snowmansion schreef:Welke tekening is er exact op verzoek van een enkeling toegevoegd? Is dat de tekening van DD met een bos bloemen in de hand gemaakt tijdens zijn bezoek aan NL?`
Ja, die. (snif)
http://coa.inducks.org/story.php?c=HC+SSCH+273Bsnowmansion schreef:Ui schreef:Als je niet weet of er bij meer variatie een significante stijging van verkoop is, hoe kun je dan toch met deze conclusie komen?
Het lijkt wel alsof alles wat afwijkt van de tunnelvisie van Oom Thom, per definitie een risico is. (snik)
Je weet het niet, precies wat je zegt. Ik geef geen conclusie behalve dan dat je niet weet of het tot een stijging leidt, evenals je niet weet of het tot een daling leidt, klopt. En [dat] het aantal abonnementen heus niet schrikbarend gaat stijgen. Dat durf ik wel te zeggen, maar goed gelijk heb je bewijs heb ik niet. En stiekem hoop ik dat er natuurlijk wel een stijging ontstaat. Want dan is er nog meer diversiteit in de verhalen en meer abonnees! Maar ja beide is mogelijk, los van het feit van de andere argumenten.
Ui denkt dat variatie wel voor een stijging of tenminste een behoorlijk minder grote daling zal zorgen. Mensen willen geprikkeld worden. Elke week dezelfde inwisselbare hap, in het Weekblad en de Extra, doet klanten vanzelf afvragen waarom men nog nieuwe exemplaren koopt. Ach gut, hebben Donald en Bolderbast volgende week alweer ruzie? Gaat Magica alweer het Geluksdubbeltje stelen? Is Dagobert weer eens liefdadig, door de een of andere tik of spreuk? Geeuw, gaap, gaap en nog eens gaap. En dat terwijl Egmont en Italië laten zien, wat er meer mogelijk is. Onverstoord blijft Oom Thom zijn eigen zin en vooral smaak doordrijven. Dusdanig, dat Ui zich afvraagt of de man wel helemaal in de wereld staat. Als je toch ziet, dat er interesse is voor een Diederik, Otto of Brigitta, dan doe je daar toch wat mee? Maar de man zet zijn hakken in het zand en weet blijkbaar van ellende niet, hoe te verbergen dat het om iets banaals als zijn persoonlijke smaak gaat. De persoonlijk smaak van zo'n oude baas is belangrijker dan dat van zijn publiek. Ui vindt, dat Oom Thom het Weekblad gegijzeld heeft. (snotter)
snowmansion schreef:Ik kan me ergens nog wel herinneren wat als exacte reden genoemd werd door TR waarom bepaalde figuren en niet geïntroduceerd meer worden in het weekblad. Maar ik ben iets te kort lid hier om dit goed voor de geest te halen en weten waar het staat.
De reden zou zijn, dat mensen de personages niet meer kennen. Maar dat is een smoes. Want er komen wel vaker onbekende neven, ooms en tantes langs. Dus wat maakt het uit, of Diederik en Otto daartussen zitten? Ook zijn de persoanges bekend van televisie (Otto) en de pockets (Diederik).
Oom Thom heeft, zover Ui weet, nooit een goede, sluitende verklaring gegeven voor het boycotten van zulke personages. Je zou de eerste zijn, die een sluitende verklaring kreeg.
Ui denkt, dat Oom Thom zich met zijn leegheid probeert te onderscheiden van het buitenland; alsof het gaat om een pluspunt. Want zou Oom Thom de Diederiks, de Otto's en de Dubbelducks toelaten, dan kan het Weekblad evengoed door het buitenland worden samengesteld. Nu kan hij zich verschuilen achter een zogenaamde Nederlandse cultuur, die hij met zijn (volgens Beekman) meer dan 90 kilo bewaakt. En ondertussen vliegen de pockets de winkel uit.
snowmansion schreef:Ik moet je eerlijk bekennen dat het mij ook zeer leuk lijkt om eens meer variatie in het weekblad aan te treffen. Verhalen die ook nog los staan van de personages waar jij het altijd over hebt: Bella Duck, Otto, Diederik, Tobber etc. Maar ook verhalen over Super D, RWB, Rockerduck et cetera. Ik denk dat deze verhalen ook zeer leuk en interessant zijn voor iedereen. Ik lees in ieder geval de pockets met plezier.
Ui's indruk is, dat de meeste mensen deze smaak delen.
Zie maar iemand te vinden, die elke week niets anders dan een beperkte wereld wil van een Bolderbast, Donald, Katrien, Guus, Willie, Dagobert, Zware Jongens en Magica. Barks had allang een nieuw personage geïntroduceerd. Dat deed hij zelfs nog in zijn pensioen, in de vorm van de
gesnavelde hopman. Het Weekblad wordt gegijzeld door een overtrokken Barkspurisme waar Barks van zou opkijken.
De "Gouden Jaren" van de jaren 70 zijn eigenlijk weinig meer dan een "best of" uit de oude Disney-doos. En meteen werden personages als Diederik, Otto, Bella en Tobber geschrapt. Sinds de jaren 70 is het blad eigenlijk teruggedraaid naar het kolenkachel-tijdperk, de jaren 50. De opleving die Oom Thom bracht, kwam vooral neer op inkrimpen, herhalen en uitmelken. De man is conservatiever dan een mummy. Nog een keer Murry, nog een keer Taliaferro. Het verkocht een halve eeuw geleden, dus verkoopt het nu ook.
Mau Heymans zei, ergens tussen 1998 en 2004, zich te ergeren aan telkens maar Willie Wortel als uitvinder. In pakweg 2004 heeft hij geprobeerd om met Oom Thom te overleggen, die Mau vervolgens voor gek verklaarde. Mau ging vervolgens via een lezer proberen om de Roepredactie te bewegen en zie hier het resultaat. Mau made Ui do it. En het monster is niet meer te stoppen. Haha! (snik)
Oom Thom moet tegenwoordig zijn aandacht over meer soorten bladen verdelen, waaronder zelfs de Tina. In hoeverre is hij op de hoogte van wat de markt wil? (snik)
snowmansion schreef:Ui schreef:Is er een onderscheid tussen "mensen" en "die McDrakers"?
Nee, maar ik bedoel te zeggen dat die Mcdrakers maar een heel klein gezelschap zijn gebaseerd op het aantal abonnees of gezien de oplage. Er zijn maar 336 geregistreerde gebruikers, waarvan maar een bepaalde % actief meedoet.
Er zijn meer McDrakers dan Roepredacteurs. McDrake zou gezien kunnen worden als steekproef. De leden komen niet van een andere planeet, dus McDrake kan wel degelijk een indruk geven van de markt.
snowmansion schreef:Ui schreef:En ondertussen verwelkomt hij natuurlijk wel zijn eigen creaties, 'Douwe Dabbert' en 'Van nul tot nu' in het Weekblad.
Klopt, maar dit is wel alweer lang geleden. Heeft hij gedaan ja, maar nu komt het voor alsof hij het onlangs nog heeft gedaan met een eigen publicatie van hem ofzo.
Douwe Dabbert heeft ongeveer een halve eeuw, geregeld in het Weekblad gestaan. Lang genoeg, om het daar nu nog over te hebben. Ui stelt, dat Oom Thom fijn zijn zakken heeft kunnen vullen. Wilde hij hoofdredacteur wezen om alleen Donald Duck, of dacht hij tevens aan zijn eigen toko? Vreemd dat een blad als Stripschrift nooit zo'n kritische vraag stelt.
Oom Thom kan met zijn naam pronken in Disney-uitgaven, hij kan er zijn eigen creaties in plaatsen en hij kan door hem minder geliefde Disney-creaties weigeren. Zet daar een dweperige hofhouding omheen en er ontstaan zeer scheve toestanden. Roep's medewerkers lijken zelf niet te beseffen, hoe slaafs en blind ze kunnen overkomen.
Ui wil breken met die jarenlange verering. Doet Stripschrift het niet, dan moet Ui zich maar opofferen. (snotter)
Maar Oom Thom is zo aardig! Ja, zolang je niet tegen hem ingaat en met hem meepraat. Zeg wat van een idiote disclaimer en hij gaat gemeen doen, over Duckstands die "onder meer deels" vanwege een enkele criticus zijn opgedoekt. De man lijkt zich daar niet eens voor te schamen, zo'n trap uit te delen. En ondertussen de rol van bezuinigingen verzwijgen.
Ui had zichzelf beter en effectiever kunnen verwoorden. Maar dat er bij Oom Thom iets scheef is gegroeid, dat lijkt Ui wel overduidelijk. Ongeacht of Ui er de goede woorden voor heeft gevonden.
snowmansion schreef:Goed, zoals het nu geregeld is bepaald Thom Roep welke verhalen in het weekblad komen. Joan [Lommen] selecteert vervolgens uit de stapel verhalen welke verhalen in welk nummer komen. Vroeger was het toch niet veel anders of wel? Dat 1 man bepaalt welke verhalen in het weekblad komen? Dan zou je dus meerdere mensen hierover moeten laten beslissen op de redactie.
Blijkbaar kon die ene "schooljuf" van vroeger, wel rekening houden met variatie en smaken. Dus waarom zou men meerdere mensen de verhalen moeten laten selecteren? Vanwege een onvermogen van Oom Thom? De verhaalselectie kan door één persoon gedaan worden, mits deze maar rekening houdt met de smaak van anderen. (snif)
snowmansion schreef:Dat je niet serieus wordt genomen ontkracht je net met je eigen voorbeeld met een publicatie uit de BV reeks. Is het normaal dat fans inspraak hebben op een magazine? Is dit bij andere bladen dan ook zo?
Ui heeft begrepen, dat men in Duitsland wel rekening houdt met wensen van lezers. Want het gaat niet om "fans", maar gewoon om lezers.
Dat bij de Roepredactie de titel "fan" een diskwalificatie lijkt te zijn, zegt ook veel over hun mentaliteit. Misschien worden ze een beetje nerveus van die "fans" die hen qua kennis naar de kroon steken. Ui's indruk is, dat een Roepredacteur graag boven het gewone volk staat. Liever dan ertussen.
Waarom zouden lezers geen "inspraak" hebben? Wie gaat naar een restaurant waar de koks uitsluitend serveren wat ze zelf lusten? "Doet u mij maar een glaasje fris." Zegt de ober: "Nee, want dat vindt de kok niet lekker." Zo zou Oom Thom een restaurant runnen. Terwijl hij ondertussen ook nog andere restaurants runt.
snowmansion schreef:[Donald Duck Extra] Waar het heel vroeger nog de echte lange verhalen waren die ook het hele boekje vulden, zijn het nu maar 3 korte verhalen en [is] de diversiteit ver te zoeken.
Wat bezielt een hoofdredacteur, om nu al jaren en jaren, telkens weer de Zware Jongens in dat blad te zetten? Elke maand steevast hetzelfde!
snowmansion schreef:Ui schreef:Men kan stellen dat Ui's mening niet telt, omdat Ui te veel fan is of wat dan ook. Maar feit is wel, dat Ui zijn abonnementen heeft afgezegd. Trouwe klant Ui.
Wanneer was voor jou het moment als je terug kijkt dat je de omslag zag/ constateerde. Ik bedoel de verhalen in de jaren 90 met o.a. Mau Heymans vond ik zeer mooi getekend jaargangen ook het script was in de meeste gevallen prima. Ik zou zeggen dat ik rond eind 90 of rond 2000 een ommekeer zou zien. Is dat ook sinds wanneer je je abo opgezegd hebt?
Ui merkte wat betreft Mau een keerpunt in 1998. De eenden en de lijntjes werden dunner. Mau is naar eigen zeggen, de eenden anders gaan tekenen omdat hij baalt dat zijn broer (Bas) hem nadoet. Wat een argument.
Verder zijn de scenario's niet meer wat ze waren. Nog erger dan de bubblegum-scenario's die Oom Thom graag lijkt te ontvangen.
Het keerpunt wat betreft het Weekblad kwam vanaf 2005/2006. Vooral omdat Ui in de jaren erna duidelijk werd, dat het geen zin heeft om te wachten op andere tijden. Vroeger dacht Ui, dat men Diederik vergeten was. Maar als dan blijkt dat zo'n personage bewust geweerd wordt en geen lezer daar verandering in kan brengen, dan gaat de lol er wel vanaf. Ui kreeg steeds meer het gevoel, de persoonlijke hobby van Oom Thom te financieren. (snik) Daarvoor liggen er gewoon te veel goede, oude Weekbladen in de kast te verstoffen. Ui heeft het huis-, tuin- en keukenwereldje van Oom Thom nu wel gezien.
Zelfs Oom Thom's medewerkers moeten vragend naar boven kijken. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen een redacteur en een McDraker: ze moeten beiden bedelen bij de grote baas.
snowmansion schreef:[specificeringen van cijfers] Zou best eens interessant zijn om dit te weten. Weet je ook waar je over praat om je eigen verhaal te ondersteunen.
Ook algemene kennis over markt, producenten, consumenten en producten, kunnen een betoog ondersteunen.
snowmansion schreef:[geen parallel universum waarin Oom Thom nooit heeft gesolliciteerd bij Donald Duck Weekblad] Dit soort vragen zul je nooit te weten komen niet direct. Wel indirect als er een andere hoofdredacteur komt die jouw koers gaat varen Ui. Mocht blijken dat dit tot een fluwelen revolutie leidt en de populariteit doet stijgen, kan je wel wat zeggen natuurlijk.
Men kan ook een vergelijking maken met het buitenland. En met de verkoop van in het buitenland samengestelde pockets. In die zin is er wel een parallel universum, waarmee vergeleken kan worden.
snowmansion schreef:Ik snap je beredenering wel dat je weer Douwe D aanhaalt, maar de exacte reden waarom deze net als van 0 tot nu, verscheen in het weekblad en ook de vraag waarom deze wel en de andere niet (waarom de 1 prevaleert boven de andere) is iets waar nog geen antwoord op gegeven is.
Zelfs als er geen antwoord is, blijven het voorkeursbeleid en de belangenverstrengeling opvallend. Ook versterken deze strips bij Ui de indruk, dat het Weekblad eigenlijk het lijfblad van Oom Thom is. Idem voor de Extra. Wij klanten mogen hoogstens meelezen, als we betalen. (snik)
Maar goed, Oom Thom's koppigheid is groter dan Ui's adem lang is. Zeker als de man volgend jaar toch niet met pensioen blijkt te gaan. Ui's grootste bewondering voor Oom Thom is, dat hij in staat is om mensen om zijn vinger te winden met kletspraatjes. De man leeft er zo in op, dat hij zichzelf gerust vergelijkt met Hergé. Kletspraatjes, dus. Praatjes die gerust leugenachtig zijn.
Hoe bestaat het, dat men de Roepredactie wil opdoeken en hij dat dan kan tegenhouden. Welk onzinverhaal heeft hij daarvoor opgehangen? Dat Nederland variatie haat? Dat Nederland in de jaren 50 wil blijven? Dat een paar Sinterklaasverhalen genoeg reden zijn voor een Nederlandse afdeling?