel ritme neer kunt zetten. Nu oefen ik op ‘Can’t Stop’. Qua noten op zich niet zo moeilijk, maar weer moet ik letten op de aanslag, en daarbij ook op het neerzetten van een agressieve gitaarpartij. Wat ik mezelf aan moet leren is om met vrije vingers (John Frusciante gebruikt daar zijn duim veel voor) de snaren die ik niet aan mag slaan af te dekken. Daardoor kan ik met volle kracht slaan, zonder bang te zijn dat ik een verkeerde noot aan sla. Dat komt overtuigender over.
Dat is misschien ook de oplossing om als die coverartiest van Syd Barrett, een stukje hierboven, te spelen, qua harde aanslag.
Stephan schreef:Ik vind dat hij goede muziek neerzet. Nadeel vind ik de ‘I don’t like Bono’. Ik wordt niet goed van de mensen die Bono als een hypocriet en een zak bestempelen, waaronder mijn broer. Ik mag Bono wel. Niet dat ik hem echt ken, natuurlijk, maar dat geld ook voor degene die hem niet mogen.
Ikzelf hou niet veel van coverartiesten (mezelf incluis). Ze pronken met andermans veren. Nou kan deze artiest er zeker wat van, en hij covert ook iets voor de meesten onbekends, wat sympathieker is, maar om dan meteen Bono zwart te maken vind ik niet leuk.
Keer terug naar Eigen creativiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten