Monument voor Lennaert

Losse discussies, beschouwingen, meningen.

Berichtdoor Waterdrager » wo jul 05, 2006 7:56 am

Het monument voor Lennaert bevindt zich op de Oude Groenmarkt. Dit is aan de andere kant van de St. Bavo (de Grote Markt is aan de ene kant) t/o de Gouverneur.
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Caspar » wo mei 09, 2007 11:09 am

HOewel ik Lennaert niet zelf heb gekend, en alleen van hem weet vanwege zijn liedjes, vind ik dit monument (we hebben het toch wel over dat A/Z monument he?) niet passend.
Caspar
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: wo mei 09, 2007 9:19 am

Berichtdoor Waterdrager » di okt 23, 2007 11:26 am

Uit Raarlems Dagklad, september 2005:
Prikkebeen

Grote Broer het Haarlems Dagblad toont vandaag op de voorpagina een artist's impression van het te vervaardigen beeld van Lennaert Nijgh. De schepper is Marinus Boezem en het beeld komt achter de oude Bavo te staan, op de Oude Groenmarkt. Geraamde kosten € 90.000, wat een prikkie mag heten voor een stad die een illuster burger wil eren, zeker als je sam sam doet met een aantal sponsors.

De gelijkenis vond ik op het eerste gezicht weinig treffend, maar dat schijnt de bedoeling te zijn. Volgens burgemeester Pop, sprekend namens het comité Lennaert Nijgh Verbeeld (voor een betere woordspeling konden geen sponsors worden gevonden), wilden ze geen figuratief beeld à la André Hazes / Simon Carmiggelt.

Op de foto zie je een staande zwartstenen A en een liggende N of Z. Het blijkt een Z, want Lennaert was 'vooral bezig met taal'. Ah, van A tot Z = TAAL!!! En, beste Raarlemmers, nadat het gerinkel van duizenden vallende muntjes is weggestorven, zal burgemeester Pop himself jullie uitleggen wat aan het standbeeld het leuke is.

"Het leuke is dat de mensen ook op het beeld kunnen zitten. Ze kunnen even uitrusten op de Z die iets lager is dan de A, die zich op borsthoogte bevindt."

Non-figuratief én utilitaristisch, kom daar in andere steden eens om! Probeer voor de gein eens met een puntzak Vlaamse frieten op het standbeeld van Sylvia Millecam te zitten, of op André!!! En zo verzekert het comité zich in één klap van de adhesie van de snackende medemens en de overshopte huisvrouw, die vanuit C&A of H&M zo op de Z van Lennaert kan neerzijgen.

De Verzamelde Kritische Raarlemmers: "Móet dat nou altijd zo kritisch...? Het is niet goed of het deugt niet! Heb jij een beter idee dan? Sommige mensen hebben ook altijd wat te janken!"

Mwah, in alle bescheidenheid...

Hij staat in de sneeuw aan de poort van de stad
En prikt de dagen van december op zijn hoed
Hij fluit de pluchen lapjeskat
Want hij heeft last van muizenissen
Die nesten maken in zijn baard
Maar deze laat hem weer mooi fluiten
Het dier spreekt ernstig voor de vissen
Gevallen van een haringkar.


Is dat een beeld of is dat geen beeld? Een 'verdronken vlinder' lijkt me voor een beetje kunstenaar toch ook inspirerender dan die dooie AZ. Maar ja, ik zal wel nooit alleenheerser van deze stad worden....

Geplaatst op 28 september 2005 om 1:03

Reacties:

De fans van een Alkmaarse voetbalclub hebben er in ieder geval een bedevaartsoord bij.

Geplaatst door: joost | 28 september 2005 om 19:14

Het is Beneden Alle Peil Voor de Overlevenden Maar Er Komen Andere Tijden, Marius ;)

Geplaatst door: schulp | 29 september 2005 om 21:17

url: http://raarlemsdagklad.web-log.nl/raarlemsdagklad/2005/09/prikkebeen.html
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron