Gala van het Nederlandse Lied

Uitzendingen, internet.

Berichtdoor Daniel » vr okt 19, 2007 7:08 pm

Avro website, 19-03-2007:
Filosoferen...

Het was het Tiende Gala van het Nederlandse Lied. Het zesde met Sjors Fröhlich als presentator en acht artiesten kregen een Radio 2 Zendtijdprijs. Boudewijn de Groot, Rob de Nijs, Herman van Veen, Ramses Shaffy, Frank Boeijen, Willeke Alberti, Marco Borsato en Peter Koelewijn.

Het mooiste gala was met Ramses Shaffy. Het minst indrukwekkende dat rond de muziek van Gerrit den Braber (1999). Peter Koelewijn was een logische keuze, hoewel het naar mijn smaak meer om 'Kom van dat dak af' ging, de oerplaat van de Nederlandstalige popmuziek.

Vooropgesteld: Ik ga er niet over. Maar: 'Wie nu?' Dat is altijd de vraag tijdens zo’n gala. Vaak wordt een vrouw genoemd omdat het daar in de muziekbusiness aan ontbreekt. Frédérique Spigt misschien. Maar die had nooit hits. Willeke Alberti wel, maar die heeft 'm al eens gewonnen. En Liesbeth List, die al jaren in de wachtkamer zit, lijkt een beetje te chique geworden voor het Gala. (Bovendien; naast de Pastorale en de Verzoening lijkt haar oeuvre de Radio 2 Zendtijdprijs niet waard. Of we moeten ‘Brussel was toen nog een bruisende stad’ als evergreen meetellen).

Met Marco Borsato is de deur opengezet naar een jongere generatie artiesten. Maar Guus Meeuwis lijkt nog te jong voor zo’n prijs. Paul de Leeuw is toch meer televisieartiest. En Acda en de Munnik hebben die ‘kleinkunsterigheid’ om zich heen hangen.

Het lijkt mij tijd voor Henk en Henk. Meer nog dan Doe Maar hebben hun liedjes de radiostatus behouden. Hun teksten zijn altijd oorspronkelijk geweest. Hooguit leunen ze teveel op de sombere jaren tachtig en produceren ze weinig nieuws. Maar een Radio 2 zendtijdprijs zal hen inspireren om met iets nieuws te komen (dus niet met liedjes die al op de plank lagen, heren).

Ook een goeie ‘nominee’ lijkt mij De Dijk (lees: Huub van der Lubbe). Voor het eerst zou een bandje de prijs in ontvangst nemen. Maar de Dijk heeft zo’n onverwoestbaar eigen sfeer dat het verdomd lastig zal zijn om andere artiesten tijdens zo’n gelegenheid in hun voetsporen te laten treden. Te authentiek haast.

Ik vergeet vast heel wat namen. Maar eentje bleef na het gala van zondag in mijn hoofd zitten. Het is de leukste aller Belgen. En sinds Helmut Lotti zijn succesvolle opwachting maakte tijdens het gala, dacht ik: ‘Dat zou nog eens feest geven’. Wat dacht je van Raymond van het Groenewoud? Oorspronkelijker teksten bestaan bijna niet. ‘Spreekt men liever van Tina Turner haar onderkant’, en ‘Ik wil geen geld van de telefoniste, ik wil dat ze van mij houuuuudt’.

Meefilosoferen? schiffers.fm@avro.nl

Hans

bron: http://schiffersfm.omroep.nl/page/artikel/201850
Daniel
Member
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za jul 01, 2006 3:17 pm

Keer terug naar Radio & TV

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron