Show je creativiteit! 2.0

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Daniel73 » zo maart 25, 2007 6:01 pm

Sorry voor weer eens een lang verhaal over bijzaken. Ik moest mijn gemopper effe kwijt. Dus dan zet ik het maar op internet... :)

Wat betreft eigen creativiteit zou ik een topic op willen richten waar ik kan oefenen met het schrijven van dagboek-aantekeningen en columns, als een soort van weblog. Een titel zou kunnen zijn: "Uit het verrotte leven van Daniel73."

Voor mij is belevenissen beschrijven een vorm van eigen creativiteit. Maar wellicht is dat te kort door de bocht in het huidige creativiteit-topic.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo maart 25, 2007 9:50 pm

RECTIFICATIE.

Ik heb met een vriend op Inducks getelefoneerd, die van 16 jaar geleden, en ik heb begrepen dat er binnen Inducks verdeeldheid is over het passeren van McDrake en een ander Engelstalig board.
Wat mij vooral stoort is de schaamteloze geschiedsvervalsing van de beheerder van het board. Die doet alsof hij de eerste is. En aangezien hij de COA-zoeksite ook beheert, is het een koud kunstje om er zijn board als officieel Inducks-board te doen overkomen. Terwijl hij bugs laat liggen. Je moet immers alleen doen wat je leuk vindt, is de tijdsgeest.

Ik ben in ieder geval blij en opgelucht dat de vriend die ik erover gesproken heb, er niets mee te maken heeft. Dat is een pak van mijn hart. De beslissing om mij te bannen staat dus los van de beslissing om platform McDuck/McDrake te passeren. Dat scheelt voor mij een dag op een nacht. Henk Westbroek ("Een keer trek je je conclusie...") kan weer terug de kast in.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » wo maart 28, 2007 11:22 am

Daniel73 schreef:Mijn computer is nog steeds in "reparatie". Het zijn harde tijden.

Hoe surf je nu op het internet? Een internet café?

Daniel73 schreef:Als ik zie en hoor hoe leuk jij bezig bent, heb ik steeds meer spijt dat ik veel te lang achter clubjes aangesjokt heb.

Mijn probleem is juist dat ik mezelf gauw isoleer, vanwege bijvoorbeeld afwijzingsangst en onzekerheid. Waarschijnlijk bevorderd alleen zijn egoïsme. Dus op zich zijn clubs niet verkeerd, maar je moet wel in het oog houden of je er wel zo blij mee bent. Het blindelings volgen van andere mensen is nooit goed. (Niet dat jij dat doet, voor zover ik weet ben je eruit gegooid omdat je kritiek had).
Overigens kan ik begrijpen dat je er spijt van hebt, maar aan de andere kant kun je het ook positief zien. Nu je erachter bent kun je dingen anders aanpakken.

Daniel73 schreef:Ik ben dankbaar dat ik via McDuck mensen zoals jij en Rockerduck heb ontmoet, met wie ik de heftigste ruzies kon hebben zonder dat de een de ander vervloekte.

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Ik kan me herinneren dat ik nogal verward was door de plotselinge felle kritiek op Don Rosa (i.v.b. met de correspondentie via DCML), en daar heb ik niet op de meest slimme manier op gereageerd. Achteraf gezien was ik nogal ontoegankelijk voor kritiek, zeker nu ik van die rare ‘between the legs’ grap hoor. Maar de vernietigende en af en toe grove kritiek van Jopie en Pluizer en die van Stamboomjager op een subtielere manier waren vaak nogal verwarrend. Ik heb nogal wat stomme dingen gezegd.

Daniel73 schreef:Ben ik nou echt alleen gek of voel ik me verbannen uit een gekkenhuis dat Inducks heet?

Ik heb eerlijk gezegd nooit interesse gehad in sites als COA/Inducks. Ik begrijp niet waar ze voor nodig zijn.

Daniel73 schreef:[slinkse marktspelletjes] Dat zijn Microsoft-achtige praktijken.

Walt Disney scheen er ook wat van te kunnen. Ik heb laatst iets gehoord over dat Mickey Mouse eigenlijk door een Amerikaanse tekenaar van Friese komaf (Ub Iwerks (1901-1971)) bedacht was, terwijl ik toch altijd het idee heb gekregen dat Walt Disney dat had gedaan (en eerlijk gezegd nooit van Ub Iwerks heb gehoord).
http://en.wikipedia.org/wiki/Ub_Iwerks

Daniel73 schreef:Misschien kan ik sommige "vriendenclubjes" voortaan beter maar mijden.

Dat denk ik ook. Op zich kan een gevoel van verbondenheid best goed zijn, maar niet met de verkeerde mensen, zoals egotrippende zielige freaks.
Het is sowieso niet slim om al je hoop daarop te richten. Als je dan teleurgesteld wordt is het meteen een heel erge tegenslag.

