snowmansion schreef:Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck bestaat al sinds 1952, hele generaties zijn met dit vrolijke weekblad opgegroeid. De unieke succesformule is in al die jaren nauwelijks gewijzigd en scoort nog steeds:
"De unieke succesformule is in al die jaren nauwelijks gewijzigd". Dit is het conservatieve karakter van Thom Roep in een notendop. Stilstand is bij hem vooruitgang. Geen stromend water, maar een dode poel. En hij is er nog trots op, ook!
En de succesformule is wél gewijzigd. In de jaren '50 en '60 deed men niet moeilijk over uitbreidingen van de Duckfamilie. Dit is sinds de jaren '70 voorbij. (snik)
Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck is het grootste jeugd- en jongerenblad van Nederland en heeft in de kerndoelgroep van 8 t/m 12 jaar een bereik van maar liefst 35%.
Let op de inkleuring van het getal: "maar liefst" 35%.
35 procent is 35 procent. Of het nu slechts 35% is of maar liefst 35%, maakt absoluut niets uit.
Interessant dat de leeftijd 8 t/m 12 jaar gaat om een "kerndoelgroep". Op 17 maart 2010 schreef Roep in een e-mail:
Het allergrootste misverstand. Donald Duck weekblad is een gezinsblad. Het feit dat jij het leest bewijst toch al dat het geen kinderblad is? Of ben je opeens ook minderjarig?
bron:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22519#p22519Het gaat dus om een familieblad met een "kerndoelgroep" van minderjarigen van 8 t/m 12 jaar. Wat is hier het verschil met een kinderblad dat toevallig ook door sommige volwassenen gelezen wordt?
Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck is een familiblad en het grootste jeugdweekblad en mannenblad van Nederland
Let op, er staat "mannenblad".
Sanoma-adverteren.nl schreef:twee van de drie abonnees is ouder dan 16 jaar
Dus met andere woorden: Donald Duck richt zich op een kerndoelgroep die een minderheid is van het werkelijke publiek.
Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck is in 2008 bovendien uitgeroepen tot meest gelezen tijdschrift onder studenten
Door wie? Volgens welk onderzoek?
En wat zegt zo'n uitslag over het niveau van de studenten, als ze niet liever de 'Kijk' of de 'Quest' lezen? Er is zat kritiek op het Nederlandse onderwijs. (snotter)
Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck biedt diverse cross- en multimediamogelijkheden die u in kunt zetten voor uw merk: weekblad, internetsite, tailormade specials, bel&win, clubpas-actie
Zie de Nova Zembla-reclame rondom producent Eyeworks, in Weekblad nummer 2011-50.
Sanoma-adverteren.nl schreef:[doelgroep] Donald Duck wordt gelezen door jong én oud, waarbij de kern wordt gevormd door jongens en meisjes van 8 t/m 12 jaar.
Dit is in tegenspraak met: "twee van de drie abonnees is ouder dan 16 jaar".
En wat moeten meisjes met een "mannenblad"?
Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck-lezers zijn gewone kinderen die houden van strips, televisie kijken, spelletjes doen, buiten spelen, lezen, sporten. Zij gaan naar de basisschool en hebben een regelmatig leven. Het gezinsleven staat centraal en alles wat zij meemaken op school, buiten, met vriendjes of broertjes en zusjes zijn gespreksonderwerpen binnen het gezin of in de brieven aan Oom Donald.
Wederom in tegenspraak met: "twee van de drie abonnees is ouder dan 16 jaar".
En in tegenspraak met: "meest gelezen tijdschrift onder studenten".
Donald Duck Weekblad is vooral gericht op slechts 35% van het totale publiek. Aldus Sanoma-adverteren.nl.
Redmess schreef:Wel "interessant" dat die bron toegeeft dat 2/3 van de lezers ouder dan 16 is, maar de hoofddoelgroep toch als 8-12 jaar blijft omschrijven, als de kerngroep nog wel. Is dat terecht? Kan de kerngroep kleiner zijn dan de rest van de groep? Is daar een ondergrens voor voordat de kerngroep verschuift?
Men goochelt met het woord "kerndoelgroep".
Redmess schreef:Ik zou graag eens van de marketinggroep horen hoe ze dit dan zien.
Zo'n marketinggroep gaat daar echt niet in het daglicht over communiceren. Zie hoe sturend en misleidend de tekst is. Die lui zitten echt niet te wachten op doorvragende tekstverklaarders.
Redmess schreef:Dus van het totaal aantal leden is slechts zo'n 1 a 2 procent binnen de doelgroep.
Zo'n berekening gaat Ui's pet te boven. Ui heeft in zijn studententijd te veel Donald Duck Weebladen gelezen. Haha! (snotter)
snowmansion schreef:Ik was vandaag even in jaargan '61 aan het bladeren en zag opeens iets heel bijzonders/moois. [...] Kinderen die zieke kinderen een kaart/post konden sturen om ze dan een hart onder de riem te steken. Hoe bewonderswaardig, zonder nou meteen zielig emotioneel te doen, maar ik vind dit echt een mooi gebaar. Ook vanuit de brievenbus zelf(redactie) werd er aandacht aan besteedt en gezegd dat bepaalde kinderen die al langdurig ziek waren, graag post ontvingen van andere lezers.
Weer een voorbeeld van een wijziging in de "succesformule".
Overigens was de wekelijkse brief van Oom Donald een tijdlang geschrapt. Na protesten van lezers is deze terug gekomen, in de vorm van een kattenbelletje. Weer een wijziging in de "succesformule".
Vroeger was Oom Donald echt een Oom Donald. Hij legde elke week contact met de lezer en hij had een ziekenhoekje. Deze formule is grotendeels verdwenen.