Helaas te laat voor Halloween,
maar niet minder spannend:
Boudewijn de Groot - 'Babylon' / 'Heksensabbat'https://www.youtube.com/watch?v=kd-XKtJ2BpEAlbum ‘Nacht en ontij’ (1969).
Het spookachtige 'Heksensabbath' is een soort van hoorspel.
Mijns inziens het beste 's nachts te beluisteren, in het donker, met hoofdtelefoon.
Bij 13:04 eindigt deel 1 van 'Heksensabbath'. Hier stopt kant 1 van de vinylplaat.
Dat is de "stilte, de verschrikking gelijk" die wordt aangekondigd.
De luisteraar moet daar de plaat omdraaien.
Op de CD-uitgave had men daar dus even moeten pauzeren, in plaats van meteen door te gaan.
De stilte volgt meteen na het gillen van de microfoon en het hese geluid,
voordat "De metingen zijn verricht" wordt gesproken.
Het album bevat gitaarwerk van de onvolprezen Eelco Gelling.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eelco_GellingBij 21:40 begint een heel bijzonder segment, over "cirkels en spiralen".
Hierin een stereo-geluidsexperiment waarin de luisteraar lijkt rond te draaien,
als in een ronddraaiende kermisattractie waarin men muziek van luidsprekers langs hoort scheren.
Dit surround-achtige effect doet mij wat denken aan 'Villa Volta', van attractiepark De Efteling.
Stilzitten en toch lijken te bewegen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Villa_VoltaEen belangrijke inspiratie voor dit segment lijkt mij 'Tomorrow Never Knows' (1966), van The Beatles.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tomorrow_Never_KnowsWat mij betreft is 'Heksensabbath' een van de beste Nederlandse pop-producties.
En dat opgenomen met slechts vier analoge sporen!
Muzikaaltechnisch vind ik dit behoren tot Boudewijn's allerbeste werk.