Daniel73 schreef:Sorry voor weer eens een lang verhaal over bijzaken. Ik moest mijn gemopper effe kwijt. Dus dan zet ik het maar op internet...

Je kunt er ook een liedje over schrijven :). Hoewel ik wel denk dat mensen doorgaans liever naar iets opbeurends luisteren dan naar iets deprimerends. Maar dat hangt ook van de stemming af.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo maart 28, 2007 8:38 pm

Zie nieuw topic 'Ruw en rauw', voor mijn reactie op je laatste bericht.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?t=223

Dat topic is een wanhopige poging om streng te zijn voor mezelf. Want het lijkt me beter om McDrake in reguliere topics niet teveel te belasten met mijn geratel en gezwam.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za maart 31, 2007 8:20 am

Ik schrijf graag gedichten. Dit is er een:

Niet instappen

Niet Instappen staat boven de tram,
Maar heeft iemand een idee waar het ligt?
Niet Instappen is de plek waar ik naar verlang,
Maar de tram rijdt door, dat is zijn plicht.

De menigte vind het geen probleem,
Wat moet je nou in Niet Instappen doen?
Maar als de tram niet stopt klaag ik merg en been,
Want gewoon doorrijden is tegen elk fatsoen.

Zou er ooit wel iemand heen zijn gegaan,
Iemand die in dat heerlijke rijk van Niet Instappen is geweest,
Een wereld waar alleen heerlijkheden bestaan,
Op dat geweldige stukje aarde is het altijd feest.

Iets waar je zo erg naar verlangt,
Maar wat onbereikbaar zal zijn,
Een droom over Niet Instappen die je vangt,
Waarbij je langzaam wegkwijnt.

De stoelen zijn leeg en de tram zal niet stoppen,
Ook al wil je het zo graag,
Maar Niet Instappen staat er alleen om ons te foppen,
Want het is geen land, stad of dorp, niet gister niet vandaag.

Caspar (03-02-‘07)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » wo apr 04, 2007 2:24 pm

Over Caspar's gedicht 'Niet Instappen':
De inhoud vind ik beeldend, en het idee over een plaats die 'Niet Instappen' heet vind ik leuk gevonden. Qua sfeer doet het me aan Lennaert Nijgh denken. En aan Jonker's tekst 'Zo vaak zaterdag'.
Over metrum kan ik weinig zeggen, want daar weet ik nog weinig van. Lennaert adviseerde tijdens het schrijven schrijver een melodie in je hoofd te hebben, zelfs al wordt de uiteindelijke muziek anders.

Volgens mij is "wegkwijnt" een probleem, omdat de klemtoon op "weg" ligt. (WEGkwijnt) Terwijl de bedoeling lijkt dat het woord "kwijnt" qua klank op "zijn" moet rijmen. Rijm telt vanaf de laatste klemtoon.

Heb je meer gedichten, Caspar? Misschien kan onze gitaarheld Stephan er een muziekje onder zetten? Misschien worden jullie een nieuwe Nijgh en De Groot? Gaat de Nederlandse muziek weer gouden jaren beleven, na alle pompeuze Borsato-kitsch?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » wo apr 04, 2007 2:58 pm

Daniel73 schreef:De inhoud vind ik beeldend, en het idee over een plaats die 'Niet Instappen' heet vind ik leuk gevonden.

Dankjewel!:)
Daniel73 schreef:Qua sfeer doet het me aan Lennaert Nijgh denken. En aan Jonker's tekst 'Zo vaak zaterdag'.

Nogmaals dankjewel!
Over metrum kan ik weinig zeggen, want daar weet ik nog weinig van. Lennaert adviseerde tijdens het schrijven schrijver een melodie in je hoofd te hebben, zelfs al wordt de uiteindelijke muziek anders.

Ja, maar dat is toch voor het schrijven van muziekteksten? Dit zijn gedichten. Hoewel Nijgh's liedteksten natuurlijk gewoon gezongen gedichten zijn.
Daniel73 schreef:Volgens mij is "wegkwijnt" een probleem, omdat de klemtoon op "weg" ligt. (WEGkwijnt) Terwijl de bedoeling lijkt dat het woord "kwijnt" qua klank op "zijn" moet rijmen.

Ik snap wat je bedoelt. Misschien als ik er van maak:
Waarbij ik langzaam wegkwijn.
Dan rijmt het in elk geval ook echt op zijn :P
Daniel73 schreef:Heb je meer gedichten, Caspar?

Jazeker. Ik zal straks even een berichtje posten met een paar anderen.
Daniel73 schreef:Misschien kan onze gitaarheld Stephan er een muziekje onder zetten? Misschien worden jullie een nieuwe Nijgh en De Groot? Gaat de Nederlandse muziek weer gouden jaren beleven, na alle pompeuze Borsato-kitsch?

Als Stefan er zin in heeft. Ik zou het echt geweldig vinden.

Nogmaals bedankt voor de complimenten, en dan met name dat stukje waarin je me vergelijkt met Nijgh, die een van mijn grootste idolen is.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » wo apr 04, 2007 3:08 pm

Hier nog een paar gedichtjes van mij, voor iedereen die ze wil lezen.

Onder andere deze vind ik een van mijn beter gedichten:
De (zoektocht naar de) bron van de eeuwige jeugd

Al duizenden mensen zijn er naar gaan zoeken,
En het dubbele meent het al te hebben gevonden,
Maar het is een zoektocht die eeuwig voort zal duren,
Toch zijn er maar een paar mensen die de echte plek vinden konden.

Elk plekje ter wereld is uitgekamd,
Van elke waterbron is gedronken,
Maar er zijn alleen mensen vroegtijdig gestorven,
Ze zijn stuk voor stuk vergiftigd of verdronken.

De zoektocht is uitgelopen tot een weerzinwekkende ramp,
Waardoor al veel mensen het leven hebben moeten geven,
Maar door alle voorgangers die dachten hun lot te hebben gevonden,
Hebben ervoor gezorgd dat het nu slechts een legende is die blijft voortleven.

Toch is er nog een ding,
Wat iedereen vergeten is,
En waardoor niemand meer verder zoekt,
Naar de eeuwige jeugd, een groot gemis.

Want de fout die duizenden mensen maakten,
Is dat zij te ver zochten van hun huis,
Want de eeuwige jeugd zal je in jezelf vinden,
In je eigen hart ben je namelijk altijd thuis.

Caspar (26-02-’07)

------------------------------------------------------------------

Deze vond mijn moeder heel erg geslaagd:
Verlangen

Het vuur der liefde
Een brandend verlangen,
Rechtstreeks naar de hel,
Aan de galg opgehangen.

Adam en Eva,
Door de Satan verleid,
Gegeten van de boom der kennis,
De zonde achtervolgd ons door de tijd.

En laat in de mens een verlangen achter,
Dat zo onbekend is als God zelf,
Last zal men er niet van hebben,
Alleen de klager in ’t hemelgewelf.

Nog even blijven staan,
Nadenken over wat alweer is geweest,
Naar boven kijken en diep zuchten,
Met pijn in hart en geest.

Vliegend naar wat niet onder je is,
Door een tunnel zonder automobielen,
Eindelijk datgene bereikt wat je zoekt,
En je bent er gekomen zonder wagen met 4 wielen.

Caspar (25-03-’07)
Ik ben overigens niet gelovig, maar dat is offtopic.

--------------------------------------------------------------------------------

Ook eentje die ik zeer goed gelukt vond, hoewel ik de titel nog betwijfel.
Alles komt ooit weer terug

De sneeuw verdwijnt, de regen stopt met stromen,
De wilde zee houd op met kolken,
Het is een groot feest, de lente begint te komen,
En een gouden schijf zweeft door de wolken,
Maar aan alles komt een eind,
Zodat de lente als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Nu mag de zomer ons verblijden,
Ze geeft warmte en lange dagen,
Om de koudheid te bestrijden,
En alle droefheid begint te vervagen,
Totdat de herfst zijn intrede doet,
Die gooit in het eten roet.

De ondraagbare hitte is afgelopen,
Het wordt frisser en de wind steekt op,
De herfst is namelijk naar binnen geslopen,
En het is absoluut geen strop,
Maar voor de volgende herfst moeten we nog een jaar wachten,
Want de natuur begint naar winter te smachten.

De wereld wordt een wit landschap,
En de wind waait nog wat meer,
Iedereen zit gezellig binnen met pap,
Maar ook de winter zegt doei, tot de volgende keer!
Dan mag de lente het opnieuw proberen,
En zal zij de kou weer afweren.

Caspar (01-01-’07)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » wo apr 04, 2007 3:23 pm

Caspar schreef:
Over metrum kan ik weinig zeggen, want daar weet ik nog weinig van. Lennaert adviseerde tijdens het schrijven schrijver een melodie in je hoofd te hebben, zelfs al wordt de uiteindelijke muziek anders.

Ja, maar dat is toch voor het schrijven van muziekteksten? Dit zijn gedichten. Hoewel Nijgh's liedteksten natuurlijk gewoon gezongen gedichten zijn.

Ik dacht inderdaad aan liedteksten, per vergissing.
Lennaert noemde zichzelf tekstdichter. (citation needed) Een gedicht hoeft geen liedtekst te zijn. Is 'Malle Babbe' een gedicht, bijvoorbeeld?

Caspar schreef:
Volgens mij is "wegkwijnt" een probleem, omdat de klemtoon op "weg" ligt. (WEGkwijnt) Terwijl de bedoeling lijkt dat het woord "kwijnt" qua klank op "zijn" moet rijmen.

Ik snap wat je bedoelt. Misschien als ik er van maak:
Waarbij ik langzaam wegkwijn.
Dan rijmt het in elk geval ook echt op zijn :P

Nee, "wegkwijn" rijmt niet op "zijn". Want de klemtoon ligt op "weg":
WEGkwijn
ZIJN

Rijm gaat uit van de laatste klemtoon. In "wegkwijn" gaat de rijm uit van "egkwijn".

Caspar schreef:Als Stefan er zin in heeft. Ik zou het echt geweldig vinden.

Wie tekent de hoes voor de single? Als we dan toch bezig zijn... :)
Ik word jullie manager. Al jullie verdiensten komen dan eerst bij mij binnen, en daar betaal ik jullie een salaris van. :cool:

Caspar schreef:Nogmaals bedankt voor de complimenten, en dan met name dat stukje waarin je me vergelijkt met Nijgh, die een van mijn grootste idolen is.

Ben je Nijgh-fan? Een echte Nijgh-fan? Ik dacht dat ik alleen was, omgeven door menigten Boudewijn-fans.
Er is een McDrake-board in aanbouw over Nijgh. (En een website, maar dat wordt nog een heel technisch verhaal.)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar als Gast » wo apr 04, 2007 4:14 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Over metrum kan ik weinig zeggen, want daar weet ik nog weinig van. Lennaert adviseerde tijdens het schrijven schrijver een melodie in je hoofd te hebben, zelfs al wordt de uiteindelijke muziek anders.

Ja, maar dat is toch voor het schrijven van muziekteksten? Dit zijn gedichten. Hoewel Nijgh's liedteksten natuurlijk gewoon gezongen gedichten zijn.

Een gedicht hoeft geen liedtekst te zijn. Is 'Malle Babbe' een gedicht, bijvoorbeeld?

Malle Babbe heb ik eigenlijk maar een keer beluisterd, dus ik heb geen idee. Ik denk dat een gedicht wel een lied kan zijn, en een liedtekst een gedicht.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Als Stefan er zin in heeft. Ik zou het echt geweldig vinden.

Wie tekent de hoes voor de single? Als we dan toch bezig zijn... :)

Eerst maar eens kijken of het Stefan uberhaupt wat lijkt.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Nogmaals bedankt voor de complimenten, en dan met name dat stukje waarin je me vergelijkt met Nijgh, die een van mijn grootste idolen is.

Ben je Nijgh-fan? Een echte Nijgh-fan? Ik dacht dat ik alleen was, omgeven door menigten Boudewijn-fans.

Een echte Nijgh-fan ja. Hoewel de teksten die Boudewijn zelf geschreven heeft voor Lage Landen ook wel mooi zijn.
Daniel73 schreef:Er is een McDrake-board in aanbouw over Nijgh.

Bedoel je deze? http://bb.mcdrake.nl/tobia/
Caspar als Gast
 

Berichtdoor Daniel73 » ma apr 09, 2007 2:33 am

Hieronder reacties op Stephan's muziek.

2007-02-25 23:00:05, Stephan schreef:Ik heb stukje bij beetje aan onafgemaakte demo’s gewerkt:

http://media.putfile.com/Hyperactief
Een uitgewerkte versie van ‘Koffie is niets meer waard’. Ik heb elk gitaarstuk in het net overnieuw opgenomen. De bas is dit keer een echte. Ook de piano is handgedaan, al is het niet geweldig complex (telkens een C-akkoord, en bij elk tweede helft van een couplet een octaaf hoger). De zang is nogal terplekke het verwerken van een paar ideeën geweest. Ik ben benieuwd wat je van deze invulling vind. Volgens mij verdoezelt de bas een beetje dat het om een akkoord gaat.

Eerdere versies die ik ken zijn:
2006-12-15: http://media.putfile.com/Koffie-is-niets-meer-waard
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=3912#p3912
2007-01-29: http://media.putfile.com/Koffie-is-niets-meer-waard-70
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=4268#p4268

In de nieuwe versie vind ik de zang interessant. Volgens mij laat je hier horen dat je zanglijnen kunt neerzetten.
De distorted gitaren en de werking met dynamiek (hard/zacht, veel/weinig) vind ik een vooruitgang.

Wat ik mis is wat je bereikt hebt in "Koffie-is-niets-meer-waard-70", dat als titel "VETTE BAS" heeft. Waar is het bassige geluid gebleven? Ook mis ik de herhalende gitaartoon en de akoestische gitaar. Misschien Kun je het een en ander combineren met de nieuwe versie?
Gaat het om overdubs over dezelfde basis, of heb je de basis aangepast?

Stephan schreef:http://media.putfile.com/Het-regent-81

Een Rock&roll versie van ‘ Het regent en de pannetjes worden nat’ (Met 'Iiiiiiííík kreeg veertig graden koooorts'). Ik ben van plan om de zanglijn te houden zoals hij is, maar ik ga proberen de tekst zo aan te passen dat de klemtoon juist is.
Het is nogal snel en slordig opgenomen, met als excuus dat het rock is.

Eerdere versies die ik ken zijn:
2006-06-13: http://media.putfile.com/Regen-10
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=2984#p2984
2006-06-13: http://media.putfile.com/regent-de-pannetjes-worden-nat
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=2985#p2985

De nieuwe versie vind ik goed klinken. Wat zijn de akkoorden?
De zachte melodie-overdub vind ik interessant verweven met de distorted gitaar.
Bij 01:14 maakt de rockgitaar eenmalig een soort van hapering (fout?) die ik terug zou laten komen, bijvoorbeeld bij 01:22, en op andere dergelijke punten. Ik vind die hapering interessant. Volgens mij zou het als loopje bepalend voor de invulling kunnen worden.

Zomaar een wild idee: Misschien kun je uiteindelijk een combinatie maken met wat invulling van de eerdere versies? Deze rock-versie met daaronder een zweverige ambience? Invulling zoals de Hawaiaanse slide, bijvoorbeeld. (Zoals ik ze voor het gemak noem.) En het echo-achtige geluid? Zodat de rockgitaar als het ware als een locomotief door een natuurgebied dendert?

2007-03-21 23:21:14, Stephan schreef:Vandaag heb ik een idee opgenomen waar ik een paar dagen aan heb geschreven:
http://media.putfile.com/De-maan-39
Ik heb geprobeerd om een basis neer te zetten, en daaromheen dingen te spelen om de aandacht vast te blijven houden.
De tekst is een vertaling van een Engelse tekst die ik ooit op een engels forum had geplaatst, een van de weinige met positieve kritieken (Al mijn andere teksten waren raar en wazig :)). Het tweede couplet is een letterlijke kopie van het eerste, om een beeld te schetsen, zoals je eerder voorstelde. Ik kan zo gauw geen tweede couplet verzinnen. Het chorus is nogal trash-achtig.
Ik ga proberen om een tweede couplet te schrijven.

Wat zijn de akkoorden?
De invulling vind ik interessant. Wat ik mis is een melodiepartij die inspeelt op de zanglijn.

De zanglijn vind ik interessant qua mogelijkheden. Maar ik heb moeite om me erop te concentreren, want je voordracht vind ik te vlak. De eerste kortaf gezongen zinnen zou ik bij "De maan is buiten mijn bereik" wat meer gaan rekken en glijden met woorden, en wat kracht in je stem brengen, op een theatrale manier, alsof je wilt grijpen naar de onbereikbare maan. Bij de volgende regel ("Wat moet ik zeggen tegen haar") doe je al zoiets.

Komt er een refrein bij? Wat zou dat dan kunnen wezen?

2007-03-24 13:39:19, Stephan schreef:Ik heb vandaag een nieuwe mix afgemaakt, van ‘Garage rehearsal # 4’:
http://media.putfile.com/Garage4

Ik heb de zang overnieuw opgenomen, met een vagere tekst. Het uitgangspunt was dat beroemd zijn als je erover nadenkt heel vervelend moet zijn. Eigenlijk was de bedoeling dat de vage distorted neurie vlak voor de gitaarsolo (3:03) ‘Gooi je Cd’s weg en koop een gitaar’ zong, maar dat heb ik uiteindelijk vervangen omdat ik het te belerend vond klinken. Daardoor missen de voorgaande drie zinnen wel een conclusie.
Ik ben qua geklaag en gezang waarschijnlijk geïnspireerd door ‘Niandra LaDes’, die donderdag was binnengekomen.
Het bas loopje tijdens het couplet speelde ik per ongeluk, waarna ik die vergissing veel beter vond klinken als wat ik voorheen had. Aan de gitaren heb ik verder niets aangepast.

Eerdere versie die ik ken is:
2006-11-26: http://media.putfile.com/Garage-Rehearsal--4
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=3839#p3839

Zanglijn vind ik interessant. Ook de baslijn vind ik goed.
De invloed van 'Niandra LaDes' kan ik duidelijk horen. Doe je dat distorted gitaar-achtige geluid met je stem?
Je weet de waanzin wat mij betreft overtuigend neer te zetten. Maar of dat goed nieuws is? Als je dit luisterbaar bij elkaar weet te houden, zonder te verzanden in gekkigheid en dwazigheid, denk ik dat je onNederlands goed zou kunnen worden. Een soort van combinatie tussen U2, Radiohead, Frusciante en de Red Hot Chili Peppers.
Soms vind ik de waanzin iets te prominent ingemixt voor een groot publiek, bijvoorbeeld bij 02:20-02:24, maar dat zou volgens mij met een subtiele remix wel commercieel te maken moeten zijn. Voor een demo vind ik de mix erg goed.

Ik vind dat je leuke dingen doet. Wat ik hier nog mis is een contrast. Ik mis wat pit. Een Edge-achtige rock-slaggitaar op de achtergrond (zoals in 'Where the Streets Have No Name') die de boel bij elkaar houdt. Nu is het totaalgeluid zweverig. Ik mis iets krachtigs, als bedje.

Stephan schreef:Garage4

Het was een mooie zomerdag
Toen ging de telefoon
Iemand die naar mijn mening vroeg
Misschien was hij een kloon

Ik dacht dat ik inspiratie had
Maar het valt wel mee
Niemand die naar mijn mening vraagt
Ik heb zin in thee
(Met melk en suiker)

Als muziek een lege doos is
En je beste vriend matroos is
En je lievelingsbloem een roos is

Ik vind dat je krachtige zinnen weet neer te zetten, met beeldende woorden. Wat ik mis is een lijn. De regels volgen sosm iets te willekeurig en dat lijkt het te makkelijk. Een "kloon" spreekt aan, maar hier vind ik het te vaag. Dan ga ik twijfelen of er echt iets mee gezegd wordt, of dat het alleen gaat om de "...oon"-rijm.
De laatste drie regels vind ik interessant:

Als muziek een lege doos is
En je beste vriend matroos is
En je lievelingsbloem een roos is

Hier kan ik bij elke regel een beeld oproepen. De lege doos kan misschien een luidpreker zijn of een muziekdoosje. Een matroos is vaak van huis, dus die zie je een lange tijd niet. Een roos is een bloem met doorns.
In combinatie roepen deze regels bij mij een totaalgevoel op. Dat vind ik krachtig.
In het eerste couplet lijk je ook naar een beeld toe te werken, en dan ervaar ik die "kloon"-regel als een anti-climax. Daar wordt het wat mij betreft te vaag. Ik zou er als laatste regel iets kiezen dat de eerdere regels bij elkaar houdt. Een regel over wat die mening moet zijn, of over de telefoon of de zomerdag. Al was het maar een associatie.

Stephan schreef:Dit was overigens de eerste opname van ‘Garage rehearsal #4’:
http://media.putfile.com/garage1

Ik had een gitaarrif bedacht en daar omheen geïmproviseerd, het is een soort jamsessie.

Misschien is de zang bij 02:12 ("Breng me terug naar de jaren vijftig") te gebruiken als refrein bij wat je nu hebt?
Het achterstevoren geluid dat bij 02:17 begint vind ik interessant. Misschien is ook nog te gebruiken?

Verdere reacties volgen later.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma apr 09, 2007 10:00 pm

2007-03-24 13:39:19, Stephan schreef:Nog een paar oudere demo’s:

http://media.putfile.com/Maak-me-wakker-82
Een mix van ‘Maak me wakker’ met aan een stuk door dezelfde zin.

Versies die ik ken zijn:
2006-11-10: http://media.putfile.com/Maak-me-wakker
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=3714#p3714
2006-11-12: http://media.putfile.com/Maak-me-wakker-instrumentaal
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=3722#p3722
Is versie "82" eerder of later gemaakt?

De regel "'t Is te mooi of waar te zijn" vind ik sterk. Er zijn situaties waar ik deze regel ineens in gedachten hoor zingen. De lala-zanglijn aan het einde vind ik goed. (Waar je in de andere zangversie een tekst zingt die begint met "Een hoofd vol koud water".) Dat gedeelte zou ik gebruiken als een brug of als couplet. Het blijven herhalen van "'t Is te mooi of waar te zijn" zou ik misschien doen aan het einde, als outro.

Ik ben benieuwd wat je van dit nummer gaat maken.

Stephan schreef:http://media.putfile.com/Vanillemilkshake
Een snelle schets van een idee dat ik had. Ik heb een zanglijn in mijn hoofd, maar nog geen vaste tekst.

Ik ben benieuwd naar de zanglijn. Wat zijn de akkoorden?
Wat ik wel mis is een herkenbare partij die de boel aan elkaar rijgt. Je nummers lijken me soms een aaneenschakeling van texturen, zonder dat ik iets hoor dat me er doorheen leidt. Bij bijvoorbeeld Frusciante's 'Niandra LaDes' meen ik dat wel te horen, zoals een gitaarpartij die als een basis meespeelt. Soms weet bij jou niet waar ik naar luisteren moet. Er zijn wel genoeg interessante ideeën en invullingen, maar ik mis dan een kern, een skelet, een rode draad. Ik denk dat je met 'Het-regent-81' zo'n kern te pakken hebt:
http://media.putfile.com/Het-regent-81
Die gitaarpartij kun je gebruiken als een kern om van alles omheen te bouwen.

Stephan schreef:http://media.putfile.com/Safari-21
Dit is een nettere uitwerking van ‘Safari-66’.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewto … 3357#p3357
De baslijn is afgekeken van ‘With or without you’, en laatst kwam ik erachter dat het refrein hetzelfde is als dat van ‘Sunday Bloody Sunday’ :) in een andere hoogte.

Versie die ik ken is:
2006-07-01: http://media.putfile.com/Safari-66
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=3357#p3357
Welke is eerder gemaakt? Wat zijn de akkoorden?

Het gedeelte vanaf 02:20 vind ik sterk. De bas, met daarna de distorted gitaar die samenspeelt met achtereenvolgens de bas, een heldere gitaar en daarna een achterstevoren heldere gitaar.

Wat ik mis is het orgelachtige (gitaar?)geluid van 'Safari-66', dat er begint bij 00:28.
Verder hoor ik daar een fard van een mondharmonica, of is dat een sample van iets reeds bestaands? Kun je mondharmonica spelen? (Ik niet, helaas.)

Stephan schreef:http://media.putfile.com/Tot-morgen-lekker-slapen-welterusten-doei
Deze had ik in ongeveer tien minuten opgenomen tussen school en gitaarles. De bedoeling was om iets zo snel en spontaan mogelijk neer te zetten. Er zitten hier en daar interessante stukjes tussen.

Wat zijn de akkoorden?
De uitgelaten kopstem-zang vind ik interessant. Kun je die partij naspelen met je gitaar? Ik ben benieuwd hoe dat zal klinken.

Stephan schreef:P.s.: hoe staat het er nu voor met je PC?

De geluidskaart kent nu nog maar twee geluidsterktes: helemaal niets, of meteen te hard.
Kortom, ik ben nog aan het tobben. Het opzetten van Mcdrake zal zodoende lastig worden, als ik steeds m'n computer kwijt ben voor een re-re-re-reparatie... Ik ben teleurgesteld over het gebrek aan kennis. Wat de ene hand maakt, sloopt de andere hand. Enige troost is dat ik nog garantie heb. Hoewel ik daardoor voorlopig wel aan die winkel vast blijf zitten.
Bedoeling van de computer was o.m. dat ik geluid en films kon opnemen. Dat kan ik voorlopig wel vergeten.
Het getob is moordend voor de eigen creativiteit. Wat kan ik nou met zo'n computer? Alleen maar rondhangen op webboards? Daar zullen de webboards blij mee zijn... :|
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » di apr 10, 2007 1:14 am

2007-02-25, Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Eeuwig gelukkig is in ieder geval beter dan eeuwige ellende.

Da’s waar. En ik denk ook dat een mens tevreden moet zijn met wat hij is. Als mijn leven geen zin heeft, komt die zin er toch ook niet als ik erover ga klagen. Dingen zijn zoals ze zijn. Let it be :).

Mooi gesproken. Dit is iets voor het topic 'Levensbeschouwing'.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?t=212
En het zou geschikt kunnen zijn voor een liedtekst, of een gedicht. Of is dat zinloos? :)

2007-02-25, Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Misschien is dit leven maar een nachtmerrie, waarbuiten een ideale eeuwige wereld is. Maar hoe kom ik dan aan zo'n nachtmerrie?

Ikzelf beschouw zoiets niet als een mogelijkheid. Er is ook een theorie dat je elke ochtend wanneer je opstaat je weer een totaal nieuw persoon bent met een nieuwe geschiedenis. Als je daar over nadenkt is het onaannemelijk. Alsof je door je slaap van leven verandert. Ik begrijp de gedachtegang niet helemaal. En wat gebeurt er bijvoorbeeld dan als je de hele nacht wakker blijft?
Het leven is soms wel een nachtmerrie in figuurlijke zin. Maar ik durf in de letterlijke zin niet aan het leven te twijfelen, want het lijkt me aannemelijker dat het leven echt is.
Ik heb het topic over levensbeschouwing al vlug doorgelezen. Ik zal er zo gauw mogelijk op reageren. Op zich ook een interessant onderwerp. Wat ik wel moeilijk vind is dat ik al gauw verbanden zie met religie, en dan ben ik bang dat als ik het daarover heb ik op mensen overkom als iemand die aan het manipuleren is. Misschien moet dat me niks uitmaken, maar ik weet hoe je denkt over Jehovah’s Getuigen, dus ik ben er voorzichtig mee. Ik wil niks opdringen.

Hoe denk ik dan over Jehovah’s Getuigen? Waar baseer je dat op? Sinds jouw verdediging op McDuck en de discussies erna heb ik me zijdelings verdiept in kritische beschouwingen en in christelijke religie in het algemeen, dus mijn beeld is sindsdien veranderd. Zeker door de vrije muziekkeuze die je hebt. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat je 'Nandra LaDes' zou kopen, of zelfs maar zou luisteren naar 'Anarchy in the U.K.' van een groep die zich nota bene The Sex Pistols noemt. Ik vermoed dat o.a. Vrijgemaakt Gereformeerden en Pinkstergemeenten daar moeite mee zouden hebben. Of is dat appels met peren vergelijken?
Bij mij gaat het om angst voor wat jij denkt, of wat je geacht wordt te denken als Jehovah’s Getuige. Wat ik van een afstand begrepen heb is dat het een religie is waar men streng op elkaar let, vanuit een organisatie, en waar je verstoten kunt worden als je van het pad af gaat. Dus ik wil je dan niet in verlegenheid gaan brengen, of voor moeilijkheden zorgen. Ik zou zelf juist graag willen discussiëren over hoe jij met religie en levensbeschouwing omgaat. Hoe uitvoeriger hoe beter. Maar ik weet niet waar en hoe voor jou de grens ligt.

Deze angst heb ik trouwens ook met christenen om mij heen. Enerzijds krijg ik complimenten voor wat ik sinds recente jaren zoal weet wauwelen over de Bijbel en aprocriefen, anderzijds vind men het vreemd dat ik zelf niet meer geloof en uiterst kritisch ben over wat geloven is.
Ik vind levensbeschouwing en religie interessant en zou er eindeloos over willen uitwijden en discussiëren. Maar mijn ervaring is dat gelovigen daar vaak niet op zitten te wachten, omdat het dan als godslasterlijk of hoe dan ook irritant ervaren wordt.
Binnen religie kan veel censuur en afkerigheid zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld weleens in een krant gelezen dat de Evangelische Omroep een gecensureerde provider wilde bieden, met een filter tegen foute sites. Dan vraag ik me af waar McDuck/McDrake dan terecht komt, met The Sex Pistols.
Donald Duck weekblad schijnt klachten te krijgen over een heks als Madam Mikmak, bijvoorbeeld. Hoe staan Jehovah's Getuigen daar tegenover, qua leer en praktijk? En wat vindt de E.O. ervan?

Ik wil je van harte uitnodigen om onder 'Levensbeschouwing', 'Geloven 3.0' en/of een ander topic, uitvoerig te vertellen over wat jij vindt als Jehovah's Getuige.
Ik dacht dat je het onderwerp meed omdat je er anders problemen mee zou hebben. Wat maar weer aantoont dat denken voor een ander vaak voor misverstanden en verwarring zorgt. :)

'Levensbeschouwing'
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?t=212
'Geloven 3.0'
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?t=5
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Stephan » di apr 10, 2007 9:58 am

Bedankt voor je reacties, ik zal zo snel mogelijk op 'ruw en rauw' en hierop reageren.
Het lukt alleen waarschijnlijk niet voor aanstaande maandag (ik ga o.a. van morgenvroeg tot en met vrijdagavond voor een schooluitstap naar Parijs, waar ik een hoop verslagen van moet schrijven :().
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » di apr 17, 2007 12:38 am

Caspar schreef:Hier nog een paar gedichtjes van mij, voor iedereen die ze wil lezen.

De (zoektocht naar de) bron van de eeuwige jeugd

Verlangen

Alles komt ooit weer terug

Wil je ze alleen laten lezen, of wil je commentaar? In mijn geval is dat al gauw uitgebreid commentaar, zoals bij Stephan, dus ik vraag maar. :)

Caspar als Gast schreef:
Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Als Stefan er zin in heeft. Ik zou het echt geweldig vinden.

Wie tekent de hoes voor de single? Als we dan toch bezig zijn... :)

Eerst maar eens kijken of het Stefan uberhaupt wat lijkt.

Ik heb de theaters al geboekt!

Caspar als Gast schreef:
Daniel73 schreef:Er is een McDrake-board in aanbouw over Nijgh.

Bedoel je deze? http://bb.mcdrake.nl/tobia/

Ja. Het gaat om een test. Eerst de rest van McDrake op orde brengen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron