Biografie 'Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh'

Biografie 'Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh'

Berichtdoor Waterdrager » vr nov 30, 2007 3:08 am

Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh door Peter Voskuil. 26 november 2007.
Aantal pagina’s: 288 / Winkelprijs: € 29,50 /
ISBN: 978-90-71359-05-07 / Uit. De Buitenspelers.

Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh is een rijk geïllustreerd boek met tientallen foto’s uit Lennaerts eigen en allerlei andere archieven, met afbeeldingen van handgeschreven teksten, typoscripten, aantekeningen en talloze andere unieke documenten. De biografie vertelt aan de hand van interviews met alle mogelijke betrokkenen en talloze tot nu toe niet of nauwelijks ontsloten bronnen het levensverhaal van een man die in zijn woon- en geboorteplaats Haarlem nog altijd voortleeft als een legende.

Auteur Peter Voskuil (1972, Hillegom) is als freelance journalist actief voor een brede, uiteenlopende kring van opdrachtgevers. Uit dien hoofde was en is hij ook werkzaam voor het Haarlems Dagblad, dezelfde krant ook waar Lennaert Nijgh in het verleden medewerker was. Eerder was Voskuil vijf jaar hoofdredacteur van een groot regionaal businessblad. De biografie over Nijgh is Voskuils debuut.

Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh is rechtstreeks te bestellen via Uitgeverij de Buitenspelers.
http://www.debuitenspelers.nl/testament.html
Deze link leidt naar de officiële website van de uitgever. Op deze site is o.a. ook een interview met auteur Peter Voskuil over de totstandkoming van de biografie te vinden.

bron: http://www.lennaertnijgh.nl/korteversie/voskuiltestament.html
Laatst bijgewerkt door admin op ma maart 11, 2013 9:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: interne link gewijzigd. (was "http://www.lennaertnijgh.nl/biografie.html")
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Waterdrager » vr nov 30, 2007 3:20 am

Informatie van officiële website van Uitgeverij de Buitenspelers:
Testament
ISBN 978-90-71359-05-7

Leven en werk van Lennaert Nijgh

Op 28 november 2007 is het vijf jaar geleden dat de Haarlemse dichter en schrijver Lennaert Nijgh overleed.
Ter ere van hem verschijnt de biografie Testament. Journalist Peter Voskuil, medewerker ook van Haarlems Dagblad, dezelfde krant waar Lennaert als columnist actief voor was, werkte ruim twee jaar aan dit mega-project. Hij kreeg toegang tot talloze tot nu toe niet of nauwelijks ontsloten bronnen en interviewde meer dan 60 personen, waaronder Lennaerts drie ex-echtgenotes, de erven Nijgh, Rob de Nijs, Liesbeth list, Ramses Shaffy, Jasperina de Jong en Boudewijn de Groot.

Kosten noch moeite zijn gespaard om van deze biografie een ultiem document te maken: het boek is full colour gedrukt in de hoogste kwaliteit denkbaar en bevat tientallen foto's uit Lennaerts eigen en allerlei andere archieven, afbeeldingen van handgeschreven teksten, typoscripten, aantekeningen en talloze andere bijzondere documenten.

Niet eerder werd de carrière van Lennaert, maar ook die van Boudewijn de Groot, zo diepgaand onder de loep genomen. Wat was het geheim achter het succes van dit duo? Hoe was hun werkrelatie? Wat maakte de teksten van Lennaert zo uniek en tijdloos? Hoe kwamen grote successen als Testament, Het land van Maas en Waal, Meester Prikkebeen, Pastorale, Malle Babbe en Avond maar ook vergeten lp's als In de uren van de middag (Rob de Nijs) en Mensen zijn je beste vrienden (Astrid Nijgh) tot stand?
Ieder officieel uitgebracht liedje passeert in het verhaal of in één van de kaders of bijlagen de revue. Lees hoe Lennaert in nauwelijks tien jaar tijd de geschiedenis van de Nederlandstalige popmuziek voorgoed veranderde, voordat zijn leven in de jaren tachtig een tragische wending nam.

Auteur: Peter Voskuil, Lees hier zijn interview
Omvang: 288 blz., gebonden, rijk geïllustreerd
Prijs: 29,50
Verschijnt: november 2007

"Zeer doorwrocht, gedetailleerd, mooie foto's. Ik denk dat Lennaert er trots op zou zijn"
Boudewijn de Groot

HET BOEK BESTELLEN

Uitgeverij de Buitenspelers

bron: http://www.debuitenspelers.nl/testament.html
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Waterdrager » vr nov 30, 2007 3:32 am

Informatie van officiële website van Uitgeverij de Buitenspelers:
Testament
ISBN 978-90-71359-05-7


Journalist Peter Voskuil schreef boek over Lennaert Nijgh
'Mijn favoriete liedje? Pfff, moeilijk…'


Op 28 november a.s. is het vijf jaar geleden dat Lennaert Nijgh overleed. Journalist Peter Voskuil (35) schreef een biografie over de Haarlemse schrijver.
Een gesprek met hem over de totstandkoming van dit boek.

Waarom een boek over Lennaert Nijgh?
'Mijn moeder had vroeger een plaat van Boudewijn de Groot in de kast staan, en dat vond ik altijd al prachtige muziek. Later toen ik ouder was ben ik mij meer in die muziek gaan verdiepen en kwam ik er achter dat achter die fantastische teksten Lennaert Nijgh schuil ging. Lennaert was toen columnist bij Haarlems Dagblad. Wij waren geabonneerd op die krant en later ben ik zelf voor die krant gaan werken. Die columns vond ik vaak mooi. Zo ben ik mij langzamerhand steeds meer gaan verdiepen in zijn werk. Als ik ergens een boek of een oude lp met liedjes van hem tegenkwam, kocht ik die meteen. Zo kwam ik erachter dat hij naast die paar hits die hem zo bekend hebben gemaakt nog veel meer prachtige dingen heeft gemaakt die geen mens meer kent maar die vaak heel knap in elkaar zitten. Nummers voor Boudewijn, maar ook vergeten lp's als In de uren van de middag van Rob de Nijs, Mensen zijn je beste vrienden van Astrid Nijgh en De engel van Amsterdam van Jasperina de Jong. Ik vind dat Lennaerts werk onderschat wordt, en buiten de hits ook in de vergetelheid dreigt te raken. Dat verdient die man niet, ik vind hem als schrijver soms onderschat. Door zo'n biografie wordt iemand vaak weer wat serieuzer genomen.'

Kende je Lennaert goed?
'Nee, absoluut niet! Ik heb hem wel eens voorbij zien schuifelen op de redactie van de krant, en heb hem een keer de hand mogen drukken, maar daar is het bij gebleven. Het was voor mij al een hele grote eer dat mijn artikel soms op dinsdag naast zijn column in de krant stond. Verder ben ik nooit gekomen. Wat dat betreft heb ik dus heel wat in moeten halen.'

Hoe lang heb je aan het boek gewerkt?
'Het boek zelf heb ik uiteindelijk in een paar maanden tijd in de zomer van 2006 geschreven, maar ik speelde eigenlijk daarvoor al een tijdje met de gedachte. De tijd was na zijn overlijden natuurlijk ook rijp voor een boek. De zaak is alleen in een stroomversnelling geraakt toen ik een jaar of twee geleden na een voetbalwedstrijd met mijn arm het gips in moest. Toen kon ik drie weken lang niet schrijven, en heb ik de tijd gedood met de research voor het boek. Kort daarna heb ik contact gezocht met de ervan Nijgh, en een heel leuk gesprek gehad met Lennaerts nicht Jutta Heeger. Ik kreeg meteen het eerste gesprek al een plastic zak vol spullen mee. Toen ik thuis kwam bleken er in die zak nog twee handgeschreven teksten te zitten ook! Dankzij de erven Nijgh kreeg ik ook inzage in Lennaerts literaire nalatenschap bij het Letterkundig Museum in Den Haag.'

Wat kwam je daar allemaal tegen daar in Den Haag?
'Je moet je voorstellen dat je dan in een soort bibliotheek zit waar je vijftien dozen vol oud papier voor je neus geschoven krijgt. Het was net alsof ik bij Lennaert op zolder rond mocht neuzen. Een monnikenwerk, maar wel leuk om te doen. Vaak viel het tegen, maar de wetenschap dat je ieder moment dat ene unieke document kunt tegenkomen maakt het spannend. Maar hartverscheurende, nooit uitgegeven pareltjes van liedteksten ben ik helaas niet tegen gekomen, al hoop je daar natuurlijk stiekem wel op. Wat ik wel tegenkwam waren allerlei obscure en totaal onbekende stukken proza. Heel boeiend om te lezen. Lennaert kon al op heel jonge leeftijd onwezenlijk goed schrijven, je kunt ook echt zien dat hij een natuurtalent was. Sommige mensen worden als schrijver geboren en Lennaert was volgens mij zo iemand. Wat dat betreft was hij net een wandelende camera, en dat bracht mij op het idee om de biografie een vervolg te geven: een Verzameld Werk, te verschijnen in 2008. Dat boek zal een bloemlezing van zijn proza worden, aangevuld met gedichten, onbekende liedteksten en allerlei ander prachtig materiaal.'

Ik zag dat je meer dan veertig mensen hebt geïnterviewd.
'Veel meer zelfs, maar die komen niet aan het woord in het boek. Ik denk dat ik in totaal wel met honderd mensen over Lennaert gesproken heb. Vrienden, familie, bekenden. Toen ik klaar was in Den Haag heb ik het vertrouwen weten te winnen van Lennaerts drie ex-vrouwen, Anja Bak, Josee Koning en Astrid Nijgh. Die hebben mij werkelijk aan alle kanten geholpen en ook allerlei interviewees aangedragen. Zonder hen zou het boek er heel anders uit hebben gezien.'

En Boudewijn, wat is zijn rol in het boek?
'Ik heb hem een aantal keren uitgebreid mogen interviewen, en hij heeft ook spullen ingeleverd. Hij was heel behulpzaam, heeft ruim de tijd genomen om zijn verhaal te doen. Het verbaasde mij hoe goed hij zich bepaalde dingen nog wist te herinneren. Wat leuk was om te lezen en mee te maken was de onderlinge humor die ze hadden. Ze gingen ietwat wereldvreemd met elkaar om soms, en dat maakte het leuker en makkelijker om dingen op te schrijven. Saai werd het nooit. In het boek heb ik ook een correspondentie over de fax opgenomen die dat contact tussen hen prachtig illustreert.'

Je zou kunnen zeggen: Lennaert en Boudewijn zijn al zo vaak geïnterviewd - wat voegt dit boek daaraan nog toe?
'In die interviews komt Lennaert vaak zelf aan het woord, en Lennaert was een verteller van verhalen. Hoe schijnbaar openhartig hij in interviews ook sprak over zijn mislukte huwelijken, over zijn hoerenbezoek, over zijn drankgebruik, al snel kwam ik er achter dat Lennaert in werkelijkheid zo gesloten als een oester was. Het achterste van zijn tong heeft hij maar zelden laten zien, zelfs niet aan de mensen die hem het beste gekend hebben. "Hij droeg een zak met geheimen met zich mee," schrijf ik daarover in de inleiding van het boek. Dat is enigszins gezwollen geformuleerd misschien, maar zo was het wel.' 'Dit is natuurlijk de eerste keer dat zijn carrière zo diepgaand onder de loep is genomen. Uitgangspunt was voor mij zijn werk. Ieder liedje, boek, musical wordt behandeld. Omdat Lennaert vaak zo enorm autobiografisch schrijft, ontvouwt zijn levensverhaal zich daarna vanzelf. Wat ik zelf het meest indrukwekkend vond was de tragische wending die Lennaerts leven in de jaren tachtig nam, toen hij echt even helemaal de weg kwijt was. De verhalen die daarover naar boven kwamen vond ik echt indrukwekkend, alhoewel ik er echt voor gewaakt heb dat die inktzwarte periode in zijn leven niet de rest van zijn levensverhaal ging overschaduwen. Als journalist ben je natuurlijk altijd snel geneigd dat soort dingen uit te vergroten. In het begin was ik vooral met Lennaert zelf bezig, maar tijdens het schrijfproces ging ik steeds meer beseffen dat ik eigenlijk veel meer werd dan een boek over Lennaert Nijgh alleen. Om te beginnen is het natuurlijk al een halve biografie over Boudewijn de Groot, maar tegelijkertijd vertelt het boek ook alles over de geschiedenis van de Nederlandstalige popmuziek waar Nijgh toch zijn rol in heeft gespeeld. En op een hoger niveau leg ik het verhaal van de babyboomers bloot. In die zin staat Lennaerts verhaal zelfs model voor hoe het die hele generatie-jaren zestig is vergaan. Wat Lennaert en Boudewijn schreven, is toch op een bepaalde manier toch tot de soundtrack van de jaren zestig uitgegroeid. De jongeren van toen hebben zichzelf onmiddellijk herkend in die teksten, in groeiden in de jaren die volgden met hen mee. Ook zij hadden het vaste besef dat ze de wereld gingen veranderen, maar zagen hun idealen verdampen en vroegen zich aan het einde van de jaren zeventig af waar het allemaal goed voor was geweest. Ook zij trouwden jong en kregen te maken met scheidingen en ook zij kwamen in de kille jaren tachtig terecht van het 'no future'-denken terecht en vielen uiteindelijk ten prooi aan jeugdsentiment.'

Wat is persoonlijk jouw favoriete Nijgh-nummer eigenlijk?
'Pfff, moeilijk… er zijn zoveel fantastische nummers, dat past niet op één cd. Maar ik heb ook ontdekt dat Lennaert ook gewoon rommel geschreven heeft, dingen die terecht nooit uitgebracht zijn. In het boek heb om die reden de tekst van Nummer met de veren opgenomen, dat ziet er echt als een afgeraffeld A4-tje uit.' 'En er zijn ook prachtige teksten waarvan ik de muziek minder vind, en andersom is er ook prachtige muziek waarvan ik de tekst dan weer als mislukt beschouw. De meeste mensen kennen natuurlijk de hits en dat zijn ook stuk voor stuk geniale nummers, de lp Voor de overlevenden bijvoorbeeld heb ik tijdens het schrijven van het boek zo vaak gedraaid dat ik hem op een gegeven moment zat werd dus ik denk dat ik niet helemaal objectief meer ben ook. Maar Lennaert heeft in 1970 een schitterend gedicht geschreven over Joke, zijn eerste liefde die hem verliet maar met wie hij toen nog wel correspondeerde. De tekst van dat liedje, Brief aan een meisje in Engeland, trof mij ineens diep toen het verhaal erachter zich in volle glorie voor mij ontvouwde. Lennaert heeft in dat gedicht zijn hart echt helemaal uitgestort, er is geen letter van verzonnen maar hij heeft het ondertussen wel op een onnavolgbare manier verwoord. Het is een heel persoonlijk liedje, en toch is het tegelijkertijd heel herkenbaar, want hebben wij niet allemaal een Joke, een eeuwige grote liefde met wie het niets werd? Ook de muziek bij Meisje in Engeland vind ik prachtig, die is geschreven door Astrid Nijgh en het is ooit door Rob de Nijs op de plaat gezet. In haar nieuwe theaterprogramma zingt Astrid het trouwens zelf ook, met alleen gitaar. Fenomenaal zoals ze dat doet.'


HET BOEK BESTELLEN

bron: http://www.debuitenspelers.nl/testamentiv.html
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Waterdrager » vr nov 30, 2007 3:53 am

Informatie over boekpresentatie op 26 november 2007:
Biografie Testament op punt van verschijnen
Twee dagen voor Lennaerts vijfde sterfdag zal ter ere van hem de biografie Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh worden gepresenteerd. De (pers)presentatie vindt plaats in de Toneelschuur in Haarlem. Behalve de uitreiking van de eerste vier exemplaren aan Lennaerts drie ex-vrouwen en Boudewijn de Groot, zal er die avond ook de aan het boek gekoppelde documentaire Testament (werktitel) vertoond worden. Behalve journalisten zullen de 26e ook de vrienden, bekenden en familieleden van Lennaert worden uitgenodigd die zich voor het boek en de documentaire lieten interviewen.

bron: http://www.lennaertnijgh.nl/korteversie/nieuws.html

Informatie van Folkforum.nl, 9 november 2007:
Boek over Lennaert Nijgh

09/11/07
Op 28 november 2007 is het precies vijf jaar geleden dat Lennaert Nijgh, folkliefhebber en de vaste tekstschrijver van Boudewijn de Groot en talloze andere artiesten, overleed. Bekende liedjes als Testament, Het Land van Maas en Waal, Pastorale, Avond, Ik Doe Wat Ik Doe en Malle Babbe zijn van zijn hand. Op 26 november verschijnt een biografie over Nijgh, geschreven door Peter Voskuil.

Lennaert Nijgh was in zijn leven een groot liefhebber van folkmuziek, of ‘geitenneukersmuziek' zoals hij dat zelf placht te noemen. In de Waag in Haarlem maakte hij via artieste Cobi Schreijer voor het eerste kennis met die muziekstroming en zijn liefde voor folk werd in de jaren die volgden alleen maar groter en groter tot aan het bezetene toe. In de jaren zeventig werd in Haarlem het folkcafé De Teerling opgericht. Lennaert was er niet weg te slaan en verzorgde tijdens live-optredens het geluid. Tijdens die optredens leerde hij ook verschillende buitenlandse folksingers persoonlijk kennen. In de loop der jaren groeide hij uit tot een wandelende encyclopedie op het gebied van folkmuziek. Het was een invloed die zich ook steeds nadrukkelijker in Nijghs werk als tekstdichter ging manifesteren. Kwam in het begin zijn liefde voor folk voornamelijk tot uiting in de liedjes die hij schreef voor Cobi Schreijer, later werd Nijgh manager van folkgroep CCC Inc., maakte hij een lp met volksmuziek en shanties met Astrid Nijgh (De Razende Bol) en werkte hij een lp lang samen met Fred Piek (ex-Fungus).

Het boek Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh verschijnt op 26 november a.s. en is vanaf heden via internet te bestellen: www.lennaertnijgh.nl/biografie.html.

bron: http://www.folkforum.nl/content/view/9346/161/
Laatst bijgewerkt door admin op ma maart 11, 2013 9:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: interne link ververst
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Waterdrager » vr nov 30, 2007 4:33 pm

Biografie Testament verschenen
Op 26 november 2007 is de biografie Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh gepresenteerd. De (pers)presentatie vond plaats in de Toneelschuur in Haarlem, tegelijk ook met een voorvertoning van de documentaire Tip van de sluier. Auteur Peter Voskuil reikte de eerste vier exemplaren aan Lennaerts drie ex-vrouwen en Boudewijn de Groot uit. Al met al een zeer geslaagde avond, met veel familie, vrienden en bekenden van Lennaert onder de aanwezigen.

Toespraak Boudewijn de Groot
(uitgesproken tijdens de perspresentatie van biografie en documentaire op 26-11-2007)

,,Namens de weduwen dank ik, als vierde weduwe, Peter Voskuil niet alleen voor het aanbieden, maar vooral ook voor het schrijven van Lennaerts biografie. (Ik laat de Weduwe Joustra en de Weduwe Kelder hier even buiten beschouwing, hoewel ze ongetwijfeld veel hebben bijgedragen aan Lennaerts creativiteit.) Ik ben zo vrij mezelf de titel ‘vierde weduwe’ aan te matigen, omdat de relatie van Lennaert en mij begon, zoals in de meeste huwelijken, als die van twee boezemvrienden, met veel lullen en samen leuke dingen doen, en eindigde met elkaar accepteren zoals we waren, elkaar aanvoelen en aan een half woord genoeg hebben. De passie was geluwd en we zaten als het ware tijdens het eten tegenover elkaar en lazen de krant. We hadden een zinderend verleden en bleven mooie dingen maken, dat was de kracht van ons huwelijk.

Het voordeel voor de drie echte weduwen is dat ze na de respectievelijke scheidingen terug konden naar de kameraadschap en dat ook vol overgave deden. Lennaert genoot daarvan en koesterde zijn drie vriendinnen, ieder op hun eigen manier. Voor hem en mij was dat anders – voor ons gold: tot de dood ons scheidt… en aldus geschiedde vijf jaar geleden. Voor de drie echte weduwen geldt dat ook het abrupte einde van een kameraadschap hard is, meedogenloos en verdrietig.

Wij weduwen nemen de biografie, en in overdrachtelijke zin ook de documentaire, met grote dankbaarheid en erkentelijkheid in ontvangst. Voor Lennaerts vriendenkring geldt ongetwijfeld hetzelfde.

Wat de rest van Nederland betreft denk ik dat ook zij een soort vriend verloren, getuige de warmte waarmee mensen, wildvreemden, tegen mij over Lennaert praten. Ze koesteren zijn teksten en vinden zichzelf en hun emoties erin terug. Zij zullen zeker blij zijn iets meer over hem te weten te komen door deze schitterende biografie. Peter heeft monnikenwerk verricht en iets gepresteerd wat eigenlijk onmogelijk is: enige orde scheppen in het beeld van iemand die zich niet liet ordenen. Hij heeft meer dan een tip van de sluier opgelicht, zodat je, zeker als weduwe, weer even met warmte terugdenkt aan die eerste huwelijksnacht.’’

bronnen: http://www.lennaertnijgh.nl/korteversie/nieuws.html; http://www.lennaertnijgh.nl/korteversie/toespraak.htm

Een overzicht van recensies van 'Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh', en een uitgebreid verslag van de perspresentatie worden verwacht.
Laatst bijgewerkt door admin op ma maart 11, 2013 9:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: interne linken ververst
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Berichtdoor Waterdrager » vr jan 04, 2008 9:06 pm

Laatst bijgewerkt door admin op ma maart 11, 2013 9:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: interne linken ververst
Waterdrager
Member
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:07 am

Re: Biografie 'Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh'

Berichtdoor wtjn » zo maart 03, 2013 5:03 pm

Een uitverkochte "afscheidstournee" vanb Boudewijn de Groot. Een tentoonstelling in Haarlem over Lennaert Nijgh. Je zou denken dat het bestellen van de biografie "Testament" of het kopen van een " verzameld werk van Lennaert Nijgh"" een eitje zou zijn, maar niets is minder waar.
Weet iemand of er nog een kans bestaat op een herdruk van ''Testament" van Voskuil? De uitgeverij de Buitenspelers, die de eerste druk uitgaf, heeft geen tijd om te reageren, die zitten waarschijnlijk nog misdrukken van ""Gijp"" te turven.
En hoe oud moet ik worden om zijn "" verzameld werk'' eindelijk te kunnen kopen? Is het geen optie om met intekenlijsten te gaan werken op deze site, bij de tentoonstelling en de concerten van de afscheidstour van Boudeijn de Groot/ Of is het allemaal al een gesloten boek? En moet er bij dit forumonderwerp een andere titel staan, namelijk; Vaarwel, misschien tot ziens?
wtjn
New member
 
Berichten: 3
Geregistreerd: zo maart 03, 2013 4:22 pm

Re: Biografie 'Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh'

Berichtdoor Daniel » ma maart 11, 2013 3:22 pm

Vanmiddag heb ik telefonisch navraag gedaan bij uitgeverij De Buitenspelers. In deze alinea een verslag van wat ik daarvan begrepen heb.
Sinds de uitgave van 'Testament' (2007) is de uitgeverij, ongeveer anderhalf jaar geleden, overgenomen. Het uitgeven van 'Testament' en de plannen voor eventuele vervolgen waren een zaak van Peter Voskuil en de voormalige uitgever, namelijk de oprichter. Het zou gaan om iemand die Matty Verkamman heet en, volgens het boek zelf, in de eindredactie van 'Testament' zat. Er zou een klein conflict zijn geweest, wat woorden, waardoor werd afgezien van vervolgen op 'Testament'. Dit gaat om een situatie van jaren geleden, voordat de uitgeverij werd overgenomen. De behulpzame telefoniste vertelde deze informatie na navraag te hebben gedaan bij mensen die nog van die tijd zijn.
De huidige uitgever geeft geen boeken van Peter Voskuil uit. Er zijn geen plannen voor een herdruk van 'Testament'. Tenzij er veel vraag naar is. De telefoniste vertelde mij, dat ik de eerste was die ernaar vroeg.
Ik heb gewezen op uw bericht en dat u geen reactie heeft ontvangen. De telefoniste zei, dat er dan intern iets mis gegaan kan zijn. Telefonisch contact is mij in elk geval wel gelukt. Het telefoonnummer is te vinden op de website van de uitgever, die nu gewijd is aan 'Voetbal International': www.debuitenspelers.nl.

Peter Voskuil is een tijdlang redacteur geweest op het voorportaal van lennaertnijgh.nl. Zijn plan was, om ter promotie van 'Testament', op de website materiaal te laten tonen waarvoor in 'Testament' geen plaats was. Daar zag hij echter vanaf toen er sprake was van vervolg-uitgaven. Daarna is het contact tussen Peter Voskuil en lennaertnijgh.nl gaandeweg, praktisch verloren gegaan. Dusdanig, dat ik via uw bericht verneem, dat 'Testament' niet meer verkrijgbaar is.
Daniel
Member
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za jul 01, 2006 3:17 pm

Re: Biografie 'Testament, leven en werk van Lennaert Nijgh'

Berichtdoor wtjn » zo apr 21, 2013 6:03 pm

Soms zit het tegen en soms zit het heel erg mee!
Kortom, inmiddels heb ik ook een exemplaar mogen bemachtigen van deze biografie. Een werk wat qua lay-out, foto's en tekst m.i. de doorsnee Lennaert Nijgh adept alleen maar moet kunnen bekoren. Prachtig om in weg te mijmeren en mee te worden genomen door de historie en anekdotes van deze intrigerende man. Hopelijk zullen de massaal bezochte concerten van de " afscheidstournee" van Boudewijn de Groot, bijdragen aan een hernieuwde publiciteit rond het werk van Lennaert Nijgh. En ook bijdragen aan herdrukken. De bijzondere kwaliteit van dit boek is alleen al daarvoor een rechtvaardiging.

Klopt het trouwens dat het boek ook te koop is geweest bij de Lennaert Nijgh tentoonstelling aan het begin van dit jaar? (volgens een medewerkster ter plaatse)
wtjn
New member
 
Berichten: 3
Geregistreerd: zo maart 03, 2013 4:22 pm


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron