Hidde schreef:
Hidde schreef:Dit is een snelle tekening van het scenario dat ik getekend heb. [...] Natuurlijk gaan de plaatjes nog veel veranderen. Ik vind het bijvoorbeeld niet mooi dat Jantje op het eerste plaatje nog half voor het pakhuis staat, en hij staat ook midden op de straat.
Waarom mag Jantje niet "half" (eigenlijk alleen zijn hoed) voor het pakhuis staan?
Als je de personages en het pakhuis elk op een lege plek zet, kan dat tegennatuurlijk ogen. En daarbij moet het pakhuis hier nog een toevallig achtergronddetail lijken.
Misschien staat Jantje op een stoep of pleintje aan de overkant van de straat?
Ui vindt het de hoek omgaan van straat aan de (voor ons) rechterkant van Jantje, niet mooi. Die hoek stoort de compositie. Laat die hoek (bij zijn elleboog) weg, alsof de straat breder is. Wellicht rijst dan niet meer de vraag, of Jantje op straat staat.
Hidde schreef:Ook zijn de bordjes op het tweede plaatje een beetje lelijk neergezet.
Natuurlijk staan die bordjes niet waterpas. Als je layout goed is, je perspectief klopt, het meetwerk dus in orde is, kun je daarbinnen leven scheppen zonder dat alles een chaos wordt. Denk aan een rechte boekenkast waarin wat boeken scheef staan en waarop een plant staat. De rechte boekenkast trekt die chaos recht, en de chaos maakt de boekenkast minder doods. Probeer een balans tussen leven/levenloos, orde/chaos te zien. Een balans die niet 50/50 is, maar yin-en-yang-achtig. (Achtig, omdat yin-en-yang ook een ideaalplaatje zijn.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Yin_en_yangHidde schreef:De schrikkende Jantje Fatsoen op het laatste plaatje is overgetekend van een
eerdere schets en kijkt dus schuin naar de bel. Deze wordt dan helemaal overgetekend zodat hij echt recht naar de bel toe staat.
Als je in het laatste plaatje de muntenautomaat vooral met tekst identificeert, zet dan "Aanbellen" op dat bordje, met daaronder de "€ 1,- inwerpen".
Maarrrr... Is er geen manier om die muntenautomaat duidelijker te maken? Misschien zou de automaat ook een kopje moeten zijn? (Zoals het schoteltje van een toiletjuffrouw?) Dan is er een link met de kopjes van Jantje en Sluw. Eventueel kan het kopje vastgehouden worden door een robotarm, die uit de muur komt.
Hidde schreef:De tekst op het eerste plaatje moet denk ik ook veranderd worden (ik hoop dat je het kunt lezen). Ik vond het wel nodig dat hier tekst staat, dat is een stuk duidelijker.
"GRMPF! Hoezo krijgt die sufferd wel altijd geld en ik niet? Dit pik ik niet meer!"
Ui vindt het op zich een prima zin, maar niet dichterlijk genoeg. Denk aan Barks die lettergrepen telde. Veel van zijn stripdialogen zijn eigenlijk gedichten.
Misschien kun je de "altijd" weglaten:
"GRMPF! Hoezo krijgt die sufferd wel geld en ik niet? Dit pik ik niet meer!"
Dat "altijd" verwijst naar een kader buiten deze strip. Een kader dat alleen maar afleidt. Is het voor de lezer belangrijk, dat er gisteren of morgen ook zo'n situatie was? Lezers kunnen in andere, bestaande strips zien, dat de "sufferd" (de Laurel) de winner kan zijn, terwijl de nadenker (de Hardy) pech heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laurel_en_HardyHidde schreef:Ik heb op het tweede plaatje geen bordje met Dagobert met 'Hier waak ik' erop. Deze kan eventueel ook nog geplaatst worden i.p.v zo'n ander bordje.
Ui zou het 2e plaatje laten zoals het is. De lezer hoeft eigenlijk niet meer te weten dan dat het gaat om een gebouw met geld. Dat het gaat om Dagobert Duck of Govert Goudglans is eigenlijk maar afleiding. Er woont een gierigaard, wordt in het 2e plaatje voorspeld. Dat is genoeg om te weten. De rest vult de lezer zelf maar in.
Als je in het 3e plaatje werkt met een robotarm met daaraan een kopje, kun je er eventueel ook een electronisch oog bij doen. Misschien zelfs een streng kijkend oog, dat lijkt op hoe Dagobert een bedelaar zou aankijken. Dan heb je toch "leven" in het laatste plaatje, ook al is de eigenaar zelf niet te zien.
Zo'n geldpakhuiseigenaar kan makkelijk zo'n electronische beveiliging betalen. En wie meer strips leest, kan concluderen dat hier gaat om een uitvinding van Willie Wortel. Dat sluit dan mooi aan, voor wie wil doorgraven.
Hidde schreef:Hebben Ui en Oom Paspasu geen kritiek?
Hoe kun je dát nu van Ui denken? Stel je voor, Ui zonder kritiek! (snik)
Ui, die als messiaanse missie heeft, te zorgen dat liefde niet langer blind maakt! Ben je even afwezig, word je meteen al verdisneyt! (huil huil)