Koen schreef:Natuurlijk is ''300.000'' gebaseerd op de oplage. Maar ook van dat getal zijn het niet allemaal enthousiaste kindjes die zich elke week weer verheugen op de nieuwe DD en die vervolgens met een ruk uit brievenbus trekken. Of het kopen,ook dolenthousiast. Ook kopers en abonnees zoals ik,kunnen kritisch zijn. En dan zijn er ook nog mensen die het weekblad ook niet meer zo denderend vinden,maar zich er niet veel van aantrekken. En daar valt zowel de doelgroep volwassenen als kinderen onder. Op deze manier blijft er van die 300.000 weinig over.
MatroosDuck schreef:Koen schreef:Natuurlijk is ''300.000'' gebaseerd op de oplage. Maar ook van dat getal zijn het niet allemaal enthousiaste kindjes die zich elke week weer verheugen op de nieuwe DD en die vervolgens met een ruk uit brievenbus trekken. Of het kopen,ook dolenthousiast. Ook kopers en abonnees zoals ik,kunnen kritisch zijn. En dan zijn er ook nog mensen die het weekblad ook niet meer zo denderend vinden,maar zich er niet veel van aantrekken. En daar valt zowel de doelgroep volwassenen als kinderen onder. Op deze manier blijft er van die 300.000 weinig over.
Weten jullie de brief van de week nog, waar en man de leukste rubriek, een rubriek van zo'n 10 jaar (of langer) geleden vond? Kun je nagaan.
McDuck Menu schreef:Kritiek kan inderdaad handig zijn, zolang het op het beleid is. Zodra het te persoonlijk wordt heeft de redactie er ook weinig meer aan denk ik zo.
De laatste tijd hebben we toch wel wat verbetering gezien, zoals het feit dat er veel minder ouwe Mickey's in het blad staan, maar nieuwe vervolgverhalen zelfs! (Nu nog van de Ducks ) Af en toe duiken Otto en Diederik op in de rubrieken of de brievenbus, een teken dat ze niet per se verbannen zijn, maar wel op de achtergrond staan. Rockerduck heeft ook een (weliswaar klein) optreden gehad een jaar of zo terug. Het is niet veel, maar het is een begin.
Ridder ter Geit schreef:[Thom Roep zou] er het meest verstandig aan doen om blij te zijn met een forum vol kritiek. Met kritiek kun je iets goeds doen, kun je je blad blijven verbeteren.
DD schreef:Nog nooit heeft een commercieel product naar een klein groepje (kritische) fans geluisterd. Dus waarom zou DDW dat doen?
16 Nov 2012 08:11 am, Ridder ter Geit schreef:Over het algeheel genomen winnen de Deense strips het van de Nederlandse, de laatste tijd. Als mijn vrouw en ik een openingsverhaal erg leuk geschreven en getekend vinden is het vrijwel altijd een Deens verhaal.
01 feb 2013 10:54 pm, Ridder ter Geit schreef:Misschien een beetje een flauwe vergelijking, maar ik las in een oud Dagobert-album 'Het goud van de vliegende Hollander' nog eens, kort na het Gulien-verhaal. En natuurlijk lijkt het Gulien-verhaal dan nóg knulliger. De tekeningen, de sfeer... net of er zomaar wat gebeurt. In zo'n oud Barksverhaal komt het avontuur je elke pagina tegemoet. Af en toe kun je lachen om de grappen. Je leeft echt mee met hun problemen op die boot.
Waar ik heen wil: is het niet kwalijk dat het kwaliteitsverschil binnen een product zo groot kan zijn? En was vroeger echt alles beter? Kan Barks nooit meer verbeterd worden? Kan er alleen nog af en toe als uitschieter een vergelijkbaar goed verhaal langskomen?
01 feb 2013 11:43 pm, Little Helper schreef:Ridder ter Geit schreef:Misschien een beetje een flauwe vergelijking, maar ik las in een oud Dagobert-album 'Het goud van de vliegende Hollander' nog eens, kort na het Gulien-verhaal. En natuurlijk lijkt het Gulien-verhaal dan nóg knulliger. De tekeningen, de sfeer... net of er zomaar wat gebeurt. In zo'n oud Barksverhaal komt het avontuur je elke pagina tegemoet. Af en toe kun je lachen om de grappen. Je leeft echt mee met hun problemen op die boot.
Waar ik heen wil: is het niet kwalijk dat het kwaliteitsverschil binnen een product zo groot kan zijn? En was vroeger echt alles beter? Kan Barks nooit meer verbeterd worden? Kan er alleen nog af en toe als uitschieter een vergelijkbaar goed verhaal langskomen?
Bzz BzzzzzBzz Bz Bzzz Bzzz
(Natuurlijk moeten we niet vergeten dat kwaliteit altijd subjectief is, en dat sommige mensen dit verhaal juist veel beter zullen vinden (ik kan het me bijna niet voorstellen, maar je weet maar nooit.) Ik denk echter wel dat Barks nog verbeterd kan worden, of in ieder geval geevenaard, zowel in verhaal als in beeld. Barks heeft alleen de lat ongelooflijk hoog gelegd. Een genie, dat maar eens in de zoveel tijd langskomt. Maar daar ligt ook onze hoop "eens in de zoveel tijd". Verder kunnen er natuurlijk altijd (on)verwachte uitschieters bij zitten, maar die zullen waarschijnlijk schaars blijven)
02 feb 2013 12:18 am, Oom Paspasu schreef:Little Helper schreef:Bzz BzzzzzBzz Bz Bzzz Bzzz
Smaak is subjectief, maar binnen een cultuur is er wel een zekere intersubjectiviteit. Kwaliteit wil ik definiëren als de mate waarin iets aan zijn doel beantwoordt. Daar kan men ook over van mening verschillen, maar het kan met een grotere intersubjectiviteit worden vastgesteld. Een Disneystrip heeft in het algemeen tot doel kinderen te vermaken en te boeien. Je zou dit kunnen testen op een groep lezers. Als ik een Barksverhaal alleen maar even doorkijk om iets op te zoeken, krijg ik al de drang om het helemaal te gaan lezen. Sommige andere verhalen moet ik met moeite doorworstelen.
Een individuele lezer kan natuurlijk een ander doel met de strip hebben. Je kan ook lachen om hoe slecht een verhaal is. Sinds ik me intensief met Donald Duck bezig houd, moet ik juist vaak huilen om verhalen waar ik vroeger om gelachen had, omdat ik van de schrijver en tekenaar meer verwacht dan de gemiddelde lezer. Ook kunnen sommige strips een ander doel hebben of andere subdoelen of voor een ander publiek bestemd zijn. Er bestaat ook genoeg muziek die niet bedoeld is om mooi te zijn maar om veel lawaai te maken.
Ridder ter Geit schreef:Misschien een beetje een flauwe vergelijking, maar ik las in een oud Dagobert-album 'Het goud van de vliegende Hollander' nog eens, kort na het Gulien-verhaal. En natuurlijk lijkt het Gulien-verhaal dan nóg knulliger. De tekeningen, de sfeer... net of er zomaar wat gebeurt. In zo'n oud Barksverhaal komt het avontuur je elke pagina tegemoet. Af en toe kun je lachen om de grappen. Je leeft echt mee met hun problemen op die boot.
Waar ik heen wil: is het niet kwalijk dat het kwaliteitsverschil binnen een product zo groot kan zijn? En was vroeger echt alles beter? Kan Barks nooit meer verbeterd worden? Kan er alleen nog af en toe als uitschieter een vergelijkbaar goed verhaal langskomen?
Ui schreef:Dat vergeefs hopen op betere tijden en het hopen dat schrijven met de hoofdredacteur veel zal helpen, is allemaal een uitwerking van het vergif dat Donald Duck Weekblad steeds meer is geworden. (snik)
Deze editie past goed bij het thema dat het blad centraal stelt in 2013: ‘Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt’.
bron: Cornelis PrulUi schreef:Oom Paspasu schreef:Vicar heeft een aantal interessante verhalen getekend waar Cornelis in voorkomt. In The Head of Cornelius Coot wordt er een wassenbeeldententoonstelling gehouden, gebaseerd op een schilderij van Van Duck, ter gelegenheid van de 250-ste verjaardag van Duckstad (1979-250=1729). De beeldengroep stelt Prul voor samen met de andere kolonisten die naar de locatie van het huidige Duckstad trokken.
Dat moet het verhaal met de apenkop zijn, verschenen in Donald Duck Weekblad 1983-04.
Hoewel het verhaal lijkt opgebouwd uit twee Barks-verhalen, herinnert Ui het zich als een klassieker.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++408-02 ('The Golden Helmet')
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+204-01 ("stone face")
Oom Paspasu schreef:Een Disneystrip heeft in het algemeen tot doel kinderen te vermaken en te boeien.
bron: Evert GeradtsUi schreef:Vijf pagina's van ruim meer dan vijftig Weekbladen geleden. Vijf pagina's uit meer dan tweeduizend pagina's aan Weekblad. Hoe dun kan een spoeling worden.
Ui schreef:Neem nu die "reflectorvissen". Dat klinkt erg interessant, maar na het lezen (en dus vaak kopen) van het verhaal wacht een teleurstelling.
Oom Paspasu schreef:The Head of Cornelius Coot
Oom Paspasu schreef:In 1983 was Ui nog niet uit z'n door een vleermuis gelegde ei gekomen. Wel was er toen een negenjarig jongetje dat nog onkritisch naar zijn favoriete blaadje keek. Ik ken ook verhalen die ik vroeger heb gelezen en die me altijd bij zijn gebleven als een goede herinnering, hoewel ze eigenlijk weinig voorstelden. Een kindergeest werkt anders en een kinderhand is snel gevuld.
Ui schreef:Vijf pagina's van ruim meer dan vijftig Weekbladen geleden. Vijf pagina's uit meer dan tweeduizend pagina's aan Weekblad. Hoe dun kan een spoeling worden.
Oom Paspasu schreef:Evert Geradts is niet de enige schrijver. "Garagebouw" is, naar mijn mening, heel goed, maar niet alles wat hij sindsdien geschreven heeft is per se troep.
Oom Paspasu schreef:Ui schreef:Neem nu die "reflectorvissen". Dat klinkt erg interessant, maar na het lezen (en dus vaak kopen) van het verhaal wacht een teleurstelling.
"Wauw! Een verhaal over reflectorvissen! Dat moet wel fantastisch zijn!" Met deze insteek heb ik het verhaal niet gelezen. Ik ben me ervan bewust dat de kwaliteitsniveau van het weekblad meestal niet zo hoog is en ik laat me niet teleurstellen.
Oom Paspasu schreef:De mensen weten dat het geen hoogstaande literatuur of kunst is, maar pulp en daar nemen ze genoegen mee.
Keer terug naar Donald Duck weekblad
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten