Connecticut Church Posts Controversial Gay Exorcism Video on YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=L9v2uk99o2E
In the name of Jesus!
Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.
'Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet'
DO 10 sep 2009 | 08.45
'Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet'. Die regel uit het Oude Testament zette voorganger Gertjan Goldschmeding van de ACC-Jouw kerk in Amersfoort ertoe aan om te preken over de pedagogische tik voor kinderen als opvoedingsmethode.
De predikant moest zich woensdag op het politiebureau melden op verdenking van opruiing. Eerder arresteerde justitie hem op verdenking van kindermishandeling. Dat heeft de ACC-Jouw kerk woensdag bekendgemaakt.
"Minister Donner zegt, hier moeten we een stokje voor steken. Maar het mag niet zo zijn dat ik mijn geloof niet mag uiten", aldus de beschuldigde dominee. In een tik op de twee "zachte kussentjes" ziet de voorganger niets verkeerds. "Die heeft God niet voor niets geschapen", aldus de predikant die de Bijbel letterlijk interpreteert.
De ACC-Jouw kerk vindt dat de pedagogische tik mishandeling en het slaan van kinderen juist voorkomt. "Door een gebrek aan goed onderwijs over opvoeding kunnen er situaties van onmacht onstaan. En onmacht kan leiden tot kindermishandeling. Mijn onderwijs over opvoeding leidt juist niet tot situaties van onmacht, en dus niet tot kindermishandeling", zegt de dominee. De pedagogische tik ziet hij als een effectief onderdeel van de opvoeding.
De dominee en zijn vrouw werden al in maart gearresteerd en verhoord. "We werden ervan verdacht onze kinderen te mishandelen". Goldschmeding werd gezegd zijn ideeën over de corrigerende tik niet meer te mogen prediken. "En dus vertelt justitie dat ik de Bijbelpassage niet meer mag onderwijzen. Maar het is geen doctrine die ik heb bedacht", aldus een verontwaardigde dominee.
De ACC-Jouw kerk vindt dat door het verbieden van de opvoedingspreken niet alleen de godsdienstvrijheid in het geding is, maar ook dat het de maatschappelijke discussie over opvoeding blokkeert.
De dvd's waarop een gezinsconferentie van de kerk is te zien waarin de dominee preekt over de opvoedingsmethode, zijn door justitie in beslag genomen. "Die uitzendingen zijn gewoon op onze site te zien. Wij hebben niets te verbergen", aldus de dominee.
De ACC-Jouw kerk werd in 1994 opgericht. ACC staat voor Amersfoorts Christelijk Centrum. De kerk verzorgt ook diensten in Amsterdam.
Bron: ANP
Lees de column van IKON-pastor Bram Grandia: Ruis op zondag
Reportage EénVandaag
Bekijk
Gert Jan Goldschmeding is geen dominee
20 september 2009
Gert Jan Goldschmeding is geen dominee. Hij heeft geen theologie gestudeerd, maar bedrijfseconomie. Als voorganger van zijn uitvinding ‘ACC-Jouw kerk’ kwam hij uitvoerig in het nieuws met zijn corrigerende tik als opvoedmethode. Hij beroept zich op de bijbel als Gods Woord. Daar staat immers ‘ Onthoud een kind geen onderricht, van stokslagen gaat het niet dood. Sla het met de stok en je redt het van het dodenrijk ( Spreuken 23,13 en 14). "Slaat ze totdat ze hard huilen, slaat door totdat ze zachtjes huilen," zegt Goldschmeding. Ik snap de overheid wel die optreedt als dit soort teksten in kerken klinken. Goldschmeding ziet het als vervolging omwille van zijn geloof. Hij wil als een vervolgde christen uit de strijd komen.
Rode kinderbillen in de naam van God
Als verkondiging tot rode kinderbillen leidt, is het aan de overheid om kinderen te beschermen. Als de voorganger zegt dat God de zachte billen heeft geschapen als geschikte plek om er tikken op te geven, dan is het aan theologen om nog eens met de voorganger naar die teksten te kijken. Goldschmeding past in een traditie waar met een direct beroep op bijbelteksten de meest beroerde praktijken worden goedgekeurd. Wat doet hij met de heel oude teksten uit Exodus 21, waar staat dat niet alleen ‘Wie zijn vader of moeder slaat’ (Ex.21:15), maar ook ‘Wie zijn vader of moeder vervloekt’(Ex.21:17), ter dood gebracht moet worden?’
Velen van ons zouden al ter dood gebracht zijn. Stel je voor dat er binnenkort met beroep op God een slachting plaatsvindt onder agressieve en ouders vervloekende kinderen. Het staat er toch. Ja het staat er. Er staat ook dat als iemand zijn slaaf bijna dood slaat, hij niet gestraft hoeft te worden, want die slaaf is het eigendom van de heer (Ex.21:20). Gods Woord? Ooit werden die teksten zo gehoord, maar nu nauwelijks meer.
Dat is maar goed ook. De bijbel is een gevaarlijk boek waneer alle teksten letterlijk worden genomen. Als theologisch niet geschoolde voorgangers de bijbel uit gaan leggen, zelf kerken stichten en God als de propagandist voor een harde opvoeding gaan gebruiken, is dat een ramp voor de gemeente van Christus.
Naar een nieuw klimaat van vrede
God wordt als een aantrekkelijk product in de markt gezet. Goldschmeding gaat met zíjn kerk die hij ‘Jouw Kerk’ noemt Nederland veiliger maken. De bijbel wordt op deze manier een stok om hond te slaan, in plaats van een wegwijzer naar sjaloom, naar vrede. Vandaag begint de vredesweek. Het thema is ‘op weg naar een nieuw klimaat van vrede.’ Dat betekent ook een ontmaskering van die vormen van bijbelgebruik die een pak slaag in het klein of in het groot verdedigen met een beroep op God. Wat mij betreft ook een ontmaskering van die voorgangers die zichzelf tot predikant benoemen. Gert Jan Goldschmeding heeft wel een theologisch pak voor de broek verdiend.
Bram Grandia, IKON pastor
2009-10-15 19:14:36, Caspar schreef:Ridder ter Geit, ik waardeer je complimenten en je pogingen om mij proberen te overtuigen dat ik beter verdien. Toch moet ik je op de volgende dingen wijzen: ik denk dat een belangrijk gedeelte van het Eiisme is om juist zelf inbreng te geven aan je geloof. Zoals bij veel geloven alles dichtgetimmerd is, zo is bij het Eiisme bijna alles open en is het de bedoeling om, buiten de Heilige Woorden van Ei, de gaten zelf in te vullen. Het Disney-verbod even vergetend, vergelijk het met een Rosa en een Barks. Een Barks-verhaal is op zich al heel goed, leuk om in te lezen en je in te verdiepen, maar dat juist omdat het ruimte over laat voor je eigen ideeen, in tegenstelling tot een Rosa verhaal. Zo benadrukt het Eiisme het individu en kan je onmogelijk de ene Eiist met de andere vergelijkingen. Eigenlijk is elke Eipostel weer de Eipostel van een ander Eiisme. Dat is het mooie van het Eiisme en maakt het bijvoorbeeld mogelijk om Ei zelf 'terecht' te wijzen. Daar komt nog bij dat Ei zelf ook een gelovige is van zijn eigen geloof (zoals ook Jezus geloofde in God, terwijl Jezus ook weer zelf God was?), en dat ik hem dan ook 'terecht' wees als Eiist en niet als Ei.
Zo ook het voorbeeld waarin Ui, ook een Eipostel, duidelijk zijn eigen invulling geeft aan het Eiisme, die invulling is misschien niet mijn visie maar verbind Ui en mij als Eipostelen toch in vrede, terwijl we schijnbaar iets heel anders geloven.
Dat is zo mooi aan het Eiisme, zie je het al Ridder, zie je het al?
2009-10-15 19:23:45, Ridder ter Geit schreef:Ik zie het zoals jij het beschrijft. Maar de leider zelf waar het om gaat, Ei, lijkt het anders te zien, getuige mijn quotes. Zie jij niet een mooier geloof voor je dan de leider zelf rechtvaardigd? Ben jij niet beter af met je eigen beweging met deze doelstellingen?
Overigens denk ik niet dat de bijbel de boel dichttimmerd; de bijbel laat heel wat meer ruimte voor eigen invulling dan Ei doet, denk ik.
2009-10-15 19:54:07, Caspar schreef:Daarover valt uiteraard te discussieren, of de visie van Ei en die van mij overeenkomen en in hoeverre ik een Eiist ben of in hoeverre Ei het Eiisme domineert. Dit is hoe ik het zie en of je het nou Eiisme noemt of iets anders, het is de manier om elkaar te verbinden in vrede, en of mensen nou (denken) leiders (te) zijn of niet, dat maakt dan niet uit, zolang er een gemeenschappelijke factor is zijn we verbonden.
Over de bijbel: die heb ik niet gelezen, dus alleen van horen zeggen. Misschien is het zo dat Christenen zelf te weinig invullen. Ik denk dat het Christendom niet wil ontkennen dat iedereen iets anders gelooft. Zie het als Plato en zijn ideeen: er is wel een Christelijk ideaal, een idee hoe een Christen is en wat hij doet, maar er zijn ook veel Christelijke dingen waarover iedereen zijn mening heeft, alleen in het Christendom zoals ik het ken mis ik de nadruk op dat individuele geloof dat juist zo belangrijk is.
Maar hierover kunnen we verder gaan in het Geloven 3.0-topic, reacties zie ik graag daar verschijnen!
2009-10-16 09:11:22, Ridder ter Geit schreef:Maar waarom dat het Ei-isme? Dit lijkt een geloof waarin Ei de dienst uitmaakt. Jouw idealen zou je net zo goed anders kunnen noemen, toch?
Ieder beeld van hoe een christen hoort te zijn is individueel geschapen. Er is niet een vaststaand idee hierover van alle christenen. Wel wat ideeen die grotendeels gedeeld worden. Toch vind ik juist onder de christenen ook een grote waardering voor het individuele geloof.
2009-10-16 17:21:21, Ridder ter Geit schreef:Je zou natuurlijk iets als het Casparisme kunnen proberen of een andere mooie naam bedenken die niet zozeer op een persoons naam gebaseerd is. Zie maar!
Je kunt je ook bij het christendom aansluiten. En wat sowieso natuurlijk aan te raden is is de goede zaak voor de geit ondersteunen.
Maar nogmaals; zie maar. En denk voor jezelf!
Caspar schreef:Toch moet ik je op de volgende dingen wijzen: ik denk dat een belangrijk gedeelte van het Eiisme is om juist zelf inbreng te geven aan je geloof.
Caspar schreef:Eigenlijk is elke Eipostel weer de Eipostel van een ander Eiisme. Dat is het mooie van het Eiisme en maakt het bijvoorbeeld mogelijk om Ei zelf 'terecht' te wijzen. Daar komt nog bij dat Ei zelf ook een gelovige is van zijn eigen geloof (zoals ook Jezus geloofde in God, terwijl Jezus ook weer zelf God was?), en dat ik hem dan ook 'terecht' wees als Eiist en niet als Ei.
Ridder ter Geit schreef:Overigens denk ik niet dat de bijbel de boel dichttimmerd; de bijbel laat heel wat meer ruimte voor eigen invulling dan Ei doet, denk ik.
Caspar schreef:Ik denk dat het Christendom niet wil ontkennen dat iedereen iets anders gelooft. Zie het als Plato en zijn ideeen: er is wel een Christelijk ideaal, een idee hoe een Christen is en wat hij doet, maar er zijn ook veel Christelijke dingen waarover iedereen zijn mening heeft, alleen in het Christendom zoals ik het ken mis ik de nadruk op dat individuele geloof dat juist zo belangrijk is.
Ridder ter Geit schreef:Ieder beeld van hoe een christen hoort te zijn is individueel geschapen. Er is niet een vaststaand idee hierover van alle christenen. Wel wat ideeen die grotendeels gedeeld worden. Toch vind ik juist onder de christenen ook een grote waardering voor het individuele geloof.
Ridder ter Geit schreef:Je zou natuurlijk iets als het Casparisme kunnen proberen of een andere mooie naam bedenken die niet zozeer op een persoons naam gebaseerd is. Zie maar!
Je kunt je ook bij het christendom aansluiten.
Ridder ter Geit schreef:Maar nogmaals; zie maar. En denk voor jezelf!
1:1 Sinds het begin is God schepper,-
van de hemelen en de aarde.
1:2 De aarde
is woestheid en warboel geweest,
met duisternis op het aanschijn
van de oervloed,-
maar adem van God reeds
wervelend over het aanschijn van het water.
1:3 Dan zegt God: kome er licht!-
en er kómt licht.
1:4 God ziet het licht aan: ja, het is goed!
Zo brengt God scheiding aan
tussen het licht en de duisternis.
1:5 God roept tot het licht 'dag'
en tot het duister heeft hij geroepen 'nacht';
er komt een avond en er komt een ochtend:
één dag.
•
1:6 Dan zegt God:
kome er een gewelf in het water,-
kome er scheiding
tussen water en water!
1:7 Dan maakt God
het gewelf
en brengt hij scheiding aan
tussen de wateren onder het gewelf
en de wateren
boven het gewelf;
zo komt het tot stand.
1:8 God roept tot het gewelf 'hemel';
er komt een avond en er komt een ochtend:
tweede dag.
Buiten de Vesting bevat een 'Naardense' vertaling van alle deuterocanonieke en vele apocriefe bijbelboeken. Ingeleid en toegelicht door Nico ter Linden en Auke Jelsma.
Na de voltooiing van de Naardense Bijbel is Pieter Oussoren begonnen aan een ‘Naardense’ vertaling van de deuterocanonieke boeken van het Oude Testament zoals Judit, Tobit en de Makkabeeën. Buiten de vesting bevat ze allemaal, en zelfs nog extra: bijvoorbeeld de nauwelijks bekende psalmen 151-155 en de Psalmen en Oden van Salomo.
Ridder ter Geit schreef:Het mooie van zo'n kerk is bijvoorbeeld dat het een geweldig sociaal vangnet kan leveren. Minder begaafde leden van de kerk die met ernstige ziekte te maken krijgen worden bijvoorbeeld door vele anderen geholpen met hun financieen, eenzame oude mensen worden eens opgezocht, enzo. Dit alles vanuit het deel van het geloof dat ze wel met elkaar delen.
Ridder ter Geit schreef:Los van hoe je het verschillend kunt interpreteren geloven christenen allemaal wel in de naastenliefde en het helpen van elkaar. Natuurlijk komt dit ook bij niet christelijke groepen (gelukkig!) veelvuldig voor. Maar toch, ik heb het ervaren; ik ben langzaam naar het Leger des Heils (is ook een kerk!) toegegroeid en heb gemerkt dat ik langzaam aan anders ben gaan kijken. Ik denk bij noodbehoeftige mensen niet alleen meer: 'Wat zielig', maar meteen ook: 'Wat kan ik voor ze doen'. Een heel praktische instelling. Toch iets wat in deze groep geslopen is, door Jezus geinspireerd.
Bakkertje Prut schreef:Ik heb als kind eigenlijk al nooit iets van al de bijbel gesnapt. Ik kon als kind maar niet begrijpen waarom Jezus nou dood moest. Wat voor een vader laat zoiets gebeuren. Kan hij de hemel niet open laten gaan zonder zijn zoon te laten lijden, hij is toch almachtig?
Bakkertje Prut schreef:Ik kon ook niet echt troost vinden in het feit dat we allemaal naar zijn beeld geschapen zouden zijn, en er toch zulke verschrikkelijke mensen zijn in de wereld, die slachtoffers maken.
Bakkertje Prut schreef:Nu snap ik wel dat de bijbel niet letterlijk bedoeld is, en dat er ook goede lessen in zitten, dat zeker. De tien geboden bijvoorbeeld vind ik goed gevonden, naastenliefde is zeer belangrijk, maar in mijn ogen hebben we geen god nodig om ons daar van te overtuigen. Daar heb je ouders voor en de maatschappij.
Bakkertje Prut schreef:Geloof heeft ook voor ontelbaar veel leed gezorgd, maar ondertussen wel naastenliefde preken. Waar ben je dan mee bezig: Jij moet ook naastenliefde tonen, anders sla ik je hoofd in! Het Christendom lijkt inmiddels wel grotendeels bekomen van dit soort waanzin, nu de Islam en het Jodendom nog, dan komen we ergens.
Bakkertje Prut schreef:Aan de andere kant vind ik ook geen troost in het feit dat we allemaal maar verzamelingen moleculen zijn, uit willekeur ontstaan.
Bakkertje Prut schreef:Aan de andere kant, Hagelslag is ook ooit verzonnen, maar het bestaat wel degelijk. Net als Sinterklaas, die is jaarlijks op tv te zien, dus ergens bestaat hij wel. Bij God mis ik dat.
Bakkertje Prut schreef:En waarom verschijnt God nooit meer op Aarde op de een of andere manier?
Bakkertje Prut schreef:Geen bewijs van meneer God over welke we nou moeten volgen, dan mag hij toch ook niet verwachten dat we het allemaal goed gedaan hebben als we bij Petrus aankloppen?
Keer terug naar Maatschappelijk
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten