Ui schreef:Een wie weet, [...]
Oom Paspasu schreef:Ui schreef:Een openingspagina dient een potentiële koper nieuwsgierig te maken.
Om mijzelf nog eens te herdrukken, als ik alleen maar een Barksverhaal doorkijk om iets op te zoeken, kan ik het niet laten het meteen helemaal te gaan lezen. Barks kon dat als geen ander. Wat ik wil zeggen, ook in verband met het Vicarverhaal, is dat, met Barks als maatstaf, al het andere onder de maat is. Is dat dan meteen het lezen niet waard?
Oom Paspasu schreef:Natuurlijk is "in de voetsporen van Barks" een leugen. Je hebt helemaal gelijk over de schijnvertoning van het weekblad, maar het is niet alleen het weekblad. De wereld is één grote leugen omdat men de waarheid niet kan verdragen. Kijk door deze dwaasheid heen en lach erom, of doe er vol zelfbedrog aan mee en geniet van Gulien alsof hij Barks is. De wereld is jouw tranen niet waard.
Oom Paspasu schreef:Ui schreef:En dat Dagobert tegen kerst is, dat moet men vissen uit een rijkelijk gevulde tekstballon. Zijn grijns kan van alles betekenen.
In dit verhaal is hij niet tegen Kerst, voor hem is het een mooi moment om geld te verdienen met zijn kaarsverkoop. Zijn grijns kan toch onmogelijk betekenen dat hij een hekel heeft aan Kerst? Het duidt op egoïstische blijdschap.
Oom Paspasu schreef:Ui schreef:een instelling van "later wordt het leuk" en "eerst door de zure appel heenbijten"
Zulke verhalen zijn er, maar ik vind de eerste pagina van Anneke Tanneke geen zure appel alleen omdat er geen kerstversiering is.
Oom Paspasu schreef:Een kerstverhaal met alleen maar blijdschap, bomen en lichtjes is ook niet interessant.
Oom Paspasu schreef:Okee, een kerstkrans kon bij Shacktown, dus had het hier ook gekund. Maar Barks heeft dat hele verhaal met allerlei standaard kerstdingetjes versierd, wat een cynisch contrast met het thema armoede en "de ware kerstgedachte" geeft. Dat zit niet in Anneke Tanneke. Bovendien begint het verhaal een week vóór kerst.
Oom Paspasu schreef:De hulstversiering in de marge wordt door de redactie vaker bij kerstnummers toegevoegd en dient niet specifiek om dit verhaal haar ontbrekende kerstsfeer te geven. Het dient natuurlijk wel om het blad meer kerstsfeer te geven, iets wat in het algemeen blijkbaar niet genoeg uit de verhalen spreekt.
Ridder ter Geit schreef:Het is niet helemaal waar dat de Nederlandse redactie helemaal niet met nieuwe dingen is begonnen. Ze zijn met Madam Mikmak een nieuwe weg ingeslagen, met sprookjesachtige verhalen geschreven door Frank Jonker en getekend door Bernado.
Ridder ter Geit schreef:Ze zijn ook met een reeks Aladdin-strips, door Frank Jonker, begonnen. Frank Jonker doet dus weleens iets nieuws. Ook tekent Bernado strips van Peter Pan, Robin Hood en andere figuren die je anders zelden tegenkomt.
Ridder ter Geit schreef:Er is nog het bekende voorbeeld met de Duckies.
Ridder ter Geit schreef:Ook vind ik de droge absurdistische stijl van Gentina wel een vernieuwing.
Ridder ter Geit schreef:Okee, het zijn geen nieuwe personages, maar het is niet zo dat er helemaal niets nieuws in het weekblad voorkomt.
Ui schreef:Vandaar dat Ui een voorkeur heeft voor Italiaanse verhalen uit de laatste pakweg 20 jaar. Duckstad staat daar geregeld in bloei alsof het de Keukenhof is.
Ui schreef:Ui heeft genoeg van die met name Nederlandse verhalen waarin pagina's lang gekletst wordt, zonder dat er een visuele aansluiting is.
Ui schreef:Wil Dagobert geld verdienen met zijn kaarsverkoop? Waar zijn die kaarsen dan, op de openingspagina?
Daniël schreef:Kort en bondig zou ik geantwoord hebben dat het een verhaal is dat ik met veel plezier gelezen heb.
Ui schreef:Hier de correspondentie tussen Mau en lezer, over dat verhaal:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=2008#p2008
Oom Paspasu schreef:[De wraak van Anneke Tanneke] dat in drie delen is verschenen
Oom Paspasu schreef:Ik heb het verhaal hier in de Amerikaanse uitgave op mijn computer.
Oom Paspasu schreef:De meest recente 10-pager van Mau Heymans is Een fijne trui. Ik had er (bijna) geen goed woord voor over, want ik zag hoe lelijk het tekenwerk was en hoe slecht het verhaal in elkaar zat. Van mij hoeft er ook geen nachtjapon van Katrien in Donalds kledingkast te hangen. Toch lagen de andere lezers om mij heen helemaal dubbel toen ze het lazen.
Ui schreef:Wil Dagobert geld verdienen met zijn kaarsverkoop? Waar zijn die kaarsen dan, op de openingspagina? Och, de openingsplaat toont twee grote vuurloze kaarsen als poortversiering, dusdanig getekend en ingekleurd dat ze matig opvallen. Waarom in de achtergrond geen vrachtwagen die wordt volgeladen met kaarsen? Werknemers die druk in de weer zijn, omdat de kersttijd een drukke tijd is voor de kaarsverkoop.
Oom Paspasu schreef:Ui schreef:Wil Dagobert geld verdienen met zijn kaarsverkoop? Waar zijn die kaarsen dan, op de openingspagina? Och, de openingsplaat toont twee grote vuurloze kaarsen als poortversiering, dusdanig getekend en ingekleurd dat ze matig opvallen. Waarom in de achtergrond geen vrachtwagen die wordt volgeladen met kaarsen? Werknemers die druk in de weer zijn, omdat de kersttijd een drukke tijd is voor de kaarsverkoop.
Dit is een goede suggestie, maar nu ik er nog eens over nadenk, past het niet in het verhaal. Het idee is dat de fabriek met haar magazijn verbrandt, waardoor er geen kaarsjes zijn voor in de grote kerstboom voor het gemeentehuis. N.B. dit is een simpel kinderverhaal. Of je het verhaal nu zwak of sterk vindt, wanneer er een vrachtwagen zou worden volgeladen, klopt het niet meer.
Oom Paspasu schreef:Moet het openingspanel dan oom Dagobert in de fabriek toekijkend op zijn vele hardwerkende arbeiders tonen? Nee, dát is een mooie opening voor een kerstverhaal!
Oom Paspasu schreef:Natuurlijk kan jij beter advies geven, als je het verhaal eerst herleest, maar zoiets vreselijks kan ik niet van je vragen. Het is al erg genoeg dat je het destijds hebt moeten lezen! Het litteken zit er nog steeds.
Tintin schreef:Als het al bekend is: Rockerduck is Thom Roep zelf.
Tintin schreef:Hij kraamt namelijk precies dezelfde onzin uit over Douwe Dabbert als toen ik onverrichter zake de rechten van Douwe Dabbert van hem over wilde nemen, om er weer een echt goede strip van te maken. Want na de Heksen van Eergisteren zijn de scenario's en tekenwerk (waar Piet dan nog een goede doktersverklaring voor had) zo dramatisch afgetakeld dat de serie toen eigenlijk gestopt had moeten worden.
Thom Roep schreef:Maar we hebben vooralsnog geen zin in - en geen behoefte aan -Diederik en Otto.
Thom Roep schreef:Rockerduck hoort volgens de redactie in het rijtje ‘minder interessante en weinig inspirerende figuren’ thuis.
Geachte meneer Lommen,
Na de mailwisseling (van november 2012) met voormalige hoofdredacteur Thom Roep ben ik benieuwd in hoeverre de kijk op bekende figuren, zoals Diederik Duck, Otto van Drakenstein en Brigitta Gans is veranderd.
Ik vroeg in mijn mail aan Thom Roep waarom hij nieuwe, reeds bekende personages in het weekblad tegenhield, zoals Diederik en Otto. In de door het buitenland samengestelde Nederlandse pockets verschijnen deze figuren wel. En de pockets zijn bijzonder populair. Men kent deze figuren en vindt ze blijkbaar leuk.
Ik kreeg als antwoord dat Roep beide figuren momenteel nog steeds niet leuk en interessant genoeg vond om ze grootschalig te herintroduceren. Daar slaat Roep de plank volledig mis, omdat men deze figuren allang kent van de bekende pockets.
Ook vroeg ik aan Roep waarom altijd Guus Geluk en altijd Govert Goudglans in het weekblad te zien zijn. Waarom altijd het eeuwige geluk van neef Guus en waarom niet een keer een grappig verhaal met neef Diederik? Waarom altijd Goudglans als concurrent en niet een keer Rockerduck? Rockerduck is zelfs bedacht om variatie aan te brengen. Nieuwe personages zorgen voor nieuw leven.
Het antwoord hierop is kort, Diederik wordt vermeden en Rockerduck, zo vertelde Thom Roep mij, hoorde thuis in het rijtje ‘minder interessante en weinig inspirerende figuren’.
Ik ben benieuwd hoe de toekomst van Diederik, Otto en Rockerduck eruit ziet in het weekblad. Blijven deze personen op de reservebank, waar ze momenteel zitten (vertelde Roep mij) of worden ze eindelijk in het weekblad geplaatst?
Wat vindt u van ‘Een weekje Otto van Drakenstein’? Al Taliaferro maakte heel wat stripjes met Otto, en aangezien er vaak ‘Een weekje…’ in het weekblad verschijnt lijkt mij dit leuk en mogelijk idee. Wat vindt u van Egmont verhalen met Diederik? Daar zijn er veel van dus mijn inziens ook een mogelijk idee.
Ik zou een gedetailleerde, openlijke reactie van u enorm op prijs stellen.
Met vriendelijke groet,
Ui schreef:Ligt het aan Ui, of is het Weekblad inmiddels wat beter geworden?
Ridder ter Geit schreef:Er staan wel vaker wat grapppige verhalen in, vooral de Deense.
Karel schreef:Geachte meneer Lommen,
Oom Paspasu schreef:Ho! Niet verzenden! Ze is een vrouw!
Keer terug naar Donald Duck weekblad
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten