#182 2007-06-14 00:47:13
Rockerduck
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=5415#p5415
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Wat ik zelf belangrijker vind is de vraag of "God" persé mannelijk moet zijn, waardoor de vrouw uit een man ontstaan zou zijn. Biologisch gezien wordt een man uit een vrouw geboren, en wordt een man sterker dan een vrouw. Een man heeft meer spierkracht om zijn betogen mee te eh.. onderbouwen. Misschien is in zo'n mannenwereld daardoor de nadruk gelegd op de man als fundament, zoals in Efeziërs 5:21 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft.
Een hoofd kan niet zonder lichaam. En een lichaam kan niet zonder hoofd. Het lijkt me hier dus meer om een rolverdeling in een lichaam te gaan. Een balans. Waarbij in Efeziërs nadruk ligt op onlosmakelijke afhankelijkheid. (In tegenstelling tot het citaat uit Timoteüs.) Zelfs al zou de man de baas zijn, dan nog kan hij niet zonder zijn vrouw. Volgens de tekst hebben ze elkaar nodig om te kunnen voortleven.
Ik vind de teksten van zowel Efeziërs als Timoteüs erg vrouw-onvriendelijk. Ik zie wel die balans waar jij over praat, maar ik vind 'm toch negatief uitslaan voor de vrouw. Ik zie dat praatje over niet zonder de vrouw kunnen een beetje als mosterd na de maaltijd. Eerst met de vuist op tafel slaan, de man is de baas, de vrouw moet gehoorzamen en als ze dan in snikken uit is gebarsten, eventjes zalvend spreken dat zij toch heus ook wel iets voorstelt... om intussen het tegenovergestelde te denken. Zo lees ik de teksten. Maar daar heb je weer die verdomde interpretatie.
Ik vind je een rake interpretatie geven. Maar ja, ook dat is een interpretatie.
Die mannelijke vuist op tafel, die geeft de doorslag. Als teken dat wie niet horen wil zal voelen! Zou een vrouw, het zogenaamde "zwakke geslacht", zich kunnen verdedigen tegen een mannelijk geloof? Wat is geestelijke wijsheid tegenover lichamelijke dommekracht? Vaak zijn mannen lichamelijk sterker dan vrouwen. Zie dan als vrouw nog maar te beweren dat Eva er eerder was dan Adam. Of onderschat ik nu de vrouwelijke deegroller?
Rockerduck schreef:Wat betreft de vraag of God mannelijk of vrouwelijk is: waarom zou het één van de twee moeten zijn? 'Man' en 'vrouw' zijn aardse begrippen en God, als er een God bestaat, is niet aards volgens mij. Het man-vrouw denken als het over God gaat, vind ik veel te beperkt. Heeft God wel een vorm, überhaupt? Is God waarneembaar?
Volgens Genesis is de mens een evenbeeld van god. Zowel de man als de vrouw.
Genesis 1:26-27
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
Volgens Van Dale betekent evenbeeld "persoon of zaak die sprekend op iem. of iets anders lijkt". Van Dale geeft als synoniem "dubbelganger".
Dus mannen én vrouwen zouden, volgens Genesis, dubbelganger van god zijn.
En aangezien de mens op een aap lijkt, zou je dus kunnen stellen dat god evenals de mens op een aap lijkt. Maar dit even terzijde. (Deze conclusie heb ik uit een boek van Guus Kuijer.)
De Bijbel verwijst naar de godin Asjera, op een afwijzende manier. Er zijn daarentegen inscripties gevonden die god (Jahweh/JHWH) aan "zijn" Asjera koppelen.
2 Koningen 21:1-8
1 Manasse was twaalf jaar oud toen hij koning werd. Vijfenvijftig jaar regeerde hij in Jeruzalem. Zijn moeder was Chefsiba. 2 Hij deed wat slecht is in de ogen van de HEER: hij gaf zich over aan de verfoeilijke praktijken van de volken die de HEER voor de Israëlieten verdreven had. 3 Hij herstelde de offerplaatsen die zijn vader Hizkia verwijderd had, richtte nieuwe altaren op voor Baäl en maakte een nieuwe Asjerapaal, naar het voorbeeld van koning Achab van Israël. Hij aanbad de hemellichamen en diende die. 4 Hij richtte altaren op in de tempel van de HEER, waarvan de HEER had gezegd: ‘In Jeruzalem zal ik mijn naam laten wonen,’ 5 en plaatste op de beide voorhoven van de tempel altaren voor de hemellichamen. 6 Hij verbrandde zijn zoon als offer en liet zich in met wolkenschouwerij, wichelarij, geestenbezwering en waarzeggerij. Hij tergde de HEER door voortdurend te doen wat slecht is in zijn ogen. 7 Zo liet hij bijvoorbeeld een beeld van de godin Asjera maken, dat hij een plaats gaf in de tempel waarvan de HEER tegen David en zijn zoon Salomo had gezegd: ‘In deze tempel, in Jeruzalem, dat ik uit alle steden van Israëls stammen heb uitgekozen, zal ik voor altijd mijn naam laten wonen. 8 Ik zal ervoor zorgen dat de Israëlieten nooit meer hoeven weg te trekken uit het land dat ik hun voorouders heb gegeven, maar dan moeten zij zich wel houden aan alles wat ik hun heb opgedragen, aan de wet die mijn dienaar Mozes hun heeft opgelegd.’
Wikipedia over Asjera ("Asherah") in Israel en Juda:
The goddess Asherah, whose worship Jeremiah so vehemently opposed, was worshipped in ancient Israel and Judah as the consort of Yahweh and Queen of Heaven (the Hebrews baked small cakes for her festival):[1]
"Seest thou not what they do in the cities of Judah and in the streets of Jerusalem? The children gather wood, and the fathers kindle the fire, and the women knead their dough, to make cakes to the queen of heaven, and to pour out drink offerings unto other gods, that they may provoke me to anger."
—Jeremiah 7:17–18
"... to burn incense unto the queen of heaven, and to pour out drink offerings unto her, as we have done, we, and our fathers, our kings, and our princes, in the cities of Judah, and in the streets of Jerusalem ..."
—Jeremiah 44:17
Figurines of Asherah are strikingly common in the archaeological record, indicating the popularity of her cult from the earliest times to the Babylonian exile. More rarely, inscriptions linking Yahweh and Asherah have been discovered: an 8th century BCE ostracon inscribed "Berakhti et’khem l’YHVH Shomron ul’Asherato" was discovered by Israeli archeologists at Quntilat 'Ajrud (Hebrew "Horvat Teman") in the couse of excavations in the Sinai desert in 1975, prior to the Israeli withdrawal from this area. This translates as: "I have blessed you by YHVH of Samaria and His Asherah", or "...by our guardian and his Asherah", if "Shomron" is to be read "shomrenu". Another inscription, from Khirbet el-Kom near Hebron, reads: "Blessed be Uriyahu by Yahweh and by his Asherah; from his enemies he saved him!".[2]
1. ^ William G. Dever, "Did God Have a Wife?" (Eerdmans, ISBN 0-8028-2852-3,2005) - see reviews of this book by Patrick D. Miller, Yairah Amit.
2. ^ Israel Finkelstein and Neil Asher Silberman, The Bible Unearthed: Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts, ISBN 0-684-86912-8
bron en meer: http://en.wikipedia.org/wiki/Asherah
Wikipedia over Asjerapalen:
An Asherah pole is a sacred tree or pole that stood near Canaanite religious locations to honor the Ugaritic mother-goddess Asherah.[1]
It was also a symbol of worship of the Hebrew Goddess Asherah, the consort of Yahweh, during the time when the Hebrews followed the typical pattern of Levantine worship, focused on an Earth Mother and her snake consort.[2] The role of the Asherah reflected in the texts was likely rewritten and reinterpreted by the followers of Ezra, upon the return of the Jews from captivity and the writing of the Priestly text.[3] Though there was certainly a movement against goddess-worship at the Jerusalem Temple in the time of king Josiah, it did not long survive his reign, as the following four kings "did what was evil in the eyes of the Lord" (2 Kings 23:32, 37; 24:9, 19). Further exhortations came from Jeremiah.
1. ^ Nelson's Compact Illustrated Bible Dictionary, pp. 25-26, Thomas Nelson Publishers (1964), ISBN 0-8407-5636-5
2. ^ Joseph Campbell, Occidental Mythology (1964), ch. 1 "The Serpent's Bride". Further references are at Asherah.
3. ^ R.E. Clements, Deuteronomy (1989); E.W. Nicholson, Deuteronomy and Tradition (1967).
bron en meer: http://en.wikipedia.org/wiki/Asherah_pole
In Spreuken is wijsheid gepersonificeerd als vrouw. Genaamd Vrouwe Wijsheid.
Spreuken 1:20
20 Wijsheid roept in de straten,
over de pleinen klinkt haar stem,
21 ze laat zich horen bij de poorten,
te midden van alle rumoer roept ze uit:
22 ‘Hoe lang nog, onnozele mensen,
hechten jullie aan je onvolwassenheid,
willen jullie, spotters, blijven spotten,
haten jullie, dwazen, kennis?
23 Luister, neem mijn berispingen ter harte –
dan stort ik mijn geest over je uit,
dan laat ik je delen in mijn wijsheid.
24 Maar toen ik je riep, wees je me af,
toen ik je mijn hand bood, nam je die niet aan.
25 Al mijn goede raad heb je in de wind geslagen,
elke berisping heb je genegeerd.
26 Daarom lach ik om je ongeluk,
schater ik het uit om je ellende,
27 wanneer ellende op je afkomt als een storm,
ongeluk als een onweer over je losbarst,
leed en nood je treffen.
28 Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet,
je zult me zoeken, maar je vindt me niet.
29 Want je was afkerig van mijn kennis
en toonde geen ontzag voor de HEER.
30 Je nam mijn raad niet aan
en verachtte mijn berispingen.
31 Daarom pluk je de wrange vruchten van je plannen,
je daden liggen je zwaar op de maag.
32 Want wie onnozel is, gaat aan zijn halsstarrigheid ten onder,
en zelfgenoegzaamheid brengt de dwazen om.
33 Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn,
hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.’
Spreuken 8:1-36
1 Roept Wijsheid niet,
laat Inzicht haar stem niet horen?
2 Wijsheid heeft zich opgesteld op een heuvel langs de weg,
bij het kruispunt van de wegen.
3 Bij de poorten van de stad, bij de ingang,
bij de toegangswegen klinkt haar stem:
4 ‘Mensen, tot jullie roep ik,
ik richt mij tot iedereen.
5 Onnozele mensen, word toch eens verstandig,
dwazen, denk eens na!
6 Luister, ik vertel je waardevolle dingen,
mijn woorden zijn oprecht.
7 Mijn mond verkondigt slechts de waarheid,
mijn lippen haten onbetrouwbaarheid.
8 Op mijn uitspraken kun je vertrouwen,
niets is vals en krom.
9 Wie inzicht heeft vindt ze duidelijk,
ze zijn eenvoudig voor wie kennis heeft verworven.
10 Stel mijn lessen boven zilver,
mijn kennis boven zuiver goud.
11 Wijsheid is kostbaarder dan edelstenen,
alles wat je ooit zou kunnen wensen
valt bij wijsheid in het niet.’
12 Ik, Wijsheid, ik woon bij Beraad,
door overpeinzing vind ik kennis.
13 Wie ontzag heeft voor de HEER haat het kwaad.
Ik verafschuw trots en hoogmoed,
leugens en het kwaad.
14 Bij mij vind je beraad en overleg,
ik heb inzicht, ik heb kracht.
15 Door mij regeren koningen,
bepalen heersers wat rechtvaardig is.
16 Vorsten heersen dankzij mij,
ik laat leiders rechtvaardig regeren.
17 Wie mij liefheeft, heb ik ook lief,
wie mij zoekt, zal mij vinden.
18 Rijkdom en eer zijn mijn bezit,
duurzame weelde en gerechtigheid.
19 Wat ik je geef is kostbaarder dan het zuiverste goud,
ik bied iets dat meer is dan het fijnste zilver.
20 Ik ga de weg van de rechtvaardigheid,
ik volg de paden van het recht
21 om rijk te maken wie mij liefheeft,
om zijn schatkamers te vullen.
22 De HEER heeft mij vóór al het andere verworven,
toen hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.
23 Ik ben in het begin gemaakt, nog voor alles er was,
nog voor de aarde vorm kreeg.
24 Toen er nog geen oceanen waren, werd ik voortgebracht,
nog voor de bronnen met hun waterstromen.
25 Toen de bergen nog niet waren neergezet, werd ik voortgebracht,
nog voor er heuvels waren.
26 De aarde en de velden had de HEER nog niet geschapen,
geen korrel zand was nog gemaakt.
27 Ik was erbij toen hij de hemel zijn plaats gaf
en een cirkel om het water trok,
28 de wolken aan de hemelkoepel plaatste,
de oceanen bruisend op liet wellen,
29 toen hij aan de zeeën grenzen stelde,
het water met zijn woord zijn plaats gaf,
de fundamenten van de aarde legde.
30 Ik was zijn lieveling,
een bron van vreugde, elke dag opnieuw.
Ik was altijd verheugd in zijn aanwezigheid,
31 vond vreugde in zijn hele aarde
en was blij met alle mensen.
32 Nu dan, zonen, luister naar mij,
gelukkig is een mens die op mijn wegen blijft.
33 Luister naar wat ik je leer, en word wijs,
negeer mijn lessen niet.
34 Gelukkig is elk mens die naar mij luistert,
dag in dag uit bij mijn woning staat,
de wacht houdt bij mijn deur.
35 Want wie mij vindt, vindt het leven,
en ontvangt de gunst van de HEER.
36 Wie aan mij voorbijgaat, doet zichzelf veel kwaad,
wie mij haat, bemint de dood.
In bovenstaande passage staat een aanvulling op het scheppingsverhaal van Genesis. "De HEER heeft mij vóór al het andere verworven, toen hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij. Ik ben in het begin gemaakt, nog voor alles er was, nog voor de aarde vorm kreeg."
Toen god zijn scheppingswerk begon schiep hij, volgens Spreuken, eerst vrouwelijke wijsheid.
Spreuken 9:1-18
1 Wijsheid heeft haar huis gebouwd,
zeven zuilen heeft ze uitgekapt.
2 Ze heeft haar vee geslacht, haar wijn gemengd,
haar tafel heeft ze gedekt.
3 Haar dienaressen heeft zij de stad in gestuurd,
zelf roept zij vanaf de hoogste plaats:
4 ‘Onnozele mensen, kom toch deze kant op.’
Wie geen verstand heeft roept ze toe:
5 ‘Kom, eet het brood dat ik je geef,
drink de wijn die ik heb gemengd.
6 Wees niet langer zo onnozel,
leef, en betreed de weg van het inzicht.’
7 Wie een spotter terechtwijst, wordt bespot,
wie een goddeloze de les leest, wordt belachelijk gemaakt.
8 Wijs een spotter niet terecht, hij zou je haten,
berisp een wijze, en hij mag je graag.
9 Een wijze wordt nog wijzer als je hem berispt,
een rechtvaardige vergroot zijn inzicht door wat je hem leert.
10 Wijsheid begint met ontzag voor de HEER,
inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.
11 Door mij, Wijsheid, vermeerderen de dagen van je leven,
je levensjaren nemen door mij toe.
12 Als je wijs bent, heb je er zelf voordeel van,
als je spot, benadeel je jezelf.
13 Vrouwe Dwaasheid bazelt maar,
door haar domheid heeft ze nergens weet van.
14 Ze zit bij de deur van haar huis,
in een zetel, hoog in de stad.
15 Ze roept naar de voorbijgangers,
naar hen die rechtdoor willen gaan:
16 ‘Onnozele mensen, kom toch deze kant op.’
Wie geen verstand heeft roept ze toe:
17 ‘Gestolen water smaakt verrukkelijk,
geroofd brood is een lekkernij.’
18 Maar wie zij naar zich toe lokt
weet niet dat hij afdaalt naar de schimmen,
hij daalt af tot in het dodenrijk.
In bovenstaande passage is sprake van vrouwelijke wijsheid en vrouwelijke dwaasheid.
Spreuken 14:1
1 Vrouwe Wijsheid bouwt haar huis,
Dwaasheid breekt het hare eigenhandig af.
Ik heb gelezen dat latere, christelijke interpretaties Vrouwe Wijsheid verbinden met Jezus, omdat "zij" bij god zou zijn geweest tijdens de schepping, iets wat men ook beweert over Jezus.
Zo maakt men van een vrouw alsnog een man, als ik het goed begrijp.
Johannes 1:1
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.
(1:3-4) en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven – Ook mogelijk is de vertaling: ‘en zonder dit was er niets. Wat bestaat, had leven in het Woord’.
Kolossenzen 1:15-20
15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
16 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.
Oorsprong is hij,
eerstgeborene van de doden,
om in alles de eerste te zijn:
19 in hem heeft heel de volheid willen wonen
20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.
Over de echtheid van Kolossenzen ("De brief aan de Kolossenzen") bestaat twijfel. Deze brief zou kunnen zijn geschreven door pseudo-Paulus, iemand die gezag aan de naam van Paulus wilde ontlenen. Wat ook gezegd wordt over de volgens jou (en mij) vrouw-onvriendelijke brieven aan Timoteüs.
In een brief waarvan men wel stelt dat deze echt van Paulus komt, is Paulus prijzend over een vrouw:
Romeinen 16:1-2
1 Ik beveel onze zuster Febe bij u aan, die in dienst staat van de gemeente in Kenchreeën. 2 Ontvang haar in de naam van de Heer, op een wijze die bij de heiligen past. En sta haar bij wanneer ze uw hulp ergens voor nodig heeft, want ze is velen tot steun geweest, ook mij.
"Ontvang haar in de naam van de Heer, op een wijze die bij de heiligen past."
Febe is een vrouw die als een heilige ontvangen moet worden. Aldus Paulus.
In Ester, in het Oude Testament, speelt een vrouw de hoofdrol.
Wikipedia over Ester/Esther:
Het boek bestaat uit verscheidene delen. De eerste tien hoofdstukken zijn in het Hebreeuws geschreven en worden zowel door protestanten als rooms-katholieken als canoniek erkend. De hiernavolgende hoofdstukken (de Toevoegingen op Ester) zijn in het Grieks geschreven, en zijn zowel in de Septuaginta alsook in de rooms-katholieke Bijbels opgenomen, maar worden door de protestanten als apocrief gezien. Maarten Luther beschouwde zelfs het gehele boek als dusdanig.
Relaties met andere boeken/apocriefen
Esther is het enige Bijbelboek waarin de naam van God niet genoemd wordt. Latere schrijvers hebben getracht dit euvel te verhelpen door enkele toevoegingen. In de Griekse vertaling, de Septuaginta, werden deze toevoegingen opgenomen. In de Latijnse vertaling, de Vulgata, de officiële vertaling van de katholieke kerk, zijn deze toevoegingen ook opgenomen. Volgens de rooms-katholieke opvattingen behoren de toevoegingen dus tot de canon van de Bijbel en hebben leergezag. De protestanten noemen deze toevoegingen apocriefen, wat wil zeggen: "niet tot de canon behorend", en de toevoegingen hebben dus geen leergezag. De toevoegingen werden vroeger tussen de andere teksten ingevoegd, in latere uitgaven gebundeld tussen het Oude en Nieuwe Testament. In de Nieuwe Bijbelvertaling is een versie met én een versie zonder apocriefen uitgegeven: in de protestantse visie is uitgave van canonieke en apocriefe boeken in één band niet aan de orde.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_%28boek%29
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Hoe kan Nederland progressief zijn als het als een vanouds religieus land, een criticus zoals Bill Maher in de Verenigde Staten ontbeert?
Nederland is het progressiefste land ter wereld, gelukkig. Daarvoor durf ik m'n hand in het vuur te steken. In Nederland heb je het geduvel niet wat je in de Amerikaanse politiek hebt: kandidaten worden in Nederland niet gevraagd of ze in creationisme of evolutie geloven, ze worden niet uitgesloten als ze niet Christelijk zijn. Er hoeven geen gevechten meer geleverd te worden over abortus, euthanasie en homohuwelijk. Je wordt niet uitgemaakt voor de anti-christ als je daar voor bent.
Abortus, euthanasie en homohuwelijk zijn nog steeds controversieel voor bepaalde gelovigen, ook in Nederland. Zie bijvoorbeeld politieke partijen zoals de ChristenUnie (CU) en de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP).
Voor het (blijven) toestaan van abortus, euthanasie en homohuwelijk moeten nog wel degelijk "gevechten" geleverd worden. Als het aan de ChristenUnie of SGP ligt, zijn het onderwerpen waarover we in discussie moeten blijven.
Dat "in discussie moeten blijven" betekent niets anders dan dat abortus, euthanasie en homohuwelijk discutabel blijven, als het aan die christenen ligt. Ze weigeren te accepteren dat ze de discussie verloren hebben. Ze weigeren te accepteren dat abortus, euthanasie en homohuwelijk zijn toegestaan in Nederland. Dus blijven ze erop terugkomen.
Hoewel homohuwelijk in Nederland is toegestaan kunnen ambtenaren aanspraak maken op "gewetensbezwaren". Maar hoe kun je gewetensbezwaren hebben over iets dat volgens de wet is toegestaan? Zo blijven een aantal gelovigen de wet dwarsbomen.
Men schaart illegale praktijken (discriminatie) onder het kopje "gewetensbezwaren". Men heeft gewetensbezwaren als men homo's niet mag discrimineren.
Denk je in, dat een ambtenaar (een overheidsfunctionaris) je huwelijk weigert te voltrekken vanwege "gewetensbezwaren". Alsof jij een wetsovertreder bent, in plaats van die ambtenaar.
Zie abortus, euthanasie en homohuwelijk maar te behouden. Die ontwikkeling is nog pril en kan zo weer worden teruggedraaid of verzwakt. Ook in Nederland.
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Zijn homo's gelijk aan niet-gelovigen? Zie hoe makkelijk zo'n gedachte kan insluipen.
Er zijn gelovige homo's. En gelovigen die gedwongen worden uit de kast te komen. Zoals dominee Ted Haggard, die moest opbiechten dat hij seksuele contacten onderhield met een mannelijke prostituee.
http://www.msnbc.msn.com/id/15536263/
Wat is een gelovige homo? Mag een homo "praktiseren", zoals gelovigen dat noemen?
Er zijn ook gelovige vrouwen. Vrouwen die min of meer voorstander zijn van vrouwendiscriminatie. Dus het zal me niets verbazen als er ook gelovige homo's zijn die min of meer voorstander zijn van homodiscriminatie.
Ik heb meegemaakt dat homo's zich beledigd voelden toen de paus werd afgekraakt die hén afkraakte. Ze hadden het moeilijk met homohatelijke opmerkingen van de paus, maar niettemin bleven ze de paus toch verdedigen tegen kritiek. In hun eigen nadeel, dus.
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Het verschil tussen "religie" en "sekte" kan, voor zover ze verschillen, misschien uitgelegd worden in gradatie van openbaarheid. Wat zijn officiële definities van "religie" en "sekte"?
Dat zou een verschil kunnen zijn, hoewel ik de kerk ook niet zo open vind, eigenlijk. Het is maar een besloten kring die moeilijk doordringbaar is, en dan heb ik het vooral over de top en de hiërarchie. En net als een sekte heeft de kerk een voorganger die beslist voor anderen.
Wikipedia over sektes:
[De neutraliteit van dit artikel wordt betwist.]
Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.
De tweede betekenis is die van een nieuwe religieuze beweging, vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.
Sommige, wetenschappers, zoals Dr. Reender Kranenborg, vermijden de term sekte in de meeste gevallen, vanwege de negatieve connotaties van het woord en hij kiest ervoor om de term nieuwe religieuze beweging te gebruiken. Aan de andere kant is het in wetenschappelijke kringen volkomen aanvaard om te spreken over sekten van het hindoeïsme.
Sekten roepen wel eens oppositie en klachten van diverse kanten op. Volgens Anne Morelli, docente aan het "Institut d'histoire des religions" aan de ULB in België, neemt het bestrijden van sekten vaak dezelfde vorm aan als het 'sektarische' wat men in de religieuze groepen meent waar te nemen. Een derde betekenis van het woord 'sekte' duidt dan op een niet-religieuze groep mensen die gebonden door een idee (te) fanatiek actie voert.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte
bron Bijbel-citaten: http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl (NBV)