Kerstbabysitter, een afgekeurd verhaal van Jonker

Berichtdoor McDuck Menu » ma jul 26, 2010 8:22 pm

Ik denk ook niet dat er moeilijk gedaan zal worden over fanfictie en dergelijke. Anders zou er nooit meer een Galerij des Volks, of hoe heette dat(?), kunnen komen.
Het punt is dat dit verhaal misschien toch nog gepubliceerd gaat worden, en het waarschijnlijk niet veel zal verschillen van het originele scenario. Daarom is dit een grijs gebied.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 26, 2010 8:35 pm

McDuck Menu schreef:Ik denk ook niet dat er moeilijk gedaan zal worden over fanfictie en dergelijke. Anders zou er nooit meer een Galerij des Volks, of hoe heette dat(?), kunnen komen.

:) Ik ben het ook vergeten. Later veranderde het naar "uit de kunst".
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 26, 2010 8:46 pm

McDuck Menu schreef:Ik denk ook niet dat er moeilijk gedaan zal worden over fanfictie en dergelijke. Anders zou er nooit meer een Galerij des Volks, of hoe heette dat(?), kunnen komen.

"Galerij der Kleinen". Dat gaat om het publiceren van fanfictie binnen een Disney-uitgave.
Als fanfictie of een parodie zomaar zou zijn toegestaan, zou dat een gapend gat zijn in de auteursrechten. Dan zou iedereen 'Donald Duck Fanblad' op de markt kunnen brengen en een lange neus maken naar Disney. Dan zou je Donald Duck mogen stelen zolang je het maar fanfictie of een parodie noemt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » ma jul 26, 2010 8:57 pm

Goed, fanfictie is officieel niet toegestaan, maar er wordt ook niet al te moeilijk over gedaan gelukkig, anders was ik ook nooit 'ontdekt' :P .
Parodiën zijn weer een ander verhaal, vaak is daar net zo veel veranderd aan het origineel, dat het legaal wordt. Tenminste, zo denk ik er over.
Stel dat ik voor Sanoma/Disney zou gaan werken, dan mag ik alleen fragmenten plaatsen, want dat valt onder het citaatrecht. Dus niet meer zoals ik dat nu doe, of het moet een zelf verzonnen verhaal, of fanfictie of iets dergelijks zijn, wat ik niet verkoop aan Sanoma.

Ik vind dat hier vrij soepel mee om gegaan wordt, en het is natuurlijk voor Disney en Sanoma nog een manier om talent te ontdekken.

Is er trouwens al een topic over een McDrake fanzine? Ik ga even op zoek..
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rubberduck » di jul 27, 2010 1:52 am

Als auteursrechten dan zo'n issue zijn voor Disney, waarom bestaat er dan een website waar alle Barks-, Rosa- en Gottfredson-strips integraal op staan? (Michiel P linkt er vaan genoeg naar.) Waarom bestaan er dan meerdere YouTube-kanalen waarop complete Disney-tekenfilmseries staan (honderden integrale afleveringen)? Ik vind dat Daniel vaak onnodig en overdreven moeilijk doet over auteursrechten, als zelfs Disney zich er niet zo druk over maakt. Daniel wil onterecht het braafste jongetje van de klas zijn.

Wat betreft je tekeningen: zeer goed! Mijn enige aanmerkingspunt is plaatje 2 van plaat 9B, waarop Bulkezwijn op een bijna onmogelijke manier komt binnenwandelen. En ligt het aan mij, of heeft hij gedurende het verhaal een vermageringskuur ondergaan?
Maar afgezien van dat, vind ik dit je mooiste tekenwerk tot nu toe. Vooral plaat 10A, met de close-up van Bulkezwijn en de moeder die Dagobert kust. Dat plaatje vooral, met die uitdrukking van Dagobert, vind ik classic Barks.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor DD » di jul 27, 2010 7:31 am

Wat Daniel zegt is officieel en theorie. Wat in de praktijk in inofficile sfeer gebeurt is aan de geweten van de mensen zelf.
Die youtube kanalen zijn trouwens vaak genoeg gesloten door disney. Maar ja, wat doe je aan de koppigheid van de mensheid. Ik wou dat er een geldboete of geangesstraf bestond hiervoor zodat men wat meer respect zou heben voor kunstenaars. Zodat hun werk niet van de ene naar de andere pc wordt gedownload.

Zeg raken we niet wat te off?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Caspar » di jul 27, 2010 8:09 am

De tekeningen zijn inderdaad Barks-achtig mooi! De kus is net zo'n vieze soap-kus van Rosa maar een subtiele en stijlvolle disney-stripkus.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor McDuck Menu » di jul 27, 2010 2:27 pm

Ik hoop dat je het laatste bedoelt, en dat 'net' een typfoutje van 'niet' is :P
Ik kan me trouwens zo gauw geen vieze Rosa soap-kus voor de geest halen?

Er is al een apart topic over het plaatsen van Disney materiaal op McDrake.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1477
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Daniel73 » di jul 27, 2010 2:44 pm

Rubberduck schreef:Ik vind dat Daniel vaak onnodig en overdreven moeilijk doet over auteursrechten, als zelfs Disney zich er niet zo druk over maakt. Daniel wil onterecht het braafste jongetje van de klas zijn.

Als ik echt het braafste jongetje van de klas was, had McDuck Menu hier geen compleet scenario om uit te tekenen. :)

Mijn mening over McDuck's tekenwerk. Mooie expressies, maar ik mis wat vormvastheid m.b.t. groottes en perspectief. Als McDuck Menu de vormvastheid goed gaat beheersen, kan hij een van de beste Nederlandse striptekenaars worden.

Is het misschien grappig om Dagobert's Italiaanse butler te gebruiken, van de pockets? (Bertus)
Maar wacht eens even! Waarom heeft Dagobert hier überhaupt een butler? Als Dagobert een butler heeft, had hij die kunnen opzadelen met baby Nana. Die butler is een probleem! Ja toch?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » di jul 27, 2010 3:10 pm

Hm. Ik dacht eigenlijk dat die butler bij Bulkezwijn hoorde. Die tv van Dagobert, die blijkbaar beeld weergeeft van zijn fabriek, komt ook zomaar uit het niets :P Maar dit zal wel een andere kamer zijn of iets dergelijks.

Ik moet inderdaad nog wat aan vormvastheid werken, Bulkezwijn en de butler zijn daar een goed voorbeeld van. Ik vond het ook erg lastig om de personages steeds in dezelfde ruimte te plaatsen en het afwisselend te houden. Het verhaal bestaat eigenlijk uit kamertjes en steegjes, een beetje benauwend.
Ook is er in het scenario veel aan de hand; Dagobert is er, de neefjes (3 dus), Donald, Baby Nana, de moeder, Bulkezwijn, z'n butler, kerstversieringen, luiers/doeken die aan waslijnen hangen, kluisdeuren, af en toe geldzakken.. hoewel ik sommige dingen vergat/wegliet aan het einde ...
En dat moet allemaal steeds terugkomen, valt niet mee hoor ;)
Wat dat betreft is het een goed scenario om mee te oefenen, aangezien er veel aan de hand is.
In een volgend verhaal zou ik dat allemaal wat ruimer tekenen, grote ramen, met uitzichten, zonder kleine vakjes, enz.. En het liefst wat taferelen die zich buiten afspelen, daar ben je wat vrijer.

Maar aan de andere kant, dit is pas mijn vierde strip, als je de twee blz's voor Sanoma, en het tv-grapje meerekent. En al met al vind ik dat ik geen slecht werk verricht heb, en dat zonder scholing ;)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Michiel P » di jul 27, 2010 8:06 pm

Rubberduck schreef:Als auteursrechten dan zo'n issue zijn voor Disney, waarom bestaat er dan een website waar alle Barks-, Rosa- en Gottfredson-strips integraal op staan? [...] Waarom bestaan er dan meerdere YouTube-kanalen waarop complete Disney-tekenfilmseries staan (honderden integrale afleveringen)?

Tegen die YouTube-filmpjes wordt vaak genoeg opgetreden, want die worden nog al eens verwijderd, hoewel dat met name geldt voor recente films. Daar verdient Disney het meeste geld aan, dus dan kan het ze wat schelen. Het oude materiaal wordt dankzij YouTube alleen maar beter gepromoot.

Voor de strips ligt het anders. Ten eerste worden strips niet door Disney zelf uitgegeven, maar door licentiehouders. Online Disney-materiaal kan nadelig zijn voor Gemstone of Boom!, maar niet rechtstreeks voor Disney. Ten tweede wordt er aan strips nauwelijks geld verdiend. Disney is er domweg niet in geïnteresseerd. Disney heeft Marvel dan ook niet overgenomen om de strips, maar vanwege de film-franchises ("Hulk", "Spider-Man", "X-Men"), die enorm veel geld opleveren.

Rubberduck schreef:Mijn enige aanmerkingspunt is plaatje 2 van plaat 9B, waarop Bulkezwijn op een bijna onmogelijke manier komt binnenwandelen.

Het punt is dat Bulkezwijn dezelfde verhoudingen heeft als de Ducks. Dat kan natuurlijk best, hoewel Venijn McSnekke bijvoorbeeld net zo lang is als de Zware Jongens. McDuck Menu geeft Bulkezwijn op plaatje 9.6 dezelfde S-vorm als zijn Ducks. Misschien is dat het probleem? Ik vind dat Bulkezwijn zijn uitgestrekte armen te ver naar achteren houdt. In plaatje 9.7 klopt de handdruk niet.

Rubberduck schreef:Maar afgezien van dat, vind ik dit je mooiste tekenwerk tot nu toe. Vooral plaat 10A, met de close-up van Bulkezwijn en de moeder die Dagobert kust.

Daar sluit ik me bij aan. :) Je pakt lekker groots uit, met figuren die op drie plekken door het kader breken. Ik wil deze plaat wel eens ingekleurd zien, om te kijken wat het effect van die overlap tussen 10.3 en 10.4 is.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DD » di jul 27, 2010 8:44 pm

Michiel P schreef:Ten tweede wordt er aan strips nauwelijks geld verdiend. Disney is er domweg niet in geïnteresseerd.

Hoe bedoel je? Als het niks zou opleveren zouden er wereldwijd toch niet zoveel Disney strips uitkomen?

En hoe zit het precies met die licentiehouders? Het is duidelijk dat de opbrengst van bijv. DD weekblad naar Sanoma gaat. Maar gaat er dan niks naar Disney?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Michiel P » di jul 27, 2010 9:48 pm

Pagina 10B is een echte strippagina, met lekker veel overdrijving. Daar wil ik wel meer van zien! Misschien gaat je tekenwerk wel met sprongen vooruit als je een tijdlang je best doet je figuren in de meest extreme poses tekenen. Dat lijkt me een goede oefening. Denk maar aan het vroegste werk van Jippes.

"Frog Raccoon Strawberry" is een goede webcomic met veel extreme poses.

McDuck Menu schreef:Ik kan me trouwens zo gauw geen vieze Rosa soap-kus voor de geest halen?

"A Little Something Special": http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... 325&s=date
"The Prisoner of White Agony Creek": http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... 061&s=date

Het voornaamste verschil is dat Goldie Dagobert op zijn mond kust, ipv. op zijn wang. Maar de Pafboemistaanse moeder zoent Dagobert alleen om hem te bedanken.

McDuck Menu schreef:Ik dacht eigenlijk dat die butler bij Bulkezwijn hoorde.

Het is geen butler, maar een valet, een persoonlijke bediende. Een butler staat aan het hoofd van het huishoudelijk personeel, die vergezelt zijn werkgever niet buitenshuis. Onder het personeel heb je allerlei rangen en functies. Kijk maar naar "You rang, M'Lord?", "The Remains of the Day" of "Gosford Park".

McDuck Menu schreef:Die tv van Dagobert, die blijkbaar beeld weergeeft van zijn fabriek, komt ook zomaar uit het niets :P

Ik vind dat je teveel details op het beeldscherm hebt getekend. Daar blijft niets van over. Jonkers schets toont terecht alleen spelende kinderen. Door die vieze rokende fabriek is het plaatje juist minder vrolijk.

McDuck Menu schreef:Ik moet inderdaad nog wat aan vormvastheid werken, Bulkezwijn en de butler zijn daar een goed voorbeeld van.

Die bediende heb je duidelijk ter plekke even uit je mouw geschud. Maar dat je dat kan, vind ik wel knap. Het is 'n cliché-type, maar die moet je óók beheersen.

McDuck Menu schreef:Maar aan de andere kant, dit is pas mijn vierde strip, als je de twee blz's voor Sanoma, en het tv-grapje meerekent. En al met al vind ik dat ik geen slecht werk verricht heb, en dat zonder scholing ;)

Inderdaad, je kunt trots en tevreden over jezelf zijn. Je werk is met sprongen vooruitgegaan. Ik ben benieuwd hoe je tekenwerk er na je volgende strip uitziet - en de volgende - en de volgende. :)

OFF-TOPIC

DD schreef:Als het niks zou opleveren zouden er wereldwijd toch niet zoveel Disney strips uitkomen? En hoe zit het precies met die licentiehouders?

In verhouding tot films, merchandise en ander entertainment leveren die strips niet zoveel op. Licentiehouders betalen voor de licentie. Dat geld gaat naar Disney. De opbrengst gaat naar Sanoma.

Einde OFF-TOPIC
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Guus Geluk » wo jul 28, 2010 12:21 am

McDuck Menu heeft een waar topprestatie afgeleverd.
Laatst bijgewerkt door Guus Geluk op wo jul 28, 2010 1:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor McDuck Menu » wo jul 28, 2010 12:28 am

Michiel P schreef:
McDuck Menu schreef:Ik kan me trouwens zo gauw geen vieze Rosa soap-kus voor de geest halen?

"A Little Something Special": http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... 325&s=date
"The Prisoner of White Agony Creek": http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/ ... 061&s=date

Het voornaamste verschil is dat Goldie Dagobert op zijn mond kust, ipv. op zijn wang. Maar de Pafboemistaanse moeder zoent Dagobert alleen om hem te bedanken.

Dat zou hier inderdaad ongepast zijn :lol: Misschien bij Rosa ook wel, maar dat is een andere discussie.

Michiel P schreef:
McDuck Menu schreef:Ik dacht eigenlijk dat die butler bij Bulkezwijn hoorde.

Het is geen butler, maar een valet, een persoonlijke bediende. Een butler staat aan het hoofd van het huishoudelijk personeel, die vergezelt zijn werkgever niet buitenshuis. Onder het personeel heb je allerlei rangen en functies. Kijk maar naar "You rang, M'Lord?", "The Remains of the Day" of "Gosford Park".

Je bent zowaar een wandelende encyclopedie ;)
Joost, uit de verhalen van Heer Bommel en Tom Poes, was dat dan ook geen butler? Of was die alles ineen omdat hij alleen werkte?

Michiel P schreef:
McDuck Menu schreef:Die tv van Dagobert, die blijkbaar beeld weergeeft van zijn fabriek, komt ook zomaar uit het niets :P

Ik vind dat je teveel details op het beeldscherm hebt getekend. Daar blijft niets van over. Jonkers schets toont terecht alleen spelende kinderen. Door die vieze rokende fabriek is het plaatje juist minder vrolijk.

Nog iets waar ik meer aan moet gaan denken, is dat de plaatjes dus 3 keer zo klein worden..

Michiel P schreef:
McDuck Menu schreef:Maar aan de andere kant, dit is pas mijn vierde strip, als je de twee blz's voor Sanoma, en het tv-grapje meerekent. En al met al vind ik dat ik geen slecht werk verricht heb, en dat zonder scholing ;)

Inderdaad, je kunt trots en tevreden over jezelf zijn. Je werk is met sprongen vooruitgegaan. Ik ben benieuwd hoe je tekenwerk er na je volgende strip uitziet - en de volgende - en de volgende. :)

Ik ben zelf ook benieuwd naar het verdere werk, bij blz 10B zat ik er lekker in, dus hopelijk zet de trend zich voort.
Laatst bijgewerkt door McDuck Menu op wo jul 28, 2010 1:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten