Pluizer schreef:Behalve klassieke muziek verdiepten The Beatles zich in oosterse invloeden, soulmuziek, hardrock, kinderliedjes, blues, etc. Dat heeft veel betekend voor de rockmuziek.
Pluizer schreef:Ik neem aan dat The Edge meerdere gitaren tegelijk speelt?
Pluizer schreef:Wat betreft muziek ontleden ben ik zo doof als een kwartel.
Pluizer schreef:Als ik The Edge na wil doen, dan probeer ik het ritme te begrijpen, puur zijn slag. Dat doe ik dan met een standaard blues-schema, bijvoorbeeld.
Pluizer schreef:Door jarenlang uit te stellen gitaar leren te spelen en alleen maar te luisteren naar de magie van anderen, heb ik een achterstand die ik waardig probeer te accepteren.
Pluizer schreef:Cobain houdt de microfoon in z'n mond, "Hello hello how low" wauwelend.
Pluizer schreef:Dat heb ik omgekeerd. Ik vind het makkelijker om iets te bedenken. Volgens mij ben ik nu al zover met mijn "ritme, melodie, harmonie"-basis, dat ik met twee enkele akkoorden al een heel lied neer kan zetten.
Pluizer schreef:Anders zit je met een goddelijk meesterwerk in je hoofd, en dan wordt alles wat je werkelijk maakt al gauw een teleurstelling.
Pluizer schreef:Pingpongen was vroeger gangbaar, vanwege het beperkt aantal sporen. Daarom klinken oudere opnamen vaak een beetje geprakt, en zijn stereo-opnamen uit de jaren 60 vaak erg gespleten. (Drum in het midden, gitaar links, toetsen rechts, etc.)
Pluizer schreef:Ik kan inmiddels redelijk een zanglijn neerzetten en wellicht dat er mensen zijn die het waarderen, maar voor een echte uiteindelijk opname zou ik momenteel een echte zanger nodig hebben, die de tonen wel gecontroleerd raakt.
Pluizer schreef:Dat idee heb ik met drummen altijd. Ik kan me niet voorstellen dat iemand verschillende ritmes naast en door elkaar kan spelen.
Pluizer schreef:Misschien kun je samen met je vader een band oprichten. 'De Familieband'. (nja!)
Pluizer schreef:Is dat waar hij langgerekt "feeeeeeeeeeeeel" zingt? Dat vind ik geslaagd gedeelte.
Pluizer schreef:Madonna heeft afgrijselijke muziek gemaakt,
Pluizer schreef:'Miami' vind ik wel heel leuk. Wat vind je er slecht aan?
Pluizer schreef:Inmiddels vind ik Bono overkomen alsof hij een contract heeft, om tenminste eenmaal per plaat de naam Jezus in een tekst te verwerken.
Pluizer schreef:De vriend koos een paarse Yahama als zijnde een lekker gitaartje om mee te beginnen, en ik heb dat als een schaap beaamd. Zo is de aankoop tot stand gekomen.
Pluizer schreef:Akoestische falmengo vind ik ook heel goed. Ken je de hit 'Rendez-Vous' van de Bazement Jaxx?
Pluizer schreef:Wat vind je van fado-muziek? Daar wil ik me in gaan verdiepen.
Pluizer schreef:Waarom zou je een electrische gitaar akoestisch doen klinken? Wat is daar het nut van? Een akoestische gitaar is gebouwd om akoestisch te zijn. Je kunt er heerlijk op rammen. (Zie Frusciante.) Bij een electrische gitaar lijkt me dat moeilijk en frustrerend, met die iele snaartjes. Vergis ik me?
Pluizer schreef:Het Frusciante-fragment laat zien wat ik bedoel met de superieure kracht van een akoestische gitaar.
Stephan schreef:Oh, en ik zie dat je een liedje hebt upgeload, intressant -).
Stephan schreef:Ik heb 'm één keer geluisterd, ik moet zo plaats maken voor m'n vader, die de computer nodig heeft. Wat me opvalt is die dubbele zanglijn, gewoon en hoog, dat hoor ik ook vaak bij U2.
Stephan schreef:Leuk dat je iets post, dan weet ik meteen watvoor soort stijl je speelt.
Stephan schreef:Ik ga nu een paar filmpjes schieten, ik zal ze binnenkort op dit topic plaatsen.
Stephan schreef:Variatie is inderdaad belangrijk. Ook U2 expirimenteert alsmaar met nieuwe stijlen. Bono heeft onlangs gezegd door Kanye West geïnspireerd te zijn om hiphop te maken.
Stephan schreef:'On tour with U2' verteld dat the Edge een apparaat gebruikt dat tijdens optredens stukken van hem overneemt, in bijvoorbeeld 'Bad'.
Stephan schreef:Aan de andere kant heb ik een video gezien van de beruchte 'Where the Streets Have no Name'-uitvoering op het dak van een gebouw in L.A., waar ik van het gitaargebeuren niets wijzer word.
Stephan schreef:Ikzelf speel soms alleen de leukste stukken van een liedje, met als gevolg dat ik die niet helemaal kan spelen.
Stephan schreef:Aan de ene kant spreekt Kurt Cobain me wel aan. Hij inspireert, vooral muzikaal.
Aan de andere kant ben ik het totaal oneens met z’n kijk op het leven en op andere mensen. In de middle of nowhere jezelf omzeep helpen en je vrouw en dochtertje achterlaten.
Stephan schreef:Hij staat overigens in de Guitarworld: http://www.guitarworld.com/toc_legends/legends.html
Lijkt me een intressant blad, helaas is een gratis proefexemplaar alleen voor de U.S. bestemd.
Stephan schreef:Wat zijn volgens jou trouwens de beste liedjes van Nirvana? Ik ga binnenkort weer m’n loon uitgeven in de CD-winkel.
Stephan schreef:Ik denk dat ik veel te perfectionistisch ben. Bij mij moet een liedje perfect zijn, meteen een mega-hit, terwijl het meer gaat om het uiten van je gevoelens. Dat begin ik steeds meer te begrijpen.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Anders zit je met een goddelijk meesterwerk in je hoofd, en dan wordt alles wat je werkelijk maakt al gauw een teleurstelling.
Dat klinkt heel herkenbaar -). Ik krijg zelden op papier wat ik van plan was te maken. Zowel qua tekst als qua muziek. Maar oefening baart kunst. Je moet denk ik leren om op je eigen manier te verwoorden wat je wilt zeggen.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Pingpongen was vroeger gangbaar, vanwege het beperkt aantal sporen. Daarom klinken oudere opnamen vaak een beetje geprakt, en zijn stereo-opnamen uit de jaren 60 vaak erg gespleten. (Drum in het midden, gitaar links, toetsen rechts, etc.)
Inderdaad, een soort ‘goedkoop’ geluid. Dat hoor ik vaak bij de oudere Queen nummers, en bij Boston. Maar bij bijvoorbeeld ‘The Miracle’ heb ik er geen last van. Ik neem aan dat die CD met betere apperatuur is opgenomen.
Stephan schreef:Ik vind Queen opzich een goede band. Brian May is een hele goede gitarist, en de rest van de band weet ook zijn instrument te bespelen. M’n favorieten zijn o.a. ‘Death on Two Legs’ (pakkend deuntje), ‘Scandal’, ‘Was it all worth it’, ‘Tenement Funster’, ‘Now I’m Here’ en ‘Show must Go On’.
Stephan schreef:Of je aardig kunt zingen hangt natuurlijk af van watvoor muziek je speelt. Je kunt onder het mom van Punkrock je longen uit je lijf schreeuwen.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Dat idee heb ik met drummen altijd. Ik kan me niet voorstellen dat iemand verschillende ritmes naast en door elkaar kan spelen.
Ken je Mike Portnoy, van Dreamtheater? Hij kan echt ongelooflijk goed drummen.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Misschien kun je samen met je vader een band oprichten. 'De Familieband'. (nja!)
Um, ik denk niet echt dat we dezelfde muziekstijl hebben. Ik hou over het algemeen van een iets drukkere zwaardere muziek dan m’n vader. Maar we zouden kunnen proberen om eens iets op te nemen.
Stephan schreef:‘De Familieband’ klinkt trouwens wel erg voor de hand liggend. Misschien ‘De Geglazuurde Koelkasten’, een beetje psychadelisch.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Is dat waar hij langgerekt "feeeeeeeeeeeeel" zingt? Dat vind ik geslaagd gedeelte.
Inderdaad, en ook die variatie bij de laatste keer vind ik mooi.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Madonna heeft afgrijselijke muziek gemaakt,
Ik vind Madonna een beetje ’n raar mens. Aan de ene kant heel vroom (kinderboeken, Kaballa), aan de andere kant gaat ze uit haar dak.
Stephan schreef:['Miami'] Hetgene dat me het meest stoort is het ritme. Heel ongrijpbaar, als de achtergrondstemmen in ‘All You Need is Love’ van de Beatles. Ik wordt er een beetje nerveus van.
Maar ik vind het liedje wel mooi (en muzikaler) worden vanaf het couplet met “I bought two new suits in Miami”.
Stephan schreef:Tijdens ‘If God wil Send His Angels’ zegt hij drie keer Jezus in één couplet, dat is wel merkwaardig, ja. Maar voor de rest vind ik dat een mooi liedje. Vooral dat achtergrondskoor aan ’t begin en het einde.
Stephan schreef:Ikzelf heb gezocht naar de mooiste en lichtste gitaar die ik kon vinden, en betalen. Dat was uiteindelijk die Ibanez.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Wat vind je van fado-muziek? Daar wil ik me in gaan verdiepen.
M’n moeder houdt veel van niet-westerse muziek, ook van fado. Ik hoor weleens wat van Christina Branco, die o.a. gedichten van Slauerhoff heeft gezongen als fado. En m’n ma heeft ook ’n CD van Nynke Laverman, een jonge Friese fado-zangeres. Naar wat ik ervan heb gehoord is een een soort melancholieke muziek. Ik vind het mooi, hoewel het niet m’n favoriete stijl is.
Stephan schreef:Pluizer schreef:Een akoestische gitaar is gebouwd om akoestisch te zijn. Je kunt er heerlijk op rammen. (Zie Frusciante.) Bij een electrische gitaar lijkt me dat moeilijk en frustrerend, met die iele snaartjes. Vergis ik me?
Nou, als je een flinke hoeveelheid distortion overheen gooit klinkt het al gauw aardig machtig, wat je ook speelt -). Ik vind het zelf makkelijker om op een elektrische gitaar te raggen dan op een akoustische, maar het is denk ik maar waar je aan gewend bent.
Stephan schreef:Inderdaad, tot ik die clips van Frusciante zag beschouwde ik de akoustische gitaar als een intrument met redelijk weinig mogelijkheden, maar Frusciante laat zien dat je er heel veel uit kunt halen. Ik krijg opslag zin om m’n akoustische gitaar te pakken en een liedje te schrijven vanuit het diepste dal van m’n ziel... LalalalLAAAAaakukulekuuualalalalalllalalal...Lala...laaaaahhhhrgggg
Stephan schreef:Ik heb trouwens een manier gevonden om muziek op te nemen; met een digitale camera kan ik heel korte filmpjes opnemen. Weliswaar slechte kwaliteit, maar het is iets. Ik zal ergens in de toekomst iets laten zien, weet jij toevallig hoe je filmbestanden kunt uploaden?
Pluizer schreef:Een sampler?
Pluizer schreef:Gaat het om dat Beatles-imiterende dak-optreden dat wordt afgebroken door de politie? Die video is playback, zover ik herinner. Toch?
Pluizer schreef:Moeilijker en "interessanter" maken kan altijd nog. Het gaat in een liedje om de stem. Akkoorden zijn bijzaak, vind ik.
Pluizer schreef:De bekende producer Phil Spector is ook doorgedraaid.
Pluizer schreef:Wrang voordeel is dat Cobain alleen zichzelf vermoord heeft en anderen heeft laten leven. Er zijn ook ouders die hun kinderen meesleuren in de dood.
Pluizer schreef:Volgens mij heb ik 'Guitarworld' ook gezien. Importbladen kunnen helaas erg duur zijn.
Pluizer schreef:Tja, dan moet je echt 'Nevermind' hebben, hun tweede.p
Pluizer schreef:Want je kunt ook emotieloze muziek maken, die toch raakt.
Pluizer schreef:Mijn visie is dat er contrast moet zijn.
Pluizer schreef:Verder is het belangrijk om te weten wat je zingt.
Pluizer schreef:Je moet wel erg goed zijn, wil je oprechte hysterie kunnen verkopen.
Pluizer schreef:'Lap of the Gods'
Pluizer schreef:'Delilah' (lied over een kat),
Pluizer schreef:Ken je 'Queen II'? Dat vind ik hun allerbeste plaat.
Pluizer schreef:Verder vind ik 'Hot Space' een enigzins onderschatte plaat.
Pluizer schreef:Ik ken alleen de naam van de band. Is het symfonische rock? Zijn er CDs die je aanraadt?
Pluizer schreef:Hoe verzin je het [zo'n vergezochte naam].
Pluizer schreef:I can feel your love teaching me, aa-aaaa-aaah." Bedoel je dat?
Pluizer schreef:Overigens heb ik gehoord dat U2 vreselijk kan zuipen. En bassist Adam Clayton is begin jaren 90 opgepakt geweest wegens marihuana-bezit. Hoe vroom zijn zij dan?
Pluizer schreef:Wat mij irriteert aan de tekst van 'Wake Up Dead Man' is dat het op mij overkomt alsof Bono in staat zal zijn om "Dead man" Jezus tot opstanding te roepen. Mag ik een emmer? Dat vloekt met zowel de historische als de goddelijke Jezus.
Jezus help me. Ik ben alleen. Wat is de wereld f*cked up. Vertel me een verhaaltje over eeuwig leven. Dooie wordt wakker.
Zo komt het op me over. Pedante wartaal. Doe es effe dit en doe es effe dat. Ook tenenkrommend vind ik dat hij Jezus gaat vertellen wie z'n hemelse Vader is... Zowel de historische als de goddelijke Jezus waren daar volgens de overleveringen uitstekend van op de hoogte. Dus oprotten, Bono. Ga je kinderen pesten. Zo'n gevoel krijg ik bij dat lied. Of zit ik nu zelf met een duiveltje?
Pluizer schreef:Mooi vind ik trouwens subjectief. Het gaat om geluid.
Pluizer schreef:Slauerhoff. Die naam ken ik. Maar waarvan?
Pluizer schreef:Je boft maar met zulke muzikale ouders.
Pluizer schreef:Een vriend van mij, die soms toetsen speelt, heeft een akoestische gitaar waar ik helemaal weg van ben. Ik zou moeten vragen welke het is. Die gitaar ligt me lekker in de hand en het geluid vind ik mooi.
Pluizer schreef:Als je dat fragment goed vindt, zou je 'Niandra LaDes & Unsually Just a T-Shirt' moeten hebben.
Pluizer schreef:Uit de opname moet blijken dat de maker weet dat hij er maar weinig van kan. Als het idee leuk is, moet een ander het maar professioneel opnemen. Dat is de instelling, dat men zegt: "Leuk bedacht, maar wat vreselijk jammer dat je het zelf doet."
Pluizer schreef:Ik ken een uitgelekte proef-opname van U2 waarin Bono improviserend twee teksten naast elkaar zingt. De ene in de linkerspeaker, de andere in de rechterspeaker. Uit de tijd van 'Achtung baby'. Ken je die? Bono op zijn best.
Pluizer schreef:De mixen neem ik op met de computer, om ze (voor mezelf) op CD te zetten en om ze eventueel terug te zetten op de sporenrecorder, zodat ik weer drie sporen heb om verder te rommelen.
Pluizer schreef:De trage, logge overdrive gitaar is nu te nadrukkelijk. Probleem is alleen dat ik zo'n lead-melodie niet kan spelen.
Keer terug naar Eigen creativiteit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten