PunBB

Hardware, software, internetsites

Berichtdoor Piet » do feb 01, 2007 9:27 am

Sander schreef:Als Daniël echt opeens weer allemaal persoonlijke problemen met mij heeft, wil ik die best bespreken, maar niet via een webforum.

Begrijpelijk, hoewel het niet 'plotselinge persoonlijke problemen' zijn. Voor zover ik weet is Daniël73 teleurgesteld omdat hij een lange tijd heeft gewacht en gehoopt, en nu met lege handen staat.
Piet
 

Berichtdoor Daniel73 » do feb 01, 2007 10:10 pm

Sander schreef:Een paar reacties op technische dingen. Ik wil niet op alle persoonlijke opmerkingen in gaan. Als Daniël echt opeens weer allemaal persoonlijke problemen met mij heeft, wil ik die best bespreken, maar niet via een webforum. Als dit hier zo doorgaat, houd ik helemaal op met reageren in dit topic.

Ik heb niet "opeens weer allemaal persoonlijke problemen" met jou. Ik stel je op dit webforum in jouw PunBB-topic de vraag: "Kan je backup-programma van McDuck ook op McDrake draaien?" Daarop krijg ik een afwijzende reactie over hoe jij geen zin hebt en onafhankelijk wilt zijn. Wat moet ik daarmee? Hoe kan ik dat anders interpreteren dan als een afwijzing? Je wensen waren mij overduidelijk, dus ik snap niet waarom ik niet een vraag over je software kan stellen zonder dat ik weer publiekelijk moet lezen hoe jij los van McDrake wilt staan, terwijl ik als beheerder dondersgoed weet dat jij los van McDrake staat, geheel conform je wensen. Ik ken de "Independent Sander" winterhit inmiddels wel, en jij mijn grijsgedraaide smartlappen. En dan toch opeens weer zo'n afwijzing. Dan vraag ik me of Sander opeens weer allemaal persoonlijke problemen met mij heeft. En dan kan ik ook stellen dat ik, als dit hier zo doorgaat via een webforum, ophoud met reageren. Je bent als buitenstaander - in tegenstelling tot mij - altijd vrij om weg te blijven van McDrake zoveel je wilt. Dat hoeft niemand me te blijven vertellen.
Misschien had ik mijn antwoord moeten gooien op een korte "Het spijt me dat ik je lastig val." Maar zo verstandig ben ik nog niet.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:[backup-programma] Kan ik het ook op mijn eigen pc draaien?

Misschien, maar ik heb hier geen ervaring mee in Windows. Je hebt in ieder geval een MySQL-database en PHP nodig. Ik weet dat XAMPP een goede manier kan zijn om dat in Windows te installeren, maar ik kan je daar verder niet bij helpen.

Dat schuif ik dan maar op de lange baan.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Als je zelf al "geen zin" hebt om ermee te stoeien kun je kwalijk verwachten dat anderen dat wel hebben. Ik vraag je niets over afhankelijkheid.

Het gaat waarschijnlijk veel tijd kosten om zoiets aan de praat te krijgen. En dan moet iemand het ook nog kunnen repareren als er iets mis is. Ik ben er op McDuck.nl maanden mee bezig geweest om er uiteindelijk achter te komen dat het daar nooit naar behoren zou werken, en wil er niet weer zoveel tijd in steken.

Waarom zou het op McDuck nooit naar behoren werken? (Wat zijn de technische redenen?) Zijn er bij PunBB programmeurs die interesse hebben?

Sander schreef:Wat afhankelijkheid betreft: als ik PunBBArchiver op McDrake zou installeren, zou je in ieder geval een tijd lang afhankelijk van mij blijven voor het onderhoud. We hadden afgesproken dat we zo'n situatie niet meer wilden. Ik hoop dat je iemand anders, of misschien meerdere mensen, kunt vinden die wel willen meehelpen aan het onderhouden van een PunBBArchiver-installatie op McDrake. Die zou ik dan misschien wel kunnen adviseren.

We hadden inderdaad afgesproken dat we zo'n situatie niet willen, dus ik snap niet waarom je dat dan weer ten sprake brengt. Ik hoef geen programma's waarmee ik en dus anderen, niet normaal kunnen werken. Als je niet de ambitie hebt om bv. McDrake als een test-server te gebruiken voor je eigen werk/hobby, uit eigen wil, dan ben ik de laatste die je gaat vragen om zo'n programma te installeren op McDrake. Ik heb al genoeg moeite met de server-adressen en deze PunBB-boards.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Ik vroeg naar mogelijkheden en je antwoordt dat je onafhankelijk wil zijn etc. etc. Had dat iets met de vraag te maken?

Mag ik dan alleen je vragen beantwoorden? Ik waarschuwde je dat ik niet de persoon zal zijn die een backup-programma op McDrake installeert. Je wekte aan mij met je 'vraag aan Sander' de indruk te hopen dat ik dat ging doen. Ik wil niet dat daar misverstanden over ontstaan.

Door steeds maar te benadrukken hoe weinig je met McDrake te maken wilt hebben, komen er wat mij betreft juist misverstanden. Alsof je er meer mee wil zeggen dan dat ik reeds begrepen heb. Ik vroeg naar mogelijkheden en als jij een programma maakt dat niet wil draaien zonder dat ik daar als beheerder afhankelijk van ben, of zelfs niet in jouw eigen handen, dan bedank ik daarvoor. Dat zou ik bij iedereen doen.
McDrake is sowieso graag of niet. En als de boel zelfs met minimale basisopties nu nog plat gaat, dan mag aan iedereen duidelijk zijn dat ik als "beheerder" maar een vrijwilliger ben. Als het niet mogelijk is om als "normale" gebruiker met PunBB te werken, dan is het niet mogelijk en dan is het de zorg van iedereen die wil dat McDrake blijft. Dat is sinds de oprichting het beleid, en daarom houd ik de boot af als het gaat om installaties en modificaties.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Je stelt dat iemand anders met jouw broncode verder zou kunnen gaan en het programma eerder af krijgt dan jij. Maar dat betekent dat mensen langs elkaar heen gaan werken. Probleem dat ik met jou nooit weet of je weet waarover je praat, of dat ik onwetend ben. Organisatorisch is je voorstel onzin, tenzij jij een methode hebt om al die diverse broncodes weer samen tot één broncode te krijgen. Overzicht houden in versies is nota bene één der basisprincipes in de informatica.

PunBBArchiver is open source en op Google Code draait een programma waarmee mensen samen kunnen werken aan dezelfde broncode. Er zijn dus drie mogelijkheden als anderen mee willen schrijven:

1. Een andere programmeur stuurt mij verbeteringen en ik zet ze in de code.
2. Een andere programmeur wordt 'project member' (of vervangt mij als 'project owner') van PunBBArchiver en kan zelf de broncode aanpassen. Die aanpassingen krijg ik dan in mijn mailbox en ik kan daarmee weer verder programmeren. Er is versiecontrole, dus je kunt precies zien wie wat heeft toegevoegd.
3. Een andere programmeur wil niet met mij samenwerken of heeft een ander plan, kopieert de broncode van PunBBArchiver en zet het project onder een andere naam voort.

Alle drie de mogelijkheden lijken mij geen probleem. Het zou wel helpen als ik mijn broncode documenteer, zodat anderen er eventueel mee verder kunnen, maar zelfs dat zou een ander kunnen doen.

In ieder geval is het niet de bedoeling dat dit project van mijn interesse en zin afhangt. Ik kan niet beloven dat ik het ooit af krijg en weet in ieder geval zeker dat dat de komende tijd niet lukt. Een voordeel aan open source is dat iemand anders het project op elk moment zou kunnen overnemen.

Hoe kan ik, of wie dan ook, weten dat je project organisatorisch zo werkt? En hoe standvastig is het project? Heeft het zin om welwillende mensen ernaar te verwijzen, of ontstaan er dan bottle-necks en misverstanden? Voor optie 1 ben jij nodig. Waar kan men op rekenen? Is er een CVS? Stel je voor dat iemand je een code stuurt (optie 1) die vertraagd geplaatst wordt, op een moment nadat een "project member" (optie 2) al wijzigingen heeft gemaakt? Hoe ga je dat dan samenbrengen?

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Zelfs nu McDuck al vier weken gesloten is heb je er geen volledige backup beschikbaar, maar eentje die half december ophoudt. Wat weerhoudt jou om even te FTPen naar je eigen server, omwille van je eigen service en je eigen programma? Dat is kopiëren van de ene directory naar de andere.

Het is iets meer werk dan dat, anders had ik het wel vaker gedaan. Ik heb nu net de backups vernieuwd; ze zijn te downloaden op McDuck.nl forumarchieven. De datum die erbij staat is vandaag, maar er is aan de inhoud sinds 1 januari niets veranderd.

Bedankt. Een mijlpaal. Is het archief nu compleet? Komen er nog updates/aanpassingen?

Sander schreef:
Daniel73 schreef:
Sander schreef:Je kunt algemene vragen trouwens beter op de PunBB.org Forums vragen. Als je dat liever in het Nederlands doet, kan daar misschien een Nederlands subforum komen onder 'International discussions'.

Ja, maar is dat omwille van effectiviteit of omdat je "geen zin" hebt in contact?

Ik heb niet "geen zin" in contact, maar ik ben wel van plan (nog) minder tijd te besteden aan McDrake. Er zitten op de PunBB.org Forums tientallen mensen die het veel leuker vinden om antwoorden te geven over PunBB dan ik.

Hoe moet ik dit antwoord interpreteren? Of ik je een vraag stel over je programma of over contact, ik krijg afstandelijke antwoorden waar ik alles en niets mee kan. Het contact over McDrake (of McDuck) is bijna ons enige contact, dus hoe kan ik dit anders zien dan als een totale verwijdering? Tot dusver stel ik vooral vragen over je installatie van McDrake, omdat ik niet weet of jij een optie vergeten bent (zoals de zoek-index) of dat er een probleem met PunBB is.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Waarom krijg ik die SQL-bestanden niet, tot dusver? Dan kan ik echt gaan zoeken naar mogelijkheden, of tenminste aanbieden wat ik heb. Ik wil geen voorgebakken txt-bestanden en HTML-bestanden. Ik wil serieus kunnen werken met bronbestanden.

Hoe je SQL-bestanden van McDrake kunt downloaden, staat in de handleiding die ik voor je geschreven heb onder 'Een database-backup maken'.

Ik bedoel McDuck.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Mijn probleem is praktisch gezien, dat Sander nu heden ten dage nog steeds McDuck-data achterhoudt waarmee ik onafhankelijk kan werken aan een oplossing. Als ik de McDuck-data heb, kan ik Sander op dat vlak mijden als de pest.

Heb je het nu over de forum-backups van McDuck.nl die sinds vanavond te downloaden zijn? Als je het over andere data hebt, welke bedoel je dan en waar heb je die voor nodig?

Van McDuck heb ik alleen de data van McDuck International en McDuck Off-topic ontvangen, met IP-adressen op nul. Ik zou ook graag die van McDuck hebben, zodat ik niet meer bij je hoef te vragen om McDuck-data. Ik kan dan - zoals je wilt - zelfstandig met mensen een mogelijkheid bedenken om zulke SQLs te converteren naar publieke versies.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:In principe moet het prima mogelijk zijn om met een programma als 'Teleport Pro' de boards McDuck, Montoyaruler2 en McDrake op te slaan. Zo'n programma heet volgens mij een spider. Daar had ik het al over met Sander in voorjaar 2005. Maar dat wilde hij niet omdat het dan teveel dataverkeer zou kunnen betekenen, volgens Sander.

Het nadeel van zulke spiders is dat ze niet weten hoe PunBB in elkaar zit. PunBB geeft deze pagina een eigen adres (http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewto ... id=186&p=2), maar geeft ook de bijdrage op deze pagina waarin je me een wispelturig trutje noemt een eigen adres (http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewto ... 4284#p4284). Dat betekent dat elke topic-pagina soms 26 keer wordt gedownload (1x + 25x voor elk bericht apart). Op die manier kostte het downloaden van een klein deel van off-topic.mypunbb.com al tientallen megabytes, en dan heb je alsnog een nauwelijks bruikbaar archief. Het programma waar ik aan werk houdt hier rekening mee en downloadt elke topic-pagina maar één keer.

Mijn programma kan nu in ieder geval een forum downloaden in HTML-vorm, maar de navigatie is nog niet af. Die ga ik wel af kunnen maken, en ik verwacht dat ik off-topic.mypunbb.com binnenkort in HTML-vorm kan kopiëren naar mcduck.nl.

Is dit programma wel bedoeld voor Windows?

Als je meteen vertelt WAAROM je ineens van het ene op het andere programma-plan overschakelt, dán kan ik meedenken zonder onnodig te hoeven raden naar technische redenen. Mijn probleem is dat ik genoeg tijd heb verspild met mensen die van alles beloven en bedenken, maar gruwelen bij de gedachte aan voltooïng. Hoe weet ik of jij serieus met iets bezig bent, of dat je maar wat zit te klooien voor jezelf? Wat je nu maakt klinkt heel mooi en daar zouden veel PunBBers profijt van kunnen hebben, maar zo klonken ook de plannen voor PunBBArchiver. Ik kan niet bepalen of je straks terugkomt met een doorbraak in de PunBB-geschiedenis, of dat je verdwenen bent.
Het is je eigen belofte. Ik zou je ook aardig vinden als het je niet lukt.

Dat een programma als 'Teleport Pro' niet weet hoe PunBB in elkaar zit, vind ik een fout van PunBB. Volgens een internetstandaard zou het wel moeten kunnen. Want, wat ik in mijn browser-scherm zie moet toch op te slaan zijn? Ben ik nou zo onmogelijk principieel? Hoe meer feautures op WWW, hoe minder ik kan bewaren.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo feb 04, 2007 4:44 pm

Gisteren heb ik met tovenaar Sander getelefoneerd. Ik moet denk ik wennen dat als er geen McDuck/McDrake is, dat er dan nog wel telefoon en email zijn. Dat ik verwacht dat iemand me ontzettend zat is zegt genoeg over mijn zelfbeeld. Afgelopen twee jaren ben ik extreem chaotisch en grillig, dus ik kan me moeilijk voorstellen waarom iemand wél zou blijven. En als ik me niet voor kan stellen dat iemand contact wil, dan is het moeilijk contact hebben. Dat wordt een zelfvervullende profetie.

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:The Velvet Underground heeft er een lied over. 'Lady Godiva's Operation'. Die titel is later de naam van een groep geworden.

Een liedje waar ik aan moest denken is ‘Teenage Lobotomy’, van The Ramones. Ik had eigenlijk geen flauw idee waar het liedje over ging. (ik dacht dat ‘Lobotomy’ iets als Wc betekende).

Ik ken The Ramones amper. Eigenlijk alleen van naam. Ze komen een beetje carnaval-achtig op me over.
The Ramones-Teenage Lobotomy (Live)
http://www.youtube.com/watch?v=pOEE6cWpLPc

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Ik laat rechtstreeks weten wat mij dwars zit, en dat alleen al maakt mij de grote verliezer.

Eerlijk zijn wordt inderdaad niet altijd even op prijs worden gesteld (Zoals in ‘Liar Liar’), maar dat betekent niet dat het uiteindelijk slecht is. Mensen die iets te verbergen hebben, die een toneelstukje opvoeren, lijken me geen winnaars.
Ikzelf zeg trouwens ook niet altijd wat ik denk, al probeer ik daar iets aan te veranderen. Ik ben soms bang dat ik anderen kwets als ik eerlijk ben. Maar in feite is dat egoïstisch, omdat ik omwille van mijn eigen reputatie dan anderen voor de gek hou. Dat is nooit bevordelijk voor vriendschap of communicatie.
Rechtstreeks zijn is naar mijn mening goed. Hoe iemand anders dat opvat is verder zijn probleem.

Brengen degenen die géén toneelstukje opvoeren het er wel goed vanaf? Probleem met rechtstreeks zijn is dat de ander ook rechtstreeks kan zijn. En wat is rechtstreeks? Ik vind dat ik, voor iemand die rechtstreeks is, erg veel omhaal en woorden gebruik. Want wat wilde ik nou eigenlijk zeggen?
Als de aangeschreven persoon goed is, zit ik fout met mijn geklaag. Maar als de aangeschreven persoon fout is, zit ik toch óók fout met mijn geklaag.

Piet schreef:
Sander schreef:Als Daniël echt opeens weer allemaal persoonlijke problemen met mij heeft, wil ik die best bespreken, maar niet via een webforum.

Begrijpelijk, hoewel het niet 'plotselinge persoonlijke problemen' zijn. Voor zover ik weet is Daniël73 teleurgesteld omdat hij een lange tijd heeft gewacht en gehoopt, en nu met lege handen staat.

Filosofisch gezien is alles winst. Anders wel volgens Jos Brink. De handen vol hebben heeft ook nadelen. Als ik echt met lege handen sta, heb ik ze vrij om iets anders te ondernemen.
Ja, dat is een zeldzaam staaltje positief denken van mij. :D

Volgens mij is het leven een beetje vanne dit en een beetje vanne dat. Yin en yang, en zo. Omhaal hebben en rechtstreeks zijn kunnen beide een functie hebben. Maar dat is te moeilijk voor mensen die in plaats van grijs al gauw zwart-wit denken, zoals ik.

Wikipedia:
Yin Yang is een Chinees begrip. Yin [...] en yang [...] zijn de twee tegengestelde elementen van het universum. Het zijn geen absolute polen zoals goed en kwaad, maar zij bestaan alleen ten opzichte van elkaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Yin_Yang
Hier zou ik gaarne op voortborduren, in een ander topic. Een topic 'Filosofie', of zo.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » zo feb 04, 2007 11:49 pm

Daniel73 schreef:Ik ken The Ramones amper. Eigenlijk alleen van naam. Ze komen een beetje carnaval-achtig op me over.

Ik heb laatst een verzamel CD van ze gekocht, wat toegegeven nogal een miskoop was. Af en toe had ik het idee dat er een nummer per ongeluk twee keer op de CD gedrukt was, maar het bleek om verschillende nummers te gaan. Het is één brei powerchords, onverstaanbaar gekweel, eentonige gitaarvolgende bas en uptempo drums. Kortom punkrock :). Ik dachte aanvankelijk dat elke punkrockband een beetje klonk als het vroege U2.
Ik heb laatst ook een album van de Sex Pistols gekocht (‘Never mind the Bullocks’). Ongeveer hetzelfde verhaal, al zijn de Pistols wat muzikaler.

Daniel73 schreef:Volgens mij is het leven een beetje vanne dit en een beetje vanne dat. Yin en yang, en zo.

Ben je overgestapt op het Taoïsme :)?
Ikzelf ben ook een overwegend zwartwit denker. Ik kan mezelf moeilijk verdelen tussen dit en dat, omdat ik dan het idee heb dat ik een eenheid mis. Ik hou me sterk vast aan één goed. Dat is misschien niet altijd goed, maar het lijkt me voor mijzelf iets logisch.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Schildpadje » do feb 08, 2007 8:31 am

Ik werk met mypunbb, en wat me opviel was dat je als je je eerste bericht uit een topic haalde, heel het topic weg was. Kan hier iets aan gedaan worden, of moet ik nu per se de hele edit-functie uitschakelen? En als dat dan de enige oplossing is, hoe doe ik dat?

ALvast Bedankt
Schildpadje
 

Berichtdoor Schildpadje » do feb 08, 2007 1:41 pm

Schildpadje schreef:Ik werk met mypunbb, en wat me opviel was dat je als je je eerste bericht uit een topic haalde, heel het topic weg was. Kan hier iets aan gedaan worden, of moet ik nu per se de hele edit-functie uitschakelen? En als dat dan de enige oplossing is, hoe doe ik dat?

ALvast Bedankt

Dit is mij inmiddels gelukt. Mijn volgende vraag is: Hoe schakel ik de poll optie en de Private Message functie in? En nog iets: Gasten moeten nu verplicht e-mail adressen invullen: kan dat uit?
Schildpadje
 

Berichtdoor Caspar » do feb 08, 2007 7:49 pm

De private messages zijn gelukt. Nu nog de poll. En weet iemand hoe ik zelf een forumstijl kan maken?
Caspar
 

Berichtdoor Sander » zo feb 11, 2007 11:44 pm

Het programma om PunBB-forums te downloaden en te archiveren, PunBBDownloader, werkt nu voor het grootste deel. Zie de archiefversie van off-topic.mypunbb.com. Meer details volgen, en ik zal ook nog proberen antwoord te geven op wat vragen terug in dit topic.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » ma feb 12, 2007 2:36 am

Sander schreef:Het programma om PunBB-forums te downloaden en te archiveren, PunBBDownloader, werkt nu voor het grootste deel. Zie de archiefversie van off-topic.mypunbb.com. Meer details volgen, en ik zal ook nog proberen antwoord te geven op wat vragen terug in dit topic.

Ziet er goed uit! Enige kritiek die ik kan bedenken is dat er geen BBcodes beschikbaar zijn. Verder is het al heel wat, dat een PunBB-forum geconverteerd kan worden naar HTML-bestanden.
Hoe kan ik zelf gebruik maken van het programma? Hoe kan ik die archiefversie van off-topic.mypunbb.com downloaden?
Werkt het programma ook met forum.mcduck.nl, etc.?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma feb 12, 2007 2:37 am

Voor welk deel werkt het niet?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » ma feb 12, 2007 9:46 pm

Daniel73 schreef:Enige kritiek die ik kan bedenken is dat er geen BBcodes beschikbaar zijn.

Het staat als 'issue #1' op de Google Code-site: Download quote pages to get the BBCode of posts. Een ander bezwaar tegen PunBBDownloader zou kunnen zijn dat de zoekfunctie ontbreekt. Maar ik hoop dat het archief gauw genoeg wordt geïndexeerd door Google.

Daniel73 schreef:Hoe kan ik zelf gebruik maken van het programma?

Ik ben van plan een korte handleiding te schrijven. Het is geen makkelijk programma geworden: het werkt via de opdrachtregel ('DOS') en je moet er wat andere programma's voor installeren. Ik heb het nog niet in Windows geprobeerd, maar waarschijnlijk gaat het daarin ook gewoon werken.

Daniel73 schreef:Hoe kan ik die archiefversie van off-topic.mypunbb.com downloaden?

Goed idee om een downloadversie aan te bieden. Die is nu te vinden op mcduck.nl/archief. Het is trouwens de bedoeling dat de PunBBDownloader-archieven, in tegenstelling tot PunBB-forums, wél goed met spider-programma's te downloaden zijn. Nu zijn het 'normale' HTML-bestanden, en zou een spider geen topics dubbel downloaden.

Daniel73 schreef:Werkt het programma ook met forum.mcduck.nl, etc.?

In principe moet het met elk PunBB-forum werken waarvan de broncode niet al te veel is aangepast. Ik weet alleen niet zeker of het met 'grote' forums als forum.mcduck.nl goed zal werken; met het converteren off-topic.mypunbb.com was het programma al een halfuur bezig en misschien loopt het bij grotere forums wel helemaal vast. Dat moet ik nog gaan uitproberen.

Daniel73 schreef:Voor welk deel werkt het niet?

Avatars worden nog niet gedownload, er zitten momenteel dingen in die specifiek zijn voor forums op MyPunBB en het programma zorgt nog niet automatisch voor een tekst als "Archief van off-topic.mypunbb.com." bovenaan de forums.

Eerder in dit topic schreef ik:
Ik ben bezig met een aangepaste versie van PunBB waarmee het mogelijk is forums als archief online te houden. Het komt erop neer dat ik heel veel functies eruit sloop zoals het inloggen, maar er komen ook kleine dingen bij zoals het citeren uit gesloten topics. Ik vind het belangrijk om zo veel mogelijk functies weg te halen (mits ze niet meer bruikbaar zijn), omdat dit de kans op beveiligingslekken verkleint. Als het af is, ga ik het op de gearchiveerde forums op McDuck.nl installeren, maak ik de broncode openbaar en kondig ik het aan op PunBB.org Forums.

Ik denk er nu over om in plaats van dit idee (een uitgeklede versie van PunBB) PunBBDownloader verder uit te werken. Het doel is ongeveer hetzelfde (het forum alleen-leesbaar beschikbaar houden). Voordelen aan het HTML-formaat dat PunBBDownloader maakt, is dat het duurzamer is dan een MySQL-database en dat je geen PHP-server (zoals Freerider) nodig hebt om het te lezen.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Sander » ma feb 12, 2007 10:45 pm

De makers van PunBB hebben nu een blog: PunBB DevBlog. Er zijn ook wat screenshots van versie 1.3, voor zover die af is.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » di feb 13, 2007 3:31 am

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Enige kritiek die ik kan bedenken is dat er geen BBcodes beschikbaar zijn.

Het staat als 'issue #1' op de Google Code-site: Download quote pages to get the BBCode of posts. Een ander bezwaar tegen PunBBDownloader zou kunnen zijn dat de zoekfunctie ontbreekt. Maar ik hoop dat het archief gauw genoeg wordt geïndexeerd door Google.

Zoekfunctie vind ik bijzaak. Dat kan een besturingssysteem zelf lokaal, en op internet door zoekmachine zoals Google.
PunBB-codes vind ik daarentegen wel belangrijk, omdat de PunBB-code de werkelijke tekst is. Ik maak altijd gebruik van PunBB-codes, zoals ook nu in dit antwoord. Bij het citeren van HTML-pagina's zit de quotes-layout in de weg, en smilies ontbreken in het citaat. ":)"

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Hoe kan ik zelf gebruik maken van het programma?

Ik ben van plan een korte handleiding te schrijven. Het is geen makkelijk programma geworden: het werkt via de opdrachtregel ('DOS') en je moet er wat andere programma's voor installeren. Ik heb het nog niet in Windows geprobeerd, maar waarschijnlijk gaat het daarin ook gewoon werken.

Ik zou het programma gaarne voor de McDrake-boards gebruiken.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Hoe kan ik die archiefversie van off-topic.mypunbb.com downloaden?

Goed idee om een downloadversie aan te bieden. Die is nu te vinden op mcduck.nl/archief. Het is trouwens de bedoeling dat de PunBBDownloader-archieven, in tegenstelling tot PunBB-forums, wél goed met spider-programma's te downloaden zijn. Nu zijn het 'normale' HTML-bestanden, en zou een spider geen topics dubbel downloaden.

Dat de HTML-output nu redelijk natuurgetrouw in HTML-pagina's beschikbaar is, is een vooruitgang. Ik blijf het vreemd vinden dat spider-programma's een chaos maken van het opslaan van boards zoals PunBB. Hoe gaat het dan met andere database-gebaseerde sites? Wat heb je dan aan zo'n spider?

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Werkt het programma ook met forum.mcduck.nl, etc.?

In principe moet het met elk PunBB-forum werken waarvan de broncode niet al te veel is aangepast. Ik weet alleen niet zeker of het met 'grote' forums als forum.mcduck.nl goed zal werken; met het converteren off-topic.mypunbb.com was het programma al een halfuur bezig en misschien loopt het bij grotere forums wel helemaal vast. Dat moet ik nog gaan uitproberen.

Ik ben benieuwd. Forum.mcduck.nl is de grote test. Als dat board te downloaden is, moet vrijwel elk PunBB-board te downloaden zijn. :D

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Voor welk deel werkt het niet?

Avatars worden nog niet gedownload, er zitten momenteel dingen in die specifiek zijn voor forums op MyPunBB en het programma zorgt nog niet automatisch voor een tekst als "Archief van off-topic.mypunbb.com." bovenaan de forums.

Waarom geen avatars? Omdat ze kunnen verschillen per archivering, als een board wel actief is?
Ik zie wel smilies. Zitten die ook in het zip-bestand?
http://mcduck.nl/archief/off-topic.mypunbb.com/
http://mcduck.nl/archief/off-topic.mypunbb.com/smiley-smile.png

Een algemeen, ander probleem is dat boardlinken ín berichten misleidend kunnen zijn. Vooral als het betreffende PunBB-board online beschikbaar is en men dus via dergelijke linken ongemerkt van een archief in het origineel terecht kan komen.

Bij "off-topic.mypunbb.com" geven dergelijke linken opmerkelijkerwijs een pagina die meldt "Ongeldig verzoek. De koppeling die je opende is onjuist of verouderd." Hier op McDrake lopen directe linken naar dat board ook dood. Terwijl de gelinkte berichten er nog wel staan, maar blijkbaar onder een gewijzigde link. Hoe kan dat? Met McDuck en McDrake heb ik dat tot dusver niet meegemaakt, dat linken veranderen. Is er ergens een verkeerde knop waar ik voor moet uitkijken?

Sander schreef:Eerder in dit topic schreef ik:
Ik ben bezig met een aangepaste versie van PunBB waarmee het mogelijk is forums als archief online te houden. Het komt erop neer dat ik heel veel functies eruit sloop zoals het inloggen, maar er komen ook kleine dingen bij zoals het citeren uit gesloten topics. Ik vind het belangrijk om zo veel mogelijk functies weg te halen (mits ze niet meer bruikbaar zijn), omdat dit de kans op beveiligingslekken verkleint. Als het af is, ga ik het op de gearchiveerde forums op McDuck.nl installeren, maak ik de broncode openbaar en kondig ik het aan op PunBB.org Forums.

Ik denk er nu over om in plaats van dit idee (een uitgeklede versie van PunBB) PunBBDownloader verder uit te werken. Het doel is ongeveer hetzelfde (het forum alleen-leesbaar beschikbaar houden). Voordelen aan het HTML-formaat dat PunBBDownloader maakt, is dat het duurzamer is dan een MySQL-database en dat je geen PHP-server (zoals Freerider) nodig hebt om het te lezen.

Ik vind HTML mooi omdat het kan weergeven hoe het board eruit ziet. Mijn verlanglijstje daarbij is een BBcode-versie, en op de tweede plaats een manier om in de HTML-versie de avatars mee te nemen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Schildpadje » do feb 15, 2007 5:14 pm

Hoe moet je polls aanzetten bij mypunbb?
Schildpadje
 

Berichtdoor Sander » za maart 03, 2007 2:30 pm

Daniel73 schreef:Vraag is nu hoe gezorgd kan worden dat een adres als <http://mcdrake.nl/bb/> doorverwijst naar <http://bb.mcdrake.nl/>, zodat mensen de forums op de goede manier bereiken. Met PunBB kan zo'n extra adres problemen opleveren. Sander heeft tot dusver maar een deel van de doorverwijzing ingesteld.
[...]
Kortom, ik heb het probleem nog steeds, dat er ongewenst dubbele adressen ontstaan en dat de boards op een verkeerde manier zijn te bereiken...

Als het goed is, heb ik dit probleem nu verholpen. Dat moest ik zelf direct op mcdrake.nl proberen, omdat ik anders nog niet zeker kon weten of het zou werken. Ik heb in de map voor bb.mcdrake.nl een HTML-pagina verkeerd-adres.html gemaakt (die je kunt aanpassen), en het bestand .htaccess veranderd in:
Code: Selecteer alles
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.bb.mcdrake.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://bb.mcdrake.nl/$1 [R=301,L]

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^bb.mcdrake.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://bb.mcdrake.nl/verkeerd-adres.html [L]

Een paar voorbeelden van automatische doorverwijzingen:
http://mcdrake.nl/bb > http://bb.mcdrake.nl/verkeerd-adres.html
http://www.mcdrake.nl/bb/ > http://bb.mcdrake.nl/verkeerd-adres.html
http://mcdrake.nl/bb/nedofftopic/ > http://bb.mcdrake.nl/verkeerd-adres.html
http://www.mcdrake.nl/bb/neddisney/ > http://bb.mcdrake.nl/verkeerd-adres.html
http://www.bb.mcdrake.nl/ > http://bb.mcdrake.nl/
http://www.bb.mcdrake.nl/engdisney/ > http://bb.mcdrake.nl/engdisney/

Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen mcdrake.nl/bb en www.bb.mcdrake.nl gebruiken. Beide zijn fout, maar in het eerste geval krijgt de bezoeker een foutmelding te zien en in het tweede geval wordt de bezoeker meteen doorverwezen naar de goede pagina. Dat heb ik zo ingesteld omdat heel veel mensen www. voor addressen typen, en je die op deze manier makkelijk kunt helpen.

Is dit een beetje wat je in gedachten had?
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Computers en internet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron