Verzameld Werk?

Berichtdoor Caspar » wo mei 09, 2007 9:23 am

Op de Boudewijn de Groot website las ik een nieuwsbericht waar in stond dat er 28 november een Verzameld Werk van Lennaert Nijgh zou verschijnen (http://www.boudewijndegroot.nl/bq_ed281105.htm). Is er over dit Verzameld Werk al wat meer bekend?
Caspar
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: wo mei 09, 2007 9:19 am

Berichtdoor Peter Voskuil » zo jun 17, 2007 8:15 pm

Beste Caspar,

Mijn naam is Peter Voskuil, en ik ben de samensteller van dat Verzameld Werk (waarin veel obscuur en ongepubliceerd materiaal: columns, verhalen, brieven, gedichten, een dagboek, onbekende liedteksten etc.)
Omdat de biografie over Lennaert later verschijnt dan oorspronkelijk aangekondigd, is ook de releasedatum van het aan dat boek Verzameld Werk opgeschoven (volgens mijn huidige planning naar mei 2008).
Ben momenteel achter de schermen druk bezig om dit boek zo snel mogelijk in de winkels te krijgen, zodra ik iets definitiefs weet laat ik dat via deze en andere websites (en alle andere daartoe geëigende kanalen) weten.

Met vriendelijke groet,
Peter Voskuil
Peter Voskuil
 

Berichtdoor P Voskuil » zo jun 17, 2007 8:16 pm

Beste Caspar,

Mijn naam is Peter Voskuil, en ik ben de samensteller van dat Verzameld Werk (waarin veel obscuur en ongepubliceerd materiaal: columns, verhalen, brieven, gedichten, een dagboek, onbekende liedteksten etc.)
Omdat de biografie over Lennaert later verschijnt dan oorspronkelijk aangekondigd, is ook de releasedatum van het Verzameld Werk opgeschoven (volgens mijn huidige planning naar mei 2008).
Ben momenteel achter de schermen druk bezig om dit boek zo snel mogelijk in de winkels te krijgen, zodra ik iets definitiefs weet laat ik dat via deze en andere websites (en alle andere daartoe geëigende kanalen) weten.

Met vriendelijke groet,
Peter Voskuil
P Voskuil
 

Berichtdoor Caspar » za jun 23, 2007 7:53 am

Okay, heel erg bedankt. Dan moet ik dus nog even wachten.

Is er ook al een prijs bekend?
Caspar
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: wo mei 09, 2007 9:19 am

Berichtdoor Peter Voskuil » ma jun 25, 2007 1:25 pm

De prijs is afhankelijk van de eventuele extra's ook die er bij het boek komen,
maar normaal gesproken zal het ergens tussen de 25 en 30 euro uitkomen.
Peter Voskuil
 

Berichtdoor Waterdrager » di sep 18, 2007 9:04 pm

- - - - - - - - - -

Persbericht


Biografie en documentaire Lennaert Nijgh

Op 28 november 2007 is het precies vijf jaar geleden dat de Haarlemse schrijver -bekend van o.a. de liedteksten Testament, Het Land van Maas en Waal, Pastorale, Avond, Ik doe wat ik doe en Malle Babbe- overleed. Twee dagen eerder, op maandagavond 26 november, wordt onder de titel Testament zowel een biografie als een televisiedocumentaire over Lennaert Nijgh gepresenteerd.


Het boek:
Testament wordt een rijk geïllustreerd boek met tientallen foto’s uit Lennaerts eigen en allerlei andere archieven, met afbeeldingen van handgeschreven teksten, typoscripten, aantekeningen en talloze andere unieke documenten. De biografie vertelt aan de hand van interviews met alle mogelijke betrokkenen en talloze tot nu toe niet of nauwelijks ontsloten bronnen het levensverhaal van een man die in zijn woon- en geboorteplaats Haarlem nog altijd voortleeft als een legende.
Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten heeft het boek inmiddels een subsidie toegekend.
Auteur Peter Voskuil (1972, Hillegom) is als freelance journalist actief voor een brede, uiteenlopende kring van opdrachtgevers. Uit dien hoofde was en is hij ook werkzaam voor het Haarlems Dagblad, dezelfde krant ook waar Lennaert Nijgh in het verleden medewerker was. Eerder was Voskuil vijf jaar hoofdredacteur van een groot regionaal businessblad. De biografie over Nijgh is Voskuils debuut.

De film:
De documentaire Testament wordt op 16 december 2007 om 18.15 uur door de Avro in Close Up uitgezonden. Maker van de documentaire is Jan Louter. Hij is bedenker en regisseur van vele onafhankelijke documentaires, waaronder vele kunstenaars- en schrijversportretten (o.a. over John Fante, Jean Rhys, Klaas Gubbels, Gerrit Komrij en Maarten Biesheuvel) maar is evenzeer geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken die de waan van de dag en het lokale belang ontstijgen. Zijn films zijn sterk visuele producties waarin de verbeelding altijd een grote rol speelt.

Lennaert Herman Nijgh (1945-2002):
De liedteksten die hij schreef voor Boudewijn de Groot, Rob de Nijs, Astrid Nijgh, Liesbeth List en tal van andere artiesten zitten in het collectieve geheugen van ons volk verankerd. Met zijn liedteksten bracht Nijgh de poëzie in de Nederlandstalige popmuziek.
Zijn werk mag dan de tand des tijds moeiteloos doorstaan, over de schrijver ervan weet het grote publiek weinig. Lennaert Nijgh leefde in een droomwereld, ontstaan door fantasieën die soms een bijna hallucinair karakter hadden. Het is een papieren wereld, waarin vrolijk fladderende vlinders en oude wijze uilen elkaar afwisselen, waar niemand ooit volwassen wordt en waar iedereen zich oprecht blijft verbazen over de toestand in die grote, boze buitenwereld.
Middelen om zich te onttrekken aan de harde realiteit van het dagelijkse leven heeft Nijgh altijd gezocht en gevonden. Hij verloor zich in literatuur, in de eeuwigdurende liefde voor zijn eerste vriendin, in de drank, in zijn werk als cineast en schrijver, in archieven en geschiedenisboeken, in de betaalde liefde, in jeugdsentiment, in andere zaken. En als dat alles er niet was, had hij altijd nog zijn schip, waarmee hij door de sluizen van IJmuiden naar de wijde zee kon ontsnappen.
Maar de ogen altijd maar sluiten voor de realiteit geeft ook problemen: geldzorgen, het parasiteren op schrijverstalent, relatieproblemen (drie stukgelopen huwelijken), verregaande gezondheidsproblemen.

- - - - - - - - - -

bron: http://www.lennaertnijgh.nl/archief/070000_persaankondiging%20biografie%202007_edit.rtf
bewerking van: "persaankondiging biografie 2007.doc", ontvangen op 17-09-2007

EDIT: link aangepast.
Laatst bijgewerkt door Waterdrager op za dec 01, 2007 3:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Waterdrager » wo sep 26, 2007 2:46 pm

Nieuwe versie van persbericht. Op 19 september 2007 is duidelijk geworden dat de titel van de documentaire niet Testament maar Tip van de sluier zal gaan luiden.

- - - - - - - - - -

Persbericht


Biografie en documentaire Lennaert Nijgh

Op 28 november 2007 is het precies vijf jaar geleden dat de Haarlemse schrijver -bekend van o.a. de liedteksten Testament, Het Land van Maas en Waal, Pastorale, Avond, Ik doe wat ik doe en Malle Babbe- overleed. Twee dagen eerder, op maandagavond 26 november, wordt onder de titel Testament een biografie over Lennaert Nijgh gepresenteerd. Tegelijkertijd met de presentatie van het boek vindt ook een voorvertoning van de Avro-documentaire Tip van de sluier plaats.


Het boek:
Testament wordt een rijk geïllustreerd boek met tientallen foto’s uit Lennaerts eigen en allerlei andere archieven, met afbeeldingen van handgeschreven teksten, typoscripten, aantekeningen en talloze andere unieke documenten. De biografie vertelt aan de hand van interviews met alle mogelijke betrokkenen en talloze tot nu toe niet of nauwelijks ontsloten bronnen het levensverhaal van een man die in zijn woon- en geboorteplaats Haarlem nog altijd voortleeft als een legende.
Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten heeft het boek inmiddels een subsidie toegekend.
Auteur Peter Voskuil (1972, Hillegom) is als freelance journalist actief voor een brede, uiteenlopende kring van opdrachtgevers. Uit dien hoofde was en is hij ook werkzaam voor het Haarlems Dagblad, dezelfde krant ook waar Lennaert Nijgh in het verleden medewerker was. Eerder was Voskuil vijf jaar hoofdredacteur van een groot regionaal businessblad. De biografie over Nijgh is Voskuils debuut.

De film:
De documentaire Tip van de sluier wordt op 16 december 2007 om 18.15 uur door de Avro in Close Up uitgezonden. Maker van de documentaire is Jan Louter. Hij is bedenker en regisseur van vele onafhankelijke documentaires, waaronder vele kunstenaars- en schrijversportretten (o.a. over John Fante, Jean Rhys, Klaas Gubbels, Gerrit Komrij en Maarten Biesheuvel) maar is evenzeer geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken die de waan van de dag en het lokale belang ontstijgen. Zijn films zijn sterk visuele producties waarin de verbeelding altijd een grote rol speelt.

Lennaert Herman Nijgh (1945-2002):
De liedteksten die hij schreef voor Boudewijn de Groot, Rob de Nijs, Astrid Nijgh, Liesbeth List en tal van andere artiesten zitten in het collectieve geheugen van ons volk verankerd. Met zijn liedteksten bracht Nijgh de poëzie in de Nederlandstalige popmuziek.
Zijn werk mag dan de tand des tijds moeiteloos doorstaan, over de schrijver ervan weet het grote publiek weinig. Lennaert Nijgh leefde in een droomwereld, ontstaan door fantasieën die soms een bijna hallucinair karakter hadden. Het is een papieren wereld, waarin vrolijk fladderende vlinders en oude wijze uilen elkaar afwisselen, waar niemand ooit volwassen wordt en waar iedereen zich oprecht blijft verbazen over de toestand in die grote, boze buitenwereld.
Middelen om zich te onttrekken aan de harde realiteit van het dagelijkse leven heeft Nijgh altijd gezocht en gevonden. Hij verloor zich in literatuur, in de eeuwigdurende liefde voor zijn eerste vriendin, in de drank, in zijn werk als cineast en schrijver, in archieven en geschiedenisboeken, in de betaalde liefde, in jeugdsentiment, in andere zaken. En als dat alles er niet was, had hij altijd nog zijn schip, waarmee hij door de sluizen van IJmuiden naar de wijde zee kon ontsnappen.
Maar de ogen altijd maar sluiten voor de realiteit geeft ook problemen: geldzorgen, het parasiteren op schrijverstalent, relatieproblemen (drie stukgelopen huwelijken), verregaande gezondheidsproblemen.

- - - - - - - - - -

bron: http://www.lennaertnijgh.nl/archief/070919_persaankondiging%20biografie%202007_edit.rtf
bewerking van: "persaankondiging biografie 2007.doc", ontvangen op 19-09-2007

EDIT: link aangepast.
Laatst bijgewerkt door Waterdrager op za dec 01, 2007 3:08 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Daniel » wo sep 26, 2007 3:50 pm

Maar de ogen altijd maar sluiten voor de realiteit geeft ook problemen: geldzorgen, het parasiteren op schrijverstalent, relatieproblemen (drie stukgelopen huwelijken), verregaande gezondheidsproblemen.

Van dit rijtje is "het parasiteren op schrijverstalent" nieuw voor mij. Zal dit uitgelegd worden in het boek en/of in de documentaire? Kan misschien nu alvast een uitleg gegeven worden?
Daniel
Member
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za jul 01, 2006 3:17 pm

Berichtdoor Peter Voskuil » wo sep 26, 2007 5:34 pm

Daniel schreef:
Maar de ogen altijd maar sluiten voor de realiteit geeft ook problemen: geldzorgen, het parasiteren op schrijverstalent, relatieproblemen (drie stukgelopen huwelijken), verregaande gezondheidsproblemen.

Van dit rijtje is "het parasiteren op schrijverstalent" nieuw voor mij. Zal dit uitgelegd worden in het boek en/of in de documentaire? Kan misschien nu alvast een uitleg gegeven worden?

Om heel kort antwoord op je vraag te geven: in het boek wordt door een aantal mensen die Lennaert goed gekend hebben geconstateerd dat er nog veel meer in Lennaert zat aan schrijftalent dan er uit is gekomen uiteindelijk. Het boek geeft uitgebreid antwoord op de vraag waarom dat zo is: het gaat te ver om dat allemaal hier op deze plek uiteen te zetten.

Peter Voskuil
Peter Voskuil
 

Berichtdoor Daniel » wo sep 26, 2007 5:38 pm

Peter Voskuil schreef:
Daniel schreef:
Maar de ogen altijd maar sluiten voor de realiteit geeft ook problemen: geldzorgen, het parasiteren op schrijverstalent, relatieproblemen (drie stukgelopen huwelijken), verregaande gezondheidsproblemen.

Van dit rijtje is "het parasiteren op schrijverstalent" nieuw voor mij. Zal dit uitgelegd worden in het boek en/of in de documentaire? Kan misschien nu alvast een uitleg gegeven worden?

Om heel kort antwoord op je vraag te geven: in het boek wordt door een aantal mensen die Lennaert goed gekend hebben geconstateerd dat er nog veel meer in Lennaert zat aan schrijftalent dan er uit is gekomen uiteindelijk.

Bedoel je parasiteren op zijn éigen schrijverstalent?
(Ik las het als andermans schrijverstalent.)
Daniel
Member
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za jul 01, 2006 3:17 pm

Berichtdoor Waterdrager » zo okt 07, 2007 6:21 pm

- - - - - - - - - -

Persbericht


Biografie en documentaire Lennaert Nijgh in de maak

Op 28 november 2007 is het precies vijf jaar geleden dat de Haarlemse schrijver Lennaert Nijgh -bekend van o.a. de liedteksten Testament, Het Land van Maas en Waal, Pastorale, Avond, Ik doe wat ik doe en Malle Babbe- overleed. Twee dagen eerder, op maandagavond 26 november, wordt zowel een biografie als een documentaire over Lennaert Nijgh gepresenteerd.


De biografie:
Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh
Aantal pagina’s: 288 / Prijs: € 29,50 / ISBN: 978-90-71359-05-07 / Uitgeverij: De Buitenspelers.

Testament is een rijk geïllustreerd boek met tientallen foto’s uit Lennaerts eigen en allerlei andere archieven, met afbeeldingen van handgeschreven teksten, typoscripten, aantekeningen en talloze andere unieke documenten. De biografie vertelt aan de hand van interviews met alle mogelijke betrokkenen en talloze tot nu toe niet of nauwelijks ontsloten bronnen het levensverhaal van een man die in zijn woon- en geboorteplaats Haarlem nog altijd voortleeft als een legende.
Auteur Peter Voskuil (1972, Hillegom) is als freelance journalist actief voor een brede, uiteenlopende kring van opdrachtgevers. Uit dien hoofde was en is hij ook werkzaam voor het Haarlems Dagblad, dezelfde krant ook waar Lennaert Nijgh in het verleden medewerker was. Eerder was Voskuil vijf jaar hoofdredacteur van een groot regionaal businessblad. De biografie over Nijgh is Voskuils debuut.
‘Zeer doorwrocht, gedetailleerd, mooie foto’s. Ik denk dat Lennaert er trots op zou zijn.’
- Boudewijn de Groot in een e-mail aan de auteur.

De film:
De documentaire Tip van de sluier wordt op zondag 16 december 2007 om 18.15 uur in Close Up door de Avro op Nederland 2 uitgezonden. Maker van de documentaire is Jan Louter. Hij is bedenker en regisseur van vele onafhankelijke documentaires, waaronder vele kunstenaars- en schrijversportretten (o.a. over John Fante, Jean Rhys, Klaas Gubbels, Gerrit Komrij en Maarten Biesheuvel) maar is evenzeer geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken die de waan van de dag en het lokale belang ontstijgen. Zijn films zijn sterk visuele producties waarin de verbeelding altijd een grote rol speelt.

Lennaert Herman Nijgh (1945-2002):
De liedteksten die hij schreef voor Boudewijn de Groot, Rob de Nijs, Astrid Nijgh, Liesbeth List en tal van andere artiesten zitten in het collectieve geheugen van ons volk verankerd. Met zijn liedteksten bracht Nijgh de poëzie in de Nederlandstalige popmuziek.
Zijn werk mag dan de tand des tijds moeiteloos doorstaan, over de schrijver ervan weet het grote publiek weinig. Lennaert Nijgh leefde in een droomwereld, ontstaan door fantasieën die soms een bijna hallucinair karakter hadden. Een droomwereld waarin vrolijk fladderende vlinders en oude wijze uilen elkaar afwisselen, waar niemand ooit volwassen wordt en waar iedereen zich oprecht blijft verbazen over de toestand in die grote, boze buitenwereld.
Middelen om zich te onttrekken aan de harde realiteit van het dagelijkse leven heeft Nijgh altijd gezocht en gevonden. Hij verloor zich in de literatuur, in de eeuwigdurende liefde voor zijn eerste vriendin, in de drank, in de betaalde liefde, in andere zaken. En als dat alles er niet was, had hij altijd nog zijn schip, waarmee hij door de sluizen van IJmuiden naar de wijde zee kon ontsnappen.
Maar de ogen altijd maar sluiten voor de realiteit geeft ook problemen: geldzorgen, het parasiteren op schrijverstalent, relatieproblemen (drie stukgelopen huwelijken), verregaande gezondheidsproblemen.

- - - - - - - - - -

bron: http://www.lennaertnijgh.nl/archief/071005_persaankondiging%20biografie%202007.rtf
bewerking van: "persaankondiging biografie 2007.doc", ontvangen op 05-10-2007


Voorplaat van boek: http://www.lennaertnijgh.nl/archief/071005_Front-cover.pdf

EDIT: linken aangepast.
Laatst bijgewerkt door Waterdrager op za dec 01, 2007 3:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron