Andersdenkenden (RKK)

Uitzendingen, internet.

Berichtdoor Waterdrager » zo jan 20, 2008 8:06 pm

Radioprogramma 'Andersdenkenden' (RKK) bevatte op 13 januari 2008 een interview van presentator Gerard Klaasen met Boudewijn de Groot.

Zondag 13 januari 2008, 14.00 uur, Radio 5.
De uitzending is, na ongeveer 2 uur, via internet te beluisteren.
Zie: http://www.katholieknederland.nl/andersdenkenden/archief/2007/detail_objectID617369.html

Hieronder Lennaert-gerelateerde informatie uit een (aankondigend?) interview van Gerard Klaasen met Boudewijn de Groot:
Heilige huisjes
Hij werd geboren in Batavia – het tegenwoordige Jakarta – in 1944, in een jappenkamp. Zijn moeder verloor hij al na één jaar en hij repatrieerde naar Nederland. Geen leven met kerven en krabben op de ziel, naar hij zegt. ‘Ik heb zeker niet het gevoel dat ik een afschuwelijke jeugd heb gehad. Ik ben ook niet getraumatiseerd door de gebeurtenissen uit het verleden. De minder leuke dingen zijn bedekt door de mantel der liefde en door de pleisters van de tijd.’

Toch zit ik hier niet tegenover een giga-moppentapper. Er zit een ernstig mens tegenover mij.
‘Ho, als ik in een gezellige omgeving ben, wil ik nog best weleens wat vrolijke kwinkslagen naar buiten brengen. Ik merk dat er in de zalen vaak uitbundig gelachen wordt als ik nummers aankondig.’

Liedjes als ‘Welterusten mijnheer de president’ en ‘Meisje van 16’ zijn evenwel doortrokken van ernst en smartepijn.
‘Ja, in die songs werd heel erg met levens rekening gehouden, dat is waar. Maar “Het land van Maas en Waal” is weer een stuk uitbundiger.’

Dat werd per slot een carnavalskraker!
‘Dat was zeker zo niet bedoeld, maar het nummer werd door de carnavalsvierders wel als zodanig gebruikt. Ik had daar ook geen enkel bezwaar tegen. Het vervelende was alleen dat ik me af en toe in het carnavalsgewoel moest storten en daar had ik echt niet zo veel trek in. Ik ben zeker geen uitbundige feestvierder. In die tijd moest ik op zo’n avond “Het land van Maas en Waal” wel twintig keer zingen. Het was ook het enige wat ik hoefde te zingen.’

Antimilitaristisch
Lang was Boudewijn de Groot vooral de zanger van antimilitaristische liedjes. Bij veel PSP-forumbijeenkomsten placht hij in die tijd voor de duur van vier minuten ‘Welterusten mijnheer de president’ te zingen. Die plunje heeft hij inmiddels al jaren afgelegd. ‘Het was meer gelegenheidskleding, zeg maar. Het was de periode waarin de hele wereld bezig was met het omverwerpen van heilige huisjes en het aantasten van het gezag. Je ging er de straat voor op. Het gebeurde allemaal wereldwijd, dus je moest wel heel erg buiten de realiteit staan wilde je daar niet op een bepaalde manier in meegaan.’

Ben jij nog altijd die geëngageerde zanger van toen?
‘Ja, in principe wel, maar het is niet iets waarin ik nu bij uitsluiting mijn repertoire zoek.’

Er zijn immers na Vietnam al wel tien Vietnams of Iraks geweest!
‘Nu, bij Bush en de dingen die hij doet in Irak en Afghanistan, word ik vaak gevraagd of ik “Mijnheer de president” weer “van stal” wil halen. Alleen de uitdrukking al: “van stal halen”, om het weer even af te stoffen en als paradepaardje opnieuw in de galerij te zetten. Dat zegt al voldoende om het juist niet te doen. Daar was dat nummer dus niet voor bedoeld.’

Eenling
Wie Boudewijn de Groot zegt, zegt ook Lennaert Nijgh, zijn tekstschrijver. Nijgh overleed in 2002. De Groot ging alleen verder en schrijft nu ook zélf teksten. ‘Ik ga inderdaad als eenling verder, het duo bestaat niet meer. We waren vrienden, maar geen boezemvrienden. Lennaert was niet iemand die snel bij iemand zijn hart uitstortte. Wij hadden geen intieme gesprekken over elkaars problemen, maar we trokken wel met elkaar op. Hij heeft het jagen op de liefde na drie huwelijken en een aantal korte relaties opgegeven. De grote liefde bleek in zijn leven nooit stand te kunnen houden. “Het jagen voorbij” kwam van hem, dat was een echte Lennaert-tekst. Lennaert was te veel eenling en egocentrisch om een bestendige relatie te kunnen hebben. Er zijn momenten dat ik hem mis. Vreemd genoeg is hij de enige van alle overledenen die inmiddels in mijn boekje staan, van wie ik me afvraag waar hij nu is. Misschien dat ik tijdens mijn sabbatical de woorden vind waarom ik dat wil weten. Dan zal ik er misschien een lied over schrijven.’ Vaak werd Boudewijn de Groot voor de Nederlandse Jacques Brel of de Nederlandse Dylan gehouden. ‘Nee! Je zou wel kunnen zeggen dat ik nu misschien meer een Nederlandse Brel ben dan toen, omdat ik in die tijd mijn liedjes ontzettend vlak en emotieloos stond te zingen, terwijl Brel zijn repertoire juist enorm theatraal bracht. Ik heb me sowieso nooit een Brel gevoeld, hoewel hij altijd een favoriet van mij is geweest. Dylan lag dichter bij mij, maar ook een Nederlandse Dylan heb ik mij nooit gevoeld. Ik ben door veel muzikanten geïnspireerd: The Beatles, Randy Newman, The Eagles.’

bron: http://www.katholieknederland.nl/andersdenkenden/archief/2007/detail_objectID617369.html
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Waterdrager » zo jan 20, 2008 8:10 pm

In de gids (of een gids) stond 'Andersdenkenden' niet apart vermeld, maar valt het onder de programma-titel 'Het klooster':
Het Klooster

Het Klooster van de RKK gaat wekelijks de zoek naar de binnenkant van het dagelijks bestaan, met een kleurrijke selectie van inspirerende verhalen, boeiende publicaties en hartverwarmende muziek. Met om 14.02 uur Andersdenkenden, Gerard Klaasen in gesprek met bekende Nederlanders over leven, werk en geloof.

Presentatie: Kees van Mechelen en Tom Dirks.
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am


Keer terug naar Radio & TV

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron