DD 2007-16

Berichtdoor Cornelis Prul » vr apr 13, 2007 1:13 pm

Reacties op DD 2007-16?

Afbeelding

Oom Dagoberts geluksdubbeltje wordt deze week wéér gestolen. Maar dit keer heeft Zwarte Magica er niets mee te maken. Een muntjesverzamelaar doet er alles voor om het dubbeltje aan zijn collectie toe te voegen. Mickey en Goofy reizen af naar donker Afrika om daar een nieuw drankje te verkopen.
Cornelis Prul
 

Berichtdoor Waarzegger » vr apr 13, 2007 1:14 pm

Afbeelding
Waarzegger
 

Berichtdoor mcprul » vr apr 13, 2007 1:18 pm

Yes! Volgende week eindelijk weer eens een Mau Heymans verhaal!
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Mon€y » vr apr 13, 2007 1:19 pm

Hmm... Disneyland bestaat 15 jaar. Moet daarvoor een speciale cover worden geplaatst? Hoe commericeel is de Duck tegenwoordig?
Mon€y
 

Berichtdoor mcprul » vr apr 13, 2007 1:24 pm

Afbeelding

Was 15 jaar geleden ook al zo...
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Ei » vr apr 13, 2007 6:34 pm

mcprul schreef:Was 15 jaar geleden ook al zo...

Welke voorplaat vinden jullie van betere kwaliteit? Die van Donald Duck 1992-15, of die van deze week?
Ei vindt dat die de voorplaat van 15 jaar geleden zichtbaar een Donald Duck toont, met nadruk op Disney-katakters zoals Mickey.
De voorplaat van deze week, nummer 2007-16, toont op het eerste gezicht alleen een foto van het kasteel van Euro-Disney. Is het een Donald Duck? Is het een bijlage. Is het een reclame-folder, voor de Efteling of zo? Gaat het om een nieuw nummer van het blad 'Vorsten'? Wordt Ei geacht dat kasteel in een oogopslag te herkennen?

Is het niet schrikbarend te zien hoe artistiek uitgehold Donald Duck tegenwoordig is? Waar is de kennis gebleven? Zelfs basisprincipes zoals het presenteren van een blad, met een aantrekkelijke voorplaat als visitekaartje, worden losgelaten. Zijn gediplomeerde vaklui zo duur, tegenwoordig?

Wie heeft de nieuwe voorplaat op zijn/haar geweten? En wie de voorplaat van 15 jaar geleden, uit de tijd van Ed van Schuijlenburg?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Luuuuk » vr apr 13, 2007 7:00 pm

Als je goed kijkt zie je op de voorplaat van deze week Donald Duck, H,D&L, Willie Wortel en Dombo!
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ei » vr apr 13, 2007 8:21 pm

Luuuuk schreef:Als je goed kijkt zie je op de voorplaat van deze week Donald Duck, H,D&L, Willie Wortel en Dombo!

Inderdaad, als je goed kijkt. Een voorplaat moet herkenbaar opvallen in de schappen. Zoals alle verpakkingen.
Jij kijkt waarschijnlijk naar de voorplaat zelf. Maar de herkenbaarheid moet ook gelden voor een kleine scan, zoals de scan die door Donald Duck weekblad op internet is geplaatst:
Afbeelding
Wie kun je hier met zekerheid herkennen, in een oogopslag, zonder te turen?

Beeld je in dat je met je karretje door de supermarkt loopt. Zou je dan in het voorbijgaan zien dat het om een echte Donald Duck gaat?
Een foto op de voorplaat is hoogst ongebruikelijk, en het ontbreken van duidelijk zichtbare Disney-figuren is ook ongebruikelijk.
Vergelijk zelf maar met de voorplaat van nummer 1992-15. Die voorplaat is wel redelijk herkenbaar en opvallend. Tovenaarsleerling Mickey had groter en dus herkenbaarder gekund, maar de gekozen grootte is altijd nog beter dan een foto met een paar kleine gekleurde vlekjes die, bij nadere bestudering, Disney-figuren blijken te zijn.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr apr 13, 2007 9:26 pm

Over de artistieke uitholling van het weekblad opende ik eerder een topic, met daarin een nieuwsartikel over het al op McDuck veelbesproken 'Cars'-nummer, waarin een auto als hoofdprijs bij een wedstrijd weggegeven werd:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=227

Ik dacht ook dat het om een reclamefolder of bijlage ging, toen ik 'm voor het eerst in het schap zag staan.

De inhoud vind ik om te huilen. Dit is al de derde keer dat er zo'n gruwelijke, afzichtelijke Mickey-strip in staat. Hierbij vergeleken oogt Bradbury mooi. (En had ik dié verhalen juist niet vervloekt? Kun je nagaan!) Waarom geen kwaliteit geplaatst? Waarom geen mooi tekenwerk? Eén telefoontje naar Egmont is genoeg om een prachtig getekend Mickey-verhaal te bestellen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » za apr 14, 2007 9:22 am

De voorplaat van 15 jaar geleden is stukken beter. Daar is het kasteel nog met de hand getekend. En de personages zijn heel duidelijk te zien. Bovendien: is Willie Wortel of Dombo wel eens in Disneyland?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor mcprul » za apr 14, 2007 1:56 pm

Heb dit nummer inmiddels binnen. Het eerste verhaal (tekeningen van Vicar) is redelijk bedacht en ook wel orgineel, hoewel het iets langdradig is.

Pluspuntje in deze Duck is de Cartoon Classic, die ik altijd wel leuk vind.

Cijfer: 5,5
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor arjan k. » za apr 14, 2007 6:58 pm

Val ik heel erg uit de toon als ik de voorkant wel mooi vindt. Ik vind het zelfs vrij ingenieus om op deze manier een cover te maken. Als je namelijk goed kijkt, dan zie je naast Willie Wortel, Dombo, Donald en K,K en K ook nog Rinkelbel, Pinokkio, de zeven dwergen, Knabbel en Babbel, Pluto, Goofy, Japie Krekel, Katrien, Mickey en Minnie en de kat uit Alice in Wonderland. Allen staan ze in een specifiek voor deze cover getekende houding. Het is lang geleden dat er zoveel verschillende figuren op één cover staan. Dat het één en ander geformeerd is rond een foto boeit mij eigenlijk niet zo. De herkenbaarheid van de Duck van deze week is m.i. ook niet in het geding omdat de lay-out direct herkenbaar is in de winkelschappen. Voor mij is dit dus een zeer verfrissende cover.
arjan k.
 

Berichtdoor DisneyRemc°o° » za apr 14, 2007 10:10 pm

arjan k. schreef:Val ik heel erg uit de toon als ik de voorkant wel mooi vindt. Ik vind het zelfs vrij ingenieus om op deze manier een cover te maken. Als je namelijk goed kijkt, dan zie je naast Willie Wortel, Dombo, Donald en K,K en K ook nog Rinkelbel, Pinokkio, de zeven dwergen, Knabbel en Babbel, Pluto, Goofy, Japie Krekel, Katrien, Mickey en Minnie en de kat uit Alice in Wonderland. Allen staan ze in een specifiek voor deze cover getekende houding. Het is lang geleden dat er zoveel verschillende figuren op één cover staan.

Ja, maar deze figuren staan echt op het kasteel. Speciaal voor de 15e verjaardag werden er gouden beelden (geen echt goud uiteraard! ;)) geplaatst op het kasteel, zoals je ook op deze foto's (deze foto's komen van DLRP.FR) kunt zien:

Afbeelding
Afbeelding

Bekijk de rest van de foto's op de betreffende pagina.
Volgens mij is er wel met de kleuren gespeeld, of is er over de figuren heen getekend, om ze meer een cartoon look te geven.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor DisneyRemc°o° » di apr 17, 2007 12:08 am

Ik had de grote versie van deze cover nog niet goed bekeken. Ik zie nu dat het hier waarschijnlijk om een foto van het kasteel zonder versieringen gaat, waarop ze vervolgens naar voorbeeld de figuren hebben ingetekend. Er zijn hier en daar wat verschillen met de echte situatie op het kasteel.

Ook hangen er over de daken nu rasters met lichtjes. Deze zie je op de cover ook niet terug.

Overigens vind ik de kwaliteit van de foto op deze cover niet echt spectaculair. Maar dat kan wellicht ook aan de druktechniek liggen, die niet geschikt is voor fotomateriaal.

Hierdoor wijken een aantal kleuren aardig af van de echte situatie. Helemaal linksonder zie je de 'leuning' van de brug. Deze lijkt hier wel roze te zijn, maar is in werkelijkheid toch echt grijs.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Michiel P » di apr 17, 2007 12:25 am

Zelfde blaadje, ander onderwerp. Op de achterkant, bij Karel en Clarabella, noemt Karel de moeder van Clara 'moe Koe'. Dat is grappig, want Evert Geradts, die veel voor de DD heeft geschreven, had vroeger een strip die "Moe Koe" heette.

Nog zoiets: Donald spreekt op de eerste pagina van "Bombie de Zombie" een neger op een fietsje aan, die Siebe heet. Dat is grappig, want Daan Jippes, die veel voor de DD heeft getekend, heeft een andere strip, "Twee voor thee" waarvan een van de hoofdpersonen een neger is die Siebe Sibbe heet.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten