Film: The da Vinci Code

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Kjell » vr jan 26, 2007 10:52 pm

Rockerduck schreef:Overigens duikt de uitleg van 'vrijdag de 13e' die Rosa gebruikt in 'De kroon van de Kruisvaarders' ook op in Dan Brown's 'The Da Vinci Code'. Ik heb zojuist de film gezien. Iedereen die geïnteresseerd was in Rosa's verhaal, zal deze film geweldig vinden (en volgens mij laat de film de Tempeliers heel wat minder rooskleurig zien dan Rosa).

Naar aanleiding van deze opmerking van Rockerduck wou ik het hier even over hebben :)

Afbeelding

Ik heb de film ook gezien, en een hele tijd daarvoor heb ik het boek ook gelezen. Naar mijn mening is het boek velen malen beter. Dat is natuurlijk meestal zou bij een boekverfilming, maar hier is het anders. Op het eind in het boek word niet alles onthuld. Waar de Graal nou echt ligt, word aan je eigen fantasie over gelaten. In de film daarintegen word alles verteld. Sommige mensen zullen dit leuk vinden, maar ik niet. Het ging allemaal erg snel en de lol was er wel een beetje vanaf.

Toch als film op zich, was het een hele goede. Minimaal een 8,5.

Ik hoop trouwens wel dat ze het Bernini Mysterie ook gaan verfilmen, want dat vond ik toch een stuk spannender dan De da Vinci Code.
Kjell
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 8:50 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jan 27, 2007 3:56 am

Ik kan moeilijk oordelen als ik eerst het boek heb gelezen. Wel weet ik dat het voor mij niets toevoegde. Het boek was spannender om te lezen. De film liep niet zo lekker. Dus het lijkt me beter alleen het boek te lezen. En als je die hebt gelezen heb je vrij weinig meer aan de film.

Overigens vond het het Bernini Mysterie ook beter dan de Da Vinci Code. Maar ja, dit boek werd bekender omdat het controversieel over Jezus verteld. Natuurlijk zijn al die theorieen maar speculaties die altijd al in allerlei boeken staan, maar nu is het ook nog in een makkelijk te lezen spannend boek.

Kwalijk is wel dat Dan Brown met de eer strijkt en doet alsof hij van alles o zo goed heeft onderzocht, terwijl wetenschappers die dat echt doen dat gerust tegenspreken. Als hij gewoon had toegegeven dat het een spannend fictief boek is gebaseerd op complottheorieen, okee. Het is tenslotte wel heel spannend geschreven. Ik heb een nacht doorgelezen terwijl ik de volgende dag op mijn werk begon, omdat ik niet kon stoppen. Ik moest op de wc gaan zitten om niet in slaap te vallen en het nog uit te krijgen. En dat is knap schrijfwerk, natuurlijk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel(LXXIII) » za jan 27, 2007 7:40 pm

Ridder ter Geit schreef:Kwalijk is wel dat Dan Brown met de eer strijkt en doet alsof hij van alles o zo goed heeft onderzocht, terwijl wetenschappers die dat echt doen dat gerust tegenspreken.

Dat doet me denken aan Rosa, die ook interessant over "research" doet. Is zulk research meer dan het lezen van bibliotheekboeken, geschreven door wetenschappers?

Ridder ter Geit schreef:Als hij gewoon had toegegeven dat het een spannend fictief boek is gebaseerd op complottheorieen, okee. Het is tenslotte wel heel spannend geschreven. Ik heb een nacht doorgelezen terwijl ik de volgende dag op mijn werk begon, omdat ik niet kon stoppen. Ik moest op de wc gaan zitten om niet in slaap te vallen en het nog uit te krijgen. En dat is knap schrijfwerk, natuurlijk.

Het feit dat het om een roman gaat vind ik al verdacht. Ik zie een roman als een schrijfvorm waarmee je fouten kunt maskeren. Zo kan ik ook wetenschappelijk zijn. In de Euromast te Amsterdam bevindt zich een mysterieus pakketje met een groot geheim. Dat de Euromast in werkelijkheid in Rotterdam staat, doet er weinig toe. Het zijn allebei twee grote Nederlandse steden, en een roman hoeft niet te kloppen. Want.. het is een roman.
Er zijn boeken over Da Vinci Code, die pogen te corrigeren wat in die roman staat. Maar waarom zou ik eerst mijn realiteitszin vergiftigen met een roman, om pas daarná te onderzoeken hoe de werkelijkheid werkelijk is?

Een verdienste aan Da Vinci Code vind ik dat de historische Jezus een nadruk krijgt en dat men bv. over Maria Magdalena spreekt. Dat vind ik goed voor de discussie. Men durft te fantaseren en te heroverwegen.
Jammer dat zo'n schrijver zichzelf dusdanig op een voetstuk zet, dat de discussie bijna wordt verpest door zijn arrogantie over wat waar is en wat niet.
Daniel(LXXIII)
 

Berichtdoor Gsus » wo maart 21, 2007 2:24 am

Maar dat van die arrogantie en dat voetstuk is nonsens. Waar staat dat dan, dat Dan Brown claimt dat hij alles zelf bedacht heeft? Jullie trekken al conclusies voordat jullie iets weten.
Gsus
 

Berichtdoor Daniel(LXXIII) » vr maart 30, 2007 9:14 am

Gsus schreef:Maar dat van die arrogantie en dat voetstuk is nonsens. Waar staat dat dan, dat Dan Brown claimt dat hij alles zelf bedacht heeft? Jullie trekken al conclusies voordat jullie iets weten.

Er zijn discussies en zelfs boeken over de waarheid achter de Da Vinci Code. Mijn klacht gaat over het claimen dat er wetenschappelijk onderzoek is verricht, terwijl het gaat om een "historische roman". Ik lees liever een feitelijk boek over wetenschappelijke zaken. Voor mij hoeft de geschiedenis niet gepimpt te worden. Daar komen alleen maar misverstanden van.

In Maassluis is de recente historische roman 'Psalmoproer' van Maarten 't Hart populair. Ik lees liever een echt geschiedenisboek. Wat betreft Maarten 't Hart zijn sommige mensen verbaasd zijn moeder te zien verschijnen. Alsof ze uit de dood is opgestaan. Want Maarten's stervende moeder in 'Een vlucht regenwulpen' is een romanfiguur. Want Maarten in het boek is niet Maarten in het echt, en de moeder is niet echt z'n moeder en... Help! Verlos me van die psychotische tijdverspilling.

Op mijn nachtkastje ligt 'De bijbel als mythe', van Israel Finkelstein en Neil Asher Silberman. (2006) Dat vind ik dan weer spannend.
Daniel(LXXIII)
 


Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron