Daniel73 schreef:Volgens mij komt het door een gebrek aan ruimte voor drie lettergrepen. Ik kan je prima verstaan, maar dit is een uitzondering.
Daniel73 schreef:Misschien zou iets als "Ik wou dat ik een zolder had" beter passen? (Een woord met twee lettergrepen.)
Daniel73 schreef:Gecondoleerd.
De dood is een zwaar onderwerp. Ik ben er zelf ook mee bezig. Ik wil op een schijnbaar olijke manier met het onderwerp omgaan. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou kunnen. Zelf vind ik het een manier om zware onderwerpen letterlijk luchtig van me af te kunnen zingen, voor zover dat ooit lukt.
Daniel73 schreef:Ik kan wat voorbeelden geven van ideeën die ik heb, maar ik weet niet of dat nu gepast is.
Daniel73 schreef:Mooie melodie. Is het een officieel lied, zoals een Psalmlied of een Gezang? Misschien zou je een overdub kunnen maken waarin je laag meeneuriet? Ik ben benieuwd hoe dat samenklinkt.
Stephan schreef:Qua uitspraak gaat het de laatste tijd beter. Maar ik laat alleen de best gelukte zanglijnen horen, dus het is niet dat ik het uit mijn mouw schud. Ik ben op zich wel iets meer tevreden over de zang. Probleem is dat ik moeite heb om tegelijk een muzikaal interessante én een oprechte zanglijn neer te zetten, daar moet ik op oefenen.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Misschien zou iets als "Ik wou dat ik een zolder had" beter passen? (Een woord met twee lettergrepen.)
Het probleem is wel dat ik al een zolder heb. Waar het mij bij een garage om ging is ook het romantiseren van het idee van een garageband. Die indruk wou ik ook muzikaal wekken. Hoewel gargagebands het meestal van dynamiek moeten hebben, waar ik nog niet erg veel mee gedaan heb.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Gecondoleerd.
De dood is een zwaar onderwerp. Ik ben er zelf ook mee bezig. Ik wil op een schijnbaar olijke manier met het onderwerp omgaan. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou kunnen. Zelf vind ik het een manier om zware onderwerpen letterlijk luchtig van me af te kunnen zingen, voor zover dat ooit lukt.
Dankjewel. Het is inderdaad een zwaar onderwerp. Zo zwaar dat ik mijn demo’s die erover gaan totaal uit de toon vind vallen in vergelijking tot mijn andere vrolijkere demo’s. Ik vind het moeilijk om er een geheel van te maken.
Stephan schreef:Ik wil zelf ook luchtig ernaar proberen te kijken, hoewel ik me dan bijna schuldig voel tegenover de directe nabestaanden.
Stephan schreef:Ik zou het pas echt heel deprimerend vinden als ik niet het idee had van leven na de dood. Ik vind de gedachte dat je er na je dood voorgoed geweest bent ondraaglijk.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Ik kan wat voorbeelden geven van ideeën die ik heb, maar ik weet niet of dat nu gepast is.
Dat vind ik zeker interessant.
Met redelijk kennen bedoelde ik in de zin van dat ik met haar heb gesproken en haar een lange tijd geleden heb gezien. Ik kan het me niet herinneren, maar we zijn een keer naar het strand geweest.
Daar ligt het hem misschien juist de pijnlijkheid in: ik wist me echt geen houding te geven toen ik bij de begrafenis afscheid moest nemen. Ik had niet het idee dat ik direct een band met haar had. Met de omstanders wel, maar daar zou ik geen toneelstukje voor willen opvoeren.
Ik kan eigenlijk heel slecht tegen begrafenissen, of het nu om een bekende of een vreemde gaat. De sfeer is ontzettend deprimerend. Daarbij snap ik dus zeker het idee om er luchtig mee om te gaan.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Mooie melodie. Is het een officieel lied, zoals een Psalmlied of een Gezang? Misschien zou je een overdub kunnen maken waarin je laag meeneuriet? Ik ben benieuwd hoe dat samenklinkt.
Het is een officieel lied, bij Jehovah’s Getuigen wordt het gebruikt om bijeenkomsten in te leiden en af te sluiten. Er zijn 225 liederen geschreven, waarvan ik er maar een paar echt heel mooi vind, waaronder deze. En omdat ik hem op de begrafenislezing hoorde, heel hard gezongen door een stuk of vierhonderd mensen, heeft het ook een extra lading.
Psalm 42:1-3
Zoals een hinde smacht
naar stromend water,
zo smacht mijn ziel
naar u, o God.
Mijn ziel dorst naar God,
naar de levende God,
wanneer mag ik nader komen
en Gods gelaat aanschouwen?
Tranen zijn mijn brood,
bij dag en bij nacht,
want heel de dag hoor ik zeggen:
‘Waar is dan je God?’
Zoals de hinde die verlangt naar de waterstromen,
Zo verlangt mijn eigen ziel naar u, o God.
Mijn ziel dorst inderdaad naar God, naar de levende God.
Wanneer zal ik komen en voor God verschijnen?
Mijn tranen zijn mij tot voedsel geworden, dag en nacht,
Terwijl [men] de gehele dag tot mij zegt: „Waar is uw God?”
Stephan schreef:Ik zou er verder nog mee kunnen experimenteren, maar het was verder een soort momentopname zonder echt communicatieve bedoelingen. Wat dat betreft een primeur.
Maar ik kan het uitproberen als ik weer aan de slag ga met Cubase. Ik heb vanmorgen die presentatie gedaan voor CKV, en het ging best goed. Ik hoop nu meer tijd te besteden aan het opnemen van muziek. Ik heb een aantal onafgemaakte ideeën. (Eigenlijk alleen maar).
I Ching schreef:24. Fu - Return (The Turning Point)
Fu - Return (The Turning Point)
[...]
The Judgement
Return. Success.
Going out and coming in without error.
Friends come without blame.
To and fro goes the way.
On the seventh day comes return.
It furthers one to have somewhere to go.
The Image
Thunder within the earth:
The image of the Turning Point.
Thus the kings of antiquity closed the passes
At the time of solstice.
Merchants and strangers did not go about,
And the ruler
Did not travel through the provinces.
Barrett schreef:Chapter 24 (Barrett)
All movement
Is accomplished
In six stages,
And the seventh brings return
The seven is the number of the young light
It forms when darkness is increased by one
Change return success
Going and coming without error
Action brings good fortune
Sunset
The time is with the month of winter solstice
When the change is due to come
Thunder in the Earth, the course of Heaven
Things cannot be destroyed once and for all
Change return success
Going and coming without error
Action brings good fortune
Sunset
Sunrise
All movement is accomplished in six stages
And the seventh brings return
The seven is the number of the young light
It forms when darkness is increased by one
Sunset
Sunrise
Daniel73 schreef:Psalm 42:1-3
Zoals een hinde smacht [etc.]
Daniel73 schreef:[Barrett] All movement is accomplished in six stages
And the seventh brings return
The seven is the number of the young light
It forms when darkness is increased by one
Sunset
Sunrise.
Daniel73 schreef:Met cd-rewritables kun je zelf backups maken.
Jammer van de 'Lega'-opname. Ga je een nieuwe versie opnemen of laat je het bij de oude?
Daniel73 schreef:Was dit per computer of in real-life?
Stephan schreef:Ik ben van plan om ‘Lega’ opnieuw opnemen, met een tekst erbij waar ik nog aan werk. Het lijkt me ook leuk om de basgitaar van mijn broertje, die het sinds kort weer doet, te gebruiken. Ik hoop dat zoiets hetzelfde gaat als met een gewone gitaar.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Was dit per computer of in real-life?
Dat was in real-life. Een extra probleem was dat we allebei met een ander muziekprogramma werken, waardoor nog meer verwarring ontstond. Ik denk ook dat ik het iets te serieus opvatte, het was eigenlijk gewoon voor de aardigheid.
Daniel73 schreef:Wat betreft golflengte gaat het allereerst om het leren spelen, vind ik. Als iemand vraagt om een wals, speel dan een wals. Zolang er van beide kanten de inzet is om muziek te maken en ervaring op te doen, kun je altijd nog zoeken naar mensen die op dezelfde golflengte zitten.
Daniel73 schreef:Ik speel ook niet graag muziek met vreemden, maar dat komt omdat ik er nog te weinig van kan. Als ik goed zou kunnen spelen zou ik overal gitaar durven spelen, alleen en met anderen.
Daniel73 schreef:Bedoel je speciale oordopjes of die je bij de drogist/apotheek kunt kopen?
Daniel73 schreef:Zeker als je last van ruis hebt. Ik heb zelf een lopende afspraak met de oorarts omdat ik vrees voor mijn gehoor. Het mag al een wonder heten dat ik niet doof ben, gezien mijn vroegere plezier met harde hoofdtelefoons.
Daniel73 schreef:Het enige wat ik sindsdoen doe is letten op je basis, een foefje dat ik ook bij striptekeningen gebruik. Simpelweg de vraag of er geraamte is, of dat het bedoeld om een pudding gaat.
Daniel73 schreef:Je leert zo snel dat ik hooguit de recencist uit kan hangen. Ik ben van plan om in de toekomst weer op te gaan nemen, op een schoon systeem. Met nog te vinden nieuwe audio-software. Wat ik dan wil doen is ritme-figuurtjes opnemen en werken vanaf notenschrift. Vind je dat wat?
Daniel73 schreef:Vanavond begon gitaarles weer en ik kan zelfs een simpel opgegeven ritme niet spelen, omdat ik het niet automatisch naar een slag kan vertalen.
Daniel73 schreef:Hoe werkt dat uploaden van muziekbestanden, wat jij doet? Is dat gratis? Hoeveel ruimte krijg je en wat zijn de voorwaarden?
Daniel73 schreef:Inmiddels heb ik veel van mijn Fostex-mixen uitgezocht. Er zit wel wat instrumentaals tussen dat ik kan uploaden. Weinig, maar toch. Om tijd te rekken. Het gaat om ruwe klad-oefeningen van de afgelopen twee jaar, sinds ik de Fostex gebruik. Veel meer dan dat kan ik voorlopig niet. Misschien kun jij er iets mee.
Daniel73 schreef:Kun jij in opdracht spelen? Zelf ben ik bezig met het oefenen van jouw akkoordenschema voor 'Maak me wakker':
Em – C – Am – C
Daar heb ik al moeite mee. Kun je nagaan hoe beroerd ik in praktijk ben.
Daniel73 schreef:Zoals gezegd ben ik zelf bezig met 'Maak me wakker'. Wat ik me afvraag is of je in je zanglijn teveel in de grondtonen van de akkoorden blijft hangen. Die neiging heb ik zelf vaak. De kunst is om door de akkoorden heen te zingen.
Wat ik oefen is van elk akkoord een bepaalde toon te pakken. Een toon die gedurende het hele akkoord mag klinken, en geldt voor zowel majeur als mineur. Ik kan in theorie niet uitleggen welke toon, maar je kunt hem zelf logischerwijs vinden via deze handen-en-voeten voorbeelden. De plek schuift logischerwijs op:
C-akkoord: G-toon.
E-akkoord: B-toon.
A-akkoord: E-toon.
Ik heb hier op papier een schema voor gemaakt, als spiekbrief. Drie tonen per akkoord. Een kolom voor majeur en een kolom voor mineur, naast elkaar. Dan zie je het logische vervolg.
Zie de aanzet hieronder. Ik heb de kolommen met haakjes uit elkaar gehouden, op papier staan de tonen recht onder elkaar, zodat de logische berekenbare lijn te zien is.
(C: C E G) (Cm: C Eb G)
(Db: Db F Ab) (Dbm: Db E Ab)
(D: D F# A) (Dm: D F A)
etc.
Op de hals van je gitaar kun je ze allemaal nalopen en opschrijven. Dan heb je wat ik heb.
Zodoende speel ik bij het G-akkoord een D-toon, en bij het F-akkoord een C-toon. Dat helpt me bij zanglijnen en melodieën. Ik kan dan altijd van de grondtoon naar die toon gaan, en dat vermijdt dat ik in de grondtoon verzand.
Met twee stemmen is deze kennis ook handig. Als de ene stem in een C-akkoord de grondtoon (C) zingt, pakt de andere de G-toon. Probeer maar en het lukt. Niet omdat ik het zeg, maar omdat het gewoon berekenbare theorie is.
Daniel73 schreef:De in het schema weergegeven middelste tonen bepalen blijkbaar het majeur of mineur.
Daniel73 schreef:Muziek is wiskunde, zegt men. (Helaas ben ik slecht in wiskunde...)
Daniel73 schreef:Kijk met liedjes schrijven uit voor zogenaamde "ego-documenten". Dat woord kwam ik laatst tegen. Ik neem aan dat ermee bedoelt wordt dat je dan als schrijver teveel met jezelf bezig bent.
daniel73 schreef:Zelf heb ik de neiging om filosofisch en therapeutisch in mezelf te gaan zitten graven, en dat levert me zelden iets op. Met een gekke tekst schrijf ik persoonlijk meer van me af dan met een psycholosich poëzie-album.
Daniel73 schreef:Onlangs had ik ineens "Mandjes weven is de zin van het leven" als regel in gedachten. Omdat ik iets geks wilde bedenken. Deze spontane regel zegt me meer dan een diepgravend psychologisch pleidooi, en ik kan altijd nog besluiten of ik het meen of dat het een cynische stelling is, etc. Volgens mij ontstaan zo de liedjes. Door te luisteren naar jezelf, gebruikmakend van opwellingen. In plaats van jezelf te dirigeren om zogenaamd jezelf te vinden.
Daniel73 schreef:BTW. Heb je weleens een hoorspel gemaakt? Dat zou ik ook willen doen. Een hoorspel volgens script.
Een vriend van mij had ooit een uiterst kort hoorspel, op basis van een sprookje:
voice-over: Het meisje zonder zwavelstokjes.
meisje: HEEFT 'R IEMAND EEN VUURTJE?!?!?
Daniel73 schreef:Akkoordenschema, 4/4, 24 maten, pakweg 120 bpm:
Am | Dm | Am | Dm |
Am | Dm | Am | Dm |
C | C | Em | Em |
Dm | Dm | G | G
F | G | Dm | C |
Em | Em | Em | Em |
Keer terug naar Eigen creativiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten